Log in

View Full Version : Het Schumacher incident, zaterdag 27 mei '06 Monaco

Petter-Jån
27-05-2006, 15:10
Qualifs:
"onvrijwillig onderstuur"??? :mad:

The Interceptor
27-05-2006, 15:19
Qualifs:
"onvrijwillig onderstuur"??? :mad:

Welja, toch iets in de buurt ja.
OK, hij remde echt wel te laat, en zijn lijn zat niet echt juist, maar hij had daar echt nog wel kunnen draaien hoor!!! Moest hem er ni gestaan hebben, had Alonso toch wel pole gereden denk, +0.062 dat is gemakkelijk verloren door ietske later op de gas te gaan staan.

Net na de kwalificatie kwam er nog "incident involving car nr 5 under investigation by the stewards" eens benieuwd of we daar nog iets van gaan horen.

Webber heeft anders ook wel sterk gereden :eek: 2sec sneller als Rosberg zelfs.
Button viel deze keer wel zwaar tegen :(, aan het aantal rondjes zal het niet liggen, want hij was toch constant op de baan tijdens die 2e kwalif.

Enja Massa, dat was niet zoals het hoort he ...
Khad eigenlijk met dit nieuwe kwalificatieformat wel meerdere rijders tegen de muur verwacht, nu dus enkel de Ferrari's, die wel als 1e en laatste vertrekken morgen.

sledge
27-05-2006, 15:21
Lijkt me een opzettelijke move van Schumacher.
Dus hebben we cars 2, 5 en 14 "Under Investigation", ,de grid kan er morgen dus nog helemaal anders uitzien.

schumivill
27-05-2006, 15:23
Mmja,ben es benieuwd,op de onboard was te zien dat Schumi de draai ging halen,maar toch draaide hij zijn stuur nog es recht om nog wat rechtdoor te rijden en dan draaide hij nog es maar dan haalde hij het uiteraard niet meer,vreemd..

Petter-Jån
27-05-2006, 15:37
Tactisch natuurlijk goed gespeeld, maar sportief vond ik het niet. Maar ja:
sportiviteit <-?-> formule 1
maar toch ...

A.J.
27-05-2006, 15:56
zowel schumacher als alonso zouden gestraft moeten worden :
Schumacher wegens het opzettelijk uitlokken van de gele vlag en Alonso omwille van zijn snelste ronde te rijden tijdens de gele vlag.
Beiden 10 plaatsen achteruit zou niet meer dan rechtvaardig zijn.

smiley
27-05-2006, 15:59
hhhm ik denk niet dat het met opzet was.. shumi zat te pushen, en bij een onboard beeld zag je ook nog eens dat hij een voorwiel lichtjes blokeerde..
ik zie schumi trouwens ook niet als iemand die dat expres zou doen..
(maja ik ben dan ook wel schumi fan :D )

sledge
27-05-2006, 16:01
zowel schumacher als alonso zouden gestraft moeten worden :
Schumacher wegens het opzettelijk uitlokken van de gele vlag en Alonso omwille van zijn snelste ronde te rijden tijdens de gele vlag.
Beiden 10 plaatsen achteruit zou niet meer dan rechtvaardig zijn.

Barrichello won dan ook een plaats in de ronde dat hij Schumacher passeerde.
Maar dan mijn zorg: Het gele-vlag symbool verscheen pas toen iedereen hem al gepasseerd was, en ik heb ook niemand met een gele vlag zien zwaaien.
Zou de beelden eens moeten herbekijken.

Petter-Jån
27-05-2006, 16:03
Probleem is dat je Alonso idd wel kan bestraffen voor bewezen feiten, maar hoe kan je bewijzen dat Michael het opzettelijk deed? En iemand extra bestraffen omdat hij/zij (we moeten politiek correct blijven hé :p) eraf gaat ... ?

Hoe zit het eigenlijk met die regel van snelste ronde rijden tijdens gele vlag?

Petter-Jån
27-05-2006, 16:07
hhhm ik denk niet dat het met opzet was.. shumi zat te pushen, en bij een onboard beeld zag je ook nog eens dat hij een voorwiel lichtjes blokeerde..
ik zie schumi trouwens ook niet als iemand die dat expres zou doen..
(maja ik ben dan ook wel schumi fan :D )
Hij kan wel aan het pushen geweest zijn, maar dat blokkerend voorwiel is geen reden om de bocht niet in te sturen hé! Hij stond idd op pole en hij zet 'm stil in de laatste bocht, als hij wist dat hij op dat moment de pole toch vast had.

Euhmm ... ik ben ook heel zeker niet tegen de Duitser hoor, maar hij lijkt mij nu eenmaal wel degene (en ongeveer de enige) die het interpreteren van de regels zo hard doortrekt ...!

sledge
27-05-2006, 16:08
Heb de beelden eens herbeken, en zie denk ik één gele vlag voor Rascasse, die stil word gehouden en bijna onzichtbaar is, en één gele vlag in Rascasse zelf, slechts meters voor Schumachers wagen.

johansterenberg
27-05-2006, 17:26
Reken maar dat er meer gele vlaggen waren. En tel er ook maar op dat de rijders over de radio gewaarschuwd worden.

Op de beelden was duidelijk te zien dat Schumacher het stuur weer recht draaide om zo bijna tegen de muur aan te rijden.
Ik wed dat als hij tiende stond hij de bocht makkelijk gehaald zou hebben.

Hier nog een veelzeggend stukje van een ander forum, waar ik me volledig bij aan sluit:
Sporten doe je om te winnen, maar de glans van het winnen verdwijnt subiet als je daar een Schwalbe voor nodig meent te hebben. Professioneel? My ass!

De huidige F1 is naar de kloten omdat de rijders steeds minder invloed hebben op het uiteindelijke resultaat en de heer Schumacher is DE exponent van de teloorgang van het kijkspel. De laatste tien jaar heeft hij briljant gereden maar nooit meer briljant gestreden. Hij was slachtoffer van de twee mooiste inhaalacties uit de laatste tien jaar, Coulthard buitenom op Magny Cours en de weergaloze passo doble met Hakkinen en Zonta op Spa. Altijd meerijden zonder te excelleren, de F1 als een tijdrit waarbij strijd wordt vermeden en de rondetijden heilig zijn. Dieptriest als je voor enkele honderden Euro’s een kaartje moet kopen voor het wereldkampioenschap strijdvermijden.

En nu dit, weer die blik die je zag achter de vangrail in Adelaide, stiekum blij met z’n eigen verrotte ik, heimelijk trots op een mentaliteit die overwinningen oplevert maar een sport naar de sodemieter helpt. Ik was even vergeten wat voor een vreselijk mens het is, maar ik ben weer wakker gelukkig….

Neo-242
27-05-2006, 18:00
Mooi verwoord wat ik al zoveel jaren denk:D
Wat een echte rotstreek toch alweer. De fout kwam er niet opzettelijk, maar zijn reactie erop wel. Je zag hem gewoon terug rechtsturen ipv in te draaien.
Als je zo moet winnen... Maar ja, we zijn het gewoon van hem, Jerez '97 in gedachten, dat was ook per ongeluk. Wat hoop ik nog te mogen meemaken dat deze rijder definitief zijn helm aan de haak hangt.:fight:

The Interceptor
27-05-2006, 18:24
Ik weet ook niet vanbuiten of er regels zijn voor het zetten van een snelle ronde onder gele vlag, maar feit is wel dat Alonso zeker vertraagd is. Na SS2 zat hij 3 tienden onder Schumi zijn tijd, aan de finish was hij dus 0.062 trager. Tegenover Alonso zijn vorige passage was SS3 dus zeker 3 tienden trager ... Alonso verdient echt wel geen straf.

Nee ik ben geen Alonso fan, maar al helemaal geen Schumi-fan :rolleyes: :D

Lambo
27-05-2006, 18:28
Tja, dit wordt weer een klassiek robbertje welles-nietes. Anti-schumacher-fans gaan hier weer duidelijk een truuk inzien, schumacher-fans zullen het op een fout houden.

Alleen stel ik vast dat de mensen die het meest zagen over de loop van de F1, die toch blijven volgen. Als alles zo saai en wansmakelijk is, trek dan je conclusies en volg een andere sport ofzo hé :s

senna's kingdom
27-05-2006, 18:36
Bij een gele vlag mag je wel je ronde af werken.
Je zal er niet je snelste sector mogen zetten.daar heeft die duidelijk zijn tijd verloren want hij zat onder de tijd van schumacher.

Wat schumacher betreft.
Woorden te kort gewoon:( .Een rijder zonder glans.zo je concurenten van je Afbijten kan gewoon niet:fight: .
De fout was ook uitgelokt.

Eerder heeft hij dit nog eens gedaan in silverstone bij kwalificatie 1 omdat er regen dreigde te komen en ze als eerste wilde starten voor kwalificatie 2.
De andere andere rijders reden gewoon een trage ronde.

senna's kingdom
27-05-2006, 18:38
Tja, dit wordt weer een klassiek robbertje welles-nietes. Anti-schumacher-fans gaan hier weer duidelijk een truuk inzien, schumacher-fans zullen het op een fout houden.

Alleen stel ik vast dat de mensen die het meest zagen over de loop van de F1, die toch blijven volgen. Als alles zo saai en wansmakelijk is, trek dan je conclusies en volg een andere sport ofzo hé :s

Jep,champcars,wtcc,btcc,gp2 en andere.
Zijn vele malen mooier om te zien en terechte winnaars:applaus:

Finish
27-05-2006, 18:52
Vreemde situatie, in ieder geval. die voorlaatste bocht is er eentje die traag genomen wordt, maar als je dan nog een stuurfout maakt, raak je toch nog minstens de vangmuur, dacht ik zo. Schumacher kon nog net op tijd zijn wagen tot stilstand brengen, alsof hij de bak parkeerde. Bovendien kan ik moeilijk uit de onboard uitmaken of hij opzettelijk die richting instuurt.

Enkele zaken die ik objectief vaststel:
1. had Schumacher zich niet geparkeerd, had Alonso de pole gepakt. Ontzettend belangrijk in Monaco.
2. Is het mogelijk om vanuit de cockpit genoeg informatie te hebben om te weten dat 1) je op pole staat 2) er iemand sneller is dan jou, en 3) je in een splitseconde even verkeerd kan sturen en daarbij toch je wagen niet kan beschadigen ?
3. Zoals gewoonlijk is het weer eens tijd om modder te smijten naar Schumacher. Wie heeft de bewijzen ? Wie kan zwart op wit beweren dat de kerel dit met voorbedachte rade deed ? Tja. Dikke kwal Briatore kan z'n frustraties beter in morgen steken, zodat Alonso op een faire manier voorbije de Ferrari kan raken. Wat Briatore trouwens betreft: misschien heeft hij Schumacher die kunstjes wel geleerd in zijn Benetton-tijd ?

marcel
27-05-2006, 19:30

dat is eigen aan de sport.

als er al geen discussies / vetes mogen zijn, mogen ze het hele sportgebeuren afschaffen, want dan is er niks meer aan ;)

Gèrre
27-05-2006, 19:52
Als dat manoeuvre van Schumacher opzettelijk is vind ik het maar zwak van hem, en wat hier boven al gezegt werd in een quote : strijdvermijden. Dan is dit wel een manier omdat morgen te doen. Nu staat Schumi voor Alonso op de startgrid, anders konden we zijn inhaal "talent" misschien eens zien.

senna's kingdom
27-05-2006, 20:38
Ik heb net herhaling bezien van de kwalificatie.
Het is toch meer dan duidelijk ze.Mij kunnen ze al zeker niet overtuigen dat schumacher dit onopzettelijk deed.
Hij stuurt hem gewoon rechtdoor en op het laatste stuurt die als het te laat is.Zelfs voor Ide zou het moeilijk zijn om zulke fout te maken:no: .
Ik vind het dan erg straf dat fisichella bestraft word voor het hinderen van coulthard terwijl schumacher opzettelijk een gele vlag heeft uitgelokt en zo ALLE rijders hinderd!!!
Wat klopt.
Of beter,wat klopt niet.:mad:

Nicki_Mks
27-05-2006, 20:48
Ongelooflijk. Dat Schumacher tot zoiets in staat is wisten we allang, maar dat hij nu nog, na zeven wereldtitels, zo flagrant zou frauderen, dat had zelfs ik niet verwacht.

Wat het snelle rondje onder gele vlag van Alonso betreft, ik dacht dat de regel was dat je in de sector waar geel gezwaaid wordt geen snelste tijd mag neerzetten. Dat is bij mijn weten ook niet gebeurd.

Sporten doe je om te winnen, maar de glans van het winnen verdwijnt subiet als je daar een Schwalbe voor nodig meent te hebben. Professioneel? My ass!

En nu dit, weer die blik die je zag achter de vangrail in Adelaide, stiekum blij met z’n eigen verrotte ik, heimelijk trots op een mentaliteit die overwinningen oplevert maar een sport naar de sodemieter helpt. Ik was even vergeten wat voor een vreselijk mens het is, maar ik ben weer wakker gelukkig….

:applaus:

sledge
27-05-2006, 23:24
Schumacher staart achteraan (naast teammaatje Massa)

bron: www.atlasf1.com

The Interceptor
27-05-2006, 23:33
Kheb het net ook gelezen, met een grijns op het gezicht :D
Ze hebben er zelfs te telemetriegegevens bijgehaald.

't Kampioenschap is zo wel weer om zeep, maar daar heeft hem dan ook zelf om gevraagd. Ferrari zal een goede strategie moeten uitdokteren om er toch nog wat punten uit te halen.
Kan nog een mooie race opleveren :)

Finish
Als laatste starten is wel heel cru. Neem dan zijn snelste tijd af ofzo, want in feite geldt hier hetzelfde als bij Fisichella: hinderen van 'achterliggers'.
Godja, gemengde gevoelens hoor. Ik kan me ergens gewoon niet voorstellen dat dit opzettelijk gebeurde, waarom zou hij ook ? Een P2 of P3 had toch net zo ok geweest, de start zou niet per sé cruciaal geweest zijn...

A.J.
gerechtigheid geschied !

Finish
27-05-2006, 23:37
oja. waar blijft nu het gemekker over de vriendjes FIA en Ferrari ?

A.J.
27-05-2006, 23:42
oja. waar blijft nu het gemekker over de vriendjes FIA en Ferrari ?

Ze hadden Schumacher in 1994 al moeten aanpakken ivm Adelaide-Hill.
Dan had hij nooit die streken durven verkopen die zijn hele carrière bezoedelen. Met zijn talent had hij een "grote" kampioen kunnen zijn maar hij zal steeds een slechte naam blijven hebben. Eigenlijk teveel feiten om op te noemen. De FIA zal het eens zijn dat het tijd wordt voor zijn pensioen

Sennake
27-05-2006, 23:45
gerechtigheid geschied !

Inderdaad. Wie zijn gat verbrandt... enz...

marcel
27-05-2006, 23:47
Als laatste starten is wel heel cru. Neem dan zijn snelste tijd af ofzo, want in feite geldt hier hetzelfde als bij Fisichella: hinderen van 'achterliggers'.
Godja, gemengde gevoelens hoor. Ik kan me ergens gewoon niet voorstellen dat dit opzettelijk gebeurde, waarom zou hij ook ? Een P2 of P3 had toch net zo ok geweest, de start zou niet per sé cruciaal geweest zijn...

ik denk dat in Monaco de start altijd cruciaal is, en dat P-oneven een groot voordeel heeft op P-even

A.J.
27-05-2006, 23:48
Inderdaad. Wie zijn gat verbrandt... enz...

da gat was al lang verbrand, alleen heeft de FIA en consoorten er steeds zelf wat zalf op gesmeerd en een kussentje onder gelegd zodat hij geen last had van de blaren.

Sennake
27-05-2006, 23:49
da gat was al lang verbrand, alleen heeft de FIA en consoorten er steeds zelf wat zalf op gesmeerd en een kussentje onder gelegd zodat hij geen last had van de blaren.

Lol! Zie wat ik me nu gelachen heb Andy :

http://home.planet.nl/~vaart020/images/breuk.jpg

Mark
28-05-2006, 00:11
The three FIA-appointed stewards - Tony Scott Andrews, Joaquin Verdegay and Christian Calmes - said in a statement they have heard evidence from Schumacher himself; his race engineer Chris Dyer; Ferrari technical director Ross Brawn; Ferrari team manager Stefano Domenicali; race director Charlie Whiting; and FIA software analyst Alan Prudom.

www.autosport.com

Gewoon ter info........

Verderop in dat artikel verklaren de FIA-stewards dat ze geen enkele reden kunnen bedenken waarom Schumi zo hard remde zonder in de vangrails te belanden en zijn motor te laten afslaan.

Ferrari kan geen beroep aantekenen. De uitspraak is gebaseerd op artikel 112 van het sportief reglement.

Voor de rest geen mening over deze actie ;) Behalve dat zijn nieuwe overall uitziet als een goedkoop dubbellikker-ijsje van 50 cent uit mijn jeugd :)
http://www2.kro.nl/theatervanhetsentiment/data/images/raket.jpg

Raceboy
28-05-2006, 00:14
tis 116b:

b) If, in the opinion of the stewards, a driver deliberately stops on the circuit or impedes another driver in any way during the qualifying practice session his times will be cancelled. In this case, a team will not be able to appeal against the steward's decision.

Raceboy
28-05-2006, 00:21
Hij is tenminste wel consequent :

Even his brother Ralf has not been protected from Schumacher's sheer determination to win.

In the 2001 European Grand Prix at the Nurburgring, Schumacher veered across the track at the start, forcing Ralf to back off or risk being forced into the wall.

autosport.com

airco
tis 116b:

dan wel ff dit ... heb trouwens het manoeuver van Schumacher nog niet gezien ... Maar vermits we over de reglementen spreken moeten ze wel voor iedereen even streng worden toegepast

Ook Giancarlo Fisichella werd door de stewards in Monaco bestraft. De Italiaan zou Red Bull-rijder David Coulthard hebben gehinderd. Fisichella verloor zijn drie snelste tijden, waardoor hij als negende start.

bron: f1racing.net

2 maten ... 2 gewichten ?

Finish
Hoewel er enkele nuchtere meningen zijn die zeggen 'enkel de coureur kan het weten', lijkt het duidelijk dat er op basis van het omstreden verleden van Schumacher bij elk twijfelgeval met drek moet gesmeten worden om toch nog wat erkenning te putten uit oude koeien als Adelaïde en Jerez. Feit is dat als je een carrière opbouwt van 14 seizoenen F1 dan je al wat meer meemaakt dan de gemiddelde Hakkinen of Villeneuve.

Ik heb geen idee of het al dan niet opzettelijk was, maar zolang ik geen zwart op wit bewijs heb, blijf ik van die drek af. Die pole kan me niks schelen. Ik treur nu voornamelijk om het wereldkampioenschap dat hier ongetwijfeld gewonnen wordt door Alonso, die een voorsprong gaat uitbouwen van een nauwelijks overbrugbare 25 punten. Ik treur om de race, die even spannend gaat zijn als het simultaan aftrekken van een stukje wc-papier en het knipperen van de linkeroogwimpers. Alonso vertrekt, Webber houdt de rest op en tegen de laatste rondes dubbelt Fernand voor de derde keer de rest van het veld onder luid gejuich van de bruin aangebrande playboy van de modellenwereld Briatore 'Fernando fantastico fantastico woohoo grazie'.

Ik treur om het talent van de kerel dat keer op keer in de schaduw gezet wordt door een meute mekkergeiten die maar al te graag hun stem laten horen als er iets negatiefs te spuien valt over de F1 tout court, onder het motto 'alle andere autosporten-excuseer motosporten- zijn veel beter en spannender.' KIJK DAN NIET, ja toch ?

U hoeft van mij morgen geen top en flop te verwachten. Ik kijk voor die ene keer ook eens niet.

A.J.
28-05-2006, 00:34
U hoeft van mij morgen geen top en flop te verwachten. Ik kijk voor die ene keer ook eens niet.

Heb jij ergens geld ingezet op Schumacher of is het jou all time hero?

Als de stewards melden dat ze aan de hand van de telemetrie deze beslissing nemen dan is dat correct. Ik zag het trouwens met mijn eigen ogen al dat hij raar deed door op deze manier rascasse in te sturen. Heb zelf ervaring met telemetrie en je kan echt wel duidelijk zien waar hoe sterk men remt en tevens de stuuruitslag. Het feit dat hij tegen een langzame snelheid zijn wagen zo parkeert duidt op voorbedachte rade. Iemand met zijn talent zou altijd door deze bocht geraakt zijn indien hij die intentie had...

Dries DS
28-05-2006, 00:45
Heb jij ergens geld ingezet op Schumacher of is het jou all time hero?

Als de stewards melden dat ze aan de hand van de telemetrie deze beslissing nemen dan is dat correct. Ik zag het trouwens met mijn eigen ogen al dat hij raar deed door op deze manier rascasse in te sturen. Heb zelf ervaring met telemetrie en je kan echt wel duidelijk zien waar hoe sterk men remt en tevens de stuuruitslag. Het feit dat hij tegen een langzame snelheid zijn wagen zo parkeert duidt op voorbedachte rade. Iemand met zijn talent zou altijd door deze bocht geraakt zijn indien hij die intentie had...

@ Andy: Schumi en intenties... welke (positieve intenties) heeft hij ooit al gehad (behalve zijn 'nekomvang' iets breder maken i.f.v. de sponsorruimte?) (in eigen voordeel/centen???) Rascasse is de perfecte plaats om dit 'gedrocht' te doen; en dan 'armzalig' te pleiten. Als (Ex-) Ferrari Fan, hoop ik dan ook dat ze die geldklopper op pensioen sturen. Arme F1, Arme Autosport (al schrijf ik dat laatste nog wel met hoofdletter, want er is nog steeds hoop :gas: .)

Finish
28-05-2006, 00:50
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Ferrari en Schumacher zo dom zouden zijn om opzettelijk deze diskwalificatie te forceren. Zeker niet na al die modder die ze over zich gekregen hebben na al die jaren van teamorders, gewaagde maneuvers en persoonlijke vete's tussen Schumacher en Hill. Daar leer je toch uit ? Wie zou het zich dan nog kunnen permitteren om de hele boel op te lichten door opzettelijk het stuurtje verkeerd te draaien. U raadt het al: arrogante Schumacher hemzelve, die op de baan plots ook rekening moet houden met familie zo blijkt. Kom Ralf, kruip jij maar lekker voor, beste broer van me.

Wat all time hero betreft zit je wel goed, trouwens. Omdat de rest van het veld na Senna nog altijd niks fabuleus wereldschokkends anders biedt, voornamelijk. Inclusief Alonso.

marcel
28-05-2006, 01:01
dat Schumacher - Schumacher incident moet je je toch nog wel herinneren, Finish, dat was er over. moet Michael ook beseft hebben, want sindsdien heben we de typische Schumi start niet meer gezien.

wat dat opzettelijk forceren van de diskwalificatie betreft: wie niet waagt, niet wint, ongeacht de berg "stront" die je over je heen krijgt

Sennake
28-05-2006, 01:11
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Ferrari en Schumacher zo dom zouden zijn om opzettelijk deze diskwalificatie te forceren.

Ik denk ook wel niet dat het "met voorbedachte rade" geweest is, maar wel een "inspiratie van het moment" : in eerste instantie zal hij wel een ongewild foutje gemaakt hebben, maar net zo goed denk ik dat hij een botsing nog kon vermijden. Omdat hij zijn snelle ronde dan sowieso verknoeid had en de concurrentie achter hem nog sneller onderweg kon zijn, heeft hij bliksemsnel beslist om dan maar tegen de muur te rijden. Maar inderdaad zal hij niet gedacht hebben bij het verlaten van de pits : "nu ga ik eens tegen de muur knallen zie"...

Finish
28-05-2006, 01:12
Ik weet dat hij toen idd riskante starts nam, maar ik kan me dat voorval niet meer herinneren. Mogelijk staat er hier op dit forum wel een bespreking van ofzo, als ik nog eens terugzoek. Ik herinner me wel dat Michael Ralfke ooit eens opzijduwde om Barrichello door te laten.

Achteraf bekeken lijkt het inderdaad vreemd als je al die feiten opstapelt. Waar rook is, is vuur, zeggen de meesten. Maar af en toe wordt dat vuur maar al te graag door die 'meesten' gemaakt. Er is naar mijn mening maar één persoon die nu met de volle 100% kan zeggen of het opzettelijk was of niet, en dat is Schumacher zelf. Al die waarheidsprekende interpretaties zijn volledig gekleurd op basis van voorgaande dubieuze feiten waarbij Schumacher al dan niet in de fout ging. Het is een smet op zijn indrukwekkend palmares, een vlek die dreft en mr. proper er niet meer uitkrijgen.

Finish
28-05-2006, 01:17
Ik denk ook wel niet dat het "met voorbedachte rade" geweest is, maar wel een "inspiratie van het moment" : in eerste instantie zal hij wel een ongewild foutje gemaakt hebben, maar net zo goed denk ik dat hij een botsing nog kon vermijden. Omdat hij zijn snelle ronde dan sowieso verknoeid had en de concurrentie achter hem nog sneller onderweg kon zijn, heeft hij bliksemsnel beslist om dan maar tegen de muur te rijden. Maar inderdaad zal hij niet gedacht hebben bij het verlaten van de pits : "nu ga ik eens tegen de muur knallen zie"...

Klinkt aannemelijk. Ik heb er geen flauw idee van, net zoals de FIA, die er tot 23u hebben over zitten nadenken. Zo duidelijk als sommigen beweren was het dus ook wel niet. Of nam Di Montezemolo misschien de hele dag niet op omdat zijn gsm-batterij plat was ? :)

marcel
28-05-2006, 01:51
duidelijk is het zeker niet, en eigenlijk ook niet op te maken uit de beelden. ik heb ze nu gezien, en het valt heel moeilijk in te schatten.

schumivill
28-05-2006, 03:34
Sennake's visie is wat ik ook denk,denk dat we er nie zo ver naast zitten,maar ja,niet vergeten hoeveel camera's er zijn die je in de gaten houden..opzettelijk? Tuurlijk niet,maar de ingeving van het moment,net als jerez in '97,ik denk altijd,Senna was ook geen zo'n brave jongen hoor,wees gerust,moet Schumi zich nu verongelukken om plots een held te zijn? Susuka 1990,remember,en '89 ook,zowel Prost en Senna,vergeten iedereen? Dat waren mooie tijden,absoluut.Dan mag je Senna en prost en Schumacher in hetzelfde rijtje plaatsen wat mij betreft.

smiley
28-05-2006, 07:42
schumi mag strax naast massa gaan staan :mad:
alé DIT vind ik nu eens niet kunnen, tis een twijfel geval.. wie azgt trouwenns dat het met opzet was ! en dan hellemaal naar achter dat is nu eens echt belachelijk dan zit hj de helft van de races achter de super aguri's :(
maarja gelukkig is het monaco waar waarschijnlijk na 10 ronden al 5 wagens langs de baan staan..

senna's kingdom
28-05-2006, 08:48
Ach,geloof me.
Dit heeft schumacher zichzelf aangedaan.
Ik heb gisteren avond de herhaling ervan blijven zien.
Het is meer dan duidelijk ze.
Hij had niet eens onderstuur.Hij creért ze.
Dan stuurt die de auto een stuk rechtdoor "met trage snelheid".Dan stuurt die hem een beetje naar de muur.Meer dan duidelijk.
De refs hebben hier een meer dan terechte beslissing gemaakt.
Dit kan je ook niet goedpraten.Een toprijder als hij die op zulke manier voor een onveilige manier zorgt en alle rijders hinderd in hun snelste ronde.
fisichella hinderde maar 1 rijder en heeft niet voor een onveilige situatie gezorgd en was ook niet opzettelijk.Dit was met schumacher anders wel het geval.Hij doet hier even een kwalificatie beslissen in zijn voordeel.
Want een pole is een grote kans voor winst!
Alonso terecht op pole.
Wie kreeg er vorig jaar problemen met zijn banden en zakte daardoor weg in de stand?Juist,Alonso.Dus alles kan nog veranderen.
De reactie van villeneuve was meer dan terecht.
Dat een rijder zo iets kan doen is onbegrijpelijk.
Een rijder die dat uithaalt hoort geen superlicentie te hebben.
Dan trekken ze wel die van Ide in:rolleyes: .

Dimitri
28-05-2006, 09:00
Dat Michael niet wist dat Alonso sneller was, ga je mij niet vertellen.

Maar het 2 maten en 2 gewichten systeem is hier weer mooi toegepast. Villeneuve en Fisichella (ik denk Nurburgring), Villeneuve gaat wat in de weg rijden van Fisichella. Resultaat ... snelste chrono geschrapt, en Jacques 2 plaatsen achteruit.

Rarara ...

Enfin, wereldkampioen 2006, schrijf maar op ... Fernando Alonso.

johansterenberg
28-05-2006, 09:54
Er is naar mijn mening maar één persoon die nu met de volle 100% kan zeggen of het opzettelijk was of niet, en dat is Schumacher zelf.

Hij gaat alleen nooit zeggen dat ie het express heeft gedaan. Dus dan weten we nog niks.

Ik zie zojuist de porsche supercup en die lompe auto's kunnen zelfs met een hogere snelheid dan MS gister die bocht om.

Nicki_Mks
28-05-2006, 10:22
Eindelijk nog eens gerchtigheid. Er lopen dan toch nog een paar hersencellen rond bij de FIA. Is het niet van '97 geleden dat er nog eens daadwerkelijk iets ondernomen is tegen Schumacher?

senna's kingdom
28-05-2006, 10:37
Enkele reacties
Leading the attack on Schumacher was his old Benetton boss, Flavio Briatore.

He said: "I know (Schumacher) cheated."

Sir Jackie Stewart called it a 'blatant' act, while Keke Rosberg said Michael treated the F1 world like 'fools' by suggesting it was a normal driver error.

"This really brings our sport down," said the Finn. "If I was him I would retire in shame."

Keke's son, Nico, commented: "He is a Director of the GPDA and should be a model of sportsmanship for us."

Mark Webber, a traditional supporter of Schumacher, likened the act to 'Mike Tyson biting someone's ear off'.

Jacques Villeneuve said the unsporting act was 'as bad as Jerez', where in 1997 Schumacher steered deliberately into the Canadian in a failed attempt to win the title.

Villeneuve slammed: "He should have to give back his Super License if he thinks he can just say it was a mistake. Even if (Yuji) Ide had done it, it would be embarrassing."

Niki Lauda, as a former team boss, said he sympathised with Renault chief Briatore's fury, while Kimi Raikkonen added: "I don't believe that it was a real problem. He should be punished."

airco
28-05-2006, 11:39
Maar het 2 maten en 2 gewichten systeem is hier weer mooi toegepast. Villeneuve en Fisichella (ik denk Nurburgring), Villeneuve gaat wat in de weg rijden van Fisichella. Resultaat ... snelste chrono geschrapt, en Jacques 2 plaatsen achteruit.

Net dat stoort me momenteel het hardste .... als er nu nog iemand durft te beweren dat Ferrari of Schumacher een voorkeursbehandeling krijgen van de FIA :crazy: :crazy: :crazy:

Net die zelfde Villeneuve gaat nu de strafste commentaar leveren terwijl hij er zelf niet voor moet onderdoen
http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=119496

Van een hypocriete houding gesproken.

Pascal
28-05-2006, 12:26
Wow het F1 forum is alive...

Maar niet omwille van de sport. Helaas.

Ik blijf bij mijn stelling : Monaco hoort niet thuis in de huidige F1. Schumacher had dit maneuver ook op een ander circuit kunnen uitvoeren, maar in Monaco wordt hem wel makkelijker gemaakt door de aard en vorm van het circuit.

C U

Gèrre
28-05-2006, 12:33
Ik vind het goed dat schumi helemaal vanachter moet starten

Mario
28-05-2006, 18:41
Als het om stront gooien naar MS gaat, ben ik er als de kippen bij, uiteraard.

Ik herinner me nog een manoeuvre in de GP van Canada, waar hij Frentzen gewoon van de baan duwde (MS kwam uit de pits ; het was het jaar dat Williams met een rood-wit-gele wagen reed en niets won).

Voor de rest zou ik het niet weten. Ik was gisteren teleurgesteld toen ik vernam dat hij de pole had gereden en ik zou niet durven stellen dat hij dat manoeuvre opzettelijk deed of niet, daarvoor heb ik te weinig kaas gegeten van dergelijke dingen. Maar zijn verleden pleit wel tegen hem.

Enerzijds is de straf eigenlijk wel hard, maar anderzijds vind ik wel dat (indien het opzettelijk was, wat ik niet beweer) van een heel andere categorie is dan iemand hinderen tijdens zijn snelste ronde. Hier wordt moedwillig de sport bezoedeld, het imago en dan moet er hard worden opgetreden in deze tijden dat imago alles is...

O ja, ik heb de GP niet gezien, ik was naar de rallycross in Arendonk :D.

Finish
28-05-2006, 21:33
http://users.skynet.be/bk284908/schum.gif
(4MB)

Eventjes het weekend samengevat.
Vreemde stuurbewegingen, achteraf bekeken. Hij gaat op een bepaald moment duidelijk in de fout door zijn stuur recht te houden.

Mark
28-05-2006, 22:59
Eventjes het weekend samengevat.
Vreemde stuurbewegingen, achteraf bekeken. Hij gaat op een bepaald moment duidelijk in de fout door zijn stuur recht te houden.

Collega coureur Tom Coronel was vrij duidelijkheid over de actie van Schumacher

1: 99,9% van de andere coureurs zou hetzelfde doen.........als je via een crash, code geel je pole of kampioenschap veilig kunt stellen moet je dat doen. Niet echt sportief maar "economisch" gezien de meest veilige oplossing. Coronel heeft ooit iets vergelijkbaars gedaan in de FNippon......eerlijk opgebiecht ;)

2: Schumacher pakt het dan wel weer totaal verkeerd en klungelig aan. Als Der Schumi gewoon zijn neus er vanaf had gereden met blokkerende wielen was het niemand opgevallen ;) Doet mij denken aan het geklungel van Oostenrijk 2002. Als ze Barichello destijds enkele seconden langer in de pits hadden gehouden, wegens een spontaan weigerende tankinstallatie, tijdens een pitstop was dat gefoefel ook niemand opgevallen.

Mark
29-05-2006, 21:35
Italiener fordern nach dem Schummel-Skandal von Monte Carlo:
Schumi zum Psycho-Doc!

Die „Tuttosport“ will Schumi sogar auf die Couch schicken: „Wenn einer wie Schumacher derartige Fehler macht, braucht er psychologische Hilfe oder sollte aufhören!“ Rumms!

http://www.bild.t-online.de/BTO/sport/aktuell/2006/05/29/schumacher-pressestimmen/schumacher-monaco-pressestimmen,templateId=renderKomplett.html

Als de Bild maar kan trappen en zout in de wonden kan wrijven zijn ze daar tevreden ;) Overigens een mooi foto-collage van het bewuste moment en een "normaal" rondje van Schumi op dat punt op de pagina van Bild.t-online.de

Superdiesel
29-05-2006, 22:19
Hoe langer ik er over nadenk, hoe langer ik het terecht vind.

En zelfs dat gemekker van 2 maten en 2 gewichten gaat niet op. Artikel 112 spreekt van opzettelijk hinderen. Na bestuderen van de telemetrie zijn de stewards tot de beslissing gekomen dat het opzettelijk was. Hij verloor de controle over zijn wagen aan 16 km/u. 16!!. Kan niet anders dan opzettelijk.
Lees overigens ook het artikel op pitstoptv : http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=11714

Artikel 112 laat ook geen andere straf toe dan het schrappen van alle kwalificatietijden.

Wat Fisico betreft dan. Daar hebben de stewards zeer duidelijk gezegd dat Fisico het waarschijnlijk niet opzettelijk heeft gedaan. Géén opzet dus.
Dat is het verschil tussen de 2 incidenten.

Dus ook geen 2 maten en gewichten.

student
30-05-2006, 10:24
Weet er iemand of Schumacher aan een snel rondje bezig was of niet? Ik meen mij te herinneren dat hij aan het zwembad al een seconde achter zat, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen. Als dat zo was, zat hij ofwel in een uitloopronde, ofwel had hij al ergens een foutje gemaakt en de ronde verknoeid. In da laatste geval had hij er natuurlijk alle baat bij het voor de rest ook te verknoeien.

Als ik de beelden zie en de beslissing van de stewards lees, kan het bijna niet anders dan dat hij het expres heeft gedaan. Alleen kan dat er bij mij gewoon niet in! Een man met zoveel ervaring gaat toch ni efkes iets stom doen en hopen dat hij er wel mee weg komt? Dat weet ge toch, dat ze u pakken. Ik kan gewoon niet snappen dat hij dat bewust heeft gedaan

Gèrre
30-05-2006, 13:45
Ze hebben de computer van de wagen gecontroleerd. Schumacher deed alles wat hij in dit geval niet moest doen, daarmee concluderen we dat hij het expres deed.

Mario
30-05-2006, 14:33
Ik blijf het toch maar straf vinden (zowel het incident als de bestraffing op basis van veronderstellingen).
Volgens mij veegt de eerste de beste rechtbank zoiets zonder deftig bewijs meteen van tafel (en ik ben niet eens jurist of Schumacher-fan).

AVD
30-05-2006, 18:02
dit is exact wat ik er ook van denk,

Ottooke
30-05-2006, 22:03
Ik blijf het toch maar straf vinden (zowel het incident als de bestraffing op basis van veronderstellingen).
Volgens mij veegt de eerste de beste rechtbank zoiets zonder deftig bewijs meteen van tafel (en ik ben niet eens jurist of Schumacher-fan).
Lees het stukje op pitstop.tv eens. De stewards hebben op basis van de telemetrie een beslissing genomen.
..."hij remde meer dan 50% heviger dan gedurende de overige ronden."
"Dan begon hij volkomen onnodig en op een potsierlijke manier tegen te sturen, en dat over een afstand van 5 meter, tot er geen mogelijkheid meer was om op een normale manier de bocht te nemen."
"Hij verloor de controle over zijn auto, terwijl hij 16 per uur reed! Dat is niet te verantwoorden. En de motor sloeg af, omdat hij dat wilde, door lang genoeg te wachten vooraleer de koppeling te activeren. En het excuus dat hij niet in achteruit schakelde, omdat er verkeer was, slaat nergens op."...
Bron:pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=11714)

Lijkt me dat er wel degelijk bewijs is om van een opzettelijke fout te spreken.

Pascal
31-05-2006, 00:29
"EXCUSES AAN FERNANDO ALONSO"
Michael Schumacher heeft maandag zijn excuses aangeboden aan Fernando Alonso, omdat hij hem gehinderd had tijdens de kwalificaties voor de GP van Monaco.

De FIA oordeelde dat Schumacher dat met opzet had gedaan en verwees hem daarvoor in de startorde van de eerste naar de laatste plaats. "Ik kan enkel maar mijn verontschuldigingen aanbieden bij Fernando", zegt Schumacher, die uiteindelijk nog vijfde werd in de wedstrijd.

"Alonso reed het ideale rondje, ik heb hem op geen enkel moment willen hinderen. Toen ik mijn auto aan de kant zette wist ik zelfs niet waar Alonso was."

Bron VRT TT.

C U

Finish
31-05-2006, 00:32
Als je een stuurfout maakt, maak je ook niet echt 'controleerbare' en 'verklaarbare' handelingen, toch ? Dat zijn ingevingen van de moment. Bovendien, hoe kan je uit data voor de volle 100% afleiden dat de controle over de wagen OPZETTELIJK verloren werd ?

-hij remde 50% meer: tja, als je denkt dat je in de muur gaat vlammen, rem je idd harder.
-onverklaarbare potsierlijke tegensturen: op de beelden (http://users.skynet.be/bk284908/schum.gif) stuurt hij enkele keren naar links, dan een scherpe naar rechts, maar DAN tussendoor nog eens -onverklaarbaar- naar links, waarna hij wel onmiddellijk terug naar rechts draait, te laat.

'k zeg het, het enige bewijs is Schumacher zelf. Kruip even in zijn hoofd, en kom het dan vertellen ;)

Sennake
31-05-2006, 09:09
'k zeg het, het enige bewijs is Schumacher zelf.

Inderdaad : iemand die zo een stoot nog NOOIT zou voorgehad hebben zou je het voordeel van de twijfel gunnen. Hem dus niet. Waarom niet? Dat ga ik niet herhalen omdat ik die oude koeien in de sloot ga laten zitten.

Finish
31-05-2006, 11:37
voila. daarom dat hij nu weer bergen tegenwind krijgt. het logische gevolg.

Mario
31-05-2006, 11:40
In 't Frans heet zoiets 'un procès d'intention' en ik blijf erbij dat dit eigenlijk niet kan.
Maar het klopt wel dat hij en Ferrari het aan zichzelf te danken hebben.

Astra-fan
31-05-2006, 12:45
Inderdaad : iemand die zo een stoot nog NOOIT zou voorgehad hebben zou je het voordeel van de twijfel gunnen. Hem dus niet. Waarom niet? Dat ga ik niet herhalen omdat ik die oude koeien in de sloot ga laten zitten.

Alonso heeft ooit ook iets onsportiefs gedaan, remember de Nurburging enkele jaren terug toen hij een braketest uitvoerde voor de laatste chicane waardoor Coulthard plots diende uit te wijken en in het gras belandde en diende op te geven.

Moeten we Alonso dan ook brandmerken en zeggen dat elk op het eerste gezicht niet zo'n normaal manoever van hem ook opzettelijk is?

Schumacher zit al zo'n 15 jaar in de formule 1 en dan is het toch logisch dat hij al meer heeft meegemaakt dan eender welke andere coureur?

In 1995 heeft Damon Hill Schumacher ook twee keer van de baan geramd, in Silverstone en Monza. Dus is Hill ook een onsportieve coureur?

En wat dan gezegd van het duel vroeger tussen Senna en Prost? Toen werd het blijkbaar gewoon aanvaard dat men mekaar gewoon van de baan rijdt. Als dat nu het geval zou zijn, wordt er moord en brand geschreeuwd.

Wees blij dat Schumacher nog in de F1 zit, dan valt er tenminste iets te beleven. Of hebben we liever allemaal sportieve en saaie coureurs zoals Mikka Hakkinen? Dan zie ik nog één keer naar de F1 en dan nooit meer.

marcel
31-05-2006, 13:39
Wees blij dat Schumacher nog in de F1 zit, dan valt er tenminste iets te beleven. Of hebben we liever allemaal sportieve en saaie coureurs zoals Mikka Hakkinen? Dan zie ik nog één keer naar de F1 en dan nooit meer.

Ik vond vorig seizoen toch heel genietbaar. en dan kwam Sjoemel er niet aan te pas.

Mario
31-05-2006, 13:55
Ik heb Hakkinen nooit saai gevonden. Hij heeft zelfs een van de fraaiste recente inhaalmanoeuvres op zijn naam staan, precies met MS als verliezende partij.

serge
31-05-2006, 17:01
Sedert wanneer is Schumacher niet meer saai ??? :rolleyes:

Finish
31-05-2006, 22:04
Ik heb Hakkinen nooit saai gevonden. Hij heeft zelfs een van de fraaiste recente inhaalmanoeuvres op zijn naam staan, precies met MS als verliezende partij.

Opgeblazen door de niet-schumacher fans :D

Als Zonta naast je rijdt, dan verwacht je toch echt wel niet dat Hakkinen daar voorbijsteekt. Dat deed Mika toch, knap, niks daarvan, gewaagd, niks daarvan, maar had de Schumacher daar ietske te veel naar rechts gedraaid, dan had hij er waarschijnlijk een extra smet op zijn blazoen bij. 't Blijft allemaal zo oneindig interpreteerbaar, elk 'incident', elk gewaagd maneuver...Als Senna en Prost, zoals reeds gezegd, met alle middelen tegen mekaar raceten en niet wilden wijken voor elkaar, dan waren het helden en grote legendes. Als Schumacher niet wil wijken voor Hill, Villeneuve of wie dan ook, is hij de arrogante zak die de sport in diskrediet brengt. En als Schumacher eens wordt ingehaald door welke piloot dan ook, wordt deze gebombardeerd tot diegene die het tijdperk van Schumacher onderuit gaat halen en krijgt het inhaalmaneuver extra waarde, want het is de grootmeester die zich laat inhalen! Bijvoorbeeld Montoya in Brazilië, die als de nieuwe Senna werd onthaald, een benaming die achteraf heel veel voorkwam, maar nooit werd Schumacher als de nieuwe Senna bestempeld. De nieuwe Senna, waar men gretig naar op zoek was. Barrichello, Luciano Burti, Montoya,...allemaal nieuwe Senna's. Dat brengt me tot het hoofdstuk Senna vs. Schumacher:

Ik blijf er bij, het merendeel aan 'anti-Schumachers' (anti is zo'n vreselijk woord) zijn grote Senna-aanbidders. Omdat Senna zijn tijdperk tragisch voortijdig afgesloten werd, werd de F1 plots niet meer boeiend en waren de glorietijden voorbij. Verbitterd wezen deze Senna-fans alles af wat in de buurt kon komen van Senna, die voor hen de grootste aller tijden was. Van de doden trouwens niets dan goeds. De wereldkampioen van '94 was Schumacher, Sennas rivaal dat jaar. Dan is het makkelijk om de jonge knaap, die tot dan toe lekker arrogant overkwam in de pers, als anti-favoriet te bestempelen, na enkele dubieuze incidentjes was hij meteen gebrandmerkt voor het leven. Talent ? Quasi hetzelfde, beide coureurs zijn uitmuntend in hun tak van de autosport. Charisma ? Senna: 100%, Schumacher nuldebotten. En dat, beste kijkbuiskindertjes, is hét mankement van de Duitser. (duitsers bestempelt men trouwens toch zowiezo niet echt als sympathiek)

Sennake
31-05-2006, 22:42
Wees blij dat Schumacher nog in de F1 zit, ...

In nog geen 1000 jaar waarde vriend. Voor mij mag hij gisteren al stoppen.

Omdat Senna zijn tijdperk tragisch voortijdig afgesloten werd, werd de F1 plots niet meer boeiend en waren de glorietijden voorbij. Verbitterd wezen deze Senna-fans alles af wat in de buurt kon komen van Senna, die voor hen de grootste aller tijden was. Van de doden trouwens niets dan goeds. De wereldkampioen van '94 was Schumacher, Sennas rivaal dat jaar. Dan is het makkelijk om de jonge knaap, die tot dan toe lekker arrogant overkwam in de pers, als anti-favoriet te bestempelen, na enkele dubieuze incidentjes was hij meteen gebrandmerkt voor het leven. Talent ? Quasi hetzelfde, beide coureurs zijn uitmuntend in hun tak van de autosport. Charisma ? Senna: 100%, Schumacher nuldebotten. En dat, beste kijkbuiskindertjes, is hét mankement van de Duitser.

Hier kan ik me wel in vinden moet ik zeggen. Ik trek dit schoentje aan.

Mario
01-06-2006, 08:59
Tja, 't is menselijk zeker.
Schumacher vertoont overigens veel gelijkenissen met Senna ; die was ook jong en arrogant toen hij de F1 binnenstapte en bulkte van het zelfvertrouwen en het talent. Hij gaf de gevestigde waarden als Lauda, Rosberg, Piquet en Prost ook 'op hun bakkes' of maakte het hen ten minste het leven zuur (op de piste en ernaast).

Een aflossing van de wacht is altijd moeilijk om te verteren voor fans van de oude garde (ik ben er zeker van de MS-fans maar moeilijk Alonso zijn succes gunnen), maar voor mij persoonlijk komt daar nog de hele historie van de illegale Benetton bij waar MS toen mee reed (dat is althans wat ikzelf geloof) en dat maakt het dubbel moeilijk hem te 'aanvaarden'. Bovendien heeft hij in de loop der jaren heel vieze streken uitgehaald (geleerd van Senna ?). Omdat ik de laatste jaren echter minder en minder de F1 volgde, had ik leren leven met zijn aanwezigheid en vind zelfs dat zijn titels van 2000 en 2003 straf. Maar iemand die 7-voudig kampioen is, hoeft zich toch niet te verlagen tot vieze trucs.

Overigens heb ik als zware Senna-fan nooit beweerd dat Senna de beste aller tijden was. Al een tijd besef ik dat dit een zinloze bewering is en voorheen vond ik dat deze 'titel' eerder een Fangio of Clark toekwam. ;)

Finish
01-06-2006, 11:56
(ik ben er zeker van dat de MS-fans maar moeilijk Alonso zijn succes gunnen

klopt. ik betrap me erzelf heel vaak op :D

Mark
01-06-2006, 17:59
Iedereen blijft maar bezig over Schumacher.............niemand eraan gedacht dat hij zijn zwaarste straf tegenmoet gaat?

„Corinna entzieht Schumi Essen und Sex“

In der neuen „AUTO BILD Motorsport“ legt der fiese Rosberg – BILD hatte ihn schon „Rotzberg“ getauft – jetzt sogar noch nach: „Ich möchte gern dabei sein, wenn er versucht, das Corinna zu erklären. Die entzieht ihm Essen und Sex für eine Woche!“

Bild (http://www.bild.t-online.de/BTO/sport/aktuell/2006/06/01/schumacher-finne-laesterei/schumacher-finne-laesterei,templateId=renderKomplett.html)

Dus als we Schumacher superslank en opgefokt zien rondlopen tijdens de volgende GP dan weten we waarom :D

Lambo
01-06-2006, 19:17
Een aflossing van de wacht is altijd moeilijk om te verteren voor fans van de oude garde (ik ben er zeker van de MS-fans maar moeilijk Alonso zijn succes gunnen), maar voor mij persoonlijk komt daar nog de hele historie van de illegale Benetton bij waar MS toen mee reed (dat is althans wat ikzelf geloof) en dat maakt het dubbel moeilijk hem te 'aanvaarden'.

Jep, en dat is nu één van de problemen. Omdat sommige mensen zich dingen menen herinneren of dingen voor waar nemen, ontstaan zo'n zaken. (En daar bedoel ik niet jou persoonlijk mee hoor Mario, jouw post gaf gewoon de aanleiding tot dit hersenspinsel van mij) Ik had deze week nog een discussie op een ander forum iemand die de F1 al 15 jaar 'intensief' volgt naar eigen zeggen. Toen men bezig was dat Hill een gentleman was op het circuit, haalde ik gewoon 1995 aan waar hij tot twee maal toe een heel dubieus manoeuvre op Schumacher uitvoerde, allesbehalve gentleman-waardig. Toen kreeg ik als kritiek dat ik een leugenaar was en dat Hill daar nooit de bedoeling had gehad, en dat het kwam door een fout van Schumacher op zijn slicks in de regen en dat Hill op zijn regenbanden sneller was, enzoverder...

Na 15 seconden googelen had ik al een foto gevonden waarop duidelijk bleek dat het poerdroog was op Silverstone die dag en dus dat Hill ook helemaal geen regenbanden nodig had... Maarja, hij herinnert het zich zo, dus dan was het ook zo.

Geheugens zijn niet te vertrouwen, en jaren na de feiten worden dingen ofwel helemaal vergeten, ofwel opgeblazen. Dat is gewoon een feit :)

SMM DOC
01-06-2006, 21:18
Luister jongens, wat Schumacher gepresteerd heeft tijdens de kwalificaties in Monaco was er over. Je maakt me niet wijs dat een meervoudig wereldkampioen F1, in Monaco, tijdens een flying lap, aan 16 km/u "de controle over zijn wagen verliest". Wanneer je tijdens een snelle ronde in Monaco in de fout gaat eindig je als Massa dit jaar of zoals vele andere voordien: met "ne perte totale", niet met een wagen die strategisch achter het hoekje in het midden van de baan geparkeerd staat. En met de huidige stand van telemetrie en communicatie tussen wagen en pits maak je me ook niet wijs dat Schumacher niet wist dat Alonso op weg was naar de pole.
Ik geloof wel dat het een ingeving van het moment geweest is: hij is niet voor een laatste ronde de baan op gegaan met de bedoeling een file te veroorzaken.
Bestraffing was dus volgens mij terecht, al was het maar om herhaling van dit soort grappen of erger in de toekomst te voorkomen. Waar gaan we anders naar toe??? Mekaar openlijk van de baan rammen zoals een paar jaar geleden? Pitcrew die met banden begint te gooien naar andere deelnemers? Teamleden die met kraaiepoten gaan strooien op het circuit?

Mario
01-06-2006, 21:40
Jep, en dat is nu één van de problemen. Omdat sommige mensen zich dingen menen herinneren of dingen voor waar nemen, ontstaan zo'n zaken. (En daar bedoel ik niet jou persoonlijk mee hoor Mario, jouw post gaf gewoon de aanleiding tot dit hersenspinsel van mij) Ik had deze week nog een discussie op een ander forum iemand die de F1 al 15 jaar 'intensief' volgt naar eigen zeggen. Toen men bezig was dat Hill een gentleman was op het circuit, haalde ik gewoon 1995 aan waar hij tot twee maal toe een heel dubieus manoeuvre op Schumacher uitvoerde, allesbehalve gentleman-waardig. Toen kreeg ik als kritiek dat ik een leugenaar was en dat Hill daar nooit de bedoeling had gehad, en dat het kwam door een fout van Schumacher op zijn slicks in de regen en dat Hill op zijn regenbanden sneller was, enzoverder...

Na 15 seconden googelen had ik al een foto gevonden waarop duidelijk bleek dat het poerdroog was op Silverstone die dag en dus dat Hill ook helemaal geen regenbanden nodig had... Maarja, hij herinnert het zich zo, dus dan was het ook zo.

Geheugens zijn niet te vertrouwen, en jaren na de feiten worden dingen ofwel helemaal vergeten, ofwel opgeblazen. Dat is gewoon een feit :)
In de toenmalige Benetton is wel degelijk de software gevonden voor o.a. tractiecontrole, wat toen verboden was. Alleen heeft niemand kunnen bewijzen dat Benetton het daadwerkelijk heeft gebruikt en uiteraard ontkenden Briatore en Schumacher dat ook.

Die ongevallen met Hill werden veroorzaakt door grove inschattingsfouten van Hill, maar niet omdat hij een gemene wilde uithalen. Als ik het mij goed herinner heeft hij tweemaal Schumacher langs achter aangereden/geramd bij een remmanoeuvre. Hij zat er niet eens naast, geloof ik.

Nicki_Mks
02-06-2006, 15:16
Het is ook niet de eerste keer dat hij zoiets uitsteekt in Monaco. Vorig jaar is hij in Mirabeau net lang genoeg blijven stilstaan om een SC te veroorzaken. Al is het toen niet algemeen aanvaard dat het opzettelijk was.

Savi
02-06-2006, 16:02
Die ongevallen met Hill werden veroorzaakt door grove inschattingsfouten van Hill, maar niet omdat hij een gemene wilde uithalen....wat andersom natuurlijk nooit waar kan zijn. ;-)

Raceboy
02-06-2006, 18:03
...wat andersom natuurlijk nooit waar kan zijn. ;-)

natuurlijk wel maar dan probeert DC hem zogezegd te vermoorden :rolleyes:

Lambo
02-06-2006, 18:25
Het is ook niet de eerste keer dat hij zoiets uitsteekt in Monaco. Vorig jaar is hij in Mirabeau net lang genoeg blijven stilstaan om een SC te veroorzaken. Al is het toen niet algemeen aanvaard dat het opzettelijk was.

tja, moest hij dan door de vangrails rijden om te passeren misschien? :s

Nicki_Mks
02-06-2006, 19:30
tja, moest hij dan door de vangrails rijden om te passeren misschien? :s

Nee, maar hij moest ook geen 45 seconden zitten twijfelen om over zijn eigen voorvleugel te rijden, om dat dan uiteindelijk toch te doen.

A.J.
02-06-2006, 20:18
Och, eigenlijk is deze talentvolle loser helemaal niet zoveel aandacht waard!
Hij zal toch nooit veranderen. Hij zal voor altijd de meest gehate wereldkampioen uit de geschiedenis blijven...

Mark
02-06-2006, 21:39
Als iemand op zoek is naar een kadootje voor AJ, bij deze een bruikbare link (http://www.schumacher-fanclub.com/):D :D

Toch blijft dit akkefietje aanhouden en komt er langzaam een erg zwart randje rondom de loopbaan van Schumacher.

Amid pressure from some of his rivals who want him to stand down from his role as president of the Grand Prix Drivers' Association (GPDA) after he was judged to have deliberately stopped his car on the track in the closing minutes of Monaco qualifying, fellow drivers now want to give Schumacher the chance behind closed doors to fully explain what happened.

www.autosport.com

Er zijn weleens pugilisten die een wedstrijd teveel gebokst hebben en daardoor onherstelbare schade oplopen. Het gevalletje "Monaco" kon dat wel eens worden voor Schumacher ;)

Petter-Jån
04-06-2006, 17:01
Ik vond eerst dat er al veel te veel gezeverd was over dat incident, dacht dat het al lang afgesloten was. Maar ja, langs de andere kant, waar dient een forum anders voor en als ik vind dat het afgesloten is, waarom lees ik het dan nog?

Enfin, ter zake, in de vergelijking Schumacher vs. Senna, denk ik dat het verschil eerder ligt in het feit dat Schumacher nooit een echt goede waardige tegenstander gehad heeft. Senna is groot geworden door legendarische duels met Prost voornamelijk. In die duels is er al eens een "foutje" gebeurd of een teamorder gevallen, wat dan een groot verschil kan maken. Als je met zoveel wereldtitels op zak en duidelijk sneller en met meer talent dan de rest rondrijdt en je gaat dan nog een onsportieve daad doen, dan is het eerder zoiets als van: "tegen kleintjes kan je wel hé?"
Waren Alonso en Schumacher van dezelfde generatie geweest, of had Alonso al 7 titels en Schumacher nog maar eentje, en werden de duels intenser, werd er anders over gebabbeld denk ik. Een sport wordt groot door duels, door tegenstanders die elkaar zo hard waard zijn dat ze nog net iets verder dan het uiterste moeten gaan. Een Senna die ze tot op het podium moeten slepen, waarbij hij zijn beker haast laat vallen, na 3 pogingen dat ding toch boven zijn hoofd krijgt gehesen is een grote meneer. Een Schumacher die nog heel fris staat te genieten van zijn overwinning, naast in-het-zweet-badende mede-coureurs is saai. Maar hij is dan wel sneller dan iedereen, maar weinigen gunnen het hem.

Mijn mening en ik ga hier nog wel eens komen lezen de komende dagen denk ik :)

Mario
04-06-2006, 18:19
Een Senna die ze tot op het podium moeten slepen, waarbij hij zijn beker haast laat vallen, na 3 pogingen dat ding toch boven zijn hoofd krijgt gehesen is een grote meneer. Een Schumacher die nog heel fris staat te genieten van zijn overwinning, naast in-het-zweet-badende mede-coureurs is saai. Maar hij is dan wel sneller dan iedereen, maar weinigen gunnen het hem.

Mijn mening en ik ga hier nog wel eens komen lezen de komende dagen denk ik :)
Was dat niet Piquet in Brazilië '82 ?
Ah neen, jij verwijst waarschijnlijk naar Brazilië '91.

Petter-Jån
04-06-2006, 19:42
Idd.

Toegegeven is wel aparte anekdote. Nooit gewonnen in zijn thuisland, hij rijdt op kop als versnellingsbak moeilijk begint te doen. Hij kan nog maar 1 versnelling gebruiken geloof ik en daarvoor moet hij de pook constant op z'n plaats houden, anders valt hij terug in neutraal. Rondenlang volgehouden en een doodvermoeide Senna die in de uitloopronde de wagen gewoon stil zet en wacht voor de hulpdiensten. Dat is althans wat ik me er van herinner. En dan dus de reeds geschetste podiumceremonie.

Dat zijn momenten die bij blijven en waarvoor je een heldenstatus krijgt. Mss niet helemaal terecht. Krijgt een MS geen heldenstatus omdat zijn wagen betrouwbaarder is, hij de mechaniek mss minder belast, hij gewoon een groot stuk sneller is dan zijn tegenstanders?
Ik denk dat de conclusie "dat we geen nieuwe Senna hebben" voorbarig is. We hadden geen nieuwe Prost!
De soms onsportieve acties van Michael worden hem erg kwalijk genomen, maar ik vraag me af hoe de publieke opinie zou zijn als Michael Schumacher en Ayrton Senna wel jarenlang strijd geleverd zouden hebben?

In feite blijft het speculeren, je kan rijders, die niet samen gereden hebben als ze allebei op hun hoogtepunt zaten (en dan nog eens met dezelfde wagen), niet met elkaar vergelijken. Alleen bij hardlopen mss, voor de rest bij geen enkele andere sport.

Maar goed, we zijn ondertussen mss beetje te ver :Offtopic: aan het gaan?

Mark
04-06-2006, 20:54
Schumacher has expressed a desire to put the Monaco incident behind him and concentrate on future races, but Webber thinks that the issue will dominate the Silverstone weekend as well.

www.autosport.com

Het zal dus nog wel even voortduren..........

Als Schumacher alles uit de kast moet halen om een overwinning of kampioenschap velig te stellen dan kan hij vervallen in het "gedrag" wat we van hem hebben gezien in Monaco.

In de laatste column van Nigel Roebuck (Autosport) komt zo'n geval naar boven. We schrijven het jaar 1990, tijdens een Europese F3 wedstrijd op Le Mans. Schumacher verprutst zijn start en tikt de twee mannen die hem links en rechts passeren van de baan. Max Angelelli en Zanardi zijn de slachtoffers..........Angelleli neemt in zijn schuiver alsnog Schumacher mee. Schumacher stapt uit maar ziet dat de race niet wordt stilgelegd ondanks de startcrash. Schumacher stapt weer in en zet de wagen midden op de baan neer, stapt weer uit en loopt weg. De race moest men wel stoppen nu. Deze anekdote staat te lezen in de biografie van Alex Zanardi.

bluelite
04-06-2006, 21:12
In de laatste column van Nigel Roebuck (Autosport) komt zo'n geval naar boven. We schrijven het jaar 1990, tijdens een Europese F3 wedstrijd op Le Mans. Schumacher verprutst zijn start en tikt de twee mannen die hem links en rechts passeren van de baan. Max Angelelli en Zanardi zijn de slachtoffers..........Angelleli neemt in zijn schuiver alsnog Schumacher mee. Schumacher stapt uit maar ziet dat de race niet wordt stilgelegd ondanks de startcrash. Schumacher stapt weer in en zet de wagen midden op de baan neer, stapt weer uit en loopt weg. De race moest men wel stoppen nu. Deze anekdote staat te lezen in de biografie van Alex Zanardi.

Jip, daar heb ik ooit nog beelden van gezien. Schumacher bewijst nog maar eens dat hij probeert op alle mogelijke manieren te winnen. Of wat dachten we van de race in Macau, toen hij Hakkinen een remtest gaf. Hakkinen out en MS kon met een kapotte achtervleugel aan de laatste ronde beginnen. Anderzijds hebben we allerlei botsmanoeuvres ook bij andere piloten gezien, alleen valt het op dat die manoeuvres heel Schumachers carrière tekenen.

senna's kingdom
05-06-2006, 09:49
Een Senna die ze tot op het podium moeten slepen, waarbij hij zijn beker haast laat vallen, na 3 pogingen dat ding toch boven zijn hoofd krijgt gehesen is een grote meneer. Een Schumacher die nog heel fris staat te genieten van zijn overwinning, naast in-het-zweet-badende mede-coureurs is saai. Maar hij is dan wel sneller dan iedereen, maar weinigen gunnen het hem.

Dat toont aan de oude auto fisiek zwaar waren.
Bij de nieuwe wagens zie je zelden iemand nog moeizaam uit een auto kruipen.
Misschien wat last aan de nek.
Senna was DE man die ook het het hardste trainde aan zijn conditie.
Toen gebeurde het regelmatig dat een rijder over vermoeid uit een auto stapte.Een rijder moest toen nog vechten met de auto.
Brute pk's.
De huidige wagens plakken zo op de baan,en de electronica vangt het vermogen op.Niets tegensturen meer.Ondanks dat het achterwiel aangedreven wagens zijn met ontzettend veel vermogen.
Spijtig genoeg,maar het is zo.
Ik kan meer genieten van beelden van toen dan een race van nu.

yvdp
05-06-2006, 11:00
De huidige wagens plakken zo op de baan,en de electronica vangt het vermogen op.Niets tegensturen meer.Ondanks dat het achterwiel aangedreven wagens zijn met ontzettend veel vermogen.

En daarom vindt men het raar dat Schumi de controle verliest tegen 16km/h :)

Mark
05-06-2006, 18:29
Diverse berichten verwijderd die niets met het onderwerp te maken hebben.......

Uit de huisregels van De Paddock:
Flamewars
Flamewars dragen ook niks bij aan het forum, laat je niet uit de tent lokken. Als een mod of admin een (potentiële) flamewar tegenkomt lopen de deelnemers, maar in ieder geval de starter van de war, het risico op een waarschuwing. Een typisch voorbeeld van threads die uitlopen op een Flamewar… (Schumacher arrogant of niet … of … Wie is de beste F1-piloot). Het heeft geen enkele zin om alsmaar over een kwestie door te bomen als de thread verzandt in eindeloos gezanik over wie gelijk heeft. Wees dan de verstandigste en laat het erbij.

senna's kingdom
07-06-2006, 19:39
Off topic,
Afgelopen weekend heb ik oude filmpje bezien op internet van de oude tijd.
Als je dat ziet mis je toch wel de oude F1.
Rijders die nog moeten spelen met het gas,driftend uit een bocht glijden...
Nu weet ik waarom de formule 1 zo saai lijkt.
De huidige wagens laten te weinig rijders capaciteiten zien.

sledge
07-06-2006, 19:50
Vind het opvallend en vreemd hoeveel mensen Schumacher afkraken voor wat hij gedaan heeft. Pagina's vol op fora's, zelfs in de krant was er niks terug te vinden over de race, wel een volledig blad over zijn actie.
Maar als ik dan naar de link autosport-voetbal maak, moet ik constanteren dat velen gewoon anti-Schumacher zijn, alleen om hem af te kunnen kraken.
Want... In de voetbal gebeuren zulke dingen wekelijks. Swalbe's, theatraal nergaan na een klein foutje, allemaal om te tegenstander buitenspel te zetten, net zoals Schumacher dat gedaan heeft. En ja, in het voetbal wordt het ook bestraft (als je lomp genoeg bent om je te laten pakken), maar wordt het wel algemeen aanvaardt dat het gebeurd. Als straks op het WK iemand een Swalbe maakt, zal daar geen letter over geschreven worden, maar als Schumacher dat doet, dan zouden ze hem bij wijze van spreken zijn licensie moeten afnemen.

Jochie
07-06-2006, 19:56
Vind het opvallend en vreemd hoeveel mensen Schumacher afkraken voor wat hij gedaan heeft. Pagina's vol op fora's, zelfs in de krant was er niks terug te vinden over de race, wel een volledig blad over zijn actie.
Maar als ik dan naar de link autosport-voetbal maak, moet ik constanteren dat velen gewoon anti-Schumacher zijn, alleen om hem af te kunnen kraken.
Want... In de voetbal gebeuren zulke dingen wekelijks. Swalbe's, theatraal nergaan na een klein foutje, allemaal om te tegenstander buitenspel te zetten, net zoals Schumacher dat gedaan heeft. En ja, in het voetbal wordt het ook bestraft (als je lomp genoeg bent om je te laten pakken), maar wordt het wel algemeen aanvaardt dat het gebeurd. Als straks op het WK iemand een Swalbe maakt, zal daar geen letter over geschreven worden, maar als Schumacher dat doet, dan zouden ze hem bij wijze van spreken zijn licensie moeten afnemen.

Dat is omdat zuiver onsportief gedrag god zij dank (nog) niet aanvaard wordt in de autosport.
Of het in voetbal wel op zijn plaats is is een andere discussie (vraag een Amerikaan maar eens hoe hij over soccer denkt).

Een schwalbe in de autosport, ik zou het wel eens willen zien.
Rechtdoor gaan in de chicane want "hij heeft mij aangetikt" :D

Mark
08-06-2006, 21:28
We gaan vrolijk door:

Michael Schumacher has told his rival drivers that they can forget about trying to get a further apology from him over his Monaco Grand Prix qualifying incident in tomorrow's meeting of the Grand Prix Drivers' Association (GPDA).

www.autosport.com

To be continued..............

Mark
09-06-2006, 00:14
To be continued..............

In het Duits:

Schwänzt Schumi GPDA-Sitzung wegen Fußball?

Fernando Alonso glaubt nicht, dass Michael Schumacher vor dem "Tribunal" der Fahrergewerkschaft GPDA zu ihrer turnusmäßigen Sitzung am Freitag (9.6.) erscheint. Der Grund ist nach Ansicht des Spaniers nicht Feigheit sondern Fußball: "Michael kommt gar nicht, weil doch da das Eröffnungsspiel läuft", sagt Alonso.

http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel1/schwaenzt_schumi_gpda_sitzung_wegen_fussball.11517 8.htm

Toch komt ie:
Schumi: "Ich bin bereit zu reden''

Was die Terminkollision des gegen 17:00 Uhr britischer Zeit (18:00 Uhr MESZ) GPDA-Treffens mit dem Fußballspiel Deutschland gegen Costa Rica betrifft, sagt Schumacher: "Ich erwarte eine sehr kurze Sitzung."

http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel1/schumi_ich_bin_bereit_zu_reden.115230.htm

Heerlijk dat non-nieuws :) auto-motor-und-sport.de is geen haar beter dan de welbekende rioolblaadjes op dit vlak ;)

Raceboy
09-06-2006, 21:00
En we zijn weer allemaal vriendjes:

Michael Schumacher will remain in his role as president and director of the Grand Prix Drivers' Association (GPDA), after the drivers cleared the air in their post-Monaco meeting at Silverstone on Friday.

autosport.com

Mark
10-06-2006, 20:55
En we zijn weer allemaal vriendjes:

Nou, niet allemal, Villeneuve stapt uit het clubje.

Jacques Villeneuve hat als erster und bislang einziger Fahrer die Konsequenzen aus dem anscheinend ergebnislosen Versuch Michael Schumacher vom GPDA-Thron zu stoßen gezogen:

http://www.adrivo.com/f1/artikel/artikel.php?ID=34097

Van de ene kant heeft het weinig impact,Villeneuve is toch aan zijn F1-afscheidstoernee bezig ;)

Raceboy
10-06-2006, 21:05
Formula One's race stewards have decided to take no action against Juan Pablo Montoya despite the complaints from David Coulthard about him being blocked during qualifying.

Coulthard was furious after he felt that Montoya had deliberately spoiled the start of his final lap in qualifying. He branded his McLaren rival's actions 'disgusting' and believed a hard line approach was needed from the stewards.

autosport.com

Ze meoten ook niet beginnen overdrijven he. Precies een klas kleine kindjes.

yvdp
10-06-2006, 21:08
mjah, coulthard zaagt bijna elke gp dat hij wordt tegengehouden...

marcel
10-06-2006, 21:34
hij wórdt ook elke wedstrijd tegengehouden. door zijn eigen wagen weliswaar.

Sennake
10-06-2006, 21:52
Ze meoten ook niet beginnen overdrijven he. Precies een klas kleine kindjes.

Als ze zo bezig blijven zullen we rap terug aan het systeem "iedereen om beurt 1 flying lap" zitten denk ik.

Mark
22-06-2006, 23:09
Het is nog niet gedaan ;):

Jacques Villeneuve and Pedro de la Rosa are being urged to go back on their decisions to quit the Grand Prix Drivers' Association (GPDA), so they can play a part in a renewed effort to make Michael Schumacher accountable for what happened at Monaco.

www.autosport.com

Er zijn signalen dat de positie van der Schumi onder druk staat binnen de GPDA.