PDA

View Full Version : Wedstrijdverslag: 10 Heures de Petit Spa: Group A


MFahrer
04-07-2006, 08:38
Het is weer gepasseerd! Velen hebben er lang naar uitgekeken en naartoe gewerkt maar de 10 uurse is voorbij! Hopelijk was het voor iedereen een even aangename dag als voor mij! Twee andere paddockers dan mezelf hebben aan deze wedstrijd deelgenomen... er waren er oorpronkelijk zelf meer ingeschreven. Vandaar hier ook een race report.

---

Zaterdag 1 juli… iets voor negen kwamen de eerste piloten aan op Petit Spa om de baan te verkennen en de laatste hand te leggen aan de wagens. In een warme ochtendzon bij een tas verse koffie en de daarbij horende croissant werd er iets later in de pits nog verwoed gesleuteld! Er werden nog banden gelegd, velgen gestoken, verhoudingen veranderd, gewicht geplaatst om aan het minimum gewicht te komen, … Het begon ook allemaal wat hectischer te worden als het uur van de technische controle dichterbij kwam. Tijdens die controle werden alle wagens zorgvuldig gecontroleerd op gewicht, grondspeling en de verplichte details. Dit keer was er geen enkele wagen die niet conform de reglementen was!

Stilte voor de storm… Het circuit zaterdagmorgen voor 09.00u:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701117.jpg

Enige bedrijvigheid in de pits (de wagens staan hier nog op hun afstelplaatjes, tegen volgende keer kunnen ze mooi plat staan met een "slot" in de pits):
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701115.jpg

Rond 11u waren alle wagens door de technische controle onder handen genomen en stonden de negen deelnemende wagens klaar voor de Concours d’élégance! Elke piloot mocht punten toekennen aan de wagens van de concurrentie. De uitslag was vrij verwacht… Johan’s prachtig afgewerkte 635 (met ongelofelijke details als de gordels en dergelijke) won de verkiezing met bijna het maximum van de punten. Wat verrassender was, is dat de Escort op tweede plaats in de wacht sleepte, met twee puntjes voor op de Civic!

De opstelling voor de concours d’ Elegance: 9 deelnemers!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701119.jpg

De divisie 1 wagens: Ben’s Civic, Slim’s Golf en Gunther’s Escort
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701121.jpg

Het Works BMW Team: De wagens van Yves en Johan
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701122.jpg

De Skyline R32 van Bram:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701123.jpg

Jo’s BMW M3:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701126.jpg

Pieters Quattro:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701127.jpg

Walters BMW Marlboro 635: Een meevaller voor Walter… de M Technic 325 was niet klaar geraakt door verfproblemen, maar er was een extra wagen ter beschikking en het was dan nog een mooie BMW ook!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701128.jpg

De terechte winnaar van de Concours d’Elegance samen met z’n beker: Johan’s Works 635csi!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701142.jpg

...

MFahrer
04-07-2006, 08:53
...

Rond half twaalf werd er gestart met de kwalificatieritten. Elke piloot had twee minuten de tijd om z’n snelle ronde neer te zetten. Alles lag vrij dicht bij elkaar, behalve de tijd van Walter, die op het laatste moment nog aan de wedstrijd werd toegevoegd en nog geen ervaring had opgedaan met de 635.

De cijfers:

Q-Time Driver Pts Car
6,283 Gunther 3 Ford Escort XR3i Fina
6,409 Bram 2 Nissan Skyline R32 Zexel
6,612 Slim 1 VW Golf I GTI Marlboro
6,621 Jo BMW M3 AutoTech
6,670 Ben Honda Civic
6,872 Johan BMW 635csi Works
6,904 Yves BMW 635csi Works
7,060 Pieter Audi Quattro Texaco
7,534 Walter BMW 635csi Marlboro

De grid: (er zijn drie wagens die niet deelnamen aan de wedstrijd toegevoegd aan de grid op de laatste drie plaatsen)
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701138.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701140.jpg

Iets na twaalf werd het startschot gegeven voor een 10 uur durende endurance wedstrijd! De mentaliteit voor een uithoudingswedstrijd van “rustig opbouwen” was redelijk ver zoek… de eerste manche was al meteen een zeer snelle maar uiterst sportieve manche. Positie 1, 2 en 3 reden in die eerste 16 minuten al direct allemaal meer dan 130 ronden… hetgeen later in de wedstrijd zeker niet slecht bleek! Bram nam in de Skyline in die eerste manche meteen de leiding. In diezelfde manche bleek ook al meteen dat Jo in de M3 (de tweede topfavoriet voor de wedstrijd) het moeilijk ging krijgen. Meer dan 10 ronden achterstand oplopen in de 1 heat is niet van zijn gewoonte. In de tweede manche was Ben al direct ambitieus aan de wedstrijd was begonnen door op de moeilijkste lane al direct een mooi aantal ronden te rijden en dicht op de 3 koplopers te volgen. Verder reden de twee Works BMW’s constant broederlijk in elkaars buurt, zo blijkt ook uit de cijfers na ¼ race! Walter was tijdens de eerste manche het circuit en het slotten aan het leren kennen! Vanaf de tweede manche nam de Escort de leiderspositie over, en ging Walter over van plaats 9 naar 8, de verdere posities bleven ongewijzigd. Enkele manches verder moest de Skyline de pits binnen voor een losgekomen motorkap. Diezelfde manche moest Ben de pits opzoeken om de body terug aan de chassis te kleven na een accidentje.

Beelden uit de wedstrijd:

De Nissan door de Sses, Bram neemt onmiddellijk na de start de leiding van de wedstrijd:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701189.jpg

Ben’s Civic à fond!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701064.jpg

Mercedes 190 met pech!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701112.jpg

Bens Civic gevolgd door Johans 635:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701146.jpg

De cijfers na ¼ race:

Position Laps Name Points

1 530 Gunther 5
2 513 Bram 4
3 512 Slim 3
4 502 Ben 2
5 490 Jo 1,5
6 470 Johan 1
7 470 Yves 0,5
8 410 Walter
9 306 Pieter

In de tweede deel van de wedstrijd moest Johan onmiddellijk opgeven met de Works 635 om persoonlijke redenen, hetgeen er voor zorgde dat Pieter en Walter onmiddellijk een plaats vooruitschoven. Eén manche verder in het tweede deel moest ook de tweede BMW 635 de wedstrijd staken, hetgeen Pieter terug naar de zevende plek bracht. Door grote problemen met de M3 viel Jo verder terug in het veld. Yves schoof dan ook een plaats naar voor. Vooraan in het veld was het een mooi duel voor de derde plaats tussen de Golf en de Civic. Op ½ van de wedstrijd had de Civic de 10 ronden achterstand omgebogen tot vijf ronden voorsprong voor op de Golf, beide wagens hebben in dat segment ook de pits moeten opzoeken. In dit deel was er ook zeer korte pitstop voor de Escort. De stop diende enkel om echte schade aan de overbrenging te vermijden.

Ben en Bram aan het jagen op respectievelijk de Golf en de Escort:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701158.jpg

Jo’s M3 vol in de ankers voor de Bruneau!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701168.jpg

Gunthers Escort op volle snelheid:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701049.jpg

De Quattro voorbij de pits:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701180.jpg

...

MFahrer
04-07-2006, 09:10
...

Bram en Yves door de Bruneau, oplettend voor de gele vlag:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701174.jpg

De cijfers op ½ van de wedstrijd:

Position Laps Name Points

1 1062 Gunther 5
2 1037 Bram 4
3 1001 Ben 3
4 996 Slim 2
5 953 Yves 1,5
6 755 Jo 1
7 722 Pieter 0,5
8 515 Walter
9 471 Johan

De belangrijkste gebeurtenis in het derde deel van de wedstrijd was dat Jo problemen bleef hebben met de wagen en dat hij in de pitbox bleef staan (derde BMW met opgave!!!) en dat Pieter dus terug een plaats opschoof. Het viel ook op dat Pieter stukken sneller en constanter reed dan in het begin van de wedstrijd (ook te zien in de grafiek onderaan). Het grote duel om de derde plaats was deze keer in het voordeel van Slim, die de vijf ronden achterstand op zijn beurt omboog naar zeven ronden voorsprong op de Civic. De Skyline, de Works 635 en de Escort bleven hun tempo aanhouden, hun posities bleven ongewijzigd.

Slim in de aanval om z’n derde plaats terug te krijgen. Hij was de enige in divisie 1 dat weinig last had van de bandenslijtage: Hier zie je waarom… op twee wielen spaart hij uiteraard banden!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701175.jpg

Ben in de achtervolging op Slim, bekijk de grondspeling!!!!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701170.jpg

Gelanceerd voor de langste bocht op het circuit voor start/finish:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701192.jpg

Yves’ 635 door het tweede deel van Sses:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701193.jpg

Pieters Quattro net voor de rechte eind:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701044.jpg

Positions after part 3

Position Laps Name

1 1601 Gunther
2 1573 Bram
3 1514 Slim
4 1507 Ben
5 1432 Yves
6 1182 Jo
7 1159 Pieter
8 523 Walter
9 470 Johan

In het vierde deel viel de nacht langzaam over Petit Spa. Het rijden werd er niet makkelijker op, zeker niet toen het deel van de Sses veel donkerder was dan het deel aan de Bruneau. De overgang was zeer vermoeiend voor de ogen. De rondetijden waren in het begin dan ook een stuk trager. De banden op de Escort en op de Civic sleten als sneeuw voor de zon… De Escort reed dit laatste kwart dan bewust iets minder slijtig. Maar de Civic, die echt alles uit de kast moest halen om toch nog een podiumplaats te pakken bleef maar banden slijten. Het scheelde amper zes rondjes op één manche voor het einde dus het was alles of niets! Slim en Ben deden er alles aan om de derde plaats voor zich te winnen. De andere piloten lieten hen dan ook zeer sportief hun duel uitvechten.

Slim door het tweede deel van de Sses:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701194.jpg

De avond viel over Petit Spa: links de Skyline van Bram in het midden de Quattro van Pieter en rechts de Honda van Ben:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701151.jpg

Ben’s civic:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701154.jpg

Zo donker werd het!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701197.jpg

Hier zijn links naar twee zeer korte filmpjes die opgenomen zijn in het donker rond de start/finish:

- http://smg.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/?action=view&current=GroupA_060701212.flv

- http://smg.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/?action=view&current=GroupA_060701213.flv

De cijfers:

Final Positions & Points

Position Laps Name 1/4 Pts +1/2 Pts +Finish Pts =Total Pts

1 2126 Gunther 5 +5 +10 = 20
2 2096 Bram 4 +4 +8 =16
3 2030 Slim 3 +2 +6 =11
4 2020 Ben 2 +3 +4 =9
5 1898 Yves 0,5 +1,5 +3 = 5
6 1611 Pieter 0,5 +2 = 2,5
7 755 Jo 1,5 +1 +1 = 3,5
8 523 Walter
9 470 Johan 1= 1

Zoals gezegd en zoals je ziet in de cijfers was het een zeer spannende wedstrijd. Tot in de laatste manches mocht er niemand pech hebben, of de achtervolgers namen onmiddellijk de plaats in van de pechvogel. Het duel tussen Slim en Ben werd uiteindelijk beslist in Slim’s voordeel. Ben reed de laatste manche echt voluit, maar op het einde waren de banden zo versleten en had hij niets van grondspeling meer over waardoor de Civic meer van de baan ging dan hij in gans de rest van de wedstrijd had gedaan. De Golf was te sterk om terug te pakken! De andere posities zijn ook niet meer gewijzigd. Op het einde had iedereen hetzelfde “endurance” gevoel, namelijk “de meeste plaatsen zijn verdeeld, geen risico’s meer nemen, gewoon uitrijden en plaats bewaren is de boodschap”.

...

MFahrer
04-07-2006, 09:16
...

Enkele andere cijfers:

- De winnende wagen van deze race heeft 53.150km afgelegd en heeft dat gedaan in met gemiddelde rondetijd van 7.225 (de bandjes zouden van minder slijten!).

- Een kleine berekening op basis van de gereden manches toont ons dat als Johan niet had moeten opgeven wegens tijdsgebrek, hij 1880 rondjes had gereden (dit zonder rekening te houden dat hij beter zou gereden hebben op het einde). Dat rondeaantal zou hem een zesde plaats én een ferm duel met Yves hebben opgeleverd !

- Dezelfde berekening toegepast op Walters cijfers, toont ons dat de Marlboro BMW 1673 ronden zou gereden hebben én dus een zevende plaats zou gereden hebben.

- Moest de M3 van Jo gans de wedstrijd gereden hebben zoals hij testreed in de laatste manches (na de opgave) zou hij 1988 ronden gereden hebben, hetgeen hem een vijfde plaats zou opgeleverd hebben.


Het podium: op plaats 3 staat Slims Golf, op plaats 2 Brams Skyline en op plaats 1 Gunthers Escort!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701202.jpg

Detail van de voet van de gewonnen beker:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701205.jpg

Vanaf plaats vier had iedereen een aandenken als dit van Ben: (Lester en Walter hebben dit uiteraard nog te goed, ze liggen klaar voor jullie)
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701206.jpg

Bandenslijtage: De piloot die het meeste banden gesleten heeft is weldegelijk Ben! Bekijk het profiel op de achterbanden maar eens! Ik heb gisteren gemerkt dat de wagen echt met de kont op de grond stond. Van de 1.5mm grondspeling schiet er niets meer over, er kan geen blad papier meer onder!
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701207.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701209.jpg

Het rubber hangt wel mooi aan de kontjes…
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701210.jpg

Tot “Slot” wil ik alle deelnemers nog eens bedanken voor de sportieve wedstrijd en de goeie sfeer. Naast enkele kleine akkefietjes is er gelukkig weinig noemenswaardig gebeurd. Dat heeft er ook voor gezorgd dat bijna alle wagens zo goed als nieuw (of maar enkele kleine retouches nodig hebben) uit de wedstrijd gekomen zijn. Waar ik ook zeer tevreden over ben, is dat de nieuwkomers op 1/24 het ook echt naar hun gehad hebben. De cijfers liegen er niet om… voor nieuwkomers op dit principe van slotracen hebben jullie allesbehalve slechte resultaten geboekt!

De foto's zijn weer van dubieuze kwaliteit, maar marshallen en fotograferen samen is niet makkelijk... wie weet hebben we voor een volgende groot evenement een professionele fotograaf! ;)

De Wedstrijdleiding
Petit Spa

Twee extra foto's uit de testsessies die ik jullie niet wil onthouden:
http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701084.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/tDI_Fahrer/GroupA_060701091.jpg

Brecht
04-07-2006, 13:02
Wow, was echt fun om te lezen, en mooi bigestaan door de foto's MFahrer.

Lester
04-07-2006, 15:04
Jep, inderdaad een zeer mooi verslag en een spannende wedstrijd.
Ben blij dat ik erbij was. Het was de eerste keer en zal niet de laatste zijn.

Groeten Johan

HaCo
05-07-2006, 19:39
Heel mooi, fijn dat je zoiets kan organizeren... en die lichtjes!!! :D

Loeten
06-07-2006, 21:21
Knap verslag! Het zou je voor minder doen watertanden... Proficiat aan alle deelnemers.

Ellen
06-07-2006, 21:56
Heel leuke foto's! Vooral die van de Civic in het donker :worship:

vanni
06-07-2006, 23:07
:worship: :worship: Meer kan ik daar niet aan toe voegen. "Leuk om lezen"-verslag & knappe foto's. Petje af!!!!!!

MFahrer
07-07-2006, 07:48
Bedankt voor de leuke reacties mensen!

G.

Walter
08-07-2006, 19:20
Vond het echt prachtig om me te rijden met de ervaren slotracers.Heb er veel van opgestoken.Ben gewonnen voor deze vorm van autosport.
Groetjes
WALTER

BMW M5 ...Kraftbayer!:applaus:

MFahrer
10-07-2006, 08:45
Walter,

Ik ben blij dat je toch kunnen deelnemen hebt, ook al was het maar een halve wedstrijd... nu heb je echt kunnen proeven van onze hobby hé! Ik hoop dat we je regelmatig over de vloer krijgen nu! De twee andere nieuwe 1/24 rijders zijn ook volledig verkocht. Johan (aka Lester van DePaddock) is al bezig over het frezen van z'n baan voor 1/24... en Yves is al op zoek naar een body en gaat mee tot bij Willy om een chassis... dat belooft!!!

Wie weet wordt Petit Spa toch een clubje!

G.

G.