PDA

View Full Version : hoe lang gaat het daar nog goed


Bam-Bam
26-05-2001, 22:15
Aan de vooravond van de gp van Monaco maak ik me toch zorgen om de veiligheid daar... Zojuist las ik ergens dat ene D. Coulthard losjes toegeeft dat er net zolang in Monaco gereden zal worden tot er een ernstig ongeval gebeurt. Laten we duimen dat ook dit jaar alles weer eens goed gaat maar dit fatalistisch gedrag van de F1 organisatie bevalt mij hoegenaamd niet. Vooral toeschouwers en marshalls zijn hier ongeloofelijk kwetsbaar. Het is toch hypocriet dat overal te wereld megagrindbakken aangelegd worden en er in Monaco nog niet eens deftige vangnetten boven de vangrails zijn gemonteerd.
Hopelijk maken ze er morgen toch een mooie race van want buiten het feit dat Monaco super onveilig is is dit parcours ook absoluut niet geschikt om lekker te racen.

airco
26-05-2001, 22:44
mja!!!

Ik kan toegeven dat het gevaarlijk is, maaar anderzijds liggen de snelheden op Monaco ook niet zo hoog, wat de kans op mega-accidenten aanzienlijk vermindert!!! Bovendien gebeuren der op Monaco altijd wel ongevallen, maar zelden ongevallen waarbij auto's in de lucht worden gekatapulteerd!!! Hierbij denk ik bv aan Villeneuve vorig jaar op Spa-Francorchamps!!! Bovendien zijn de grindbakken ook niet zo een schitterende oplossing!! We hebben het de voorbije jaren al meermaals gezien dat auto's in de lucht werden gekatapulteerd omdat een van de wielen in het grind bleef steken!!!!

airco

Mark
26-05-2001, 23:52
Money rules en niets anders!

Lees maar het stukje van M. schumacher in de autosport van deze week. Hij geeft toe dat met de huidige veiligsheids-standaarden het stratencircuit van Monaco deze ontwikkelingen niet met gelijke snelheid kan volgen.

Dat is dus heel diplomatiek, komt er vrij vertaald op neer: Zeer onveilig.

Maar hij zegt ook dat als ie de vrije keus had, er toch zou blijven rijden. En wordt het je als rijder te gortig, dan neem je effe gas terug....zo simpel.


greetz
Mark

Finish
27-05-2001, 00:10
Hierbij mogen we ook niet vergeten dat het Monaco-circuit van vandaag vele veiliger is dan het 'originele' waar men pakweg een tiental jaar geleden op reed.

ik bedoel, er zijn tijden geweest dat geen enkele baan veilig genoeg was. Dan mag je al serieus tevreden zijn met de huidige toestand denk ik.

ik mag er wel niet aan denken mocht er morgen bij de start net zoiets gebeuren als in Spa '98. Race Stopped en startgrid als eindstand :D

TiBo
27-05-2001, 09:59
Monaco is altijd al een buitenbeentje geweest.

Herinner je het rode-vlag incident nog van vorig jaar? Geen haan die daar over gekraaid heeft. Als dat in Brazilië zou gebeurd zijn, .... we hadden al een jaar eerder in Moskou gereden!

Sennake
27-05-2001, 10:14
Ik zit ook wel met gemengde gevoelens over Monaco, maar ik moet zeggen dat het gevoel van "Monaco is een klassieker die er gewoon bijhoort" overheerst.
Ik kan me trouwens geen enkel dodelijk ongeval herinneren in Monaco, maar dat wil niet zeggen dat er nooit één geweest is...
Ik weet dat Ascari in 1955 de zee in gereden is, maar er heelhuids uit kwam, en dat Wendlinger een serieuze crash gehad heeft die hem toch wel uit de F1 geslingerd heeft (figuurlijk dan).
Maar de toeschouwers lopen misschien wel een groter gevaar dan de rijders, das waar. En wat er gebeurt met een start zoals 2 weken geleden, daar durf ik niet aan te denken... Dat zou inderdaad een catastrofe zijn!

tsjolder
27-05-2001, 10:58
Als ik mij niet vergis, heeft Gaetan Vigneron gisteren vermald wanneer het laatste dodelijk ongeval op Monaco was, maar ik ben het vergeten. Trouwens, Monaco moet blijven, da's gewoon traditie. Je kan het misschien enigszins vergelijken met Parijs-Roubaix: da's ook nie meer van dezen tijd eigenlijk, maar o zo mooi en zo'n fantastische traditie.

Werner333
27-05-2001, 11:21
Ik heb ook gemengde gevoelens over Monaco.
Het is inderdaad een klassieker, maar ze zijn al dikwijls door het oog van de naald gekropen. Denk maar eens aan de massa crash in de jaren 80 (juiste jaar ontsnapt me, Sennake help) in de eerste bocht. Wagens die elkaar inhalen in de lucht. Spectaculair dat wel maar het was op het randje.
Ik heb ook nooit goed de kritiek op de Amerikaanse stadscircuits gesnapt. Daar had je uitloop zones , hekken om het publiek te beschermen , enz.
Detroit was gewoon de max.
Maar ja Bernie en het geld he.
Soit, Monaco mag blijven maar, zoals hier al eerder gezegd, als er ooit iets ergs gebeurt kan het wel eens de laatste keer geweest zijn dat er in Monaco geraced word.

Mario
27-05-2001, 11:28
Monaco heeft wel degelijk enkele dodelijke ongevallen gekend: Bandini in '67 (hallucinant die vuurzee nadat hij in zijn auto gekneld zat) en in de jaren '50 werd er eens een sports car race gehouden. Toen is er ook een dodelijk ongeval gebeurd. De naam van de piloot ontgaat me nu.

Andere bekende ongevallen gebeurden in de editie '80 (Derek Daly die over enkele andere bolides vliegt) of '85 toen Piquet Patrese voorbij wou. In '86 was er nog iets tussen Tambay en Streiff (denk ik).

Dat zijn de eerste die me te binnen schieten.

Oneliner
27-05-2001, 11:32
Wanneer is de laatste echt spannende Monaco geweest??
De laatste jaren reed er altijd iemand afgescheiden de finish over.
Kvin dat et mag blijven, maar dan enkel omdat het zo'n grore racetraditie heeft.(zoals Senna, die daar 6x gewonnen heeft, en er waarschijnlijk nog een pak had bijgedaan mits hij wat langer zou geleefd hebben...)

Bam-Bam
27-05-2001, 12:25
De laatste spannende race in Monaco was...de laatste race dat Sennake meereed zeker, in '93 was dat, zoniet was '92 wel de max toen Mansell tijdens de laatste 3 ronden 3 McLarens voor hem zag rijden : eentje links, eentje rechts en eentje in het midden. Er KON dus weldeglijk echt geracet worden in Monaco, alleen heb je daar wel brede wagens, superslicks en echte, gepassioneerde piloten voor nodig, ingrediënten die we al jaren missen,
go Pablo go!!

Sennake
27-05-2001, 12:31
We zitten op dezelfde golflengte, Bam-Bam!

Oneliner
27-05-2001, 13:30
nog een kwartier......
Khoop echt dat die start vlot verloopt, anders wordt deze race katastrofaal.

Naart schijnt deden ze den donderdag oefenstarts, en rarara, er bleef een jordan staan.
als da gebeurt...