View Full Version : Nismo Xanavi
Hallo, ik ben bezig aan dit model. Zijn er die ervaring hebben in dat model?
Ik versta namelijk niet goed hoe je die wielbouten schildert, ik vind het niet duidelijk op het plan. De ene kant is blouw de andere rood of zie ik toch verkeerd?
Het is tevens ook een test om hier een foto te plaatsen, mijn excuses als het niet zou lukken.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1793.jpg
Het is tevens ook een test om hier een foto te plaatsen, mijn excuses als het niet zou lukken.
Het lukt dus niet zo goed hé :-(
De afbeelding posten lukte dus niet ... ook de link werkt niet.
Ik heb de kit nooit gebouwd, maar het kan zijn dat de eene zijde van de auto andere kleuren van centrale wielmoeren heeft dan de andere. Het is zo dat de rechterzijde van de auto's meestal linkse schroefdraad hebben en de linker zijde rechtse schroefdraad. Dit heeft te maken met het loskomen van de centrale moeren tijdens het remmen ...
Dus ... het kan inderdaad dat links en rechts een verschillende kleur is. Hopelijk heeft dit je geholpen.
Dominique
26-04-2006, 18:37
Het kan inderdaad perfect dat links en rechts een andere kleur hebben. Bij Mitsubishi-RallyArt hanteerden ze dat principe ook op de WRC's om 2 redenen:
1. het probleem met de linkse en rechtse schroefdraad,
2. men kon met 1 enkele oogopslag zien of men met ophangingsonderdelen voor de linkse of rechtse kant van de auto te maken had.
Veel tijd en kopbrekens gespaard voor als er een crisissituatie is bij de service.
Zoals bij de Porsche GT1's...
Ok, bedankt allemaal, ik ben een beetje slimmer geworden...
Groetjes
Ik ben bezig aan de Skyline Calsonic GT-R en daar moeten de wielmoeren ook rood en blauw geschilderd worden.
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=12584
De reden is inderdaad zoals al werd aangegeven het verschil tussen links en rechts.
Vééél succes met de bouw van je wagen. ;)
Grtzzzzzzz Nismo :gas:
Omdat de hele bout in titan gold moet, zou je mogen die clear blue op het titan gold overschilderen of moet het wit zijn? ( of de primer)
Ook op sommige onderdelen moet je chrome op zilver doen, maar dan zie je daar toch geen verschil in? Of ik schilder mijn chrome niet op de juiste manier.
Is er iemand met ervaring daarin?
Groeten Johan
Omdat de hele bout in titan gold moet, zou je mogen die clear blue op het titan gold overschilderen of moet het wit zijn? ( of de primer)
Ook op sommige onderdelen moet je chrome op zilver doen, maar dan zie je daar toch geen verschil in? Of ik schilder mijn chrome niet op de juiste manier.
Is er iemand met ervaring daarin?
Groeten Johan
Die clear kleuren kan je pas goed zien als je eerst chrome silver (titan silver of titan gold) gebruikt als "grondlaag", dus ik weet niet wat je verkeerd doet, maar het moet echt wel, of anders zie je niets van je clear kleur. Ik ga er tenminste van uit dat je wel weet dat dat zilver (al dan niet titan) eerst volledig moet droog zijn alvorens je de clear kleur erover schildert?
Dominique
27-04-2006, 20:27
Die clear kleuren kan je pas goed zien als je eerst chrome silver (titan silver of titan gold) gebruikt als "grondlaag", dus ik weet niet wat je verkeerd doet, maar het moet echt wel, of anders zie je niets van je clear kleur. Ik ga er tenminste van uit dat je wel weet dat dat zilver (al dan niet titan) eerst volledig moet droog zijn alvorens je de clear kleur erover schildert?
... en dat je misschien meer dan 1 laagje clear moet zetten om een echt goed effect te krijgen.
Post anders eens een detailfoto zodat we eens kunnen loeren wat er zou kunnen schelen?
Ik leg het waarschijnlijk niet goed uit, of ik moet mijn vraag anders stellen.
Ik moet er nog aan beginnen maar ik wou gewoon weten of je die clear kleur over primer moet schilderen of als je het over het gold mag schilderen.
Ik heb van Sennake al het antwoord gekregen, "Die clear kleuren kan je pas goed zien als je eerst chrome silver (titan silver of titan gold) gebruikt als "grondlaag", . Danku Sennake...
Dominique, ik hou je op de hoogte van mijn 'onervaren' vorderingen...
Ik had eigenlijk nog een vraag, zoals je ziet op de foto is de spiegel overtrokken met een kevlar decal van de Corvette C5R (Revell). Het is gelukt maar ik denk dat het nog beter kan. Ik heb een stukje gesneden even groot aan de spiegel en dan een klein knipje met de schaar en dan met microsol behandelt, is dat een goeie manier of hoe kan ik het beter doen?
Groeten Johan
...
Ik had eigenlijk nog een vraag, zoals je ziet op de foto is de spiegel overtrokken met een kevlar decal van de Corvette C5R (Revell). Het is gelukt maar ik denk dat het nog beter kan. Ik heb een stukje gesneden even groot aan de spiegel en dan een klein knipje met de schaar en dan met microsol behandelt, is dat een goeie manier of hoe kan ik het beter doen?
Groeten Johan
U vraagt, wij draaien. ;)
Op zich is daar niks mis mee, om het op die manier te doen. Het is wat prutsen misschien, maar passen zal het zeker, en microsol doet dan de rest wel. Wat je ook kan doen, is eerste een malletje maken. Dit doe je door de spiegel af te plakken met Tamiya tape, waarna je die tape er weer voorzichtigjes afhaalt. Daarbij dien je erop te letten dat je de vorm van de tape behoudt. Dat stukje kan je dan op wat papier plekken en je hebt een pasvorm. Decal uitsnijden volgens het patroon een aanbrengen. Zo eenvoudig is dat. Is natuurlijk 100x makkelijker gezegd dan gedaan, maar mits wat oefening zal het wel lukken. ;)
Hier een detailfoto van nog iets die mij niet duidelijk is.
Op de foto zie je die kringen met die bouten, awel die ringen moeten in chrome komen, maar hoe doe je dit eigenlijk, ze zijn nochtans in chrome gedaan maar op het zilver zie je geen verschil.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1821.jpg
Huudo, op "vraagbaak voor beginners " heb ik ook nog een vraag in verband met je lijst van 'werkwijze van spuiten'. Kwestie van je 'escort topic' niet overbodig te belasten.
Groeten Johan
Dominique
30-04-2006, 10:39
Hier een detailfoto van nog iets die mij niet duidelijk is.
Op de foto zie je die kringen met die bouten, awel die ringen moeten in chrome komen, maar hoe doe je dit eigenlijk, ze zijn nochtans in chrome gedaan maar op het zilver zie je geen verschil.
Ik veronderstel dat je Tamiya X11 voor chroom hebt gebruikt, en X32 Titanium Silver voor die zilveren achtergrond?
Wel ik denk dat dat de oorzaak is dat je niet veel verschil ziet. Tamiya X11 wordt wel verkocht als chroom, maar ziet er eigenlijk meer uit als aluminium. Het blinkt niet genoeg. Om die reden gebruik ik X11 alleen als ik kleine onderdeeltjes in gepolijste alu (en dus niet chroom) moet schilderen, en wanneer dat niet met een airbrush kan, maar met een penseeltje. Voor die kleine dingskes die niet (of moeilijk) kunnen worden gespoten en die in chroom moeten komen gebruik ik Model Master Chrome Silver. Die blinkt veel beter en geeft ook meer de indruk van chroom.
Wanneer het dan echt spuitbaar wordt dan grijp ik naar de airbrush en de metalizers van Alclad II. Maar daar heb je dan weer een leercurve te doorlopen vooraleer je echt goeie resultaten bereikt. Ik ben er tot nu toe nog nooit in geslaagd om een echte chroom-look te zetten zoals je die vindt op de site van Alclad II. Maar ik hoop dat ik het ooit eens echt onder de knie krijg.
Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag. Anders, vuur maar terug.
Dominique bedankt voor de uitleg. Het is TS17, maar ik zal kijken voor Model Master Chrome Silver en metalizers van Alclad II.
Groeten Johan
Dominique
30-04-2006, 19:23
Dominique bedankt voor de uitleg. Het is TS17, maar ik zal kijken voor Model Master Chrome Silver en metalizers van Alclad II.
Groeten Johan
Mmm, zoals ik dus al zei: chroom X11 en gepolijst (blinkend) alu: het trekt verdacht veel op mekaar bij Tamiya. ;)
Wel opletten met Alclad: lees eerst eens goed door wat ze er van zeggen op www.alclad2.com vooraleer je beslist dit in huis te halen, want simpel is het zeker niet. :)
Succes!
Hallo allemaal, weer een probleem.
Zoals je ziet op de foto legt de decal hem niet in die spleet van het kofferdeksel, nochtans gebruik ik de micro sol. Moet ik dat nu insnijden of blijf ik er liever af?
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1833.jpg
groetjes...
Dominique
03-05-2006, 19:15
Ik zou hem inderdaad insnijden. Daarna opnieuw sollen en wachten tot hij 100% droog is. Dan kan je die spleet verder bijwerken met je zwarte stift of whatever je hebt gebruikt om die spleet te verdonkeren. Dat zou de opening moeten dekken die er gaat onstaan bij het insnijden.
insnijden, zeer zeker. Gebruik wel een heel scherp mesje, zodanig dat de snede echt scherp is. Als je mooi in het midden kan snijden en je gebruikt daarna nog eens sol, dan zullen beide uiteindes van de decal mooi in de naad/spleet gaan zitten. Kans is groot dat je zelfs niet meer met de stift(?) zal moeten nalopen. Moet het wel, dan, zoals Domi al aangeeft, goed wachten tot ie droog is, anders kan ie beschadigd raken. ;)
Ok, insnijden dan maar hoe komt het dat het niet van de eerste keer gaat? Doe ik iets verkeerd?
Johan
Ok, insnijden dan maar hoe komt het dat het niet van de eerste keer gaat? Doe ik iets verkeerd?
Johan
neen, denk het niet. Als de decal wat aan de dikke kant is, kan het zijn dat sol hem niet voldoende zacht krijgt opdat die er zelf zou gaan 'inliggen'. Kan wel eens gebeuren.
Hier een paar foto's van de body die afgewerkt is met de decals.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1836.jpg
Ik ben best tevreden over de decals, sommige waren nogal groot, andere dan weer zeer klein.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1839.jpg
Zoals hier, je kan het niet zien op de foto, maar op het chrome embleem van Nissan zit er een decal met de naam "Nissan".
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1845.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1850.jpg
Nu kan ik voorzichtig compounden en dan de eerste vernislaag spuiten.
Dan moet het interieur erin (als die niet in de post wegblijft) en het chassis moet aangepast worden omdat de auto nogal aan de lange kant is.
Ook heb ik grotere velgen besteld.
Tot volgende opdate.
Johan
Deze ziet er heel erg mooi uit!
Tom
De body heeft zijn laatste laag vernis gekregen.
Als ik Huudo zijn werkwijze volg, moet ik nu schuren met 6000 dan met 8000 en dan met compound en waxen.
Hier een paar fotos.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1875.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1870.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1871.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1873.jpg
Laat maar iets weten wat jullie er van vinden.
Het is mijn derde model moet ik erbij vermelden.
Groeten Johan
Vind hem héééééél mooi gedaan... echt... volgens mij gaan er redelijk wat Concour's bekertjes of kaartjes in je kast staan...
G.
Hier zijn de inserts in de velg gepast.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG1893.jpg
Hier komen er later nog schijfremmen in.
Groeten Johan
A uit PDGRacing
16-05-2006, 20:14
Hij is heel heel mooi!!! :applaus:
Is het de bedoeling om er mee te racen?
EDIT: Net op de foto's gezien dat hij al op een chassis staat, en de race-velgen :applaus: Die wel ik wel even op Petit Spa zien...
Hij zal ooit wel eens op Petit Spa rijden, dat is zeker. Wel is er aanpassingswerk aan het chassis doordat de auto zo een lange wielbasis heeft.
Johan
Terug verder gedaan aan de Skyline, het interieur is bijna klaar op de piloot na.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2048.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2049.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2050.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2051.jpg
Terug verder gedaan aan de Skyline, het interieur is bijna klaar op de piloot na.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2048.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2049.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2050.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2051.jpg
en met zo'n schoon ding gaat gij slotten? Goed gek! Zoveel werk!
We gaan dan nog es FIA GT / JGTC moeten rijden ook zeker? No problemo!!!!
Zeer schoon ding jong!!!
G.
A uit PDGRacing
07-06-2006, 20:42
Wat een chique auto, echt waar.
Is dat de originele interieur van de kit, of een slot-modelleke?
:Offtopic: Lester, ik heb je een PM gestuurd over de helicopter uit de modelbouw-meeting thread.
Zeer goed die NISSAN.Ziet er nog beter uit dan de BMW en die was al heel goed.Zeer mooie slotracer als hij klaar is.Ik blijf de opbouw zeker volgen.
WALTER
BMW M5 ...Kraftbayer!
PDGRacing het is een lexan interieur van Q-model maar de onderdelen zijn origineel van in de doos. Brandblusapparaat, stuurkolom, zetel, middenconsole, dashbord, pedalen, rolkooi, en die metalen kokers met dat blauw métalic bovenste (ik weet niet wat dat is). Ik gebruik zoveel mogelijk uit de doos.
Johan
De decal is aangebracht op de zetel, hij is redelijk gelukt, spijtig dat je het bijna niet meer ga zien eens de stoel op zijn plaats staat.
De piloot is al ontdaan van zijn stoel die aan zijn ... plakte en zal vandaag gekleurd worden in wit en rood zoals de piloten S. Motoyama en M. Krumm.
Zijn helm zal iets moeilijker zijn omdat er veel reklame en vele verschillende kleuren op staan.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2074.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2064.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2065.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2066.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2067.jpg
A uit PDGRacing
08-06-2006, 20:33
en die metalen kokers met dat blauw métalic bovenste
Dat zijn pistons die onderaan uit de wagen komen als er perslucht op toekomt. Zo wordt de wagen sneller opgekrikt om de banden te veranderen..
By the way, de A staat voor Anthony, member of PDGRacing
Anthony bedankt voor de uitleg.
Dit is een foto die ik zal gebruiken voor het schilderen van de piloot.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/002.jpg
Op vorige foto zie je de piloten, op volgende zie je mijn piloot, niet helemaal hetzelfde maar toch te zien dat hij van hetzelfde team is.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2098.jpg
Als de stoel wordt gemonteerd zullen ook de gordels worden aangespannen.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2097.jpg
De piloot is voorzien van radio verbinding met de pits en kan ook nog een slokje vloeistof drinken onderweg.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2101.jpg
Voila de piloot is af en kan in het interieur geplaatst worden. Dan kan ik alles monteren en het interieur aanpassen aan de body wat ook nog een hele klus is.
Groeten Johan
Hallo mannen, weer een up-date van de Nismo. Het interieur is klaar en kan in de body geplakt worden. De body is ook bijna af op de heck spoiler na. Die spoiler hou ik voor het laatst omdat je de body veel moet draaien en vastpakken als je het chassis aanpast en dan is het mogelijk dat de spoiler een trek en een duw krijgt.
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2118.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2116.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2115.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i277/woste01/SIMG2113.jpg
Knappe cockpit, maar je had de gordels beter aan de rolkooi vastgemaakt. ;)
Super hé... komt ie morgen mee testrijden op Petit Spa?
Dacht ik eerst ook, maar het was moeilijk omdat de rolkooi direct achter de stoel zit, en eens gemonteerd zie je er niks meer van omdat de ruiten opzij en vanachter niet helder zijn.
Hij komt waarschijnlijk mee morgen als hij klaar is want de binnenkant van de body loopt hol en de zwee's voor de bevestiging zijn plat en het klopt aan geen kanten zoals ik zou willen.
Als hij zal testrijden zal het zonder antenne, spiegels en spoiler zijn. Ik heb ook nog een achterspoiler voor aan de onderkant die nog in het zwart moet komen, die zal ook nog niet klaar zijn.
Groeten Johan
A uit PDGRacing
21-07-2006, 15:17
Deze wagen is niet alleen mooi, hij is ook nog eens waanzinnig snel. Vorige week een tweede quali gereden tegen mensen met veel Petit Spa ervaring.
Johan, hij is prachtig. Hopelijk kun je de kleine 'crashsjes' mooi uitwerken...
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.