PDA

View Full Version : Preview Circuit Zolder: Belcar Midsummer Race-Klasse1


P De Sonville
26-06-2006, 13:36
Donderdag aanstaande wordt op Circuit Zolder de derde wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original op gang geschoten. Een wedstrijd organiseren op donderdag is een uniek gegeven in de annalen van Circuit Zolder en van de Belgische autosport in het algemeen. Het zal menig toeschouwer de wenkbrauwen doen fronsen, maar deze datum is strategisch gekozen. Het is de voorlaatste schooldag en de periode van de traditionele schooluitstappen. Circuit Zolder biedt scholen en studenten een gratis alternatief om bepaalde traditionele bestemmingen te doorbreken. Een dikke week voor de wedstrijd hebben tientallen scholen en studenten al toegezegd waardoor enkele duizenden scholieren de vakantieperiode spectaculair zullen inzetten. Overigens zoeken ook bedrijven steeds vaker naar weekactiviteiten om relaties te verwelkomen, die steeds meer naar een vrij weekend snakken.
Voor het eerst dit seizoen komen niet alle disciplines van de Belcar Series aan de bak. Dit zou trouwens onmogelijk in te kleuren zijn op één wedstrijddag. Er staan twee races op het programma. Uiteraard vormt de Mediagroep Van Dyck Belcar Original de hoofdschotel van het menu met één wedstrijd van de Belcar Sprint Cup als aperitief.

In Klasse 1 staat momenteel geen maat op de Corvettes van GLPK (Kumpen-Longin) en SRT (Hart-Bleekemolen). Zij en niemand anders dicteren de wet. Het ingrijpen van de organisatoren in samenspraak met de RACB Sport na de Belcar First Race in Francorchamps om het gewicht van de Amerikaanse ‘Vette’ op te drijven naar 1180 kg. bracht weinig zoden aan de dijk. Bij GLPK zagen ze zelfs een gaatje in het addendum en verhoogden hun gewicht naar 1200 kg. om zodoende grotere restrictors te kunnen monteren. De Eurotech-Marcos van Goossens-Van Dongen en de Porsches biturbo bleven tijdens de Belcar Home Race achter de feiten aanhollen. Een volgende stap in de richting om de onderlinge waarden zoveel mogelijk te nivelleren is het verkleinen van de restrictors van de Corvettes. Het veld in Klasse 1 op gelijke hoogte brengen is echter een utopie. Momenteel zijn de Corvettes in FIA GT, LMGT1, ALMS GT1, FFSA, enz. bolides die telkens meefietsen voor de overwinning en dus topmateriaal van de allerlaatste generatie.
“Dat niet iedereen het budget kan ophoesten om met een Corvette te rijden, is uiteraard te begrijpen. Maar als wij in de Belcar over de beste wagen en het beste team beschikken, kan men ons moeilijk kwalijk nemen dat we winnen met een duidelijke voorsprong”, verdedigt Anthony zijn stelling. “Vorig seizoen draaiden Bert en ikzelf, Kuismanen-Vosse en Menten-Bouvy toch ook behoorlijk mee, terwijl de SRT-Corvette de snelste wagen was. Het gat is gevallen door het wegvallen van enkele topwagens. Uiteraard heeft het knippen van de achtervleugel de Porsches geen deugd gedaan en het is nu aan ons om via extra gewicht en kleinere restrictors in te binden. Ik heb daar geen moeite mee, maar ik heb liever dat ze de Corvettes trager maken door middel van kleinere restrictors dan door nog méér extra gewicht bij te leggen. Michelin garandeert ons geen veilige banden als we richting 1300 kg. gaan. En niet alleen de banden, maar ook de remmen en de constructie van de wagen heeft een beperkte marge wat betreft de veiligheid. En bepaalde teams hoeven geen éxtra zware inspanningen te leveren om competitief te blijven. Voor het budget van een goede Porsche biturbo kan je een Saleen laten rijden”.
In ieder geval zat de concurrentie niet stil. Eurotech deed tot hiertoe met Goossens en Van Dongen een prima job. Tenslotte is de Marcos LM 600 nagelnieuw en er is nog ruimte voor progressie. De Marcos kreeg een nieuwe luchtinlaat, wat voor méér druk op de restrictors moet zorgen en er wordt gewerkt aan een betere set up. Het grootste probleem is momenteel dat de achtervleugel te smal is om voldoende druk op de achterwielen te krijgen. Net zoals bij de Stealth het gevolg van een te kleine voorruit. Van Dongen is in ieder geval in de wolken over de samenwerking met Marc Goossens die een grote méérwaarde betekent voor het Nederlandse team. Nog volgens Van Dongen moet de Marcos onder de 1’30” kunnen duiken op Circuit Zolder om competitief te zijn. En zoals de zaken er momenteel voorstaan, is dit quasi onmogelijk. In een vrije ronde lukte Van Dongen tijdens de wedstrijd een 1’30”7, terwijl Goossens tijdens de trainingen 1’30”3 op de tabellen zette.
Het is uiteraard ook reikhalzend uitkijken naar de komst van de ex GLPK-Viper die nu in handen is van AD Sport met Koen en Kris Wauters aan het roer. Maar ook hier zullen de geknipte vleugels en het gewicht hen duidelijk parten spelen.
Kris Wauters: “Na méér dan 10 jaar Porsche is de Viper een nieuwe uitdaging voor ons. Het vraagt een andere rijstijl en aan de basis is de Viper makkelijker te besturen dan een Porsche. Het grootste gedeelte van het gewicht bevindt zich vooraan en in het korte bochtenwerk is het véél plezanter omdat de Porsche in dergelijke situaties een onderstuurd karakter heeft. Het is een fantastische wagen met een gigantisch koppel en véél power. Uiteraard hebben Koen en ikzelf wegens onze drukke agenda amper kunnen trainen. Het ontbreken van ABS en de sequentiële schakelbak vragen ook wel enige aanpassing. Maar ik denk dat we op relatief korte termijn en in de huidige configuratie een chrono moeten aankunnen die dicht bij de 1’31, 1’32” aanleunt. We gaan zeker onze tijden niet richten naar de chrono’s die GLPK destijds met deze wagen draaide. Er is trouwens geen vergelijk mogelijk na het kortwieken van de vleugels. En trouwens zijn wij niet van het kaliber Kumpen of Goossens, die keihard trainen en leven voor of van de autosport. Wij hebben andere zaken rond ons hoofd die de trainingskilometers beperken. Maar we mogen toch zeggen dat we tot de betere subtoppers behoren en we gaan er dan ook op stampen en rijden voor wat we waard zijn. Maar voorlopig zullen we ons nog moeten aanpassen aan de Viper voor we echt de limieten gaan aftasten”.