PDA

View Full Version : Oplossingen vraag 17 en 18


Sennake
25-06-2006, 20:58
http://www.depaddock.eu/sennake/logos/depaddock_autosportquiz_2006.jpg

Hier zijn de oplossingen van vraag 17 en 18 :

Vraag 17 :


Tijdens welke rally is deze foto genomen? 24 uur van Ieper
In welk jaar speelt dit zich af? 1990
Wat is de naam van de wagen die deze koprol maakte (merk + type)? Toyota Celica GT4
Wie behaalde het meeste scratches in deze rally? Cerrato
En wie won de rally uiteindelijk? Droogmans


Tip :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2006/15.jpg

Oplossing : uit de oplossing van vraag 15 wisten we dat het de naam van Snijers was, die hier doorgehaald was. En Snijers was ook de piloot van de onfortuinlijke Toyota…

Opvallend is het feit dat enorm veel spelers Snijers noteerden als eigenaar van de meeste scratches, terwijl het toch echt wel Cerrato betrof. Snijers liet er namelijk 4 optekenen, terwijl Cerrato goed was voor maar liefst 31 scratches! Vermoedelijk staat dit dus ergens fout genoteerd op een website die verkeerde informatie verstrekt…

Vraag 18 :


Wie is de piloot die deze wagen bestuurt? Saelens
Om welke race gaat het hier? 24 uur van Le Mans
In welk jaar speelt dit zich af? 2003
Wat is de naam van deze wagen (merk + type)? Panoz Elan
Wat was het behaalde resultaat? DNF


Tip : als deze piloot op de Motor Racing Show in Essen zal aanlopen, zal ik niet nalaten om hem een handtekening te vragen.

Oplossing : “Essen zal aanlopen” is een anagram van Saelens – Panoz Elan.

De originele, onbewerkte foto van deze vraag zag er trouwens zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2006/18_ori.jpg

De naam van de wagen was dus integraal uit de tip te halen. Toch slagen maar liefst 9 spelers er in om de naam onvolledig op te geven. Merk + type was toch wel duidelijk gevraagd, en Panoz is dus het merk, Elan is het type. LMP1 heeft niets met de wagen zelf te maken, maar slaat enkel op de klasse waarin deze wagen deelnam aan de race… LMP1 mocht er dus wel bij staan, maar zonder “Elan” is het antwoord jammer genoeg fout.

Dit levert dus de volgende tussenstand op :


Baron : 128 op 130
Huudo : 127 op 130
Pompierke : 127 op 130
Bazzie : 125 op 130
The Interceptor : 125 op 130
Lambo : 124 op 130
Le pilote sans visage : 124 op 130
Vanni : 124 op 130
Hhugo : 122 op 130
Pedro : 121 op 130
Juha : 120 op 130
Lotuzzz : 119 op 130
Kulgan : 118 op 130
Marcel : 118 op 130
Zaibatsu Racing : 117 op 130
Pat : 116 op 130
Tom : 113 op 130
Ottooke : 109 op 130
Megane : 99 op 130
Bluelite : 49 op 130
Manu : 48 op 130
Veloce : 38 op 130
Thomaske GLPK : 30 op 130
Pinzie : 9 op 130



In elk geval proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 19 en 20!

Je kan de tussenstand overigens HIER (http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2006/antwoorden_2006.xls) nog eens op je gemak bekijken.
En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen :)

The Interceptor
25-06-2006, 21:22
Mja 8 op 10, hoewel ik toch minstens 9/10 verwachtte.

Vraag 17 leek onbegonnen werk, alleen zette de tip me al veel op weg. Snijers had er dus zeker iets mee te maken. Zo kwam ik al snel op een zwart-wit foto van een op de kom liggende Snijers in Ieper 1990. Maar veel meer over die race vond ik echt niet. Na wat meer opzoekwerk, moest het wel degelijk op die rally gaan. Buiten een top 3 vond ik ook niets meer van uitslagen over die rally op internet. Thuis liggen er van begin jaren 90 nog wel wat tijdschriften, maar (met examens) alweer 3-4 weken niet thuisgeweest :)
Op de website van Snijers staat er telkens dat hij met een Toyota Celica 4WD reed, terwijl ik voor de rest toch altijd GT-Four voor die periode vond, uiteindelijk de juiste gekozen :)
Enkel nog de meeste scratches dan. Enige wat ik kon vinden uit enkele regeltjes over die rally was dat Snijers toen hij eraf ging zo'n 45 sec voorsprong had, en dus best hard gereden moest hebben. En dat Cerrato ondanks een lekke band en een keer foute bandenkeuze, toch nog knap 2e werd. Een van beide moest dus waarschijnlijk de meeste scratches gereden hebben. En aangezien de tip al op Snijers sloeg (en we nog "maar" in niveau 2 zitten) dacht ik dat het Snijers wel geweest zou zijn. Dat was dus fout gegokt :D

Vraag 18 dan, daar kon ik alles meteen invullen. Toch maar een keer nachecken, en over de wagen vond ik op diverse sites tegenstrijdige antwoorden, "Panoz LMP-1" ofwel "Panoz Elan" ofwel "Panoz LMP1 Elan".
"Panoz LMP-1" kwam ik dus wel het meeste tegen. En de "Elan" erachter slaat toch op de motor? (Of sla ik de bal compleet mis?) Als we een F1 wagen moeten benoemen, volstaat het ook enkel de chassisnaam + nr te geven?
Hier had ik dus toch verwacht het juiste antwoord te geven?
De excel-file even bekeken, en toch 9 vd 19 ingezonden antwoorden hebben de Elan ook weggelaten.

Weeral 4 punten verloren, en dus een ferme duik in het klassement.
Maar kvond het voor mezelf al sterk om tem vraag 16 nog steeds 2e te staan :D

Sennake
25-06-2006, 21:31
"Panoz LMP-1" kwam ik dus wel het meeste tegen. En de "Elan" erachter slaat toch op de motor? (Of sla ik de bal compleet mis?) Als we een F1 wagen moeten benoemen, volstaat het ook enkel de chassisnaam + nr te geven?


Het is een Panoz Elan. Geen Panoz toucours. Zonder "Elan" kan je niet weten over welke Panoz het gaat. Een Panoz Esperante bv is het dus niet. Wel een Panoz Elan dus.

Jammer maar helaas. Volgende keer beter.

Juha
25-06-2006, 22:04
Weer 10/10. :D

Voor die scratches had ik eerst ook aan Snijers gedacht, tot ik vrijdag autonews in mijn handen kreeg. In een interview met Robert Droogmans was te lezen dat Cerrato 30 snelste tijden had gereden in 1990.

Raceboy
25-06-2006, 22:10
Het is een Panoz Elan. Geen Panoz toucours. Zonder "Elan" kan je niet weten over welke Panoz het gaat. Een Panoz Esperante bv is het dus niet. Wel een Panoz Elan dus.

Jammer maar helaas. Volgende keer beter.

Het officiele Le Mans boek heeft het over een Panoz type: LMP-1
ter vergelijkeing ze hebben eht ook over een courage type: C-60

zie ook: http://racingsportscars.com/covers/_Le_Mans-2003-06-15e.jpg

Guido
25-06-2006, 22:24
Panoz Elan? Nog nooit van gehoord en nog minder ergens gevonden. Maar bon, we staan toch nog 3de en iets bijgeleerd zeker.

marcel
25-06-2006, 22:41
hmm.

ik heb wat gegoogled.
de LMP1 staat op oa Mulsanne's corner aangeduid als Panoz LMP-1
Elan komt ook voor... maar dan vooral Panoz Elan Esperante

al zijn er ook sites die Panoz Elan LMP-1 vermelden.
dan wat op Elan gegoogled: dat is een motorsport bedrijfje, met als voorzitter: Don Panoz...


langs de andere kant: ik heb op vraag 17.4 wel degelijk De Mevius geantwoord, en niet Cerrato. die heb ik dus fout...

Sennake
25-06-2006, 23:15
langs de andere kant: ik heb op vraag 17.4 wel degelijk De Mevius geantwoord, en niet Cerrato. die heb ik dus fout...

Inderdaad. Met dank voor je eerlijkheid. De score werd aangepast.

Sennake
25-06-2006, 23:20
zie ook: http://racingsportscars.com/covers/_Le_Mans-2003-06-15e.jpg

Inderdaad. Daar staat het duidelijk te lezen : Panoz-Elan.

Raceboy
25-06-2006, 23:25
Inderdaad. Daar staat het duidelijk te lezen : Panoz-Elan.

waarbij het Elan dus de motor is. vandaar ook "Lister Storm-Lister"

The Interceptor
25-06-2006, 23:38
Op lemans.org staat hij zo in de entry-list en de uitslag van 2003:
"Panoz LMP-1 Evo 2002"

Engine : V8 Elan (base Ford 5980 cm3)

lotuzzz
26-06-2006, 04:20
Ik ken alleen een Lotus Elan :(




:D

Integra
27-06-2006, 08:25
Het is een Panoz Elan. Geen Panoz toucours. Zonder "Elan" kan je niet weten over welke Panoz het gaat. Een Panoz Esperante bv is het dus niet. Wel een Panoz Elan dus.

Jammer maar helaas. Volgende keer beter.
Panoz Elan wijst niet op het type, maar op de motor. (eigenlijk)
Motor komt van Elan powerproducts.
De echte naam is Panoz LMP01. (er is ook de LMP07, maar die flopte)

http://www.mulsannescorner.com/panozlmp1.html

Integra
27-06-2006, 08:28
waarbij het Elan dus de motor is. vandaar ook "Lister Storm-Lister"
Dat klopt wel niet, want de Lister rijdt met een chevy motor.

Sennake
27-06-2006, 08:45
De echte naam is Panoz LMP01. (er is ook de LMP07, maar die flopte)

Als dit klopt, heb je een punt. Die inforrmatie kende ik niet.
Wordt onderzocht.

Of zoals het ze zo mooi verwoorden tijdens een F1-race :

"Incident is under investigations by the stewards".

We zijn altijd voor rede vatbaar.

Baron
27-06-2006, 12:13
Panoz Elan wijst niet op het type, maar op de motor. (eigenlijk)
Motor komt van Elan powerproducts.
De echte naam is Panoz LMP01. (er is ook de LMP07, maar die flopte)

http://www.mulsannescorner.com/panozlmp1.html

Elan Powerproducts is één van de vele bedrijfjes waar mijnheer Don Panoz een dikke vinger in de pap heeft. Zij leverden de motoren voor de Panoz-prototypes. Waarschijnlijk was het om Elan meer naambekendheid te geven; maar dat bewuste jaar werd de wagen voor de 24 Uren van Le Mans door Panoz officiëel ingeschreven als Panoz Elan (LMP - 01) , waarbij Elan wel degelijk voor de typebenaming van de wagen stond, en niet voor de motor.

Guido
27-06-2006, 12:34
Elan Powerproducts is één van de vele bedrijfjes waar mijnheer Don Panoz een dikke vinger in de pap heeft. Zij leverden de motoren voor de Panoz-prototypes. Waarschijnlijk was het om Elan meer naambekendheid te geven; maar dat bewuste jaar werd de wagen voor de 24 Uren van Le Mans door Panoz officiëel ingeschreven als Panoz Elan (LMP - 01) , waarbij Elan wel degelijk voor de typebenaming van de wagen stond, en niet voor de motor.

Ergens een linkje om erbij te zetten dat dit 100% zo is? ;)

Ik zie immers dat er mensen zijn die wat zeggen, waar niet op gereageerd wordt, totdat er ongeveer hetzelfde gepost wordt én een linkje erbij staat. Dan neemt de discussie een wending. Je zult wel begrijpen dat we "punten of geen punten" gaan verdedigen met, laat ons zeggen, enige felheid. ;)

Integra
27-06-2006, 13:28
Elan Powerproducts is één van de vele bedrijfjes waar mijnheer Don Panoz een dikke vinger in de pap heeft. Zij leverden de motoren voor de Panoz-prototypes. Waarschijnlijk was het om Elan meer naambekendheid te geven; maar dat bewuste jaar werd de wagen voor de 24 Uren van Le Mans door Panoz officiëel ingeschreven als Panoz Elan (LMP - 01) , waarbij Elan wel degelijk voor de typebenaming van de wagen stond, en niet voor de motor.
Ben niet akkoord eerlijk gezegd. Er wordt toch ook Pescarolo Judd gezegd waarbij Pescarolo duidelijk de naam vd auto is.

Sennake
27-06-2006, 13:29
Ik zie immers dat er mensen zijn die wat zeggen, waar niet op gereageerd wordt, totdat er ongeveer hetzelfde gepost wordt én een linkje erbij staat.

Even voor alle duidelijkheid :

1) Ik heb wel degelijk meerdere reacties gepost, ook al vóór de vermelde post. Uiteraard ben ik niet permanent online om op elke post afzonderlijk te kunnen antwoorden van zodra er iets online gezet wordt.

2) De wending is absoluut niet veroorzaakt door het aanwezig zijn van een link, maar wel door de vermeende informatie dat er ook een LMP07 zou bestaan hebben, waarover in die link trouwens (op het eerste gezicht) niets terug te vinden is en waarvan ik bijgevolg nog steeds geen bewijs gezien heb tot op heden.

Die LMP07 zou het bewijs KUNNEN zijn dat de andere benaming, nl. LMP01 niets te maken heeft met de klasse LMP1 waarin de wagen uitkwam, maar wel degelijk als typebenaming gebruikt werd. Dàt is het wat we aan het onderzoeken zijn op het moment.

Sennake
27-06-2006, 13:48
De wending is absoluut niet veroorzaakt door het aanwezig zijn van een link, maar wel door de vermeende informatie dat er ook een LMP07 zou bestaan hebben, waarover in die link trouwens (op het eerste gezicht) niets terug te vinden is en waarvan ik bijgevolg nog steeds geen bewijs gezien heb tot op heden.

Ik heb ondertussen wel al iets gevonden. Ik ben het eens rustig aan het bekijken en ga overleggen met mijn co-quizmaster, Werner333.

We'll keep you posted.

Sennake
28-06-2006, 07:29
En we zijn er na rijp beraad uit.

We geven onze fout grif toe : "LMP01" is wel degelijk de typebenaming van de Panoz op de foto. "Elan" is de motorbenaming. Ook quizmasters zijn (gelukkig) niet perfect ;)

Dit heeft volgende consequenties :

1) Alle antwoorden waarin "Panoz LMP01" vermeld staat worden als correct aangerekend.

2) Ook alle antwoorden waarin "Panoz Elan LMP01" vermeld staat zijn uiteraard correct.

3) Dan zaten we nog met het probleemgeval van de antwoorden waarin "Panoz Elan" vermeld staat. Strikt genomen zouden die dan fout zijn, maar omdat onze tip eenduidig naar deze benaming verwees en we dus een groot aantal deelnemers onbewust op een dwaalspoor gezet hebben, worden ook deze antwoorden als correct aangerekend.

4) Alleen een antwoord als "Panoz" of "Panoz LMP" is jammer genoeg niet voldoende aangezien er meerdere LMP's bestaan en met dit antwoord dus geen éénduidige benaming weergegeven wordt...

Aanpassingen aan het scorebord en de rangschikking moet ik nog uitvoeren, dus niet meteen zenuwachtig worden als je je punten nog niet aangepast ziet. Dat zal iets voor vanavond (ten vroegste) zijn...

Je ziet, als we er naast zitten geven we het ook graag toe, en ik zou zelfs de mensen willen bedanken die dit "onrecht" uit de wereld gehaald hebben, want fair is fair en zo leren we zelf ook nog eens iets bij ;)

Integra
28-06-2006, 09:31
Wat een extra werk heb ik hier op gang gebracht. :D

lotuzzz
28-06-2006, 09:34
Dat jullie voor rede vatbaar zijn (indien terecht) wisten we van vorige jaren al... Informatie is soms moeilijk te vinden, en jullie dubbelchecken (tripelchecken? :+ ) waarschijnlijk nog vaker dan de quizzers zelf, doch iedereen kan fouten maken. Ze toegeven is het mooiste eraan.

Applausje voor de vragenstellers :applaus:

pompierke
28-06-2006, 11:05
@Baron,
jong, wat ze toch allemaal proberen om ons bij te kunnen houden hé!!!! :D :crazy: :D

Maar ja, juist is juist.:applaus:

Integra
28-06-2006, 15:23
Die LMP07 zou het bewijs KUNNEN zijn dat de andere benaming, nl. LMP01 niets te maken heeft met de klasse LMP1 waarin de wagen uitkwam, maar wel degelijk als typebenaming gebruikt werd. Dàt is het wat we aan het onderzoeken zijn op het moment.
Mag ik wijzen op het feit dat men toen nog klasses LMP900 & LMP675 had? :p

Sennake
28-06-2006, 17:11
Mag ik wijzen op het feit dat men toen nog klasses LMP900 & LMP675 had? :p

Dat mag, maar meer punten ga je er niet voor krijgen hoor :D

Tot die conclusie waren Werner en ik gisteren (onder andere) ook gekomen. De LMP1 en LMP2 klasses werden zo pas genoemd sinds 2004.

Sennake
28-06-2006, 17:28
Aanpassingen aan het scorebord en de rangschikking moet ik nog uitvoeren, dus niet meteen zenuwachtig worden als je je punten nog niet aangepast ziet.

Is ondertussen gebeurd. Alle "gedupeerden" zouden een punt extra moeten gekregen hebben nu, en de rangschikking is navenant aangepast.

The Interceptor
29-06-2006, 12:03
Ok, thx voor de rechtzetting!
Good job guys :)

Guido
29-06-2006, 13:16
Ok, thx voor de rechtzetting!
Good job guys :)

Inderdaad, ook voor de aanbrenger, want alhoewel ik redelijk zeker was van de LMP01, was ik net niet zeker genoeg - geen specialist in de materie - om het punt naar boven te brengen en had ik me initieel al bij het puntenverlies neergelegd. Dus op het gebied van GT's en LeMans kunnen jullie me zowat alles wijsmaken. :D

:applaus: voor alle betrokkenen dus.

Zo zijn we allemaal weeral wat wijzer geworden. ;)

Integra
29-06-2006, 22:55
Yes! ik krijg eens positieve commentaar. :p