Sennake
18-03-2006, 23:50
Het model dat hier op de werkbank ligt was feitelijk al 10 jaar af. Maar omdat ik op mijn website een pagina (http://users.pandora.be/sennake/moca_champ_f1/reca_f1_wc_menu.html)heb waarop alle wereldkampioenen F1 te bezichtigen zijn, waarbij ik telkens een foto plaats van de echte wagen naast die van mijn model, en omdat ik van deze wagen geen foto had met het nr 24, terwijl ik mijn model voorzien had van die nr 24; dacht ik : "Ik zal die 24 eraf doen en er een nr 3 op plakken".
http://www.sennake.be/champ_f1/1958m_01.jpg
http://www.sennake.be/champ_f1/1958r_01.jpg
Zo gezegd, zo gedaan : ik legde het model een nacht in water en hoopte dat de decals eraf zouden komen. Maar dat lukte niet, en wat erger was : de rode lak (die nochtans niet op waterbasis is) was aan de randen afgegaan zodat het model eigenlijk nergens meer op leek.
In eerste instantie heb ik dan de randjes bijgewerkt met een penseeltje, maar dat was toch niet echt naar mijn goesting, zodat ik vorige week besloot om de verf eraf te doen.
Na dus alle losse elementen verwijderd te hebben heb ik de verf met wat aceton voorzichtig verwijderd (niet erin gedoopt, maar enkel de verf verwijderd met een plat penseel).
Dat ging vrij vlot. Maar mijn "modelbouwcriteria" zijn in die 10 jaar wel wat strenger geworden, en zo vond ik dat de uitlaten die aan het model meegegoten zijn, geen zicht waren en dat ze tenminste van de carosserie moesten losgemaakt worden. Dus met een naald ben ik beginnen graveren tussen de uitlaten en de body tot ik erdoor zat en ik er schuurpapier tussen kon wringen om de body glad te schuren onder de uitlaat.
In die toestand nam ik gisteren mijn model mee naar de Paddock Modelbouwmeeting. Ik legde mijn probleem uit aan de collega-modelbouwers, die bevestigden wat ik al vermoedde : om goed te zijn zou ik de uitlaten beter verwijderen zodat ik zowel de body als de uitlaten beter zou kunnen spuiten.
Dus vandaag nam ik de koe bij de horens en sneed ik de uitlaten eraf. Al snel bleek dat ik beter nieuwe maakte omdat ze niet echt natuurgetrouw zijn. Vooraan zit er geen steun bij de echte Ferrari, en bovendien betreft dit een 6-cilinder waarbij de uitlaten vooraan uitmonden in 3 delen, die duidelijk zichtbaar in het vooronder verdwijnen. Daar moest ik dus iets aan doen. Met wat plastic tubing van Modeller's bracht ik de nieuwe uitlaten in vorm, bracht er met stukjes holle slang steuntjes aan, en modeleerde ik vooraan de 3-delige spruitstukken. Dat ziet er al een pak beter uit.
Maar ook de body moest aangepast worden. De gaten waar de uitlaten in verdwijnen werden uitgeboord waarna ik ze met wat plasticard opgevuld heb en later weer uitgesneden op maat. De plaats waar de uitlaat tegen de body gegoten zat werd opgevuld met Vallejo-putty (dat ding werkt goed) en daarmee was mijn dag weer opgevuld zie :)
Morgen kunnen de primer-spuitwerken beginnen.
PS : wat de body-onderdelen van de Ducati betreft (voor de modelbouwers die er gisteren bij waren) heb ik een kit besteld van de andere Desmosedici (klantenversie) en zijn de 2 zijpanelen in de ovenreiniger gevlogen...
http://www.sennake.be/champ_f1/1958m_01.jpg
http://www.sennake.be/champ_f1/1958r_01.jpg
Zo gezegd, zo gedaan : ik legde het model een nacht in water en hoopte dat de decals eraf zouden komen. Maar dat lukte niet, en wat erger was : de rode lak (die nochtans niet op waterbasis is) was aan de randen afgegaan zodat het model eigenlijk nergens meer op leek.
In eerste instantie heb ik dan de randjes bijgewerkt met een penseeltje, maar dat was toch niet echt naar mijn goesting, zodat ik vorige week besloot om de verf eraf te doen.
Na dus alle losse elementen verwijderd te hebben heb ik de verf met wat aceton voorzichtig verwijderd (niet erin gedoopt, maar enkel de verf verwijderd met een plat penseel).
Dat ging vrij vlot. Maar mijn "modelbouwcriteria" zijn in die 10 jaar wel wat strenger geworden, en zo vond ik dat de uitlaten die aan het model meegegoten zijn, geen zicht waren en dat ze tenminste van de carosserie moesten losgemaakt worden. Dus met een naald ben ik beginnen graveren tussen de uitlaten en de body tot ik erdoor zat en ik er schuurpapier tussen kon wringen om de body glad te schuren onder de uitlaat.
In die toestand nam ik gisteren mijn model mee naar de Paddock Modelbouwmeeting. Ik legde mijn probleem uit aan de collega-modelbouwers, die bevestigden wat ik al vermoedde : om goed te zijn zou ik de uitlaten beter verwijderen zodat ik zowel de body als de uitlaten beter zou kunnen spuiten.
Dus vandaag nam ik de koe bij de horens en sneed ik de uitlaten eraf. Al snel bleek dat ik beter nieuwe maakte omdat ze niet echt natuurgetrouw zijn. Vooraan zit er geen steun bij de echte Ferrari, en bovendien betreft dit een 6-cilinder waarbij de uitlaten vooraan uitmonden in 3 delen, die duidelijk zichtbaar in het vooronder verdwijnen. Daar moest ik dus iets aan doen. Met wat plastic tubing van Modeller's bracht ik de nieuwe uitlaten in vorm, bracht er met stukjes holle slang steuntjes aan, en modeleerde ik vooraan de 3-delige spruitstukken. Dat ziet er al een pak beter uit.
Maar ook de body moest aangepast worden. De gaten waar de uitlaten in verdwijnen werden uitgeboord waarna ik ze met wat plasticard opgevuld heb en later weer uitgesneden op maat. De plaats waar de uitlaat tegen de body gegoten zat werd opgevuld met Vallejo-putty (dat ding werkt goed) en daarmee was mijn dag weer opgevuld zie :)
Morgen kunnen de primer-spuitwerken beginnen.
PS : wat de body-onderdelen van de Ducati betreft (voor de modelbouwers die er gisteren bij waren) heb ik een kit besteld van de andere Desmosedici (klantenversie) en zijn de 2 zijpanelen in de ovenreiniger gevlogen...