PDA

View Full Version : Petit Spa: Le Mans 70-74 : Porsche 910


A uit PDGRacing
26-07-2006, 22:17
Voor de volgende endurance race werd er gekozen voor Le Mans periode 1970-1974. Gezien de lijst 917 en GT40's steeds groter werd, ben ik op zoek gegaan naar iets anders. Toen ik na wat zoek werk bij Domino een Porsche 910 vond. Deze dan maar meteen besteld, me ingeschreven voor de slotrace en hopen dat de wagen er snel zou zijn. Geen probleem met de levering, en dit is het resultaat:
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM910-01.JPG

Ik was blij als een klein kind, toen ik zag dat er zo weinig onderdelen in de doos zaten ( Meer dan bovenstaande foto hoor). Om de slot-wagen te maken heb ik voldoende aan een onderdeel of 10. Een voordeel is hoe minder er aanhangt, hoe minder er kan afvallen. En wanneer er lijm bij te pas komt, ben ik helemaal gezien. :bye: ( Zie Mini en Groep A)

De kas bestaat uit twee grote delen: De carrosserie en de kap:
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM910-02.JPG
Hier zie ik een groot probleem. Deze crashvast op elkaar zatten, zonder dat de ruiten verkleuren...
Er moet ook nog geschuurd en zo worden.

Een tweede groot probleem die ik zie, is dat de kap een defect vertoond. Deze zal ik zo goed mogelijk proberen weg te schuren/kleuren/...
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM910-03.JPG

De volgende bouwstappen zullen hier gevolgd kunnen worden...
Anthony

Juha
27-07-2006, 01:03
Ik was blij als een klein kind, toen ik zag dat er zo weinig onderdelen in de doos zaten ( Meer dan bovenstaande foto hoor).
Je bent één van de eersten van wie ik zoiets lees, in 99% van de gevallen is de reactie juist omgekeerd. :D

Veel plezier met het bouwen ervan, hoe weinig werk het ook moge zijn. :)

Gèrre
27-07-2006, 09:44
ziet er echt wel een mooi model uit
hopelijk lukt de bouw er van zonder al te veel tegenslag
ik kijk al uit naar het eerste bouw verslag

commanderke
27-07-2006, 19:37
Die bouwdoos heb ik nu echt nog nooit gezien. Is die misschien niet te zeldzaam om er mee gaan te slotten ? Het kan natuurlijk ook zijn dat ze die kit echt naar uwe kop smijten en dat ik ze per toeval nog nooit gezien heb.

Lester
27-07-2006, 19:47
Anthony, had ik het geweten dat deze kit was toegelaten in Petit Spa dan had ik hem ook gekocht. Het is een prachtige auto en dan nog zo weinig onderdelen. Een zeer goede slotcar denk ik.
Maak er maar je werk van en lukt het niet mag je altijd eens afkomen naar de kust.

Groeten Johan,

Ps, de heli word opgeladen en zal eerst komende dagen getest worden met de camera.

IlPrincipal
27-07-2006, 20:00
Hier zie ik een groot probleem. Deze crashvast op elkaar zatten, zonder dat de ruiten verkleuren

Voor de slotraces plak ik aan de binnenkant van de ruiten een stukje doorschijnende kristalkleefband. Na het gewone kleven natuurlijk. Dat is zo goed als onzichtbaar aan de buitenkant. Zo staan de ruiten goed vast bij een crash.
Succes.
PS. Ik zou ook wel willen meedoen maar er zijn natuurlijk weeral te veel deelnemers zeker?

A uit PDGRacing
27-07-2006, 20:35
Dank je voor de reacties.

@ Commanderke: Ik weet niet of dit een zeldzaam model is. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik lui van aard ben. Ik heb alle merken afgelopen uit de bovengenoemde winkel, en deze kwam het dichtst bij wat toegelaten is. ( Buiten de 917 en de GT40). Heb net hezien dat hij echter niet meer in stock is... Misschien kun je hem wel nog bestellen.

@ Johan: Ik hoop dat ik niet moet bewijzen dat de er weinig stukken af vliegen :) Het was puur toeval dat hij uit weinig nderdelen bestaat. Ik ben voor dit model om grondverf en echte Tamiya-afplakplakkers (???) gegaan. Ook is dit het eerste model die schuurpapier zal voelen uit mijn handen. En m'n vriendin heeft beloofd dat ze de fijne lijntjes zal doen. Dus ik hoop dat het een beetje lukt. Dank je voor de hulp.
Heb je ook zo'n camera gekocht? Of is het de test met de extra batterij? Ik ben razend benieuwd.

@ IlPrincipal: Dat is nu eens iets dat ik moet onthouden. Maar toch lijm je alles eerst (licht) vast. Worden je ruiten dan niet wazig/wit? Voor de inschrijven moet je bij de wedstrijdleiding zijn. MFahrer ( Gunther) is nu op reis denk ik, dus kan het antwoord wel even op zich laten wachten. Ik weet niet hoeveel er al ingeschreven zijn...

IlPrincipal
27-07-2006, 22:08
Worden je ruiten dan niet wazig/wit
Ik heb daar een speciale lijm van Humbrol voor gekocht(Kristal clear) heet die. Die laat meestal geen witte aanslag na. Een ander trucje dat ik van een Duitser heb...Plaats de ruit zoals ze moet komen. Dan plak je een stukje kleefband op de ruitt en de body zodat je de ruit kan omhoogklappen. Nu kan je de lijm met een tandenstoker op de randjes doen. Niet te veel hé. Dan klap je voorzichtig de ruit op zijn plaats. Niets verschuift bij deze handeling. Daarna doe ik nog wat lijm langs de binnenkant op de kleefpunten.
maar ik vind de ruiten ook wel het moeilijkst om doen.

MFahrer
30-07-2006, 18:24
Goe bezig... het doet deugd te zien dat al wat gebouwd wordt voor de nieuwe grote klasse! Anthony, ik ben benieuwd naar de evolutie van de wagen!

G.

BSmodels
01-08-2006, 00:46
voor de ruit vast te plakken gebruik je het best twee-componenten lijm. Het is zeer sterk (contactlijm-secondenlijm kan niet tegen bruske schokken) en laat in principe geen sporen na. Een ander voordeel is dat deze niet direct vastplakt maw je kan nog wat manouvreren met de ruit.

En euh, geen kilo's opsmeren hé, gewoon zoals je normaal zou doen :+

A uit PDGRacing
05-08-2006, 15:37
Intussen heeft de kas drie grondlagen en 3 lakverf lagen gekregen.
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM910-1.JPG
Het dak heeft 2 grondlagen en 2 lakverflagen gekregen.
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM910-2.JPG

Ik begon het al vreemd te vinden dat er niet verkeerd gelopen was ( lopers, te veel verf, blaasjes, ...). Dus moest het er gisterenavond van komen. Na de derde laag verf op de kas, had ik hem dus afgedekt met een doos. Wind onder doos, en auto van statief gegaan... :frusty: :frusty: Waarschijnlijk is het enige wat ik een beetje verkeerd zie onder een decal en onder de spiegel.

Ik heb ook gezien dat ik eigenlijk geen 910, maar 906 aan het maken ben. Grootste verschil tussen 906 en 910 lijken mij de kleine vleugeltjes aan de neus en het glazen dak boven de motor die er op de 910 niet is...

Lester
05-08-2006, 19:10
Ziet er beter uit dan de Mini Anthony. Als ik jou was zou ik nooit spuiten met een doos of karton in de buurt, teveel stof. Liefst iets in plastiek om je onderdelen op te leggen of vast te maken.
Mischien is het ook gezichtsbedrog maar op de zijkant van de body zit er een ongelijke naad, moet die er zitten of is het een gietnaad? Op de foto ziet hij er niet gelijk uit.
Het zal wel een prachtig model worden, zal binnenkort ook iets in die formaat maken.
Aan de heli zijn er werken aan heb ik gezien aan de staart, dus moet dat eerst herstelt worden voor ik kan vliegen. Maar met de nieuwe baan die in de maak is schiet er geen tijd meer over voor zulke dingen...
Doe zo verder Anthony...
Groeten ,Johan

Gulfie
05-08-2006, 21:56
Grootste verschil tussen 906 en 910 lijken mij de kleine vleugeltjes aan de neus en het glazen dak boven de motor die er op de 910 niet is...

Gij durft ... :-)

A uit PDGRacing
14-08-2006, 18:10
Het spuiten van de kas zit er op. De onderkant heb ik in het aluminium gespoten. Anders was het weer een volledig witte wagen, en heb op foto's gezien dat dit al vaker gebeurde in die tijd.
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-20.JPG

Hier heb ik geprobeerd om in te zoomen in het mislukte stuk. Het is in het echt beter zichtbaar dan dit:
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-21.JPG

Dry-fit van de kap en de kas. De plakkers aan de kap hangen er nog aan om de rubbers te schilderen. Let ook op de 'lach-kuiltjes' aan de neus ( tussen wielkas en voorlichten). Dit is een foutje van de kit.
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-22.JPG

Het was de bedoeling dat ik vandaag ging decallen en erna lakken, maar gezien het weer niet droog blijft, zal ik het lakken even uitstellen. Ik ga trouwens proberen met lak van Mr. Hobby (Top Coat). Heeft daar iemand ervaring mee ( goed of slecht)?

Lester
14-08-2006, 19:20
Hallo Anthony, het ziet er al goed uit hé :applaus:
Van die vernis, ik ben er content van en hij is zeker onschadelijk voor je decals. Ik zou toch de eerste laag die je legt op de decals verstuiven en daarna pas dikkere lagen. In totaal drie vernislagen. Volgens Huudo kan je ook een dunne laag vernis leggen voor de decals. Waarom juist weet ik niet, zou het eens moeten vragen.

Groeten, Johan

A uit PDGRacing
22-08-2006, 10:30
De bouw van de 910 ligt even stil. Met PDG Racing gaan we de 993 GT2 opnieuw opbouwen, en dat zal even voorrang krijgen.

Anthony

A uit PDGRacing
22-08-2006, 21:40
Toch even de laatste foto's doorgeven:

De kap staat erop, de spiegels zijn gezet, de tankstop vast gedraaid
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-10.JPG

Foto van de bovenkant, de inlaatpijpen van de motor zijn mooi zichtbaar door de glazen kap. Dat was ook zo bij de originele 906. De lucht werd aangezogen via de 'kieuwen' aan de zijkant.
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-11.JPG

De lichtbakken worden horen zwart te zijn, dus doen we het ook zo. Ik heb de luchtinlaten in de neus ook zwart gezet. De gaten voor de LED's moet ik nog maken. Weet nog niet of ik er 2 of 4 ga steken. Bij de originele zaten er ook vier in.
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-12.JPG

PS: Op de bovenstaande foto's zie je dat de klevers van Tamiya ook niet 100% verfdicht zijn. Of zou het toch aan de carrossier liggen :no:

Nismo
22-08-2006, 23:51
Ik denk dat je vergeten bent om je dashboard te verven of staat de kap er nog los op ?????

A uit PDGRacing
23-08-2006, 12:55
Het dashboard is inderdaad niet geschilderd. Er zijn wel meer onderdelen die ik niet/nog niet geschilderd heb.

Flame
23-08-2006, 14:59
ziet er al goed uit

A uit PDGRacing
06-09-2006, 21:59
Enkele beeldjes van de gedecalde Porsche, misschien niet 100% gelukt, maar ik ben er toch tevreden over:

http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-30.JPG

http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-31.JPG

http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-32.JPG

http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-33.JPG

Wagen staat in stofvrije ruimte om de decals te laten drogen. Morgen enkele laagjes lak erover...

Een testje die ik deed voor de verlichting. Een LED met tape vastgekleefd aan een doorzichtig buisje, en gloeien maar ( Ene Luke S. heeft al gebeld, of het zijn verloren sabre is :) )
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-35.JPG

Het licht die uit zo'n buiske komt is toch niet weinig. PS: voor de geïnteresseerden, die vent is ene Franck M, levenslang testrijder in de F1 en model in de vorige Auto Hebdo, en niet Mario, the loverboy :D
http://users.skynet.be/bs362131/foto/LM906-36.JPG

MFahrer
07-09-2006, 13:13
Das al gans wa beter dan de Skyline hé! Zo'n propere ruiten jong!!!! ;) Neeh... buiten de Skyline en de Mini is dat al een grote vooruitgang! Ik vind dat je er best fier op mag zijn!

Die truuk met het buisje lijkt ook goed te werken hé! Welk buisje is dat precies?

G.

A uit PDGRacing
07-09-2006, 14:53
Dat buiske is de out-line van wat gebruikt wordt om ruiten samen te houden, als je een kit koopt. Gewoon rechte kanten aan maken, LED aan lijmen of kleven, en zorgen dat het buiske vast zit aan de kas. Op deze manier zit de LED niet aanraakbaar aan de buitenkant. Volgens de reglementen hé ;)

Clubman
07-09-2006, 20:57
Welk buisje is dat precies?

G.

Zulke plexi staafjes kan je ook bij de betere modellekesboer kopen.
In diverse maten bovendien.
( toch in elk geval bij de mannen die in RC doen )

Leuk model !

Gulfie
08-09-2006, 12:18
Zulke plexi staafjes kan je ook bij de betere modellekesboer kopen.
In diverse maten bovendien.
( toch in elk geval bij de mannen die in RC doen )

Leuk model !
En dan de zone waar de led op de body zit afwerken met zwarte textielverf ... dan kan het licht niet naar buiten. Waarom textielverf? Is wat dikker en elastisch ... kan dus tegen een stootje, warmte, ....

A uit PDGRacing
08-09-2006, 12:52
Helemaal niet zo moeilijk maken. Het staafje inkorten tot het maar enkele mm meer is. Een gaatje maken in de kas waar je het buisje inschuift en vast zet. Het uiteinde zit nog in de kas, en daar maak je het gaatje iets groter waar je de LED inschuift en ook vast zet. ( Dat is wat ik ge proberen voor de Porsche. Dit kit is er ook op voorzien, want de kas is bij lichtblokken meer dan 8 mm dik).