PDA

View Full Version : Preview Circuit Zolder: Euphony 24 Hours of Zolder-deel 1


P De Sonville
22-08-2006, 16:39
Anthony Kumpen gaat voor nieuw record

Komend weekend wordt de 28ste editie van de 24 Uren van Zolder op gang geschoten. De Euphony 24 Hours of Zolder zoals de editie 2006 wordt genoemd wordt er weer eentje om in te kaderen.
Dat de Corvette van GLPK bij de bookmakers als torenhoog favoriet naar voor wordt geschoven, is de normaalste zaak van de wereld. Het team uit Hasselt scoorde dit seizoen al een vier op vier en met Kumpen-Longin-Hezemans-Mollekens wordt geopteerd voor hetzelfde kwartet dat het podium haalde tijdens de 24 Uren van Francorchamps. GLPK won drie edities van de Euphony 24 Uren van Zolder op rij, maar botste vorig jaar met de Viper op beresterke concurrentie. Met de SRT-Corvette, de twee PSI-Porsches, de Kuismanen-Viper en nog enkele andere underdogs zoals de Porsches biturbo van AD Sport en RS Racing en de Marcos van Eurotech was de concurrentie groter dan ooit tijdens de Zolderse etmaalrace.
De verhoopte ontknoping kwam er niet toen Bert Longin na vier uren wedstrijd in aanraking kwam met een tragere deelnemer en in de muur werd gekatapulteerd. SRT won het pleit en zette toen een belangrijke stap richting titel. Datzelfde SRT wordt nu de belangrijkste opponent van GLPK. Hart, die geen beroep kan doen op de broers Bleekemolen wordt geflankeerd door het trio Duez-Soulet-Cloet.
Anthony Kumpen: “Ik ben er uiteraard op gebrand om het record van vier overwinningen, dat ik momenteel deel met Vincent Dupont te breken. Ik denk dat ik dan zowat alle Belcar-records achter mijn naam heb staan. Maar dat is niet het belangrijkste. Ik wil deze wedstrijd samen met Bert, Mike, Kurt en de rest van het team winnen. Voor de pole gaan we geen gekke dingen doen. De motor moet het nadien immers nog 24 uren uitzingen.
Indien we door omstandigheden tijdens de wedstrijd het tempo moeten opdrijven, moet dat kunnen. Een motor die afgepeigerd uit de trainingen komt, kan voor problemen zorgen. Iets wat we in Francorchamps ondervonden. De motor gaf naar het einde van de wedstrijd toe de geest. Indien we tijdens de kwalificaties nog harder hadden getrapt, was - achteraf bekeken - de kans op uitrijden bijna nihil. Nu werden we nog 3de met een stervende motor.
Winnen is belangrijker. Vandaar dat we ons geen illusies gaan maken als we punten moeten inleveren na 6 en/of 12 uren. Maar we moeten niet te vroeg victorie kraaien. Vergeet niet dat we het momenteel moeten stellen met 20 liter minder tankinhoud dan vorig seizoen. Dit zal uiteraard een paar tankbeurten schelen voor onze dorstige Corvette. Met een snelvulsysteem zou dit geen probleem zijn, maar de tijd die we verliezen aan de pomp moeten we telkens terug ophalen. Het is niet bepaald ons streefdoel dit seizoen om altijd als eerste onder de geblokte vlag te duiken en het maximum van de punten te pakken. Maar de Euphony 24 Hours of Zolder is altijd een speciale wedstrijd en die willen we absoluut winnen”.
En ondanks het feit dat GLPK dit seizoen reeds viermaal zegevierde en SRT stilaan het Poulidor-imago krijgt opgekleefd, kan de komende wedstrijd het kampioenschap volledig omgooien. De Corvette C5R van GLPK telt momenteel 24 punten voorsprong op het identieke exemplaar van SRT. Maar de dubbele punten (80) die er te verdienen zijn, tonen aan dat Kumpen & co nog zeker niet op rozen zitten.
Net zoals voorgaande jaren worden de punten verdeeld na twee tussensprints en aan de eindmeet. 20 punten na 6 uren, 20 punten na 12 uren en 40 punten aan de geblokte vlag. Bij GLPK zullen ze er uiteraard alles aan doen om Anthony Kumpen naar zijn vijfde zege te loodsen, wat hem dus een nieuw record zou opleveren. Maar hoe goed je piloten en machine ook voorbereidt op dergelijke zware opdrachten, Dame Fortuna moet ook aan je zijde staan of het lukt niet.
Longin kan er van meespreken. De piste ligt vol wolfijzers en schietgeweren die je moet omzeilen. Eén verkeerd manoeuvre van een concurrent kan fataal zijn. Een goed doordachte strategie op en naast de piste is dus van levensgroot belang.

Dit seizoen is de concurrentie voor beide Corvettes ver te zoeken. Eurotech, die zowat de enige concurrent is, werd in zijn ontwikkeling beperkt door de strikte toepassing van het technisch reglement. De grotere achtervleugel, die het team van Wim Noorman de kans zou geven om iets dichter te sluipen werd geweigerd. De Eurotech-Marcos LM600, enkele jaren geleden nog één van de topfavorieten zal nu met zekerheid moeten strijden voor de laagste podiumtrede indien de Corvettes tijdens de wedstrijd op schema blijven. Het vaste duo Goossens-Van Dongen krijgt versterking van Mister Marcos himself, Cor Euser. Tijdens de Belcar Midsummer Race zagen we de Marcos nog in gevecht met de Stealth en de AD Sport-Viper van de broers Wauters. De Stealth blijft tijdens de 24 Hours op stal, terwijl men bij AD Sport opteert voor een Porsche biturbo voor Wauters-Wauters-Vanierschot-Schreurs.
Albert Vanierschot: “Spijtig voor de liefhebbers van de Viper, maar deze blijft tijdens de 24 Hours aan de kant. Voor Koen, Kris, Patrick Schreurs en mezelf opteren we terug voor de Porsche biturbo. We kennen deze wagen zéér goed en kunnen blindelings ingrijpen bij het opduiken van een probleem. Met de Viper hebben we te weinig ervaring. Door het feit dat de Viper enorm véél lawaai produceert binnenin de cockpit is het voor Koen en Kris beter te opteren voor de Porsche. Kris had reeds eerder last van oorsuizingen na een wedstrijd met de Viper. En gezien voor beide muzikanten de oren één van de belangrijkste werkinstrumenten zijn in hun beroepsleven, gaan we dat risico vermijden. Maar mogelijk zal de Viper tijdens de rest van het seizoen nog ten tonele verschijnen”.
AD Sport brengt nog enkele Porsches in stelling. Steegmans-Steegmans krijgen het gezelschap van Anton Gonnissen en zullen rijden met het exemplaar met de befaamde luchthapper op het dak. En dan is er nog de oranje 993, de zogenaamde brandweer-wagen en ex kampioenenwagen in de Zolder Touring Cup voor Leest, Bruynoghe en Vic Herman en Lémeret.
De Porsches biturbo van JMT (Coekelbergs-Rob van Roey-Marshall), S&P Racing (Meulders-Grutman-Metior-Verdonck), Ham Car (Stielstra-Bertram-Backelandt-De Vries) en McDonald’s Racing Team (Bouilon-Kuus-Robinson-Van der Slik) zijn de overige wagens in Klasse 1.