View Full Version : Gratis toegangkaartjes? Ritsel een perskaart !!!!
JPMontoya
01-05-2006, 20:58
Over de fotografen/accreditaties...
Het is mij ook opgevallen hoeveel "amateurs" rondliepen...met amateurs bedoel ik fotografen die een toestel hebben als in de categorie D70s, etc....
Ook al is de kwaliteit niet slecht...ze heeft niets unieks...
De accreditaties werden iets te gemakkelijk rondgedeeld...als je ziet wat ik moet doen om er een als persverantwoordelijke vast te krijgen...
Je kan de mevrouw van de World Series dat echter niet kwalijk nemen.
Mensen komen met een 'smoes' naar haar - die zit tot over haar oren in het werk - en heeft gewoon de resources niet om te verifieren of iedereen wel publiceert...
Wie een accreditatie aanvroeg via de standaardprocedure...Daarvan is wel bekeken wie of wat ze zijn...maar na die deadline is er wat soepelder mee omgesprongen...op zich niets mis mee...
Wat mij stoort is dat sommige zich voor niets schamen om toch maar zo'n perskaart aan te vragen...die 'amateurs' doen het niet voor het geld...maar voor wat dan wel...Ik betwijfel de eer want als je op zo'n manier aan je kaart moet geraken dan is er niet veel eer mee meer gemoeid....
World Series by Renault investeert al fors in communicatie (en elke foto die gepubliceerd wordt extra is voor Renault meegenomen..zelf al is het op een onbenullig forum of gene of deze site...
Nog iets...Na een jaar World Series gedaan te hebben vorig jaar kan ik wel degelijk zeggen dat dit een typisch Belgisch/Nederlandse "kwaal" is... Op andere World Series meetings zie je dit haast niet...maar goed ook...
Er is nog een troost: Gelukkig kunnen de professionele fotografen nog op voldoende support rekenen van mensen die echt zien wat kwaliteit is...
bluelite
01-05-2006, 21:28
Ik volg u daar volledig in Manu. Ik moet echter zeggen dat ik één van die mensen ben die met zo'n klein kodakske wel hier en daar een foto trok. Maar dat is dan weer voor mijn privéverzameling, want voor de rest zit ik een hele dag in de perszaal artikels te schrijven of piloten te interviewen en heb ik dus geen kans om echt van de races te genieten. Wil ik op zijn minst een paar sfeerfoto's hebben. Ik blijf echter in en/of rond de paddock/pitlane hangen, omdat ik gewoonweg geen fotograaf ben. Ik heb dus rond het circuit - voor de draad, met oranje kazuifel - NIKS, maar dan ook NIKS te zoeken.
Weghalen al die amateurs...
Gratis toegangkaartjes? Ritsel een perskaart…….die krijg je makkelijker dan een vrijkaart!
Afgelopen weekend was toch wel het dieptepunt qua volk voor de draad. Het is een tendens die al een aantal jaren aan de gang is maar de start van dit jaar slaat alles. Circuits, organisatoren en andere betrokken organisaties hebben er een zooitje van gemaakt. Wanneer kunnen we de eerste 17-jarige officieel geaccrediteerde persfotograaf met zijn Lidl-fototoestel of D50 tussen zes planken verwachten?
Ja, we gaan weer eens vrienden maken met dit bericht ;) In het pre-internet tijdperk kwamen alleen de mannen van de kranten en tijdschriften voor de draad. Die mannen klagen nu steen en been dat handel wordt overgenomen door enkele welwillende amateurs. Terechte kritiek maar helemaal vrijuit gaan ze ook niet.
Laten we beginnen met de term: “voor de draad”.Makkelijke term maar wel met verstrekkende gevolgen als het eens misgaat. Als je voor de draad staat loop je een verhoogd risico.
In de autosport moet je voor de kleinste scheet al een licentie hebben maar fotograven van een of ander obscure in elkaar geflanste prutssite krijgen zomaar toegang voor de draad. Meestal zijn die gasten van een jeugdige leeftijd en kunnen zonder vorm van enige opleiding mooi weer voor de draad maken.
Gevaar kunnen ze nooit zien aankomen. Te druk bezig met foto’s maken, niemand die hen op de gevaren heeft gewezen, altijd alleen bezig, geen waakhond in de vorm van een extra paar ogen die meekijken.
Daarnaast missen ze een bepaalde beroeps-ethiek. Dat je voor de draad staat wil niet zeggen dat je elke foto die je maakt ook kunt publiceren. Laten ik het anders zeggen, de fijne kneepjes van het vak kennen ze niet. De algemene regels trouwens ook niet, de term rode zone klonk de meesten vreemd in de oren afgelopen weekend.
Waar ligt nu de oorzaak? Circuits, organisatoren en andere instanties verstrekken lukraak perskaarten. Afgelopen weekend heb ik helaas moeten constateren dat Circuit Zolder jaarkaarten verstrekt aan mensen die medewerker zijn van de welbekende (foto)cowboysites. Persberichten online zwieren met wat fotogalerijen erbij schijnt voldoende te zijn voor een jaarkaart op CZ. Moet ik er nog namen bij noemen? Aan de hand van die sites kun je vaststellen dat zoiets het criterium moet zijn voor het verkrijgen van een perskaart. Ja, ik doel hiermee ook op mensen die actief zijn op De Paddock. Dat geldt overigens voor al die (onbetaalde) teamleden die in het bezit zijn van een perskaart ook. Niets ten nadele van de bewuste personen maar mijn inziens hebben jullie iets te makkelijk die kaart gekregen.
Organisatoren zoals RPM/WSbR doen er dan nog een schepje bovenop om werkelijk iedere malloot zo’n kaart te geven. Niet gelogen, maar er liepen minderjarige rond met een perskaart. Er was zelfs eentje bij die niet over de pitmuur kon kijken, zo klein was ie. Meneertje zat doodleuk op de pitwall. Niet lang overigens :D Je hebt natuurlijk altijd van die onaardige en norse oranje mannetjes ;)
Niet alleen kinderen maar ook volwassenen die volgens mij voor de eerste keer op een circuit waren stonden doodleuk voor de draad. Uiteraard voorzien van de juiste kaarten en prutmateriaal wat betreft camera’s. We hebben afgelopen weekend toch serieus snelle wagens gezien waarbij het nivo van de piloten toch niet altijd je van het is. Op die manier is het gewoon de goden verzoeken ;) Gelukkig is dit jaar alles goed gegaan maar hoe langer het goed gaat, hoe groter de kans dat de echte klapper dichterbij komt. Simpele statistiek ;)
Tja dan de echte persjongens, die hun centjes moeten verdienen met plaatjes schieten. De kritiek dat die “piraten” hun het brood uit de mond stoten kan ik voor een gedeelte volgen. Neemt niet weg dat ik in de afgelopen jaren geen “gemeenschappelijk initiatief” heb gezien om deze wildgroei te voorkomen. Er zou eigen een nationale instantie moeten zijn die bepaald wie wel en wie niet met een fototoestel voor de draag mag. Er is wel een bepaald kaartje van de RACB maar dat blijkt in de praktijk zo goed als geen waarde te hebben.
Mijn (zeer eigenwijze ;) ) inziens is het niet de bevoegdheid van een circuit of organisator om perskaarten uit te delen. Ik zie namelijk geen enkel verschil tussen coureurs, baanposten of persmensen. Die eerste twee groepen krijgen elk jaar hun licentie van de nationale bond. Die derde groep is vogelvrij verklaard. Dus op dat punt mogen de echte persjongens eens aan die kar gaan trekken……………
Dan nog kan een circuit of organisator zijn eigen kaarten verstrekken maar die bewuste nationale kaart staat boven elke andere kaart. Je kunt alleen maar een kaart van het circuit of de organisator krijgen als je een nationale kaart hebt. I.v.m. toegang tot restricted area’s of scan-systemen kan zo’n “lokale kaart” makkelijk zijn ;)
Ach ja, er zullen wel bakken met kritiek volgen…………dan neem ik dat maar voor lief ;)
Ik kan begrip opbrengen voor de fotografen die hun brood verdienen met het maken van foto’s op het circuit (hoewel ik me afvraag hoeveel dat er werkelijk zijn!). Ik kan heel goed begrijpen dat het voor hen moeilijker wordt door de vele ‘amateurfotografen’, die doordat de SLR’s steeds betaalbaarder worden, ook steeds betere foto’s maken en deze gratis aan hun potentiële klanten bezorgen. Degene die foto’s maken die er echt uitspringen (en dat zijn er maar een handvol) en waar ik jaloers op ben als ik hun foto’s zie, zullen zich echter nooit zorgen hoeven te maken ...
Maar men mag wel niet vergeten dat er op het circuit ook mensen rondlopen die gewoon graag foto’s maken ... voor hun plezier. Het wordt deze hobby-fotografen (vind ik een beter woord dan amateur omdat de kwaliteit niet noodzakelijk minder is) verdomd moeilijk gemaakt om foto’s te kunnen maken in Zolder.
Eén uitdrukking waar ik me echter behoorlijk aan stoor, is de volgende: “Ook al is de kwaliteit niet slecht...ze heeft niets unieks...”. Dat slaat toch nergens op ... De kwaliteit van een foto heeft niks te maken met de apparatuur die je hebt, of je betaald wordt om foto’s te maken of niet, noch met het feit of je voor of achter de draad mag staan ... dat hangt af van degene die door de lens kijkt, of je nu beroepsfotograaf bent of niet! Ik ken genoeg fotografen die achter de draad moeten blijven staan die 10 keer betere foto’s maken dan de helft van wat ervoor staat!
De foto’s van deze 22-jarige ‘amateur’ die nog maar een jaar met fotografie bezig is, zeggen genoeg: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=29544
Ik denk niet dat er veel rondlopen voor de draad die hem dit nadoen met een 2.1 megapixel compact camera ... ;)
PS: Mijn excuses als dit off-topic is, maar wilde hier toch graag op reageren ;)
Gevonden op het net:
http://img134.imageshack.us/img134/176/dsc63392vf.jpg
Zal wel duidelijk zijn waar ik op doel;)
Peter Baert
01-05-2006, 23:39
Het fascineert me echt uitermate dat een aantal mensen zich druk begint te maken over de wildgroei aan amateurfotografen.
De kritiek komt in dit geval van mensen die zelf een CZ-perskaart op de kop hebben getikt, omdat ze lid zijn van een of ander team en voor dat een of ander team in 99,999999999999999999% van de gevallen volledig belange(n)loos, onbezoldigd en gratis artikels en foto's plegen ... in ruil voor de perskaart, waarmee ze dan "voor de draad" kunnen huppelen.
Ellen vraagt zich af of er nog wel veel beroepsfotografen actief zijn op Belgische circuits. Minder en minder natuurlijk, Ellen, want ze zien een reeks amateurs-teamleden-fotografen hun werk inpikken, waardoor ze ander emplooi moeten zoeken.
Laten we ons even het omgekeerde voorstellen, nl. dat die horde amateurfotografen hun dagelijkse job zouden verliezen, omdat anderen bereid zijn om hun dagelijks werk gratis te doen. Hoewel we dat van die dagelijkse job dan ook weer moeten relativeren, want nogal wat van die amateurjongens zitten nog op de school- of uniefbanken. Niettemin ...
In ieder geval, ik neem aan dat bvb. een bakker die in het weekend in ruil voor een perskaart gratis werkt voor een team, het niet zou waarderen, mocht ik naast zijn bakkerij beginnen met het gratis aanbieden van brood en andere gist-producten.
Ik heb nu inderdaad het gevoel dat mijn RACB-vergunning weinig of niks voorstelt. In België dan toch. Die RACB-lic zou inderdaad dé filter kunnen zijn voor circuits en organisatoren om te vermijden dat Jan en klein Pierke met een mediakaart gaan lopen.
En hoe zit het met de marshalls? Hebben ze tijdens het uitoefenen van hun taak wel een fototoestel nodig? Of volstaan de vlaggen ...
;)
bluelite
01-05-2006, 23:42
Toch een erg stoere fotograaf niet? :s
Ik ken die jongen, omdat we vroeger voor dezelfde (amateur) F1-site gewerkt hebben. Des te meer was ik ervan verschoten dat ie daar plotseling in Zolder met die oranje kazuifel rondliep. Ik dacht meteen dat zoiets niet echt kan. Hij is ook al eens - dankzij die amateursite - naar de launch van BMW-Sauber gegaan in Valencia. Ik had hem toen reeds gezegd dat hij zich minstens normaal zou mogen kleden om een beetje serieus over te komen. Aan deze foto te zien, vermoed ik dat hij in Valencia ook met dat soort kleren rondliep.
Waar heb je die foto trouwens gevonden Mark?
Het fascineert me echt uitermate .................
En hoe zit het met de marshalls? Hebben ze tijdens het uitoefenen van hun taak wel een fototoestel nodig? Of volstaan de vlaggen ...
;)
Toch leuk om te lezen dat je dit forum met interesse leest;)
Wat betreft marshalls en foto's................ dit jaar mijn telelens gebruikt om "de overtreders" binnen de World Series te spotten. Voor de rest doe ik daar geen uitspraken over.
Die discussie zijn aan al vaker geweest op dit forum. Voor andere ploegen kan ik niet spreken maar binnen onze ploegen zijn daar zeer duidelijke afspraken over. Ga dat nu niet meer herhalen maar ik wil best weleens babbelen met jou in real life..........maar of dat een wederzijds gevoel is weet ik niet ;)
Foto van die pipo: http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=55417&page=19
Peter Baert
02-05-2006, 00:06
Ga dat nu niet meer herhalen maar ik wil best weleens babbelen met jou in real life..........maar of dat een wederzijds gevoel is weet ik niet ;)
Foto van die pipo: http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=55417&page=19
En waarom zou dat geen wederzijds gevoel zijn? Je moet dan wel naar me toestappen, want ik ken je niet van gezicht. Alhoewel, naar me toestappen ... als Nederlander zul jij mij ook niet herkennen. Ik ben namelijk enkel wereldberoemd op KANAALTWEE, en dan nog enkel op zaterdagmiddag ...
:)
Afgelopen weekend heb ik helaas moeten constateren dat Circuit Zolder jaarkaarten verstrekt aan mensen die medewerker zijn van de welbekende (foto)cowboysites. Persberichten online zwieren met wat fotogalerijen erbij schijnt voldoende te zijn voor een jaarkaart op CZ. Moet ik er nog namen bij noemen?
Op die manier is het gewoon de goden verzoeken ;) Gelukkig is dit jaar alles goed gegaan maar hoe langer het goed gaat, hoe groter de kans dat de echte klapper dichterbij komt. Simpele statistiek ;)
Ach ja, er zullen wel bakken met kritiek volgen…………dan neem ik dat maar voor lief ;)
Namen moet je niet noemen, Mark. De cowboys waar jij op doelt zijn bij de insiders op dit forum genoegzaam bekend. :rolleyes:
Wat mij vooral stoort, en daar alludeer jij ook op, is de laksheid waarmee men bij Circuit Zolder met deze materie omgaat. Bij CZ snapt men blijkbaar niet dat men tijdens het World Series weekend nu al enkele jaren met het geluk aan het spelen is. Qua veiligheid is de World Series in Zolder elk jaar opnieuw een spelletje Russische Roulette. De vraag is al lang niet meer of die grote klapper er komt; alleen nog maar wanneer hij er komt.
En wat die bakken kritiek betreft. Laat ze maar komen. Tegenover elke idioot die zich op zijn tenen getrapt voelt, staat er wel iemand die blij is dat deze wantoestanden op een scherpe manier aangeklaagd worden. :applaus:
Ik ben namelijk enkel wereldberoemd op KANAALTWEE, en dan nog enkel op zaterdagmiddag ...
én zondagnacht ;)
Peter Baert
02-05-2006, 13:16
én zondagnacht ;)
God ja, marcel, die heerlijke zondagnachten, hoe kon ik die nou vergeten...
Maar men mag wel niet vergeten dat er op het circuit ook mensen rondlopen die gewoon graag foto’s maken ... voor hun plezier. Het wordt deze hobby-fotografen (vind ik een beter woord dan amateur omdat de kwaliteit niet noodzakelijk minder is) verdomd moeilijk gemaakt om foto’s te kunnen maken in Zolder.
Hier ben ik het volledig mee eens!
Ik en zelf zo een amateur die zijn toestel uit de Aldi heeft gehaald. Simpelweg omdat ik het geld niet heb om dure dingen van een paar duizend euro te kopen. Maar dat neemt niet weg dat ik daar goeie foto's mee kan trekken, zeker voor de bedenkelijke kwaliteit van wat dat toestel eigenlijk is. Ik trek die foto's voor mezelf, ik heb geen website en die foto's komen van mijn pc niet af.
En toch wil ik graag ook goeie foto's trekken, dus niet alleen van een kleine auto daar in de verte voorbij die meters zandbak, of van een vermoeden van auto achter een dubbele draad. Een dubbele draad dan nog, waardoor het geen nut heeft tegen de eerste te gaan staan in de hoop die niet mee te hebben.
Zolder is een stom circuit, zeker en vast als amateurfotograaf. Zonder een pas kan ik daar niks, absoluut NIKS gaan doen. Mij zien ze daar dan ook niet meer terug. Maar ik kan enorm goed begrijpen dat iedereen die wel mooie foto's wilt trekken moeite doet om aan een pas te geraken. Het is het verschil tussen mooie foto's of geen. Mijn mooiste foto's komen ook van toen ik brutaal door een poort ben gestapt om tussen de persfotografen foto's te trekken van Kovalainen die zich installeert in zijn Renault. Dat iedereen hier kwaad is en het mij, als amateurtje, niet gunt, daar ga ik mij niets van aantrekken. Ik doe het weer als ik de kans krijg.
Zolder is verknoeid door alle hoge draad. Op andere circuits is da ni, vandaar dat het fenomeen van kleine amateurs voor den draad zich meer voordoet in Zolder dan ergens anders. De fout ligt bij Zolder, die het hele circuit toeschouweronvriendelijk hebben gemaakt. Als ze willen dat de toeschouwers op hun plaats blijven, zorg dan dat ze iets zien op die plaats. Tot dat gebeurd is blijf ik weg.
Voila, zo ziet ge het is allemaal van een andere kant :D
Ik doe het weer als ik de kans krijg.
Tot dat gebeurd is blijf ik weg.
Jamaar, wat is 't nu? ;)
uit Zolder blijf ik weg, maar op andere circuits heb ik al op schoon plaatskes gestaan :p
De arrogantie en de betwetterigheid van bepaalde groepen jongeren spat er tegenwoordig gewoon vanaf. In deze thread hier en op het bewuste Nederlandse forum, vallen hier al enkele knappe staaltjes te lezen. Het gaat in die gevallen - vermoed ik zelfs - niet enkel om het trekken van mooie foto's (wat zeker een drijfveer kan zijn), maar ook nog eens een keertje over het stoefen met, à la "kijk eens wat ik kan/durf"...
Heb al zitten volgen van in het begin van deze thread en mijn vingertjes jeuken al van toen...
Maar, ik ga me niet bezig houden met een stijltje van "en ik doe dit, en ik trek er mij niks van aan, en het is die of gene zijn schuld". Als amateurke van het eerste uur, heb ik me er gewoon bij neer te leggen dat ik in Zolder geen mooie foto's kan trekken. Ik ga dan ook 1000x liever naar Spa waar het veel beter is - ik spreek enkel over de mogelijkheden om legitiem van achter de draad foto's te trekken en doe geen uitspraken meer over de politieke en interne organisatie ginder. Maar soit daarover gaat het niet. In dit soort van situaties kan je 3 dingen doen.
1: aanvaarden en er niks aan doen
2: niet aanvaarden, er uw botten aan vegen en er eens ferm mee lachen
3: niet aanvaarden en iets uitwerken en voorstellen aan de bevoegde instanties.
Het moge duidelijk weze dat bepaalde categorieën van mensen gewoon hun botten aan alles vegen en als ze hun zin niet krijgen, toch hun zin doen. Dat ze dat ook nog ruiterlijk komen toegeven, siert hun écht niet. Wel integendeel.
Van zodra ik alles in detail eens op papier heb gezet kom ik er hier ergens zeker nog op terug.
ps. Ik herinner me nog de thread ivm de website van Spa-Francochamps waar er hier toen hard gelachen werd met het belabberde Nederlands. Je kan lachen of je kan helpen. Ik heb toen belangenloos het laatste gedaan.
Mijn grote vraag aan iedereen is wat is het belangrijkste een goede veiligheid of een mooie foto van een auto.
Laat dit duidelijk zijn, veiligheid primeert op alle vlakken. En iedereen die een jasje press, photo heeft zou van mij een papier moeten tekenen van afstand van verhaal en dat hij gewezen wordt op de gevaren van de job.
Maar ja meestal als er iets gebeurt is het te laat.
Ik heb zelf wel stilaan genoeg ervaring om de gevaren van autosport te kennen. Maar die marshals in de Villeneuve-chicane dit weekend ook waarschijnlijk, en die zijn toch ook omver gereden. Ik pak niet te veel risico's, maar er kan altijd iets gebeuren, het is eender waar ge staat
We hebben weer eens een discussie :)
Ander vraag aan al dat verse volk voor de draad. Hoe zit het met jullie verzekering? Of stel ik nu een vraag waarvan de meesten niet eens wisten dat het uberhaupt een vraag was? ;)
Toch een erg stoere fotograaf niet? :s
Ik had hem toen reeds gezegd dat hij zich minstens normaal zou mogen kleden om een beetje serieus over te komen. Aan deze foto te zien, vermoed ik dat hij in Valencia ook met dat soort kleren rondliep.
Wat heeft kleding met de foto's te maken tegenwoordig? als iemand verschikkelijk mooie foto's maakt en dit b.v in zijn 'zondag' outfit doet maakt dat toch niet uit? als die persoon zich er lekker in voelt lijkt mij dat geen probleem...of wel?
Ik ben dus die "stoere jongen", of Pipo zoals iemand me al liefkozend noemde, in dat hesje. Ik was daar namens een site die er verder niet toe doet, dalijk wordt die site weer onderuit gehaald. Ten eerste wil ik zeggen dat ik alle (amateur)fotografen voldoende de gelegenheid heb gegeven om foto's te maken. Heb ze nergens ook maar iets in de weg gelegd. Ben zelfs een paar keer van mijn plaats weggegaan zodat zij goede foto's konden maken, omdat ik wist dat ze aan een deadline oid vast zaten.
Die foto in dat hesje is op zaterdag gemaakt door een vriend. Dit was ná 7 uur. Was gewoon een foto voor de lol, echt niet om op te scheppen. Ik was niet eens bewust dat ik het vestje nog aan had op dat moment, dat zag ik later pas. Die foto heb ik geplaatst omdat iemand vroeg hoe ik die foto's had kunnen maken. Dus het is NIET zo dat ik het daar neerzetten om op te scheppen erover.. Je kan toch ook duidelijk zien dat die foto niet serieus is, maar gewoon voor de lol. Moet ik daar dan de hele dag serieus rondlopen? Zelfs na 'werktijd''.
Ik gebruik zelf een Nikon D70 om foto's te maken. Ik ben dus in dat opzicht een beginner. Met het geld dat ik verdien met dit soort klusjes spaar ik voor beter materiaal. Ik neem aan dat jullie allemaal meteen duizenden euro's hebben om de beste spullen te kopen? Je moet toch ergens beginnen.
En over de kleren ga ik niet eens meer uitwijden...
bluelite
02-05-2006, 21:32
JV1. Wil je serieus genomen worden in dit wereldje, dan kleed je je toch niet zoals in je vrije tijd? Bij een fotograaf ligt dit natuurlijk wel nog een beetje anders dan bij een journalist. Stel je voor dat jij een piloot bent, en er komt een journalist op je af die zo gekleed loopt? Of je spreekt als journalist met die kledij een teambaas aan. Sorry, maar die piloot en teambaas zullen toch wel even nadenken en zich afvragen wie ze daar voor zich hebben. Zeg daar dan nog bij voor welk medium je werkt en de mensen weten genoeg.
JV1. Wil je serieus genomen worden in dit wereldje, dan kleed je je toch niet zoals in je vrije tijd? Bij een fotograaf ligt dit natuurlijk wel nog een beetje anders dan bij een journalist. Stel je voor dat jij een piloot bent, en er komt een journalist op je af die zo gekleed loopt? Of je spreekt als journalist met die kledij een teambaas aan. Sorry, maar die piloot en teambaas zullen toch wel even nadenken en zich afvragen wie ze daar voor zich hebben. Zeg daar dan nog bij voor welk medium je werkt en de mensen weten genoeg.
Klopt daar heb je gelijk in deze jongen is een 'fotograaf' daar had jij een opmerking over volgens mij, en daar reageer ik over. Als ik naar mezelf kijk heb ik altijd als ik voor 'mijn' site werkzaamheden verricht een net overhemd aan omdat ik meestal in het perscentrum zit verslagen te typen. In dat opzicht heb je dus gelijk. De fotograven die langs de baan staan zie je niet zoveel dus dat maaktn iet uit, die komen hoogstens een paar keer naar het perscentrum om hun foto's te uploaden op de laptops, daarna zijn ze weer weg.
bluelite
02-05-2006, 21:55
JV1, hier gaat het toch ook om het feit dat tegenwoordig iedereen een pasje kan krijgen. Dat volledig onbekenden plots met zo'n kazuifel rondlopen e.d. Waarom gooide men zaterdagmorgen niet nog enkele pasjes en kazuifels te grabbel van het gewone publiek, zodat de perszaal goed gevuld zou worden. Want hoe meer vertegenwoordigers van de media, hoe beter, niet? Met het zien van die ene foto krijg ik het gevoel dat er zaterdagmorgen inderdaad pasjes en kazuifels uitgedeeld werden aan de ingang. Blijkbaar volstaat het tegenwoordig om Jan en Alleman binnen te laten in de perszaal? Dan zal ik in het vervolg altijd mijn laptop in een kastje opbergen telkens ik voor interviews naar buiten moet. Als je weet dat er toch met perskaarten naar de bezoekers gegooid wordt, dan zijn je spullen gewoon niet meer veilig in de perszaal. Ik zeg nu niet dat Mark G een dief is, maar als iedereen daar binnen en buiten kan wandelen zonder dat iemand er naar kraait... dan zijn we slecht bezig. En dat soort kleding doet nog maar meer vermoeden dat iedereen een perskaart kan krijgen, als je gewoon voor één of andere cowboysite foto's maakt. Zelfs een fotograaf die wat in de modder staat te ploeteren mag zich wel een beetje normaal kleden denk je niet?
Misschien in het vervolg mijn vrienden aanraden om ook een perskaart aan te vragen voor de World Series of CZ. Dan kunnen ze ook gratis binnen. Stuur ik ze nog even met hun GSM en een kazuifel het circuit op voor een paar foto's. En liefst nog in van die hiphop-kledij.
Met het zien van die ene foto krijg ik het gevoel dat er zaterdagmorgen inderdaad pasjes en kazuifels uitgedeeld werden aan de ingang.
Wat lief dat je me nog net niet aanziet voor een dief :o. Als ik het hele weekend daar rondloop dan doe ik kleren aan die MIJ makkelijk zitten. Het is toch geen mode show of wel dan? In deze kleren kan ik alles kwijt zonder dat ik een tas hoef mee te nemen, en ik voel me er prettig in. Dus lekker boeiend of iemand me dan wel of niet proffesioneel vind. Ik weet van mezelf wat ik kan, dat vind ik het belangrijkste. Ik heb de foto's gemaakt waar ik voor gevraagd was en daarmee klaar.Wat zegt die ene foto van de weet ik hoeveel ik er gemaakt hebt over mij? Dus omdat ik voor de lol een foto maak ben ik meteen minderwaardig? Lekker vooroordeel.
Ik heb de foto's gemaakt waar ik voor gevraagd was en daarmee klaar.
Nu je toch op dit forum terecht bent gekomen en deelneemt aan de deze discussie heb ik toch een vraag voor je: Hoe was je afgelopen weekend verzekerd?
Nu je toch op dit forum terecht bent gekomen en deelneemt aan de deze discussie heb ik toch een vraag voor je: Hoe was je afgelopen weekend verzekerd?
Ik ben gewoon normaal verzekerd, dus geen speciale verzekering hiervoor. Ik ben me volledig bewust van de risico's en ga dus ook niet op zoek naar gevaarlijke situaties. Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar dat kan net zo goed gebeuren als je op dat deel voor de laatste bocht staat. Daar komen ze op volle snelheid voorbij, dan maakt het echt niet meer uit of je voor of achter het hek staat.
Het gaat wel snel allemaal zo, in een keer. :)
Oorspronkelijke foto is inmiddels al weg en bericht aangepast. tiens tiens. 't zal dan misschien toch niet zo zuiver tot op de draad zijn allemaal? Hier zal die foto natuurlijk niet zo snel verdwijnen.
Wat ik me loop af te vragen. Als er dan toch in opdracht van een website gewerkt werd en indien er dan toch een beetje geld mee verdiend is, waarom het dan plots wegstoppen, nu het ook elders, buiten een gamersitje "onder ons", bekend is...? Iets niet in orde, of is het vervelend om onder vuur te liggen?
Maar dat is het punt niet. Het punt is dat er amateurs (met niks in orde) het werk overnemen van de professionals die het alsmaar moeilijker en moeilijker krijgen. En dat de organisaties/uitbaters van de circuits niets, maar dan ook niets doen om de professionals te steunen/helpen. Dàt, mijnen beste jongen, is het verhaal hier, en dat verhaal wordt natuurlijk gestaafd aan de hand van bewijsmateriaal dat "in the internet age" heel makkelijk op te snorren valt. Valt dat even tegen. Wie stoer doet en zijn nek uitsteekt, komt al eens in zwaarder weer terecht.
Én er is een hemelsbreed verschil tussen een amateur, met de ambitie om later professional te worden (ondertussen de nodige cursussen/lessen enz. volgt), of een amateur die er gewoon bij wil zijn en via "een vriend met een vlotte babbel" aan een vestje/pasje is geraakt. Ik neem aan dat iedere professional ook ooit ergens begonnen is, maar als dat tegenwoordig de attitude is om te beginnen, dan vrees ik al voor binnen een jaar of 10...
Chef Bral
02-05-2006, 22:18
Goedenavond heren. Ik kwam toevallig in dit topic terecht en vroeg me eerst af wat dit moest betekenen, maar toen zag ik een stelletje zielige postings waarbij ik het niet kon laten om er even op te reageren.
Zijn jullie jaloers, zijn jullie de weg kwijt of depressief? Waar de f*ck maken jullie je druk om?? Die jongen (Mark G.) maakt voor de lol foto's en is zo te lezen net begonnen met het wat 'grotere' werk. Dan moet het voor hem toch geweldig zijn dat hij zo dichtbij kon komen om foto's te maken!? Dat jullie je eraan kunnen irriteren begrijp ik echt niet, hij zegt zelf dat hij niemand in de weg stond. Misschien heeft Mark G. wel een fantastisch weekend gehad en is hij zelf waanzinnig blij met de foto's die hij gemaakt heeft en wij zijn jullie om je er tegenaan te bemoeien?
Wat helemaal het dieptepunt is, is dat jullie beginnen over zijn kledingskeuze. Dat is toch krankjorem!? Zijn jullie allemaal van die eenheidsworsten die in hetzelfde kledij lopen... Iedereen mag zich toch onderscheiden van de rest en als hij zich er prettig bij voelt, f*ck it. Wat hij zelf zegt, hij begint net. Als hij het later echt als serieus werk zou willen gaan doen denken jullie dat hij er dan nog steeds zo bijloopt? En al is het zo, het gaat toch om de foto's, niet om de kleding.
Ga wat nuttigs doen jongens, wat een gezeur zeg!
bluelite
02-05-2006, 22:22
Het gaat niet om minderwaardig zijn of wat dan ook. Het gaat om de personen die ze op het circuit en in de mediazaal toelaten. Blijkbaar mag iedereen die tegenwoordig een eigen site opstart een perskaart aanvragen.
Ik vind het fantastisch dat jij foto's wil maken en dat je daarvoor om te beginnen een D70 aanschaft. Je moet immers altijd klein beginnen. Maar hoeveel duizenden mensen in België en Nederland willen niet al te graag foto's maken van voor de draad? Als die allemaal aan perskaart aanvragen, gewoon omdat het hobby-fotografen zijn... Al die hobby-fotografen dromen ervan om professioneel equipment aan te kopen.
Als ik dus in het vervolg met mijn kodak voor de draad sta en ik krijg kritiek van de mensen op dit forum, dan zeg ik ook dat ik klein moet beginnen en heel de boel. Ik maak ook graag foto's, maar ik besef dat het een kunst is. Jouw foto's zijn zeker mooi, maar ze zijn niet bijzonder. Ik ongeveer dezelfde foto's kunnen maken. Ja... voor de F1-demo ben ik wel degelijk op de pitmuur gaan staan met mijn kodakske en dat was dan eerder toeval, want het podium van de FR1.6 was net voor de demo en ik moest er dus zijn voor interviews. :)
*tekst*
Ja, ik heb de foto weggehaald vanwege deze discussie. Wat is het probleem?
Ik heb de naam van de site waar ik het voor gemaakt heb bewust niet genoemd, omdat dat er niet toe doet. Het is mijn foto die gemaakt is nadat ik klaar was voor die site. Dus de site staat er buiten.
Ik heb inderdaad de ambitie om later verder te komen, maar een opleiding hiervoor is voor mij (nog) te duur. En een cursus zit er voorlopig niet in vanwege andere dingen.
Maar ach, waarom oordelen op één foto? Jullie maken nooit lol in het leven? Het sarcasme is toch duidelijk te zien op die foto of niet dan.
Ik vind het fantastisch dat jij foto's wil maken en dat je daarvoor om te beginnen een D70 aanschaft. Je moet immers altijd klein beginnen. Maar hoeveel duizenden mensen in België en Nederland willen niet al te graag foto's maken van voor de draad? Als die allemaal aan perskaart aanvragen, gewoon omdat het hobby-fotografen zijn... Al die hobby-fotografen dromen ervan om professioneel equipment aan te kopen.
Ik heb de kaart niet zelf aangevraagd.. Er werd mij gevraagd of ik foto's wilde maken. Gelukkig zouden de verstandige mensen hier nee zeggen op zon aanbod.
insanity
02-05-2006, 22:29
Hoewel wij braaf achter de draad staan en dus eigenlijk niets met deze discussie te maken hebben, voelen wij ons toch aangesproken als zijnde 'idioten met te goedkope fototoestellen waarmee we foto's maken voor onze obscure, in elkaar geflanste prutssite'.
Ons zal je hier niet meer zien :bye:
Chef Bral
02-05-2006, 22:30
Hoewel wij braaf achter de draad staan en dus eigenlijk niets met deze discussie te maken hebben, voelen wij ons toch aangesproken als zijnde 'idioten met te goedkope fototoestellen waarmee we foto's maken voor onze obscure, in elkaar geflanste prutssite'.
Amen :worship:
Kijk JV1 begrijpt het gewoon helemaal. Het gaat er gewoon totaal niet om wat je aan hebt, oke beetje nette kleren is nooit verkeerd, maar het is maar gewoon net wat je onder "net" verstaat. Ik vind niks mis met deze jongeman ze kleren, het zou niet mijn keus zijn maar zie ook geen probleem.
Bovendien waar gaat het nou om veiligheid en normaal omgaan met elkaar of uiterlijk? Zolang jij niemand in de weg loopt en gewoon zelf je ding doet binnen bepaalde veiligheids eissen maakt het toch niet uit of je nou in een net pak of in je jogging broek rond loopt, ieder ze eigen ding...
Ik denk meer dat het "probleem" van sommige hier meer ligt dat hun werk word overgenomen door dit soort jongens die ook gewoon mooie foto`s maken, maar er geen geld voor vragen, of in ieder geval voor minder. sommige balen hier van en merken dat dit soort mensen hun werk "over gaan nemen". Hierbij kunnen ze maar niks tot weinig doen en beginnen vervolgens maar over kleding, zogenaamd gedrag enz. enz. :bye:
Hoewel wij braaf achter de draad staan en dus eigenlijk niets met deze discussie te maken hebben,
:confused: Die redenatie volg ik niet. Jullie staan netjes achter de draad, maken geen "misbruik" van perskaarten. Hoe kun je je dan aangesproken en beledigd voelen?
bluelite
02-05-2006, 22:37
Het wordt hier een leuke discussie.
Dat met die kleding was trouwens een randopmerking voor Mark G's eigen bestwil (= verderkomen in dit wereldje). Waar jullie je op dat vlak dan blijven druk om maken is me een raadsel.
Het wordt hier een leuke discussie.
Dat met die kleding was trouwens een randopmerking voor Mark G's eigen bestwil (= verderkomen in dit wereldje). Waar jullie je op dat vlak dan blijven druk om maken is me een raadsel.
Feit is dat je me dit in januari ook al gezegd hebt en toen heb ik je gemeld dat ik nieuwe kleren had gekocht voor Valencia. Dan begin je hier weer van "ja hij zal er daar ook wel zo hebben bijgelopen". Maar vind het nogal minder dat ik het hier moet lezen en dat mij er zaterdag niks over werd gezegd.
Maja, genoeg daarover idd.
Goedenavond heren. Ik kwam toevallig in dit topic terecht en vroeg me eerst af wat dit moest betekenen, maar toen zag ik een stelletje zielige postings waarbij ik het niet kon laten om er even op te reageren.
Zijn jullie jaloers, zijn jullie de weg kwijt of depressief? Waar de f*ck maken jullie je druk om?? Die jongen (Mark G.) maakt voor de lol foto's en is zo te lezen net begonnen met het wat 'grotere' werk. Dan moet het voor hem toch geweldig zijn dat hij zo dichtbij kon komen om foto's te maken!? Dat jullie je eraan kunnen irriteren begrijp ik echt niet, hij zegt zelf dat hij niemand in de weg stond. Misschien heeft Mark G. wel een fantastisch weekend gehad en is hij zelf waanzinnig blij met de foto's die hij gemaakt heeft en wij zijn jullie om je er tegenaan te bemoeien?
Wat helemaal het dieptepunt is, is dat jullie beginnen over zijn kledingskeuze. Dat is toch krankjorem!? Zijn jullie allemaal van die eenheidsworsten die in hetzelfde kledij lopen... Iedereen mag zich toch onderscheiden van de rest en als hij zich er prettig bij voelt, f*ck it. Wat hij zelf zegt, hij begint net. Als hij het later echt als serieus werk zou willen gaan doen denken jullie dat hij er dan nog steeds zo bijloopt? En al is het zo, het gaat toch om de foto's, niet om de kleding.
Ga wat nuttigs doen jongens, wat een gezeur zeg!
Misschien toch eens wat beter lezen. Er zijn 2 discussies aan de gang. Eentje die gaat over amateurs die werk "stelen" van professionals en anderzijds een jongen die nu in de vuurlijn is komen te liggen.
Mij gaat het niet om dit ene individu, er zijn er anderen die zich geroepen voelen om het op de man te spelen - maar dat laat ik voor hun rekening. Ik spreek in algemene termen en gebruik hem als voorbeeld. Als de foto wordt gezet, wordt ie enkel gebruikt.
Bovendien ben ik ondertussen te oud om nog jaloers te zijn op wie of wat dan ook. Ik vind wel dat de pro's een heel terecht punt hebben, amateurs met ambitie of niet. En zoals ik al eerder aangaf. Ge kunt er uw laars aan vegen, of ge kunt constructief naar een oplossing zoeken. Want weggaan, zullen die amateurs dus niet. Reclameren, schieten en andere onzin is het makkelijkst wat er is en kan iedereen. Een constructief idee uitwerken is veel minder mensen gegeven.
Mark G. heeft wel een hele schare fans meegebracht. :D :D
Dit soort topics blijven altijd een discussie mensen. Als een nieuws site die veel informatie publiceren, dat ook interessant is voor de bezoekers en die hebben goede fotograven in 'dienst' en ze doen overal veel moeite voor dan vindt ik het terrecht dat ze in aanmerking komen voor accreditatie. Echter als iemand toevallig een paar berichten schrijft voor het betreffende medium / website dan komt hij/zei niet in aanmerking ervoor.
Als ik naar mezelf en de site kijk, ik waag mij er niet aan om foto's te maken, dit zijn mijn cappiciteiten niet, ik zit op het perscentrum verslagen te typen, het fotograveren laat ik wel aan de mensen over die er verstand van hebben, zo hebben wij een fotograaf die er een studie voor gevolgd heeft, en deze persoon wil graag hogerop komen en doet er veel moeite voor om toch nog een beetje 'anders' te zijn dan iedereen. Alle foto's lijken namelijk tegenwoordig heel veel op mekaar.
Zoals Mark ook al aangaf, dat snap ik niet... ?? :confused: Ik sta ook achter de draad hoor, maar dat neemt niet weg dat ik me kan vinden in wat er gezegd wordt over brood verdienen enz.
!
Geweldige binnenkomer op dit forum :rolleyes: Trouwens als je zo'n sterke mening hebt waarom moet je dat dan posten onder een zogenaamd niet te traceren nickname? Beetje ventje of grote jongen komt gewoon open en bloot voor zijn mening uit.
het ging hem dan denk ik ook niet om achter het draad maar over: 'idioten met te goedkope fototoestellen waarmee we foto's maken voor onze obscure, in elkaar geflanste prutssite'.
het ging hem dan denk ik ook niet om achter het draad maar over: 'idioten met te goedkope fototoestellen waarmee we foto's maken voor onze obscure, in elkaar geflanste prutssite'.
De term idioot zul je niet tegenkomen in mijn eerste bericht van deze thread. Daarnaast richt ik me op het volk voor de draad en niet de welwillende amateur achter de draad. Wat betreft obscuur en prutssites? Soms moet je dingen wat harder verwoorden om een effect te krijgen. Dat is wel gelukt lijkt me zo, gezien de reacties ;)
De bottomline is dat er tijdens de WS ontiegelijk veel amateurs onterecht een accreditatie gekregen hebben - iedereen die vindt van niet, heeft boter op het hoofd (zoals ze dat zo mooi zeggen) :)
Al de andere rest is blablabla, waar jullie doorheen moeten kijken, want wat er gaat overblijven, is - hopelijk - een aangepast beleid en een hele hoop gasten die hun gal gespuwd hebben en verdwaasd gaan zitten kijken.
;)
Zoals Mark ook al aangaf, dat snap ik niet... ?? :confused: Ik sta ook achter de draad hoor, maar dat neemt niet weg dat ik me kan vinden in wat er gezegd wordt over brood verdienen enz.
idem dito hier . Zoals ik hier op een ander topic van de WSbr aangaf heb ik ook altijd als gewone toeschouwer foto's gemaakt op het circuit. Ook ik heb mij geërgerd dat er geen "veilige" fatsoenlijke plaatsen meer zijn om mooie foto's te maken maar ik heb mij nog meer geërgerd in al die personen die onrechtmatig een accreditatie gekregen hebben. En vooral hun attitude : Met nen ganse hoop snootaards in het gras gaan liggen dollen totdat de volgende serie vertrekt, "echt professioneel". Jammer dat jullie, ons amateurs door jullie houding in een slecht daglicht stellen.
Zoals Huudo al aangeeft denk ik dat wij als amateurfotograven met zijn allen aan hetzelfde touw moeten trekken, genoeg stemmen ronselen en alternatieven naar voren schuiven aan de directie van circuit zolder. Er zijn genoeg moglijkheden die met weinig geld realiseerbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is stukjes draad wegknippen zoals in Francorchamps gebeurd is, die niets afdoen aan de veiligheid of stevigheid van de draad maar wel mogelijkheden geven aan de amateurfotograven om degelijke foto's te maken.
...
Zoals Huudo al aangeeft denk ik dat wij als amateurfotograven met zijn allen aan hetzelfde touw moeten trekken, genoeg stemmen ronselen en alternatieven naar voren schuiven aan de directie van circuit zolder. Er zijn genoeg moglijkheden die met weinig geld realiseerbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is stukjes draad wegknippen zoals in Francorchamps gebeurd is, die niets afdoen aan de veiligheid of stevigheid van de draad maar wel mogelijkheden geven aan de amateurfotograven om degelijke foto's te maken.
Dat is de spirit. Als je interesse hebt om mee iets uit te werken "door en voor de amateurs aan de buitenkant van de draad", laat me dan maar iets weten. Weglopen van een probleem, heeft absoluut geen zin. En natuurlijk zijn er iet of wat hitsigere personen bij in een discussie die er al eens iets uitstampen zonder goed over de draagwijdte na te denken. Maar bon, ik ben daar alleszins redelijk rap overheen.
Bij deze een oproep aan alle "Amateurfotografen aan de buitenkant van de draad" die eens mee rond de tafel zouden willen gaan zitten om iets concreet uit te werken. Stuur een emailtje naar huudo@skynet.be met de vermelding dat je interesse hebt. Meerdere hoofden weten meer dan 1. :) Ik hou jullie dan wel op de hoogte enz.
(Amateurfotografen aan de binnenkant van de draad, gelieve zich te onthouden, want jullie worden toch al op je wenken bediend.)
Ik wil de ideeën discussie online liever nog even uitstellen om te zien hoe ernstig de interesse is. Zo iets kan veel beter in real-life eens doorgepraat worden.
Interesse = mailen maar. ;)
huudo, zet mij alvast maar op dat lijstje.
Ik pak niet te veel risico's, maar er kan altijd iets gebeuren, het is eender waar ge staat
Je ziet tenminste in dat een verblijf voor de draad niet zo vrijblijvend is als dat men denkt. Stel nu dat er idd een ongeluk gebeurd en je bent in het bezit van een perskaart van een circuit of organisator dan ben ik toch bang dat het voor jou een zeer duur grapje gaat worden. Geen enkele verzekering zal iets uitkeren. In het geval van een blijvende invaliditeit kun je bij pa en ma aankloppen voor de centen.
Mensen die in het bezit zijn van een RACB/KNAF/FIA pas staan op dat punt sterker. Als er al geen verzekering vastzit aan die offciele passen dan helpt het wel bij het afsluiten van een verzekering voor gevaarlijke werkzaamheden.
Ik verbaas me erover dat jullie allemaal zo licht denken over de mogelijke consequenties.
De grote blunder van dit weekend is en blijft de houding van RPM/World Series op dit gebied. Die zijn voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de volksmassa met een perskaart. Zeer benieuwd of ze die perskaarten zo ruim blijven uitdelen in de loop van het seizoen. Een kantoortje in een of frans stadje schijnt het e.e.a. te hebben meegekregen over deze "gebeurtenis"
Het aantal mensen voor de draad moet mijn inziens tot een minimum beperkt worden gezien de risico's. Wellicht dat circuits en organisatoren dan iets minder populaire maatregelen moeten nemen. Jammer dat is dan maar zo. Op lange termijn zullen die maatregelen renderen.
Een oude rot in het vak vergeleek afgelopen zaterdag de huidige situatie met de opkomst van de radiopiraten in de jaren '70 en '80. Na een explosieve groei zijn die gasten na verloop van tijd ook uit de lucht gehaald ;)
bluelite
03-05-2006, 20:28
Inderdaad Mark. De meesten lopen wellicht met het gedacht rond van "het zal wel met iemand gebeuren, maar niet met mij" en dus trekken ze zich er verder geen fluit van aan.
Voor die gasten telt enkel het maken van foto's. De kans dat ze dan eens iets voorhebben is waarschijnlijk miniem, maar als ze slachtoffer worden... wat dan? Dan zullen ze allicht de schuld bij de organisatie en/of het circuit zoeken.
We zijn het er allemaal over eens dat iedereen weleens een mooie foto wil maken - zonder draad - maar veiligheid primeert en als je vele cowboys voor de draad toelaat, is de kans alleen maar groter dat er iets gebeurd.
Trouwens, wat ik mij afvraag... Als er iemand van 17 jaar wordt aangereden, zal het circuit daar dan niet voor opdraaien? Want zij zouden in principe toch geen perskaarten mogen uitdelen aan minderjarigen, hé? (Allé, ik dacht toch dat de minimumleeftijd 18 jaar is). Ik zou als organisator toch zo geen risico willen nemen...
Ik heb trouwens eens een perskaartje in handen gehad omdat ik in opdracht een paar foto's moest nemen. Ik heb er enkel gebruik van gemaakt in de pitlane omdat ik van mezelf vond dat ik niet over voldoende ervaring beschikte om vóór de draad te gaan staan. De eerste keren zou ik toch zeker met iemand meelopen die mij op de gevarenzones zou wijzen. En dan nog, ik weet niet of ik het zou aandurven eerlijk gezegd...of ik zou mij bij de marshals opstellen. :)
En ook, ik beschik dan wel over een 350D met degelijke zoomlenzen, ik besef maar al te goed dat ik standaardfoto's lever. Af en toe heb ik weleens een uitschieter, maar ik zal nooit het niveau van een prof halen, zoals een Fred Bayet of Jeffrey Gaens bijvoorbeeld. En ik streef dat ook niet na... Ik maak foto's voor mezelf als aandenken van een supertof autosportweekend en als ik dat met anderen kan delen, dan doe ik dat maar al te graag.
Ik moet dan ook bekennen dat ik het redelijk frustrerend vind dat er zoveel draad is bijgekomen, want zo wordt er toch een leuke hobby van je ontnomen. Dit zet mij wel niet aan om perskaart aan te vragen (ik heb namelijk totaal niks met pers te maken noch ambieer ik een persjobke ;)), maar er moet gewoon een oplossing zijn om zowel de professionele als amateurfotografen tevreden te stellen. Het wordt dus ff brainstormen...zoals Huudo reeds voorstelde. :)
insanity
03-05-2006, 21:09
Zoals zo vaak brengt een goede nachtrust raad, en kunnen we in plaats van bepaalde commentaren te letterlijk op te vatten beter mee aan de kar trekken van onze mede-amateurs... dus Huudo, als ik tussen mijn drukke bouwagenda nog een gaatje vind, kom ik wel mee aan tafel zitten... :eek:
Zoals zo vaak brengt een goede nachtrust raad, en kunnen we in plaats van bepaalde commentaren te letterlijk op te vatten beter mee aan de kar trekken van onze mede-amateurs... dus Huudo, als ik tussen mijn drukke bouwagenda nog een gaatje vind, kom ik wel mee aan tafel zitten... :eek:
That's the spirit! ;)
JPMontoya
03-05-2006, 21:21
De grote blunder van dit weekend is en blijft de houding van RPM/World Series op dit gebied. Die zijn voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de volksmassa met een perskaart. Zeer benieuwd of ze die perskaarten zo ruim blijven uitdelen in de loop van het seizoen. Een kantoortje in een of frans stadje schijnt het e.e.a. te hebben meegekregen over deze "gebeurtenis"
Wat bedoel je daarmee?
Zeer interessante discussie, alleen jammer dat het onder volwassen mensen zowat ontaardt in persoonlijke & kwetsende opmerkingen.
Mijn eerste eerlijke reactie als complete beginner amateur-fotograaf (met pruts Nikon D50 ;) ) toen ik al die amateurfoto's zag op het net van de world series, was, shit, hoe komen die aan die toelating, en kan ik er ook zo'n krijgen in de toekomst? Daarom is deze discussie ook zo interessant. Het schudt wel wat wakker in een mens:crazy:
Kan je het kwalijk nemen dat jongeren die voor de draad geraken die kans met beide handen grijpen? Neen! Dit trekt nu eenmaal aan als een magneet.
Het is zoals ettelijke malen eerder vermeld de fout van de organisatie. Stel idd maar eens voor dat er iets ernstigs gebeurd. Ik denk niet dat de organisatie iedereen op de hoogte brengt van de reëele gevaren.
Daarom: fotobroodverdieners, marshalls & piloten voor den draad, de rest er achter:) Aan welk adres kan ik deze korte slogan meedelen?:D
Voor al ons amateurfotografen is er al een mooi initiatief hier gemeld. Een plattegrond van Zolder met de huidige amateurmogelijkheden zou ook helpen :worship:
JPMontoya
03-05-2006, 23:21
Even toch een belangrijke precizering....
RPM/Renault Sport rijkt mediakaarten uit MAAR wat ZEER BELANGRIJK is en uit het oog verloren wordt is dat CIRCUIT ZOLDER de oranje hesjes uitrijkt voor de fotografen...
Ik als attaché de Presse heb dezelfde kaart als Paolo Pellegrini (die mijn professionele fotograaf is die wij betalen voor foto's)...dus voor de vele mensen voor de draad één schuldige...CIRCUIT ZOLDER...
Wat ik wil zeggen is dat RPM een uniformisering van de Mediapas heeft doorgevoerd waardoor vele mensen van verschillende slag dezelfde kaart hebben maar als deze mensen voor de draad willen gaan staan dan worden de hesjes uitgereikt door het Circuit ter plekke...
RPM geeft mss dan wel 'soepel' kaarten uit maar voor die hele "voor de draad" hetse moet je naar de desk van Circuit Zolder kijken...
Daarenboven nog maar eens...Dit is typisch een Zolder aangelegenheid niks meer niks minder...
allemaal goed en wel, Circuit Zolder dit en dat, maar ik vermoed dat het allemaal zo eenvoudig niet is. Ik kan met immers niet voorstellen dat wanneer Pier en klein Polleke aan hun desk komen staan met de "mogen-wij-ook-zo'n-vestje, leider?" vraag, dat ze daar dan bij CZ zonder enig probleem een volmondige "Ja" zonder meer zullen op antwoorden. Ik weet het wel zeker dat ze dat niet zullen doen.
Er dient, mijns inziens, net zo goed gewezen te worden naar iedereen die zulk een aanvragen doet voor Pier en klein Polleke, om zodoende (gratis) voor hun foto's te laten nemen... Pier en klein Polleke zijn natuurlijk super blij hiermee en willen maar wat graag hierop ingaan want ze hebben natuurlijk de tijd van hun leven. Na enkele jaren worden Pier en klein Polleke wat slimmer, krijgen ervaring en beginnen het te kennen. Gevolg, dat gratis toch maar liever niet meer, of iedere week naar circuit begint wat door te wegen, familiale verplichtingen enz, vermits het geen broodwinning is. Gevolg daarvan is dan weer dat niet meer Pier en klein Polleke - die ondertussen wat gegroeid is :) - worden gevraagd, maar dat het nu Jean en klein Janneke zijn. En het spelleke begint weer helemaal van voor af aan. Dàt is wat er volgens mij gebeurd. ;)
En hoe kan CZ dan weten voor wie die hesjes (wat is dat voor een raar woord) zijn? Als ze dat ook nog eens allemaal moeten controleren, dan gaat het allemaal weer trager en komt er daar weer kritiek op. Ik denk dat CZ op dat gebied wat moet dansen op een slappe koord?.
Als iedereen het spel nu gewoon eerlijk zou spelen, zou er niks aan de hand zijn - en hier wringt de schoen in België natuurlijk :)
- Iedereen die foto's moet hebben, betaald er gewoon voor bij de professionele fotografen
- Pasjes op naam en zij die geen licentie (ondernemingsnummer van fotograaf) hebben, krijgen er geen
- En voor de amateurfotografen gaan we binnenkort in groep iets uitwerken (al voldoende reacties gehad om ermee door te gaan. ;) )
Chauffeur
03-05-2006, 23:55
Breng me maar op de hoogte Huudo, ik volg deze thread met uitermate veel belangstelling. Ik heb wijselijk besloten om me niet in de discussie te mengen. Momenteel werken we met 8 fotografen, allen begonnen onder de noemer amateurfotografen. Momenteel, 3 jaar later worden al onze fotografen betaald voor hun werk, niet alleen voor wat we in de racerij doen, sommigen van hen doen ook reportages voor onze magazines.
De beroeps, die in eerste instantie, volkomen terecht trouwens, niet konden lachen met onze manier van werken, maken nu deel uit van onze kernredactie. Hoe dat komt? De eerste jaren kan je low budget produceren, je bouwt aan iets, het groeit, en na de loop van jaren kan je je mensen fatsoenlijk vergoeden.
Het is dus bijzonder moeilijk voor mij om te zeggen wat kan en niet kan. CZ de schuld geven zou maar al te gemakkelijk zijn. Zelfs wij dienen elk jaar aan te tonen welke producties we doen, niet meer dan normaal eigenlijk.
Wil graag komen luisteren, lijkt mij een boeiend onderwerp te zijn waar we zeker mee kunnen praten.
Laten we even duidelijk stellen: voor het verschaffen van accreditatie moet je bij de desbetreffende organisatie zijn en niet aan de mensen die een accreditatie hebben gehad, die kun je niets maar dan ook niets verwijten denk ik. De organisatie moet persoonlijk de mediums die accreditatie aanvragen zelf even checken...
JPMontoya
04-05-2006, 08:58
Laten we even duidelijk stellen: voor het verschaffen van accreditatie moet je bij de desbetreffende organisatie zijn en niet aan de mensen die een accreditatie hebben gehad, die kun je niets maar dan ook niets verwijten denk ik. De organisatie moet persoonlijk de mediums die accreditatie aanvragen zelf even checken...
JV1 verduidelijk eventjes je punt eens verder want snap niet goed wat je wil zeggen.
Raceshot
04-05-2006, 10:29
En hoe kan CZ dan weten voor wie die hesjes (wat is dat voor een raar woord) zijn? Als ze dat ook nog eens allemaal moeten controleren, dan gaat het allemaal weer trager en komt er daar weer kritiek op. Ik denk dat CZ op dat gebied wat moet dansen op een slappe koord?.
Een goed voorbeeld om controle te krijgen over de kazuifels (of hesjes, zoals je het noemen wil) is terug te vinden in het voetbal (eerste klasse). Alle fotografen hebben daar een persoonlijke kazuifel met een nummer op, die wordt uitgereikt door Sportpress. Hierdoor is er perfect controle over welke fotografen op een bepaalde wedstrijd zitten en raak je het veld gewoonweg niet op zonder kazuifel.
De nummers zijn dan ook nog eens onderverdeeld in verschillende categorieën :
- fotografen van de persagentschappen (Belga, Photonews, Isosport, ...)
- fotografen van kranten en magazines
- clubfotografen
Zo kunnen clubfotografen met hun kazuifel enkel terecht bij de wedstrijden van hun club en niet op andere wedstrijden.
Dit is een perfect, waterdicht systeem, dat makkelijk te controleren én overzichtelijk is.
bluelite
04-05-2006, 10:33
Circuit Zolder de schuldige? Wel, als RPM en/of Renault Sport pasjes uitdelen, dan kan je aan de infobalie op je strepen gaan zijn en zeggen: "Kijk, ik heb een mediakaart en ik heb een kodakske". Wat gaan de mensen aan de balie doen? Die kunnen niet neen zeggen, want het is een evenement van Renault. Denk je dat de baliemensen dan nog zin hebben om te gaan discussiëren? Of dat iemand van Renault Sport zich ermee gaat bemoeien? Nee. Bij Renault Sport is de slogan "hoe meer foto's hoe liever" en CZ zegt "het is niet ons probleem, dus wij delen kazuifels uit". Jammer maar helaas.
Als je dan op dat ene forum leest dat ze er in het vervolg alles aan doen om ook een kazuifel vast te krijgen, dan weet je genoeg.
En als ik fotografen als Paolo Pellegrini zie, dan kan ik maar al te goed begrijpen dat de fotografen die hun brood met foto's verdienen niet van dat gespuis voor hun voeten wil. Ik ben Pellegrini al overal tegengekomen en echt waar, die man reist jaarlijks de wereld rond. Jammer genoeg had hij dit keer zijn werkneemster/vrouw niet mee. Want mevrouw mag er best wezen... ;)
JPMontoya
04-05-2006, 11:26
Circuit Zolder de schuldige? Wel, als RPM en/of Renault Sport pasjes uitdelen, dan kan je aan de infobalie op je strepen gaan zijn en zeggen: "Kijk, ik heb een mediakaart en ik heb een kodakske". Wat gaan de mensen aan de balie doen? Die kunnen niet neen zeggen, want het is een evenement van Renault. Denk je dat de baliemensen dan nog zin hebben om te gaan discussiëren? Of dat iemand van Renault Sport zich ermee gaat bemoeien? Nee. Bij Renault Sport is de slogan "hoe meer foto's hoe liever" en CZ zegt "het is niet ons probleem, dus wij delen kazuifels uit". Jammer maar helaas.
Als je dan op dat ene forum leest dat ze er in het vervolg alles aan doen om ook een kazuifel vast te krijgen, dan weet je genoeg.
En als ik fotografen als Paolo Pellegrini zie, dan kan ik maar al te goed begrijpen dat de fotografen die hun brood met foto's verdienen niet van dat gespuis voor hun voeten wil. Ik ben Pellegrini al overal tegengekomen en echt waar, die man reist jaarlijks de wereld rond. Jammer genoeg had hij dit keer zijn werkneemster/vrouw niet mee. Want mevrouw mag er best wezen... ;)
Oké, goed punt maar wie appliceert waar? Ik appliceer rechtstreeks aan Renault Sport/RPM en heb mijn pas opgehaald aan de Welcome69 maar hoe doen de amateurs dit... hebben zij geappliceerd bij RPM of bij Circuit Zolder...
Want er lag wel een lijst op de balie van het Media Center...(Ik neem aan voor de one-event races?)
Mensen die enkel voor Zolder perskaart aanvroegen graag wat feedback over dit...
JPMontoya
04-05-2006, 11:31
Pellegrini is fantastische kerel...En die werkt dan echt tegen een heel goede prijs...echt frustrerend vind hij...
Over die vriendin van Poalo...bedoel je de deze?
http://www.fotomorale.com/Categorie/x%20Fuori%20pista/SPA/IMG_2902.JPG
JV1 verduidelijk eventjes je punt eens verder want snap niet goed wat je wil zeggen.
Dat het aan de organisatie / circuit licht wie een accreditatie krijgt, die zijn en blijven verandwoordelijk ervoor....
bluelite
04-05-2006, 13:12
Oké, goed punt maar wie appliceert waar? Ik appliceer rechtstreeks aan Renault Sport/RPM en heb mijn pas opgehaald aan de Welcome69 maar hoe doen de amateurs dit... hebben zij geappliceerd bij RPM of bij Circuit Zolder...
Want er lag wel een lijst op de balie van het Media Center...(Ik neem aan voor de one-event races?)
Mensen die enkel voor Zolder perskaart aanvroegen graag wat feedback over dit...
Ik heb een jaarkaart voor CZ en ze hebben toen wel degelijk nagekeken voor wie ik werkte en of ik reeds artikels gemaakt had over CZ of evenementen op CZ.
Iemand van een bepaalde amateur F1-site (doet niet ter zake welke) heeft bij Renault Sport een kaart gevraagd voor één evenement (Zolder dus) en deze ook gekregen. Verder werd er blijkbaar geen aandacht aan besteed...
Dat meisje dat in Oschersleben met Pellegrini meegekomen was, was toch een andere. Leuke kerel trouwens :)
JPMontoya
04-05-2006, 15:11
Ik heb een jaarkaart voor CZ en ze hebben toen wel degelijk nagekeken voor wie ik werkte en of ik reeds artikels gemaakt had over CZ of evenementen op CZ.
Iemand van een bepaalde amateur F1-site (doet niet ter zake welke) heeft bij Renault Sport een kaart gevraagd voor één evenement (Zolder dus) en deze ook gekregen. Verder werd er blijkbaar geen aandacht aan besteed...
Dat meisje dat in Oschersleben met Pellegrini meegekomen was, was toch een andere. Leuke kerel trouwens :)
Dan zal hij weer een nieuw hebben ;) meeting in Oschersleben was dan NEC FR 2.0?
bluelite
04-05-2006, 17:08
Ja, samen met de Duitse F3 en Procar.
welkom van even weg geweest:applaus:
Thomaske
04-05-2006, 19:52
Net hetzelfde hier.
De dame die voor dit verantwoordelijk is heeft alles goed overlopen ofdat we echt wel veel publiceren, foto's en nieuwsberichten, wat Circuit Zolder aangaat.
De fout ligt volgens mij in het Renault kamp. Circuit Zolder kan er niet tegen in gaan want zoals iemand hier al zei, zijn foto's goede reclame voor Renault. Als Zolder hierop ingaat, gaan ze misschien richting Spa-Francorchamps. Zouden we dit willen?
Mvg...
bluelite
04-05-2006, 19:58
Trouwens, als je een jaarkaart van CZ aanvraagt, moet je toch een Afstand van Verhaal tekenen. In het geval van de WSR-kaart meen ik mij te herinneren dat dat niet het geval is.
JPMontoya
04-05-2006, 22:06
Net hetzelfde hier.
De dame die voor dit verantwoordelijk is heeft alles goed overlopen ofdat we echt wel veel publiceren, foto's en nieuwsberichten, wat Circuit Zolder aangaat.
De fout ligt volgens mij in het Renault kamp. Circuit Zolder kan er niet tegen in gaan want zoals iemand hier al zei, zijn foto's goede reclame voor Renault. Als Zolder hierop ingaat, gaan ze misschien richting Spa-Francorchamps. Zouden we dit willen?
Mvg...
Circuit Zolder heeft toch ook geen enkele incentive om hier tegen in te gaan...Is toch ook publiciteit voor hen...Renault moet het echt niet hebben van die paar amateurs hoor...
Renault zit trouwens ook al in Spa-Francorchamps...
De fout ligt bij Renault Sport maar hoe weet jij dat als je met een Zolder jaarkaart werkt :confused:
bluelite
04-05-2006, 23:22
Manu, het is heus wel de fout van Renault om met al die accreditaties te gooien. CZ is toch heel wat strenger wat het uitdelen van accreditaties betreft. De kazuifel-historie is dan weer wat anders. Het zijn inderdaad de mensen van CZ die ze uitdelen aan de "fotografen", maar als je een kaart hebt van Renault, dan kan CZ niet weigeren een kazuifel aan die mensen te geven die erom komen vragen. Het gaat allemaal veel te makkelijk.
Ik kijk in ieder geval uit naar de resultaten van de Ronde Tafel met Huudo. Ik ben ervan overtuigd dat er een oplossing zal zijn.
Trouwens, binnenkort komt er de tribune aan de Jacky Ickx, dus normaal zal je op dat stuk boven de draad uitkijken.
Ik kijk in ieder geval uit naar de resultaten van de Ronde Tafel met Huudo. Ik ben ervan overtuigd dat er een oplossing zal zijn.
Verwacht maar niet teveel, want het zou wel eens zwaar kunnen tegenvallen..., of ook niet. Ik wil hiermee op voorhand zeker geen verkeerd verwachtingspatroon creeëren en denk dat iedere autosportliefhebber die graag foto's neemt "op een betere plek" wil staan. Daarvoor moeten we geen bijeenkomstje opzetten he. Maar over hoe, en wat enz. da's een ander paar mouwen. Bovendien moet zoiets haalbaar en uitvoerbaar zijn enz. Er zal nog veel water naar zee vloeien vooraleer er een uitvoerbare oplossing gerealiseerd kan worden, vermoed ik zo maar even aangezien de amateurfotografen maar een kleine onderdeeltje zijn van een groter en ietwat complexer geheel. In dromereien ben ik immers niet geïnteresseerd. ;)
Trouwens, binnenkort komt er de tribune aan de Jacky Ickx, dus normaal zal je op dat stuk boven de draad uitkijken.
Als je in de kalender 2006 van CZ (kleine rode boekje) kijkt naar de plattegrond pag. 8 en 9 dan zie je dat de nieuwe tribune daar al op staat.
Of dit de mooiste plaats is om foto's te maken, ik denk het niet. Zullen ook weeral vooral pannings zijn.
JPMontoya
05-05-2006, 15:02
Manu, het is heus wel de fout van Renault om met al die accreditaties te gooien. CZ is toch heel wat strenger wat het uitdelen van accreditaties betreft. De kazuifel-historie is dan weer wat anders. Het zijn inderdaad de mensen van CZ die ze uitdelen aan de "fotografen", maar als je een kaart hebt van Renault, dan kan CZ niet weigeren een kazuifel aan die mensen te geven die erom komen vragen. Het gaat allemaal veel te makkelijk.
Vergeet ook niet dat de amateurs in de eerste plek zijn die de fout maken...Zij kijken beter in eigen boezem...
Als zij hun waarachtige plek zouden kennen dan al die die problemen niet...én er is niks zo erg als mensen hun plek niet kennen in de wereld...(maar dat is een zeer filosofische discussie...)
En nogmaals lokaal fenomeen...vorig jaar tijdens al de World Series by Renault events niet gezien....
Vergeet ook niet dat de amateurs in de eerste plek zijn die de fout maken...Zij kijken beter in eigen boezem...
Als zij hun waarachtige plek zouden kennen dan al die die problemen niet...én er is niks zo erg als mensen hun plek niet kennen in de wereld...(
....
Een kleine verfijning hieraan: "Vergeet ook niet dat de betrokken amateurs in de eerste plek zijn die de fout maken..."
Voor iedere amateur die zijn plekkie niet kent, zijn er beslist een groter aantal die dat wel kennen.
;)
JPMontoya
05-05-2006, 18:01
Een kleine verfijning hieraan: "Vergeet ook niet dat de betrokken amateurs in de eerste plek zijn die de fout maken..."
Voor iedere amateur die zijn plekkie niet kent, zijn er beslist een groter aantal die dat wel kennen.
;)
correct bedankt voor de precisering.
fastphotos
05-06-2006, 17:32
Hallo,
Ik ben zelf nog amateur(hobby)fotograaf.
Heb ook nog geen perskaart, maar zou die graag een willen.
Waarom zal ik jullie ook even uitleggen,
Ik beoefen een vrij zwaar beroep en ik weet dat ik dit geen jaren meer kan doen.
Dit beroep beoefen ik nog steeds met alle plezier.
Ik wil aan mijn toekomst denken en zou graag beroepsfotograaf willen worden.
Dan moet je toch ergens beginnen, ik neem niet aan dat de beroepsfotografen van nu niet van de ene op de andere dag beroeps zijn geworden.
Ik ben dik 3 jaar geleden begonnen met fotograferen gewoon achter de hekken heb veel ervaring opgedaan (je kunt vanuit hier ook vele mooie foto's maken).
Ik heb in die tijd ook veel geïnvesteerd in apparatuur, en ben nog bezig met investeren.
Eind vorig jaar heb ik de keuze gemaakt dat ik beroeps wil worden.
Heb verschillende dingen geprobeerd om een perskaart te bemachtigen, kranten aangeschreven, tijdschriften, me in latenschrijven bij Kamer van Koophandel enz.
Ik heb nog steeds geen perskaart, omdat ik eerst genoeg opdrachtgevers wil hebben om naar het desbetreffende circuit te gaan om er een aan te vragen.
Die krijg je niet zo makkelijk als je achter de hekken foto's maakt.
En dan zie je inderdaad mensen die een compacte camera hebben met een perskaart, en daar kan ik me wel een beetje aan ergeren.
Die mensen lopen met een cameraatje van een euri of 200 rond voor de hekken terwijl ik met apparatuur van een euri of 6000 achter de hekken sta.
Ik wil ook geen beroeps in de weg staan, want voor hen is het hun inkomen.
Ik vind ook dat er andere regels moeten komen, maar laat een serieuze beginner wel de kans krijgen om ergens te beginnen.
Groetjes Jurgen.
In het Nederlandse autosportmagazine Start stond deze maand een column van Willem J. Staat met de titel: De internetpipo. Je raad het al, deze column ging over het feit dat tegenwoordig iedere amateurfotograaf/journalist een perskaart heeft en dat de Renault World Series het toppunt vormde van deze praktijken. Bij het lezen van deze column moest ik direct aan dit topic denken. :D
Bij het lezen van deze column moest ik direct aan dit topic denken. :D
Jij ook? Er zaten een aantal rake punten in voor mensen die voor organisator spelen of de leiding hebben over een circuit. Stof tot nadenken. Je mag het eigenlijk niet hardop zeggen of schrijven. Wacht maar eens tot er zo'n interpipo morsdood wordt gereden. Dan hebben we een feestje :(
Eerlijk is eerlijk, de beroepsgroep zelf de afgelopen jaren ook de nodige steken laten vallen. Geen enkele vorm van "marktprotectie" heeft er plaatsgevonden.
JPMontoya
05-06-2006, 22:04
Kan iemand mij dit artikel is bezorgen...
Kan iemand mij dit artikel is bezorgen...
Volgt morgen online ;)
JPMontoya
05-06-2006, 23:36
Dank U vriendelijk Mark!
Ik ben deze discussie al een hele tijd aan het volgen en met toenemende ergernis.
Iedereen loopt te vloeken op die FIA draad die rond het circuit staat: wel die staat er echt niet voor niets hoor. Willen we misschien terug naar vroeger toen je bij iedere crash riskeerde een wagen met >100 liter benzine aan boord aan 200 km/u midden op een tribune te zien neerkomen??? Misschien een idee voor een kwisvraag: waarom weigert Mercedes ooit nog deel te nemen aan de 24u van Le Mans?
Ik ben een van de vaste artsen van het Medical Team op CZ, mijn kaart geeft me "all time full track access" maar ik, noch een van mijn medewerkers, komen tijdens een race achter de FIA draad vandaan zonder daar een goede reden voor te hebben.
De argumentatie die ik hier ergens gelezen heb "als het aan hoge snelheid mis gaat ben je toch gezien, waar je ook staat" is niet waar. Die FIA draad houdt alles tegen wat je er maar tegenaan kunt gooien: zelfs een Super Race Truck aan 160 km/u. Als de draad tussen Sacramentsheuvel en de Villeneuve chicane er een paar jaar geleden tijdens de Truck Races niet stond hadden we een provinciaal rampenplan kunnen afkondigen. En toen vorig jaar die twee WSR 3.5 's aan 200 km/u op mij afgevlogen kwamen aan het medisch centrum was ik maar al te blij dat die draad nog tussen mij en die wagens stond.
Voor mijn part mag iedereen voor de draad komen staan. Voor mijn part mogen ze die draad rond het hele circuit weghalen. Behalve aan het Medical Center en op de plaatsen waar onze interventie wagens staan! Maar dan zal iedereen wel aan de ingang van het circuit een volledige afstand van verhaal moeten tekenen of je komt er niet in.
Kijk, de mooiste plaats om te kijken en foto's te nemen is aan de buitenkant van een bocht waar serieus voor geremd moet worden en dan liefst nog zo kort mogelijk tegen het asfalt aan, dan kun je een telelens uitsparen. Maar kijk maar naar een rally wedstrijd: dat is plaats waar de doden vallen als het misgaat. Daarom is dat bij die wedstrijden ook een verboden publiekszone.
En voor al die fotografen met een Nikon D50 - Canon 350 of hoger: zoek in een cursus fotografie eens op wat scherpte-diepte regeling met behulp van een telelens en diafragma opening betekent vooraleer je je voor semi professioneel begint uit te geven.
Ik ben een van de vaste artsen van het Medical Team op CZ, mijn kaart geeft me "all time full track access" maar ik, noch een van mijn medewerkers, komen tijdens een race achter de FIA draad vandaan zonder daar een goede reden voor te hebben.
Eindelijk nog eens iemand die de gevaren voor de draad uitlegt. Iemand met een fototoestel voor de draad is sowieso de zwakste schakel. Baanposten en andere veiligheidsmedewerkers voor de draad zijn altijd met zijn twee. De een let op de ander. Hoe werkt een persoon met een fototoestel? Hij let alleen maar op die ene wagen die hij aan het fotograferen is. Wat er voor zit of achter krijgt hij niet mee. Daarnaast heeft ie geen buddy die hem in geval van nood wegtrekt.
De bewuste column:
http://www.depaddock.eu/marshal//thread/internetpipo.pdf
(met goedkeuring van de Start-redactie, morgen volgt nog een scan)
Voor een groot gedeelte kan ik me vinden in deze column. Iedereen is een beetje schuld aan deze malaise maar het forum De Paddock niet. Voor andere fora kan ik niet spreken.
* Circuits en organisatoren zijn maar wat mediageil. Alles voor de kijkcijfers zullen we maar zeggen.
* Internetpagina's met een hoog cowboy-gehalte.
* De beroepsgroep zelf. In de afgelopen jaren hebben zij in de afgelopen jaren geen sterke hand gevormd tegen nationale bonden, circuits, organisatoren en het internet-gespuis. Geen vorm van marktprotectie.........alhoewel, mag dat nog in Europa? Daarnaast zijn mensen die werkzaam zijn in de media meestal voorzien van een sterk eigen mening. Als ze die niet hadden waar ze ook nooit doorgedrongen tot het persgilde. Probeer maar eens met zo'n groep mensen tot 1 sterk front te komen;) Dan hebben we het nog niet gehad over het chronische tijdsgebrek, deadlines en dat soort voorkomende problemen van de desbetreffende beroepsgroep. Neemt niet weg dat ze toch een sterk front moeten gaan vormen tegen de vervuiling voor de draad.
In het stukje komen de fora naar voren als een van de boosdoeners. Dat klopt ten dele. Als een organisator of circuit een licentie verstrekt aan iemand van een forum, omdat hij de vertegenwoordiger is van dat forum, dan hebben ze het spelletje duidelijk niet begrepen.
Wat betreft vzw De Paddock / Forum depaddock.eu kan ik met een gerust hart verklaren dat wij als bestuur niemand hebben aangedragen voor een "perskaart". Dat is niet het doel van dit forum. Dat hebben we in het verleden ook nooit gedaan. Neemt niet weg dat bepaalde personen in het verleden hier misbruik van hebben proberen te maken.
Dat mensen uit de perszaal, als vertegenwoordiger van een andere site, hier hun verse foto's komen posten of hun nieuwtjes van het circuit, daar kunnen wij helaas niets aan doen. Sterker nog...........circuits, teams en organisators komen zelf hun nieuwtjes hier posten.
Wij zijn in dat geval een gevolg van iets anders. De oorzaak is het lakse beleid van circuits en organisatoren die de perskaarten als snoepjes uitdelen.
Nogmaals, voor andere fora kunnen we niet spreken.
Jo Smets
07-06-2006, 10:49
Als ik dit artikel zo lees, dan vind ik wel dat ze ergens gelijk hebben.
Een beetje bescherming van het beroep moet kunnen.
Maar.... het is wel zo dat de minder bekende wagens, als we het bij autosport houden, (bijna) nooit ergens in komen te staan. Behalve in boeken als het BMR boek van Transporama. Daar staat gewoon iedereen in. Al is het maar in de lijst met deelnemers.
Wat ik bedoel is, dat de minder bekende mensen er blij mee zijn dat ze zichzelf en of hun wagen ergens op internet tegen komen. Het maakt dan niet echt uit waar of hoe dat gepubliceerd wordt en of erbij staat dat ze 10e eindigden terwijl het 8e was. Dat is nu net de kracht van amateurfotos op een forum/site. Het zijn er gewoon meer en meestal van iedereen.
Maar om nog even bij het onderwerp pers-tickets te blijven. Geen Perskaart geen ticket en fotos maken van achter de draad ;)
De autosport pers zou zich volgens mij wel de moeite moeten doen om niet alleen die eerste 3 wagens in hun artikels te publiceren. Doe er ook eens een trackday rapport of wat fotos van de achterban bij. Zo krijg je meer lezers/kijkers, niet door je "concurrentie" aan te vallen.
En ondertussen ... keep on shooting, want ik hou van prachtige autosport fotos.
Race-groeten,
Jo Smets
JPMontoya
07-06-2006, 11:22
Wat daar gezegd wordt over Forums -> NIET Akkoord...
Heb nu ffie geen tijd om er een boom over op te zetten maar die volgt....
Chauffeur
07-06-2006, 23:10
Gewoon rustig blijven mannen, alles komt in orde ;)
Aan het ganse verhaal zijn er 2 luiken:
- Dat van de uitvoerder
- Dat van de opdrachtgever
In België is er plaats voor X aantal professionele fotografen voor de autosport. Laat iedereen die een mediakaart wil zijn cv opsturen - plaats alle gepubliceerde stukken naast elkaar, maak een evaluatie en geef deze mensen onbeperkt toegang tot alle autosportmanifestaties. Geen vestje met een nummer er op = geen foto's van voor de draad.
Iedereen moet beginnen met vallen en opstaan, iedereen moet de kans krijgen om de stiel te leren. Maar je eerste jaar als fotograaf een kaart krijgen ( met de smoes via een website) foto's nemen en deze onder de prijs aanbieden aan teams is pure broodroof voor de profs.
Ga eerst eens een paar jaar werken, al was het voor een peulschil, investeer in het vergaren van kennis en connecties, vergaar verschenen artikels, en kom dan de grote man uithangen.
Wij moeten er niet van leven. Indien we niet binnen mogen verschijnt er niets, zo simpel als pompwater. Het enige wat ik weet is dat wij wel degelijk geschreven pers brengen, dito het betere fotowerk (beiden betalend).
Dat in diverse media enkel de top 3 beschreven en vermeld worden is soms begrijpbaar. De uitvoerders krijgen van de opdrachtgevers niet altijd de plaats in de media om te brengen wat ze zelf zouden willen brengen. Gelukkig hebben wij deze leemte kunnen invullen met het BMR boek. Als je enkel de top 3 brengt maak je meerdere teams ongelukkig dan gelukkig. Breng je over iedereen iets dan kan iedereen zich daar in vinden en verkoop je meer. Onbegrijpelijk ( maar goed voor ons)dat sommige goede media deze boodschap nog niet begrepen hebben.
Geloof mij, de markt is in volle expansie en de gevolgen en oplossingen zullen niet lang op zich laten wachten. Zij die denken dat iedereen zit te slapen achter de schermen zijn dik mis.
De andere scan:
http://www.depaddock.eu/marshal/thread/whv.pdf
Een verhaaltje uit de frontlinie zullen we maar zeggen ;)
Maar.... het is wel zo dat de minder bekende wagens, als we het bij autosport houden, (bijna) nooit ergens in komen te staan. Behalve in boeken als het BMR boek van Transporama. Daar staat gewoon iedereen in. Al is het maar in de lijst met deelnemers.
Wat ik bedoel is, dat de minder bekende mensen er blij mee zijn dat ze zichzelf en of hun wagen ergens op internet tegen komen. Het maakt dan niet echt uit waar of hoe dat gepubliceerd wordt en of erbij staat dat ze 10e eindigden terwijl het 8e was. Dat is nu net de kracht van amateurfotos op een forum/site. Het zijn er gewoon meer en meestal van iedereen.
Dit klopt. Maar dan vind ik nog...
De minder bekende deelnemers zijn al blij wanneer ze hun wagen op een foto terug zien. Het zou natuurlijk super zijn als dat een foto zou zijn gemaakt door persfotograaf.
Maar deze mensen kunnen ook blij gemaakt worden met foto's vanachter de draad.
Ik heb er zelf weinig van gemerkt dat er zoveel mensen voor de draad stonden bij de World Series. Ikzelf doe dus geen moeite voor een perskaart...maar maak wel foto's van minder bekende wagens voor kennissen...
bluelite
17-02-2007, 18:59
Deze week zullen de verslaggevers & fotografen onder ons wel een mailtje gekregen hebben van CZ ivm accreditaties 2007. Als ik dat mailtje zo lees, dan krijgen we geen WSR-2006-toestanden meer: fotografen moeten een beroepsverzekeringen kunnen voorleggen... In dezelfde mail staat ook dat amateurfotografen, fotowebsites e.d. "uitgesloten" worden.
Thomaske
17-02-2007, 21:48
Een zeer goede vooruitgang van Circuit Zolder / RACB / Spa-Francorchamps.
Mvg...
Mooi, zo hoort het!
Ik hoop echter wel dat CZ ook eens iets doet aan de hotspots voor de amateurfotografen. Want de plekjes waar we nu kunnen fotograferen zijn op een paar vingers te tellen:rolleyes:
Kleine bedenking :no: ..... wie zegt er dat je met een D70s geen mooie foto's kan maken en met 6.000 euro materiaal wel .................
De kwaliteit van een foto met een wegwerpcamera kan duizend keer beter zijn dan die van duur materiaal ....
Een foto van een 'amateurke' kan beter zijn dan die van een beroeps ... ;)
Wat ik wil zeggen, met uw beste tennisracket zal je nog niet winnen van Klijsters ... :+
Overigens kan ik de organisatie wel begrijpen en is die wildgroei echt niet nodig, wat wel is, en misschien kunnen de heren professionelen hier eens op antwoorden ... hoe kan je, als starter, beroeps worden ? (niet door de aanschaf van materiaal, dat heb ik hierboven als beschreven)....
P.S. ik was jaren amateurfotograaf voor RTM en Penders, enkel en alleen om hun site te vullen, 100-den foto's per race !!!! m.a.w. NIET betaalbaar o dit door een professioneel te laten doen !!!! en zwaar zwoegen, rondlopen, zweten, etc .... soms zonder de mogelijkheid de wedstrijd echt te volgen... niet iedere amateur neem 4 foto's en gaat dan ergens zitten, voor den draad, om naar de koers te kijken.
Natuurlijk, professioneel fotomateriaal kochten zowel RTM als Penders ook nog aan, voor o.a. drukwerk.
Jammer kan dit nu niet meer, en ik zal het missen, en de fans ook, want als je de hits bekeek op de verschillende websites....
De goeie bekopen het met de slechte ...
Hopelijk nemen jullie veel foto's en stellen ze dan ook (gratis) in webformaat ergens zichtbaar voor ons supporters.
yannick88
03-03-2007, 05:47
[QUOTE=karld;203723]Kleine bedenking :no: ..... wie zegt er dat je met een D70s geen mooie foto's kan maken en met 6.000 euro materiaal wel .................
De kwaliteit van een foto met een wegwerpcamera kan duizend keer beter zijn dan die van duur materiaal ....
Een foto van een 'amateurke' kan beter zijn dan die van een beroeps ... ;)
Wat ik wil zeggen, met uw beste tennisracket zal je nog niet winnen van Klijsters ... :+
Het is wel Clijsters met een C
Sorry .... 'k zal het nooit nie meer doen .....
Sorry .... 'k zal het nooit nie meer doen .....
Je moet het minder doen, niet meer ;) :D
Was trouwens een fijne tijd bij RTM:+
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.