PDA

View Full Version : A1 GP seizoen 2006 / 2007, de aanloop.......


Mark
10-08-2006, 00:01
A1GP staat aan het begin van haar tweede seizoen. Was A1GP een succes in haar eerste seizoen? Ja en Nee. Ja, de liefhebbers hebben kunnen genieten van heel wat spectaculaire races en momenten. Nee, zakelijk gezien was het een zwaar drama. Al vanaf het begin de geruchten dat de centjes-kant niet lekker zat. Niemand die het geloofde behalve enkele gezonde kritische forummers ;)

Enkele weken geleden kwam de aap uit de mouw. Men had dik 100 miljoen € teveel uitgegeven. Vandaar de weg naar een beursnotering om wat extern kapitaal aan te trekken.

Zijn daarmee de problemen de wereld uit? Nee, ook al zou dat lukken dan nog heb ik een naar voorgevoel over 2006/2007. Waarom? We zijn 7 weken voor de start van het seizoen en er zijn nog zoveel vraagtekens!

Reden genoeg voor mij om weer wat vraagtekens te plaatsen bij de continuiteit van de A1GP:

-Wanneer krijgen we nu eindelijk eens een definieve kalender te zien? 7 weken voor aanvang is nog steeds geen defintief schema bekend. Dat is niet handig voor de teams om ""de logistiek" te regelen. Laat staan de mediapartners zoals TV-stations bijv.
-Zandvoort en Brno zijn aangemeld bij de FIA als datum, maar de rest? Zie nog niks van officials voorbij komen. Iemand die de FIA pagina's wil napluizen kan zien dat voor een aantal zaken bepaalde tijdstermijnen gelden. Voor Zandvoort zijn die termijnen reeds overschreden.
-Krijgen we in Zandvoort alleen A1GP te zien? Waar blijft de bevestiging van het bijprogramma?
-Wanneer worden de rijders bevestigd? Behalve Verstappen zie ik nog weinig bevestigde namen.
-Op de site van A1GP spreekt men nog steeds over een race in Taupo Nieuw Zeeland. Dat is weken geleden al ontkend door de Nieuw Zeelandse autosportbond.
-Waar blijven al die nieuwe landen? Tot nu toe heb ik alleen Singapore kunnen ontdekken. (http://www.afos.com/news_full_renault.php?id=1429) Dit als vervanging van de teams uit India, Rusland en Japan.

Zoals u ziet, ik wil niet negatief overkomen maar is het niet meer dan logisch dat ik enige vraagtekens plaats bij de A1GP 2006/2007. Zit ik ernaast? Overtuig mij van mijn ongelijk ;) Ik hoop oprecht dat ik ernaast zit, net zo goed als de 75.000 mensen die een kaartje voor Zandvoort hebben.

tarzancorner
10-08-2006, 10:31
In ieder geval kont er een porsche master race op zandvoort
de teller staat tot nu toe op 30 inschrijvingen .

Mark
11-08-2006, 23:12
Reden genoeg voor mij om weer wat vraagtekens te plaatsen bij de continuiteit van de A1GP:

-Op de site van A1GP spreekt men nog steeds over een race in Taupo Nieuw Zeeland. Dat is weken geleden al ontkend door de Nieuw Zeelandse autosportbond.


Gelukkig krijg ik op dat punt ongelijk:
The date, at the new Taupo track, was listed as provisional until the relevent deals could be struck with officials over the upgrading of facilites at the circuit.

The New Zealand Government will provide two million USD over the next three years to enable the Taupo Motorsport Park to upgrade its facilities.


www.autosport.com


Mijn bedenkingen baseerde ik op deze berichten:
News stories the A1GP was coming to New Zealand in January 2007 have been confirmed by MotorSport New Zealand as not the case - yet.

A statement from MotorSport New Zealand referred to confirmation from the sports governing body the FIA that the A1GP calendar did not include a date for New Zealand on January 21st 2007.

http://www.car.co.nz/race.asp?articleid=11622


De hoofdlink werkt helaas niet meer: http://www.motorsport.org.nz/News/news6Jul06MSNZ.pdf

Mark
13-08-2006, 20:39
-Krijgen we in Zandvoort alleen A1GP te zien? Waar blijft de bevestiging van het bijprogramma?


Alweer zat ik fout ;)

BRL-V6 & Light mogen een wedstrijdje rijden tijdens de wedstrijd op CPZ. Of deze dan weer deel uitmaakt van het kampioenschap is een andere vraag. Op dat vlak heeft http://www.brl-v6.com/ nog het e.e.a. te leren. Wel redelijk snel met het nieuws, alleen is het dan weer niet volledig.

Raceboy
17-08-2006, 20:27
the three new countries expected to be confirmed shortly are Nigeria, Singapore and Turkey.

autosport.com

Portugal out (waarschijnlijk)

Mark
17-08-2006, 20:32
Nigeria? Leeft Prince Malik weer? :D :D

Mark
23-08-2006, 00:08
Nigeria? Leeft Prince Malik weer? :D :D

Zo gek was deze opmerking niet, je kunt op zijn minst vraagtekens plaatsen bij dit verhaal:


Nigeria is a funny one...

reason being - yes beyond all the scammers there is a fair bit of cash in the country however...

http://www.sunnewsonline.com/webpage...8-2006-004.htm

is as fair as Nigerian racing has got (Karting) so for a driver the only person I know of is... me. Seriously as far as I know I'm the only Nigerian competition licence holder with any single seater experience and I don't think Vee and a few LMP3 tests make enough experience to compete in A1. (and I'm only half Nigerian!)

If there is another driver I would love to know who!

So its me or someone straight out of Karts. And I can tell you now I'm not racing in A1GP next year as far as I know!

http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=85008&page=8



Leuke link die er ook te vinden is: http://voltrona1gp.wordpress.com/

Mark
29-08-2006, 23:58
Op 30 en 31 augustus zal de enige pre-season test plaatsvinden op Silverstone. Als we de officiele site mogen geloven gaat het niet echt druk worden. oei..........

We zijn nu 4 weken voor de start van het seizoen, nog steeds geen volwaardige kalender te bespeuren ;) Veel verder dan 2 bevestigde races kom ik niet.

Raceboy
30-08-2006, 21:33
Op 30 en 31 augustus zal de enige pre-season test plaatsvinden op Silverstone. Als we de officiele site mogen geloven gaat het niet echt druk worden. oei..........


toch 19 teams:

Morning times:

Pos Team Time Laps
1. Malaysia 1.10.507 61
2. France 1.10.628 31
3. Netherlands 1.10.763 38
4. USA 1.11.019 52
5. Lebanon 1.11.159 43
6. New Zealand 1.11.362 42
7. Italy 1.11.379 60
8. Germany 1.11.431 46
9. China 1.11.463 45
10. South Africa 1.11.552 49
11. Indonesia 1.11.569 42
12. Australia 1.11.617 51
13. Great Britain 1.11.670 39
14. Switzerland 1.11.978 43
15. Canada 1.12.059 32
16. Ireland 1.12.085 45
17. Brazil 1.12.418 55
18. Pakistan 1.12.627 42
19. Czech Republic 1.13.324 46

Afternoon times:

Pos Team Time Laps
1. Canada 1.10.738 58
2. Netherlands 1.10.821 44
3. Germany 1.10.877 44
4. New Zealand 1.11.054 55
5. France 1.11.059 37
6. Great Britain 1.11.246 51
7. China 1.11.272 47
8. Indonesia 1.11.295 56
9. Switzerland 1.11.383 52
10. Lebanon 1.11.411 43
11. South Africa 1.11.533 27
12. Malaysia 1.11.571 59
13. Brazil 1.11.613 57
14. Czech Republic 1.11.689 46
15. Italy 1.11.712 64

Raceboy
30-08-2006, 21:34
Na 2 jaar gaan ze hun chassis al vervangen:

A1 GP revealed to autosport.com plans to introduce an all-new car capable of delivering up to 750bhp from 2008 - 200bhp more than the current design – and are liaising with current chassis supplier Lola about a bigger car with revised aerodynamics.

Neo-242
30-08-2006, 22:02
A1GP heeft naar mijn gevoel te weinig grote namen en media exposure om succesvol te worden. Een verandering van chassis zou deugd doen, want ik vind de wagens eerlijk gezegd aartslelijk:eek:

Mark
31-08-2006, 00:27
Na 2 jaar gaan ze hun chassis al vervangen:

Nee, na drie seizoenen. Dat is op zich niet zo gek. F3000 en World Series hebben ook een hadden/hebben ook een levenscyclus van drie jaar. Wat er na drie jaar gebeurd met een carbon-chassis is nog maar de vraag ;) Uit de verhaaltjes die je leest over F1 teams kun je leren dat na een X-aantal kilometers zo'n "tub" week gaat worden. Niet meer zo stijf als dat hij ooit is gemaakt.

toch 19 teams:


Wie had dat verwacht ;)

Wat betreft A1GP, vandaag heel wat berichten over de toekomst..............maar iets van het heden en nu? Niks! We zijn 4 weken voor aanvang het seizoen, en nog steeds geen kalender. M.a.w., er zijn dus ook nog geen kaartjes verkocht voor die andere wedstrijden op de kalender. Noem me blond of achterlijk, maar iets klopt er niet ;)

Mark
08-09-2006, 23:16
Jos speelt een beetje vals ;)

Geheime missie: bijscholing Verstappen op Zandvoort

Gisteren op het Circuit Park van Zandvoort reed A1 coureur Jos Verstappen in een Formule 3 wagen om aan zijn voorbereiding op zijn tweede A1GP-seizoen te werken

http://www.auto-sport.nu/index.php?subaction=showfull&id=1157716879&archive=&start_from=&ucat=1&


Behalve de nodige taal- en stijlfouten in dit bericht is het wel opmerkelijk nieuws. Jos die met een F3'tje op verkenning gaat. Als het ff tegenzit is de A1GP zelfs langzamer dan de F3 Euroseries tijdens het afgelopen DTM-weekend.

EDIT: voor de rest blijf ik de newsfeed rondom het tweede seizoen A1GP erg karig vinden. Buiten de enkele Nederlandse sites vind je bijna helemaal niets terug over de aanloop van dit tweede seizoen. Nog steeds officiele kalender op drie weken voor de start van het nieuwe seizoen.

Corvette Racing
08-09-2006, 23:48
Tijdens de masters heeft Jos ook al een aantal rondjes met z'n A1 wagen gereden, behoorlijk op snelheid!

Mr.Dallara
18-09-2006, 16:46
Als ik het goed begrijp, dan zullen er vanaf de race in Zandvoort veel krachtigere motoren liggen in de A1 GP wagens. Ze upgraden de boel met 200PK zodat ze op 750PK uitkomen!
Niet slecht zou ik zeggen :) Wetende dat er landen zijn waar piloten met niet al te veel ervaring op deze level achter het stuur zitten, kan dit heel wat spectakel gaan opleveren...


15/09/2006 - Monoplace
A1 GP : 750 chevaux dès l'an prochain !

Alors que les premiers essais de la saison 2006-2007 battent leurs pleins, les organisateurs de l'A1 Grand Prix ont annoncé qu'ils ont chargé Lola de concevoir une nouvelle monoplace plus performance en vue de l'exercice suivant. Elle sera équipée d'une mécanique de 750 chevaux, en lieu et places des 550 actuels. De quoi agacer la FIA, qui a déjà tenté d'organiser, sans succès, un championnat hivernal GP2. La sacro-sainte fédération aurait même envoyé une lettre aux équipes impliquées dans les deux compétitions (A1 GP & GP2), précisant que ces dernières ne seraient plus prioritaires en cas de participation prolongée dans la compétition de Sheikh Maktoum. Toujours plus fort, Bernie Ecclestone aurai promis à Bruno Senna une entrée "rapide" en F1... s'il renonçait à piloter en A1 GP ! Des agissements qui ont bien sûr mis quelques responsables de mauvaise humeur, dont Jean-Paul Driot, qui a déclaré que 2008 était encore loin, et que si Ecclestone lui donnait le million d'euros que lui rapporter l'A1, il penserait à renoncer à cette dernière compétition. Ambiance...
http://www.turbomagazine.be/nldes_infos.asp?id=5595&idback2=4


Verder heeft Canada haar line-up bekend gemaakt met McIntosh en de rooky Hinchcliffe.

Mr.Dallara
18-09-2006, 19:22
-Wanneer krijgen we nu eindelijk eens een definieve kalender te zien? 7 weken voor aanvang is nog steeds geen defintief schema bekend. Dat is niet handig voor de teams om ""de logistiek" te regelen. Laat staan de mediapartners zoals TV-stations bijv.


Ik weet niet hoelang onderstaande kalender al online staat en hoe officieël hij wel is, maar volgens mij mag je er op z'n A1 GP's op rekenen dat dit de kalender word voor de komende winter.


- A1GP Circuit Park Zandvoort,The Netherlands
Race: 1 of 13
Date: Oct. 01, 2006

- A1GP Brno, Czech Republic
Race: 2 of 13
Date: Oct. 08, 2006

- A1GP Beijing, China
Race: 3 of 13
Date: Nov. 05, 2006

- A1GP Sepang International Circuit, Sepang, Malaysia
Race: 4 of 13
Date: Nov. 26, 2006

- A1GP Dubai Autodrome, UAE
Race: 5 of 13
Date: Dec. 16, 2006

- A1GP Taupo, New Zealand TBC
Race: 6 of 13
Date: Jan. 21, 2007

- A1GP Sydney, Australia
Race: 7 of 13
Date: Feb. 04, 2007

- A1GP Durban, South Africa
Race: 8 of 13
Date: Feb. 25, 2007

- A1GP South/North America
Race: 9 of 13
Date: Mar. 11/18, 2007

- A1GP Mexico
Race: 10 of 13
Date: Mar. 25, 2007

- A1GP Indonesia
Race: 11 of 13
Date: Apr. 08, 2007

- A1GP Shanghai, China
Race: 12 of 13
Date: Apr. 15, 2007

- A1GP Brands Hatch, Great Britain
Race: 13 of 13
Date: Apr. 29, 2007

http://www.a1gp.com/racing/index.php

-Waar blijven al die nieuwe landen
Turkije zou ook op de grid staan tijdens de race in Zandvoort.

Niet McIntosch maar Hinchcliffe zal de kleuren verdedigen van Canada tijdens de A1GP of The Netherlands. Aangezien McIntosch nog de voorlaatste meeting moet afwerken van de World Series in Le Mans dat zelfde weekend...

Mark
18-09-2006, 21:05
Als ik het goed begrijp, dan zullen er vanaf de race in Zandvoort veel krachtigere motoren liggen in de A1 GP wagens. Ze upgraden de boel met 200PK zodat ze op 750PK uitkomen!.

Bericht kan volgens mij niet kloppen. Er is wel sprake van krachtigere motoren, maar dan voor seizoen 2007/2008.

Wat betreft die kalender 2006 / 2007. Daar staan nog heel wat vraagtekens op. Ok, het land weten ze al.........maar circuit of stad? Er is nog steeds geen oficiele kalender die bevestigd is door de FIA.

Wat betreft kaartverkoop, behalve de eerste 2 races kun je nog geen andere tickets kopen. Race 3 is al over 7 weken! Dat zegt al iets over de hoeveelheid publiek die je kunt verwachten tijdens race 3, dat zal dan geen vetpot zijn.

Nog steeds geen vette TV-deals. Afhankelijk van de hoeveelheid sponsor-stickers tijdens de eerste wedstrijd op Zandvoort kunnen we beoordelen of marketeers iets zien in seizoen 2 van deze klasse.

Fonne
18-09-2006, 23:16
Als ik het goed begrijp, dan zullen er vanaf de race in Zandvoort veel krachtigere motoren liggen in de A1 GP wagens. Ze upgraden de boel met 200PK zodat ze op 750PK uitkomen!
Niet slecht zou ik zeggen :) Wetende dat er landen zijn waar piloten met niet al te veel ervaring op deze level achter het stuur zitten, kan dit heel wat spectakel gaan opleveren...


http://www.turbomagazine.be/nldes_infos.asp?id=5595&idback2=4


Verder heeft Canada haar line-up bekend gemaakt met McIntosh en de rooky Hinchcliffe.
Volgens Jos Verstappen in een intervieuw met Formule1 Race Report zijn de auto's niet verder ontwikkeld. Dus nog altijd 520 PK.

Mr.Dallara
19-09-2006, 17:16
In ieder geval kont er een porsche master race op zandvoort
de teller staat tot nu toe op 30 inschrijvingen .

Word het een race "à la" Legend Masters (zolder 2005) en F3 Masters die niet mee telt voor een kampioenschap maar wel barst van grote namen...
Kan je eens de startlijst posten of linken aub?


Via google kwam ik op een page van RTL met een mooi lijstje dat up-to-date is met de driver line-ups per land. > http://www.rtl.nl/sport/grandprix/a1/teams/



-Krijgen we in Zandvoort alleen A1GP te zien? Waar blijft de bevestiging van het bijprogramma?

Naast de BRL V6 en die Porsche "Invitationals" race zal ook de BMW 130i Cup rijden in het voorprogramma. Een typisch Nederlands voorprogramma dus...

Ik kwam na laaaaang googelen onderstaande timing tegen:

Vrijdag 29 September:

10:00 tot 10:30: BenQ SiemensBMW 130i Cup trainingen
10:40 tot 11:10: BRL trainingen
11:20 tot 11:50: Porsche Invitationals trainingen

13:00 tot 14:00: A1 GP training
14:15 tot 14:35: BenQ Siemens BMW 130i Cup trainingen
14:45 tot 15:05: BRL trainingen
15:30 tot 16:30: A1 GP 2e training
16:45 tot 17:05: Porsche Invitationals training

Zaterdag 30 September:

09:00 tot 09:20: BenQ Siemens BMW 130i Cup Kwal
09:30 tot 09:50: BRL Kwal
10:00 tot 10:20: Porsche Invitationals kwal
11:00 tot 12:00: A1 GP 3e training
12:15 tot 12:50: BenQ Siemens BMW 130i Cup 1e Race

13:00 tot 14:00: Lunchpauze/ handtekeningensessie

14:15 tot 14:30: A1 GP 1e Kwal
14:35 tot 14:50: A1 GP 2e Kwal
14:55 tot 15:10: A1 GP 3e Kwal
15:15 tot 15:30: A1 GP 4e Kwal
16:00 tot 16:35: BRL 1e Race
16:50 tot 17:25: Porsche Invitationals Race 1

Zondag 1 Oktober:

10:00 tot 10:15: A1 GP Warm Up
10:30 tot 11:05: BenQ Siemens 130i Cup Race 2
11:30 tot 12:00: A1 GP Sprint Race
12:15 tot 12:50: BRL Race 2
13:00 tot 14:00: Demo's
14:30 tot 15:00: Startprocedure A1 GP
15:00 tot 16:30: A1 GP Feature Race
17:00 tot 17:35: Porsche Invitationals Race 2

Weet er iemand dat de A1 GP paddock een paddock is als in die van Ecclestone? Enkel vips en hoge gasten in de keet? Of mag het gewone volk ook in de (A1GP) paddock rond snuffelen?

En last but not least: zijn er paddockers die gaan naar Zandvoort eind deze maand? Ik zal er zo goed als zeker bij zijn op zondag.

Raceboy
19-09-2006, 17:51
Nederland durft wel. Hun BMW's zijn nu niet echt om te stoeffen.

bluelite
19-09-2006, 17:53
Wat betreft die kalender 2006 / 2007. Daar staan nog heel wat vraagtekens op. Ok, het land weten ze al.........maar circuit of stad? Er is nog steeds geen oficiele kalender die bevestigd is door de FIA.

De kalender wordt bevestigd door de organisator van A1GP zelf hé, niet door de FIA. A1GP is ook geen FIA-kampioenschap...

Raceboy
19-09-2006, 17:56
De kalender wordt bevestigd door de organisator van A1GP zelf hé, niet door de FIA. A1GP is ook geen FIA-kampioenschap...

het is wel door de fia gesanctioneerd. Anders mochte iedere piloot die daar meereed direct zijn Fia licentie inleveren.

Fonne
19-09-2006, 21:08
En last but not least: zijn er paddockers die gaan naar Zandvoort eind deze maand? Ik zal er zo goed als zeker bij zijn op zondag.Ik ga waarschijnlijk zaterdag en zondag denk ik. En Belle ging geloof ik ook.

Belle
19-09-2006, 21:24
Ik ga waarschijnlijk zaterdag en zondag denk ik. En Belle ging geloof ik ook.

Daar denk ik nog over na... Maar ik vind het gewoon wat ver om een half uurtje BRL te zien.
Tomas Enge had ik anders wel graag eens bezig gezien in z'n formulewagen.

Daarbij, in oktober is het al druk genoeg met LeMans en Belcar...

Fonne
19-09-2006, 21:27
Daar denk ik nog over na... Maar ik vind het gewoon wat ver om een half uurtje BRL te zien.
Tomas Enge had ik anders wel graag eens bezig gezien in z'n formulewagen.

Daarbij, in oktober is het al druk genoeg met LeMans en Belcar...
Ik denk toch dat die A1 GP best wel spectaculair gaat zijn. naar het geen ik er heb over gelezen.

Mark
19-09-2006, 22:47
De kalender wordt bevestigd door de organisator van A1GP zelf hé, niet door de FIA. A1GP is ook geen FIA-kampioenschap...

Veel verder dan de twee evenementen kom ik niet op de FIA-site:
http://www.fia.com/resources/documents/153508917__Int_Series_list_2006.pdf

Wat betreft FIA en kalenders:

17. International Event
An event which is open to competitors and/or drivers holding a licence issued by a country other than that in which the event takes place (subject to the special status of events in E.U. countries, dealt with in Article 18 below). For the purposes of this Code the “nationality” of a competitor or driver is that of the ASN which issued him with his FIA licence (see Article 112).
No international event may take place if it has not been listed beforehand on the International Sporting Calendar (see Appendix G), even if the event comes under Article 19.
Entry on the International Sporting Calendar is at the discretion of the FIA and must be applied for by the ASN of the country in which the event is organised. The FIA will state reasons for refusing any such entry.
Licence-holders of other countries are forbidden to take part in any international


http://www.fia.com/resources/documents/1158037540__International_Sport_Code_a.pdf


Wat betreft VIP plaatsen en Zandvoort:
Nog enkele VIP-arrangementen A1GP....

http://www.cpz.nl/nieuws/2006/a1gp_vip-arrangementen/index.xml


Zo'n term als "nog enkele" klinkt verdacht ;)

Voor de mensen die de A1GP willen bezoeken in Zandvoort, besteed vooral aandacht aan je terugreis. Anders zie je op zondagavond ook nog eens "Zandvoort by Night"

Mark
28-09-2006, 00:14
2 dagen voor de start komt er dan toch een kalender? Alhoewel kalender ;)

A1GP CONFIRMS CALENDAR FOR 2006/07 SEASON

Location
Circuit
Date

1
Netherlands
Circuit Park Zandvoort
1 October 2006

2
Czech Republic
Auto Motodrom Brno
8 October 2006

3
China
Beijing
12 November 2006

4
Malaysia
Sepang International Circuit
26 November 2006

5
Indonesia
Sentul
10 December 2006*

6
New Zealand
Taupo
21 January 2007

7
Australia
Eastern Creek
4 February 2007**

8
South Africa
Durban (street race)
25 February 2007

9
Brazil

18 March 2007*

10
Mexico
Mexico City
25 March 2007

11
China
Shanghai International Circuit
15 April 2007

12
Great Britain
Brands Hatch
29 April 2007


* Venue subject to approval
** Subject to reaching a satisfactory agreement for support of the event.





Het zijn nu nog maar 12 races ;)

tony s
27-10-2006, 14:11
Mark alles komt goed .
New Zealand heeft snelste ticketverkoop op een na .
Zie link
http://www.racexpress.com/index.php?nav=Artikel&nid=5079

Mark
06-11-2006, 23:05
New Zealand heeft snelste ticketverkoop op een na .
Zie link
http://www.racexpress.com/index.php?nav=Artikel&nid=5079

Beetje lullige opmerking, maar de snelste ticketverkoop op een na is ook niet moeilijk als je pas in je tweede seizoen zit. Zeer zeker gezien enkele zeer slechte bezochte events in 2005/2006.

Men spreekt over Honderden autosportliefhebbers , dat zijn er dan nog niet veel................

Wedstrijd in NZ kan overigens wel een doorslaand succes worden, het is de eerste internationale wedstrijd sinds jaren in dat land. Laten we hopen op bomvolle tribunes.

Toch nog een tegenvaller te melden:
Graham Rahal has decided not to compete in any more A1GP events as he wants to concentrate on Champ Car commitments over the winter.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/55533


Of dit de werkelijke reden is of niet.............jammer dat we een dergelijke naam niet meer terugzien.

Dan nog een opmerkelijke constatering. In de zomer konden we vol trots lezen dat Team Holland een sponsor aan de haak had geslagen. Het ging om CV-ketel fabrikant Remeha:

Jan Lammers: “We zijn verheugd over dit eerste sponsorship met Remeha. Een krachtig en innovatief 100% Nederlands bedrijf met activiteiten in heel Europa. A1 Team Nederland ondervindt een sterk toenemende belangstelling van het Nederlandse en buitenlandse bedrijfsleven. Wij gaan er vanuit dat we tijdens de komende 18 maanden de eerste overeenkomsten met de grote Nederlandse multinationals gaan afsluiten en tot dat moment zijn we uiterst conservatief in ons sponsorbeleid en willen we het klimaat beschermen".

http://www.autosport.nl/actueel/internationaal/a1gp/index.php?keuze=bericht&rubriek=28&bericht=3266


Mooie woorden, maar heeft iemand Remeha op de wagen zien staan? Ik wel, maar wel met een loep moeten zoeken ;) Een heel klein stickertje op de camera die bovenop de roll-bar staat.

A1GP super succesvol in Ollanda, 100.000 man in de duinen, goede kijkcijfers........en dan 1 lullig stickertje? Dan moet er ergens toch iets niet kloppen. Of zie ik weer spoken die er niet zijn?

Nogmaals, ik blijf hopen dat A1GP een echt (meetbaar) succes zal worden ;)

Mark
13-11-2006, 22:06
De mannen van Siemens zijn gewild in de autosport ;)

London: A1GP World Cup of Motorsport is pleased to announce the appointment of Pete da Silva as Chief Executive Officer of A1 Holdings Ltd, the company behind the FIA-sanctioned, international motorsport series.

Da Silva joins A1GP in January 2007 from his current position as Group CEO, Siemens in South Africa. He will take overall responsibility for the day-to-day running of the series, overseeing its future growth and development with particular attention to the company's forthcoming IPO.

persbabbel: http://www.a1gp.com/news/index.php?flashNavId=1&newsid=430

Mark
23-11-2006, 21:37
Harde kritiek van Verstappen:

Het was de bedoeling dat ik dít seizoen aan de start zou staan van de A1GP-races, de klasse die vorige week in China bepaald geen goede beurt heeft gemaakt. Het is voor mij een raadsel hoe een circuit is goedgekeurd waarop, zo bleek toen de coureurs in Peking arriveerden, nauwelijks of niet valt te racen. Een heel slechte zaak, zeg maar rustig een aanfluiting, waar de autosport niet op zit te wachten. Het geeft eens temeer aan dat het op organisatorisch gebied behoorlijk rammelt in deze klasse, die wat betreft (close) racing juist zo veel te bieden heeft. Ook vorig jaar heeft de organisatie zo links en rechts nogal wat steekjes laten vallen, waardoor ik zo langzamerhand toch steeds meer vraagtekens bij het bestaansrecht van de A1GP plaats. Voor mij is het debacle in China in ieder geval een bevestiging dat de zaken in de A1GP niet professioneel genoeg worden aangepakt.

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2006/11/23/TE/TE_2S_20061123_31/articles/artikel_TE_2S_20061123_31_275.php


Geen malse kritiek van het heerschap uit Maaseik.

Mark
26-11-2006, 00:06
Team Nederland krijgt nog een flinke veeg mee van Verstappen:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2006/11/25/MGL/MA/19/articles/artikel_DDL_1DA_20061125_48_442.php

Verstappen had gedurende het vorige seizoen al willen stoppen, team Nederland werd in leven gehouden door de organisatie, Lammers is volgens Verstappen een waardeloos figuur. A1GP is niet blij met Lammers als teambaas.

Hij is er zich van bewust dat de A1GP Zandvoort soap niet al te best voor zijn imago is geweest. Toch blijft het leuk om eens wat te lezen van iemand die geen blad voor de mond neemt.

Indien de woorden van Verstappen 100% waar zijn dan zijn de vooruitzichten van Team Nederland niet al te best. Ondanks het grote succes heeft de stickerboer van Team Nederland verdomd weinig werk :(

JPMontoya
26-11-2006, 10:58
Ondanks wat Verstappen verteld toch weer een leuke race gezien in Malaysia deze morgen met een prachtige overwinning van Hulkenberg...
Kerr & Lapierre maakten het podium compleet.

Mark
03-12-2006, 22:12
Weber heeft inmiddels twee nieuwe Junioren onder contract, namelijk Nico Hülkenberg, die het in de A1 Grand Prix uitstekend doet, en Formule BMW Junior Cup-winnaar Christian Vietoris. Willy Weber: "Ik wil dat jonge coureurs van mijn ervaring kunnen profiteren. In Hülkenberg zie ik een parallel met Michael Schumacher." Ook lanceert Weber nog een interessante opmerking over de A1 Grand Prix-series. "Het zou niet verkeerd zijn als Bernie Ecclestone daar de aandelen zou overnemen." verklaart hij ongevraagd. Op de vraag of de nieuwe talenten van Weber in de F1 komen zegt de succesvolle manager: "Dat is op dit moment totaal niet belangrijk, belangrijk is de volgende stap."

http://www.autosport.nl/actueel/news.php?keuze=bericht&rubriek=28&bericht=4432


We kunnen denken en zeggen wat we willen over Willy maar de kerel heeft wel verstand van het bedrijf "autosport". Willy is niet op zijn achterhoofd gevallen, die opmerking omtrent A1GP komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Gaat Bernie een strategisch belang nemen in A1GP tijdens de aanstaande IPO van A1GP? Als daarmee de serie in de lucht blijft vind ik het best.

Overigens een prachtige opmerking van Willy over de jeugdige talenten. Is dat Duitse nuchterheid? Kunnen heel wat Nederlandstalige managers en zelfbenoemde talenten een voorbeeld aan nemen ;)

Mark
09-12-2006, 22:14
Sommige mensen zullen dit wel een negatief bericht vinden, kan er helaas niets aan doen dat dit wel feiten zijn. Voor de helft van het seizoen voorbij is moeten we naar alle waarschijnlijkheid afscheid nemen van 3 teams ! Griekenland, Singapore en Turkije. Turkije was zo goed als zeker van deelname..........maar die hebben de startgrid niet eens gehaald dit seizoen.

Mark
27-12-2006, 01:07
Mooi positief stukje over de gang van zaken rondom A1GP:

A1 Grand Prix revs its engine

More important, A1GP was a spectacular success in China, drawing a crowd of 100,000 and attracting a large television audience. The race has the enthusiastic backing of Beijing's municipal government and General Administration of Sports China, which have authorized a 3-kilometer semi-permanent circuit running through the city's streets. Shanghai, in turn, is due to host the penultimate round of the championship.

www.latimes.com (http://www.latimes.com/business/la-ft-racing25dec25,1,1046224.story?coll=la-headlines-business&ctrack=1&cset=true)


Wie het hele artikel leest krijgt misschien een andere indruk. Her en der staan enkele uitspraken die op zijn minst twijfelachtig genoemd kunnen worden. Sommige kunnen rechtstreeks door naar "fouten, onzin en blunders op het autosportnet".

Op de amerikaanse betaalsite autoracing1.com laten ze niets heel van dit stukje. Ze nemen daar zelfs de term propaganda in de mond. Waarom prooganda? A1GP moet nog wat aandeeltjes verkopen in 2007 ;)

Een kort fragment uit dat stukje:
A1GP dupes Financial Times

What this sounds like is the first of many propaganda pieces the A1GP will have written prior to floating an IPO to raise money from unsuspecting investors so the series can burn through investor's money instead of their own.

http://www.autoracing1.com/


Een site zoals autoracing1.com zal dergelijke zaken niet publiceren als ze geen goede onderbouwing hebben van de aangehaalde zaken. Het blijft rommelen rondom A1GP.

Mark
18-01-2007, 22:36
The A1GP Brazil, due to run on 18 March 2007, has been withdrawn from the World Cup of Motorsport's 2006/07 season calendar following a delay in securing a local terrestrial television partner to provide nation-wide coverage of the series.

persbabbel A1GP


Mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat ik dit maar een mager excuus vind? Men heeft geen deal kunnen sluiten met een lokale partij om de wedstrijd daar uit te zenden..............m.a.w. die Brazilianen wilde niet genoeg betalen voor de rechten. Of moest A1GP geld lappen om op de nationale Braziliaanse TV te komen? Of lag het probleem in de kosten voor de produktie van de uitzending?

Als dat de enige reden is om een wedstrijd te annuleren dan kunnen we moeilijk spreken van een stabiele organisatie. Dit soort verhalen werkt natuurlijk weer de nodige roddels en geruchten in de hand.

Trouwens, het gaat volgens de persbabbel niet door omdat men de miljoenen Brazilanen in de huiskamer niet kan bereiken. Nobele uitspraak maar dat staat dan weer een beetje haaks op het werkelijke aantal kijkers per wedstrijd:

A1GP chief executive officer, Pete da Silva added: 'Every A1GP race is watched by an average of eight million viewers in more than 150 countries through our network of international television partners. Strong television coverage has proved vital when building consumer support for A1GP and ultimately drawing crowds to an event.

persbabbel A1GP


8 miljoen kijkers per race, verdeeld over 150 landen? Dat stelt dus helemaal niks voor. Net alsof er dan opeens 5 miljoen Brazilianen inschakelen voor een wedstrijd in hun eigen land ;)

Nee, die verklaring in de persbabbel is mij iets te gemakkelijk ;)

Mark
11-02-2007, 00:18
Het gaat, zoals te verwachten viel, niet zo lekker met A1GP m.b.t. toeschouwersaantallen, sponsors, tv-deals en noem maar op. Let wel, het concept blijft leuk ;)

In NL kan A1GP geen kwaad doen, in BE weet niemand welke klasse dit is. Het is dus moeilijk om een goed objectief bericht te vinden over A1GP in NL. Zelfs de nieuwe CEO van A1GP zegt dat e.e.a. niet verloopt zoals men gehoopt had. Nee, de racexpresjes.nl & friends blijven in een juichstemming.....zoeken we toch andere nieuwsbronnen op:

THE A1 Grand Prix circus that swings into Australia this week is modelled on the global Formula 1 series but is virtually unpromoted.

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,20867,21132447-7582,00.html



Krijgt Racing for Holland assistentie bij het zoeken naar sponsors?
Team and event sponsorship is a pivotal part of Da Silva's role. Of the 22 competing nation teams, fewer than 10 boast substantial sponsorship -- most notably Jones's which lured Foster's early on, and New Zealand which secured Fisher & Paykel.

"Clearly that is why I have come on board in terms of looking at the business side of A1," Da Silva said.

Da Silva says that while teams such as Australia, New Zealand, the Czech Republic and South Africa look good in their sponsored liveries "we have some poor examples and we are going to help them now".

http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,20867,21132447-7582,00.html


Gezien de uitspraken van Da Silva lijkt me dat een goede peer. Echter, hoelang blijven de financier(s) deze klasse ondersteunen?

Raceboy
23-02-2007, 23:09
HEt gaat weer neit goed:

The first free practice session for this weekend's A1GP street race in Durban was cut short after the temporary kerbing at the chicane began to break up.

Brazilian Champ Car driver Bruno Junqueira, making his A1GP debut in South Africa, was caught out by the chunking surface on the first part of the chicane half way through the session. He lost grip and was forced to run over the second part of the kerbing, which ripped off his front wing.

The problem was blamed on cars from the support races hitting the kerb. The organisers are confident that overnight resurfacing will solve the problem in time for tomorrow.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/56902

Fonne
23-02-2007, 23:42
HEt gaat weer neit goed:Tjong jonge !
Kunnen die nu niet op echte circuits gaan rijden. Dat zou hun een hoop elende besparen. In plaats van door een stad te scheuren. :frusty:

Mark
15-04-2007, 21:19
Inmiddels is de kampioen van seizoen 2 bekend, het is de Duitsland geworden (lees de engineer, reeds kampioen met Frankrijk in seizoen 1 en de coureur Nico Hulkenberg)

Leeft dit kampioenchap? Op de duitse sites is nauwelijks iets te vinden over dit kampioenschap. Identiek aan Frankrijk in 2005/2006. Pluspunt? A1GP heeft het seizoen wel afgemaakt. Grote sponsors heb ik niet voorbij zien komen.........een stijging in het aantal kijkers en toeschouwers ook niet.

Iemand nog iets vernomen van de Belgische plannen rondom A1GP?

Wat betreft de kwaliteit van het deelnemersveld in China hedenoachtend, oordeel zelf: Jean-Karl Vernay (FR), Filip Salaquarda (CZ), Joao Urbano (POR, geloof mislukt FR 2.0 coureur), Ian Dyk (AUS), Sergio Perez (MEX) en dat hebben we het nog niet over Allam Khodair (LEB), Cheng Cong Fu (Chin) en Nur Ali (PAK)

Neo-242
15-04-2007, 22:03
Heb eerlijk gezegd nooit wat aan A1GP gevonden. Aartslelijke wagens, een vreemd concept en (zeker dit seizoen) zo goed als geen bekende piloten.
Kampioenschap dat ten dode opgeschreven is denk ik...

marcel
15-04-2007, 23:51
mja, vandaag was dan ook een drukke autosport-dag, zeker qua éénzitter-series


F1, GP2, champcars, FR 3.5l... tjah, dan is niemand nog geintresseerd om in A1GP, waar de titel al bijna verdeeld was, te gaan rijden...


maar inderdaad een wat raar kampioenschap. héél raar concept, veelal obscure circuits in landen waar weinig of geen autosporttraditie leeft... maakt het allemaal wat moelijker.

JPMontoya
16-04-2007, 08:29
Inmiddels is de kampioen van seizoen 2 bekend, het is de Duitsland geworden (lees de engineer, reeds kampioen met Frankrijk in seizoen 1 en de coureur Nico Hulkenberg)

Leeft dit kampioenchap? Op de duitse sites is nauwelijks iets te vinden over dit kampioenschap. Identiek aan Frankrijk in 2005/2006. Pluspunt? A1GP heeft het seizoen wel afgemaakt. Grote sponsors heb ik niet voorbij zien komen.........een stijging in het aantal kijkers en toeschouwers ook niet.

Iemand nog iets vernomen van de Belgische plannen rondom A1GP?

Wat betreft de kwaliteit van het deelnemersveld in China hedenoachtend, oordeel zelf: Jean-Karl Vernay (FR), Filip Salaquarda (CZ), Joao Urbano (POR, geloof mislukt FR 2.0 coureur), Ian Dyk (AUS), Sergio Perez (MEX) en dat hebben we het nog niet over Allam Khodair (LEB), Cheng Cong Fu (Chin) en Nur Ali (PAK)


Ik volg het kampioenschap en ook al zijn het wel de grote namen niet die gereden hebben toch mooie races gezien af en toe....

Probleem voor A1 is dat nu het 'echte' seizoen weer vol in gang is wat maakt dat A1 op de achtergrond komt te staan. Dus mijn gouden tip is dat het seizoen A1 zou moeten stoppen wanneer het F1 seizoen begint....

bluelite
16-04-2007, 11:17
Wat betreft de kwaliteit van het deelnemersveld in China hedenoachtend, oordeel zelf: Jean-Karl Vernay (FR), Filip Salaquarda (CZ), Joao Urbano (POR, geloof mislukt FR 2.0 coureur), Ian Dyk (AUS), Sergio Perez (MEX) en dat hebben we het nog niet over Allam Khodair (LEB), Cheng Cong Fu (Chin) en Nur Ali (PAK)

Anderzijds heb je wel Hülkenberg, Kerr, Reid, Buemi, Summerton, Van der Merwe, Toccacelo, Karthikeyan, Yoong, Van der Zande, McIntosh... Ook niet de minsten. En wat is er mis met Vernay? Die jongen is nog steeds vice-kampioen in de Franse FR2.0 geworden. Urbano daarentegen heeft niet meteen zo'n schitterend palmares, maar in de enkele races die hij in de F3 Euroseries reed, deed hij het zeker niet slecht. Mits meer ervaring zou die jongen wat mooi hebben laten zien. Congfu ... hij is misschien niet het grootste talent uit China, maar heeft wel al met een F1 gereden, ergens in 2004 in Brno. Wat die rijders in Shanghai uitgespookt hebben is een ander verhaal. Iemand als Hülkenberg vond ik vorig jaar in april een rijders zonder kwaliteiten. Ik heb hem in de Duitse F3 aan het werk gezien en daar maakte hij beginnersfouten tot het niet meer ging. En nu plots, rijdt meneer vooraan mee en verslaat enkele zeer beloftevolle rijders. Ik heb mijn mening nu ook moeten herzien over Hülkenberg.

Libanon en Pakistan hebben geen toprijders. Je kan toch niet elke keer een buitenlandse rijder oproepen, zoals Rahal of Toccacelo, omdat hun bedovergrootmoeder langs vaders kant eens een affaire heeft gehad met een Libanees of een Pakistaan...

FIRE
16-04-2007, 18:42
Over het algemeen zijn de A1GP races leuk om te zien (ook al ben ik niet echt een single seater liefhebber). Ik ben het er wel mee eens dat het seizoen gestopt moet zijn voor het normale seizoen begint.

De landenteams en "obscure" circuits vind ik juist leuk. Circuits als Mexico City of Sentul hebben meer uitstraling als die zandbak van Bahrein. In A1GP rijden inderdaad coureurs die niet bekend zijn, echter in b.v. WSR rijden ook coureurs waarvan de gemiddelde autosportfan nooit gehoord heeft.

Jeronimo
17-04-2007, 08:56
Ik mag me een redelijke A1-fan noemen, maar TOCH mis ik een aantal landen..
Waarom is er geen A1 Team België, Finland (!), Zweden of Spanje (!)?
Ik ben benieuwd wat de toekomst mag geven. Het principe (de landencompetitie) vind ik prachtig, maar ze zouden een korter seizoen moeten rijden (zoek gewoon 8-10 weekenden uit als de zomercompetities helemaal NIET rijden) en wisseling van coureurs moeten verplichten (bv. min. 2 verschillende coureurs in 2 weekenden inzetten tijdens de races).

marcel
17-04-2007, 13:31
Ik mag me een redelijke A1-fan noemen, maar TOCH mis ik een aantal landen..
Waarom is er geen A1 Team België, Finland (!), Zweden of Spanje (!)?
Ik ben benieuwd wat de toekomst mag geven. Het principe (de landencompetitie) vind ik prachtig, maar ze zouden een korter seizoen moeten rijden (zoek gewoon 8-10 weekenden uit als de zomercompetities helemaal NIET rijden) en wisseling van coureurs moeten verplichten (bv. min. 2 verschillende coureurs in 2 weekenden inzetten tijdens de races).

België: geen centen
Finland & Zweden: toch vooral rally-landen
Spanje: buiten Formule Alonso toch vooral een MotoGP land

Jeronimo
18-04-2007, 08:16
België alla, maar Zweden en (zeker!) Finland hebben toch echt wel een roemrucht F1-verleden; waarom dan toch geen interesse in A1? Spanje heeft dankzij Alonso toch echt een autosportboost gekregen. Check de ontwikkelingen van nieuwe circuits, de vele F1-tests, de GP2 teams, de Renault World Series (die toch eigenlijk in de Formule Nissan hun roots in Spanje hebben!) en de vele talenten die er in opkomst zijn. Toch raar dat er nog geen A1-plannen zijn..
Anyway, wat ik eigenlijk met mijn post duidelijk wilde maken: wellicht biedt A1 toch niet geheel het perspectief dat men zo graag in NL en andere franchise-landen ;) wil doen geloven?

Raceboy
19-04-2007, 20:03
Team Netherlands have announced that they will hold a competition to come up with a livery for their car for the next A1GP season.


en oooh verrassing:

The only stipulation for the competition is that the design must incorporate the colour orange.

http://www.autosport.com/news/grapevine.php/id/58200

Mark
26-04-2007, 20:02
Of zie ik weer spoken die er niet zijn?


Noem me negatief, noem me een azijnpisser, noem me een zeikstraal 1ste klas.......maar het gaat echt niet goed ;)

Enkele keiharde feiten:

De IPO door RAB Capital is tot nader order uitgesteld.
Ondanks eerdere toezeggingen van het management hebben we nog geen klasse-sponsor gevonden.
Afgezegde races om onduidelijke redenen afgezegd(denk aan Brazilie).
Gigantische operationele verliezen in het tweede seizoen.
Circuits die geen tweede keer meer de A1GP willen hebben
Leuk concept, krabbers van coureurs.......


Verzin ik dit zelf? Nee hoor, zo slim ben ik niet .......lees alleen een stukje in de Wall Street Journal (http://online.wsj.com:80/article_email/SB117737625094879844-lMyQjAxMDE3NzI3NDMyNzQ2Wj.html);)

Conclusie, alle stoplichten staan op rood. Het is gewoon wachten tot hedge-fund (aka venture capitalist) RAB de stekker eruit trekt ;)

JPMontoya
29-04-2007, 19:19
Vandaag de laatste manches van het tweede A1 seizoen...

Prachtig race-werk van Kerr en Hulkenberg. Dit was echt autosport van de allerhoogste plank....

Ik heb het A1 seizoen van kortbij gevolgd en ik ben toch optimistisch na 2 seizoenen...Vaak mooie en spannende races gezien. Onvoorspelbaar en een paar leuke nieuwe rijders leren ontdekken...

A1 heeft in mijn ogen bewezen dat veel kritiek onterecht was. Kritiek van slechte rijders, slechte circuits....

Het leuke aan dit kampioenschap vond ik het a-typisch karakter. Veel spanning, exotische locaties, close racing,....Iets wat we niet genoeg zien in het klassieke zomerseizoen........

Op naar het 3de seizoen ! Hopelijk met Belgie.

Mark
01-05-2007, 19:45
Mooi voorbeeldje van politiek in de autosport, voor de liefhebbers ;)

Ecclestone not convinced by A1GP

Formula One supremo Bernie Ecclestone has questioned A1GP's capabilities to become a GP2-like winter series in the future.

Ecclestone is keen to set up an Asian-based series to run during GP2's off-season, but, amids speculation that he has been discussing a deal with A1GP chairman Tony Teixeira, the Briton says is not convinced the series would be the right base.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/58436


Orakel Ecclestone zegt en roept iets, de mannen van de A1GP die MOETEN reageren:
Series boss confident about future

A1GP chairman Tony Teixeira has insisted that the series has a bright future.

Speaking at the 2006/7 season awards dinner in London last night, Teixeira declared that the World Cup of Motorsport would continue to confound sceptics in its third year.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/58447


Bernie ziet handel in een "winterserie", eerst een concurrent het brood uit de mond stoten via wat persbabbels. Desbetreffende slachtoffer mag in het verweer komen. DTM "old style" en Groep C hebben het destijds ook niet gered tegen Bernies wil ;)