PDA

View Full Version : Afstelling wagen voor driften


Roy Hartgerink
17-05-2006, 08:17
Beste allemaal,

D.d. 28-6 heb ik me aangemeld voor het driften bij Skylimitevents. Nu ben ik geen hele nieuweling meer, maar qua driften toch nog groen achter de oren. Al een eens bij Hans Deen op Zandvoort een cursus gevolgd en natuurlijk al eens 'per ongeluk' in een drift geraakt. That's it.

Ik vraag me nu af hoe de wagen goed af te stellen. Zelf dacht ik aan goede grip aan voorzijde en 'slechte' grip (lees harder rubber) aan de achterzijde. Mogelijk achteren ook wat meer bar's erin? Zou mooi zijn als ik wat tips van deskundigen kan krijgen.

In afwachting van.

Ciao,
Roy.

BE Drift Series
17-05-2006, 08:45
over welke auto hebben we het?
Hier alvast wat basisprincipes:
1. als je net begint zoek het niet in pk's maar in onderstel (verlagen en goede schokbrekers om te beginnen)
2. achter harder geveerd, voorzijde wat zachter (afhankelijk van auto)
3. een gesperde differentieel (geen visco, vastgelaste diff werkt prima)
4. voorbanden moet grip, achterbanden toch ook wel, maar dan mogen ze op 3 tot 4 bar. In het begin zul je met gebruikte banden driften, na verloop van tijd op nieuwe banden. Vraag de drifters om advies welke en waar te kopen.
5. uiteraard een rearwheel drive :)
6. als je iets wilt leren, komt je naar de driftschool.
succes en kom alvast ff kijken de 31ste op Zolder!

Roy Hartgerink
17-05-2006, 18:36
Dank voor je snelle reactie!

1. Ik kom met een 75 Turbo. Druk (dus vermogen) is wel te regelen vanuit de cockpit.
2. Wagen is al verlaagd en voorzien van goede dempers
3. of diff gesperd is, geen idee.
4. oké
5. tuurlijk oké :-)
6. 31ste ben ik op vakantie, maar leren zeker.

Is 'de baan' nat of wordt geoefend op droog asfalt?

Ciao,
Roy.

BE Drift Series
17-05-2006, 18:47
hierbij mijn antwoorden

Dank voor je snelle reactie!

1. Ik kom met een 75 Turbo. Druk (dus vermogen) is wel te regelen vanuit de cockpit.
leuke auto!2. Wagen is al verlaagd en voorzien van goede dempers
mooi!
3. of diff gesperd is, geen idee.
ff opkrikken en 1 wieltje ronddraaien, desnoods ander wieltje ff vasthouden. Moet je wel met 2-en doen of je hebt hele lange armen ;)4. oké
mooi5. tuurlijk oké :-)
yep6. 31ste ben ik op vakantie, maar leren zeker.
dan kom je toch 28 juni op Zolder?

Is 'de baan' nat of wordt geoefend op droog asfalt?
de paddocks zijn soaking wet oftewel nat
Ciao,
Roy.

Jeroen_M3
17-05-2006, 20:42
Je hebt de belangrijkste antwoorden al gekregen van een pro, ik kan je alleen nog welkom heten :bye:

BE Drift Series
17-05-2006, 21:03
Je hebt de belangrijkste antwoorden al gekregen van een pro, ik kan je alleen nog welkom heten :bye:

kom op jeroen, je kunt vast nog wel iets vertellen over bv. camber en caster en hoe leuk het is om bij BE Drift Series te rijden.

Jeroen_M3
17-05-2006, 23:19
Ik vind de 75 turbo een leuke auto, maar ik heb er nooit een gehad, dus ik weet niet wat er kan aan veranderd worden.
Bij mij is de camber vooraan -0.5° en met de 'toe out' wil ik nog een beetje experimenteren, de caster en achteraan is alles standaard.
Ik denk dat de hoofdregels als volgt zijn:
*Meer caster zorgt ervoor dat het stuurwiel vlugger terug keert en verhoogt de stabiliteit, maar het sturen wordt moeilijker
*Minder camber zorgt voor meer grip
*Toe out zorgt ervoor dat de wagen gemakkelijker instuurt
Als de bound en de rebound regelbaar zijn op schokdempers, dan pak je meer rebound dan bound, zowel voor als achter.
Maar wat de juiste instellingen betreft, hangt het vooral af van de wagen en de chauffeur.

@Joep:klopt dit een beetje

En wat BE Driftseries betreft, veel drifttijd, leuke parcours en een geweldige sfeer, dus gewoon afkomen:gas:

BE Drift Series
18-05-2006, 13:20
Ik vind de 75 turbo een leuke auto, maar ik heb er nooit een gehad, dus ik weet niet wat er kan aan veranderd worden.
Bij mij is de camber vooraan -0.5° en met de 'toe out' wil ik nog een beetje experimenteren, de caster en achteraan is alles standaard.
Ik denk dat de hoofdregels als volgt zijn:
*Meer caster zorgt ervoor dat het stuurwiel vlugger terug keert en verhoogt de stabiliteit, maar het sturen wordt moeilijker
*Minder camber zorgt voor meer grip
*Toe out zorgt ervoor dat de wagen gemakkelijker instuurt
Als de bound en de rebound regelbaar zijn op schokdempers, dan pak je meer rebound dan bound, zowel voor als achter.
Maar wat de juiste instellingen betreft, hangt het vooral af van de wagen en de chauffeur.

@Joep:klopt dit een beetje

ik heb geleerd om op fora geen tips of adviezen te posten, omdat er altijd iemand is die het beter weet. Ook kan het zo zijn dat ik het verkeerd zie of anders zie, maar dit zijn mijn ervaringen en antwoorden en ik beweer dus niet dat ik de wijsheid in pacht heb, ben ook geen pro, meer een echte liefhebber die graag aankloot met afstellingen / weegschalen / bandenspanningen, heb wel ervaring met het afstellen van race-auto's en driftauto's, maar heb voor de zekerheid ff overlegd met specialist Henk Thuis van Intrax (de leverancier van mijn schokbrekers)
1. klopt, meer caster zorgt ervoor dat het stuurwiel terug wil
2. klopt niet, hoe raar het ook klinkt, probeer maar eens uit
3. uitspoor op de achteras zorgt er niet voor dat de auto makkelijk instuurt, maar zorgt wel voor meer overstuur. Dat daardoor de auto overstuurt instuurt is wel waar dus

En wat BE Driftseries betreft, veel drifttijd, leuke parcours en een geweldige sfeer, dus gewoon afkomen:gas:
idd, iedereen welkom!

M-jo
18-05-2006, 14:40
Ik rij zo :
Vooraan bandenspanning laag , beetje open spoor , gripbanden
Achteraan bandenspanning hoog , griploze banden , lekker gesperd
Voor de rest :

Gewoon gàààn met die BE Driftbanàààn !

PS : Voor zij die het toelaten
laat eens een QDI met jij er naast
rijden met je wagen . . . dat is een gouden tip :worship:

Jeroen_M3
18-05-2006, 19:28
Dju, nu loop ik er met mijn ogen open in, om hier advies te proberen geven:D
Foutje van mij, minder camber geeft een grotere stuuruitslag, maar maakt hem iets 'nijdiger'.
Uitspoor achteraan denk ik niet te kunnen regelen bij mij, maar vooraan zorgt dit voor minder onderstuur.
Wat zei uw leverancier over bound en rebound, klopte dit een beetje of wat raad hij aan?