PDA

View Full Version : Porsche 917K "Gulf" - Le Mans 1970 - Siffert/Redman (Fujimi - 1/24)


Sennake
13-07-2006, 16:53
Na meer dan een jaar stilgelegen te hebben met dit project, ben ik er terug aan begonnen. Wat was het probleem? Ik wou de voorste "motorkap" (waar uiteraard geen motor onder zit) vervangen door een dunner exemplaar omdat het originele plastic onderdeel veel te dik was waardoor het zeker 3/4 mm boven de rest van de body uitstak. Na verschillende vruchteloze pogingen werd het model dan terzijde gelegd om het gegeven eens goed te laten bezinken.

Dit jaar besliste ik dan om het onderdeel integraal te vervangen door een aluminium platen stuk, van 0,3 mm dikte. En dat bleek de goede oplossing te zijn.

Dus eens dat probleem opgelost was, kon het spuiten van de grondverf beginnen. Omdat het "Powder Blue" erg licht van kleur is heb ik hiervoor witte primer van Gunze Sangyo gebruikt (extra fine). Na 2 lagen was het obligate drogen aangebroken.

Daarna kwam het blauw, wat een automotive kleur is van Motip (nr 45160). De lak gebroeg zich perfect, op één kleine plaats na die steeds weer een soort van "krassen" vertoonde. Wegschuren van deze plek en herspuiten bracht geen soelaas : steeds weer kwam die rare plek terug. Tot ik besloot om in plaats van te herspuiten, de blauwe lak gewoon te polishen tot de groeven eruit waren, waarna ik dan uiteindelijk toch nog een lichte mistlaag over het geheel gezet heb omdat het witte plastic er hier en daar begon door te schijnen. En dat lukte wonderwel.

Vervolgens moest ik beslissen of ik de oranje decals zou gebruiken dan wel de airbrush. Omdat ik de onderzijde al gespoten had met Tamiya TS-12 orange drong de 2e oplossing zich op. Maar omdat ik nog steeds geen demo gezien heb van het "decanteren" van Tamiya spuitbus-verf in een airbrush-potje durfde ik niet goed. Dus begon ik er toch maar aan met de decals. De neuspartij bestaat uit 2 helften : een bovenzijde en een onderzijde. De bovenste decal ging erg goed en mits een liter of 2 "sol" kreeg ik alle rimpels eruit. Maar dan kwam de onderzijde... Ramp! Nog met geen ganse emmer sol was daar iets van te maken! Dus snel de ganse boel het warme water in en met mijn vingernagel de bovenste decal (die al goed vast zat natuurlijk) eraf geprutst. Ook dat ging weer goed...

Conclusie : decanteren dan maar. Eerst heb ik de body helemaal afgeplakt, waarbij ik de decals als mal gebruikt heb, en daarna heb ik het decanteren bij de horens gepakt met een vrij goed resultaat als gevolg : genoeg verf in het potje en niet té veel verf op mijn vingers of tapijt...

Het spuiten zelf gaat als een fluitje van een cent : de Tamiya verf is van zeer hoge kwaliteit en dank zij de lage druk waarmee je de airbrush kan inzetten kan je overal goed aan, ook aan de oranje streep onder het achtervleugeltje.

Na een uur of 2 heb ik dan het afplakwerk eraf gehaald, zodat de verf niet "afbreekt" bij het verwijderen. Wel opletten dat je de plakdroge verf niet aanraakt of je krijgt vreselijke vingerafdrukken op je spuitwerk.

Op de laatste foto's zie je het voorlopige eindresultaat : de opstaande randen van het oranje moeten nog weggepolierd worden en daarna moeten de zwarte sierstrepen er nog over gedecald worden, zodat de imperfecties in afplakwerk helemaal zullen verdwijnen. Daarna komen alle andere decals erop waarna ik 2 à 3 lagen vernis ga spuiten.

En tegen dan kan ik weer wat foto's tonen.

Tot dan!!

BSmodels
13-07-2006, 20:19
ook weer zo'n thread die ik op de voet ga volgen.

Wat ik interessant vind is dat je vermeld welke kleurreferenties je gebruikt.

Het maken van zo'n mal aan de hand van je decals, hoe doe je dat precies ?

Kopie en tamiya-tape ?

Sennake
13-07-2006, 20:33
Kopie en tamiya-tape ?

Helemaal correct!

Nismo
14-07-2006, 00:06
Dit is volgens mij één van de mooiste Porsches die er ooit op de circuits hebben rondgereden. En Sennake kennende gaat dit ook één van de mooiste Porsche-modellen worden.

Flame
14-07-2006, 17:30
nostalgie troef hier, spuitwerk is weer knap, mooi om te volgen

MFahrer
17-07-2006, 09:41
Volgen die handel... ik probeer op ditzelfde moment de Fujimi 917k Martini #22 (dezelfde die Sennake op schitterende wijze van Collections Remémoratrisé gebouwd heeft) tot een succesvol slotracer om te bouwen!

Ik ben vooral benieuwd naar de motorsteunen en zo! Ik ben ook benieuwd wat ik er ga kunnen van gebruiken...

G.

Pat
17-07-2006, 18:53
Conclusie : decanteren dan maar. Eerst heb ik de body helemaal afgeplakt, waarbij ik de decals als mal gebruikt heb, en daarna heb ik het decanteren bij de horens gepakt met een vrij goed resultaat als gevolg : genoeg verf in het potje en niet té veel verf op mijn vingers of tapijt...

...alleen MAAR op uwen arm...

Jaja, dat komt ervan als je een meeting overslaat ! :applaus:

Sennake
18-07-2006, 07:48
Na het wegpolieren van de opstaande oranje randen en het aanbrengen van de zwarte scheidingslijnen ziet het er al een heel stuk beter uit :

Nu gaan we de rest decallen, en vervolgens kan het vernissen beginnen.

MFahrer
18-07-2006, 07:55
Sennake... uiteraard alweer prachtig werk (maar dat ben je ondertussen al beugehoord denk ik), maar ik heb twee kleine vraagjes:

1: zijn die zwarte scheidingslijnen decals?
2: Je ben waarschijnlijk ondertussen bezig aan de motorsteunen achteraan, hoe doe jij de overschotjes van de gietstukjes weg op die smalle buisjes? Ik ben bang die te plooien bij mijn model (alhoewel dat de eerste die in m'n kont rijdt, alle buisjes tegelijk gaat plooien vrees ik)

Groeten

G.

Sennake
18-07-2006, 08:46
1: zijn die zwarte scheidingslijnen decals?

Ja. Oorspronkelijk bestonden de decals uit de oranje vlakken, afgezoomd met die zwarte lijnen, maar omdat ik de oranje vlakken niet deftig aangebracht kreeg, zelfs niet met liters Sol, heb ik ze weggegooid en de oranje delen gespoten. De zwarte randjes heb ik echter niet weggegooid, dus dat zijn nog de restanten van de originele decals.

2: Je ben waarschijnlijk ondertussen bezig aan de motorsteunen achteraan, hoe doe jij de overschotjes van de gietstukjes weg op die smalle buisjes?

Toch niet. Ik begin NOOIT aan de rest van een model vooraleer de body helemaal klaar is, dwz gespoten, gedecalled en vernist. Als dat allemaal tot een goed einde gebracht is zal ik pas tijd en energie steken in de rest. Maar dat betekent niet dat ik je vraag niet kan beantwoorden : de overschotjes die jij bedoelt knip ik weg met een fijn kniptangetje, waarna de restanten voorzichtig weggesneden worden met een scalpel en tenslotte de oneffenheden weggeschuurd worden.

MFahrer
18-07-2006, 09:21
Ok... je ontdoet de kleine onderdelen van "overschotjes" net als de grote onderdelen dus! Ik dacht dat je misschien voor zo'n fijne dingen een andere techniek had! Bedankt!

G.

BSmodels
18-07-2006, 15:22
:applaus: :applaus: :applaus:



Ik begin NOOIT aan de rest van een model vooraleer de body helemaal klaar is, dwz gespoten, gedecalled en vernist. Als dat allemaal tot een goed einde gebracht is zal ik pas tijd en energie steken in de rest.


't is inderdaad een soort gouden regel maar ik laat ik mij dus telkens vangen. Ik begin goed met de body proper te maken, tot het moment dat de primer erop moet. Dan is het zo van, zou ik dat misschien eerst nog doen, of dat ziet er precies niet goed uit enz, enz..... . Uiteindelijk bots je dan op een probleem of kan je niet meer verder omdat de body niet af is :fight: en dan verlies je vlug één of twee weken. Meestal heb ik dan ook nog niet de juiste kleur in huis enz.... :D
Ze hebben daar een woord voor, maar ik vergeet het dikwijls :rolleyes:



nog een vraagje over de gedecanteerde lak, heb je die nog moeten verdunnen ?
vrijdag na de meeting heb ik het er met Domi en Flame nog over gehad of je nu wel of niet moet verdunnen. 't is maar dat ik ooit gedecanteerde lak toch nog heb moeten verdunnen om met de airbrush te kunnen spuiten. Domi gebruikt hem zo direct in de airbrush. Decanteren was wel volgens de Huudo-methode :+

Sennake
18-07-2006, 15:57
nog een vraagje over de gedecanteerde lak, heb je die nog moeten verdunnen ?

Ik heb hem alvast niet verdund. Maar dan gaat het ook om Tamiya TS-lak. Ik kan me voorstellen dat je Motip lak wel moet verdunnen. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ook is het zo dat je de Tamiya-lak niet direct mag gebruiken in de airbrush omdat er nogal veel drijfgas inzit. Daardoor lijkt je verf in je airbrush-potje de eerste minuten op een bruisende frisdrank (in mijn geval eerder Fanta gezien de oranje kleur) ;)

Na een tijdje "borrelt" je verf niet meer en dan kan je aan de slag.

Althans, dat is mijn ervaring op die ene keer dat ik al gedecanteerd heb.

Sennake
19-07-2006, 14:40
Ondertussen heb ik de decals aangebracht. De wagens uit die tijd waren nog niet de rijdende reclameborden, en buiten enkele "Gulf"-decals stond er weinig of niets op deze 917, wat in mijn ogen alleen maar bijdraagt tot de strakheid van de livery, die ik één van de mooiste aller tijden vind.

Het model op de foto's is nog niet vernist, dus die foto's heb je nog tegoed.

Nismo
19-07-2006, 22:12
Hij wordt hoe langer hoe mooier.:applaus:

scoobyfreak
19-07-2006, 22:26
Begint idd zeer mooi te worden ;)

206WRC-ke
19-07-2006, 22:49
Is idd knap Sennake!

(srry als ik over dit soort projecten soms minder/geen lof heb maar voel me niet echt aangetrokken tot zo'n wagens (oudere, circuit (behalve recente hiervan zoals die Viper van Flame :D))

;)

BSmodels
20-07-2006, 07:30
het ziet er weer allemaal mooi afgelijnd uit ;) :D , zoals gewoonlijk

Ben al benieuwd naar de rest :+

Guido
20-07-2006, 13:10
Uw "RR" spreekt. ;)

Ik heb de indruk dat er iets raars aan de hand is met het oranje. In de eerste foto's ziet het er zeer goed uit qua kleur. Maar eens de decals erop gezet geweest is, is het donkerder geworden - zelfs een ietwat roodachtige tint gekregen. Zodanig zelfs dat er een kleurverschil merkbaar is tussen het oranje van de Gulf logo's en de oranje stripings, en dat is wat jammer. Zeker gezien het erg mooie spuitwerk (we zijn niet anders gewoon, je beheerst dit thema immers perfect). Wat ik me zit af te vragen is of het compounden/waxen de oorzaak hiervan kan zijn...?

Ook denk ik dat de oranje striping op de neus, ietske te laag eindigt net voor het voorwiel. Het zou ongeveer op dezelfde hoogte moeten uitkomen als waar de zijstriping, achter het voorwiel, begint - tenminste volgens de foto die ik heb. Die is echter van een gerestaureerd exemplaar, dus het zou kunnen dat de uitlijning correct is. Originele foto's zouden dit moeten bevestigen of ontkennen (zou ik eens moeten opzoeken). ;) Net zoals het Gulf logo dat op de neus hangt. Op de foto die ik heb en op die, die je in het begin gepost hebt, is dat enkel het witte vlak met Gulf lettering op, dus zonder de oranje 'roundel' met blauw/wit biesje. Maar opnieuw, misschien dat het op de N°20 wel zo was. :confused:

Einde verhaal "RR". :D

Zoals gezegd, weer een mooi staaltje schilderwerk dat hier geleverd is. :applaus:

Sennake
20-07-2006, 15:40
Wat ik me zit af te vragen is of het compounden/waxen de oorzaak hiervan kan zijn...?

Dat zou me verwonderen aangezien ik in het midden van die oranje striping hoegenaamd niet gecompound heb en nog nooit van mijn leven gewaxt heb. Het gespoten oranje klopt in elk geval met de referentiefoto's die ik heb. De verschillen qua kleurtint op de verschillende foto's zijn gewoon gegenereerd door mijn Photoshop-instellingen die wellicht niet altijd dezelfde en nog minder ideaal zijn.

Maar het kleurverschil tussen het gespoten oranje en de Gulf-decals is er gewoon, dat valt niet te ontkennen. Wellicht ware het beter geweest van TS-31 "bright orange" te gebruiken ipv TS-12 "orange", maar soit, dat is nu te laat (behalve voor de mensen die na mij komen uiteraard). Dan zal er in elk geval een kleiner kleurverschil optreden.

Ik maak er me ook niet teveel zorgen over, want op de referentiefoto die ik heb is er ook een kleurverschil tussen het oranje van de striping en het oranje van de Gulf-sticker. Al is het daar de sticker die iets donkerder lijkt waar het bij mij andersom is.

En eerlijk gezegd, dit model heeft me al zoveel kopbrekens en tegenslagen gekost dat ik al lang blij ga zijn als het iet of wat deftig in elkaar geknutseld geraakt : een wedstrijdmodel zal het wel nooit worden, daar ben ik me van bewust. Af en toe mag er eens eentje tussen zitten dat wat minder geslaagd is ook eh ;) Anders krijg ik nen te dikke nek :p

Sennake
20-07-2006, 15:44
Ook denk ik dat de oranje striping op de neus, ietske te laag eindigt net voor het voorwiel.

Dit is zonder meer correct. Ik heb het model afgeplakt via de zelfgemaakte mal die gebaseerd was op de originele Fujimi decals en die zijn zelf dus ook verkeerd. Jammer maar helaas.

Gulfie
20-07-2006, 16:10
Weet je wat ik me al altijd afgevraagd heb ... we zijn hier allemaal strevers, de lijnen moeten juist zijn, de logo's goed, ... maar de meesten onder jullie blijven spuiten met Tamiya lak.

Ik heb mij destijds lak aangeschaft naar de echte referenties van de Porsche Gulf kleuren (en zelfs daar zijn al 2 verschillende types alleen al voor Porsche), en geloof me, de Tamiya kleuren komen zelfs niet in de buurt. Waarom blijven jullie eigenlijk steken bij dat hele spuitbus- en decanteer gedoe en waarom niet ten minste eens proberen met echte lak die de juiste kleur weergeeft?

Dit is geen persoonlijke kritiek, maar we zitten te klagen over logo's die niet juist zijn, lijnen die te laag overlopen, ... maar zelfs de basis is niet 100% correct. OK, iedereen zijn dadda, maar ik vroeg het me gewoon af.

Guido
20-07-2006, 16:32
...

Af en toe mag er eens eentje tussen zitten dat wat minder geslaagd is ook eh ;) Anders krijg ik nen te dikke nek :p

Hoe, gij waard toch aan het "regimmen", dan kan dat toch gene kwaad...? :D :D :+

Sennake
20-07-2006, 16:44
Waarom blijven jullie eigenlijk steken bij dat hele spuitbus- en decanteer gedoe en waarom niet ten minste eens proberen met echte lak die de juiste kleur weergeeft?

Met alle respect, maar dat is bullshit. Ik heb zeer grote bedenkingen bij die "echte" kleuren, zeker als het over 35 jaar geleden races gaat. En dan nog, de "echte" kleur op een model spuiten is per definitie een verkeerde weergave omdat het origineel 24 of 20 of weet zelfs 43 keer groter is en bijgevolg evenveel keer meer licht weerkaatst. Dus zal het altijd een benadering zijn, wat je ook doet.

En ik ben gewoon meer vertrouwd met de gekende modelbouw-kleuren, ik weet wat ik er aan heb, wat mag en niet mag, met wat ik moet verdunnen, en vooral waar ik er gemakkelijk aan kan komen zonder 27 connecties of omwegen. Ik doe nog altijd modelbouw om me te amuseren en niet als ik er teveel moeite voor moet doen is de lol er voor mij af. Als het er goed uitziet ben ik tevreden, en af en toe springt er eens een pronkstukje uit. Dat ze niet allemaal prijswinnaars kunnen zijn stoort me niet hoor. Dus ga ik zeker niet wakker liggen over een kleurtint.

En dat is zeker geen kritiek naar jou hoor, dat is gewoon hoe ik de zaken zie. Trouwens, over "echte" kleuren kunnen we nog een serieus boompje opzetten hoor, zeker als het over "Ferrari-rood" gaat. Maar dat valt zeker buiten het bestek van dit topic.

Guido
20-07-2006, 16:50
Weet je wat ik me al altijd afgevraagd heb ... we zijn hier allemaal strevers, de lijnen moeten juist zijn, de logo's goed, ... maar de meesten onder jullie blijven spuiten met Tamiya lak.

Ik heb mij destijds lak aangeschaft naar de echte referenties van de Porsche Gulf kleuren (en zelfs daar zijn al 2 verschillende types alleen al voor Porsche), en geloof me, de Tamiya kleuren komen zelfs niet in de buurt. Waarom blijven jullie eigenlijk steken bij dat hele spuitbus- en decanteer gedoe en waarom niet ten minste eens proberen met echte lak die de juiste kleur weergeeft?

Dit is geen persoonlijke kritiek, maar we zitten te klagen over logo's die niet juist zijn, lijnen die te laag overlopen, ... maar zelfs de basis is niet 100% correct. OK, iedereen zijn dadda, maar ik vroeg het me gewoon af.

Even alleen voor mezelf spreken. ;)

Ik denk niet, ik ben ervan overtuigd, dat het gebruik van de échte referenties absoluut geen vereiste is om een correct model te bouwen - we hebben het hier al eens uitgebreid over gehad. Ik heb enkele malen "echte" Mercedes en BMW kleuren gebruikt voor respectievelijk een 300SL en een Z4 op 1/24ste en eerlijk gezegd, kwam het resultaat nog niet in de buurt van een echt exemplaar. Immers de ondergrond, de grondverf enz spelen immers ook een belangrijke rol.

Wat veel belangrijker is, is dat de kleur representatie, want dat is een model eigenlijk, een weergave van een origineel, er correct uitziet. Of hiervoor nu de echte verf gebruikt wordt of niet. Waar ik in het geval van de Fujimi Gulf Porsche 917 op gelet had, moest ik deze zelf bouwen, is dat het oranje overeenkwam met het oranje v/d decals. Dàt is volgens mij, veel belangrijker dan het originele oranje te gebruiken. Nu zou het kúnnen dat de "echte" kleur idd overkomt met de decals, maar een garantie is dat niet.

Voorbeeld: Ik bouwde de Escort Gr.A in Boxy's livrei en besloot het blauwe gedeelte op de carrosserie te spuiten ipv de decals te gebruiken. Echter, voor de blauwe Boxy's letters op het gele gedeelte ik wel de decals. Ik heb er dan voor geopteerd om een kleur te mengen die exact overeenkwam met de decals - in enamel - en heb die dan gespoten. Resultaat is een blauw dat overal hetzelfde eruit ziet, zowel body als decals. Dan ben je met de echte kleur niks, want uiteindelijk ziet je model - een representatie - er niet uit, met verschillende tinten bodywork en lettering.

Bovendien hou ik me liefst van al aan eigen "proven-techniques". Ik weet ook wel dat dit misschien wat bekrompen denken is, maar als je wat nieuws wil uitproberen, gaat zoiets niet zonder slag of stoot. Het heeft me ettelijke modellen gekost, eer ik met spuitbussen een redelijk resultaat kon krijgen, ondanks jaren airbrush ervaring. Er is ook niet alleen het probleem van de gewoontes qua technieken, maar - voor mij althans - ook de gewoonte qua leverancier (de plek waar je je verf gaat kopen). Ondanks dat ik ook redelijk kort aan een autolakbron zit (wat niet voor iedereen even evident is), hebben mijn 2 eerder pogingen met autolak niet tot een resultaat geleid waarvan ik vond dat het de extra inspanning loonde, toch niet voldoende om ermee verder te gaan.

Wat niet wil zeggen, dat ik misschien toch nog maar eens moet gaan proberen. Who knows. ;)

Just my 2 cents. ;)

Sennake
20-07-2006, 16:59
Just my 2 cents. ;)

Die in grote lijnen wel overeenkomen met mijn 2 centen ;)

Guido
20-07-2006, 17:00
Met alle respect, maar dat is bullshit. Ik heb zeer grote bedenkingen bij die "echte" kleuren, zeker als het over 35 jaar geleden races gaat. En dan nog, de "echte" kleur op een model spuiten is per definitie een verkeerde weergave omdat het origineel 24 of 20 of weet zelfs 43 keer groter is en bijgevolg evenveel keer meer licht weerkaatst. Dus zal het altijd een benadering zijn, wat je ook doet.

En ik ben gewoon meer vertrouwd met de gekende modelbouw-kleuren, ik weet wat ik er aan heb, wat mag en niet mag, met wat ik moet verdunnen, en vooral waar ik er gemakkelijk aan kan komen zonder 27 connecties of omwegen. Ik doe nog altijd modelbouw om me te amuseren en niet als ik er teveel moeite voor moet doen is de lol er voor mij af. Als het er goed uitziet ben ik tevreden, en af en toe springt er eens een pronkstukje uit. Dat ze niet allemaal prijswinnaars kunnen zijn stoort me niet hoor. Dus ga ik zeker niet wakker liggen over een kleurtint.

En dat is zeker geen kritiek naar jou hoor, dat is gewoon hoe ik de zaken zie. Trouwens, over "echte" kleuren kunnen we nog een serieus boompje opzetten hoor, zeker als het over "Ferrari-rood" gaat. Maar dat valt zeker buiten het bestek van dit topic.

We zitten op exact dezelfde lijn, maar de manier waarop je sommige modellen bouwt, kan je bezwaarlijk zeggen dat er af en toe eens eentje uitspringt. De Subaru, de moto (f..k, ben het merk even kwijt:o ) enz. zijn "on purpose" zo gebouwd. Aan ieder model scheelt wel altijd ietske, zeer zeker ook aan die van mij, want perfectie is niet van deze wereld.

Ik wilde ook absoluut geen kritiek geven, maar gewoon even aanstippen enkele onjuistheden zaten, en niet een zoveelste "fantastisch, knap gedaan, mooi, mooier, enz." posten. ;)

Remember, if it looks right, it is right en zolang ge u er maar mee amuseert!

Guido
20-07-2006, 17:00
Die in grote lijnen wel overeenkomen met mijn 2 centen ;)

synchroon posten heet dat. :D

Sennake
20-07-2006, 17:54
Ik wilde ook absoluut geen kritiek geven, maar gewoon even aanstippen enkele onjuistheden zaten, en niet een zoveelste "fantastisch, knap gedaan, mooi, mooier, enz." posten. ;)

Hey, no problem man! Integendeel, het houdt me scherp ;)

Nu nog 1 vraag : jij bent mijn RR? Rolls Royce????

Sennake
20-07-2006, 17:56
De Subaru, de moto (f..k, ben het merk even kwijt:o ) enz. zijn "on purpose" zo gebouwd.

Dat klopt, maar dat komt dan ook omdat het modellen zijn die als modelbouwartikel bedoeld zijn. Dan kan ik me niet permitteren om hier en daar corners te cutten. Als ik voor mezelf bouw ben ik daar toch wel wat losser in, stel ik vast.

Guido
20-07-2006, 19:42
Hey, no problem man! Integendeel, het houdt me scherp ;)

Nu nog 1 vraag : jij bent mijn RR? Rolls Royce????


Attentieve lezers van mijn comments hier, weten dat RR staat voor Rechtvaardige Rechter! die ongezouten zijn mening geeft.

Streng, maar rechtvaardig, niet te zachtaardig..., streng het moet! ;) :D :+

Guido
20-07-2006, 19:45
Dat klopt, maar dat komt dan ook omdat het modellen zijn die als modelbouwartikel bedoeld zijn. Dan kan ik me niet permitteren om hier en daar corners te cutten. Als ik voor mezelf bouw ben ik daar toch wel wat losser in, stel ik vast.

Daar zit wat in, maar op dat gebied verschillen we dan toch een beetje. Waarschijnlijk ook oa daardoor dat ik minder modellen afgewerkt krijg op een jaar...?

Gulfie
20-07-2006, 20:04
'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ... 'k zal het nooit meer doen ...

zo genoeg straf geschreven? :o

Sennake
20-07-2006, 20:11
Lol! Maar dan alleen als je niet gecopy-paste hebt eh :p

Sennake
20-07-2006, 20:25
Daar zit wat in, maar op dat gebied verschillen we dan toch een beetje. Waarschijnlijk ook oa daardoor dat ik minder modellen afgewerkt krijg op een jaar...?

Ik denk het. Als je zo'n 20 modellen per jaar bouwt kunnen ze niet allemaal van hetzelfde afwerkingsniveau zijn. Enfin, ik kan dat toch niet.

Gulfie
20-07-2006, 20:30
Mijn opmerking was misschien niet terecht en verkeerd geformuleerd ... sorry als het zo overkwam. Da's natuurlijk het nadeel van schrijven en niet babbelen.

Sennake
22-07-2006, 16:41
Het vernissen van de body is ondertussen ook gebeurd : zo ziet hij er nu uit.

Flame
22-07-2006, 16:52
dat mag je wel zeggen, knap zoals we gewoon zijn he

Nismo
22-07-2006, 23:19
Het gaat toch nog een sgoon modelleke worden, zunne;)
Hoeveel lagen vernis spuit je over de decals ????

Sennake
23-07-2006, 10:55
Het gaat toch nog een sgoon modelleke worden, zunne;)
Hoeveel lagen vernis spuit je over de decals ????

Dit waren er 2, maar ondertussen staat er al een 3e op.

BSmodels
24-07-2006, 17:09
nu er een paar laagjes vernis opstaan, wil ik ook nog wel iets kwijt over de kleuren.
Sommigen vinden dat de oranje kleur te donker is. Ik vind dat niet, dit komt zo over omdat de "gulf" kleur een tikkeltje te licht is, hierdoor is er minder harmonie tussen de twee kleuren.
Misschien had een grijze primer dat tikkeltje meer gegeven, ik weet het niet. Daar kan ook weer van hier tot ginder over geleuterd worden.

Al bij al blijft het natuurlijk een piccobello body qua afwerking en met de vernis erop ziet ze er toch beter uit vind ik. :applaus:

Guido
24-07-2006, 23:04
Ik denk het. Als je zo'n 20 modellen per jaar bouwt kunnen ze niet allemaal van hetzelfde afwerkingsniveau zijn. Enfin, ik kan dat toch niet.

Uiteraard niet, dat kan geen enkele hobbyist. Daarvoor ontbreekt gewoon de tijd, tenzij je geen leven hebt naast het plekken, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn - en is ook zeker niet het geval.

Ik lig weeral een tijdje stil na mijn vorig model, maar dat komt omdat ik altijd een beetje "drained" ben, na het bouwen van nog maar weer eens zo'n superdetail gevalleke. Dat heb ik bij ieder model dat ik zo bouw. Effe alles gegeven, dan weer even bijkomen. :D Als het "een gewoon" model wordt - gewoon in vergelijking met een super-detail dan, wat geen afbreuk doet aan de bouw op zich, alleen het diepgaan in details - is die inspanning niet zo groot denk ik. Trouble is, als ik dit aan de hand zou gehad hebben, ook voor een eigen model, dan het een stop zou betekenen. En zo krijg je dus maar weinig af.

Chapeau dus, dat je het allemaal kan relativeren en gewoon door doet.

Guido
24-07-2006, 23:06
Mijn opmerking was misschien niet terecht en verkeerd geformuleerd ... sorry als het zo overkwam. Da's natuurlijk het nadeel van schrijven en niet babbelen.

Ik zie er geen graten in. Iedere opmerking heeft wel een bestaansreden, het geeft immers een eigen inzicht of opinie weer en daar komt dan reactie op. Anders blijft het maar niks, en leren we nooit wat bij, toch? ;)

Sennake
29-07-2006, 22:38
Na enkele lagen vernis ziet de body er wat mij betreft goed genoeg uit om eens goed uit te harden, terwijl ik me ga bezig houden met het chassis.

MFahrer
14-08-2006, 13:01
Het blijft stil rond deze prachtige porsche... heeft het een speciale reden?

Sennake
14-09-2006, 21:09
Het blijft stil rond deze prachtige porsche... heeft het een speciale reden?

Ja : ik heb eerst een 5-tal 1/43 modellen afgewerkt (te zien in andere threads in mijn galerij).

Ondertussen heb ik de body van de Porsche laten doorharden omdat er ettelijke vernislagen op gezet zijn.

Na enkele weken doorharden staan mijn vingerafdrukken er nog altijd in als ik de body iets te hard vastpak, maar mits wat compound te gebruiken krijg ik ze er nu wel uit gelukkig.

Ik heb dus eens werk gemaakt van de cockpit. Eerst dacht ik : de body is niet wat het zou moeten zijn, dus waarom tijd en energie steken in het interieur? Maar omdat de voorruit enorm groot is en het interieur goed zichtbaar denk ik dat het net andersom is : een leuk interieur zorgt voor een opwaardering van een iets minder geslaagd bodywork.

Aan de slag dus. Het chassis werd met het penseel in de juiste kleuren geschilderd, en hier en daar zorgde een likje smoke voor wat accenten.

De radiators werden vervangen door foto-ets exemplaren. De bevestigingsring van de brandblusser werd bekleed met chroomfolie. De batterij werd voorzien van 2 polen en 2 kabels, en de stoeltjes werden met het penseel geschilderd en geweatherd. Daarna zijn de foto-ets gordels toegevoegd en geschilderd.

Het chassis werd terzijde gelegd om te drogen en vervolgens ben ik aan het dashboard begonnen. De stuurnaaf werd weggeknipt en vervangen door een foto-ets exemplaar. Ook het meterpaneel werd vervangen door fotoets-materiaal. De originele decals werden wel gebruikt voor de meters. De schakelaars werden nagebootst door stukjes draad, die daarna geschilderd werden. De voetjes onder de schakelaars werden gevormd met de punch 'n die set.

Tenslotte werd het dashboard op het chassis gekleefd en heb ik enkele foto's genomen van het afgewerkte sub-resultaat.

Sennake
14-09-2006, 21:13
Vervolgens heb ik de achterwand onder handen genomen. Nadat ik de nodige gaatjes geboord had in de verschillende electrische elementen en in de achterwand zelf ben ik begonnen draadjes te trekken, zo dicht mogelijk bij de referentiefoto's blijvend. Het resultaat is misschien niet 100% accuraat, maar het is de "look" die telt.

Daarna heb ik de achterwand aan het chassis gekleefd en de 2 batterijkabels door het resterende gat getrokken.

Tenslotte heb ik ook de body reeds voorzien van de voorruit en de zijruiten, met 2-componenten epoxylijm.

Guido
14-09-2006, 22:02
ah, maar nu zijn we terug aan't spreken zie! ;) Als dat allemaal zo mooi en netjes afgewerkt is, gaan de paar akkefietjes aan de buitenkant zelfs niet meer opvallen. Immers, de blikken zullen naar dit gedeelte getrokken worden.

1 suggestie misschien: het dashboard aan de bovenkant nog wat drybrushen. In vergelijking met de stoelen ziet het er nog wat te clean uit. ;)

Sjiek spel menneman!

Sennake
14-09-2006, 22:11
1 suggestie misschien: het dashboard aan de bovenkant nog wat drybrushen. In vergelijking met de stoelen ziet het er nog wat te clean uit. ;)

Uiteraard, en de kader rond de achterste ruit moet ook nog geschilderd worden. Het zijn dan ook nog geen "finished pics" eh ;)

Maar ik vertrek morgen na het werk direct naar de zee en ik dacht "als ik nu geen foto's online zet moeten die arme Paddockers nog een heel weekend wachten" :+

MFahrer
15-09-2006, 07:26
Ahaaaa... daaaar issem... daaaaar issem!

Schitterend werk Guy! En ik die dacht dat je de kit langs de kant ging laten staan... dat kabelwerk is echt mooi! Wat gebruik je als kabeltjes? Echte kabeltjes of draad of zo?

Groeten

G.

Gulfie
15-09-2006, 09:30
De voetjes onder de schakelaars werden gevormd met de punch 'n die set.


Freak! Zoiets zou ik nooit doen, schakelaars maken ;)

Ik moet zeggen, ik was nog niet echt overtuigd van zo'n punch-n-die set, maar ... you did it man!

Mooi werk, op z'n minst.

BSmodels
15-09-2006, 09:58
weer een prachtig stukje modelbouw, niet teveel, niet te weinig :applaus:

Guido
15-09-2006, 10:09
Uiteraard, en de kader rond de achterste ruit moet ook nog geschilderd worden. Het zijn dan ook nog geen "finished pics" eh ;)

Maar ik vertrek morgen na het werk direct naar de zee en ik dacht "als ik nu geen foto's online zet moeten die arme Paddockers nog een heel weekend wachten" :+

ok, ikke niks gezegd. Ik doe dit altijd voor de definitieve montage, dus voor dat het geplekt is. ;)

Breng maar mooie foto's mee van aan zee (vliegeren op het strand, zonsondergang, onweer, hoge golven :D :D), dan kan je die in het fotografie forum posten. ;)

Lester
15-09-2006, 12:03
Zeer mooi werk geleverd en zeer mooie details Sennake.
Denk dat ik een paar details zal afkijken van jou model, of zijn niet alle 917's gelijk van interieur?
Mischien een bezoekje aan Lester Raceway, Sennake? Dan zie je eens hoe snel die modellen wel kunnen gaan.

Groeten Johan.

Flame
15-09-2006, 15:03
prachtig werk weeral, knap die details, moet stoppen want ik begin te kwijlen....

Sennake
23-09-2006, 18:38
Mischien een bezoekje aan Lester Raceway, Sennake? Dan zie je eens hoe snel die modellen wel kunnen gaan.

Heel graag! Maareuh... ik moet dan toch niet weer eerst een slotcar model bouwen eh? ;)

Sennake
23-09-2006, 18:40
Wat gebruik je als kabeltjes? Echte kabeltjes of draad of zo?

Echte kabeltjes van Model Factory Hiro.

Sennake
23-09-2006, 18:45
Ok. Ondertussen heb ik ook aan de achterzijde van de wagen een boel werk verzet. Alhoewel dit model in feite een "curbside" model is, ttz de motor zit er niet bij en er kan niets open, was Fujimi gezien de opbouw van de 917 toch verplicht om een groot deel van de motor mee te leveren. De versnellingsbak en de ganse achterophanging kwamen "bloot" nadat John Wyer de 917 letterlijk korter zaagde achteraan, dus die onderdelen verdienen evenveel aandacht als de meer "obvious" onderdelen.

Ik heb eerst wat foto's gemaakt van het achtercompartiment vooraleer de wielen gemonteerd werden, zodat je de ophanging en de schijfremmen beter kan bekijken.

Sennake
23-09-2006, 18:48
Na de modelbouwmeeting van gisteren 23 september, heeft onze vriend Gulfclk me ervan overtuigd van de wielen nog te voorzien van balanceergewichtjes, en van de bandendecals links te laten liggen ten voordele van de "Firestone"-spuitmal. Dat hebben we dus gedaan, en de eerste foto laat de afgewerkte wielen zien.

De volgende 4 foto's tonen het chassis mét gemonteerde wielen, en het enige wat nog ontbreekt zijn de achterste spatlappen die ik pas ga monteren nadat ik deze foto's gepost heb. Anders zien jullie weer niets van de achterwielen, en dan is zo'n fotothread nogal zinloos eh ;)

Guido
23-09-2006, 21:28
de banden zijn echt wel beter zo! Mooi werk.

Tom21
23-09-2006, 23:01
Goh Guy, dit ziet er weer heel erg mooi uit! Die banden zijn echt wel heel goed zo!
Ik heb deze doos gisteren bij Broux ook nog in mijn handen gehad, maar toch maar laten staan.

Tom

Flame
23-09-2006, 23:58
knap met de wielen

Nismo
24-09-2006, 00:02
Goe bezig :applaus:

Sennake
24-09-2006, 18:30
Ondertussen is de Porsche helemaal klaar en kan je de foto's van het afgewerkte model hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=187686&posted=1#post187686) bekijken. Enjoy!!

lole
24-09-2006, 19:33
Proficiat Guy! Weer een meesterstuk in jouw verzameling!Echt prachtig!
Carlos:applaus: