Log in

View Full Version : Preview Belcar Endurance Cup: Belcar Holiday race


P De Sonville
18-07-2006, 00:23
Met de Belcar Holiday Race op het EuroSpeedway in het Duitse Lausitz zijn we aanbeland bij de derde manche van de BonGou Belcar Endurance Cup waarbij dit regionale ex Touring Cup-kampioenschap voor de eerste maal in de geschiedenis een buitenlandse trip doet. Tijdens de twee voorgaande wedstrijden werd het Endurance-peloton telkens versterkt door de deelname van de GDC. De BonGou Endurance Cup rijdt nu alleen waardoor het veld flink zal uitgedund zijn. Het is voorlopig nog koffiedik kijken hoeveel teams de trip richting Lausitz zullen ondernemen, maar momenteel zijn 28 wagens geklasseerd waarvan er reeds een 20-tal hebben toegezegd. De wedstrijd op Eurospeedway is de derde op een totaal van zeven. De laatste wedstrijd of de Belcar 10 Hours of Zolder telt voor dubbele punten zodat we kunnen stellen dat de Belcar Endurance Cup nog alle richtingen uitkan. 2006 zal een zéér open kampioenschap worden waarbij verschillende teams uit verschillende Klassen kunnen meedingen voor de titel. Want net als in de Belcar Sprint Cup zijn er voor een overwinning in de Klasse (20) dubbel zoveel punten te verdienen als voor een algemene overwinning (10).
De Prospeed-Porsche van Van Roij/Poncelet deelt momenteel de leiding met de oerdegelijke ex DTM-BMW E30 M3 van Brinkmann/Jakobs. Tussen de eerste en de 11de plaats in de tussenstand is er amper een verschil van 11 punten, terwijl er komend weekend 30 te verdienen zijn. De snelle Eurospeedway-omloop zal echter een kolfje naar de hand zijn van de GT’s waardoor ook de Porsches van ondermeer vader en zoon Raus, Gevers/Tavernier, enz. tot de favorieten behoren voor deze wedstrijd van 125 minuten. Vooral de familie Raus met hun Ham Car-Porsche 996 is momenteel één van de snelste formaties. Tijdens de eerste wedstrijd vertrok Gunther Raus noodgedwongen vanuit de stands en werd Raymond Raus 125 minuten later als tweede afgevlagd. Ook tijdens de tweede wedstrijd ontpopten vader en zoon zich tot één van de snelste ploegen in het veld, maar problemen met de versnellingsbak gooiden roet in het eten. De kloof van 6 punten is klein, maar moeilijk dicht te rijden in één wedstrijd indien ook de andere favorieten overeind blijven. Hermann Brinkmann moet het komend weekend stellen zonder zijn eeuwige ploegmaat Jan Jakobs. Deze wordt éénmalig vervangen door Jack ‘Pirelli’ Buytaert. Ook Beliën/Cuyvers, die momenteel hun BMW op de derde plaats parkeren op amper 3 puntjes van het leidersduo maken de verplaatsing en kunnen zoals tijdens de Belcar Home Race voor de verrassing zorgen in geval van regen. Maar ook de MINI van Van de Plas/Lumbeeck en de BMW van De Backer/Vanhamme/ Schulpé volgen zéér dicht. Bij slechte weersomstandigheden kunnen ook zij de snellere GT’s het vuur aan de schenen leggen. Dit geldt uiteraard ook voor de snelle maar fragiele Audi TT van Van Sprundel/Frans. Het is in ieder geval voor iedereen koffiedik kijken omdat niemand het circuit ooit heeft bereden.
In Klasse 1 staat het duo Van Roij-Poncelet (34) uiteraard aan de leiding voor merkgenoten Raus (32), Gevers-Tavernier en Corbiau-Van Hooydonck-Vanderhaege die de derde plaats delen op 10 punten van de leiders.
In Klasse 2 is de strijd zéér spannend tussen de BMW’s van Brinkmann-Jakobs (38), Beliën-Cuyvers (36) en De Backer-Schulpé-Vanhamme (34).
De Honda Civic van Beyers-Van Gool heeft in Klasse 3 reeds 18 punten voorsprong op de BMW 325 van Stehr-Noolen die de wedstrijd in Lausitz links laat liggen.
Van de Plas-Vanbeneden-Lumbeeck (38) leiden de Klasse 4 voor Servranckx-Van Bellingen-Heyman (36) die de Belcar First Race wonnen, maar tijdens de Belcar Home Race in het zicht van de finish technische averij opliepen. Hopmans-Van De Parre-Daelman (32) klampen goed aan terwijl Van Den Broeck-Van Rompuy (16) reeds tegen een grote kloof aankijken door een defecte cardan tijdens de Belcar Home Race.
In de Klasse 4B, uitsluitend voor wagens uit de ex MINI Challenge leidt de wagen van Van de Plas de debatten voor het exemplaar van Hopmans/Van de Parre/Daelman.
De twee Toyota’s Yaris van Bessems/Stevens en Van Otterloo/Bender/Van Ratingen, die momenteel de Klasse 5 bevolken verdeelden tijdens de twee verreden wedstrijden netjes de punten en staan voorlopig samen aan de leiding.

A.J.
18-07-2006, 01:13
waarbij dit regionale ex Touring Cup-kampioenschap voor de eerste maal in de geschiedenis een buitenlandse trip doet.


Heb nochthans in 1999 in Monthléry gereden in de touring cup.
En dat was echt plezant toen.

Chauffeur
18-07-2006, 08:47
Indien er zich zotten geroepen voelen om even over en weer te scheuren naar ginds, ik heb nog 2 plaatsen vrij. Koersen we nie dan kunnen we toch 600 km laagvliegen naar ginder:)

Hoppa
19-07-2006, 09:09
Heb nochthans in 1999 in Monthléry gereden in de touring cup.
En dat was echt plezant toen.

welja, ik heb dat dus toch niet gedroomd dat we daar gereden hebben:D :+

Pinzie
19-07-2006, 11:59
FF off-topic:
Er was daar ook een leuke banking dacht ik? Vier uur rijden, twee uur race kijken en terug vier uur rijden ... Eens iets anders als je autosport wilt zien. De boxen waren daar ook best ouderwets :). Fun cup reed er ook dacht ik toen.

On-topic: Go team-charly !!!!

kulgan
19-07-2006, 12:16
4 uur?? dat zal dan wel met een gemiddelde snelheid van boven de 200km/u zijn...

EDIT: sorry niet goed gelezen, dacht dat het over lausitzring ging

Pinzie
19-07-2006, 12:42
@Kulgan:

We zagen op terugweg al net op tijd een flitskontrole, 160km/u is daar zelfs niet bij aan te raden, maar we hadden geluk :)

zwoemba
20-07-2006, 13:08
Toevallig geen fotografen hier die ook gaan?

MExT Racing heeft een nagelnieuwe motor geplaatst met 30 pk meer. Volgende race op Zolder ook een sequentiële versnellingsbak :D

Chauffeur
20-07-2006, 14:23
Onze mensen zijn onderweg voor het BMR2006 boek.

bluelite
22-07-2006, 17:41
Onze mensen zijn onderweg voor het BMR2006 boek.

ETA: morgenvroeg (in sommige gevallen)