View Full Version : Canon versus Nikon : waar zitten de die-hards?
Ik ben van plan om binnenkort een digitale spiegelreflex-camera aan te schaffen, want mijn Olympuske begint op zijn laatste benen te lopen.
Nu, ik heb geen voorgeschiedenis noch lenzen van analoge Canon- of Nikon toestellen, dus wat dat betreft heb ik de vrije keuze.
Ik heb dus wat rondgesurft en rondgevraagd en kom tot volgende voorselectie :
Canon :
EOS 350D ofwel EOS 30D (de laatste is wat duurder maar ook robuuster en de mogelijkheden zijn wat meer uitgebreid).
Nikon :
D50 of D70S (ook hier is de laatste wat duurder met wat meer mogelijkheden)
Vooraleer ik nu mijn kop ga breken over welk toestel ik binnen één merk ga nemen, zou ik eerst willen weten van de Nikon- en Canon aanhangers hier welk merk ik best kan nemen en waarom. Ik heb geen voorkeur noch vooroordelen op dit moment, alleen merk ik dat de Nikon's over het algemeen iets goedkoper blijken te zijn dan de Canon's. Maar misschien is daar wel een goede reden voor. Ik verneem het graag van jullie, die al ervaring hebben met die toestellen.
Alvast bedankt voor je gewaardeerde input!
Ik zelf heb een Nikon D50. Heb zelf lang getwijfeld om een D70s te kopen, tot ik in de winkel zag dat er niet zo veel verschil is tussen de 2. D70s is deels duurder doordat het materiaal van de body van duurder materiaal is dan bij een D50. Voor minder dan 1000 euro had ik al een D50 body + een sigma lens van 28-300 mm. Als je bij je D70s nog een lens gaat bijkopen zit je al vlug boven de 1000 euro.
Guy,
Ik zit met hetzelfde probleem alleen moet ik nog wachten tot ik geld heb.
surf eens naar www.fotokonijnenberg.nl
Netforce_1
10-04-2006, 20:24
Sennake,
Misschien hier eens de vraag stellen, kenners genoeg op Belgiumdigital forum.
http://www.belgiumdigital.com/
Greetz
Na ruim 20 jaar fervent Nikon SLR adeptschap, ga ik nu de richting uit van de digitale compacts met superzoom en beeldstabilisatie.....en het wordt een Canon:rolleyes:
Niet uit ontevredenheid met Nikon, absoluut niet, wel omdat het Nikon gamma al een poosje geen dergelijk toestel bevat met dezelfde verhouding prijs/mogelijkheden.
Wat ik altijd een plus vind bij Nikon is de stevigheid van het materiaal, geen pannes en vooral de kwaliteit van de lenzen die je ongeacht de generatie van het toestel steeds kan blijven gebruiken (lenzen van oude analoge toestellen passen ook op nieuwe digitale toestellen, zij het soms met enkele beperkingen). De restwaarde van Nikon materiaal blijft meestal ook vrij hoog.
De digitale Canon compact komt bij mij als aanvulling op het analoge Nikon materiaal dat ik zal blijven gebruiken (voor het betere werk:D )
Jouw keuze zal je zelf moeten maken;)
Een die hard Nikonian die even vreemd gaat, omdat het makkelijk is:rolleyes:
Weinig die-hards op het forum blijkbaar. ;)
Ikzelf gebruik nu al 1,5 jaar de D70, en mijn shutter counter staat na afgelopen weekend op 26.666
Nog nooit problemen mee gehad (fingers crossed), maar dat zou met een Canon niet anders geweest zijn denk ik...
heb ook plannen om een nieuw toestel aan te schaffen,wat vinden jullie van
de olympus E500
mischien wat comentaar van kenners ,want ik ben maar een amateur:)
Ikzelf heb vorig jaar ook lang getwijfeld tussen de Nikon D70, D50 en Canon 350D. Het is na lang wikken en wegen de Canon 350D geworden en heb tot nu toe nog geen spijt gehad van mijn beslissing. Ieder toestel heeft zowat z'n voor -en nadelen maar ze zijn wel redelijk aan mekaar gewaagd. Het ligt er vooral aan waar je persoonlijke voorkeur ligt. De Canon is bijv. een stuk lichter dan de Nikon en dat vind ik al een groot voordeel wanneer je uren rond de circuits moet gaan lopen met dat ding rond je nek. En de 350D ligt voor mij makkelijker in de hand.
De kleurcomposities zijn bij beide toestellen ook goed vind ik. De sportstand is dan weer beter bij Canon, heb ik me door een professionele autosportfotograaf laten vertellen.
Ik kan alleszins deze site aanbevelen: http://www.dpreview.com
Klik in het linkermenu op 'Buyer's guide' en kies dan voor de optie 'side-by-side'. Daar kan je de 4 toestellen naast mekaar plaatsen en uitmaken welke eigenschappen voor u de beste zijn. Deze site heeft me zowat geholpen om m'n keuze te maken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Als er om die-hards gevraagd wordt, dan móet ik dus wel naar voren treden. :D
In de 2de helft van de jaren '90 heb ik me mijn eerste SLR in huis gehaald. Ik had er toen geen idee van welk merken goed waren enz., maar 1 ding stond toen al vast. Het moest en zou Canon worden. Waarom? Simpel. Canon sponsorde nogal redelijk prominent in de F1. Buiten Olympus in de JPS-jaren bij Lotus heb ik nooit veel andere sponsoring gezien van fotobedrijven. Er was nog Fuji bij Jordan dacht ik en er zullen er misschien nog wel enkele anderen geweest zijn, maar bon, Boutsen reed bij Williams enz., enfin om maar te zeggen, dat de marketing jongens soms toch wel gelijk hebben... :D
Ik heb dan de handleiding eens doorgenomen om vertrouwd te geraken met het fenomeen SLR en ontdekte toen al dat alles zeer intuïtef was. Begin dit jaar heb ik me dan een Canon 20D aangeschaft en heb de handleiding nog steeds niet nodig gehad. Ook niet voor de extra knoppen en functies die er op dit toestel zitten, vermits alles nog steeds zeer intuïtief is. Over Nikon kan ik op dit gebied niet spreken aangezien ik er nog nooit mee gewerkt heb. Maar als ik de foto's van hun toestellen zie, denk ik soms, jeez, hoe zou dat moeten bediend worden. "De boekskes" lijken me op dat punt gelijk te geven want Canon scoort altijd hoger dan Nikon in de rubriek 'ergonomie'.
Wat je zegt over Nikon altijd iets goedkoper dan Canon, moet ik toch even enkele kanttekeningen maken, want we mogen geen appelen met peren vergelijken. In oplopende volgorde van concurrerende modellen:
Nikon D50 - 6Mp
Nikon D70s - 6Mp
Canon 350D - 8Mp
Canon 30D - 8,2Mp
Nikon D200 - 10,2Mp
Canon 5D - 12,8Mp
Een D50 kan je moeilijk met een 350D gaan vergelijken, vermits het een (eenvoudig gesteld) gestripte versie is van een D70s. In die categorie van amateurDSLR's is op dit ogenblik volgens de vakpers de 350D de beste keuze owv beeldkwaliteit (ruis iets beter onder controle en kleuren) en de al eerder aangehaalde ergonomie. Maar een 350D is misschien wat te klein voor uw (grote) handen.
De 5D krijgt het precies op dit moment wat zwaarder te verduren van de D200, want de gepubliceerde test uit Chip/Foto-Video van 01/2006 prijst de D200 zowat de hemel in. Feit is wel dat alles redelijk kort op elkaar zit en dat het om punten hier en daar gaat. De 30D zit dan weer zo'n beetje tussen de D70s-350D en D200 in.
Zoals ge kunt zien is er dus geen duidelijk antwoord te formuleren op de vraag Canon of Nikon. Ga eens naar de winkel en neem beide merken eens in de hand. Welke 'past' het best, welke lijkt het intuïtiefst enz. Het is zo'n beetje als een auto kopen en om de vergelijking verder te trekken, kopen we een BMW of kopen we een Mercedes? ;) In geen van beide gevallen ga je een slecht product kopen en beide chauffeurs zijn wellicht hardstikke tevreden over hun aankoop en zullen enkel naar de min punten van de concurrentie wijzen. (er even van uitgaande dat de betrouwbaarheidsperikelen van Mercedes voor een groot deel achter de rug zijn).
Nog een woordje over het design van beide merken. Canons hebben een lijn die vloeiender is terwijl je op een Nikon wat meer hoekjes en kantjes gaat vinden. Die lijken me iets scherper te zijn met kantjes en nekjes. En eigenlijk, bedenk ik me nu terwijl ik ernaar zit te kijken, zijn er ook hier overeenkomsten te vinden met BMW/Mercedes. Mercedes iets meer vloeiendere lijnen (buiten als binnen) en BMW die wat scherper is, kantiger ook. Als je dan weet dat ik Mercedes modellen verzamel en ook Canon die-hard ben... Trouwens, ik ken een BMW-fanaat die zweert bij Nikon. En om het af te ronden, Canon sponsort tegenwoordig weer in de F1. Bij wie? Juust, McLaren Mercedes!! :eek: Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat alle computer randapparatuur bij ons stelselmatig vervangen wordt door Canon materiaal. Ge zijt een die-hard of ge zijt het niet. ;)
In ieder geval, veel succes met de aankoop en vooral veel plezier bij het fotograferen. Wat je ook koopt, je zal nooit 'gekaluut' zijn. :D
Good luck!
Yannick R
12-04-2006, 13:35
Ik heb ook nog nooit met een Nikon gewerkt, we hebben hier zo goed als altijd Canon in huis gehad en ik moet zeggen; dat is één en al gebruiksvriendelijk.
Het is in het nederlands, je kan vlot je weg vinden in de menu's, ... Op dat vlak heb ik geen problemen. Het ligt ook goed in de hand enzo.
Een probleem bij digitale spiegelreflex camera's is m.i. stof. Bij de Beukelaer in Aartselaar (o.a. Nikon) kan je de sensor laten reinigen. Ik heb dit vorig jaar in april moeten laten doen (na slechts 1 jaar...). Vorig jaar kon je er gewoon een uurtje wachten. In welke mate die service geldt voor een toestel dat je niet in België gekocht hebt weet ik niet. Aangezien er ondertussen meer toestellen verkocht worden, kan het natuurlijk zijn dat die snelle service niet haalbaar blijft...
Ik weet niet welke service (en waar) Canon hieromtrend kan aanbieden. Ik zou dit zeker navragen / onderzoeken...
Je kan natuurlijk het probleem vermijden door een digitale compact te kopen. Als je toch voor de reflex kiest, zou ik aanraden een "lenzenpakket" samen te stellen zodat je zo weinig mogelijk moet wisselen.
Als je toch voor de reflex kiest, zou ik aanraden een "lenzenpakket" samen te stellen zodat je zo weinig mogelijk moet wisselen.
Een zeer goede raad die ik zeker niet in de wind ga slaan. Ik denk dat ik er bijna uit ben en zou dit pakket willen kopen :
Body :
Canon 350D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 kitlens
Lenzen :
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM zoomlens
EF-S 60mm f/2.8 USM makrolens
Dit pakket komt rond de 1500 à 1600 euro, wat overeenstemt met mijn budget. Ik zou voor hetzelfde geld een betere body kunnen kopen met een minder goede combinatielens (30D met Tamron 18-200 makrolens) maar ik denk dat de eerste optie de betere is.
Wat denken de collega's fotografen, is dit een zinvolle keuze of klop ik de bal volledig mis?
Dit pakket komt rond de 1500 à 1600 euro, wat overeenstemt met mijn budget. Ik zou voor hetzelfde geld een betere body kunnen kopen met een minder goede combinatielens (30D met Tamron 18-200 makrolens) maar ik denk dat de eerste optie de betere is.
Wat denken de collega's fotografen, is dit een zinvolle keuze of klop ik de bal volledig mis?
Als het budget het toelaat, ga dan voor de meest lichtsterke lens (dus met een zo laag mogelijk max. f-getal), dat zijn meestal ook de duurdere. De lenzen kan je later nog op een andere Canon body (of Nikon naargelang wat je kiest) gebruiken, dus als je de body beu bent zijn je lenzen nog niet verloren ;-)
Lenzen van andere merken hebben vaak ook een andere kleurweergave dan de originele Canon of Nikon, dus een bonte samenstelling van lenzenpakket geeft geen eenvormig resultaat.
Body :
Canon 350D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 kitlens
Lenzen :
Ik zou de Tamron 18-200 lens afraden. Ik heb daar urenlang reviews over gelezen op het Internet een paar weken terug en daar zijn de meeste mensen niet over te spreken. De Sigma 18-200 is ook niet dé top, maar die heb ik dan ook vooral gekocht omdat ik in bepaalde situaties niet van lens wil verwisselen (denk maar aan de pitlane bijvoorbeeld). En ik ben alleszins tevreden over de groothoek/tele combinatie, waar ik eerst voor vreesde. Mijn foto's van de Belcar First Race dit weekend heb ik allemaal trouwens met die lens getrokken. Klik maar op de thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=169682&posted=1#post169682) als je enkele voorbeelden wil zien.
Als circuitlens heb ik deze week de 75-300 usm aangeschaft. Eerst keek ik uit naar de 70-300 mm maar professionele fotografen vertelden me dat de 75-300 usm lens beter is. Al denk ik wel dat het verschil miniem is.
Ik denk alleszins niet dat je met dat pakket zult misdoen. :)
Aangezien mijn fundrasing Ebay-verkoop (http://search.benl.ebay.be/_W0QQsassZsennakeQQhtZ-1QQfrppZ50QQfsopZ1QQfsooZ1QQrdZ0?) buiten verwachting goed verloopt, zou het wel eens kunnen dat ik uiteindelijk ga kiezen voor een 30D met Canon lenzen.
Dus zou het zoiets worden :
Body :
Canon 30D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 kitlens
Lenzen :
Guy,misschien een onbeleefde vraag maar wat kost dit samen???Ik denk meer dan 2500€.
Guy,misschien een onbeleefde vraag maar wat kost dit samen???Ik denk meer dan 2500€.
Toch niet hoor. Bij www.topfoto.de heb je dit alles samen voor ongeveer 2100 euro. Ook niet weinig, maar toch een pak minder dan jij uitgeteld hebt.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.