View Full Version : Impreza WRC 2001 Monte Carlo
Ben er dan toch eindelijk aan begonnen ... ik heb deze bouwdoos gekocht bij Sturmtiger tijdens de laatste meeting. Ik zou en moest deze hebben omdat ik ooit met Burns meegereden heb in deze auto. Ik heb me dus rotgezocht naar goede referentie foto's van het interieur en uiteindelijk heeft Juha me eraan geholpen ... waarvoor :worship: .
Het zal dus niet blijven bij het gewone bouwen ... het interieur zal uiterst gedetailleerd gaan worden en toen ik de foto's zag kwamen bepaalde herinneringen terug aan deze hemelse ervaring en aan die geweldige kerel die Richard wel was ... Deze versie zal geen showroom model worden maar washes en weathering zullen het model een meer realistische en gereden look geven. Ook zelf delen vervaardigen wordt dus de boodschap.
Het chassis heeft al de nodige aanpassingen ondergaan. De standaard zetelsteunen zijn verwijderd en vervangen door buizen zoals in de echte versie, enkele steunen verwijderd, ... De rolkooi is gemonteerd en natuurlijk ontdaan van alle bramen, de naden uitgeschuurd, ...
Als eerst heb ik de wielen gebouwd. Voor mij is dat gelijk met een boek, daar lees je ook de laatste bladzijde om te weten of het een goed boek is (heb ik van horen zeggen). De ventielen zijn natuurlijk een standaard toe te voegen accessoire ... maar als extra heb ik ook de balanceer loodjes gemonteerd en daarover de alu tape gesimuleerd.
Enkele foto's om jullie een eerste indruk te geven.
Dominique
08-04-2006, 22:15
Mooi begin van een interessant project. Als je al die details gaat aanbrengen zoals je van zin bent wordt dit een lang en ingewikkelde build. Maar ja, wie ben ik om zoiets te zeggen ;)
Wat betreft die balanceerloodjes: leuk dat je daar aan hebt gedacht. Ik vind ze persoonlijk wat breed. Ze nemen de volledige breedte van de opening tussen 2 spaken in (of toch bijna), en ik denk dat dat iets te veel van het goeie is. Enige kans dat je dat kan bijsturen?
De loodjes zijn kleiner ... de alu tape die achteraf over de loodjes gekleefd wordt is groter, en deze neemt wat meer plaats in beslag. Op 2 velgen inderdaad de ganse breedte, op de 2 andere wat minder. Ze zijn nog altijd te corrigeren ... tot op het einde zelfs. Ik ga wachten tot de wielen onder de carrosserie staan en kijken hoe de verhouding dan is. Maar je hebt zeker een punt Dominuque.
Het ergste werk is achter de rug ... alle carbon decals aanbrengen, en dat zijn er nogal wat. Enkel de stoelen moeten nog gedaan worden als ze gespoten zijn. Dashbord, console, air outlet, carterbeschermer, stuurkolom, handrem, ...
De bijgevoegde foto's zijn van de buitenspiegel en het dashbord. De decals zijn veel te licht, dus zullen ze donkerder gemaakt moeten worden.
Van het dashbord heb ik alle knopjes verwijderd. Deze worden vervangen door gedraaide deeltjes die de snelzekeringen, schakelaars, ... vervangen.
Alweer wat verder geraakt ... ik ga eerst de bekabeling in het interieur voorzien en de details daar afwerken. Als de auto op zijn wielen staat is de ophanging en andere delen toch wat fragiler.
Het interieur heeft een grondige wash gehad, alhoewel ik hem een beetje te zwaar vindt. Wat verlichten is dus de volgende stap.
De onderzijde heeft ook al een wash gehad ... de motor (of hoe Tamiya dit stukje slecht gegoten plastic noemt) moet nog een behandeling krijgen.
De bedrading voor de diffs en versnellingsbak met stekkers is al klaar. Voor de schakelkast op de middenconsole zijn alle knopjes verwijderd, dan bekleed met carbon decal en dan opnieuw alle knopjes gemaakt. De voeten van bepaalde schakelaars zijn blauw terwijl de top zwart is.
De volgende stap? Nog meer bedrading, verankeringspunten voor de gordels, ...
Wow wat een bouwkunst... Knap werk hoor... Ik heb deze ook staan, maar zo'n details heb ik niet... Mijn respect voor mensen die dit allemaal doen, wordt steeds groter...
Good luck (oftewel break a leg...) ;)
Dominique
11-04-2006, 23:17
Knappe details! Ik ben al benieuwd naar de volgende update.
Gisteren avond de stuurkolom afgewerkt. De carbon decals plaatsen viel reuze mee. De knopjes op het stuur zelf die Tamiya voorziet heb ik verwijderd omdat ze op een verkeerde plaats staan. Tamiya zet ze namelijk op de dikke stuurwielstukken terwijl ze in werkelijkheid op het alu middenstuk staan.
De nieuwe knopjes zijn vervaardigd uit mini deeltjes van horloges die aangepast zijn. Ook hier op de stuurkolom natuurlijk weer de nodige electrische stekkers en de curly-cable tussen stuurwiel en stuurkolom.
De wielkasten werden ondertussen ook al voorzien van steenslag en een extra wash ... maar daarover volgen later nog foto's.
Hier wordt indrukwekkend werk geleverd!
het interieur is misschien ietsje te vuil aan de binnenkant naar mijn smaak. De mof die over de verbinding van stuur met stand zit, zou ik nog wat lichtjes dry-brushen. ;)
Hier wordt indrukwekkend werk geleverd!
het interieur is misschien ietsje te vuil aan de binnenkant naar mijn smaak. De mof die over de verbinding van stuur met stand zit, zou ik nog wat lichtjes dry-brushen. ;)
Het interieur is ondertussen ontdaan van een gedeelte van de wash ... ik vond hem ook te zwaar.
Die mof ... jep, je hebt 100% gelijk. Goeie tip ...
ik heb nog maar eens zitten kijken, en die knopjes zijn echt wel 'bangelijk'.
Weer wat kunnen knutselen dit weekend ... ik heb eindelijk opnieuw mijn draai gevonden in het bouwen nu dat ik geen hobbykamer meer heb (lees andere thread), en het gaat nu ook een beetje vooruit. De kwaliteit van het geleverde werk is niet altijd naar mijn goesting, maar kom, 'Übung macht dem Meister!'.
De onderzijde is bijna helemaal klaar. De diffs en ophanging zijn gemonteerd, de beschermbakken voor de benzinetanks, de diff beschermer ... die dingen zitten er al onder. Ik heb de remklauwen wat opgesmukt door ook de verbindingsleiding tussen de linker en de rechter zijde toe te voegen. Klein detail, maar maakt net dat verschil vindt ik.
Ook de remklauwen werden voorzien van de temperatuurmarkeringen op de buitenzijde.
Ik had ook de PE set van Studio27 voor deze kit, maar heb toch besloten om de remschijven origineel te houden. De PE delen maakten het geheel niet beter vond ik.
de onderzijde is nog niet helemaal klaar. De propshaft (centrale cardan) is te kort. En nieuwe maken is de boodschap. Deze wordt deze week gespoten, de uitlaat eronder an dan is de onderzijde klaar.
Het interieur wordt ook verder afgewerkt. De handremcilinder is nieuw vervaardigd omdat de kit versie te weinig detail had. Eerst het deel gemaakt uit messing en dan verder afgewerkt.
Het dashbord werd opnieuw voordien van alle toeters en bellen. De knopjes opnieuw gemaakt, de snelzekeringen aan de linker zijde zijn in 2 lengtes uitgevoerd zodat het lijkt alsof sommige ingedrukt zijn en andere niet.
Voor de brandblussers hetzelfde verhaal als voor het dashbord. Alle knopjes, houders, ... eraf, gespoten en alles opnieuw gemaakt. De ondergrond eerst wit en dan het rood zodat het rood veel heviger is. Ook de brandblusser zal voorzien worden van bedrading, leidingen, ...
De voetenplaat voor de piloot was niet goed van vorm en ook te dik. Een nieuwe in alu sheet is de oplossing geweest. Bekleed met carbon decal en dan verder afgewerkt met delen van de originele kit.
Even de auto op zijn wielen gezet. Blijkt dat de ophanging wel recht onder het chassis staat, maar de carrosserie staat ongeveer 1mm verkeerd (naar links). Dat wordt corrigeren dus ...
Goe bezig zou ik zo zeggen, prachtige detaillering :applaus:
Grtzzzzzzz Nismo :gas:
scoobyfreak
18-04-2006, 14:44
Zeer mooie alemaal,maar het kleur van het daschbord is een beetje licht;)
Er zitten inderdaad zeer mooie details in, gaande van de middenconsole, tot de brandblussers, voetplaten enz. Het dashboard is misschien wat aan de lichte kant, maar is zeker niet storend. De handrem is overigens subliem gedaan. Op de onderkant afgaand, mogen we veronderstellen dat het een vuile versie van deze Impreza gaat worden?
ac.cobra427
18-04-2006, 18:09
Impressionant.
Maar ben je niet bang dat, wanneer alles af is, je van die binnenkant niet veel meer zult kunnen zien ? Misschien een (of twee) deur openen ?
Het dashbord lijkt inderdaad licht van kleur, maar ik heb de foto's moeten verbleken met het een of het ander programma ... ze waren te donker. Dus eigenlijk valt het nog wel mee en is het donkerder. Ik zal vrijdag een deel dingen meebrengen.
Deze versie wordt inderdaad de vuile versie van de Impreza, en niet de 'showroom' versie. Ik zit nog te twijfelen ... ik zou hem graag zetten op een carbon fibre soccle, maar dan zie je niks van de onderkant, dus dan zou het transparant moeten zijn ...
Ik kom er wel uit. Eén deur gaat op zijn minst open ... anders heb je hier geen snars aan, en da's inderdaad spijtig!
als er een deur open gemaakt wordt, kan die maar op een plaat staan en dat is in diorama. Dan heb je ook de mogelijkheid om er een wiel af te laten en hem op een poot te zetten, dan zie je toch nog een deel. Je kan ook àlle wielen er dan aflaten en beide deuren opzetten. Zo krijg je een prachtdiorama met een pracht model erin. Je zal dan wel op zoek moeten naar goeie foto's uit de service area. ;)
als er een deur open gemaakt wordt, kan die maar op een plaat staan en dat is in diorama. Dan heb je ook de mogelijkheid om er een wiel af te laten en hem op een poot te zetten, dan zie je toch nog een deel. Je kan ook àlle wielen er dan aflaten en beide deuren opzetten. Zo krijg je een prachtdiorama met een pracht model erin. Je zal dan wel op zoek moeten naar goeie foto's uit de service area. ;)
ZAL 'T GAAN JA! Mij zo opnaaien ...
ZAL 'T GAAN JA! Mij zo opnaaien ...
:D :D :D als je al uw details wil laten zien, is dat wel de manier natuurlijk... :D
Dominique
18-04-2006, 22:41
:D :D :D als je al uw details wil laten zien, is dat wel de manier natuurlijk... :D
Ja, dat vind ik ook wel ... :+
Eindelijk nog eens iets kunnen doen wat zichtbaar is. De afgelopen dagen heb ik wat tijd gestoken in de koplampen. Decals er weer af, spiegels met Alclad opnieuw gedaan … en alles opnieuw bekleed met carbon decal. Ik was niet tevreden met het resultaat!
Eindelijk ook een referentiefoto gevonden van de onderzijde van de auto en wat blijkt … de achterste bodemplaat is NIET uit carbon fibre zoals ik dacht, maar het midden gedeelte uit alu en de zijstukken zijn kunststof platen.
De versie die Tamiya in de kit steekt ziet er wel leuk uit, maar is niet echt waarheidsgetrouw. Veel te vlak, te perfect van vorm, … en dat zijn de echte kunststof platen niet. Dus … enig scratchbuild werk drong zich weer op.
Het middenstuk in alu is apart alsook de zijstukken. Deze zijn uit kunststof vervaardigd, de nodige plooien aangebracht en gespoten. Ondertussen ook gewashed … en nu kan de matte vernis over de hele bodem van de auto.
Ik heb ook een plat vlak in de banden achteraan geschuurd. Het stoorde me verschrikkelijk dat met de wielvlucht van de auto achteraan de banden enkel op de middenflanken raakten … niet echt natuurgetrouw. Vermits de plaat waar de auto op komt te staan toch niet doorzichtig wordt zie je dus niet dat de banden geen profiel meer hebben op die plaats. Niet erg dus, alhoewel ik er toch aan denk om het profiel er terug in te snijden.
Knap en heel realistisch hoor. Ik bewonder je werk !!
Succes verder ! Grtzz
De onderzijde is klaar. De laag matte vernis heeft alles bedekt. Daarna nog een kleine wash op sommige plaatsen om vlokken modder te simuleren en extra details te accentueren.
Eerst was ik van plan om enkel de bestuurdersdeur open te maken … maar dat zou niet genoeg detail achteraan weergeven. De 4 deuren openen wilde ik ook niet, want ik wilde toch één ganse zijde weatheren, dus dan maar 2 deuren links open gemaakt.
De kit van Renaissance gebruiken is dus geen optie. Enkel de bestuurdersdeur zit hierin, en buiten de achterste hoedeplank kan ik toch niets gebruiken. Dus … de deuren worden ‘home made’, wat eigenlijk best meevalt.
De deurstijlen en openingen zijn veel meer werk. De grote lijnen zijn al klaar in kunststof, nu nog afwerken met plamuur, putty, … Scharnieren maken is ook nog een mooi werkje!
Doordat de deuren uitgesneden werden had ik plots een carrosserie die niks stevig meer was. Het gevaar bestaat er dan in dat wanneer je plamuurt alles eraf springt. Je hebt ook geen stevige structuur om te schuren en te passen. Dus de verstevigingssteunen onderaan gaan er weer uit wanneer de carrosserie klaar is, niet vroeger!
Verdorie, dat ben ik vergeten bij mijn Ducati-model, de deuren opendoen :frusty:
Zo'n mooie onderzijde jong, nu MOET je wel die spiegel-displays van Scalemotorsport aanschaffen...
En dan die stelling die je in je body moeten bouwen hebt : indrukwekkend hoor!
Verdorie, dat ben ik vergeten bij mijn Ducati-model, de deuren opendoen :frusty:
Zeg, 't is nog niet te laat hoor. Ge kunt nog altijd opnieuw beginnen, alhoewel, op den Duc, het opbergvak voor de helm onder de zitting openbouwen is ook niet niks!!! :frusty:
Zo'n mooie onderzijde jong, nu MOET je wel die spiegel-displays van Scalemotorsport aanschaffen...
En dan die stelling die je in je body moeten bouwen hebt : indrukwekkend hoor!
En toch ga ik zelf iets maken. Ik heb al wat getekend om te laten frezen ... onderzijde in spiegel, ongeveer 70mm daarboven aan zwart kunststof blinkende structuur en die plaat wordt op hoogte gehouden door een profiel gefreesd uit carbon. Maar ... da's voor binnen enkele maanden denk ik!
Ge zijt wel verwittigd geweest. Ge had de cylinderkop maar moeten openbouwen zodat we het specifieke kleppensysteem hadden kunnen zien. :D
Ik denk dat de bodemplaat, die Tom in gedachten heeft, nog 10x sjieker zal worden dan de standaard SMS platen. ;)
De deurstijlen maken valt eigenlijk nog beter mee dan gedacht. Dit is het resultaat van een zondag namiddag plamuren, schuren, plamuren, schuren, ...
De 'B-stijl' werd ook verlengd naar boven toe aan de binnenzijde zodat het wat echter lijkt. De structuur heeft ook opnieuw wat sterkte gekregen door een nieuwe samenhang, alhoewel ik de verstevigingen niet weg neem tot als de carrosserie gespoten is.
Over de deur was ik ook nog niet tevreden. De ronding voor het slotmechanisme werd aangepast en de gaten voor de schroefjes voorzien. De achterste boord heb ik afgefreesd en zeer dun gemaakt om de omgeflensde boord van de echte deur te simuleren. Een deur van 2mm dik op schall is immers geen zicht ...
Dominique
10-05-2006, 17:09
Hoe meer ik de foto's hier op dit forum bekijk, hoe meer ik er van overtuigd ben dat we op een tentoonstelling zeker geen modderfiguur gaan slaan :) .
Hoe meer ik er van de andere kant ook van overtuigd raak dat wij niet meer normaal zijn. Dit houdt precies niet meer op hoe we mekaar tot meer en meer pushen. Het kan er alleen maar plezanter op worden zekers :eek:
Goe bezig, maat, goe bezig! :applaus:
Dragonfly
15-05-2006, 19:18
Knap werk hoor, hier kanek nog iets van leren :)
Ik heb lang getwijfeld over hoe bepaalde problemen oplossen ... en uiteindelijk heb ik nog geen sluitend plan. Een onafgewerkt model opzij zetten is slecht. Het durft te verdwijnen in de doos, de doos in de stockpile, de stockpile op zolder ... en uiteindelijk raakt het niet af.
Ik ben dus opnieuw aan deze scooby begonnen (nadat een andere afgewerkt was in de category gedoopt door Huudo 'What if ...') en hij zal en moet klaar zijn tegen de volgende beurs in Nieuwegijn. Ik hoop hiermee zilver te halen, maar misschien is dat wat hoog gegrepen voor een eerste deelname.
Anyway ... genoeg gezeverd. Model bespreken.
De deuren zijn ondertussen afgewerkt. De deurpanelen werden uit de zijbekleding gesneden en op de deuren geplaatst met afstandsbusjes. Vervolgens wat plamuur, schuren, plamuur, schuren, plamuur ... totdat de vorm in orde was.
Kleine scharnieren gemaakt uit 0,75mm alu met messing busjes en deze op de deuren ingewerkt en vastgekleefd. De bedoeling is niet dat de deuren open en dicht gaan maar dat ze open blijven. De scharnieren zullen het geheel een realistischere indruk geven. Deuren kleven met een speelt waardoor je heenkijkt lijkt op niks!
Aan de binnenzijde van de reeds gevormde stijlen op de carrosserie heb ik een dunne laag plastic gezet die de boord moet vormen voor de deurrubbers. De spleet is uitgeplamuurd met witte putty en daarna bijgeschuurd. De eerste laag primer liet nog aanwezige fouten naar boven komen en deze zijn nu ook weggewerkt.
De rolkooi staat ook op het chassis. De bekabeling kan nu definitief afgewerkt worden en de zetels op hun plaats. Hierna volgt het werk dat ik haat ... gordels maken. Ik zoek trouwens nog een blad lood van 0,2mm, dus als iemand dit nog op overschot heeft ....
Volgende stappen zijn de body in primer zetten (en fouten wegwerken), de zetels, gordels, ... mogen er ook al in.
Een model onafgewerkt weg zetten dat kan ik ook niet,alhoewel ik binnenkort de zwarte Subaru van Snijers na 3 jaar:o ook maar eens verder moet afwerken.
Prachtig om te zien hoe je je model detailleerd.
Er is precies toch nog wat werk aan het motorkompartiment als ik dat zo bekijk... :D :D :+
Goed bezig, de extra boord is zeer geslaagd kwa vorm. Wat de gordels betreft: ik neem aan dat je het loodpapier gaat gebruiken voor de gespen en dat je voor de "buckles" foto-ets gaan gebruiken. Want in dit project passen enkel PE's, tenzij je wondermooie dingen zelf kan maken... afgaande op de rest, zou dat misschien wel kunnen natuurlijk. Ben super benieuwd hoe het verder zal gaan.
En je tijd nemen voor het spuitwerk. Nieuwegein 2007 is nog lang, dus je hébt tijd. Je ziet dat wel eens, een super gedetailleerd project dat de nek omgewrongen wordt door een minder spuitwerk (om welke reden dan ook, tijdsdruk of -gebrek). Er is niks dat brand he. ;)
Keep on rolling!
Ik heb het al gezegd op de laatste modelbouwmeeting en ik zal het nog eens herhalen : dit is een prachtig stukje modelbouwkunst!
Wat het behalen van zilver (of goud) betreft in Nieuwegein, dat komt wel in de sjakosj ;)
Maar : denk eraan : àls je iets doet, moet het goed uitgevoerd zijn om geen punten te verliezen; soms is het vanuit medaille-oogpunt gezien beter om een moeilijke horde gewoon niet te nemen dan ze slecht te nemen. Waarmee ik bedoel dat als je geen perfecte oplossing vindt voor een modelbouw-probleem waardoor je alleen maar een matig geslaagde uitvoering kan bedenken, is het soms beter om het zo te laten. Een jury weet niet dat je met dat probleem geworsteld hebt en dat je het uiteindelijk weggelaten hebt. Daar staat tegenover dat je het zelf wel weet natuurlijk, en dat je daar soms niet kan mee leven. Dat begrijp ik ook maar al te goed...
Wat de gordels betreft: ik neem aan dat je het loodpapier gaat gebruiken voor de gespen en dat je voor de "buckles" foto-ets gaan gebruiken. Want in dit project passen enkel PE's, tenzij je wondermooie dingen zelf kan maken... afgaande op de rest, zou dat misschien wel kunnen natuurlijk. Ben super benieuwd hoe het verder zal gaan.
Inderdeed! de gespen in lood, de rest in PE. Die dingen kan je niet zelf maken, tenzij je Roeland heet en in West-Vlaanderen woont. Trouwens, voor wat die PE sets kosten begin ik er zelf niet aan.
Maar : denk eraan : àls je iets doet, moet het goed uitgevoerd zijn om geen punten te verliezen; soms is het vanuit medaille-oogpunt gezien beter om een moeilijke horde gewoon niet te nemen dan ze slecht te nemen. Waarmee ik bedoel dat als je geen perfecte oplossing vindt voor een modelbouw-probleem waardoor je alleen maar een matig geslaagde uitvoering kan bedenken, is het soms beter om het zo te laten.
We weten natuurlijk allebei over welk probleem we het hebben en ik volg je hierin totaal Guy. De doos van de 2002 versie heb ik al gevraagd aan de goede Sint. Moest die man ietwat hardhorig zijn, dan is er nog altijd de kerstman.
BSmodels
24-11-2006, 11:38
Tom,
ik ga u kunnen helpen denk ik. Ik heb lood- en aluminiumtape die net geknipt is ;) . Deze wordt gebruikt in de vliegtuigbouw (1:1). Breng hem de volgende meeting mee.
En zoals Huudo al zei, er is geen haast bij hé maat
Modelbouw met grote M :worship:
Prachtig staaltje modelbouw:applaus:, engellen geduld, toffe details ik blijf zeker volgen en goed zien wat je nog uit je mouw gaat schudden:bye:
snowybjorn
24-11-2006, 13:25
gewoonweg prachtig stulje werk. Chappeau voor al die details..:applaus:
Duval The Best
24-11-2006, 17:58
Amai dat ziet er ongelooflijk mooi uit met al die details !
scoobyfreak
25-11-2006, 00:32
Sterk bezig!
Wild Goose
25-11-2006, 00:40
Juist eens alles op gemak gelezen en bekeken.
RESPECT :worship:
Dominique
25-11-2006, 00:43
Tom,
ik ga u kunnen helpen denk ik. Ik heb lood- en aluminiumtape die net geknipt is ;) . Deze wordt gebruikt in de vliegtuigbouw (1:1). Breng hem de volgende meeting mee.
:bye: Als ge nog ergens een overschotje hebt liggen voor mij? :worship:
Voor de rest kan ik ook alleen maar beamen: PRACHTIG werk!
De body is ondertussen gespoten. Ik heb hiervoor de lak van de echte wagen kunnen bemachtigen. Om het iets lichter te doen lijken een beetje gemengd met wit ... het testplaatje leek veel te donker.
Na enkele uren goed drogen ben ik begonnen met decals aanbrengen. De mensen die dit model al eens gebouwd hebben zullen ook wel grijs haar gekregen hebben van de decals ... om wille van de fluo kleur hebben de decals een hele dikke ondergrond van wit wat ze extra dik en onplooibaar (lees breekbaar) maakt, maar bijna kokend water en een haardroger kunnen soms wonderen doen!
206WRC-ke
01-12-2006, 19:50
Knappe dinges !!
Dominique
01-12-2006, 21:20
goe poeier! goe poeier!
goe poeier! goe poeier!
Disaster strikes ...
De decals stonden vrij goed, alleen wilde ik ze nog wat feller laten hechten. Resultaat ... vlekken. Op sommige plaatsen hecht de decal goed, op andere niet. Het zijn geen blazen, maar de hechting geeft verschil in tinten.
Ik ga dus de decals lichtjes insnijden en setting solution aanbrengen. Kalmte zal me wel redden zeker????
Duval The Best
01-12-2006, 21:59
Da ziet er al heel mooi uit !
Wat de decals betreft ik gebruikte daco products de strong een nachtje laten staan en er nie meer aankomen je hebt hier prachtig werk getoond amaai proficiat
Wat de decals betreft ik gebruikte daco products de strong een nachtje laten staan en er nie meer aankomen je hebt hier prachtig werk getoond amaai proficiat
't is net met die Daco products strong dat het gebeurd is ... ik weet ondertussen ook de reden, maar ik heb al 90% van de problemen opgelost.
Dominique
02-12-2006, 13:44
't is net met die Daco products strong dat het gebeurd is ... ik weet ondertussen ook de reden, maar ik heb al 90% van de problemen opgelost.
en wat is die reden dan?
ik zet altijd een primer, dan de kleur en dan de decals. Hierna zet ik pas de eerste laag vernis.
Omdat de decals zo dik zijn (witte ondergrond en fluo erboven op) zijn ze moelijker te zetten met een setting solution.
Het feit dat ik ze dadelijk op de laklaag zet (ik spuit met autolak) geeft dat de ondergrond niet perfect glad is (maar een beetje sinaasappel huid). Hierdoor krijg je op sommige plaatsen het fenomeen dat de decal niet in de porien van de lak kruipt. De oplossing is blijkbaar om de decal op die plaatsen met een scalpel open te snijden en er zo voor te zorgen dat de setting solution onder de decal komt en zo toch de decal tegen de lak trekt. Maar ... het lukt niet overal even goed.
Dominique
02-12-2006, 17:11
Het feit dat ik ze dadelijk op de laklaag zet (ik spuit met autolak) geeft dat de ondergrond niet perfect glad is (maar een beetje sinaasappel huid). Hierdoor krijg je op sommige plaatsen het fenomeen dat de decal niet in de porien van de lak kruipt.
Het lijkt me dus dat die laklaag eerst wat moet worden opgevlakt vooraleer je de decals aanbrengt. Een beetje opblinken met wax had misschien een ietsje beter geweest. Daarna de decals daarop en dan de clearcoats.
Dat principe had ik toegepast op de blauwe 206 van Loix, en dat scheen goed te werken.
met de grootste dank aan HHugo ... ik heb hem wel een tekening aangeleverd van een hoedeplank (en neeeeeeeee Huudo, ge kunt geen hoeden zien) maar hij heeft ze op magistrale wijze ge-fotoetst (of fotoge-etst). De standaard hoedeplank werd open gemaakt daar waar het PE stuk komt te liggen zodat alles 'doorkijk' wordt. Het PE deel is er inmiddels al opgekleefd en zal uitgemastikeerd worden zodat de overgang naadloos is.
Wild Goose
17-12-2006, 04:35
Is er iets dat jullie niet kunnen maken:)
Succes verder
Iets wat altijd in het oog springt en dus perfect moet zijn. De zetels en gordels vormen altijd een 'eyecatcher' op een super detailed model.
De zetels zijn mat zwart gesporen, de achterzijde van de kuip met CF decal bekleed en getint met smoke. Volgende stap zijn dan de gordels. Een werk dat ik voordien haate maar sinds dit model ben gaan apprecieren. De gordel sets van Eduard zijn eindelijk eens uit het goede hout genseden. De PE sets van Tamiya en consoorten vind ik maar niks. De buckles zijn niet dik genoeg en hebben geen profiel, de gordels zelf trekken op geen knijt, ...
Het enige dat ik van de Eduard kit gebruik zijn de bluckles. De gordels zelf maak ik uit dun lood. Moeilijk te vinden als je geen wijnkelder hebt met ouwe (en waarschijnlijk dure) wijnflessen. Ik had nog een beetje liggen maar daar kon ik maar 1 zetel me afwerken. BS Models heeft ons weer uit de problemen geholpen en wat 'extra' lood bezorgd (bedankt Bart).
De mousse beschermhoezen die rond de gordel zitten om ze minder te laten 'snijden' zijn gemaakt van een afgepeld Cleanex doekje dat gekleefd werd op dubbelzijdige tape. Door dit 2 maal over de gordel te kleven (de eerste keer kleiner dan de tweede) krijg je een mooi dik en rond geheel dat aan de zijkanden mooi bol staat.
Ook de stekker voor de intercom werd op de gordels bevestigd ... als de zetel eenmaal in de auto staat zal de bedrading verder afgewerkt worden.
Deze gordels behoren tot de meest realistische die ik ooit gezien heb. Het lood zorgt ervoor dat ze ook realistisch in vorm gelegd kunnen worden en precies zo blijven liggen zoals je ze als modelbouwer hebben wil. Proficiat!
Duval The Best
17-12-2006, 14:49
Amai zulke mooie gordels zeg , is net alsof ze echt zijn.
Heel knap gemaakt hoor !
BSmodels
17-12-2006, 15:00
onwaarschijnlijk realistisch maat, blij dat ik heb kunnen helpen.
Ik zal de foto eens laten zien aan mijne "leverancier", ge weet nooit waarvoor het goed is ;)
Dominique
17-12-2006, 15:47
Top!
Dit is inderdaad wat we nodig hebben om gordels te maken.
En om niet alle credit op het materiaal te steken: heel mooi afgewerkt ook, met veel zin voor detail en realisme.
Prachtig :applaus:
En bij deze stel ik voor om tijdens de modelbouwmeetings een paar flessen wijn te kraken om zo aan voldoende materiaal te geraken. Dat den Andy zijn wijnkelder al maar begint bij te vullen. :+
De beide stoelen zijn nu gemonteerd. Ik heb wat epoxy lijm moeten gebruiken om ze vast te zetten. Doordat de originele steunen verwijderd werden en ik deze vervangen heb door ronde buizen is er merkelijk minder contact oppervlak. Epoxy lijm zorgt ervoor dat het minste hechtingsoppervlak toch uitzonderlijk goed kleeft.
Zo ziet het er dus op dit moment uit. Nu de gordels nog rond de rolkooi maken aan de achterzijde en dan kan de rest van het interieur afgewerkt worden.
Alhoewel de gordels zeker mooi en overtuigend zijn, ga ik in de toekomst toch geen lood gebruiken hiervoor. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Knap werk!
206WRC-ke
17-12-2006, 23:38
Idd zeer mooi bezig!!
Ik denk dat we weer een mooi blauw model zien ontstaan,
fantastische details.................'k leer in ieder geval veel bij en
blijf aandachtig volgen! :applaus:
Ik heb de laatste dagen flink wat kunnen doorwerken maar door een defect aan mijn camera heb ik geen updates kunnen posten.
Het euvel is ondertussen hersteld en dus kunnen we weer verder ... wat is er gebeurd sinds de laatste update. Wel, het einde is in zicht, dus ik moet nu goed beginnen plannen wat te doen om te verhinderen dat ik dingen ga vergeten als het model dicht gebouwd is.
De binnenkant is zo goed als klaar. De hoedeplank is gemonteerd en ik ben er vrij tevreden over. De hydraulische leidingen voor de schokdempers achteraan zijn gelegd, ... Ik moet alleen nog de netten maken achteraan waarin de jassen gestoken kunnen worden.
Ik heb ook, als detail, de leeslamp geïnstalleerd. Lijkt me leuk als je de auto binnen kijkt. Het reserve wiel was een domper. Blijkt dat het originele wiel van de kit niet in de uitsparing achteraan past (nice work Tamiya!). Dus een zijde van het wiel vlak gemaakt en dan past het wel. Gelukkig zie je hiervan niets als de carrosserie gemonteerd is.
De radiatoren zijn ook gemonteerd. In plaats van de STI decal te gebruiken heb ik het paintmask van de PE set genomen en gespoten. Ziet er gewoon veel leuker uit.
De deurrubbers zijn ook gemonteerd en zwart gemaakt. Een hels werk als je bedenkt dat alles zeer dun is en mooi op de rand van de deuropening moet liggen. Als kleine extra nog even de pennen toegevoegd die op de copiloot deur gemonteerd zijn.
De helmen zijn ook al onder handen genomen. In plaats van de decal te gebruiken voor de blauwe overgang naar het zilver heb ik dit ge-airbrushed. Na het aanbrengen van de decal bovenaan op de helm ontbraken nog 2 dingen op de helm. Het website adres 'www.richardburns.com' en de namen van piloot en co-piloot. Decal sheet kan dan wonderen doen en een lettertype van 0.8mm hoog paste perfect.
De microfoon en chin straps voor de helm drogen nog op dit moment ... waarschijnlijk te zien in een volgende update?
206WRC-ke
29-12-2006, 00:06
Proficiat man, tot hier toe echt al sjiek gedaan!!
Duval The Best
29-12-2006, 00:17
subliem gewoon die auto !
zoveel details maar echt prachtig gedaan
Knap bezig hoor. Superdetails!
Ik wist trouwens niet dat het reservewiel niet paste. Ik heb dat probleem niet gehad... Nu ja, het is gelukkig goed gekomen.
Van welk materiaal en hoe maak je al die extra accessoires zoals pen en microfoon??
Grtzzz
Van welk materiaal en hoe maak je al die extra accessoires zoals pen en microfoon??
Grtzzz
De pennen zijn gemaakt van naalden waarvan de kop bewerkt is. De microfoon heb ik gemaakt uit dunne ijzerdraad (voor de arm) met daarop aan het uiteinde een bolletje van Tamiya putty.
BSmodels
29-12-2006, 18:08
.... Wel, het einde is in zicht, .....
al goe want wat moet een mens altijd zeggen :D :worship:
De helmen zijn ook al onder handen genomen. In plaats van de decal te gebruiken voor de blauwe overgang naar het zilver heb ik dit ge-airbrushed. Na het aanbrengen van de decal bovenaan op de helm ontbraken nog 2 dingen op de helm. Het website adres 'www.richardburns.com' en de namen van piloot en co-piloot. Decal sheet kan dan wonderen doen en een lettertype van 0.8mm hoog paste perfect.
De microfoon en chin straps voor de helm drogen nog op dit moment ... waarschijnlijk te zien in een volgende update?
:drewl: :drewl:
prachtig;ben benieuwd naar eindresultaat:applaus:
scoobyfreak
30-12-2006, 01:49
Die verstraalers in de voorbumper moeten toch zwart-carcon kleur zijn?
Die verstraalers in de voorbumper moeten toch zwart-carcon kleur zijn?
Volgens het bouwplan wel, maar volgens de referentie foto's niet.
Zoals beloofd foto's van de helmen. De bedrading is aangebracht, de chinstraps gemonteerd en afgewerkt. De bedoeling is dat deze helmen op het naam bordje naast het model komen te staan ... Ik heb dus Hhugo ondertussen al gestalkt om nog wat te etsen :o
scoobyfreak
30-12-2006, 17:49
Ok dan heb ik niets gezegd.
die helmen zijn wel om op te kweilen hoor :drewl: :drewl: :drewl:
greetz
Dominique
30-12-2006, 17:54
Lekker jongen !
Duval The Best
30-12-2006, 17:59
Lekker jongen !
Amai wat een klasse zeg !
Als je daarmee geen mooie prijs wint dan weet ik het ook niet hoor ;)
Wild Goose
31-12-2006, 01:42
Net ik aan het bedenken ben of ik mijn project wel zou posten komt er hier altijd wel enen met nen update van "ik zal u gaan hebben".
Respect gulf, dit is klasse en plezierig om volgen.
Zoals beloofd foto's van de helmen. De bedrading is aangebracht, de chinstraps gemonteerd en afgewerkt. De bedoeling is dat deze helmen op het naam bordje naast het model komen te staan ... Ik heb dus Hhugo ondertussen al gestalkt om nog wat te etsen :o
Ja zeg, post dan ook een foto van de modelbouw-helmen eh, in plaats van de echte. Zo kan ik het ook hoor :+
Ja zeg, post dan ook een foto van de modelbouw-helmen eh, in plaats van de echte. Zo kan ik het ook hoor :+
Idd, dit benaderd de werkelijkheid wel heel fel. Prachtige helmen set heb je daar gemaakt. Vooral de straps en mic zijn top!!
Iedereen kent deze kerel wel en ik heb zijn naam al enkele keren op het forum horen vallen, maar ik moet toegeven dat ik hem een handje geholpen heb deze keer.
Ik was bezig de clipsen voor de motorkap te monteren. De PE delen van Studio 27 hebben geen gaatjes waardoor de bodypen gaat (een deel van een naald voor deze toepassing) dus had ik die op voorhand al geboord met 0.5mm. Eens op de wagen gemonteerd bleek de naald niet diep genoeg weg te zinken in het PE deel dus ik moest opboren naar 0.65mm. Ik probeerde dit te doen terwijl het deel nog op de auto gekleefd was om de lak niet te beschadigden bij het losnemen.
Tijdens het boren komt echter het PE deel los en eens als zo'n PE deel begint mee te draaien werkt het als een mes ... :frusty: :(
Resultaat ... niet alleen de lak volledig weg over een diameter van 5mm (dus veel groter als de clips zelf) maar ook de plastic beschadigd.
Ik ben toen even moeten gaan wandelen ... ne mens wil per slot van rekening 2006 beter afsluiten dan dit! Na enkele minuten het probleem te bekijken en over oplossingen te denken heb ik besloten om spot repair te doen. Ik vond dit ook meteen de gelegenheid om hierover een korte tutorial te schrijven en heb hem geplaatst in de 'algemeen en vraagbaak' sectie waar ook meer foto's bijstaan.
Ondertussen is alles hersteld en staat alles te drogen, maar dat betekent natuurlijk dat ik ook weer 2 weken niets meer kan doen totdat de vernis weer uitgehard is. Tijd dus om ondertussen iets anders te beginnen.
De bijgaande foto's tonen voor en na ...
De deuren zijn gemonteerd, de laatste stofjes uit de vernis geschuurd van de herwerkte motorkap en nu kan het echte werk dus beginnen … het weatheren. Ik ben al licht begonnen en zal ook niet overdrijven. Op de splitter vooraan zullen wat modder sporen te zien zijn, de zijkanten licht vuil en de achterzijde zal vuil zijn met een donkere zone rond de uitlaat en een imitatie vochtige zone in het midden op de uitlaat. Dit zal ik proberen te doen door de basis licht matt grijs te airbrushen vervolgens de rest in het zwart en een laatste kleinere zone opnieuw licht glansend vernissen om verse natheid te simuleren … allé, dat hopen we toch.
Ik denk dat ik de versie zo ga laten met enkel de verstralers onderaan. Ik heb ondertussen de bovenste 4 ook erop gezet en het toont wel heel erg zwaar. Het breekt het ganse model. Temeer ... doordat ik de PE body clipsen gemonteerd heb past de originele verstraler ramp niet meer perfect op de motorkap. Enkele steunen dienen versmald te worden, wat dus de carbon decals zal beschadigen (alles is ondertussen gelakt en klaar). Maar ... misschien bedenkt ik me nog. Ik heb nog een extra set liggen en transformeer ik die wel.
scoobyfreak
14-01-2007, 01:44
Mooie weathering. Ik zou de lichten om de motorkap plaatsen hoor.
Ik ben ook nog zo iets van plan ;)
Heel mooi! :drewl: Wat heb je eigenlijk gebruikt om de ramen in de deuren te maken?
Heel mooi! :drewl: Wat heb je eigenlijk gebruikt om de ramen in de deuren te maken?
Ik heb hiervoor 'Tear Offs' gebruikt. Dit zijn de aftrek schermen die op de vizieren van motor- en autosport helmen zitten. Het voordeel van dit materiaal is dat het de juiste dikte is en optisch van zeer hoge kwaliteit. Het nadeel is de prijs ... een pakje TO's kost €15, maar daar kom je waarschijnlijk je ganse leven mee toe.
Ik heb hiervoor 'Tear Offs' gebruikt. Dit zijn de aftrek schermen die op de vizieren van motor- en autosport helmen zitten. Het voordeel van dit materiaal is dat het de juiste dikte is en optisch van zeer hoge kwaliteit. Het nadeel is de prijs ... een pakje TO's kost €15, maar daar kom je waarschijnlijk je ganse leven mee toe.
Dat is een tip die ik zeker ga onthouden, je weet maar nooit of ik bij één of ander model een ruitje moet vervangen.
Dat is een tip die ik zeker ga onthouden, je weet maar nooit of ik bij één of ander model een ruitje moet vervangen.
Dit materiaal is heel makkelijk te plooien maar ... blijft in geen enkele vorm staan tenzij je zeer scherpe plooien aanbrengt, dus kleine bollingen zijn niet blijvend. En nog iets ... het materiaal is niet erg kras bestendig, maar het is wel voorzien van beschermfolie aan beide zijden, dus pas verwijderen als de ruiten gemaakt zijn!
Een verwittigd man is er 2 waard! :+ :p
bartmotte
21-01-2007, 00:59
prachtig , wat een details,
en wat een glans !
hier steek ik het één en ander uit op
proficiat:drewl:
Het weatheren is achter de rug ... alhoewel ik misschien nog enkele details ga toevoegen. Eerst wat oefenen op kaarten en stalen.
Het weatheren is met verschillende technieken en materialen gedaan. De volgende dingen heb ik gebruikt:
- Tamiya mud stick
- Tamiya weathering kit (snow + black + brown)
- Matt zwart (erg verdund) + airbrush
- Glans vernis
Eerst de zwaarste weathering aangebracht met sterkt verdund matt zwart en de airbrush. Goede referentie foto's zijn dus wel nodig. Ook hou ik eraan om NOOIT ruiten, de voorkant en het dak vuil te maken. Zoiets gebeurd alleen in de Safari rally, en dus niet in normale versies. Ik weet wel, er zijn rallies waar ruitenwissers opgezet worden, maar onrealistisch op een model.
De weathering voor dit model moest matt zijn, maar achter de wielen en achteraan in het midden van de bumper moest een deel nog blinken om de indruk te geven dat het nog nat en vers was. Na het matt zwart werd dus een deel in glansvernis gezet met de airbrush.
Daarna ... Tamiya time. Militaire jongens kennen deze kits waarschijnlijk wel, maar voor mij was het nieuw. Het blinkende gedeelte van de weathering werd opnieuw wat matter gemaakt met het poeder en een borstel, de modder op de voorspoiler met de mud stick. Die bleek te bleek te zijn, dus heb ik hem ook wat donkerder gemaakt met pigment poeder.
Wat rest er nu nog te doen ... de body clipsen op het kofferdeksel, de verstralers maken (die ik opnieuw van de decals ontdaan heb om opnieuw te beginnen, was niet naar mijn goesting om wille van enkele foutjes) en dan de display standaard.
Knap spuitwerk:applaus: , klein vraagje waar zijn de raamstijlen op deur of heeft die ook geen zoals een celica?:bye:
Duval The Best
21-01-2007, 16:39
Ziet er heel mooie wagen uit !
Knap gedaan
scoobyfreak
21-01-2007, 16:40
Knap spuitwerk:applaus: , klein vraagje waar zijn de raamstijlen op deur of heeft die ook geen zoals een celica?:bye:Nope, subaru heeft dat ook niet.
Ben ik blij dat ik vrijdag alsnog tenhuize Wheels ben geraakt om al dat moois eens van dichtbij te bekijken. :drewl: :applaus:
Wild Goose
22-01-2007, 06:41
Van dit staaltje modelbouw geniet ik zie.:gas:
de extra wheathering ziet er zeer realistisch uit!!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.