PDA

View Full Version : Smc Kampioenschap: een impressie


MFahrer
20-06-2006, 08:50
Naast het "gewone" thuis rijden, rijden de piloten van Petit Spa ook als team mee in verschillende clubkampioenschappen. Zo rijden we oa mee in SMC, een internationaal kampioenschap met de overbekende Group C wagens. Vorig weekend vond de vierde race van dit kampioenschap plaats in Dunkerque (F).

---

Zondag rond 7.30u ’s ochtends is het Petit Spa Team vol goede moed vertrokken richting Dunkerque. De goede moed putten we uit de nieuwe elektronische controller, het anders afgestelde chassis én de nieuwe body! De sfeer zat er ook meteen in… nog voor we in Drongen waren, stonden de tranen al in onze ogen van het lachen!

Onze nieuwe wagen:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc004.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc005.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc007.jpg

Toen we (na enige amusante tussenstops, oa bij “les 24 heures du Rond Point pour vélos”) bij het circuit aankwamen, waren we echt aangenaam verrast. De Franse gemeenteambtenaren hebben het duidelijk meer begrepen op slotracers dan hun Belgische collega’s. De Franse slotclub beschikt daar over een prachtige accommodatie in een verzorgd gebouw op een schitterend domein. De Carrerabaan zelf is ook één van de mooiste waar we al op gereden hebben! Dit alles wordt gesponsord door de gemeente… we zouden het hier in België eens moeten proberen!

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc036.jpg

Tijdens de voorbereiding werd onze goede moed nog eens bevestigd doordat de Sauber zich echt goed liet rijden! We wenden redelijk snel aan het elektronisch controller systeem en aan het circuit, we draaiden al snel tijden die ons ergens halverwege de grid zouden plaatsen voor de start. Toen we de velgen omruilden om er ons eigen nieuwe inserts in te plaatsen, kregen we spiksplinternieuwe banden… de grip op die banden was jammergoed een stuk minder! De rondetijden waren bijna 0.5 sec langer, wat ons toch een laatste plaats op de grid opleverde.

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc059.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc061.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc063.jpg

De wedstrijd zelf! Het debuut van de Sauber C9 is niet onopgemerkt voorbijgegaan, nog voor de wedstrijd wisten we officieus dat onze C9 was verkozen tot “best of show” (en terecht natuurlijk). Ook op het circuit liet de Mercedes zich direct opvallen! Het eerste deel van de manche reed Bram op een schitterende tweede plaats, op enkele tientallen cm van de Camel Porsche van Lange, die er een enorm hoog tempo op na hield. In de tweede manche zijn we een stuk teruggevallen door stroomproblemen. In de buitenbocht verloor ik ronde na ronde in één bocht elke keer een paar meter omdat de slepers nog met moeite contact hadden. Zelfs de tragere deelnemers gingen me buitenom voorbij!

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc066.jpg

Tijdens een korte periode in de pits hebben we de slepers vervangen en de hoogte van de voorwielen terug aangepast. Vanaf de wagen vertrok in Slim z’n manche, zag je dat de wagen stukken beter ging! Een echte Silberpfeil als het ware! Een ontketende Slim reed z’n openingsmanche echt legendarisch goed… De C9 ging op de “tragere” binnenbaan super… Slim reed ons naar de tweede plaats in die manche! Vanaf dat ogenblik zijn we ronden beginnen terugnemen op de 6de, 5de en 4de plaats!

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc023.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc071.jpg

...

MFahrer
20-06-2006, 08:54
...

Verder zijn we nog wat rondjes verloren doordat de achterspoiler onmiddellijk terug moest gemonteerd worden (in tegenstelling tot in Nieuwpoort, toen we met onze halve Porsche mochten rijden) en Bram pas iets later kon vertrekken in zijn tweede manche… Vanaf dan ging het eigenlijk allemaal perfect! De wagen reed zoals hij moest, en hij blééf ook zo rijden! We reden zo naar de concurrentie toe. Toch zijn we gestrand op de laatste plaats… op twee rondjes van plaats 6, op drie rondjes van plaats 5 en op 10 rondjes van plaats 4!

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc069.jpg

Als je enkel de eindpositie bekijkt, was dit de slechtste race die Petit Spa als team gereden ooit heeft. Ondanks deze positie zijn we met een ongelofelijk goed gevoel naar huis gegaan, want eigenlijk was dit toch de beste race die we ooit gereden hebben. We hebben ons super geamuseerd, we hebben nog nooit zo weinig problemen gehad, de wagen reed vanaf manche 3 echt supergoed en op circuit zelf waren we stukken sneller dan de drie teams die voor ons geëindigd zijn. Jammer genoeg voor ons had geen enkel ander team problemen. Had de wedstrijd nog één manche langer geduurd, waren we ongetwijfeld 4de geëindigd! De man van de wedstrijd was voor ons ongetwijfeld Slim, die getoond heeft wat hij echt in zijn mars heeft als hij niet te voorzichtig rijdt! Als hij op die manier rijdt op de 10 uur, staat Slim ongetwijfeld op het podium!

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/smc068.jpg

Volgende SMC wedstrijd: 03/09 te Dison (F)! Terug een Carrerabaan (waar onze wagen dus al goed voor afgesteld staat)! Team Petit Spa zal ter terug met goeie moed naartoe gaan! Iedereen zei ons dat het eerste jaar in deze competitie echt een “leerjaar” ging zijn en zo is het ook! In deze laatste race hebben we weer héél wat bijgeleerd! Als we in de volgende race rijden zoals we op het einde van deze wedstrijd reden, staan we op (of toch niet ver van) het podium!

G.

MFahrer
20-06-2006, 09:01
Ter info: Vorige wedstrijd in Nieuwpoort was hard voor Petit Spa:

Voorlaatste plaats... en de zwaartste crahses die we ooit gezien hebben op slotgebied:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/escort064-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/escort066-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/escort068-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/escort074-1.jpg

Zo zie je duidelijker waarom we een nieuwe wagen nodig hadden... een slecht afgesteld chassis deed ons veel deslotten en in andere slots terechtkomen. Als de wagen van die andere baan dan voluit gaat op het rechte eind en onze wagen staan juist voor een bocht... dan weet je weet wat er gebeurt zeker? Het is niet alleen de neus die was afgebroken, ook achter de cockpit was alles weg...

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/escort077-1.jpg

G.

A uit PDGRacing
23-06-2006, 18:09
Spijtig van de Porsche, maar die Mercedes mag er zeker ook zijn...

xke
28-06-2006, 14:52
hoop de mazda 787B ook terug race ready te krijgen en dan gaan we ook ff mee. Vorig jaar hebben we enkel tilburg kunnen meerijden door omstandigheden en dit jaar is niet echt veel beter.

Dragonfly
28-06-2006, 18:36
Ziet er toch wel super leuk uit hoor, very tempting :)

Gèrre
28-06-2006, 19:40
ja die baan in dunkerque ziet er indrukwekkend uit en die Porsche zou wel leuk als je die opnieuws ergens kan kopen en in elkaar steken want tis wel een mooie