View Full Version : Belcar Home Race-Belcar Sprint Cup
Laat ons hier alles posten over de Sprint Cup in plaats van alles te vermengen in de thread over Belcar Original.
26 deelnemers, dat gaat de goede richting uit.
In het begin van de race wat mooie gevechten gezien maar al snel moesten ze Kevers (al weer) laten gaan.
Later op de avond verwachten we nog een verslagje van enkele Paddockers, niet waar.
C U
Omdat het sedert jaren onze gewoonte is dit te doen en er elders (andere thread) sprake is van enige doodbloei, hier een beknopt raceverslagje van ons team.
Slechs 1 mecanieker kon die dag aanwezig zijn, onze teamchef moest verstek laten, wegens een communiefeest.
De voorbereiding van de training was dramatisch in die zin dat er nog 2 nieuwe banden ( welke ik al meehad) moesten opgelegt worden door de Dunlop vrachtwagen...... gans achteraan, en wij hadden geen kar mee !, was blijkbaar overbodig !!!!- komt erop neer dat ik met 2 wielen zwetend als een paard kwam afgesjokt terwijl de sprinterscup al stond te wachten om de training te verrichten en ik zelfs nog mijn raceoverall niet aan had.
Tot overmaat van ramp kreeg Meganeke terug haar grillen door te verzuipen bij het opstarten, na het plaatsen van nieuwe bougie's kon ik de training aanvatten bijna 10 minuten later. Dit was ook m'n eerste kennismaking met het vernieuwde circuit van Zolder.
Er waren 27 wagens ingeschreven.
Een 8 ste trainingstijd met 1'50" viel me te beurt.... één jaar terug zou dit in de Sprinterscup een 2 de plaats opgebracht hebben (na Kevers) om maar te zeggen dat het niveau van de Sprinters serieus opgekrikt is.
De Race: Deze had plaats met 15' vertraging dus langer dan 30' zaten we al in de wagen te zweten aan de startgrid.
Onze Megane is geen gemakkelijke auto om stilstaand te starten wegens "al of niks" van power dus verloor ik een plaats aan de mini van Tom Vandeplas.
Het werd een sportief gevecht met de Honda Integra en de mini welke me voorgingen, de Integra kon ik relatief vlug over maar de mini samen met de Golf van Dirk Willemen waren toen m'n "speelmakkers" héél close was het een bepaald moment met een foutje van de mini van Vandeplas welke efkes dwarsging waardoor de Golf en ik het hazepad konden nemen.
Was het vermoeidheid of concentratieverlies ??? maar op een gegeven moment begon ik de Golf te lossen en deze was oninhaalbaar geworden.
Ik herpakte me en zag de Bmw van Geert Dierckx een 30 tal meter voor me welke de Golf van Willemen moest doorlaten maar kon er niet meer bijkomen.
Dus 6 de plaats algemeen en 4 de in de klasse S3 welke natuurlijk de felst bestreden klasse is in deze cup.
Beste rondetijd door Meganeke 1'49" en beste van Golf Kevers 1'47" ...een wereld van verschil.
Luc
Panic Racing
Het is weldegelijk merkbaar dat het "vuur" eruit is! In vergelijking met vorige jaren waarbij De Paddock "gonsde" van raceervaringen... autosport begint met ons en door ons.... als wij al niet meer gedreven zijn waarom het publiek nog ???? :confused:
De training.
De wagen werd flink onder handen genomen door onze 2 mecaniekers waarbij de remolie ook ververst werd.... door een andere soort remolie van AP Racing, zodoende moest het volledig remcircuit doorgespoeld worden en ontlucht.
Blijkbaar waren er nog luchtbelletjes aanwezig want telkens blokkeerde een links achterwiel met een spectaculaire schuiver tot gevolg in de eerste linkse.
Om mezelf en anderen niet in gevaar te brengen staakte ik de training en moest genoegen nemen met een 10 de startgrid en een beste tijd van 1'53"...
Eric onze inderhaasten opgeroepen ex mecanieker (onze 2 vaste mecaniekers konden zich helaas geen verlof veroorloven...) heeft dan perfect de remmen ontlucht en nog andere kleine details opgelost.
De race.
Al in de verzamelronde kon ik de remmen perfect uittesten en de grip en alles was perfect ! Het vertrouwen in de wagen was terug optimaal.
Tijdens de start liet ik eerst de meute wat "kalmeren" zonder een plaats te winnen of te verliezen.
Daarna begon ik inhalingen te verrichten tot ik na 8 à 9 ronden bij een groep van 5 of 6 wagens terecht kwam.... de "subtoppers"... want Tony Kevers (Golf), Willemen (Golf) en Harry Vande Water (Bmw) waren reeds buiten bereik.
Ik was verwikkeld in een mooi gevecht met de Lotus van Struyf welke ik kon "vastzetten" achter een Yaris.
Toen ik de Yaris wou voorbijgaan welke in een eerste instantie mooi opzij ging kwam deze éénklaps terug op de rijlijn met een zijwaarts contact tot gevolg ...zonder teveel erg, de Bmw van Wim De Graef was verwikkeld in een gevecht met de mini van Jurgen Van Hoof en zag ik (op afstand) tijdens de maneuvers zeker wel 3 à 4 maal dwarsgaan met rokende banden.
Die Bmw ging dus op een bepaald moment dwars voor mij komen te staan en remmen of uitwijken was voor mij onmogelijk.... dus ik "denk" dat ik die achteraan aantikte en deze ging rond. (daar ging ook mijn voorbumper aan flarden zie foto www.belcar.com)
Het gebeurde allemaal zo snel en merkte op dat enkel de Lotus me nog volgde op een kleine afstand, gans de meute was buiten zicht!
De Lotus bleef me nog volgen en toen maakte ik een foutje aan de Rea bocht waarbij de Lotus mij terug over ging.
Ik zette de achtervolging in en kon metertje per metertje inlopen.... op een gegeven moment op de sacramentsheuvel kon ik er terug langs komen, éénklaps zag ik de gele vlaggen en "shit" ik was juist de Lotus voorbijgegaan !
Voluit in de remmen dan maar om de Lotus z'n plaats terug te geven...de piloot deed me teken en zette zijn wagen aan de kant met defect.
Korte tijd nadien zag ik de Golf van Kevers met een slakkegangetje, éénmaal deze voorbij wist ik dat het "bingo" was in het klassement want enkel de Golf van Willemen was mij nog voor en een Bmw uit een hogere klasse.
Verdict: 2 de in de klasse en 3 de algemeen.
Er kwam wat geluk aan te pas ...maar ik moet niet altijd pech hebben ook,hé
Ik kan jullie verzekeren dat bepaalde Mini's je het flink lastig kunnen maken om deze over te gaan door de uitstekende kwaliteiten van de piloten !
Helaas zal ik terug "tuimelen" in het klassement door een niet deelname aan de Race in Lausitz.... maar ik bekijk toch race per race en tracht me te vermaken en me 100% in te zetten voor het dagresulltaat.
Doei
Luc
Panic Racing - Renault Megane 44
Selespeed
03-07-2006, 16:40
Eerst en vooral een dikke proficiat Luc!!!!
Ik heb dan wel dit jaar nog geen tijd gehad om in levende lijve te komen supporteren, maar ik blijf je relaas wel telkens met veel spanning lezen :)
Misschien met wat geluk, maar daarom zeker niet minder verdiend!
(En nu ga ik snel op zoek naar die foto's waarover je het had ;) )
bart VDB
03-07-2006, 18:07
Hey Luc,
Van mij ook nen dikke proficiat.
Als 'oud' collega - concurrent blijf ik ook je prestaties volgen.
Doe zo verder !!!
Groetjes
Bart
Chauffeur
03-07-2006, 18:27
Proficiat Luc, er staat een heel mooi artikel van jou in de BMR2006 aangaande de Belcar Midsummer Race.
Nog veel succes
@ Selespeed
Zeker eens afkomen hé maat ? en bedankt !
@ Bart Vdb
Ja, het ging er tamelijk flink aan toe met duels op alle niveaus
Sprintraces zijn toch iets anders dan endurances, hier gaat men niet opzij als je sneller bent.... en de 15 rondjes zijn zo om, dus vechten ....!
Bedankt ook!
@ chauffeur
Bedankt ook en ben benieuwd !
Groeten
Luc
Panic Racing:bye:
zeer mooi resultaat.. !!! wel jammer van u bumper..
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.