PDA

View Full Version : Zolder six hours, 16/17/18 juni 2006.


Mark
12-06-2006, 23:36
A.s. weekend de eerste versie van deze moto-endurance wedstrijd. Benieuwd wat me mogen verwachten.................



Thursday 15 06 06* Motorsportschool Zolder

09.00 - 09.20 Free Practise 20'
09.20 - 09.40 Free Practise 20'
09.40 - 10.30 Training EWC 50'
10.30 - 10.50 Free Practise 20'
10.50 - 11.10 Free Practise 20'
11.10 - 12.00 Training EWC 50'
12.00 - 13.00 MOTORSILENCE - SILENCE MOTEUR
13.00 - 13.20 Free Practise 20'
13.20 - 13.40 Free Practise 20'
13.40 - 14.40 Training EWC 60'
14.40 – 15.00 Free Practise 20'
15.00 - 15.20 Free Practise 20'
15.20 - 16.20 Training EWC 60'
16.20 - 16.40 Free Practise 20'
16.40 – 17.00 Free Practice 20'

Friday 16 06 06*
9.05 - 9.30 Super Twins Qualifying session 1 25 min
9.45-10.10 Classic Bikes Qualifying session 1 25 min
10.20-10.45 Super Twins Qualifying session 2 25 min
10.55-11.55 Endurance World Championship Free Practice (60’)
12.00-13.00 Motorsilence
13.00-13.25 Monobikes 450 practise 25 min
13.35-14.00 Serie 600 Free Practise 25 min
14.10-14.40 Superstock 600 free practise 30 min
14.50-15.20 Monobikes 650 practice 30 min
15.30-16.00 Super Twins Race 1 30 min
16.15-17.15 Endurance World Championship Free Practice (60’)
17.25-17.50 Classic Bikes Qualifying session 2 25 min

Zaterdag 17 06 06*
9.05-9.35 Endurance World Championship, group 1 1st qualifying
9.45-10.15 Endurance World Championship, group 2 1st qualifying
10.25-10.55 Endurance World Championship, group 3 1st qualifying
11.05-11.30 Superstock 600 Qualifying session Qual. 25 min
11.40-12.05 Serie 600 Qualifying session Qual. 25 min
12.05-13.05 Motor Silence
13.05-13.25 Super Twins Race 2 Race 20 min
13.35-13.55 Classic Bikes race 1 Race 20 min
14.05-14.35 Endurance World Championship, group 1 2nd qualifying
14.45-15.15 Endurance World Championship, group 2 2nd qualifying
15.25-15.55 Endurance World Championship, group 3 2nd qualifying
16.05-16.30 Serie 600 Race 1 Race 25 min
16.40-17.05 Superstock 600 Race 1 Race 25 min
17.15-17.40 Monobikes 450 race Race 25 min
17.50-18.15 Classic Bikes race 2 Race 25 min

Zondag 18 06 06*
09.05-9.50 Endurance World Championship Warm up ('45 min)
10.00-10.20 Monobikes race 650 Race 20 min
10.30-10.50 Series 600 race 2 Race 20 min
11.00-11.20 Superstock 600 Race 2 Race 20 min
11.20-12.05 Pre-race preparations 45 min
12.05-18.05 Endurance World Championship 6h Race (6 hours)
Podium procedure

Mario
13-06-2006, 08:12
Wat je mag verwachten ?
Da's verdorie een officiële manche van het wk uithouding. De moeite dus. Blijft me wel een raadsel waarom ze naar Zolder komen en niet naar Francorchamps, zoals vroeger. Maar bon, voor mij is het heel wat dichter bij de deur.
Zet uw vooroordelen opzij wat betreft motorsport en je zult zien dat dit zeker zo goed is als gelijk welke autosporttak.
:cool:

M-jo
13-06-2006, 13:39
Ik kom zéker langs . Op zaterdag .
Ik moet het gezien hebben . Ben super benieuwd .
Ken Zolder enkel een beetje met de auto .
Met 2 wielen minder lijkt het me ook amusant .
Zeker met dit niveau van motorsport . WK Endurance !

TYRI F1
13-06-2006, 19:52
ben wel van plan om langs te gaan.. ben ook naar de 500km van assen geweest en vind het een leuke sfeer..

ligt er maar net aan wat het weer doet want heb geen zin om weg te schroeien op een tribune :/

Raceboy
13-06-2006, 20:09
ben wel van plan om langs te gaan.. ben ook naar de 500km van assen geweest en vind het een leuke sfeer..

ligt er maar net aan wat het weer doet want heb geen zin om weg te schroeien op een tribune :/


Dan heb je geluk op zolder doen ze niet aan tribunes :D

A.J.
13-06-2006, 20:11
[QUOTE=TYRI F1ligt er maar net aan wat het weer doet want heb geen zin om weg te schroeien op een tribune :/[/QUOTE]

kom maar een pintje pakken :D

Ottooke
13-06-2006, 21:31
De officiële World Endurance Championship website: http://www.worldendurance.co.uk/

Enkele highlights uit de press release:
Fifty teams have signed up for the race, with the permanent championship numbers swelled by a record number of wild-card entries.

Seventeen Nations (waaronder enkele Belgische teams)

Seven Manufacturers

Bij de andere series die gaan rijden kan ik me weinig voorstellen, maar namen zoals superstocks en super twins lijken me wel super om naar te kijken!

Mark
13-06-2006, 21:46
Wat je mag verwachten ?

Hopenlijk met het gevoel dat ik in 2006 voor de eerste keer met een tevreden gevoel terug naar huis ga na een dagje circuit ;) Wat dat betreft is het dit jaar toch wel een beetje pruimentijd :(

Thomaske
13-06-2006, 21:53
Ik zal ook aanwezig zijn dat weekend.

Ze zeggen weer goed weer. Zo'n 25°C en geen neerslag, ideaal zou ik zeggen :D

Mvg...

Mark
13-06-2006, 23:06
Zo'n 25°C en geen neerslag, ideaal zou ik zeggen :D

Ja, jij lonkt weer naar de biker-babes :D

Eens even door de lijst van deelnemende teams gelopen:

84 Heylen Racing Team BEL Yamaha YZF-R1 Hans Heylen BEL, Patrick Quintens BEL, Didier Boelens BEL

Familie van?

Enkele weken terug was er een prestatie van een van de Belgische teams in de Wheels. AJ, welk team was dat?

A.J.
13-06-2006, 23:41
Enkele weken terug was er een prestatie van een van de Belgische teams in de Wheels. AJ, welk team was dat?

dat was nummer 5

kijk uit naar het weekend. Vermoed dat het druk gaat worden (lees weinig slapen)

senna's kingdom
18-06-2006, 17:28
NR5 is Mario Van Vossel en nog iemand.

Mark
18-06-2006, 18:30
Wat je mag verwachten ?

Een leuke klasse om naar te kijken! Een aanwinst, de rest van het bijprogramma was wat povertjes te noemen. Een beetje bloedarmoede qua deelnemers.

Dan de organisatie van dit weekend? Dat is een heel ander verhaal :mad: Over de activiteiten naast de baan zal ik geen uitspraken doen, iets voor de interne (zeer pittige) keuken ;)

Na afloop van de dag nog een flinke "Zolderse" onvolkomenheid mogen meemaken. Morgen ff bellen en mailen met de desbetreffende Zolders pipo, die mag mij het e.e.a. gaan uitleggen ;) Bij geen antwoord naar tevredenheid? tja, hou het dan maar hier in de gaten :)

Publieke belangstelling was zeer mager te noemen op zaterdag. Er loopt meer volk rond op een donderdag wanneer er vrije trainingen zijn.

Luuk S
18-06-2006, 21:27
Afgelopen weekend is in twee woordden samen te vatten:

Warm en Oersaai.

Ze hebben er hun broek weer aan gescheurd, want er stond geen mens langs de baan, al hebben de weinige toeschouwers wel €25 per stuk mogen betalen.
Wat mij betreft niet echt voor herhaling vatbaar.

:Offtopic: Trouwens, vraagje voor Mark: de baanposten hadden behalve de gebruikelijke resem vlaggen, dit weekend ook een bord bij zich met "PUSH" erop. Wat wil dat zeggen?

Mario
19-06-2006, 08:50
Ik ben zaterdag geweest en ik ben tevreden terug naar huis gekeerd.
Een aparte parking voor de motards, vlak aan de Jacky Ickx-chicane (?), was het eerste positieve dat me opviel. :applaus:
Daarnaast, zeker ’s morgens, weinig tot geen volk, zo heb ik het graag (de organisatoren waarschijnlijk veel minder…). Heb me eerst een tijdje op die hoop zand aan de eerste bocht geposteerd en daarna beginnen rondwandelen (overdekte kijkplaats aan s/f, en zo verder gegaan tijdens de pauze : via de eerste chicane naar de Villeneuvebocht en zo ook eens tot aan Wheel gewandeld. Daarna weer naar het circuit gewandeld en me net voor de Villeneuvebocht geposteerd. Op ’t gemak gegeten, wat gelezen en toen was het tijd voor wat nevenprogramma’s : Super Twins (Ducati’s SS’en, Laverda’s, en nog een motor die ik niet ken). De Duc Paul Smart viel helaas al rokend in de opwarmronde uit (aan de Villeneuvechicane). Het geluid van een ronkende twin is toch wel apart en ik verkies het veruit boven een jankende 4-cilinder.

Daarna was het de beurt aan de Classics en die maakten precies nog het meeste kabaal per mm cilinderinhoud. Daar werd ook geracet had ik de indruk van waar ik stond, maar er waren ook redelijk wat uitvallers.

Vervolgens begonnen de trainingsritten voor het hoofdprogramma en daarvan vond ik de Kwak nr. 8 het indrukwekkendst qua stijl, hoe hij door de bocht voor de Villeneuvechicane kwam gereden. Ben lang geen kenner, maar hij leek me ook een van de snellere mannen. Gelukkig reden er ook nog een Duc 999 en een RSV Mille mee. Die haalde je er zo uit, gewoon afgaand op het gehoor.

Enfin, wat mij betreft, goed meegevallen, maar er waren wel wat minpunten : het circuit zelf. Een puur Micky Mousegeval en zeker de Villeneuvechicane is er wat mij betreft te veel aan om het aantrekkelijk te maken, want het verkloot het interessantste stuk van het circuit. De speakers werkten enkel aan s/f, waar ik stond (tussen eerste chicane en Villeneuvechicane) gewoonweg niet. :( De batterij van mijn fototoestel geeft er na 1 foto de brui aan. :rolleyes:

Opvallend : ik heb haast meer Frans dan Nederlands gehoord (zowel bij baancommissarissen als publiek).
O ja, sorry als ik de namen van de bochten verkeerd heb. Ik was voor het eerst sinds ettelijke jaren nog eens daar en ken Zolder ook nauwelijks.

Raceboy
19-06-2006, 11:56
Een aparte parking voor de motards, vlak aan de Jacky Ickx-chicane (?), was het eerste positieve dat me opviel. :applaus:

Die is er altijd. maar ik weet niet of die altijd tsaat aangegeven.

Ottooke
19-06-2006, 12:48
Afgelopen weekend is in twee woordden samen te vatten:

Warm en Oersaai.

Ze hebben er hun broek weer aan gescheurd, want er stond geen mens langs de baan, al hebben de weinige toeschouwers wel €25 per stuk mogen betalen.
Wat mij betreft niet echt voor herhaling vatbaar.

:Offtopic: Trouwens, vraagje voor Mark: de baanposten hadden behalve de gebruikelijke resem vlaggen, dit weekend ook een bord bij zich met "PUSH" erop. Wat wil dat zeggen?
Dat bord wordt getoond wanneer een motorrijder met zijn motor op wandel is langs de kant van de baan. De baancommissaris met het PUSH bord volgt de motorrijder enkele meters achter hem en achter de vangrail.

Blijkbaar was het verboden om als baancommissaris de motorrijder te helpen duwen. Het is inderdaad veel veiliger om een motorrijder minutenlang te laten wandelen (met dit hete weer, strompelen) op het circuit dan dat enkele baancommissarissen de arme motard gaan helpen en een potentieel gevaarlijke situatie in enkele minuten opgelost kan zijn :rolleyes:

Ik heb zo gisteren 2 motards gezien die van het rechte stuk voor de Ickx chicane kwamen gewandeld. wat ik nog gehoord heb is der er eentje ter hoogte van de veiligheidstoren tegen de grond gegaan is van uitputting en/of uitdroging, de andere heeft van de organisatie een flesje water gekregen toen hij net de pitlane was binnengestrompeld.

Mark
19-06-2006, 23:12
Blijkbaar was het verboden om als baancommissaris de motorrijder te helpen duwen. Het is inderdaad veel veiliger om een motorrijder minutenlang te laten wandelen (met dit hete weer, strompelen) op het circuit dan dat enkele baancommissarissen de arme motard gaan helpen en een potentieel gevaarlijke situatie in enkele minuten opgelost kan zijn :rolleyes:



FIM en veiligheid lijken wel twee woorden die niet samengaan in 1 zin. Afgelopen weekend helaas een aantal zaken gezien die absoluut niet door de beugel kunnen. Althans, voor mij dan ;)

Als er geen wijzigingen worden aangebracht in de structuur van het weekend voor volgend jaar dan zal ik helaas een "non-participation" als antwoord geven op de participatie van deze azijnpisser.

:Offtopic:
Tijdens de Moto GP was het chaos alom tijdens de start. Een van de slachtoffers was Gibernau. Gevolg? Een hersenschudding en een gescheurd sleutelbeen. Bij aankomst was dat gescheurd sleutelbeen inmiddels gebroken!

Sete Gibernau (Marlboro Ducati), die buiten zijn schuld de aanleiding was voor de crash, hield aan zijn reeks van buitelingen over het asfalt en in de grindbak een gescheurd sleutelbeen en een hersenschudding over. De Spanjaard werd met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd, maar raakte met de ambulance bij een auto-ongeluk op de snelweg betrokken, waarbij hij van het brancard schoof en alsnog zijn gekwetste sleutelbeen brak. Maandag wordt Gibernau aan zijn gebroken sleutelbeen geopereerd.

http://www.racesport.nl/nieuwsbericht/9955/MotoGP-Laatste+update+gevallen+MotoGP+coureurs+Barcelona. html


We urineren dan weleens over de FIA maar die heeft tenminste helicopters beschikbaar voor de koningsklasse ;)
:Offtopic:

Luuk S
20-06-2006, 09:57
Ik heb inderdaad samen met de baanposten van post TkweetniehoeveelC die arme man van water voorzien. Dat had hij wel verdiend nadat hij zijn stalen ros bij temperaturen van 30+ van aan de Rea (sorry, het Medical Center) tot aan de pitlane had geduwd.
De arme man kreeg trouwens onmiddellijk een dame van zijn team op zijn nek dat hij zijn verbruik verkeerd berekend had.

Ik weet zijn naam niet, maar deze pechvogel mag wat mij betreft de prijs van Hulk van de dag krijgen ;)

@ Ottooke: dank u voor de uitleg, ben niet zo thuis in de motosport.

SMM DOC
20-06-2006, 14:19
Dat de piloten niet geholpen mochten worden bij het duwen van hun motoren was een FIM regel, daar had Zolder niks mee te maken.
Over de eisen die door organisatoren zoals de verschillende circuits en organisaties zoals FIM en FIA gesteld worden qua veiligheid en medische voorzieningen wil ik gerust een keer een heel grote boom opzetten (en ik denk dat Luuk S onmiddellijk meedoet). Op sommige gebieden is men zo laks als maar kan zijn terwijl er op andere vlakken aan overshooting van hier tot Tokio wordt gedaan. Sorry Mark maar van dit laatste is overal aanwezigheid van een medische helicopter eisen een heel mooi voorbeeld: indrukwekkend maar meestal compleet nutteloos.
Probleem is dat deze regels meestal opgesteld worden door mensen in een kostuum op een bureau in plaats van degenen die met hun beide voeten in de dagdagelijkse realiteit staan.

senna's kingdom
20-06-2006, 16:11
FIM en veiligheid lijken wel twee woorden die niet samengaan in 1 zin. Afgelopen weekend helaas een aantal zaken gezien die absoluut niet door de beugel kunnen. Althans, voor mij dan ;)

Als er geen wijzigingen worden aangebracht in de structuur van het weekend voor volgend jaar dan zal ik helaas een "non-participation" als antwoord geven op de participatie van deze azijnpisser.

:Offtopic:
Tijdens de Moto GP was het chaos alom tijdens de start. Een van de slachtoffers was Gibernau. Gevolg? Een hersenschudding en een gescheurd sleutelbeen. Bij aankomst was dat gescheurd sleutelbeen inmiddels gebroken!



We urineren dan weleens over de FIA maar die heeft tenminste helicopters beschikbaar voor de koningsklasse ;)
:Offtopic:

Sorry,maar er was wel een helicopter aanwezig.
Die heeft melandri en capirossi weg gevoerd.
Die 2 waren er duidelijk erger aan toe dan gibernau.
Dat die ziekenwagen een ongeval heeft onderweg kan de organisatie niet aan doen.
Ik had dit zondag avond al gelezen op racing-live.com
Ach ja,gibernau blijft een pechvogel:( .

Mark
20-06-2006, 18:04
Op sommige gebieden is men zo laks als maar kan zijn terwijl er op andere vlakken aan overshooting van hier tot Tokio wordt gedaan. Sorry Mark maar van dit laatste is overal aanwezigheid van een medische helicopter eisen is een heel mooi voorbeeld: indrukwekkend maar meestal compleet nuteloos.

Ik leer weer iets bij. Dacht altijd dat zo'n trauma-helikopter nodig was om de gevolgen van ernstig hoofdletsel te beperken tijdens het transport naar het ziekenhuis. Hier in de regio zet men zo'n trauma-helikopter steeds vaker in als er weer zo'n wielertoerist met zijn hoofd tegen de grond is gesmakt. Daarnaast leek mij het "file-probleem" bij goedbezochte evenementen ook wel een geldige reden. De gangmaker achter de medical helikopter op het circuit was destijds Sid Watkins..........ooit eens dat boek gelezen van die man, vandaar dat ik dacht dat e.e.a. zo in elkaar zat.

Laat die boom maar komen ;) We kunnen altijd bijleren :)

SMM DOC
20-06-2006, 23:23
Zal mijn mening omtrent veiligheid en medische voorzieningen bij gemotoriseerde sporten een van de volgende dagen wel eens in een aparte thread uit de doeken doen.

Luuk S
21-06-2006, 18:02
Ik ben benieuwd, dan kunnen we door het opzetten van een grote boom eindelijk eens wat terugdoen voor het milieu ;)