Mark
22-05-2006, 23:30
Belcar spannend houden? Heffen we klasse 1 toch op!
Er zijn zo van die threads waar je geen vrienden mee maakt. Dit zal er wel weer eentje worden ;)
Even vaststellen wie dit schrijft en wat het probleem is.
- Liefhebber van de Belcar sinds 1999, in het bezit van een eigen mening en (een beetje) eigenwijs ;)
- Belcar anno 2006 heeft een probleem. Westrijden zijn slapjes. De oorzaak? heel wat externe factoren.....maar ook intern. Ik mis een (keiharde) vuist op de tafel. Kan er een Vlaamse Bernie E. opstaan?
- Is dit probleem iets unieks vanaf 2006? Nee, het is langer aan de gang.......sinds 2002 al!
Iedereen heeft kunnen constateren dat de wedstrijden niet meer spannend zijn. Voor Jan met de pet is de alleen de strijd aan de kop van het veld leuk om te volgen. Voor 99,9% is de strijd in klasse 2 en 3 niet te volgen.
De koningsklasse is de klasse 1 binnen de Belcar Original. Alhoewel koningsklasse? In praktijk hebben we op dit moment 2 wagens die domineren, de rest is veldvulling. Waarom veldvulling? Wagens van een oudere generatie, piloten die wel budget hebben maar niet over de talenten beschikken om een klasse 1 wagen te besturen. Veel kans op zware klappers, honderden PK's en coureurs die dit niet aankunnen. Enkele topcoureurs die door hun natuurlijke snelheid de mindere goden in gevaar brengen..........of andersom.
Klasse 1 vraagt andere bugetten dan de "financieel vriendelijke" wagens uit klasse 2 of klasse 3. Die wagens zijn ook minder krachtig voor de piloten. De kans op klappers is daardoor ook minder. Simpele kant en klare FIA GT3 wagens laten al heel aardige tijden zien.
De onderlinge (snelheids)verschillen zullen ook minder worden, minder geklaag en gebots. Anders gezegd, je haalt de smalle top uit de Belcar............daardoor laat je de brede basis van de Belcar groeien. Let wel, de achterkant van het veld verzekerd het voortbestaan van een serie of klasse. Een doordenkerje, maar die snappen jullie wel ;)
Dit is een mening op sportief en veiligheidsvlak ;)
Maar racen is ook zaakjes doen. Kijken we naar de economie waar de Belcar haar wagens uit vandaan moet halen dan zien we ook op dat gebied ook een verandering. Na de gekte in de Y2K-periode is het gezonde verstand boven komen drijven in de nederlandstalige Lage Landen. Er is nog wel geld voor sponsoring.........maar wel financieel gezond verantwoord.
Waarom is Belcar nog steeds zo sterk? Kijk eens naar het percentage "kaaskoppen" en andere paspoorten in de Belcar. Ik zie nog steeds een stijgende lijn. Waarom? In Nederland is op dat gebied niets (Dank u, H.E uit Z.). Nee, DSC is geen alternatief voor die gasten. DSC heeft zijn eigen succesvolle niche-markt gevonden.
Moeten klasse 1 wagens geweerd worden in 2007? Nee, gewoon volgooien met lood, luchtoevoer knijpen en vleugeltjes bijknippen zodat ze gelijk zijn aan klasse 2 wagens. Dan de hele boel uit-faseren op drie jaar............
De (vermeende) topklasse schrappen uit een succesvol kampioenschap is dat iets nieuws? Nee! Als ik zoiets schrijf mag je er donder op zeggen dat het reeds eerder gedaan is ;)
Er zijn zo van die threads waar je geen vrienden mee maakt. Dit zal er wel weer eentje worden ;)
Even vaststellen wie dit schrijft en wat het probleem is.
- Liefhebber van de Belcar sinds 1999, in het bezit van een eigen mening en (een beetje) eigenwijs ;)
- Belcar anno 2006 heeft een probleem. Westrijden zijn slapjes. De oorzaak? heel wat externe factoren.....maar ook intern. Ik mis een (keiharde) vuist op de tafel. Kan er een Vlaamse Bernie E. opstaan?
- Is dit probleem iets unieks vanaf 2006? Nee, het is langer aan de gang.......sinds 2002 al!
Iedereen heeft kunnen constateren dat de wedstrijden niet meer spannend zijn. Voor Jan met de pet is de alleen de strijd aan de kop van het veld leuk om te volgen. Voor 99,9% is de strijd in klasse 2 en 3 niet te volgen.
De koningsklasse is de klasse 1 binnen de Belcar Original. Alhoewel koningsklasse? In praktijk hebben we op dit moment 2 wagens die domineren, de rest is veldvulling. Waarom veldvulling? Wagens van een oudere generatie, piloten die wel budget hebben maar niet over de talenten beschikken om een klasse 1 wagen te besturen. Veel kans op zware klappers, honderden PK's en coureurs die dit niet aankunnen. Enkele topcoureurs die door hun natuurlijke snelheid de mindere goden in gevaar brengen..........of andersom.
Klasse 1 vraagt andere bugetten dan de "financieel vriendelijke" wagens uit klasse 2 of klasse 3. Die wagens zijn ook minder krachtig voor de piloten. De kans op klappers is daardoor ook minder. Simpele kant en klare FIA GT3 wagens laten al heel aardige tijden zien.
De onderlinge (snelheids)verschillen zullen ook minder worden, minder geklaag en gebots. Anders gezegd, je haalt de smalle top uit de Belcar............daardoor laat je de brede basis van de Belcar groeien. Let wel, de achterkant van het veld verzekerd het voortbestaan van een serie of klasse. Een doordenkerje, maar die snappen jullie wel ;)
Dit is een mening op sportief en veiligheidsvlak ;)
Maar racen is ook zaakjes doen. Kijken we naar de economie waar de Belcar haar wagens uit vandaan moet halen dan zien we ook op dat gebied ook een verandering. Na de gekte in de Y2K-periode is het gezonde verstand boven komen drijven in de nederlandstalige Lage Landen. Er is nog wel geld voor sponsoring.........maar wel financieel gezond verantwoord.
Waarom is Belcar nog steeds zo sterk? Kijk eens naar het percentage "kaaskoppen" en andere paspoorten in de Belcar. Ik zie nog steeds een stijgende lijn. Waarom? In Nederland is op dat gebied niets (Dank u, H.E uit Z.). Nee, DSC is geen alternatief voor die gasten. DSC heeft zijn eigen succesvolle niche-markt gevonden.
Moeten klasse 1 wagens geweerd worden in 2007? Nee, gewoon volgooien met lood, luchtoevoer knijpen en vleugeltjes bijknippen zodat ze gelijk zijn aan klasse 2 wagens. Dan de hele boel uit-faseren op drie jaar............
De (vermeende) topklasse schrappen uit een succesvol kampioenschap is dat iets nieuws? Nee! Als ik zoiets schrijf mag je er donder op zeggen dat het reeds eerder gedaan is ;)