Log in

View Full Version : Da Matta botst met "hert" in champcar

Jo Smets
04-08-2006, 10:46
Je kan veel verwachten op een circuit maar dit slaat alles :

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_238632.html?wt.bron=homeArt13

hopelijk komt het snel weer goed...

race-groeten,
Jo Smets

Nicki_Mks
04-08-2006, 11:12
<a href="http://sportsillustrated.cnn.com/2006/racing/08/03/damatta.crash.ap/index.html">Hier</a> een ietwat uitgebreider verslag. Het ziet er niet al te best uit... :(

Neo-242
04-08-2006, 20:08
Dit is erg, zowel voor Da Matta als voor het hert:(
Hopelijk komt het goed!

Mark
04-08-2006, 20:17
Close friends and colleagues Bruno Junqueira and Oriol Servia are reported to be at his bedside in intensive care and are expected to be joined by Tony Kanaan and Christian Fittipaldi.

www.autosport.com

In de F1 ondenkbaar........

Belle
04-08-2006, 20:31
Damn jong...ik hoop dat het snel weer goed komt...

SMM DOC
04-08-2006, 21:17
Subduraal hematoom betekent dat er bloed tussen hersenen en schedel zit, niet noodzakelijk dat er een letsel in de hersenen zelf is. Als dat bloed snel genoeg verwijderd wordt is de kans op volledig herstel normaal vrij groot.

Vraag mij wel af hoe dat beest voorbij de toegangscontrole geraakt is. Dat er daar iets ter grote van een konijn rondloopt tot daar aan toe, maar een hert???

Mark
04-08-2006, 21:59
Hertje op Zandvoort tijdens de DTM 2005

http://sbs.dtm.garnierstreamingmedia.com/player/playvideo.asp?cat=5&video=377

Nicki_Mks
05-08-2006, 11:44

Tuurlijk, ik denk dat je al een serieuze anti-Amerikaan moet zijn om te beweren dat zoiets hier niet kan. In Spa hebben ze twee jaar geleden zelfs een bestelwagen op het circuit gehad tijdens de F3000 qualif.

Mark
05-08-2006, 11:51
Tuurlijk, ik denk dat je al een serieuze anti-Amerikaan moet zijn om te beweren dat zoiets hier niet kan. In Spa hebben ze twee jaar geleden zelfs een bestelwagen op het circuit gehad tijdens de F3000 qualif.

En in Duitsland en Engeland volslagen idioten tijdens de GP zelf. Zie echter het verband niet tussen een hert op de baan en een anti-amerikaanse stemming :confused: Die logica ontgaat me even..................

Neo-242
05-08-2006, 11:58
Ik kan me herinneren dat er tijdens de F1 ook ooit een aanrijding geweest is van een F1 met een hert of eland. In Canada denk ik. Ik had daar nog ergens foto's van:( , maar kan ze voorlopig niet vinden...

Bramzel
05-08-2006, 12:07
Ik kan me herinneren dat er tijdens de F1 ook ooit een aanrijding geweest is van een F1 met een hert of eland. In Canada denk ik. Ik had daar nog ergens foto's van:( , maar kan ze voorlopig niet vinden...

Was volgens mij Stefan Johansson die met een hond in aanvaring kwam, maar weet zo ook niet meer waar dat was.

Raceboy
05-08-2006, 12:10
Er zijn nog zoveel voorbeelden zoals enkele jaren geleden een kangeroe op Bathurst.

Brecht
05-08-2006, 15:20
Of een haas tijdens een DTM race...

Lambo
05-08-2006, 16:03
In de F1 ondenkbaar........

Misschien, alleen zijn wel alle Braziliaanse rijders (en monteurs?) gisteren samengekomen in de box van Toyota om daar een gebedje te doen, wist Vigneron te vertellen vandaag. Toch ook een mooie geste vind ik.

B.V.S.
05-08-2006, 16:10
In Zolder worden er ook regelmatig hazen neergekegeld hoor, vooral 's nachts tijdens de 24 Uren al eens meegemaakt.

Nicki_Mks
05-08-2006, 18:01
Zie echter het verband niet tussen een hert op de baan en een anti-amerikaanse stemming :confused: Die logica ontgaat me even..................

Nee, gewoon omdat ik op andere sites al dingen gelezen heb in de trend van zoiets kan alleen in Amerika. Ik dacht dat jouw opmerking dat zo'n dingen ook in Nederland gebeuren daar al een soort van reactie op was.

Mario
05-08-2006, 19:09
Stefan Johansson heeft in '87 in Oostenrijk een hert aangereden.
Hert in frut vaneen en bolide ook zo goed als total loss, niet door het contact met het hert, maar hij crashte daardoor.

marcel
06-08-2006, 17:07
Da Matta's toestand zou stabiel zijn

Pinzie
06-08-2006, 18:39
Dat is toch al goed nieuws, nu maar hopen dat hij snel en goed geneest ...

marcel
11-08-2006, 13:17
quote vanop Autosport.com (ik heb geen abonnement, ik heb hem van 10/10ths geplukt)

"Cristiano's recovery from his head injury continues on a positive trend while still in the intensive care unit at Theda Clark Medical Center," said a statement.

"Most of his sedation has been removed and he now is moving all of his extremities spontaneously as well as in response to physical stimulation. We are pleased with Cristiano's progress so far and are hopeful he will continue daily improvement."

senna's kingdom
11-08-2006, 18:34
Ik ben blij dat te horen.
Ik was geschrokken toen ik het had gelezen dat da matta zwaar gewond was.
Ik dacht meteen aan die keer van kyalami in de jaren 70.
Toen rijder een marshal onderste boven reed en daarbij een brandblusser tegen zijn hoofd kreeg.
Beide waren op slag dood en de rijder bleef op het gas staan en vlamde in de eerste bocht lauda van de baan.

Lambo
12-08-2006, 10:51
niet Lauda maar Laffite (die ook nog verhaal ging halen, maar meteen inzag dat dat helaas weinig baat had).

Onlangs nog beelden gezien van die crash van Tom Pryce. Onbegrijpelijk en al even gruwelijk...

senna's kingdom
12-08-2006, 17:16
Ah,ik dacht gelezen te hebben dat lauda betrokken was in de eerste bocht.

marcel
14-08-2006, 14:05
nieuwe update over Da Matta:

Since his accident, the first several days he was very heavily sedated. They didn't want Cristiano to have any movements. It really limits his brain activity, to let his brain start to recover. After approximately three to four days, this sedation has been removed and currently he's under no sedation in the intensive care unit at the hospital.

Each day he has progressed a little bit more. This morning I've spoken to both Dr. Randall Johnson, the neurosurgeon, as well as the nursing staff. He's making slow but steady progress. He's doing things like purposeful movement. So, for example, if they physically pinch, for example, his left shoulder, he'll take his right hand and localize that and try to remove whatever stimuli is there.

It's a good early sign to the extent that his brain is able to recognize there's something going on over here and move his arm over to the appropriate place.

That being said, he's not doing anything to command. When they ask him, 'Cristiano, open your eyes,' he's still not doing things like that. He's making slow but steady progress. How the future goes is still unknown at this point.

He's been receiving excellent care in the intensive care unit there. We expect that trend to continue. He'll be there for at least two more weeks and then decisions will be made about where to transfer him for more care.

bron: Autoweek.com

Raceboy
17-08-2006, 20:29
Hij mag morgen of overmorgen Intesive care verlaten. Dat is altijd een grote stap in de goede richting.

Cristiano da Matta is to be moved out of intensive care within the next two days as his condition continues to improve following his testing accident two weeks ago.

The Brazilian is still unconsious, but is now off the ventilator that has been providing reparatory support to him since his accident. He will move to another medical unit soon.

autosport.com

Mark
30-08-2006, 23:26
Gaat het dan helemaal goedkomen?

Christiano da Matta gaat met steeds grotere stappen vooruit. Hij kan weer praten en weet de namen van zijn familie en praat zelfs al over zijn team. Ook kan de Braziliaan weer korte stukjes lopen.

meer info: www.champcar.nl

Jochie
31-08-2006, 00:54
http://sbs.dtm.garnierstreamingmedia.com/player/playvideo.asp?cat=5&video=377

Komt me bekend voor, die beesten zijn dus echt te dwaas om los te lopen.
Ken 2 personen die er op de ring ook al eens mee in contact gekomen zijn.
Een huurwagen terugbrengen met het motorruim VOL hert-ingewanden iemand? :D

Als je ze daar savonds langs de baan passeert is het ook altijd adem inhouden meestal blijven ze staan maar als er een slimme tussen zit die denkt weg te moeten lopen is het gegarandeerd langs het pad dat voor u wielen loopt. :(

Verkeersborden zijn daar wel grappig : "Lieber langsam wie Wild" :D

marcel
01-09-2006, 11:45
nu Da Matta zijn toestand beter is, heeft PKV besloten om toch aan een vervanger te denken. Dario Franchitti neemt het stuur over (bron: 10/10ths)

senna's kingdom
09-09-2006, 21:36
Is er al een idee wanneer da matta zou terug komen?

Stranger
11-09-2006, 23:49
Denk dat er voorlopig nog gekeken wordt naar het volledige herstel van Da Matta en dat autoracen het laatste is waar ze nu aan denken.

Mark
24-09-2006, 19:58
Da Matta heeft het ziekenhuis verlaten:

But the most noticeable, important and miraculous thing about Cristiano da Matta is that his splendid personality remains in tact.

The critical head injuries have affected his short-term memory and physical appearance but they didn't damage that great spirit, sense of humor and smile which made "Shorty" such a likeable creature.

http://www.speedtv.com/articles/auto/champcar/32739/

Het is gelukkig geen kasplantje geworden.