PDA

View Full Version : A1GP in Zandvoort tijdens het jaar '06? Mag dat wel?


Mark
04-04-2006, 23:23
Niemand zal uiteraard mijn mening delen m.b.t. de titel van deze thread. Helaas, het is niet mijn mening maar de bittere en enige realistische conclusie die ik kan opmaken uit de beschikking die de Provincie Noord-Holland heeft afgegeven m.b.t. de uitbreiding van het aantal UBO-dagen op Circuitpark Zandvoort. Wat is een UBO-dag? UBO staat voor Uitzonderlijke Bedrijfs Omstandigheden, in de volksmond zijn dat de befaamde geluidsdagen waarop we lekker met veel geluid mogen scheuren. Alhoewel veel geluid? Dat is nog te bezien ;)

Alle quotes die ik aanhaal in deze thread, indien er geen bronvermelding staat in de quote, zijn terug te vinden in deze link: http://www.noord-holland.nl/Images/65_89776.doc (Beschikking ex artikel 8.1, lid1, sub b en c en artikel 8.23 Wet milieubeheer t.b.v. het Circuit Zandvoort)

Het heugelijke nieuws:
J Conclusie
Gelet op het vorenstaande bestaat er voor ons geen aanleiding de gevraagde vergunning te weigeren, mits aan de vergunning het hierna onder K opgenomen en in het belang van een hoog niveau van bescherming van het milieu gestelde, voorschrift wordt verbonden.


De uitbreiding van het aantal UBO-dagen van 5 naar 12 is dus een feit. Alleen onder punt K staan een aantal addertjes onder het gras die het feest een beetje verzieken. Wat is de grootste adder?

K, voorschrift 1
In plaats daarvan geldt voor het equivalente geluidsniveau op de meetpunten 2a, 2b, 2c en 3 (zie bijgevoegde figuur 1) op een meethoogte op leefniveau een maximum waarde van 70 dB(A) en op meetpunt 4 (zie bijgevoegde figuur 2) een maximum waarde van 65 dB(A). Voor het equivalente geluidsniveau op meetpunt 1 (zie bijgevoegde figuur 4) geldt, indien sprake is van activiteiten waarbij van het gehele circuit gebruik gemaakt wordt, op een meethoogte van vijf meter boven het niveau van de baan, een maximum waarde van 96 dB(A).


Tijdens die 7 extra UBO dagen mag er maximaal 96 db(A) veroorzaakt worden op meetpunt 1. Dat is dus op het circuit zelf, vlak boven de baan. 96 db(A), dat is dus nog steeds erg stil voor een racewagen, zeer zeker voor een formule-wagen met een korte uitlaat. De eerste Formule-wagen die onder deze waarden blijft moet volgens mij nog ontworpen worden ;) Hoor ik iedereen denken? Zetten we de A1GP toch op die eerste 5 UBO-dagen? Nee dat gaat niet, want dan hebben we al de DTM (3 dagen) en de F3 Masters (2 dagen). UBO-dagen moeten sowieso voor 1 februari van het lopende jaar aangemeld worden bij de provincie. De bevestiging van de A1GP in Zandvoort is rijkelijk later bekend geworden ;) Dus als de A1GP onder de 96 db(A) zou zitten , de vergunnig geldig was (dat is het op dit moment nog niet het geval), dan nog was er geen mogelijkheid om legaal een A1GP wedstrijd te organiseren.

Zoals jullie lezen in de beschikking van de provincie is het antwoord positief op de uitbreiding van het aantal UBO-dagen mits de nodige aanpassingen worden voorzien. Dat een antwoord positief is wil nog niet zeggen dat een vergunning geldig is. Hans Ernst geeft zelf aan dat er bezwaarschriften zijn ingediend tegen deze beschikking.

Tot afgelopen 25 februari hebben instanties bezwaar kunnen maken tegen de uitbreiding van het aantal geluidsdagen voor het circuit. Hans Ernst staat hier positief tegenover: “De overheid heeft al een vergunning afgegeven voor het evenement. Wel is er bezwaar gemaakt vanwege geluidsoverlast, maar ik acht de kans buitengewoon klein dat de Raad van State in april de vergunning intrekt.”
http://www.racexpress.be/index.php?nav=Nieuws&nid=2432


Of de Raad van State wel of niet de vergunning intrekt, zolang er geen bindende uitspraak is, dan nog is de vergunning niet geldig. Elke 1ste-jaars student rechten kan je dit vertellen. Mocht de Raad van State alsnog positief antwoorden dan nog kan Circuitpark Zandvoort niet voldoen aan de eis dat UBO-dagen voor één februari aangemeld moeten worden. Daarnaast moeten die A1GP wagens nog steeds onder de 96 db(A) blijven op meetpunt 1 van Circuitpark Zandvoort.

Concreet:
* CPZ heeft voor één februari deze 3 UBO dagen niet kunnen aanmelden t.b.v. de A1GP op Zandvoort in de periode 29-09, 30-09 en 01-10
* A1GP wagens blijven nooit onder de 96 db(A) op meetpunt 1, althans dat is verwachting van iemand die heel wat weekends op de circuits te vinden is ;)
* De vergunning, en de daarbijhorende toekenning, is nog steeds niet geldig zolang er bezwaarverschriften lopen. Dat is het geval, zie de uitspraken van Ernst.

Wie de moeite neemt zal zien dat er ook een foutje zit in de aanvraag van CPZ m.b.t. de uitbreiding van het aantal UBO-dagen van 5 naar 12. De aanvraag is hier te vinden: http://www.noord-holland.nl/Images/65_73031.pdf Op pagina 6 van de 275 bladzijde tellende aanvraag verwijst men naar een vergelijkbaar geval in de provincie Limburg (het Pinkpop "Megaland" terrein), Ze beschouwen dit als een jurisprudentie-gevalletje. Het "langtijdgemiddelde beoordelings" nivo mag dan niet meer dan 75 db(A) bedragen voor woningen in een bepaald gebied rondom het circuit in Zandvoort of het Pinkpop-terrein.

Die waarde van 75 db(A) blijkt niet te kloppen zoals te lezen valt in de beschikking van de Provincie Noord-Holland.
n plaats daarvan geldt voor het equivalente geluidsniveau op de meetpunten 2a, 2b, 2c en 3 (zie bijgevoegde figuur 1) op een meethoogte op leefniveau een maximum waarde van 70 dB(A)


Dat is maar liefst een verschil van 5 db(A)..........in praktijk is dat dus 2 keer zo hard of 2 keer zo zacht ;)

Conclusie? Iemand die de moeite neemt om deze documenten door te spitten kan concluderen dat een A1GP in oktober 2006 nooit op een legale wijze kan plaatsvinden. Gaat de wedstrijd dan wel of niet door? Dat mogen jullie zelf bepalen ;) Zelf denk ik dat die wedstrijd dus wel doorgaat want als de provincie NEE zegt tegen deze wedstrijd in 2006 dan kan de andere partij schermen met reeds tienduizenden verkochte kaarten of een online-petitie. Welke politicus durft dat aan ;)

Heeft deze handelswijze dan geen gevolgen voor CPZ? Je kunt er donder op zeggen dat dit wel het geval zal zijn. Of een boete, of probleempjes met het verlenen van vergunningen op een later tijdstip. Want de problemen voor CPZ zijn m.i. nog lang niet voorbij. Het jaar 2010 kan wel eens een probleem vormen. De regels voor de uitstoot van fijnstof (veroorzaakt door de wagens van de toeschouwers) en de strengere eisen voor geluids-emissies worden dan van kracht. De ligging van CPZ begint dan een steeds groter probleem te worden. Daar kan CPZ niks aan doen maar de veranderende richtlijnen werken niet echt mee.

Je zou zelfs kunnen overwegen om vraagtekens te plaatsen bij de meerjaren-visie van CPZ. Gezien de mogelijke ontwikkelingen in de toekomst kun je overwegen om de grote evenementen vaarwel te zeggen en je volledig te focussen op kleine club-evenementen. Zie het succes van de vele kleine Franse (prive)-circuits.

tarzancorner
05-04-2006, 08:26
Er is vorige maand ook een vergunning afgegeven voor uitbreiding mbt
exstra toegangsweg ,vergroten van het paddock en eventueel
bouwen van een nieuw hotel/restaurant dat heeft in de telegraaf gestaan.
De exstra toegangsweg zal door de duinen lopen om de autos beter
af tevoeren en tevens kan deze gebruikt worden voor strandgasten
in de zomer ,er komen daardoor exstra inkomsten binnen door verkoop
van parkeergeld.

Mark
05-04-2006, 21:36
Er is vorige maand ook een vergunning afgegeven voor uitbreiding mbt
exstra toegangsweg ,vergroten van het paddock en eventueel
bouwen van een nieuw hotel/restaurant dat heeft in de telegraaf gestaan.
De exstra toegangsweg zal door de duinen lopen om de autos beter
af tevoeren en tevens kan deze gebruikt worden voor strandgasten
in de zomer ,er komen daardoor exstra inkomsten binnen door verkoop
van parkeergeld.

Zolang die 7 extra UBO-dagen niet in orde zijn hebben dergelijke investeringen weinig zin ;)

GT2-R
12-04-2006, 21:02
* A1GP wagens blijven nooit onder de 96 db(A) op meetpunt 1, althans dat is verwachting van iemand die heel wat weekends op de circuits te vinden is ;)

Zijt er maar zeker van dat ze erboven zullen gaan :frusty:. 96db, dat is 1 meer dan de zoldertouringcup van vroeger. En wie daar al eens is naar gaan kijken heeft alleen gekeken, niets gehoord...:eek: Spijtig want Zandvoort is een mooi circuit.:(

Greets, Dr. Jozz

TB8
13-04-2006, 09:05
Nice research, maar ik denk wel dat het goed gaat komen.

Anders hebben zowel CPZ als de Sheikh een probleempje...

vortex
13-04-2006, 11:11
Over 14 dagen is er definitief uitsluitsel omtrent de extra geluidsdagen. Men gaat er van uit dat deze worden toegekend en ik zie eerlijk gezegd ook geen valide reden dat het verzoek wordt afgewezen. Blijven evenwel de punten die Mark aanhaalt overeind. CPZ heeft duidelijk powerplay gespeeld en men is thans op een punt van no return. Er zijn reeds 30.000 kaarten verkocht en alle hotels in de regio zitten bomvol. Tevens worden al allerlei randprogrammas georganiseerd. Series voor het omlijstende programma staan in de rij maar moeten wel fors in de buidel. De BMW cup zal zeker rijden. Ik denk al met al dat alles met een sisser zal aflopen, cpz haar zakken flink vult en een reprimande cq boete op de koop toe neemt.

Frank 490
13-04-2006, 11:26
Ik denk al met al dat alles met een sisser zal aflopen, cpz haar zakken flink vult en een reprimande cq boete op de koop toe neemt.


Dat was in vroeger jaren heel gebruikelijk. Toen er nog Formule 1 werd gereden werd er ieder jaar op zondagochtend een prent uitgeschreven voor verstoring van de zondagsrust tijdens de warm-up om 10.00 uur. De politieman werd al verwacht en kreeg standaard een kop koffie met gebak, de warm-up werd gewoon gereden en de boete werd later glimlachend betaald. Dat waren nog eens tijden...... Of dat nu ook nog zo lukt waag ik te betwijfelen....

vortex
13-04-2006, 11:52
hehehe dat is inderdaad waar, dat jij dat ook weet! Natuurlijk zijn de tijden veranderd en er is gewoon regelgeving die wordt gehandhaaft. Hier zal uiteraard nog een hevige discussie over losbarsten. De tegenstanders staan echt wel op scherp. Dan is het uiteindelijk aan de politiek hierover te oordelen. De vraag is nu wie zich daar aan gaat branden!! Zeer interessant!

tarzancorner
25-04-2006, 18:22
Zandvoort heeft 3 exstra dagen gekregen precies genoeg voor de A1
Voor volgend jaar loopt nog een procedure,eind van het jaar is
er een uitspraak. wat een land.

TB8
25-04-2006, 18:58
Tja, al die regeltjes en procedures.

Gelukkig zo ingewikkeld dat het circuit toch nog 3 dagen heeft gekregen!

Hopelijk wordt het volgend jaar definitief toegekend (of alle 7 dagen natuurlijk).

Mark
28-04-2006, 00:59
Hopelijk wordt het volgend jaar definitief toegekend (of alle 7 dagen natuurlijk).

Tuurlijk niet! Ernst en kornuiten van CPZ hebben weer iedereen tegen de schenen liggen te stampen ;) Maak je borst maar nat, de tegenstanders van CPZ zullen in 2007 uit een ander vaatje tappen ;)

Heeft iemand al een kaartje in huis van de A1GP wedstrijd in 2006? Ik verwacht een zeer dikke adder onder het gras i.v.m. de algemene voorwaarden. :D

Dit stuk op http://www.autosport.nl/actueel/news.php?keuze=bericht&rubriek=5&bericht=2787 geeft aan dat ik toch in de juiste richting zat te wroeten. Heb nog niet kunnen vinden of er toch nog een DB-restrictie is voor deze extra 3 dagen of niet............

O ja, in het kader van: "persbabbels van CPZ zijn niet altijd waar" heb ik wederom eens gelijk gekregen. Op zich geen goede zaak dat een Limburgs azijnpisserke ;) op verdomd simpele wijze het "geblaat" van CPZ kan blootleggen ;)

Woordvoerder Dirk Buwalda van Circuit Park Zandvoort heeft hierop echter een andere visie. "In de eerste plaats is er nog niets zeker zolang er geen uitspraak is gedaan. In de tweede plaats hebben we al een noodscenario in de kast liggen voor het geval het aantal dagen inderdaad wordt teruggebracht. Ik zie geen reden voor paniek."


http://www.autosport.nl/actueel/internationaal/a1gp/index.php?keuze=bericht&rubriek=28&bericht=2703


Toch een zin die je op meerdere manieren kunt lezen ;) Zal maar geen verdere uitspraken doen.................. Voor iemand die "begrijpend" kan lezen zal het wel duidelijk zijn.

vortex
28-04-2006, 02:10
Naja, ze hebben de 3 dagen geschonken gekregen ivm de lopende bodemprocedure. Uitspraak def. in december 2006. De aangevraagde en door de prov NH geaccordeerde vergunning is gebaseerd op 12 geluidsdagen met gedeeltelijke restrictie. Wat dat aan gaat heb je helemaal gelijk, Mark. Voorlopig hebben ze door de giga media-promotie 3 volledige geluidsdagen, dus A1 is gewaarborgd.
Maar wat anders, ik lees dat Spa bezig is met de GP Masters. Ik hoor onrustbarend weinig over de aangekondigde verbouwing van Spa welke noodzakelijk zou zijn mbt de GP F 1 in 2007. Zou de boel dan def. zijn afgeblazen?? Geen slechte zaak overigens. Spa blijft zoals het is en laat B een A1 GP team beginnen met een populaire Belgische piloot (leuk voor een poll). Is er eindelijk een event op Spa wat eens groot geld gaat opleveren. Het komt mij voor dat de trad. circuits die F1 organiseren allen haast omvallen door neg. saldo na een F1 race. Laat Bernie maar lekker gaan rijden op de Tilke circuits in het Midden Oosten en andere exotische oorden. We zien het wel op TV als we zin hebben. Voorlopig gaat Zandvoort dik cashen met A1 GP en dat is toch een goede zet van ze, ondanks alles wat daar gebeurd.

Mark
28-04-2006, 09:47
Voorlopig hebben ze door de giga media-promotie 3 volledige geluidsdagen, dus A1 is gewaarborgd.


De voorspelde propagandacampagne heeft dus zijn vruchten afgeworpen ;)

Wat betreft verbouwing van Spa, ooit eens gelezen dat ze daar mee zouden starten in november van dit jaar. Of dat daadwerkelijk gaat gebeuren? Geen idee, het blijft natuurlijk Spa :D Daar weet je nooit waar je aan toe bent.

TB8
29-04-2006, 08:47
Stel dat ze zonder zekerheid het bootje zijn ingesprongen: dan heeft CPZ het wel goed gedaan! Aan de andere kant zou ik niet kunnen begrijpen als zij de Sheikh voor de gek hebben gehouden. En overigens weet jij (nouja, wij) de noodscenario's niet. Ik had wel iets opgevangen als 'halve dagen', maar de details weet ik niet. Ze zullen goed voorbereid zijn geweest en nu die dagen er ook zijn is er geen probleem meer. Gelukkig.

Er zijn overigens maar een paar mensen die klagen... Toch zonde!?

Enneh, A1 Team Belgium lijkt mij wel lachen!

Jeronimo
01-05-2006, 16:13
Racing for Belgium als alliantie samen met Racing for Holland...
;)

marcel
01-05-2006, 16:22
Enneh, A1 Team Belgium lijkt mij wel lachen!

en waarom dan wel?

Mark
01-05-2006, 19:28
Ze zullen goed voorbereid zijn geweest en nu die dagen er ook zijn is er geen probleem meer.

Als dat zo is waarom verstrekken ze dan persberichten die feitelijk onjuist zijn? Met bluf- en pokerspel hebben ze voor 1! jaar 3 extra dagen gekregen.

Hebben ze het goed gedaan? Dat zal de lange termijn uitwijzen ;)

Raceboy
02-10-2006, 19:20
mag dus niet :

Overigens kan de organisatie nog een boete tegemoet zien voor het overtreden van de geluidsnormen. Zandvoort mag per jaar vijf dagen onbeperkt geluid maken, deze dagen waren echter al verbruikt. Het daggemiddelde van zondag lag op 72 decibel, twee decibel meer dan toegestane 70. Het Openbaar Ministerie zal bekijken hoe hoog de straf zal gaan uitvallen.

fok.nl

Mark
02-10-2006, 21:00
Een leuk vervolg aan deze soap. Grote vriend Hans E. gaat zelfs de mist in met zijn eigen persbabbels. Als iedereen nu gewoon eens de feiten leest dan bespaard mij dat het nodige tikwerk in deze thread :D

Anonieme controleurs van de Provincie Noord-Holland stelden afgelopen weekend evenwel vast het A1-veld voor te veel lawaai zorgde.

http://hwl.skynet.be/www.pitstoptv.be/nieuwsbericht.php?newsid=12765


Die mensen zijn zelfs netjes aangemeld bij het circuit:

Persberichten:
Provincie meet geluid tijdens A1-races Zandvoort

De organisatie van de A1-races is op de hoogte gesteld van de controle. Als de voorgeschreven geluidsniveaus worden overschreden, zal de provincie optreden in de vorm van financiële maatregelen.

http://www.noord-holland.nl/thema/nieuws/persberichten/Provincie_meet_geluid_tijdens_A1-races_Zandvoort.asp?thema=home&ComponentID=98489&SourcePageID=55867


Dan de persbabbel van CPZ zelf:
Circuit Park Zandvoort heeft de geluidnorm niet overschreden.

Zandvoort, 2 oktober 2006. In tegenstelling tot wat de Provincie Noord-Holland beweert, heeft Circuit Park Zandvoort de geluidnorm tijdens het A1GP-weekeinde niet overschreden.

“Wij hebben een vergunning om gedurende drie dagen maximaal 75 DBA te mogen produceren. Vrijdag en zaterdag is minder dan 70 DBA geproduceerd terwijl op zondag de meter bleef steken op 72 DBA. Dat is dus ruim onder de maximale waarde”, aldus circuitdirecteur Hans Ernst.

“Mogelijk is er hier sprake van een verschil van inzicht tussen de Provincie en het Circuit Park Zandvoort over het al dan niet toepassen van een tonale correctie”. Deze correctie van 5 DBA mag alleen worden toepast indien aantoonbaar bewezen kan worden dat het geluid extra belastend is voor de omgeving”, besluit Ernst.


Wij hebben een vergunning om gedurende drie dagen maximaal 75 DBA te mogen produceren Welke vergunning? De 5 dagen zijn reeds opgegaan aan de F3 Masters en de DTM. De uitbreiding van de 7 UBO-dagen (maximaal 70 dB) is er nog niet gekomen. De drie dagen zijn gegaan via een of andere noodvoorziening van de Provincie.

Dan Hansje en zijn befaamde 75 dB? Wellicht handig dat Hans eerst eens de post naleest? Lees eens: Beschikking ex artikel 8.1, lid1, sub b en c en artikel 8.23 Wet milieubeheer t.b.v. het Circuit Zandvoort, kenmerk 2005-11210.

Het verschil tussen die 5 dB staat overigens ook al vermeld in de eerste post van deze thread. Nogmaals, voor de 7 mogelijke extra UBO dagen gelden de volgende beperkingen:

Voorschrift 1
Op maximaal zeven dagen per kalenderjaar geldt voor het van de inrichting afkomstige equivalente geluidsniveau in de dagperiode (van 07.00 tot 19.00 uur) een afwijkend geluidregime, in die zin dat de voorschriften 5.2, 5.4, 5.5 en 5.14 van de revisievergunning niet van toepassing zijn.

In plaats daarvan geldt voor het equivalente geluidsniveau op de meetpunten 2a, 2b, 2c en 3 (zie bijgevoegde figuur 1) op een meethoogte op leefniveau een maximum waarde van 70 dB(A) en op meetpunt 4 (zie bijgevoegde figuur 2) een maximum waarde van 65 dB(A) . Voor het equivalente geluidsniveau op meetpunt 1 (zie bijgevoegde figuur 4) geldt, indien sprake is van activiteiten waarbij van het gehele circuit gebruik gemaakt wordt, op een meethoogte van vijf meter boven het niveau van de baan, een maximum waarde van 96 dB(A).

http://www.noord-holland.nl/Images/65_89776.doc


Let wel, de drie dagen van de A1GP zijn niet verreden op die bewuste extra UBO-dagen. Via een of andere noodvoorziening is dat geregeld, kan me dan ook bijzonder moeilijk voorstellen dat de provincie voor een dergelijke noodmaatregel eventjes de regeltjes gaat versoepelen.

Trouwens op CPZ is men blijkbaar hardleers:
De 114.000 bezoekers van afgelopen weekend én degenen die achteraf balen dat ze het fantastische evenement niet zelf hebben kunnen meemaken kunnen gerust zijn; ook de komende drie jaar valt A1 Grand Prix op Circuit Park Zandvoort te bewonderen.

http://www.autosport.nl/actueel/news.php?keuze=bericht&rubriek=28&bericht=4090


Op welke dagen? We hebben nog maar steeds 5 geluidsdagen ter beschikking, die zijn reeds op voor 2007 met de F3 Masters en de DTM. Voor 2007 is nog niks bekend en toch al roepen we voor de komende 3 jaar gerust kunnen zijn m.b.t. A1GP?