P De Sonville
11-04-2006, 14:20
AD Sport gaat verder op zijn elan
De eerste wedstrijd van de Belcar Endurance Cup en tevens de eerste race onder de Belcar umbrella gaf afgelopen zaterdag een startveld van 48 wagens. Net zoals vorig seizoen reeds een aantal keren het geval was werd ook nu het veld aangedikt met wagens uit de GDC (Gentlemen Drivers Cup). Het team van Albert Vanierschot dat vorig seizoen de Zolder Touring Cup overheerste heeft nu ook de eerste wedstrijd van de Belcar Endurance Cup gewonnen. Reeds tijdens de trainingen bleek dat de ‘oude’ Porsche 993, voorzien van een 2.100 cc turbo-krachtbron terug een belangrijke titelkandidaat zal worden.
Het AD Sport-duo Schreurs-Daniels zette een scherpe 2’39”388 op de tabellen en bleek daarmee een dikke 3 seconden sneller dan de GLPK-Porsche van Longin-Debert. De jonge Koen Debert krijgt tijdens zijn maidenseizoen afwisselend het gezelschap van de ervaren Bert Longin en Anthony Kumpen. De Porsche van Van Beurden-Segers klokte de derde chrono voor de snelste GDC-wagen van Bargigli. Brinkmann-Jakobs waren in Klasse 2 een fractie sneller dan Pampel-Van der Valk en De Backer-Schulpé. Corbiau-Van Hooydonck, Beliën-Cuyvers en Gevers-Tavernier sloten de top 10 af. De Mini van Van dePlas-Vanbeneden bleef tijdens de chrono’s verrassend de meerdere van de Clio van Van Bellingen-Servranckx in Klasse 4 terwijl in de onderbezette Klassen 3 & 5 respectievelijk Stehr-Noolen (BMW 325 DTC) en Bessem-Stevens (Toyota Yaris) aan het langste eind trokken. Gans achteraan de startgrid vonden we de Porsches van Van Roij-Ponchelet (getraind zonder transponder) en vader en zoon Raus (wagen niet klaar) .
Het verwachtte duel tussen AD Sport en GLPK is er niet gekomen. Niettegenstaande Schreurs en Longin na de start de rest van het peloton ter plaatse lieten kon Bert nooit echt een vuist maken tegen de supersnelle bolide van AD Sport. Deze laatste kroop weg van zijn naaste concurrent en bouwde na één uur wedstrijd een voorsprong uit van méér dan 40 seconden.
De Porsches van Van Roij en Raus ploegden zich een weg door het veld en nestelden zich na 30 minuten wedstrijd reeds binnen de top 5. Halfweg de race over 125 minuten moest de pace car uitrukken na de sortie van de Toyota Yaris van Van Otterloo-Bender-Van Ratingen. Meteen kwam het veld terug samen. Longin gaf het stuur over aan Debert en deed de beste zaak. Even later kwam ook Schreurs pitten onder safety car, maar verloor véél tijd achter de vrachtwagen met de verongelukte Yaris. De voorsprong van 46 seconden werd omgebogen naar een achterstand van 39 seconden op leider Bargigli en 29 seconden op Koen Debert. Daniels reed het gat echter terug dicht en kwam op 15 minuten van de geblokte vlag terug aan de leiding. In de eindfase van de wedstrijd betaalde een onfortuinlijke Debert nog leergeld toen hij de GLPK-Porsche in de muur plantte tijdens het dubbelen van een tragere deelnemer. Door het feit dat de GDC-wagens geen punten scoren en een eigen kampioenschap rijden kwamen Raus-Raus en Van Beurden-Segers op het Belcar-podium te staan. In Klasse 2 won het regerend kampioenenduo Brinkmann-Jakobs het pleit van een uitstekende De Backer-Vanhamme en Beliën-Cuyvers. Het zag er nochtans niet goed uit toen tijdens de eerste ronde Brinkmann werd aangetikt en ook Cuyvers onvrijwillig mee betrok in de crash. Brinkmann moest als laatste aansluiten terwijl Cuyvers moest komen pitten omdat het plaatwerk tegen het achterwiel sleepte. Brinkmann-Jakobs vochten moedig terug en konden op amper 15 minuten van de streep merkgenoten De Backer-Vanhamme naar de tweede plaats verwijzen. Pechvogels van dienst waren ongetwijfeld Pampel- Van der Valk en de broers Werckx. Beide BMW’s werden geplaagd door een technische panne en konden zich niet naar behoren verdedigen. De Klasse 3 werd met sprekend gemak gewonnen door Stehr-Van Noolen voor Beyers-Van Gool die nog sukkelden met kinderziektes van de Honda Civic. Met een negende plaats algemeen loodsten Van Bellingen-Servranckx hun Renault Clio als winnaars naar de meet in Klasse 4 voor de Mini van Van denPlas-Vanbeneden, terwijl de Clio van Van den Broeck-Van Rompuy het podium vervolledigden. De Toyota Yaris van Bessems-Stevens was tenslotte de enige wagen die in Klasse 5 de finishvlag haalde.
De eerste wedstrijd van de Belcar Endurance Cup en tevens de eerste race onder de Belcar umbrella gaf afgelopen zaterdag een startveld van 48 wagens. Net zoals vorig seizoen reeds een aantal keren het geval was werd ook nu het veld aangedikt met wagens uit de GDC (Gentlemen Drivers Cup). Het team van Albert Vanierschot dat vorig seizoen de Zolder Touring Cup overheerste heeft nu ook de eerste wedstrijd van de Belcar Endurance Cup gewonnen. Reeds tijdens de trainingen bleek dat de ‘oude’ Porsche 993, voorzien van een 2.100 cc turbo-krachtbron terug een belangrijke titelkandidaat zal worden.
Het AD Sport-duo Schreurs-Daniels zette een scherpe 2’39”388 op de tabellen en bleek daarmee een dikke 3 seconden sneller dan de GLPK-Porsche van Longin-Debert. De jonge Koen Debert krijgt tijdens zijn maidenseizoen afwisselend het gezelschap van de ervaren Bert Longin en Anthony Kumpen. De Porsche van Van Beurden-Segers klokte de derde chrono voor de snelste GDC-wagen van Bargigli. Brinkmann-Jakobs waren in Klasse 2 een fractie sneller dan Pampel-Van der Valk en De Backer-Schulpé. Corbiau-Van Hooydonck, Beliën-Cuyvers en Gevers-Tavernier sloten de top 10 af. De Mini van Van dePlas-Vanbeneden bleef tijdens de chrono’s verrassend de meerdere van de Clio van Van Bellingen-Servranckx in Klasse 4 terwijl in de onderbezette Klassen 3 & 5 respectievelijk Stehr-Noolen (BMW 325 DTC) en Bessem-Stevens (Toyota Yaris) aan het langste eind trokken. Gans achteraan de startgrid vonden we de Porsches van Van Roij-Ponchelet (getraind zonder transponder) en vader en zoon Raus (wagen niet klaar) .
Het verwachtte duel tussen AD Sport en GLPK is er niet gekomen. Niettegenstaande Schreurs en Longin na de start de rest van het peloton ter plaatse lieten kon Bert nooit echt een vuist maken tegen de supersnelle bolide van AD Sport. Deze laatste kroop weg van zijn naaste concurrent en bouwde na één uur wedstrijd een voorsprong uit van méér dan 40 seconden.
De Porsches van Van Roij en Raus ploegden zich een weg door het veld en nestelden zich na 30 minuten wedstrijd reeds binnen de top 5. Halfweg de race over 125 minuten moest de pace car uitrukken na de sortie van de Toyota Yaris van Van Otterloo-Bender-Van Ratingen. Meteen kwam het veld terug samen. Longin gaf het stuur over aan Debert en deed de beste zaak. Even later kwam ook Schreurs pitten onder safety car, maar verloor véél tijd achter de vrachtwagen met de verongelukte Yaris. De voorsprong van 46 seconden werd omgebogen naar een achterstand van 39 seconden op leider Bargigli en 29 seconden op Koen Debert. Daniels reed het gat echter terug dicht en kwam op 15 minuten van de geblokte vlag terug aan de leiding. In de eindfase van de wedstrijd betaalde een onfortuinlijke Debert nog leergeld toen hij de GLPK-Porsche in de muur plantte tijdens het dubbelen van een tragere deelnemer. Door het feit dat de GDC-wagens geen punten scoren en een eigen kampioenschap rijden kwamen Raus-Raus en Van Beurden-Segers op het Belcar-podium te staan. In Klasse 2 won het regerend kampioenenduo Brinkmann-Jakobs het pleit van een uitstekende De Backer-Vanhamme en Beliën-Cuyvers. Het zag er nochtans niet goed uit toen tijdens de eerste ronde Brinkmann werd aangetikt en ook Cuyvers onvrijwillig mee betrok in de crash. Brinkmann moest als laatste aansluiten terwijl Cuyvers moest komen pitten omdat het plaatwerk tegen het achterwiel sleepte. Brinkmann-Jakobs vochten moedig terug en konden op amper 15 minuten van de streep merkgenoten De Backer-Vanhamme naar de tweede plaats verwijzen. Pechvogels van dienst waren ongetwijfeld Pampel- Van der Valk en de broers Werckx. Beide BMW’s werden geplaagd door een technische panne en konden zich niet naar behoren verdedigen. De Klasse 3 werd met sprekend gemak gewonnen door Stehr-Van Noolen voor Beyers-Van Gool die nog sukkelden met kinderziektes van de Honda Civic. Met een negende plaats algemeen loodsten Van Bellingen-Servranckx hun Renault Clio als winnaars naar de meet in Klasse 4 voor de Mini van Van denPlas-Vanbeneden, terwijl de Clio van Van den Broeck-Van Rompuy het podium vervolledigden. De Toyota Yaris van Bessems-Stevens was tenslotte de enige wagen die in Klasse 5 de finishvlag haalde.