PDA

View Full Version : Preview Circuit Zolder: Belcar Midsummer Race-Klassen 2&3


P De Sonville
26-06-2006, 13:38
In Klasse 2 staat de GS Motorsport-BMW V8 van het Duits duo Severich-Josten na een overwinning en een tweede plaats autoritair aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Deels ook te wijten aan het feit dat de Porsche RS van Penders-Lamot tijdens de openingswedstrijd uitviel met een defecte schakelbak. Het Prospeed-duo won wel de tweede manche en krijgt voor het eerst de maximum ballast toebedeeld.
Rudi Penders: “De 20 kg. extra ballast die we nu moeten bijleggen, zal voor ons niet zwaar doorwegen. Franz weegt op zich al 20 kg. méér dan ik”, lacht de Luikse Porsche-concessiehouder. “Maar de maatregel op zich is goed en zal op termijn de onderlinge waarden voor een groot stuk nivelleren. De BMW V8 van GS Motorsport is bezig aan een goed seizoen en wij moeten nu al een inhaalbeweging maken. Wij ambiëren opnieuw een overwinning in Klasse 2 en een top 5 algemeen. Indien de GS-BMW blijft scoren, zullen we tijdens de Euphony 24 Hours of Zolder het verschil moeten maken. Dan wordt de RSR-krachtbron geruild voor een minder gulzig Supercup-exemplaar. Ondertussen is de wagen van Kelders/Nelissen-Grade weer opgelapt en voorzien van RSR-evoluties op gebied van aërodynamica. Zij blijven echter rijden met de 3.6l-motor terwijl wij blijven zweren bij de 3.8l-krachtbron”.
Na hun overwinning tijdens de Belcar Home Race staat Prospeed met Penders-Lamot op een voorlopige 5de plaats op 17 punten van de leidende BMW. Belangrijk is wel dat er amper 4 punten verschil is tussen Prospeed en de AD Sport-Porsche 2.1l turbo van Schreurs-Daniëls die momenteel op de tweede plaats prijkt. Deze laatsten zullen er volgens AD-baas Albert Vanierschot echter niet bij zijn. Daardoor krijgt de Dodge Viper van het Nederlandse broederpaar Grouwels en de CEO Racing-Porsche van De Laet-Vollebergh een voorlopige 2de en 3de plaats in de schoot geworpen voor de andere Porsches van Penders-Lamot en Vetters-Jeuris. Van Rossem-Bouvy behaalden met de PSI Porsche RSR, net als de broers Thiers met hun Porsche RS in Klasse 2 nog maar één uitslag wat hen voorlopig in de achterste gelederen brengt in de tussenstand. Maar beide snelle bolides zullen normaliter opschuiven naarmate het seizoen vordert. De Klasse 2 wacht dus nog een spannende vervolg met een handvol titelkandidaten. Een grote en onbekende factor is de Mosler van G&A Racing. Deze exoot zal amper klaar zijn tegen komende donderdag. Guino Kenis en Michaël De Keersmaecker zullen noodgedwongen de roll-out moeten doen tijdens de vrije trainingen. Tijd voor perfect afstelwerk zal er niet zijn en bij G&A is het dan momenteel ook nog een beetje koffiedik kijken. Maar één ding is zeker. Deze wagen heeft potentieel en zal op korte termijn tot de top behoren in klasse 2 en mogelijk zelfs een top 5 algemeen ambiëren. Het wordt dit seizoen in ieder geval een spannende bedoening gedurende het verdere verloop van het kampioenschap.

Dit geldt ongetwijfeld ook voor de Klasse 3 waarin voor iedere meter flink wordt gestreden. Ook hier zijn de verschillen tussen de top 3 te verwaarlozen. Ieder team heeft zijn verhaal en heeft al kostbare punten lagen liggen. De Ultima van Derdaele-Verhoeven-Empsen leidt de dans, maar finishte in Francorchamps wegens bandenproblemen en een extra ‘splash and dash’ pas op de vijfde plaats. In Zolder zette Belgium Racing de scheve situatie recht door op dominante wijze de koers te winnen. Ondertussen kreeg de Ultima weer enkele evoluties mee en het is aan Derdaele en co om te bewijzen dat hun overwinning tijdens de Belcar Home Race geen toevalstreffer was. Momenteel deelt de Ultima de leiding met de Bongou-Porsche GT3 Supercup van Speedlover met Van Hover-Döring aan het roer. Tijdens de Belcar Home Race kreeg van Hover af te rekenen met uitdrogingsverschijnselen en hij verloor kostbare tijd in zijn rush naar het podium. Er ontstond grote verwarring binnen het team van Speedlover toen Flandria Rent-rijder Chris Mattheus, die samen met Stephanie Boden de eerste wedstrijd won in Francorchamps, ploegmaat van Hover raakte in de remzone van de Jacky Ickx en daardoor de radiator stuk reed. Volgens Mattheus, die hierdoor de leiding in het klassement verloor, ging Van Hover te vroeg in de ankers waardoor een aanrijding onvermijdelijk was. Van Hover zelf geeft ruiterlijk toe dat hij te weinig vocht innam voor de start en daardoor een professionele fout maakte. “Het is best mogelijk dat ik te vroeg remde, maar ik kan me de situatie en de aanrijding zelfs niet meer voor de geest halen. Ik reed achteraf zelfs nog 20 minuten verder en werkte mijn stint volledig af. Eens uit de wagen ging ik letterlijk door de knieën”. Een spijtige zaak voor beiden en Speedlover in het geheel. Zonder het incident stonden beide wagens van teambaas van Hoof mogelijk één en twee in de tussenstand.
First Motorsport behaalde tijdens de Belcar Home Race zijn eerste ereschavot van het seizoen nadat ze in Francorchamps een zekere podiumplaats uit handen gaven door problemen met de versnellingsbak. Haane-Meert staan voorlopig op de derde plaats in de tussenstand op amper 2 punten van de leiders. Na zijn schitterende 4de plaats algemeen en 2de in de Klasse GT tijdens de 12 Uren van Francorchamps BTCS staan de troepen van Jo Jamers op scherp. Met Haane-Meert en Jamers-Van Rompuy heeft First momenteel twee wagens binnen de top 5. Donderdagavond weten we wie als leider naar de Eurospeedway in Lausitz vertrekt. GS Motorsport moest met Steinberg-Neyens na de pech in Francorchamps aan een inhaalbeweging werken. Daar lukten ze perfect in door tijdens de Belcar Home Race als tweede onder de geblokte vlag te duiken. Maar aan de meet hadden beiden maar een zucht over op een ontketende Henk Haane.
Ruben Maes en Jeffrey Van Hooydonck komen met een Porsche 996 GT3 Supercup uit de CEO-stal de Klasse 3 versterken. Dit snelle duo zou wel eens in staat kunnen zijn om de titelprotagonisten belangrijke punten af te snoepen. Voor Maes is deze uitstap o.a. belangrijk om zijn sponsorbelangen na te komen. Of dit verhaal nog een staartje krijgt voor de rest van het kampioenschap, valt voorlopig nog af te wachten. Ook in deze Klasse zullen weinigen hun centen durven verwedden gezien het aantal titelkandidaten.

Hieruit kunnen we enkel maar besluiten dat zowel in Klasse 2 als Klasse 3 de wagens zéér aan elkaar gewaagd zijn en het momenteel zéér moeilijk is om al bepaalde titelkandidaten naar voor te schuiven. Er worden zéér scherpe rondetijden geklokt. Enerzijds te wijten aan het hertekende circuit en de nieuwe asfaltlaag. Maar anderzijds ook door het feit dat de concurrentie binnen de respectievelijke Klassen moordend is. De Porsche GT3 Supercup en de Ultima die vorig seizoen nog de underdog waren in de toenmalige GTB spelen nu een eersterangsrol binnen het kampioenschap in Klasse 3 en krijgen uiteraard ook méér aandacht en publiciteit. En dit is één van de doelstellingen waarin de organisatoren tot hiertoe perfect in gelukt zijn.

Ook terug enkele wagens in Klasse 4 of de gastklasse. Signa Motorsport komt met een Dodge Viper SRT 10 voor Patrick Chaillet en Laurent Nef. Het betreft een identiek exemplaar als de wagen van de broers Grouwels. Ook Rüdiger Noll komt samen met Karl Hasenbichler nog eens proeven van de Mediagroep van Dyck Belcar Original met de bloedmooie Audi RS4.

En ter afsluiting nog een droevig bericht, dat ons een aantal dagen geleden bereikte. Namelijk het plotse overlijden van de Nederlandse autosportjournalist Flor Schilte. Schilte overleed tijdens een vakantie in Thailand en zou op 2 augustus 50 jaar worden. Flor was bij ons vooral gekend als verslaggever over het Belcargebeuren voor het Limburgs Dagblad en autosport.nl. Hij maakte ook de persverslagen voor ondermeer Jos Menten en US Carworld. Langs deze weg willen we familie en vrienden onze deelneming betuigen. We zullen Flor missen in de perszaal met zijn vlijmscherpe en gevleugelde uitspraken.

Handicap Ballast:

Klasse 1

GLPK Corvette – Kumpen/Longin +40 kg
SRT Corvette – Hart/Bleekemolen +30 kg
Eurotech Marcos – Goossens/Van Dongen +20 kg

Klasse 2

Prospeed Porsche – Penders/Lamot +20 kg
GS Motorsport BMW V8 – Severich/Josten +15 kg
CEO Racing Porsche – Van Rossem/Bouvy +10 kg

Klasse 3

Belgium Racing Ultima – Derdaele/Empsen +20 kg
GS Motorsport Porsche – Neyens/Steinberg +15 kg
First Motorsport Porsche – Haane/Meert +10 kg

Mark
26-06-2006, 22:22
Van Rossem-Bouvy behaalden met de PSI Porsche RSR, net als de broers Thiers met hun Porsche RS in Klasse 2 nog maar één uitslag wat hen voorlopig in de achterste gelederen brengt in de tussenstand.

:confused: Rijden Van Rossem-Bouvy nu voor PSI? Of is het een RSR van PSI onder vlag van CEO?

Viper GTS-R***
26-06-2006, 22:30
:confused: Rijden Van Rossem-Bouvy nu voor PSI? Of is het een RSR van PSI onder vlag van CEO?
Dat laatste;)

fasttrack
28-06-2006, 01:35
Wagen werd inderdaad gehuurd van PSI.
Voor donderdag is er nog een pilotenwissel. Op de Porsche SC zal Robbert den Otter vervangen worden de snelle Nederlander Pim Van Riet. Alle 4 de CEO Porsches moeten nu kunnen meestrijden voor de podiumplaatsen.

http://www.ceo-racing.be