PDA

View Full Version : Tips voor een goede "wedstrijd drift"


A.J.
07-06-2006, 21:07
Na enkele driftwedstrijden als jurylid gefungeerd te hebben merk ik dat er nood is aan wat uitleg aan de heren drifters over wat wij (de jury) van hen verwachten.

Qualifying & sideways
entry speed
de snelheid aan de ingang van de eerste bocht is voor ons belangrijk MAAR mag niet ten koste gaan van de ideale lijn.
Voorbeeld : een bocht die in derde gedrift kan worden moet ook in derde tegen ruim 100 km/h worden ingezet. Niets is zo eenvoudig om voor zo'n bocht naar tweede te gaan en dan vol op het gas. De wagen gaat dwars maar niet op een vloeiende manier. Neem de snelheid mee de bocht in en indien je te snel gaat ga dan links remmen of gebruik een nog iets grotere drifthoek om de snelheid eruit te nemen.
drifthoek
Hoe meer hoek hoe beter MAAR dit mag niet ten koste gaan van de ideale lijn.
Wij weten ook dat om op de ideale lijn te geraken er soms wat meer snelheid moet weggenomen worden door links te remmen enz en hierdoor een wagen even iets minder dwars staat.
ideale lijn
Deze komt vrijwel overeen met de ideale racelijn van een bocht. Van buiten naar binnen en weer naar buiten. Dwars aan het instuurpunt, met de neus over het clipping point en daarna weer dwars met het buitenste achterwiel op de witte lijn aan de buitenkant van de bocht
show
hoe meer rook hoe beter, hoe dwarser hoe beter, hoe sneller hoe beter. Deze combinatie geeft een oerspektaculair uitzicht wat het publiek maar ook wij willen zien.

Als er een combinatie is van 3 bochten willen wij een vloeiende drift zien door deze 3 bochten. Niet dwars door bocht 1 en dwars door bocht 2, de wagen rechtdoor laten lopen en dan pas dwars zetten voor bocht 3. Iemand die de 3 bochten al driftend neemt en een klein foutje maakt zal meer scoren dan iemand die zijn drift afbreekt en hierdoor wel op de lijn blijft

Twin Battle
Hierin zijn de 4 punten van hierboven ook belangrijk MAAR wij willen actie zien.
De tweede moet de eerste proberen in te halen al driftend. De tweede moet niet meer hoek rijden als de eerste tenzij de eerste totaal niet drift. Wij willen de neus van wagen twee zien kort bij de deur van wagen 1.
voorbeeld : indien wagen 1 perfect drift en wagen 2 ook maar ze rijden op 40 meter van elkaar gaat de battle naar wagen 1. Indien hetzelfde gebeurt maar wagen 2 benadert wagen 1 tot op 1 meter en gaat er samen mee dwars door de bocht dan gaat de battle naar wagen 2 omwille van zijn aanvalslust.

Als iemand spint tijdens een battle zal hij bijna steeds uitgeschakeld worden. MAAR als de andere hierop reageert met een "laffe drift" (gewoon parkoers rijden met vrijwel geen hoek" kunnen we een re-run krijgen.

Spreek me gerust aan tijdens de trainingsdag in Chimay om mijn mening te vragen. Ik zal proberen om u op het rechte, lees dwarse, pad te brengen.

100 points from the Belgian jury:gas:

BE Drift Series
07-06-2006, 21:43
hoe gaat de jury om met de handrem? (vraagje gelezen op de driftforum.nl)

A.J.
07-06-2006, 22:05
dit zien we liever niet.
Maar als een drift fout wordt ingezet en de wagen gaat rechtdoor dan zal een trek aan de handrem toch een mislukte drift een beetje in de goede richting brengen.
Met andere woorden.
Mooie drift zonder handrem zal meer opleveren dan een drift ingezet met handrem. Drift met handrem zal meer opleveren dan gewoon bochtje rijden na mislukte aanzet.
Hier spreek ik over een normale bocht.

In de situatie van het keerpunt in Chimay zullen we ons standpunt duidelijk maken tijdens of na de zaterdag training. Van hieruit kan ik niet zeggen of de handrem noodzakelijk is op het keerpunt of dat het ook kan door extreem dwars te gaan en links bijremmen. Wij verkiezen het laatste maar het moet natuurlijk ook mogelijk zijn.

Jeroen_M3
07-06-2006, 22:21
Da's nu ne keer intressant om allemaal te weten.
Hoe zit 't eigenlijk met de qualifying, is het de beste van de 3 ronden die telt en wat gebeurd er als je bijvoorbeeld maar 1 ronde rijdt?

A.J.
07-06-2006, 22:41
Tijdens de Qualifying worden de 3 runs samengeteld.
als je maar 1 run doet heb je 2 nul scores.

M-jo
07-06-2006, 23:28
Mooi . Lekker verstaanbaar vertaald . Thx . :worship:

Handrem is nooit noodzakelijk .
Enkel bij achterwaarts verlaten van de piste , richting decor .
Wel handig bij een keerpunt , dat wel .
Bij KOE 2005 Warneton , zaten er trouwens niet veel
handremgebruikers in de top 10 , wel de RSZ-Boys , zonder !

Laat Chimay verduidelijking brengen . :gas:

A.J.
07-06-2006, 23:36
Mooi . Lekker verstaanbaar vertaald . Thx . :worship:



ben ook maar een gewone jongen hé :+

BE Drift Series
08-06-2006, 09:06
zwaaien naar publiek? handje uit het raam? twee handen uit het schuifdak?
wordt daar de jury blij van? scoort dat puntjes?

A.J.
08-06-2006, 09:15
We beschouwen dat ook als show maar het mag niet ten koste gaan van een drift. Vaak is de drift dan niet echt op de ideale lijn.

Mij is trouwens opgevallen dat in D1GP Japan en USA de ramen potdicht zijn. Denk trouwens dat als de battles closer en closer worden wij deze veiligheidsmaatregel misschien ook moeten overwegen...

M-jo
08-06-2006, 12:59
How how how !
Bewust niet gedaan .
In reglement staat duidelijk:
in BE en NL Driftseries is het NIET toegestaan
om ledematen en/of gelijkaardige . . . vul zelf maar in . :no:

Leuke show , dat wèl . Ontegensprekelijk .
Moet best kunnen op demo's en dergelijke .
Sommige Ollanders zijn er ook erg goed in ! :D

Voor de Series : Ramen potdicht .
Ook afgeplakt met folie . Om versplintering tegen te gaan .
Staat OOK zwart op wit . Uitstekende maatregel trouwens .
Zal het zelf ook maar es doen . . . ;)

Jeroen_M3
08-06-2006, 23:21
Dat had ik ook begrepen uit het reglement, niet dat ik het anders wel zou kunnen:eek: , maar ben er zeker van dat er mensen zich hebben ingehouden.

joeri M3
11-06-2006, 00:53
goed om dit te weten !

thanks