PDA

View Full Version : Renault R25 - Alonso - GP Imola 2005 (Tameo - 1/43)


Sennake
03-06-2006, 15:48
Mijn 3 belangrijkste collection items op schaal 1/43 zijn zoals de meesten wel weten "wereldkampioenen F1 (http://users.pandora.be/sennake/moca_champ_f1/reca_f1_wc_menu.html)", "wereldkampioenen rally (http://users.pandora.be/sennake/moca_champ_ra/reca_ra_wc_menu.html)" en "Le Mans winnaars (http://users.telenet.be/sennake/moca_champ_lm/reca_lm_menu.html)".

Om minstens geen achterstand op te lopen ben ik dus verplicht om elk jaar de 3 laureaten te bouwen vóór het einde van het seizoen. Met de WK rally had ik het makkelijk omdat IXO een kant-en-klaar model leverde dat geen extra detaillering behoeft, maar de WK F1 en de Le Mans winnaar moet ik dit jaar nog bouwen. Het wordt dus tijd dat ik eraan begin en ik heb beslist om alvast Alonso's Renault aan te pakken.

http://www.sennake.be/champ_f1/2005r_01.jpg

Het betreft een white metal kit met veel foto-ets onderdelen, maar wel zonder motordetails. Qua werk valt dat dus nogal mee. Eerst worden alle onderdelen die in het lichtblauw gespoten moeten worden ontdaan van flash en naden, en dan wordt het vrij grove metaal fijn gepolierd met schuurpapier en staalwol. Eens dat gebeurd is kunnen de aerodynamische onderdelen aan de body gelijmd worden en na een laatste opkuis worden er 2 lagen witte Tamiya primer aangebracht (zie foto).

Het bouwplan voorziet de 2 tinten blauw in Tamiya-spuitbus kleuren TS-23 (lichtblauw) en TS-15 (donkerblauw). Het geel is een decal, wat ik op deze schaal echt wel appreciëer. Het spuiten van zo'n klein model in 2 kleuren is al meer dan riskant genoeg; 3 kleuren is bijna niet te doen, ook al vanwege de dikte van de spuitlagen.

Alhoewel ik een fervent gebruiker ben van Tamiya spuitbussen, vind ik dat ze op deze schaal eigenlijk niet zo geschikt zijn. Ten eerste zijn de spuitlagen vrij dik en ten tweede is het onmogelijk om de spuitdruk te doseren wat bij zo'n model als dit, met de vele aerodynamische hulpstukken die moeilijk bereikbare plaatsen meebrengen, onontbeerlijk is. Om bv de onderkant van die kleine spoilertjes te spuiten moet je met minimale druk lichtjes je spuitwerk beginnen opbouwen. Met een spuitbus zit meteen alles vol met verf en zie je geen details meer.

Dus ging ik op zoek naar alternatieven die met de airbrush kunnen aangebracht worden. In het Tamiya Enamel-gamma vond ik de kleuren X-14 en X-4 die volgens mij het dichtst aanleunen bij de spuitbus-kleuren. In het Model Masters (Testors) gamma bleken "Bright Blue" en "Blue Angel Blue" de meest aangewezen kleuren. Maar omdat het erg moeilijk is om een kleur in te schatten als ze nog in het weliswaar glazen potje zit heb ik een verftest gedaan (zie foto). Links de Model Masters (of Testors) kleuren, in het midden de referentiekleuren en rechts de Tamiya Enamel kleuren. Alhoewel ik het liefst spuit met Testors komen de Tamiya kleuren duidelijk het dichtst in de buurt van de referentiekleuren. Dus die zullen het worden. Wat ik ook had kunnen doen is het overspuiten van de spuitbus-verf in een glazen potje om dan die verf met de airbrush aan te brengen, maar ik heb dat nog nooit eerder gedaan en ik zou eigenlijk wel eens een demo willen zien uitvoeren alvorens ik dat zelf ga proberen. Iets voor onze eerste modelbouwmeeting in september : zet het al maar op de agenda Huudo ;)

Tot binnenkort!

Dominique
03-06-2006, 16:51
Wat ik ook had kunnen doen is het overspuiten van de spuitbus-verf in een glazen potje om dan die verf met de airbrush aan te brengen, maar ik heb dat nog nooit eerder gedaan en ik zou eigenlijk wel eens een demo willen zien uitvoeren alvorens ik dat zelf ga proberen. Iets voor onze eerste modelbouwmeeting in september : zet het al maar op de agenda Huudo ;)

Awel, dan zal ik daar eens voor zorgen. Want de methode van den Huudo is zoals ge weet een beetje afwijkend van de mijne. Ik maak mij sterk dat ik met propere handen uit de wheels kan vertrekken... :D

Edit: je vindt de uitleg trouwens hier (http://forum.depaddock.eu/showpost.php?p=152838&postcount=4)

Gulfie
03-06-2006, 19:43
ik heb de juiste kleuren voor deze auto ... maar dan wel in dupont autolak. Dus als je die wil, laat maar iets horen. Kan ook met de airbrush gespoten worden.

Sennake
04-06-2006, 15:24
ik heb de juiste kleuren voor deze auto ... maar dan wel in dupont autolak. Dus als je die wil, laat maar iets horen. Kan ook met de airbrush gespoten worden.

Dat vind ik erg symphatiek beste Tom, ware het niet dat de "bouwfabriek" weer op volle toeren draait en dus de body al gespoten is... Maar toch bedankt!

Nadat de body dus in het X-14 lichtblauw gespoten werd, en een dagje drogen, ziet hij er zo uit (zie foto) :

Tijdens dat droogproces heb ik natuurlijk niet werkloos zitten toekijken. Ik heb alvast de voornaamste aerodynamische submontages gemonteerd, nadat ze aan een intensieve opkuis en schuurbeurt onderworpen werden.

Hieronder zie je de versnellingsbak waaraan de achterspoiler bevestigd zit. Die spoiler is best wel een ingewikkeld geval dat me aardig wat kopbrekens gekost heeft vooraleer ik wist hij ik hem ineen moest plakken...

Vervolgens heb ik de voorspoiler gemonteerd. Hij ziet er hier vrij "lomp" uit, maar dat komt door de enorme vergroting van de foto : in werkelijkheid is hij amper 3cm breed en kloppen de verhoudingen wel.

Tenslotte de zogenaamde "bargeboards" die op geen enkele moderne F1-wagen meer ontbreken. Het is een combinatie van white metal onderdelen en photoetched onderdelen.

En eens al deze submontages klaar zijn om in grondverf gespoten te worden, ondergaan ze nog een laatste dryfit met de body om te kijken of alles wel past, zodat we later niet tot verrassingen komen te staan. Dat lijkt allemaal dik in orde!

Dat was het weer voorlopig. Tot de volgende update!

Sennake
06-06-2006, 17:35
Ziezo, de submontages werden ondertussen allemaal in grondverf gespoten en daarna in hun basiskleur : donkerblauw en/of semigloss black.

Ook heb ik de belangrijkste decal, de gele livery, met succes kunnen aanbrengen op de body. Ik was er eerlijk gezegd niet gerust in omdat het een vrij groot vlak betreft dat in één keer aangebracht moet worden, maar dankzij het uitstekende decalsetting product van Daco Products is alles goed gegaan.

Dit mag nu allemaal eens goed doordrogen, en daarna komen alle sponsordecals aan de beurt.

Tot de volgende update!

Gèrre
06-06-2006, 19:52
gebruiken ze speciale verf voor op die metalen delen of is dat dezelfde als voor de gewone modelbouw ?

Sennake
06-06-2006, 20:39
gebruiken ze speciale verf voor op die metalen delen of is dat dezelfde als voor de gewone modelbouw ?

Dat is dezelfde als voor plastic modelbouw. Je moet natuurlijk eerst een grondlaag aanbrengen, maar dat is in de plastic modelbouw niet anders. Het enige verschil is : als je de grondlaag vergeet pakt de verf op plastic niet goed, maar op metaal pakt ze gewoon NIET.

Gèrre
06-06-2006, 21:00
aah :) maar ik ben nu net begonnen aan de Benneton Ford B188 van T. Boutsen. Maar moet je nu elk deeltje in een grondlaag zetten of enkel de "carroserie" ?

Nismo
06-06-2006, 21:34
Onze Guy is voor de verandering weeral eens goe bezig met het in mekaar knutselen van een zéér mooi model. :drewl:

Guido
06-06-2006, 22:24
Onze Guy is voor de verandering weeral eens goe bezig met het in mekaar knutselen van een zéér mooi model. :drewl:

Amai nog niet! Die decal is zeer geslaagd, zeker aangezien het om een toch wel groot stuk gaat. Mooi werk!

Loeten
06-06-2006, 22:46
... maar dankzij het uitstekende decalsetting product van Daco Products is alles goed gegaan.


DACO ??? Mijn decals zijn ook van dat merk... Hebben zij dan ook decalbladen voor inktjet?? Ja, kweet het, ik blijf maar zagen, maar ik kreeg nooit echt een duidelijk antwoord hierop, etnzij dat ik naar Verlinden in Antwerpen moet... Verkopen ze daar dan die DACO ??

En nu terug on-topic:

Very nice Guy! Ik zou ook vrezen (en waarschijnlijk niet zo goed lukken) bij het plaatsen van zo'n decal. Ik zou hem waarschijnlijk in stukken gesneden hebben maar dan heb je altijd een naadje he...

Ik veronderstel dat je alles wat niet direct op de body moest nog wat liet vastzitten op het papier, goed passen en al vastleggen en dan zo de rest verder "sliden" ?? Of gebruikte je meer de SET en SOL werking...

Succes met dit prachtige model !!

:bye:

Tom21
07-06-2006, 18:26
Ziet er weer TOP uit Guy! Ben erg benieuwd naar het vervolg.
Aan zo'n white metal kit lijkt me toch veel werk te zitten. Al dat polijsten van de onderdelen...
Zijn die zo 'ruw' dat je ze alsmaar moet polijsten?

Tom

Sennake
07-06-2006, 22:30
Zijn die zo 'ruw' dat je ze alsmaar moet polijsten?

Tom

Inderdaad. Als ik qua gladheid de verschillende materialen zou moeten rangschikken zou ik zeggen :

1) plastic
2) resin
3) white metal

BSmodels
13-06-2006, 11:32
mmm, dit is het ideale moment om te registreren en een eerste berichtje te posten.
Ik heb namelijk dezelfde kit maar dan van de Chinese GP (SLK023).
Ik was namelijk ook nog een beetje aan het uitzoeken welke kleurreferentie ik zou gebruiken. Nu ik de foto's gezien heb ben ik er wel uit maw de tamiyar-referenties zien er goed uit.
Ik ga de spuitbussen wel gebruiken. Ik decanteer ze altijd in een goed uitgewassen (paar keer in het afwasmachien) babyvoedingpotje. Het voordeel van zo'n potjes is dat er in het deksel een rubber zit, die de potjes goed afsluit. Ik heb hier potjes staan die ik maanden geleden heb gedecanteerd en die zijn nog steeds goed bruikbaar.

Het zijn wel echt geweldige kits geworden tegenwoordig. Wat ik de beste verbetering vind aan deze kit is dat de "voorste onderste ophangingsarmen" als één geheel zijn en zo ook aan de body worden bevestigd. Dit is toch veel steviger.

Die gele decal is inderdaad een huzarenstukje, want als je goed kijkt op de foto zie je dat er ter hoogte van de cockpit nog een kleine "vin" zit, die natuurlijk door de decal loopt. Ik zie dat er op de decal wel twee uitsparingen zijn voorzien hiervoor, maar je moet het dan maar juist laten uitkomen !!!!
Als decalsoftener gebruik die van Tameo. Ben hier zeer content over.


groeten en laat de volgende serie fot's maar komen

BS

Sennake
13-06-2006, 12:00
Die gele decal is inderdaad een huzarenstukje, want als je goed kijkt op de foto zie je dat er ter hoogte van de cockpit nog een kleine "vin" zit, die natuurlijk door de decal loopt. Ik zie dat er op de decal wel twee uitsparingen zijn voorzien hiervoor, maar je moet het dan maar juist laten uitkomen !!!!

Wel, dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar wat bleek? Die 2 uitsparingen zijn eigenlijk perfect geschikt om de ganse decal mee te positioneren : eens je de vinnetjes door de uitsparingen gestoken hebt (wat vrij gemakkelijk gaat) ligt de ganse decal op zijn plaats en kan het sollen beginnen. Op de foto zijn de vinnetjes nog blauw, maar ondertussen heb ik ze al geel geschilderd. Niet met het door Tameo voorgestelde X-8 yellow van Tamiya, want dat is niet dezelfde kleur, maar wel door "lemon yellow" van Humbrol. Dat is weliswaar een matte kleur, maar dat speelt geen rol aangezien er toch een 4-tal vernislagen over komen. Ook aan de achterzijde van de body en de steuntjes van de spiegels ga je dat geel goed kunnen gebruiken trouwens.



Het zijn wel echt geweldige kits geworden tegenwoordig.

Inderdaad : ik vergelijk Tameo altijd met de Tamiya-kwaliteit, maar dan op 1/43.

groeten en laat de volgende serie foto's maar komen

Zodra ik mijn Canon terug heb maak ik er werk van. Er is heel wat te zien want ondertussen staan alle decals erop en heb ik ook al heel wat submontages zoals de voor- en achterspoiler, de barge-boards, de top-camera, het stuur, de volledige wielen, en een deel van de cockpit afgewerkt. Maar ik heb hem uitgeleend aan ons ma en als er nu één iemand is waartegen ik niet goed durf reclameren is het wel ons moeder eh...

Guido
13-06-2006, 12:37
mmm, dit is het ideale moment om te registreren en een eerste berichtje te posten.

...

BS

W E L C O M E !! in ons modelbouwhoekje hier op het web. Enjoy the ride :D, veel plek- en leesplezier en laat de bouwrapportjes/verslagjes maar komen.

:bye:

Sennake
14-06-2006, 18:54
Zodra ik mijn Canon terug heb maak ik er werk van.

En het is dus zover : ik heb hem terug en de foto's zijn gemaakt.

Op dit eigenste moment ben ik bezig aan de veligheidsgordels. Die bestaan uit foto-ets materiaal, en dus moeten ze vooraleer ze geschilderd worden, in de juiste vorm geduwd worden zodat ze later "natuurlijk" in de cockpit liggen. De foto toont die cockpit met reeds de 2 schoudergordels die in vorm geplooid zijn.

Maar ik zei dat ik al heel wat te tonen had wat al uitgevoerd was. Dat zie je hieronder dus : 4 foto's van de volledig gedecalde en verniste body, uit 4 verschillende gezichtspunten. Ik heb na het spuiten van de basiskleuren 2 vernislagen aangebracht met Gunze Sangyo vernis, omdat de Tamiya Enamels nu niet bepaald bekend staan om hun kleurvastheid en als je bijgevolg dezelfde plaats enkele keren vastneemt hangt de verf aan je vingers ipv op de body. En omdat decallen nu eenmaal een redelijk intensief proces is verkoos ik om die 2 vernislagen aan te brengen.

Nadat die droog waren werden dus de decals aangebracht. Dat ging van een leien dakje, dank zij de goede bouwtekening, gecombineerd met goede referentiefoto's. Geen noemenswaardige problemen dus.

Daarna werden weer 2 vernislagen aangebracht, die nu aan het doordrogen zijn. Het ziet er redelijk goed uit denk ik, al zeg ik het zelf.

Sennake
14-06-2006, 18:55
Maar ook de andere submontages zijn zo goed als klaar : je ziet achtereenvolgens de voorspoiler (zelfde behandeling als de body), de achterspoiler (idem) en de barge boards (idem) en vervolgens een dryfit van de voornaamste bodyparts. Tenslotte heb ik er de complete wielen bijgelegd om het plaatje compleet te maken.

Tot de volgende update!!

B. the builder
14-06-2006, 19:03
Dat ziet er gewoonweg perfect uit, ongelooflijk dat het hier om een 1/43 model gaat! :worship:
________
RedHead (http://camslivesexy.com/cam/RedHead)

BSmodels
14-06-2006, 22:00
Het ziet er redelijk goed uit denk ik, al zeg ik het zelf.


euh, redelijk, zeg maar fantastisch

:applaus:

Guido
14-06-2006, 22:15
Mooi hoor, al moet ik zeggen dat de logo's van de voorste vleugel precies niet echt haarscherp zijn. Maar bon, daar kan je als bouwer niks aan doen. Je moet het stellen met de decals die je hebt, maar... "good job mate"!!

Sennake
14-06-2006, 22:20
Mooi hoor, al moet ik zeggen dat de logo's van de voorste vleugel precies niet echt haarscherp zijn. Maar bon, daar kan je als bouwer niks aan doen. Je moet het stellen met de decals die je hebt, maar... "good job mate"!!

Er aan doen kan ik zeker niet, maar ik denk dat je als doorwinterde "1/24-bouwer" even uit het oog verliest dat die voorspoiler 5 keer in die foto kan en dat je in werkelijkheid geen enkele hinder ondervindt van dit "euvel". Dat krijg je als je met een macrolens foto's begint te nemen eh ;)

Dragonfly
14-06-2006, 23:32
Super knap hoor.
ff een klein vraagje ,die koelsleuven op de sidepods is wel jammer dat deze dicht zijn. Maar de schaal is te klein om deze open te zetten zeker ?
maar toch knap :)

Nismo
15-06-2006, 09:06
.....................

Het ziet er redelijk goed uit denk ik, al zeg ik het zelf.


En gij moogt dat zeggen.:p
Dat gaat hier weer een vried schoon modelleke worden ;)

Gèrre
15-06-2006, 09:34
Zeer schoon
en zefs die velgjes zijn perfect met het OZ racing logo erin
chapeau !

Guido
15-06-2006, 12:21
..., maar ik denk dat je als doorwinterde "1/24-bouwer" even uit het oog verliest dat die voorspoiler 5 keer in die foto kan en dat je in werkelijkheid geen enkele hinder ondervindt van dit "euvel". Dat krijg je als je met een macrolens foto's begint te nemen eh ;)

Toch niet. Ik zal je eens een decalsheet tonen op 1/144ste van Revell, made by Daco, printed by Cartograf, waar je met de loupe kan lezen wat erop staat! 't is net het feit dat je met een marcolens deze foto's maakt en dat je daardoor dit soort van "onzuiverheden" kan blootleggen. Tuurlijk ziet het er allemaal heel goed uit, maar de technologie van vandaag is onverbiddelijk en laat toe de verschillen bloot te leggen tussen een goeie decal en een super goeie decal. 't is eerder een kritiekje aan het adres van de makers.;)

Sennake
15-06-2006, 15:32
't is net het feit dat je met een marcolens deze foto's maakt en dat je daardoor dit soort van "onzuiverheden" kan blootleggen.

Zo een ongelofelijk Borsato-fan ben ik nu ook weer niet eh :+
Of was 't Pantani? :+

Sennake
15-06-2006, 15:34
Ik zal je eens een decalsheet tonen op 1/144ste van Revell, made by Daco, printed by Cartograf, waar je met de loupe kan lezen wat erop staat!

Ik geloof je wel, maar toch zijn ook deze decals "printed by Cartograf" hoor...

Sennake
15-06-2006, 15:36
Super knap hoor.
ff een klein vraagje ,die koelsleuven op de sidepods is wel jammer dat deze dicht zijn. Maar de schaal is te klein om deze open te zetten zeker ?
maar toch knap :)

De schaal is te klein en vooral : het gaat hier om vol gegoten white metal van enkele mm dik. Als je dat gaat openen moet je ik weet niet hoeveel materiaal wegnemen en wat je dan overhoudt heeft totaal geen sterkte meer zodat je model zijn vorm zou verliezen.

Guido
15-06-2006, 16:31
Ik geloof je wel, maar toch zijn ook deze decals "printed by Cartograf" hoor...

Denk dat het eerder een probleem is van "made by...". Wat er niet is, kan je ook niet printen he. Maar bon, Daco is natuurlijk wel dé referentie van fijn getekende decals. Soit, we dwalen af. :D

Denk dat ik eens naar de Macro moet voor een macrolens en zal daar bij Marco eens wat uitleg vragen... :D :+

Eygmar
15-06-2006, 18:39
(Zodra ik mijn Canon terug heb )
sennake weer een knap staaltje van vakmanschap
toch geen problemen gehad met nieuw toestel

Sennake
18-06-2006, 10:14
toch geen problemen gehad met nieuw toestel

Absoluut niet : alles werkt prima, zoals het hoort.

Sennake
20-06-2006, 20:20
Ziezo, hij is klaar en de foto's van het afgewerkte model vind je hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=176588&posted=1#post176588).