View Full Version : Rondrit op de Nürburgring
Ik heb zonet gelezen op de site van de Nürburgring dat je zelf rondjes kan rijden op de oude Nordschleife (mits betaling uiteraard). Ik zou dit zeker eens willen doen, maar informeer hier eens of mensen dat al gedaan hebben?
Is het de moeite? En kan je er met een 'normale' wagen iets gaan doen?
Of is dat enkel aan bezitters van Porsche/Ferrari/Lambo aan te raden:rolleyes:
Ik ga heel af en toe gewoon eens kijken op zaterdagnamiddag of zondagnamiddag. Je ziet er dan vanalles rondtoeren, gaande van een mini tot een bus, een truck tot een mooie racewagen, zelfs moto's zitten erbij in alle soorten en maten.
Zelf heb ik er nooit op gereden.
Als ik je zo hoor praten, lijkt het me dus wel mogelijk zonder de hele tijd in je spiegels te moeten kijken naar snel aanstormend materiaal?:D
Als ik je zo hoor praten, lijkt het me dus wel mogelijk zonder de hele tijd in je spiegels te moeten kijken naar snel aanstormend materiaal?:D
Ik denk dat je dat laaste toch zeker zult moeten doen ze. Ik heb daar enkle weken geleden ook een geweest en als ik zie hoe sommige door de bochten scheuren niet normaal. Verschiet er niet van de er zoveel ambulances voor de deur staan. En die moeten geregeld uitrukken.
Je moet natuurlijk wel altijd goed in je spiegels kijken, dat weet iedereen die ergens rondrijdt. Je moet denken dat je ook nog met je wagen naar huis moet, dus ook niet te gekke dingen doen (zoals denken en doen alsof je de enige bent op het circuit).
Iedereen kan er gewoon rijden... Je ziet er ook vanalles rondtoeren...zelfs minivans! Ook verschillende piloten rijden er wanneer ze daar een wedstrijd hebben...just for fun.
Ik heb zowel met de motor als met de auto al enkele malen wat rondjes op de Ring gemaakt.
Twee belangrijke dingen waar je op moet letten:
1) Er rijdt inderdaad vanalles en nog wat door mekaar op de piste: gaande van een bus met Japanse toeristen aan 25 km/u die om de haverklap stopt om nog wat foto's te kunnen nemen tot professionele testpiloten van Porsche, Aston Martin, ... die aan de fijnafstelling van hun nieuwe modellen komen werken. Daarnaast de nodige would be motor- en autosport coureurs die zichzelf dikwijls komen overschatten met alle gevolgen vandien. De snelheidsverschillen tussen de verschillende voertuigen en de verschillen in ervaring en competentie tussen de bestuurders zijn enorm, wat gemakkelijk tot gevaarlijke situaties leidt. Continu je spiegels in de gaten houden en in iedere niet overzichtelijke bocht rekening houden met de mogelijkheid dat er iets of iemand op de baan ligt (zelf drie keer aan de hand gehad: 1 x motor + piloot, 1 x auto op zijn dak en 1 x twintig vierkante meter gras en onkruid op de baan).
2) Nordschleife heeft nergens plaats om ongestraft in de fout te gaan: geen grindbakken, geen uitloopzones, vangrails staan op hooguit een paar meter van de rand van de baan. Op plaatsen waar de vangrails te dikwijls in frut gereden worden vervangen ze die doodleuk door een betonnen muur die nog wat harder aankomt. Circuit is +/- 22km lang dus je leert ook niet even op een paar rondes waar de gevaarlijke plaatsen liggen. En er zitten een paar heel vreemde stukken tussen: zeer abrupte hoogteverschillen (genoeg om een DTM wagen met de wielen van de grond te krijgen), de Karussel: een haarspeldbocht met banking van ik geloof twaalf graden,...
Het is een zeer mooi en uitdagend circuit en iets wat je zeker moet proberen wanneer je de kans krijgt, maar wees voorzichtig! De Ring eist jaarlijks meerdere doden.
do's en don'ts op de ring:
http://www.nurburgring.org.uk/safety-leaflet.pdf
ook de rest van de site is interessant: http://www.nurburgring.org.uk/
Hou er rekening mee dat de Nurburgring, meer bepaald de Nordschleiffe, een openbare weg is. Je betaald er tol (als ik me niet vergis ca 16 € per ronde) Dit wil dus zeggen dat je wagen MOET ingeschreven en verzekerd zijn. Dit wil dus ook zeggen dat rechts inhalen verboden is. Daar is men behhorlijk streng op. Het enige wat vrij is, is de snelheid.
Hoe de verzekeringen hierop reageren bij een incident weet ik ook niet.
Het is wel plezant maar wees toch maar voorzichtig...
C U
bluelite
14-08-2006, 00:42
Misschien ideaal om op te letten bij het insturen van de Karussel en de mini-Karussel. Er zijn er vaak nogal die proberen net voor jou in te sturen op die banking, met alle gevolgen van dien. Dus best nog ff checken in de achteruitkijkspiegel vooraleer je die "banking" neemt. Ook als je aan het eind uit de banking komt, want dan moet je normaal naar rechts sturen voor de ideale lijn. Vaak zijn er mensen die snel zijn, maar de Karussel niet aan de binnenkant durven nemen en dus buitenom een paar stoten uithalen. Voor de rest is een rondje zeker aan te raden.
Als ik dat zo allemaal lees, lijkt het me toch een veel te riskante bedoening om met een nieuwe wagen te doen... Misschien best eerst eens gaan kijken hoe het eraan toegaat:) Bedankt voor alle info!
Het hangt er natuurlijk allemaal van af met welk doel je naar de Nordschleife wil...
Zelf heb ik in 1997 (oei, al zolang geleden), toen nog met mijn 205 (diesel) een rondje Nordschleife gereden (met vrouw en kinderen aan boord), maar dan uit nostalgie, en zeker niet om mijn eigen grenzen te gaan opzoeken.
En inderdaad, er kwamen nogal wat motoren, Carrera's en BMW's voorbijgevlogen, maar dat heeft mijn fun zeker niet bedorven. Ik denk wel dat je je dag een beetje moet uitzoeken, want de Ring is zeker niet alle dagen 'berijdbaar', en ik herinner me dat ik toen op het internet een kalender met beschikbare dagen had gevonden, en zelfs met info aangaande verwachte drukte. Ik denk dat het me toen zo'n 20 Duitse marken heeft gekost.
Ook al duurt je doortocht over de Karussel slechts een paar seconden, waarbij je dan nog goed geconcentreerd moet blijven en niet te veel kan rondkijken, en ook al bestaat de beroemde jump bij Brunnchen al lang niet meer, en staan er nu overal vangrails, toch vond ik het zeer de moeite.
Ik ga binnen een paar weken naar de Ring, als bedevaartsoord eerder:D
We zullen wel zien of we een rondrit gaan maken of niet.
Voor de mensen die er al geweest zijn had ik nog een paar vragen:
1. Tips/aanraders van hotels in de buurt? Voor 1 dagje naar daar rijden vind ik zo stom. Er zijn nog zoveel andere dingen te doen in de buurt daar...
2. Hoe goed zijn de verschillende spectaculaire punten van de Nordschleife bereikbaar met de wagen? Ik bedoel maar, je kan moeilijk het circuit rond te poot denk ik zo...:eek:
3. Zijn er buiten de toeristen "openingsuren" nog dagen bij waar echte racemachines aan het werk zijn? Of is dit enkel op de nieuwe nurburgring het geval?
Alvast bedankt!:bye:
Mr.Dallara
01-05-2007, 17:43
Ik heb vorig jaar eens een foto galerij online gezet, die een goede indruk geeft van wat je allemaal tegenkomt op een "door de weekse" Touristenfahrt op de Nordschleife.
--> http://www.angelfire.com/un2/iaa/nurburgring/index.html
Ik zelf heb al 2 ronden meegereden op de Nordschleife (1x met vectra GTS en 1x met een Mazda MX5) en heb er enorm van genoten! (mss omdat het niet men eigen auto was die scheurde op de gevaarlijke maar oooo zo machtige Nordschleife... :) )
Zoals ik al zeg, het is en blijft kikken en genieten, zelfs al blijft de gas nog ver van de bodem op bepaalde plaatsen, zelfs één ronde blijft dus keer op keer onvergetelijk!...
Maar de gevaren van de "grüne hole" en de risico's door de enorme ervaring én snelheids verschillen zijn bij momenten toch wel groot te noemen...
Een goede staat van banden en remmen zijn op z'n minst gezegt belangrijk! Mss een stomme opmerking...
Ik begrijp die toestanden niet. Wat is er zo speciaal aan die ring? Is het omdat hij zo lang is of omdat daar veel nieuwe auto's getest worden? Kan iemand dit effe uitleggen. Hoor veel van dit circuit maar is een van de circuits die mij minder bekend voorkomen.
Ik begrijp die toestanden niet. Wat is er zo speciaal aan die ring? Is het omdat hij zo lang is of omdat daar veel nieuwe auto's getest worden? Kan iemand dit effe uitleggen. Hoor veel van dit circuit maar is een van de circuits die mij minder bekend voorkomen.
Het is gewoon een gevaarlijk circuit, tout court. :)
Er zijn veel plaatsen waar je heel voorzichtig te werk moet gaan, omdat er niks is om de wagen op te vangen, zoals bandenstapels enz... Ook worden de bomen niet op alle plaatsen gesnoeid, zodat de visibiliteit ook in het gedrang komt. En zo zijn er nog voorbeelden, dit zijn maar een paar...
Bovendien is er een groot verschil qua niveau onder de rijders, wat regelmatig tot incidenten leidt.
Je mag het gewoon niet onderschatten...
Het zal ook om die reden zijn dat het zoveel mensen een 'kick' geeft, het feit dat je de Nordschleife overwonnen hebt. :)
De Nordschleife is een natte droom voor elke trackday liefhebber.
Daarom hebben we met Skylimitevents een optie genomen om er volgend jaar een dagje te organiseren...
De groene hel !
Sorry, maar, autosportbarbaar? :p
Iedereen kent toch wel de Ring - Nordschleife - Green Hell, ...
Misschien wel 1 van de moeilijkste en meest gevarieerde circuits ter wereld.
Sorry, maar, autosportbarbaar? :p
Iedereen kent toch wel de Ring - Nordschleife - Green Hell, ...
Misschien wel 1 van de moeilijkste en meest gevarieerde circuits ter wereld.
Ik ken hem maar begreep niet goed waarom al die heiza er rond:) Nu zie ik ook waarom hij zo speciaal is. Op grantorismo 4 is die verdomd moeilijk uit te rijden zonder even een uiitstapje te maken in het gras. In de rieële wereld is dit waarschijnlijk nog moeilijker. Ik zou wel eens graag een ritje daar meemaken. Alleen al omdat ik gelezen heb dat de veyron daar ook heeft rond gevlogen. Lijkt een mooie ervaring.:rolleyes:
ik ga er ook geregeld eens heen.
voorlopig best time 9.30
hoop ooit dichtbij de 9min te geraken.. maar vooraleer je alle rempunten perfect gevonden hebt...ben je veel centjes kwijt
(19 euro /lap)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.