PDA

View Full Version : Preview Circuit Zolder: Euphony 24 Hours Of Zolder-deel 2


P De Sonville
22-08-2006, 16:42
In Klasse 2 zijn er veel méér zegekandidaten. Regerend kampioenenduo Penders-Lamot, dat versterking krijgt van Kurt Dujardyn en Karl Jacobs moet tegenover de BMW V8 van GS Motorsport een inhaalbeweging doen. Zowel ProSpeed Competition (schakelbak tijdens de Belcar First Race) als GS Motorsport (brandje tijdens de Belcar Midsummer Race) lieten reeds belangrijke punten liggen. Beide teams haalden al tweemaal een overwinning en één tweede plaats binnen, maar GS Motorsport leidt momenteel de dans met 8 punten voorsprong op ProSpeed Competition. Goed nieuws voor GS Motorsport is dat Georg Severich na gezondheidsproblemen volledig hersteld is. Even werd gevreesd voor erger, maar gelukkig bleek dit na een hersenscan niet het geval. Severich zal dus terug zijn zitje invullen, samen met Mario Josten, Olivier Muytjens en Willie Moore.
Voor ProSpeed is de opdracht tweeledig. Enerzijds staan ze vierde in de algemene tussenstand, ver achter de twee ongenaakbare Corvettes maar op amper 7 punten van de GS Motorsport BMW V8. De Eurotech-Marcos heeft wel maar 6 punten achterstand en is sneller dan de Porsche. Bij ProSpeed willen ze richting top 3 en uiteraard ook de leiding overnemen van de BMW V8 in Klasse 2. Penders-Lamot werden vorig seizoen samen met Dujardyn en Couwberghs nog 2de algemeen en bleven zodoende meestrijden voor de algemene Belcartitel. Vorig seizoen kreeg GS Motorsport véél af te rekenen met motorproblemen. Maar sinds het team van Georg Severich is overgestapt naar een andere motorleverancier draait de achtcilinder als een Zwitsers uurwerk.
Rudi Penders: “Net zoals vorig seizoen ruilen we de RSR-motor voor een GT3 Supercup-exemplaar. Dit zorgt wel voor een aanzienlijk verlies aan vermogen, maar anderzijds wordt de rest van de mechaniek gespaard. Tegen de topwagens hebben we geen verhaal, dus concentreren we ons beter op Klasse 2 en een zo hoog mogelijke score algemeen. Ook de sequentiële schakelbak moet terug plaats ruimen voor een H-geschakeld exemplaar. Door het gebruik van een Cupmotor wordt het verbruik gereduceerd met 15%. Niet onbelangrijk als je weet hoeveel tijd je verliest tijdens een tankbeurt aan de pomp. Maar het is ook economisch méér verantwoord dat we opteren voor een Cupmotor. Een RSR-exemplaar moet na 24 uren wedstrijd een volledige revisie krijgen en budgettair gezien tappen we niet uit een bodemloos vat. Maar onze wagen zal ondanks het mindere vermogen in optima forma aan de start staan. En gezien onze remmen, banden en gewicht zullen we weer vooraan meestrijden. Ik besef dat we ons, in tegenstelling tot vorig seizoen niet in een bevoorrechte situatie bevinden. We gaan geen afwachtende houding aannemen en trachten na 6 en 12 uren de volle pot te pakken in de Klasse om het gat met GS motorsport te dichten of kleiner te maken. Maar ik ben me ervan bewust dat er naast de BMW V8 nog kapers op de kust staan. Vooral de Mosler kan scheidsrechter komen spelen en punten afsnoepen. Guino Kenis deed een ferme inspanning en de Mosler is een snelle wagen. Ik gun hem dan ook een goed resultaat. Maar geschenken gaan we zeker niet uitdelen”.
En meteen is de naam van G&A gevallen. De Mosler lukte bij zijn roll out al uitstekende chrono’s. Momenteel wordt druk gewerkt aan de set up en volgens Kenis gaat alles in de goede richting. Het wordt dus uitkijken naar de Mosler voor de klassementsrijders. Maar er zijn nog een pak Klasse 2-wagens die in aanmerking komen voor een goed resultaat en oppositie kunnen voeren tegen de GS-Motorsport en ProSpeed Competition. Dan denken we vooral aan de Porsches RSR van PSI met Bouvy-Menten-Belloc-Verbergt en CEO Racing met Van Rossem-Maes-De Laet-Vollebergh, de Porsche RS van de broers Thiers aangevuld met Guy van Mol, de Dodge Viper van de broers Grouwels en de BMW’s Silhouet van KS Motorsport. Vergeet niet dat de wagen van Steve Van Bellingen vorig jaar 3de algemeen eindigde in de Euphony 24 Hours of Zolder. De Klasse 2 wordt ongetwijfeld boeiend om volgen.

En ook in Klasse 3 verwachten we ons aan een denderende wedstrijd. De wagens leunen zéér dicht bij elkaar aan waardoor we ook hier onmogelijk een duidelijke favoriet kunnen naar voor kunnen schuiven. Zal het kwartet Derdaele-Empsen-Verhoeven-De Wit met de Belgium Racing-Ultima zijn stunt van vorig seizoen kunnen herhalen? Toen werden ze vierde algemeen en 2de GTB achter de ongenaakbare Porsche van ProSpeed. Maar omdat Penders & co nu in Klasse 2 rijden, vormen die nu geen concurrentie voor de Ultima. De Euphony 24 Uren van Zolder 2005 was ook het begin van een nieuw tijdperk voor Belgium Racing die hun Ultima zéér betrouwbaar maakten. Deze positieve lijn werd doorgetrokken in 2006. Ze wonnen al twee van de vier verreden wedstrijden en komen als leider aan de aftrap van deze etmaalrace. Die twee overwinningen haalde de Ultima telkens op Circuit Zolder, zodat we mogen stellen dat het Limburgse asfalt de Ultima en zijn piloten wel goed ligt. Patric Derdaele wou als leider richting 24 Hours gaan en is daar in geslaagd. Maar de concurrentie ligt op de loer om het commando over te nemen. Er zijn 40 punten te verdienen per Klasse. De Ultima telt momenteel 5 punten voorsprong op de Porsche GT3 Supercup van First Motorsport met Haane-Meert-Van Delm-Werckx aan het roer. First-baas Jo Jamers orakelt dat de 24 Uren zullen beslissen over het kampioenschap. Hij zou wel eens gelijk kunnen krijgen. De concurrentie is moordend en er zijn een pak wagens en teams die tijdens deze Zolderse etmaalrace voor een verrassing kunnen zorgen en belangrijke punten pakken. De twee Porsches uit de stal van Speedlover met het BonGou-exemplaar van Van Hover-Mathot-Verhoeven en de Flandria Rent-Porsche van Mattheus-Boden volgen op respectievelijk 17 en 20 punten van de leiders. Vooral het trio Mattheus-Boden-Van der Zwaan is aan een sterk seizoen bezig, maar zij werden reeds tweemaal teruggefloten door brute pech. De twee andere wedstrijden werden afgesloten met een overwinning en een tweede plaats.
Winnen is ook wat NGT deed tijdens de laatste ontmoeting op EuroSpeedway. Daardoor is de wagen van het trio Maton-Bonnaerens-Colman opgeklommen naar een voorlopige 5de stek op 20 punten van de leidende Ultima en met 2 punten voorsprong op de tweede wagen van First Motorsport met Van Rompuy-Jamers-Frank Beliën-Van Gorp aan het roer.
Ook de Porsches van GS Motorsport hebben met Steinberg-Neyens-Loix-Lambert en Van Loo-Thomas-Decoster-Broodcoren een sterke bezetting die de plannen van de top behoorlijk in de war kunnen sturen.
Hamvraag is wat de Toerismewagens zullen presteren. De BMW’s van MSE met Beckers-Jef en Bart Van Samang-Raes en het exemplaar van Joosen-Vroman-Pampel-Geerinckx kunnen door hun lagere verbruik wel eens verrassend uit de hoek komen. En op gebied van verbruik zal de BMW 120d van Daikin Racing met Van de Velde-Grifnée wel de kroon spannen. Lang rijden en geen wachtenden aan de dieselpomp. Afwachten maar.

Ondanks het feit dat de inschrijvingslijst stilaan in een definitieve plooi valt, is het zoals steeds mogelijk dat in bovenstaande tekst nog enkele verschuivingen gebeuren inzake deelname van bepaalde piloten/teams.

Belangrijk is ook dat de handicapballast die verschillende wagens reeds opbouwden tijdens de voorbije wedstrijden - net zoals in de FIA GT tijdens een etmaalrace - overboord mag worden gegooid. Behalve de Corvettes die reeds aan de basis 1180 kg. moeten wegen, mag iedere deelnemende wagen starten op het basisgewicht. Maar na de Euphony 24 Hours of Zolder zal er uiteraard een verrekening komen inzake het ballastgewicht van de reeds verreden wedstrijden, inclusief EuroSpeedway en de Euphony 24 Hours of Zolder.

Naar jaarlijkse gewoonte zijn er ook een aantal gastrijdens die de weg richting Euphony 24 Hours of Zolder vinden. Zij pakken uiteraard geen punten, maar krijgen wel een apart podium. Op het moment dat deze regels worden geschreven waren er vijf inschrijvingen. De familie Dumarey huurde bij Pino de Porsche 997 Supercup, terwijl S Racing de Seat Leon Cupra inzet voor Sluys-Vanzeebroeck-Heyman-Vanbeneden. Tenslotte zijn er nog JMT Racing met de BMW voor Mr. HIBN Pascal Notermans en Bernard Binet, een derde Speedlover-Porsche voor het BEC-duo Tavernier-Kersten en AD Sport met het snelle kwartet Bruynoghe-Leest-Herman-Lémeret.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Belcar zullen tijdens de live uitzendingen op KanaalTwee ook live onboard-beelden worden uitgezonden. De Euphony 24 Hours live in de huiskamer dus. Een beter idee is natuurlijk nog om de wedstrijd live bij te wonen op Circuit Zolder en thuis de videorecorder in te stellen.
Op zaterdag van 16u25 tot 18u00. Zondag van 11u13 tot 12u13 en van 16u15 tot 17u15.