PDA

View Full Version : Persbericht Circuit Zolder: Report Belcar Holiday Race (deel 1)


P De Sonville
26-07-2006, 16:58
Vierde op rij voor GLPK ondanks sterke oppositie van SRT

De vierde wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original werd gekenmerkt door een groot aantal forfaits om diverse redenen. Enerzijds was deze buitenlandse trip oorspronkelijk twee weken eerder op de Belcarkalender ingekleurd. Omdat deze datum samenviel met de 25 Uren Fun Cup en de daaraan gekoppelde BTCS-races werd op verzoek van de RACB Sport de datum verschoven. Dit brengt met zich mee dat deze wedstrijd midden in de vakantieperiode viel en amper één week voor de 24 Uren van Francorchamps waarin verschillende Belcarteams aantreden. Andere forfaits waren van allerlei aard. Van AD Sport was reeds eerder geweten dat ze de verre verplaatsing niet deden, waardoor de Viper van de broers Wauters en de Porsches van Steegmans-Steegmans en Vancraeynest-Leest op stal bleven. Eurotech meldde zich niet aan met de Marcos nadat de RACB Sport de aanvraag voor een grotere achtervleugel weigerde. De Stealth van Van Moerkerke-Hillebrand verscheen niet op het appel omdat Van Moerkerke enkele dagen voordien vader werd van een flinke dochter. JMT Racing zou naar verluidt aan de start moeten komen van de 24 Uren van Francorchamps en was nog druk bezig om beide Porsches biturbo klaar te stomen nadat de motoren tijdens de Belcar Midsummer Race naar de eeuwige jachtvelden gingen. Bij Vetters-Jeuris ging de motor stuk tijdens het inladen van de vrachtwagen terwijl we de prachtige Mosler moesten ontberen nadat De Keersmaecker op vakantie zijn voet brak tijdens een partijtje jetski. First Motorsport liet één Porsche thuis die al klaargestoomd werd voor de 24 Uren van Francorchamps, enz.
23 teams deden uiteindelijk de verplaatsing naar het verre Lausitz. Een laagterecord in de geschiedenis van de Belcar dat wellicht vermeden was indien de organisatoren hun vooropgestelde datum mochten behouden. De EuroSpeedway was een verre verplaatsing, maar wel de moeite waard. Het is een prachtige omloop met een knappe infrastructuur en accommodatie. De meeste afwezigen hadden ongelijk, maar ondanks alles tekenden alle klassementsrijders paraat waardoor het kampioenschap niet werd verminkt.
Met de twee Corvettes van GLPK en SRT en de McDonald’s-Porsche biturbo stonden slechts drie wagens aan de start in Klasse 1. Maar het reglement schrijft volle punten toe, waardoor ook hier de aanwezige teams ongewild geen punten verloren zagen gaan.
In Klasse 2 waren op Kenis-De Keersmaecker, Ceusters-Metior en Vetters-Jeuris na alle tenoren aanwezig. Slecht nieuws kwam er uit het kamp van GS Motorsport waar teambaas Georg Severich werd geveld door een licht herseninfarct en moest worden vervangen door de snelle Thomas Mutsch. Ook Joost Vollebergh liet zich vervangen door Patrick Schreurs, terwijl Van Bellingen de plaats innam van Guido Werckx. Pechvogels van het weekend was het duo Van Herck-Booten dat de krachtbron van hun Mazda RX7 al tijdens de vrije trainingen in rook zag opgaan.
In Klasse 3 konden de toppers wel bakkeleien voor de verdere afwikkeling van het kampioenschap.