PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Report Euphony 24 Hours of Zolder (deel 1)


P De Sonville
30-08-2006, 14:48
2de zege op rij voor SRT-Corvette in Euphony 24 Hours of Zolder

Zoals we reeds schreven in ons persbericht na de trainingen kregen we zéér spannende en interessante chronosessies. Vooral het feit de dat jonge Maxime Soulet tijdens zijn maidentrip op de SRT-Corvette de chrono van GLPK met 1/1000 van een seconde of minder dan 5 cm. scherper stelde, was opmerkelijk. Ook Guino Kenis liet in Klasse 2 zien wat de Mosler waard is. Hij was een fractie sneller dan de Porsche Van Penders-Lamot. Belgium Racing zette met de Ultima de snelste chrono op de tabellen in Klasse 3, maar ook First Motorsport deed flink zijn duit in het zakje door met de Porsche GT3 Supercup een zéér sterke 1’36”89 te klokken. De Klasse 4 of de gastklasse werd overheerst door het dreamteam Duval-Saelens-Cracco-Jonckheere.

Klokslag 17u. werd de 28ste editie van de Euphony 24 Hours of Zolder op gang geschoten. Meteen nam Marc Duez in de SRT-Corvette het commando in handen voor het exemplaar van GLPK met Anthony Kumpen en de Marcos van Marc Goossens. Op de vooravond van de wedstrijd vertrouwde Eurotech-baas Wim Noorman ons toe dat hij tijdens de Zolderse etmaalrace niets te winnen of te verliezen had. “Het trio Goossens-Van Dongen-Euser krijgt carte blanche en ze zullen er vanaf de eerste meter vol tegenaan gaan. Indien de Corvettes er een andere strategie op nahouden, zullen ze moeten volgen.” En zo geschiedde het. Al in de tweede ronde werd de SRT-Corvette voorbijgefietst door de GLPK-Corvette en de Marcos. Kumpen koos het hazenpad terwijl Duez, die er duidelijk een andere strategie opnahield, in de buurt bleef van de Marcos. Na drie uren wedstrijd en de eerste pilotenwissels kwam SRT terug op de tweede plaats. De GLPK-Corvette won de twee tussensprints na 6 en 12 uren wedstrijd. Even later sloeg het noodlot echter toe voor het team uit Hasselt toen ze iets na halfkoers de schakelbak moesten vervangen. Een klein uur ging verloren waardoor ze terugvielen naar de derde plaats. De SRT-Corvette en de Eurotech-Marcos bleven vrij van grote problemen en zodoende kon GLPK onmogelijk de opgelopen achterstand nog overbruggen. Na de wedstrijd tapte Wim Noorman uit een ander vaatje. “We hebben het een beetje onderschat met drie piloten. De jongens deden een prima job en bleven jagen tot een halfuur voor het einde. Pas toen heb ik me neergelegd bij de tweede plaats. We moesten met drie piloten méér pitstops maken wat ons aardig wat tijd kostte. Met nog een snelle vierde piloot erbij hadden we de wedstrijd kunnen winnen”.

Ondanks een kleine aanrijding tussen Patrick Schreurs en Jos Menten in het prille wedstrijdbegin kon AD Sport zijn Porsche biturbo met Schreurs-Wauters-Wauters-Vanierschot nestelen op een mooie vierde plaats. Maar na vier uren wedstrijd moest het vlaggenschip van AD Sport definitief aan de kant met een gebroken versnellingsbak.
Naast AD Sport moest ook Mc Donald’s Racing Team en S&P Racing vroegtijdig de arena verlaten, waardoor er amper drie wagens uit Klasse 1 de finish haalden. Niet toevallig ook meteen de top 3 van het eindklassement. Door het feit dat GLPK de volle punten pakte na 6 en 12 uren wedstrijd verliezen ze amper 2 punten op SRT in de tussenstand. Maar dat is het verste van David Hart zijn zorgen.
“Ik kom altijd om te winnen en tracht telkens om zo snel mogelijk te fietsen. We weten dat de Corvette van Kumpen sneller is en wij normaliter rijden voor de 2de plaats. Het kampioenschap interesseert me eigenlijk niet. Ik heb me geamuseerd en na mijn demonstratie in de regen kreeg ik complimentjes. En daar is het me om te doen. Die voortdurende druk om te winnen hoort er niet bij. Uiteraard ben ik gelukkig met de overwinning. Daar doen we het ook voor. Maar we rijden wel met een lager budget dan GLPK. Op EuroSpeedway was het balen en kon ik me niet vinden in de set up van de wagen. Maar hier Op Zolder was de wagen gewoon perfect. Ook de andere piloten en vooral het SRT-team rond Patrick Selleslagh deden een prima job. Ik wil dan ook in de toekomst verder werken met SRT, maar méér dan waarschijnlijk zal ik andere horizonten gaan opzoeken”, aldus een overgelukkige David Hart.