View Full Version : Lmes 1000km Spa
Weet er iemand de inkomprijs en of er kaarten in voorverkoop te krijgen zijn?
vriendelijke groeten
De voorverkoop liep tot vandaag: http://www.race-rally.be/2006/1000km2006/bookingorder1000km.pdf.
De ingang vorig jaar was ook 25 euro. Vrouwen en kinderen komen wel gratis binnen.
Meer info vind je hier: http://www.race-rally.be/2006/1000km2006/default.asp.
25€ voorverkoop en 30€ aan de ingang (voor iedere man boven de 16) Voorverkoopkaarten via de website (die in de twee landstalen is opgesteld (Frans en Engels :rolleyes:))
Thomaske
02-05-2006, 17:50
Dan zou ik voor een weekend wel eens een vrouw willen zijn hoor :D
Mvg...
Dan zou ik voor een weekend wel eens een vrouw willen zijn hoor :D
Mvg...
Brengt dit ons op ideeën? :p
Als ge echt ambetant wilt doen kunt ge da aanklagen :D
Dit is discriminatie, en de rechter gaat u in alle geval gelijk geven.
Maar ik zal maar gewoon mijn 30 euro betalen
strepper
02-05-2006, 20:45
of zie dat je vrijkaarten hebt zoals ik.
gwyllion
02-05-2006, 22:03
zijn die dan te krijgen?Graag ook in mijn richting opsturen ;)
In die 25 euro zijn weer geen tribunes ingerekend zekers?;)
EDIT: Whoops, schijnbaar wel volgens de link hierboven? Wat gaan we nu krijgen!
Als je over een Happy Days kaart beschikt, kan je ook nog 5€ korting versieren;)
voor de thuisblijvers: 2 uren op La deux:
Malgré la concurrence du Grand Prix d’Espagne de F1, on notera le bel effort et la passion pour les sports mécaniques animant la RTBF puisque les 1000 km de Spa auront droit à plus de 2 heures de direct sur La Deux avec à 12h30 le départ et les trois premiers quarts d’heure de course, un point à 14h30 sur les deux premières heures de course avec un nouveau direct de 20’ et de 17h35 à 18h30 la dernière heure de course et le podium.
Enfin, ajoutons pour les fanas disposant d’une antenne satellite que la chaîne Motors TV retransmettra la course en direct dans son intégralité.
voor de circuitgaanders: Grote schermen :D
Comme à la F1, trois écrans géants couvrant toute la zone des tribunes permettront au public de mieux suivre les moindre faits de course
gwyllion
05-05-2006, 16:04
RfH heeft zich op de laatste moment terug getrokken. Lammers wil de Mugen V8 vervangen door zijn vertrouwde Judd V10 omdat hij betwijfelt of die V8 het 24 uur zal uithouden in Le Mans (in Istanbul zorgde de Mugen ook voor overdreven trillingen).
Ik hoop dat hij kiest voor de 5L Judd
Dat is dan toch de GV5 Judd ipv de GV4 zeker?
Dat zou inderdaad de beste oplossing om vlakbij de Pescarolo te komen. (die onlangs een motorupgrade heeft gehad en nu nog meer vermogen heeft)
weet iemand of er dit jaar weer een Live-stream zal zijn?
bluelite
09-05-2006, 20:38
voor de circuitgaanders: Grote schermen :D
Ik vraag me van tijd wel af wat je op Spa-Francorchamps aan reuzeschermen hebt als bezoeker. De kans dat de schermen er zullen staan is 1 op 2, de kans dat ze werken is 1 op 3, de kans dat je ook degelijk iets van de actie ziet en niet 6 uur naar hetzelfde beeld hoeft te kijken is 1 op 10. Kortom: gezellig. :rolleyes:
De toegang is zeker gratis onder de 18 ?
Viper GTS-R***
09-05-2006, 21:26
Of er live-stream op HIBN is weet ik niet zeker maar er is wel live-timing op http://www.ris-timing.be/
25€ voorverkoop en 30€ aan de ingang (voor iedere man boven de 16) Voorverkoopkaarten via de website
De toegang is zeker gratis onder de 18 ?
Gij moogt gratis binnen, in ieder geval, anders maar naar deze thread verwijzen... :D :+
Op de site van Race-Rally staat van wel (www.race-rally.be) en dan onder het kopje Multimedia.
Waar vind ik het meest betrouwbare weerbericht voor Spa?
Nergens :) Er zijn weinig zekerheden in het leven maar het pokkeweer van Francorchamps is er eentje :D
Persoonlijk vind ik www.accuweather.com wel een goede site.
Deze is ook een heel goeie http://www.weeronline.nl/Belgiee.htm
En dan doorklikken naar Francorchamps.
gwyllion
12-05-2006, 13:53
Resultaat van eerste trainingsessie: http://www.lemans-series.com/results/2006/spa/lmsfree1.pdf
gwyllion
12-05-2006, 15:59
http://www.infoscourse.org/2006_LMS/02_Spa/02_Spa_330.jpg
De Creation is gecrasht tijdens de eerste sessie en de schade kan niet op tijd hersteld worden :(
bron: http://www.infoscourse.org/article.php?sid=2041
gwyllion
12-05-2006, 16:40
Live timing van 2de training die nu bezig is: http://www.lemans-series.com/results/2006/spa/lmsfree2.htm
De PSI C5-R trekt zich ook terug
Nous avions commencé à vous en parler dans notre article relatif à la Creation CA06, et nous venons malheureusement d'en avoir confirmation auprès de l'équipe, la Corvette C5-R du team PSI est malheureusement obligée de se retirer, châssis touché, suite à son contact avec la "blue rocket
bron : infoscourse.org
JPMontoya
12-05-2006, 17:33
2 uur live TV op RTBF zondag geloof ik!
gwyllion
13-05-2006, 01:13
4de opgave (na RfH, Creation en PSI) lijkt in de maak: de Larbre Aston Martin is zwaar gecrasht tijdens de 2de sessie en de schade zou ook niet in tijd hersteld kunnen worden :(
LMS Spa - Wellicht ook Vosse out na crash met 278 per uur (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=11543) (pitstop.tv)
Waarom net de GT1-wagens???? :( :( :( Een LMP2 of GT2, kan er nog door. Maar er zijn maar negen GT1-wagens aan de start, nu dus nog maar 7 :( :frusty: .
Greets, Dr. Jozz
Vincent Vosse zal morgen dan toch kunnen starten voor de 1000 km van Spa. Het Larbre-team van Vosse is volop aan het werk om de Aston Martin na het ongeval van gisteren op te lappen
http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=11546
En, het plenst weer in Spa............maar voor morgen droog weer in aantocht :)
Pff, is het zelfs nog wel de moeite om te gaan... :(
Ik vond het al geen enorm interessant veld, en nu er een paar grote namen en teams niet meer meedoen...
Ik vond het al geen enorm interessant veld, en nu er een paar grote namen en teams niet meer meedoen...
U bedoelt met niet interessant vermoedelijk dat volgende auto's en piloten niet boeiend zijn:
Nielsen / Fässler / Bouillon / Collard / Gounon / Vergers / Nakano / Ortelli / Ayari / Short / Bouchut / Kox / Palttala / Sudgen / Lieb / Hughes / Bleekemolen / Hezemans / Kane / Pompidou / Barbosa ...
Uit de officiële communiqué: "Wij zouden ons aan la Sarthe kunnen wanen, temeer daar 16 van de 24 voor Le Mans geselecteerde prototypes op de startgrid van Spa zullen staan."
Boeiend is weliswaar een relatief begrip, maar dit lijkt me toch wel ok.... of ik ken er niets van,:gas:
Joost
Larbre doet toch mee!!! Auto gaat hersteld geraken. Voor meer info: racingworld.be
Greets, Dr. Jozz
Sorry, maar wat een zever in pakskes ...
Astra-fan
13-05-2006, 19:19
Voor sommige mensen is het ook nooit goed hé.
gwyllion
13-05-2006, 19:20
Inderdaad, een deelnemers veld van 45 wagens waarvan 8 LMP1 en 11 LMP2 wagens.
4 wagens die volgens mij in aanspraak komen voor de algemene overwinning: Pescarolo, Zytek en 2 Courages (de fabriekswagen met Gounon/Frei en de Swiss Spirit wagen). Spijtig dat de fabrieks Courages op het foute rubber rijden voor wisselvallend weer. Als het echt enorm hard regent, komen de RML Lola en hopelijk ook de Rollcentre Radical in aanmerking voor een podiumplaats.
Een enorm sterk GT1 veld: Oreca Saleen, PSI Corvette C6R, Larbre Aston Martin en 2 Cirtek Astons. Ik kijk er ook naar uit om de Lamborghini aan het werk te horen; de wagen is niet snel en betrouwbaar, maar het geluid schijnt fantastisch te zijn.
En een gevarieerd GT2 veld: de nieuwe supersnelle Ferrari 430, de oude vertrouwde Porsche 911, Panoz en Spyker.
De Pescarolo moet uit de pits starten, wat een spectaculair wedstrijdbegin betekent. En dan nog eens het wisselvallige weer. Het zal een prachtige wedstrijd worden.
gwyllion
13-05-2006, 19:26
De #85 Spyker rijdt trouwens met een dak rond (en nieuwe ophanging en schokdempers).
foto: http://www.infoscourse.org/2006_LMS/02_Spa/02_Spa_Protran_04.jpg
De #85 Spyker rijdt trouwens met een dak rond (en nieuwe ophanging en schokdempers).
foto: http://www.infoscourse.org/2006_LMS/02_Spa/02_Spa_Protran_04.jpg
Slim van Spyker om op deze manier toch met een dak te kunnen rijden en dus een betere aerodynamica te hebben.
een eigen mening hebben mag precies niet meer?
Het is nu beter gesteld dan vorig jaar, en dan heb ik het vooral over de LMP1-klasse, maar qua wagens vind ik het nog steeds een zwak veld.
Het is nu beter gesteld dan vorig jaar, en dan heb ik het vooral over de LMP1-klasse, maar qua wagens vind ik het nog steeds een zwak veld.
Een eigen mening hebben, mag, zeker, moet zelfs, maar er een andere op na houden, is ook niet verkeerd.
gwyllion
13-05-2006, 20:32
Het is nu beter gesteld dan vorig jaar, en dan heb ik het vooral over de LMP1-klasse, maar qua wagens vind ik het nog steeds een zwak veld.Welke wagens had jij dan graag gezien?
Audi is volledig op Le Mans gefocust. De eerste Creation kan door pech niet deelnemen, een 2de Creation was inderdaad leuk geweest. Ook spijtig dat de motorombouw van de RfH Dome niet op tijd klaar is. Meer LMP1 wagens zijn er bij mijn weten gewoon niet in Europa.
2 extra Radicals zouden ook welkom zijn. De klanten Porsches laten nog een jaar op zich wachten. Voor de rest zijn alle Europese LMP2 teams aanwezig.
Het GT1 deelnemersveld is redelijk dun bezaaid, maar alle merken zijn aanwezig: Saleen, Aston Martin, Corvette, Ferrari en Lamborghini. Maserati mag natuurlijk niet in LMS racen. Trouwens, als je GT wagens wil zien, moet je 24 uur van Spa.
Het aantal GT2 wagens is enorm.
een mening is leuk, een gefundeerde mening altijd beter. Groeten uit Spa waar het publiek, dat deze wagens blijkbaar wel leuk vindt, al behoorlijk aanwezig is.
Joost
Nicki_Mks
14-05-2006, 12:52
Ongelooflijk... Dit is de ergste wanvertoning die ik ik mijn autosportverleden ooit gezien heb. Als de LMES enig verstand heeft was dit de laatste uitstap naar België.
:mad: :mad: :mad: :mad: x1000!!!
1: Francorchamps kan er niet aan doen dat er wagens van de baan vliegen
2: Het is nu al LMS :)
Wat zou jij gedaan hebben miss?
Viper GTS-R***
14-05-2006, 13:17
Voor verscheidene wagens is het al over and out
zware crash in 1ste ronde
lees hier hoe het gebeurde en wie er uit ligt:
http://www.racingworld.be/nieuws/3393/Zware-crash-in-de-eerste-ronde---Race-stilgelegd---Over-and-out-voor-G-Force!.html
en over LMS en Spa, wat sommigen ook beweren het is gewoon een prachtig startveld!! nu te hopen dat ze alleen een rustige re-start nemen;)
Nicki_Mks
14-05-2006, 13:28
Wat zou jij gedaan hebben miss?
Ehh... rode vlag, ooit van gehoord?
Ehh... rode vlag, ooit van gehoord?
Overdrijf je niet een beetje? Een beetje veel zelfs? Rode vlag valt nog te discussieren, maar een "wantvertoning" vind ik het absoluut niet.
Nicki_Mks
14-05-2006, 14:26
Komaan zeg. Een volledig versperde baan, prototypes die een hele ronde aan 5 km/h afleggen en stilvallen op de Raidillon omdat ze moeten stoppen. En dan als alles er wat beter gaat uitzien toch code rood.
Dan was Istanbul ook een wanvertoning door het tekort aan benzine.
rode vlag was idd nodig, maar een wanvertoning? laatste uitstap naar België?
da is wel wa ver gaan
Nicki_Mks
14-05-2006, 16:18
Is het ook te ver gaand om te zeggen dat Peter Owen zijn been gebroken heeft t.g.v. een slechte beslissing van de wedstrijdleiding?
Viper GTS-R***
14-05-2006, 16:18
rode vlag was idd nodig, maar een wanvertoning? laatste uitstap naar België?
da is wel wa ver gaan
Vindt ik ook wat ver:)
Het ziet er nog spannend uit in de GT1 en GT2, ik gok toch op de Saleen van Oreca en de GPC Fer 430
veel teams zouden dit spijtig vinden als Spa weg zou gaan
Schitterend duel in GT1 trouwens
Is het ook te ver gaand om te zeggen dat Peter Owen zijn been gebroken heeft t.g.v. een slechte beslissing van de wedstrijdleiding?
ja. Owen is gecrasht onder het geel dat er kwam om de wedstrijd verder te zetten na het rood.
Je hebt de race heel goed gevolgd moet ik zeggen.
De race was al herstart achter de safty car toen dit gebeurde, niet toen de race nog niet was stilgelegd.
Hij is gewoon in de muur gevlogen tijdens het volgen van de safty car, net als Gounon vorig jaar (denk ik)
Ik zie eigenlijk geen fout.:frusty:
Viper GTS-R***
14-05-2006, 16:28
De Larbre AM heeft zo te zien problemen??
Ja zeg dat wel mooi duel in GT1 Saleen Oreca vs Cirtek AM
Ben eens benieuwd wie volhoudt,...
Is het ook te ver te gaan om even te zeggen dat je fout bent?;)
Viper GTS-R***
14-05-2006, 17:25
mooi duel in GT1 Saleen Oreca vs Cirtek AM
Het blijft zeer spannend, ze zitten heel de tijd binnen 1seconde van elkaar.
Momenteel draait iedereen tourtjes tussen 3.30 a 3.40, weer een crash??
Veels te ver. Naar mijn mening zelfs regelrechte onzin. En ik ben ook blij dat de wedstrijdleiding jouw meningen niet deelt, want we zien nu een briljante race zich ontvouwen.
Nicki_Mks
14-05-2006, 17:37
Correctie: volgens de RTBF is Owen gecrasht door schade aan zijn banden, veroorzaakt door de passages over het slagveld. Zopas hebben ze trouwens ook verteld dat één van de gecrashte piloten met vrij ernstig rugletsel is overgebracht naar het universitair ziekenhuis van Luik.
Correctie: volgens de RTBF is Owen gecrasht door schade aan zijn banden, veroorzaakt door de passages over het slagveld.
ik hoor nochtans dat hij op slicks stond, en dat het tijdens de rode vlag beginnen regenen was. iets wat Chamberlain zelf gezegd heeft.
Zopas hebben ze trouwens ook verteld dat één van de gecrashte piloten met vrij ernstig rugletsel is overgebracht naar het universitair ziekenhuis van Luik.
daar heb ik nog niks over gehoord
Nicki_Mks
14-05-2006, 18:04
ik hoor nochtans dat hij op slicks stond, en dat het tijdens de rode vlag beginnen regenen was. iets wat Chamberlain zelf gezegd heeft.
Bwa, echt regenen was het niet. En er heeft zeker niemand van banden gewisseld tijdens de code rood.
ja, dan mag het niet he.
en volgens de race control hebben alle piloten het ziekenhuis verlaten, dus zo ernstig zal dat rugletsel wel niet geweest zijn
Nicki_Mks
14-05-2006, 18:52
De twee betrokken bij de eerste crash hebben ze gezegd. Ik weet niet, is er bij die crash die de laatste SC veroorzaakt heeft ook iemand afgevoerd?
De twee betrokken bij de eerste crash hebben ze gezegd. Ik weet niet, is er bij die crash die de laatste SC veroorzaakt heeft ook iemand afgevoerd?
Leroch in de GForce Courage was de andere. Dat was echter volgens mij niet bij de startcrash maar iets later, toen hij geraakt werd door een terugstuiterende Icer Brakes 430.
Leroch was betrokken bij de eerste crash (start) en verliet het ziekenhuis net. Owen is ook vertrokken uit het ziekenhuis.
Joost
Is de startcrash ergens te bekijken? Heb jammer genoeg de start gemist...:frusty:
In de crash-sector van TBK's forum (http://tbk.fameflame.dk/phpBB2/) staat een capture van de live-feed.
gwyllion
14-05-2006, 21:17
Correctie: volgens de RTBF is Owen gecrasht door schade aan zijn banden, veroorzaakt door de passages over het slagveld. Zopas hebben ze trouwens ook verteld dat één van de gecrashte piloten met vrij ernstig rugletsel is overgebracht naar het universitair ziekenhuis van Luik.Dit lijkt mij een hele hoop misinformatie als je het mij vraagt.
Toen Owen gecrasht is, was het weldegelijk al de druppelen. Ik vermoed dat hij verrast werd door nattigheid op zijn slicks. De wagens zijn trouwens 2 (misschien 3) keer langs die crash plaats gepasseerd en de baan was toen redelijk proper.
Dat ernstig rugletsel was misschien het meisje dat er erg aan toen leek op het carting circuit van Franchorchamps. Daar is een ziekenwagen en MUG voor uitgerukt.
gwyllion
14-05-2006, 21:33
voor de circuitgaanders: Grote schermen :DNiks schermen gezien. En aan de andere kant van het circuit werkte de speakers ook niet. Redelijk lastig om de wedstrijd zo te volgen :(
Ach, het was weer een Pierre Delettre evenement...........waarbij die stoethaspel dan ook maar voor koersdirecteur speelt. Langs de draad was het geen wedstrijd die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Neemt niet weg dat het leuk blijft om naar zo'n wagens te kijken.
Publieke belangstelling? Volgens mij was het geen vette op dat punt.
de livestream had het nochtans moeilijk met de publieke belangstelling
Ongelooflijk... Dit is de ergste wanvertoning die ik ik mijn autosportverleden ooit gezien heb. Als de LMES enig verstand heeft was dit de laatste uitstap naar België.
Wat een enorme onzin, ga dan Belcar kijken, dan zie je pas een erge wanvertoning !
De komende week zullen er uitzendingen zijn van de race in Spa op Motors Tv voor wie het niet gezien heeft en Motors Tv kan ontvangen.
Info: www.motorstv.com
Dries DS
14-05-2006, 23:25
Ach, het was weer een Pierre Delettre evenement...........waarbij die stoethaspel dan ook maar voor koersdirecteur speelt.
Het was inderdaad een 'evenement' waarbij de organisatie van Pierre Delettre van nabij betrokken was. De koersdirecteur van deze LMS 1000 Km van Spa was echter niet Pierre Delettre maar wel degelijk Dhr. Daniël Poissenot. Dat is niemand minder dan de man die al ettelijke jaren de wedstrijdleider is van de 24 Uren van Le Mans. Pierre Delettre stond (in opdracht van de LMS-bonzen) enkel in voor (het overgrote deel van) de organisatie, niet voor de wedstrijdleiding.
@ Nicky Mks:
Over de 'code rood' bij de crash op de Raidillon, net na de start, gingen er ook in de persruimte vragen de lucht in waarom dit niet onmiddellijk na het ongeval gebeurde. Iedereen van de toen aanwezige verslaggevers was het ermee eens dat dit al vroeger had moeten gebeuren. Maar Daniël Poissenot is ook maar een mens, en kan dus ook wel eens 'fouten' maken, ondanks zijn grote bagage aan ervaring in de meest legendarische etmaalrace ter wereld. Wedstrijdleiders maken nu eenmaal 'fouten', niet enkel in autosport. Zie bvb maar eens hoeveel scheidsrechters er in het voetbal onder vuur komen te liggen.
Mvg,
Dries DS
de livestream had het nochtans moeilijk met de publieke belangstelling
Heb de hele race probleemloos gevolgd, de enige hickups waren doordat ik zelf wat aan het uploaden was.
ik heb op 10/10s nochtans nog enkele berichten gelezen dat het veel bufferde, of stilstaand beeld had. ik had er ook wel last van, maar toch blij dat het er was.
Dries DS
15-05-2006, 01:06
Wat een enorme onzin, ga dan Belcar kijken, dan zie je pas een erge wanvertoning !
Oei, dit raakt mijn (onlangs, en dan letterlijk...) verzwakte tikker. Verklaar je nader, desnoods in een separate (en aangepaste) topic, want deze opmerking heeft niks meer met LMS te maken. Diegenen die de kern van de zaak kennen, snappen wel waarom Belcar (het 'parapluutje') niet direct het succespunt was. Het 'parapluutje' bestond al, zelfs in ons arm Belgenlandje, en als je als tweede met een dergelijk initiatief over de brug komt, tja, dan kom je niet als eerste over de meet hé..., zijnde: te laat...
Ondanks dat alles vind ik de 'Umbrella' geen slechte zaak, zeker niet voor de toeschouwers/autosportliefhebbers/amateurfotografen, zijnde het grote gedeelte van de bezoekers van de Meetings en ook van het forum van DP. Dat zoontje 'Z' van veiligheidsoverste 'X' of 'Y' een perskaartje hier en daar krijgt (zelfs bij internationale meetings, 'elders' !), ondanks een al dan niet afdoende leeftijd: dat laten we graag buiten beschouwing. Zie daartoe de bestaande discussie in een aparte topic. 'Gebruik' en 'Misbruik' zijn nu eenmaal twee verschillende woorden, al worden ze graag door elkaar gebruikt, zelfs door de mensen die er in principe verantwoordelijk moeten voor zijn... Veiligheid boven alles??? ;)
Belcar is absoluut geen onzin of een 'wanvertoning', zoals hierboven aangehaald. Belcar (de nu gekende 'Original Series') heeft een bepaalde (en grote) waarde. Het zou dus zonde zijn moest dit verloren gaan onder bakken (veelal ongefundeerde) kritiek. Het zogenaamde overgangsjaar zal zeker niet 'simpel' worden. Maar: de goede wil is er, en zeg nu zelf... Waar is er nog 'Goede Wil' onder onze mensen te vinden. België zal op dat gebied (en op politiek gebied) zeker geen voorbeeldland zijn... Laat de autosport dan eventjes de uitzondering zijn in ons Arm Belgenland. Niet? :applaus: Als autosportliefhebbers hebben we immers het grote geluk over twee wondermooie circuits (en over een pak mensen met Goede Wil) te beschikken in dit anders zo arm landje...
Groeten,
Dries DS
Het was inderdaad een 'evenement' waarbij de organisatie van Pierre Delettre van nabij betrokken was. De koersdirecteur van deze LMS 1000 Km van Spa was echter niet Pierre Delettre maar wel degelijk Dhr. Daniël Poissenot.
Van nabij betrokken? Ze zijn gewoon de organisator, check http://www.race-rally.be/2006/1000km2006/infos/reglements/gb/DownloadDoc.asp?ref=2
Delettre was tijdens de 1000km "clerk of the course", bij de rest van het ietwat karige bijprogramma speelde hij wel voor koersdirecteur. Maakt ook niet uit wie er als directeur aawezig was. Een code rood geef je direct of na enkele minuten als de situatie ernstiger blijkt te zijn dan het eerste zicht laat vermoeden. Echter pas na 15 minuten? Dan klopt ergens iets niet ;)
bluelite
15-05-2006, 11:06
Ach, het was weer een Pierre Delettre evenement...........waarbij die stoethaspel dan ook maar voor koersdirecteur speelt. Langs de draad was het geen wedstrijd die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Neemt niet weg dat het leuk blijft om naar zo'n wagens te kijken.
Als je nog zou zeggen dat ie in de Renault 2.0 wedstrijdleider was... akkoord. Maar niet tijdens de 1000 km. Maar ik geef je gelijk: Delettre kan er wat van :rolleyes:
gwyllion
15-05-2006, 13:12
In de crash-sector van TBK's forum (http://tbk.fameflame.dk/phpBB2/) staat een capture van de live-feed.Hier een foto van de 2 spinnende prototypes:
http://i6.photobucket.com/albums/y220/hgb/sIMG_4518.jpg
Stranger
15-05-2006, 18:20
Overigens hing er in Eau Rouge al een rode vlag maar bleven de wagens langzaam doorrijden omdat 1 post NA de crash er doodleuk een gele vlag met SC hing.
Zelfs sommige marshalls begrepen het niet meer. Toen alle wagens op start finish stilstonden begonnen er nog een stel te roepen dat de wagens er aankwamen (om vervolgens tot de ontdekking te komen dat deze stilstonden).
strepper
15-05-2006, 18:53
Komaan zeg. Een volledig versperde baan, prototypes die een hele ronde aan 5 km/h afleggen en stilvallen op de Raidillon omdat ze moeten stoppen. En dan als alles er wat beter gaat uitzien toch code rood.
het was dit weekend een topweekend.
prachtige koers.
hier kan de belcar nog niet aan ruiken.
trouwens, ze reden niet de hele ronde aan 5km/u, enkel het stuk source-radillon.
en er zag juist niks beter uit met die code rood, ze hadden alleen de ferrari al kunnen wegslepen
strepper
15-05-2006, 18:57
Publieke belangstelling? Volgens mij was het geen vette op dat punt.
nie veel volk?
ben jij wel daar geweest?
of ben jij ben jij in Zolder geweest.
Nicki_Mks
15-05-2006, 19:57
prachtige koers.
Ik zeg niet dat de koers slecht was, integendeel, dat een dergelijke organisatie deze prachtige koers niet waardig was.
prachtige koers.
Deze vergelijking snap ik niet. Of heb ik al die wedstrijden van de Belcar gemist waar al die Le Mans proto's in meereden? Hoe kun je nou twee totaal verschillende produkten c.q. concepten met elkaar vergelijken? Of is een appel hetzelfde als een peer?
nie veel volk?
Nee, zo'n opmerking maak ik gewoon voor de gein :rolleyes:
In het stuk Les Combes tot en met Stavelot heb ik niet erg veel mensen gezien. Vele malen minder dan tijdens een 12 uur BTCS bijvoorbeeld. Als je om 11.00 uur nog bijna tot aan de poort kun parkeren bij Les Combes is het mijn inziens niet druk ;)
Een van de redenen waarom het voor mij persoonlijk een zwakke koers was: Als je met een LMP1 vanuit de pits moet starten en na slechts 934 KM met 1 rondje verschil wint van de eerstvolgende LMP1 dan zegt dat iets over de kwaliteitverschillen in de koningsklasse van de LMS.
Random commentaar op enkele vorige posts :D
- De situatie in die eerste ronden was ronduit belachelijk, auto's die tegen 5 of 10 per uur moeten komen aanbollen omdat men niet doorkan, daar zijn die wagens ni voor gemaakt. Direct rode vlag had verstandiger geweest.
- Er was niet veel volk, maar zoveel te beter voor mij natuurlijk
- mooie foto's getrokken, ik ben vooral blij van de momenten na de race, als alle coureurs bezweet uitstappen en beginnen vieren, en ik plots merk dat ik de enige niet-persfotograaf was daar. Dit was per ongeluk, maar even plezant.
Op racevlak was het geen vette, maar ik heb veel en goeie foto's genomen.
Viper GTS-R***
15-05-2006, 23:14
Heb de race langs Live stream-timing bekeken en vondt het toch wel een spannende race hoor. Aan de kleur van de nodige vlag ga ik mij niet uitspreken want daar weet ik niet genoeg over;) over de race zelf, tegenover wat sommigen hier zeggen van een niet al te vette race vond ik het toch wel goed hoor. mooi duel in GT1. oké LMP was iets minder spannend zoals Mark sprak over Pescarolo die uit pits vertrekt en als 1ste aankomt dan stellen de overige LMP1's wel wat teleur. Werk aan de winkel voor de concurentie van Pesca tegen LeMans. Als we de tussenstand bekijken in het klassement heeft de Pescarolo echt wel een grote marge met de 2de. in GT1 is het echt zéér close na twee races.
1 Cirtek DBR9, 13ptn
2 Convers Menx 550, 12ptn
3 Larbre DBR9, 10ptn
Oreca Saleen, 10ptn
4 Luc Alphand C5-R, 9ptn
Cirtek DBR9, 9ptn
5 PSI C6-R, 6ptn
http://www.lmes.net/uk/classement_gen.asp
JPMontoya
16-05-2006, 08:44
Een van de redenen waarom het voor mij persoonlijk een zwakke koers was: Als je met een LMP1 vanuit de pits moet starten en na slechts 934 KM met 1 rondje verschil wint van de eerstvolgende LMP1 dan zegt dat iets over de kwaliteitverschillen in de koningsklasse van de LMS.
Vrij logisch denk ik...Als je bekijkt wat voor een investering zo'n LMP1 is én als je maar 5 races rijdt + 24u van Le Mans dan kan je je afvragen of iedereen wel zo "zot" is om zoveel te investeren als pescarolo (die mijns inziens) totaal geen kans maken om de 24u van Le Mans te winnen...en toch zoveel investeren...
Over het feit dat er weinig volk was...ook logisch. Er is een overaanbod aan Motorsport wedstrijden...en als je kan kiezen tussen gratis WSbR of BTCS of 25 € neerleggen voor een race waar geen spanning in is..dan is de keuze vrij logisch...LMS is nog enkel alleen voor de die-hards
Hou m'n hard al vast voor de wedstrijd in Jarama. Met al die wagens op een circuit van 3,4 kilometer
LMS is dan ook een serie die me weinig of niet kan bekoren.
Hou m'n hard al vast voor de wedstrijd in Jarama. Met al die wagens op een circuit van 3,4 kilometer
Komende race is Donington, dat zal een generale worden aangezien die qua lengte, pitcomplex en breedte vergelijkbaar is met Jarama.
Vrij logisch denk ik...Als je bekijkt wat voor een investering zo'n LMP1 is én als je maar 5 races rijdt + 24u van Le Mans dan kan je je afvragen of iedereen wel zo "zot" is om zoveel te investeren als pescarolo (die mijns inziens) totaal geen kans maken om de 24u van Le Mans te winnen...en toch zoveel investeren...
Over het feit dat er weinig volk was...ook logisch. Er is een overaanbod aan Motorsport wedstrijden...en als je kan kiezen tussen gratis WSbR of BTCS of 25 € neerleggen voor een race waar geen spanning in is..dan is de keuze vrij logisch...LMS is nog enkel alleen voor de die-hards
LMS is dan ook een serie die me weinig of niet kan bekoren.
Hier heb ik dus een andere mening over. Ik ben naar de World Series geweest en de LMS en de laatste race kon mij véél meer boeien dan de 3.5 liters. Ik volg de LMP's nu wel wat minder en kom dan ook vooral kijken voor de GT's, waar vooral de spanning in zat.
Laten we zeggen, als ik moest kiezen tussen gratis naar de World Series of 25 euro neerleggen voor de LMS, dan koos ik resoluut voor de LMS.
Ik vind LMS juist 1 van de mooiste kampioenschappen die er zijn.
Als we dan toch gaan vergelijken met de World series, die races waren dus echt niks waard, maar goed dat die tickets gratis waren, daar effectief voor betalen zou ik toch liever niet doen.
Als LMS niet kan boeien, waarom kan Belcar in de ogen van zo velen dan wél boeien? Twee Corvettes die het onder elkaar uitvechten en de rest volgt op geruime afstand. Boeiend !
Komende race is Donington, dat zal een generale worden aangezien die qua lengte, pitcomplex en breedte vergelijkbaar is met Jarama.
Kijk even de kalender na. De volgende race is op de Ring, daarna Donington en dan Jarama, dat 3,85 kilometer lang is.
Joost
JPMontoya
16-05-2006, 18:20
Ik vind LMS juist 1 van de mooiste kampioenschappen die er zijn.
Als we dan toch gaan vergelijken met de World series, die races waren dus echt niks waard, maar goed dat die tickets gratis waren, daar effectief voor betalen zou ik toch liever niet doen.
Als LMS niet kan boeien, waarom kan Belcar in de ogen van zo velen dan wél boeien? Twee Corvettes die het onder elkaar uitvechten en de rest volgt op geruime afstand. Boeiend !
Over smaken valt moeilijk te twisten...ben een eenzitter liefhebber en GT liefhebber...Proto's zeggen me niet veel...
The Leader
16-05-2006, 18:57
Smaken verschillen, maar er is maar 1 wedstrijd per jaar in Belgie met protos.
Dus voor de liefhebbers onder ons ( ik dus ook zeker niet te missen).
Deze serie is nog maar haar 3e jaargang bezig, dus wacht nog een paar jaar voor te spreken van een succes of een flop.
FIA-GT zijn al veel langer bezig, en het ene jaar is het andere jaar ook niet.
En wil je echt alle top protos zien moet je naar Le Mans gaan.
Op de FIA-GT kalender zijn de 24H van Spa ook het klapstuk de andere races zitten kwa deelnemers ook minder ze.
Voor de Le Mans Series is dit juist het zelfde.
Voor mij zijn dit de 2 interessantste series: FIA-GT en LMES.
Met de 24H telkens als groots spektakel.
Deze serie is nog maar haar 3e jaargang bezig, dus wacht nog een paar jaar voor te spreken van een succes of een flop.
Ja, onder de naam LMS/LMES.........het is toch een beetje een voortvloeisel van de Worls Sportscars e.d. Die reden vanaf mid-jaren negentig ondere meerdere namen rond.
Wijze woorden:
Zelf ben ik even gaan kijken in Spa naar de 1000 km. Het was mooi maar een beetje voorspelbaar. Als ik mijn geld had moeten zetten had ik dit zeker op Pescarolo gedaan in LMP1 en Oreca in GT1 en die hebben dan ook gewonnen. Ook vind ik spijtig dat GT1 zo onderbezet is met een 6 à 7 wagens.
In mijn ogen zou LMS beter een proto kampioenschap worden, met nog een derde proto klasse met van die kleine Radicals etc. Terwijl ze dan die GT1 en GT2 naar de FIA GT kunnen brengen.
Een beetje hetzelfde probleem met de Belcar en de BTCS, waar ze ook beter Belcar GT kunnen maken en BTCS Touring. Maar blijkbaar geraken nergens organisatoren het eens met elkaar. Als we een beetje logisch zouden denken, kan je beter elkaar aanvullen en zo mooie autosport maken dan elkaar te beconcurreren. Maar ja dat zal een eeuwige discussie blijven, niet?
Column Kumpen op racingworld (http://www.racingworld.be/nieuws/3405/Het-niveau-van-de-FIA-GT-is-nog-nooit-zo-sterk-geweest!.html)
Beetje een klasse in de richting van de CN-prototypes. In Frankrijk rijden er er 40 van die wagens in het VdeV kampioenschap. In Midden-Europa en Italie heb je meerdere van die succesvolle kampioenschappen.
Kijk even de kalender na. De volgende race is op de Ring, daarna Donington en dan Jarama, dat 3,85 kilometer lang is.
Joost
My bad, op 10/10's waren ze over Donington aan het praten, dacht dus dat dat de volgende was.
Ik vindt de ALMS toch beter dan de LMS.
Het niveau in ALMS ligt toch wel hoger denk ik.
Waarschijnlijk omdat ginds de fabrieks teams zitten .
En er zit ginder dan ook meer spannig in de races.
Waarom de beide kampioenschapen niet samen voegen ?
Zal het spectakel zeker verhogen.
je zou het verschil niet merken.
misschien dat Audi de R10 ook in Europa zou inzetten, maar dat is het zowat. de andere teams kunnen zo'n logistieke onderneming niet betalen als ze over 2 continenten moeten gaan.
Daar ben ik absoluut niet mee akkoord.
ik vind deze thread echt onwaarschijnlijk. LMS is zowat het mooiste wat de endurance beleeft de afgelopen 2 decenia. Ik ben een liefhebber van het genre, heb ook al het één en ander gelezen over endurance en kan beroepshalve de meeste races ook meebeleven. Vanuit die ervaring denk ik te mogen stellen dat LM(E)S zeker kan tippen aan de hoogdagen van de Groep C, zowel qua intensiteit, niveau als deelnemersveld.
Vorig seizoen zijn zowat alles races op een thriller uitgedraaid, zeker de Ring en Silverstone, dat was autosport van de bovenste plank.Voor het kampioenschap kwamen in Turkije nog vier teams in aanmerking!
Dat Spa in LMP1 (en enkel in die klasse) iet wat minder was, kan al eens gebeuren hè. Zowel de wagens als de teams en de piloten zijn van een zeer hoog niveau.
En dan ALMS... de mensen achter de ALMS zouden god wat gelukkig zijn met startvelden à la LM(E)S. Vorig weekend stonden er in Houston 4 LMP1 en 5 LMP2 aan de start...
Algemeen zou ik willen stellen dat het voor sommigen nooit goed is; belcar niet, LM(E)S niet, dit niet, dat niet. Ga dan verdomme naar een voetbalmatch kijken.
Joost
strepper
16-05-2006, 22:03
ik vind deze thread echt onwaarschijnlijk. LMS is zowat het mooiste wat de endurance beleeft de afgelopen 2 decenia. Ik ben een liefhebber van het genre, heb ook al het één en ander gelezen over endurance en kan beroepshalve de meeste races ook meebeleven. Vanuit die ervaring denk ik te mogen stellen dat LM(E)S zeker kan tippen aan de hoogdagen van de Groep C, zowel qua intensiteit, niveau als deelnemersveld.
Vorig seizoen zijn zowat alles races op een thriller uitgedraaid, zeker de Ring en Silverstone, dat was autosport van de bovenste plank.Voor het kampioenschap kwamen in Turkije nog vier teams in aanmerking!
Dat Spa in LMP1 (en enkel in die klasse) iet wat minder was, kan al eens gebeuren hè. Zowel de wagens als de teams en de piloten zijn van een zeer hoog niveau.
En dan ALMS... de mensen achter de ALMS zouden god wat gelukkig zijn met startvelden à la LM(E)S. Vorig weekend stonden er in Houston 4 LMP1 en 5 LMP2 aan de start...
Algemeen zou ik willen stellen dat het voor sommigen nooit goed is; belcar niet, LM(E)S niet, dit niet, dat niet. Ga dan verdomme naar een voetbalmatch kijken.
Joost
GROOT GELIJK JOOST
DEZE RACE WAS WEER EEN SPANNENDE EN MOOIE RACE.
als je ziet dat in amerika 2 & 3 bezet word door een GT weetje het wel zeker.
Hoe dat je hier bij komt :crazy: . LMS is stukken spannender dan ALMS. Ook het deelnemersveld in de LMS is veel mooier en groter dan ALMS. Binnenkort zal het ALMS kampioenschap nog minder aantrekkelijk zijn, doordat GM overweegt het Corvette Racing programma stop te zetten na 2007. Wat stelt ALMS dan nog voor?
JPMontoya
16-05-2006, 23:03
é oh, ik heb niks tegen LMS - Het is gewoon niet mijn cup of tea
Peter Baert
16-05-2006, 23:07
é oh, ik heb niks tegen LMS - Het is gewoon niet mijn cup of tea
En wat als uw dierbare rijder Renaud Kuppens proto zou gaan rijden?
:)
nie veel volk?
In mijn verwoede pogingen om een goed beeld te krijgen van het aantal (betalende) toeschouwers kom ik niet veel vooruit. Dat mag al een stille hint zijn ;) Als een evenement een succes is lees je dat wel. Wat graag laat men dan de cijfertjes zien.
De enige indicatie:
Ondanks het weinig aantrekkelijke weer, al waren regenbanden net niet nodig, zaten de tribunes goed vol bij de start van de tweede wedstrijd om de Le Mans Series.
Enkele duizenden toeschouwers veerden bij de start recht als een carambolage op de Raidillon, veroorzaakt door de nieuwe Protran van McGarrity, de start van de 45 wagens bruusk verstoorde
http://www.autosport.be/shownews.awm?id=6985
Op de rest van het circuit is het altijd al een stuk rustiger. Zou me ten sterkste verbazen als er meer dan 10.000 betalende toeschouwers aanwezig waren. Sterker nog, als het totaal aantal mensen over de 10.000 is gegaan (inclusief pers, coureurs, teamleden, vips en ander verplicht volk) mag men blij zijn.
Opvallend toch hoe vooral de mensen wiens cup of tea het niet is, hier het proces komen maken van de endurance racerij. Als het dan nog met kennis van zaken zou zijn, dan hou ik mij aanbevolen voor een open dialoog, maar wat ik hierboven al allemaal gelezen heb (vb. ALMS rijk deelnemersveld en spannende races in vergelijking met LMS:confused: ) tart elke verbeelding.
Behalve Audi en Porsche is er bij de prototypes misschien geen direct zichtbare verwijzing naar grote constructeurs (wat je in F1, FIA-GT, Belcar, DTM enz. wel hebt). Dat wil echter niet zeggen dat fabrikanten als Courage, Zytek, Lola, Pescarolo, Dome, Radical......geen uiterst competitieve racewagens kunnen bouwen. De belangen van dergelijke teams berusten in de eerste plaats bij de racerij, in de F1 en sprintraces gaat het veeleer over de marketingtools van Mercedes, BMW, Toyota, Honda, Renault....
Zoals zo vaak: de beste stuurlui staan aan wal.....of zitten achter hun PC.
Ga volgende keer eens gewoon naar een LMS wedstrijd kijken, je zal aangenaam verrast zijn dat een race van 6 uren spannend kan blijven tot de laatste minuut.;)
JPMontoya
17-05-2006, 10:34
En wat als uw dierbare rijder Renaud Kuppens proto zou
gaan rijden?
:)
Dan zet ik me daar ook weer met veel plezier 100% voor in ook al is het niet mijn cup of tea...zo werkt vriendschap nu eenmaal...
Iedereen doet precies of ik die serie het meest afgrijselijke monster uit autosportland vind...Dat is niet waar...ik ben gewoon geen protoliefhebber...
Als iedereen van dezelfde soort vrouw moest houden...
Zit hier ook het proces niet te maken van ALMS of wat dan ook. Gewoon wat nuchtere bemerkingen...(trouwens bij mijn eerste opmerking over inkom heb ik duidelijk geexpliciteerd dat als je geen Die-Hard bent dit niet zou betalen...)
Ik ben zaterdag geweest en heb vrolijk 25 euro betaald, terwijl ik deze autosporttak helemaal niet ken. Ikzelf ben blijven plakken in de Groep C van de jaren '80 en identificeer Le Mans en 1000 km races nog steeds met die auto's.
Ik heb zaterdag nog een 45-tal minuten een file getrotseerd en bijna mijn koppeling verbrand wegens wegenwerken voorbij Luik. Waarom dat allemaal, omdat ik eens zin had om buiten te komen èn om m'n zoontje eens te laten zien wat circuitracen is (rallycross kent hij al), ongeacht welke raceklassen er reden. Als complete leek blijf ik erbij dat voor mij die prototypes minder uitstraling hebben als de Groep C, maar ik vond het zeker de moeite om eens tot daar te rijden (dus op zaterdag, niet eens de hoofdrace). Mijn zoontje vond het ook heel leuk en ik heb me nooit beklaagd daar geld aan te hebben uitgegeven en daar een hele dag voor te hebben uitgetrokken.
Misschien zijn die fabrikanten in deze raceklassen wat de vroegere F1-renstallen à la Williams, Lotus, Osella, Minardi e.d. waren : liefhebbers die vanuit het hart autosport trachten te bedrijven, maar die in de F1 al jaren niet meer aan de bak kunnen komen. Mogelijk moet er nog aan hun naambekendheid worden gewerkt, maar ik zie dan toch liever zo'n mensen aan het werk dan de robotten van in de F1.
Ik ben het volledig eens met Mario. Ben de zondag tegen de middag op het circuit gearriveerd en heb een hele leuke dag gehad. Ben, buiten de F1 en DTM - beide tot enkele jaren geleden van nabij gevolgd, geen circuit specialist, maar ik vind die proto's wel iets hebben. Dat de rest van het veld aangevuld wordt met GT's lijkt me ook logisch aangezien het in LeMans ook zo is (GT1 en GT2). Wat er ook van zij, toen ik naar huis reed, was dat met een tevreden gevoel: Paddock vrienden gezien, wat bijgepraat, gelachen enz. De race op zich is voor mij niet van het eerste belang. Daarvoor ken ik noch de teams noch de piloten voldoende. Wat me ook erg heeft aangesproken is net de afwezigheid van de fabrieksteams. Dit lijken me allemaal erg gedreven mensen die hun eigen ding komen doen met eigen materiaal en zo heb ik het persoonlijk wel graag, waarschijnlijk omdat ik ook zelf zo ben. In de Belgische rallyscene bijv (om maar iets te noemen) is het niet anders. ;)
Stranger
20-05-2006, 10:26
Op de rest van het circuit is het altijd al een stuk rustiger. Zou me ten sterkste verbazen als er meer dan 10.000 betalende toeschouwers aanwezig waren. Sterker nog, als het totaal aantal mensen over de 10.000 is gegaan (inclusief pers, coureurs, teamleden, vips en ander verplicht volk) mag men blij zijn.Volgens de nabeschouwing op project-lemans.de waren er 30.000 bezoekers.
Volgens de nabeschouwing op project-lemans.de waren er 30.000 bezoekers.
Waar hebben ze die gevonden !? In de boskes ? :)
op Spa zal 30.000 man minder opvallen dan op Zolder zeker?
nu ja, als er niet te veel volk is (WSbR), dan is er te weinig... ge moet wel eens weten wat ge wilt he
op Spa zal 30.000 man minder opvallen dan op Zolder zeker?
nu ja, als er niet te veel volk is (WSbR), dan is er te weinig... ge moet wel eens weten wat ge wilt heIk klaag toch niet dat er te veel of te weinig was. Ik stel aleen maar vast wat ik gezien heb. Er was wel redelijk wat volk maar 30.000 lijkt me een beetje veel ze.
mja, die "ge" was eigenlijk meer algemeen bedoeld :o
voor de mensen die altijd klagen over de toeschouwers aantallen
mja, die "ge" was eigenlijk meer algemeen bedoeld :o
voor de mensen die altijd klagen over de toeschouwers aantallen
Die mensen van "Project Le Mans" zijn vissers zeker ? Die hun maten moet je ook met een korrel zout nemen ;)
2 jaar terug waren er van die lovende berichten over de bezoekersaantallen van de 12 uur BTCS. Een getal van 25.000 kwam toen voorbij. Als ik de "drukte" van toen op bepaalde plekken vergelijk met de leegte op diezelfde plekken afgelopen zondag dan lijkt me die 30.000 wel erg rooskleurig.
Tenzij de kijkplekken van een LMS-fan anders zijn dan van een BTCS-liefhebber ;)
30.000 is ook naar mijn mening ruim geteld. Al vind ik toch dat er behoorlijk wat volk was. Zo was er zaterdagmorgen in de buurt van parking Ster, zoals gewoonlijk tijdens de 1000 km, een geïmproviseerde camping. De bewoners waren een deel Zweden en Duitsers.
Dat is wat me elk jaar opvalt : het grote aantal buitenlandse bezoekers. Je hoort er namelijk meer Engels en Duits dan Frans en Nederlands.
En wat de kijplekken betreft : LMS-fans houden toch wel degelijk van Blanchimont. In het bosje links van de piste in Blanchimont is het tijdens de 1000 km lekker druk.
C U
BerndSteinbeck
28-05-2006, 22:43
Hello,
here is my Video to download from LMS Spa 06.
http://turboshare.de/v/767736/LMSSpaMai06.wmv.html
It was a great day. I love Spa-Francorchamps !
Greetings,
Bernd
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.