Log in

View Full Version : Peugeot 908


gwyllion
15-06-2006, 13:44
De eerste informatie over de Peugeot 908, het diesel prototype waar Peugeot vanaf 2007 aan Le Mans mee zal deelnemen, is bekend:
Peugeot dévoile le moteur de la 908 !

Peugeot a dévoilé le moteur qui équipera la 908 (nom désormais officiel) lors des 24 Heures du Mans 2007. Il s'agit du V12 HDI FAP : un V12 incliné à 100 degrés, 5,5L de cylindrés. Plus d'informations dans quelques minutes.bron: http://www.endurance-info.com

De configuratie van de diesel motor is zo goed als identiek aan de Audi TDI: 12 cilinders, 5.5 liter, bi-turbo, partikelfilters, ... Enkel de cilinderhoek is anders: 100 graden i.p.v. 90. Dit lijkt mij een goede keuze want zo heb je een lager zwaartepunt.
http://www.endurance-info.com/2006_Le_Mans/Moteur_Peugeot.jpg

gwyllion
15-06-2006, 13:57
De cijfers die Peugeot geeft zijn zeer toevallig net iets meer dan Audi ;)
Peugeot V12 HDI: 700 pk en 1200 Nm
Audi V12 TDI: 650 pk en 1100 Nm

Het volledige Peugeot persbericht staat hier (http://car.kak.net/Article5312.html)

The Interceptor
15-06-2006, 16:22
Enkel de cilinderhoek is anders: 100 graden i.p.v. 90. Dit lijkt mij een goede keuze want zo heb je een lager zwaartepunt.

Renault heeft dit in de F1 ik nog willen toepassen, zo'n grotere cilinderhoek, maar na lange ontwikkelingen zijn ze toch terug overgeschakeld op de normale cilinderhoek.
Benieuwd of ze het bij Peugeot wel klaarkrijgen.

Verder geven ze nog maar weinig info vrij over de plannen met de wagen. Zelfs niet of het om een open of gesloten wagen gaat. Daarvoor zullen we moeten wachten tot september vrees ik.

op www.pitstoptv.be staat overigens een mooie samenvatting van de persvoorstelling ;)

marcel
15-06-2006, 16:56
ik denk dat het in F1 110° was

gwyllion
15-06-2006, 17:26
ik denk dat het in F1 110° was111° om exact te zijn :D

gwyllion
15-06-2006, 17:28
Renault heeft dit in de F1 ik nog willen toepassen, zo'n grotere cilinderhoek, maar na lange ontwikkelingen zijn ze toch terug overgeschakeld op de normale cilinderhoek.
Benieuwd of ze het bij Peugeot wel klaarkrijgen.Vibraties waren het grote probleem met de Renault V10. Dit zal een stuk minder erg zijn met de Peugeot HDI omdat die bij veel lagere toerentallen moet werken (5000 rpm t.o.v. 20000 rpm :crazy: ) .

The Interceptor
15-06-2006, 18:11
En meer cilinders geeft minder trillingen (dat sta toch in mijne cursus thermo van dees jaar :D)

Dit Peugeot project blijkt dus wel meer slaagkans te hebben.

Raceboy
15-06-2006, 21:53
Peugeot in de 1000km van Spa volgend jaar?

"We don't know exactly the plans are yet," Saint-Geours told autosport.com. "We have a very, very short time-scale and we don't know exactly how many races we can do in 2007, but maybe not all the races.

"But it is our intention where possible to race in 2008."

Het wordt geen gewone dieselmotor maar een bio-diesel

gwyllion
15-06-2006, 22:39
Het wordt geen gewone dieselmotor maar een bio-dieselVolgens endurance-info.com is dat nog onbeslist ;)

Raceboy
15-06-2006, 22:46
Volgens endurance-info.com is dat nog onbeslist ;)

volgens radio le mans dus wel. We mogen toch aannemen dat ze allebei op de vergadering waren he :D

Mark
15-06-2006, 22:55
De eerste informatie over de Peugeot 908, het diesel prototype waar Peugeot vanaf 2007 aan Le Mans mee zal deelnemen, is bekend:


Nou, of die als Peugeot 908 naar Le Mans gaat? Tik eens 908 in op Google, meer Porsche dan Peugeot ;) Dus of Porsche hiermee akkoord gaat is nog maar de vraag......................

Pikant detail: Peugeot en Porsche hebben ooit eens wat heibel gehad over het nummer 901.............Porsche is toen maar verder gegaan met 911 ;) Tijd voor Porsche om ff terug te pesten?

Bart.Vandecavey
16-06-2006, 09:26
In feite zou Porsche dan nu een 908 moeten uitbrengen. Volgens mij kunnen ze bij Peugeot daar weinig tegen doen...

FIRE
16-06-2006, 11:46
In feite zou Porsche dan nu een 908 moeten uitbrengen. Volgens mij kunnen ze bij Peugeot daar weinig tegen doen...
Porsche heeft reeds eind jaren '60 een 908 gehad.

Porsche 908 (http://www.research-racing.de/essen01-11.htm)
Porsche 908/3 (http://www.research-racing.de/essen01-14.htm)

Bart.Vandecavey
16-06-2006, 12:16
Porsche heeft reeds eind jaren '60 een 908 gehad.

Porsche 908 (http://www.research-racing.de/essen01-11.htm)
Porsche 908/3 (http://www.research-racing.de/essen01-14.htm)

Net daarom.

Moesten ze nu een 909 uitbrengen zou Peugeot er iets kunnen tegen opbrengen...

Dagobert II
16-06-2006, 16:28
En meer cilinders geeft minder trillingen (dat sta toch in mijne cursus thermo van dees jaar :D)


Niet ten opzichte van een lijnmotor. Ik denk dat bijvoorbeeld een lijn 8-cil minder trillingen heeft dan een v12.

Mark
16-06-2006, 20:24
Porsche heeft reeds eind jaren '60 een 908 gehad.

Porsche 908 (http://www.research-racing.de/essen01-11.htm)
Porsche 908/3 (http://www.research-racing.de/essen01-14.htm)

Dat bedoelde ik ;) Voor zover ik weet deponeren automerken altijd hun namen, types e.d. van de (race)wagens. M.a.w, beschermde namen dus.

FIRE
16-06-2006, 20:28
De Porsche 908 was een pure racewagen en misschien is daarom de naam niet gedeponeerd?

marcel
16-06-2006, 21:24
volgens mij is de naambescherming gewoon vervallen. dat is maar x aantal jaar geldig, dacht ik

FIRE
16-06-2006, 21:46
volgens mij is de naambescherming gewoon vervallen. dat is maar x aantal jaar geldig, dacht ik
Kan ook zijn. Of Porsche hecht geen waarde meer aan 90x type aanduiding.

FIRE
28-09-2006, 12:35
http://www.endurance-info.com/article.php?sid=2664&thold=0

:gas: :applaus: :cool: :worship:

Prachtige auto!

Orginele "jet fighter" cockpit.

GT2-R
28-09-2006, 18:53
Hier is slechts één woord voor: ADEMBENEMEND!:worship: :applaus: ...

Jochie
28-09-2006, 19:05
Dat bedoelde ik ;) Voor zover ik weet deponeren automerken altijd hun namen, types e.d. van de (race)wagens. M.a.w, beschermde namen dus.

Wat laat en voor zover ik het mij nog herinner :):D

Porsche is lang geleden op zijn bek gegaan toen bleek dat Peugeot een patent had op alle autotypes met 3 cijfers en een 0 in het midden.
Toen was er zo wat een compromis dat de bestaande raceporsches hun naam mochten houden maar sindsdien is er geen x0x Porsche meer geproduceerd.

Grootste dief op typebenaming gebied lijkt Volvo te zijn : 850, S4 (waar Audi snel op gereageerd heeft) en F40.

fish88
28-09-2006, 22:24
Nu nog een volledige groene XBOX wagen en dan is hij perfect :D

Mark
28-09-2006, 23:00
Orginele "jet fighter" cockpit.

Ik heb een Allard J2X deja-vu gevoel :)

Brecht
29-09-2006, 17:51
Foto's van de presentatie :

http://www.endurance-info.com/article.php?sid=2668&mode=&order=0&thold=0

Gèrre
29-09-2006, 19:23
ik vind hem wel iets hebben, ziet er snel uit.

FIRE
29-09-2006, 20:06
Ik heb een Allard J2X deja-vu gevoel :)
Inderdaad, al vind ik de Pug dan toch mooier.

Grig-O
29-09-2006, 21:11
Rijden ze met één of met twee wagens in LMS volgend jaar?

Mark
30-09-2006, 23:43
Rijden ze met één of met twee wagens in LMS volgend jaar?

Uit het artikel van Autosport is dat niet helemaal duidelijk, meest logische lijkt me twee wagens. Als Peugeot komt, dan kan Audi niet achterblijven :)

Giovanni
04-10-2006, 20:02
http://www.endurance-info.com/article.php?sid=2668&mode=&order=0&thold=0
Dit zijn inderdaad mooie fotos.
Maar niet echt realistisch denk ik,
er is nergens een deur te zien, tankstop, luchtinlaat, ...
Het ziet eruit zoals reeds op de 3D renders te zien was.
Het uiteindelijke model kan nog wel wat verschil vertonen met wat hier gepresenteerd wordt.

gwyllion
04-10-2006, 20:28
Het ziet eruit zoals reeds op de 3D renders te zien was.Dat is het ook :rolleyes: Volgens Peugeot zal de uiteindelijke wagen 90% hetzelfde zijn als het schaalmodel dat gepresenteerd is in Parijs. De achtervleugel is trouwens illegaal.

De eerste wagen zal in oktober en november geassembleerd worden en de shakedown zal begin december gebeuren.