Log in

View Full Version : Belcar spannend houden? Heffen we klasse 1 toch op!

Mark
22-05-2006, 23:30
Belcar spannend houden? Heffen we klasse 1 toch op!

Er zijn zo van die threads waar je geen vrienden mee maakt. Dit zal er wel weer eentje worden ;)

Even vaststellen wie dit schrijft en wat het probleem is.

- Liefhebber van de Belcar sinds 1999, in het bezit van een eigen mening en (een beetje) eigenwijs ;)
- Belcar anno 2006 heeft een probleem. Westrijden zijn slapjes. De oorzaak? heel wat externe factoren.....maar ook intern. Ik mis een (keiharde) vuist op de tafel. Kan er een Vlaamse Bernie E. opstaan?
- Is dit probleem iets unieks vanaf 2006? Nee, het is langer aan de gang.......sinds 2002 al!

Iedereen heeft kunnen constateren dat de wedstrijden niet meer spannend zijn. Voor Jan met de pet is de alleen de strijd aan de kop van het veld leuk om te volgen. Voor 99,9% is de strijd in klasse 2 en 3 niet te volgen.

De koningsklasse is de klasse 1 binnen de Belcar Original. Alhoewel koningsklasse? In praktijk hebben we op dit moment 2 wagens die domineren, de rest is veldvulling. Waarom veldvulling? Wagens van een oudere generatie, piloten die wel budget hebben maar niet over de talenten beschikken om een klasse 1 wagen te besturen. Veel kans op zware klappers, honderden PK's en coureurs die dit niet aankunnen. Enkele topcoureurs die door hun natuurlijke snelheid de mindere goden in gevaar brengen..........of andersom.

Klasse 1 vraagt andere bugetten dan de "financieel vriendelijke" wagens uit klasse 2 of klasse 3. Die wagens zijn ook minder krachtig voor de piloten. De kans op klappers is daardoor ook minder. Simpele kant en klare FIA GT3 wagens laten al heel aardige tijden zien.

De onderlinge (snelheids)verschillen zullen ook minder worden, minder geklaag en gebots. Anders gezegd, je haalt de smalle top uit de Belcar............daardoor laat je de brede basis van de Belcar groeien. Let wel, de achterkant van het veld verzekerd het voortbestaan van een serie of klasse. Een doordenkerje, maar die snappen jullie wel ;)

Dit is een mening op sportief en veiligheidsvlak ;)

Maar racen is ook zaakjes doen. Kijken we naar de economie waar de Belcar haar wagens uit vandaan moet halen dan zien we ook op dat gebied ook een verandering. Na de gekte in de Y2K-periode is het gezonde verstand boven komen drijven in de nederlandstalige Lage Landen. Er is nog wel geld voor sponsoring.........maar wel financieel gezond verantwoord.

Waarom is Belcar nog steeds zo sterk? Kijk eens naar het percentage "kaaskoppen" en andere paspoorten in de Belcar. Ik zie nog steeds een stijgende lijn. Waarom? In Nederland is op dat gebied niets (Dank u, H.E uit Z.). Nee, DSC is geen alternatief voor die gasten. DSC heeft zijn eigen succesvolle niche-markt gevonden.

Moeten klasse 1 wagens geweerd worden in 2007? Nee, gewoon volgooien met lood, luchtoevoer knijpen en vleugeltjes bijknippen zodat ze gelijk zijn aan klasse 2 wagens. Dan de hele boel uit-faseren op drie jaar............

De (vermeende) topklasse schrappen uit een succesvol kampioenschap is dat iets nieuws? Nee! Als ik zoiets schrijf mag je er donder op zeggen dat het reeds eerder gedaan is ;)

Bramzel
23-05-2006, 02:21
Het is eerder gedaan ja. En het Britse GT laat momenteel perfect zien waarom je dat níet moet doen. Want het is gewoon een laffe vertoning geworden, daar verplaatsen ze het probleem. 2 snelle wagens in GT2 (Ecosse 430 en LNT Panoz) en de rest in die klasse als veldvulling.

joost
23-05-2006, 16:26
Het is eerder gedaan ja. En het Britse GT laat momenteel perfect zien waarom je dat níet moet doen. Want het is gewoon een laffe vertoning geworden, daar verplaatsen ze het probleem. 2 snelle wagens in GT2 (Ecosse 430 en LNT Panoz) en de rest in die klasse als veldvulling.

Al is dit seizoen iets beter. Bovendien is het nieuwe FIA GT3-gebeuren misschien wel een basis voor goede 'tweedehands' racers om een aardig kampioenschap mee te creëren. Vraag blijft dan wel of die nieuwe GT3's echt goedkoper zijn dan de doorsnee Belcar klasse-1 wagen. Dit probleem is absuluut niet zo makkelijk op te lossen als sommigen hier op dit forum wel uitschreeuwen.
Alle betrokkenen doen enerzijds hun best en zijn ter goeder trouw, maar hebben anderzijds ook eigen belangen en wensen. Een oplossing vinden die iedereen bevalt, zal niet eenvoudig zijn. Ik geloof trouwens niet in allerlei conspiracy-theorieën - die je hier zo (te) vaak leest en die op 'van-horen-zeggen' gebaseerd zijn -, dat is voer voor mensen die nog steeds in Hans en Grietje geloven.
Geef de mensen achter de Belcar de kans om vanuit dit overgangsjaar te evolueren en bij te sturen. Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd leuk, in het voorstel van Mark zitten zeker goede punten, maar wat sommige anderen hier uitkramen is hemeltergend en na al het mooie werk van de Belcar-mensen het afgelopen decenium absoluut onterecht (bovendien stoor ik me soms aan de inhoud en vorm (netiquette) van sommige criticasters).

Joost

Viper GTS-R***
23-05-2006, 18:24
Ik denkt niet dat je de 'snelle' Klasse 1 wagens moet 'trager' maken.
Maar maak de 'tragere' wagens gewoon 'sneller'.
Denk je dat GLPK of SRT het zien zitten om hun wagen 5a6 seconden trager te laten maken? Ik denk wel dat PSI het ziet zitten dat hun wagen (door het oudere belcar reglement) terug 2a3 tal seconden sneller wordt.

En het publiek? Zouden die het tof vinden dat de TOP wagens trager worden?
Ik denk dat alle Belcar fans ervan houden dat we zo'n snelle wagens hebben.
Weliswaar te weinigig daarvan (2) dus we moeten maar zien dat er meerdere bijkomen. Maar ze trager maken? Neen daar zie ik eerlijk gezegd niet veel in.

Het is natuurlijk maar hoe je het ziet, en ieder heeft z'n eigen mening daarover:)

marcel
23-05-2006, 18:28
Ik denkt niet dat je de 'snelle' Klasse 1 wagens moet 'trager' maken.
Maar maak de 'tragere' wagens gewoon 'sneller'.
Denk je dat GLPK of SRT het zien zitten om hun wagen 5a6 seconden trager te laten maken? Ik denk wel dat PSI het ziet zitten dat hun wagen (door het oudere belcar reglement) terug 2a3 tal seconden sneller wordt.

maar ondertussen ben je wel aan het ijveren om FFSA-regels in te voeren.

Viper GTS-R***
23-05-2006, 18:33
maar ondertussen ben je wel aan het ijveren om FFSA-regels in te voeren.
Natuurlijk, in FFSA worden er geen klasse 1 wagens trager gemaakt...
Er worden er alleen 'sneller' gemaakt, waarmee bv. alle Porsche Bi-turbo/GT2-R teams van de Belcar blij mee zouden zijn.

Mark
23-05-2006, 20:25

Hmmmmmm, ik zat meer aan het FIA GT te denken ;) In 1998 werden daar de toenmalige GT1's verboden. Te duur, te weinig wagens, geen steun van fabrikanten. Na 1999 is dat toch een aardig kampioenschap geworden ;)

Laat de Britse GT dan een voorbeeld zijn waar men kan leren van de gemaakte fouten.

Bramzel
23-05-2006, 20:32
Hmmmmmm, ik zat meer aan het FIA GT te denken ;) In 1998 werden daar de toenmalige GT1's verboden. Te duur, te weinig wagens, geen steun van fabrikanten. Na 1999 is dat toch een aardig kampioenschap geworden ;)

Hele kromme vergelijking, toendertijd waren de GT2's de GT1's van nu. Die waren toen net zo duur als nu. Alleen de proto's uit GT1 (CLK-GTR etc) waren nóg duurder. Dus dat maakt niks uit.

Neo-242
23-05-2006, 20:39
Eerlijk gezegd wil ik ook wel wat exotisch materiaal zien rijden. Voor een pak Porsches kom ik niet echt naar Zolder, die zie ik in het straatbeeld ook:)
Maar zoals in FIA GT3 dit jaar, dat zou ik wel zien zitten, daar rijden ook mooie wagens rond!

Mark
23-05-2006, 20:39
Dus dat maakt niks uit.

Het gaat niet om welk soort wagens er destijds meereden.........maar om de maatregelen die men destijds heeft genomen. De hoogste klasse in je serie schrappen in verband met een gezonde en langdurige toekomst.

Mark
23-05-2006, 21:04
Geef de mensen achter de Belcar de kans om vanuit dit overgangsjaar te evolueren en bij te sturen. Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd leuk, in het voorstel van Mark zitten zeker goede punten,

Uiteraard, en men ziet dat er de intentie is om te evolueren. Zie de voorgestelde reglementswijzigingen.

Waarom kom ik nu met dit plan? Na een dagje Zolder moet ik altijd over een kaarsrechte weg naar huis. Tijd genoeg om na te denken.........en over zoiets te "brainstormen". Wellicht dat iemand mij een route vol met bochten kan toesturen? :D

De eerste overweging die ik heb gemaakt was: "Wie rijden er nu eigenlijk in de Belcar?" Voor 80% (of nog meer) zijn het gentleman-drivers. De hobby is racen en in staat om bepaalde budgetten te vergaren. Budgetten die groot zijn maar ok eigenlijk heel krap. Een schade-gevalletje en het seizoen ligt in puin.

Dat is dus de klantenkring van de Belcar, en daar zal in de komende jaren ook de omzet vandaan komen ;) Die groep moet je dus blijven bedienen met een prettig reglement. Die gasten vinden het niet leuk om tijdens een sprintje van 125 minuten een ronde of 8 aan de broek te krijgen. Dat is achteraf lastig kletsen met je gasten ;)

In het bedrijfsleven zie je met enige regelmaat dat een bedrijf zijn focus, doelstelling moet herzien vanwege veranderende marktomstandigheden. Waaorm zouden deze wetten niet gelden voor de sport?

Met dit plan zul je ook enkele mensen teleurstellen c.q. zien verdwijnen. Teams zoals GLPK of SRT zien het natuurlijk niet zitten om hun machtige C5R gecastreerd te zien worden. Jammer.............maar als ik twee teams moet opofferen.......om daardoor de andere klanten te behouden en wellicht een eventuele groei te maken in het segment van de gentleman-drivers. Wat doe je dan? Ooit eens wat lessen economie gehad, winst pakken schijnt toch essentieel te zijn in het voortbestaan van een bedrijf.

Het zijn je rekensommetjes die je moet maken......en normaal gesproken is de uitkomst met de meeste groene cijfers de beste. Het is maar een hersenspinsel.............

Zullen de lokale Belgische toppers wegblijven? Nee! Op internationaal vlak komen die tekort en rijden ze voor Jan Doedel mee. Die blijven lekker meedoen in een "Belcar Light"-concept. Ze winnen nog steeds, de verschillen zijn alleen onderling minder groot........everybody happy?

Wat betreft de toeschouwers. De meningen op dit forum zijn niet representatief voor de toeschouwers van een autosportwedstrijd. We zijn allemaal die-hard fans. 99,9% van de toeschouwers zal niet kunnen waarnemen of een echte mannen C5R een bezig is aan een rondje van 1.26 of door het leven gaat als een gecastreerde kater die bezig is met een rondje 1.34 op Zolder.