PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Report Euphony 24 Hours of Zolder (deel 2)


P De Sonville
30-08-2006, 14:51
In Klasse 2 kon Guino Kenis tijdens het wedstrijdbegin het potentieel tonen van de Mosler en hij reed rond in 4de stelling algemeen. Maar toen brak de gaskabel en was ook G&A op achtervolgen aangewezen. Meteen kon in Klasse 2 het steekspel beginnen tussen ProSpeed, GS Motorsport en de CEO-Porsches van Van Rossem-Maes-De Laet-Volleberg en het PSI-exemplaar van Bouvy-Menten-Belloc-Verbergt.
De PSI-Porsche RSR kwam vrij vroeg in de problemen door een aanrijding en problemen aan de koppeling, wiellager en versnellingsbak. Het snelle kwartet wist tot tweemaal terug te vechten richting kop, maar de laatste interventie was er teveel aan. De wagen stond in totaal een viertal uren in de pits. Gezien de rondetijden zat een ereplaats er dik in voor dit snelle viertal. De andere CEO-Porsche van Maes-Van Rossem-De Laet-Vollebergh reed een dijk van een wedstrijd en lag na halfkoers in 4de stelling algemeen en leidde de Klasse 2. Toen sloeg ook voor hen het noodlot toe. Tot tweemaal toe ging de koppeling stuk en moest CEO Racing uiteindelijk de handdoek werpen.
Ook ProSpeed kreeg zijn deel van de pechkoek met twee defecte cardans. Alleen de BMW V8 van Severich-Josten-Moore-Muytjens bleef probleemloos overeind. Het is ongelooflijk welke metamorfose deze wagen afgelopen winter heeft ondergaan. Het vroegere zorgenkind heeft er momenteel al een probleemloos seizoen opzitten en staat afgetekend aan de leiding in de tussenstand van Klasse 2.
De Mosler van G&A Racing met Kenis-Schuyboeck-Verheyen lukte na de problemen met de gaskabel een mooie remonte en stootte hierbij op het beresterke bastion van KS Motorsport dat met beide Silhouets een probleemloze wedstrijd afwerkte. In het wedstrijdslot werd het nog héél spannend toen Kenis in vierde stelling de ProSpeed-Porsche van Penders in het vizier kreeg. Penders moest normaliter nog een splash & dash uitvoeren, maar verkoos om het voetje te lichten. Zodoende kon de Mosler in de allerlaatste ronde nog doorschuiven richting podium waar hij werd opgewacht door de BMW V8 van GS Motorsport en de BMW Silhouet van KS Motorsport met Van Bellingen-Vandermaesen-Essers-Coens. Het tweede exemplaar van KS met Leyssens-Redant-Moonens-Lumbeeck werd 8ste algemeen en 5de in Klasse 2 voor de Porsche van de broers Thiers en Guy Van Mol die ook kostbare tijd verloren.
De ProSpeed-Porsche van Penders-Lamot-Jacobs-Dujardyn scoorde wel tweemaal vol tijden 6 en 12 uren, maar verliest een pak punten aan de finish. Dit betekent dat de BMW van Severich-Josten in de tussenstand nog eens drie punten verder uitloopt en momenteel over een bonus beschikt van 12 punten.
De broers Grouwels zijn de grootste verliezers door het feit dat ze uitvielen voor de eerste tussensprint en dus puntenloos huiswaarts keren. Ze zakken in de tussenstand van de derde naar de vijfde plaats terwijl ook CEO-Racing een plaats in de tussenstand moet toegeven op de BMW Silhouet van KS Motorsport met o.a. Van Bellingen aan het roer.

In Klasse 3 werd reeds tijdens de chronosessies een psychologische oorlog gevoerd en het materiaal zwaar op de proef gesteld om de snelste chrono op de tabellen te zetten. Daarbij werd geflirt met de limieten. Empsen toverde een 1’36”.068 uit de Ultima terwijl Haane (First Motorsport) met een chrono van 1’36”897 uit zijn mouw schudde. En jawel, we spreken hier wel over wagens uit de Klasse 3.
De toon was gezet en beide wagens waren dan ook de grootste kanshebbers op de overwinning en de titel. De Ultima begon aan de wedstrijd met 5 punten voorsprong op de Porsche van First Motorsport. Maar het waren wel de wagens van CEO-Racing en GS Motorsport die de eerste wedstrijduren voor de animatie zorgden. Pas tegen de eerste tussensprint na zes uren wedstrijd kwam First naar voor en scoorde vol. De Ultima kwam pas als 5de over de meet waardoor First al 4,5 punten goedmaakte en op een half puntje kwam van de virtuele leidersplaats in het kampioenschap. De Ultima verloor kostbare tijd door een afgebroken wiel en na 12 uren en de tweede tussensprint was opnieuw First Motorsport bij de pinken om de felbegeerde 10 punten te pakken. Door het tanksysteem en het daaraan gekoppelde tijdsverlies kregen we verschillende positiewissels waardoor ook NGT, Speedlover en GS Motorsport regelmatig als leider doorkwamen.

Bij Belgium Racing werd een tegenoffensief ingezet, maar de Ultima kreeg af te rekenen met een defecte trillingsdemper waardoor de wagen alleen op stationair toerental kon rijden. Finishen was dus de boodschap om de schade beperken.
Ook bij de andere teams uit Klasse 3 doken verschillende problemen op. Bij First hield men zijn hart vast omdat de versnellingsbak geblokkeerd zat in 4de versnelling. Maar aan de eindstreep hield het kwartet Haane-Meert-Van Delm-Werckx nog één ronde over op GS Motorsport met Van Loo-Thomas-De Coster-Broodcooren en twee ronden op NGT met Maton-van Campenhoudt-Bonnaerens-Colman.
Met de moed der wanhoop sukkelde de Ultima van Derdaele-Empsen-Verhoeven-De Wit over de meet op de 9de plaats. First pakt dus de volle pot en dit, gecombineerd met het magere resultaat van de snelle Ultima is voor Belgium Racing catastrofaal voor de tussenstand. Een drama voor Derdaele & co na hun demonstratie tijdens de 24 uren van 2005. De voorsprong van vijf punten werd na 24 uren wedstrijd omgebogen naar een achterstand van 19,5 punten. Indien First geen steken meer laat vallen, is de kampioen in Klasse 3 gekend. Ook het BonGou-trio Van Hover-Verhoeven-Mathot, NGT met Maton-Van Campenhoudt-Bonnaerens-Colman en GS Motorsport met Van Loo-Thomas-De Coster-Broodcooren doen een goede zaak in het kampioenschap. Ook de ex WTCC-BMW van Euroracing reed met Pampel-Joosen-Vroman-Geerinckx een mooie wedstrijd en eindigde op een eervolle 19de plaats algemeen. Het exemplaar van MSE met Beckers-Van Samang-Van Samang-Raes viel net buiten de prijzen.

In Klasse 4 kon Accent Racing Team met Duval-Saelens-Cracco-Jonckheere zijn favorietenrol niet inlossen. Ze verdwenen uit de wedstrijd met motorproblemen. Het hoogste trapje van het ereschavot was weggelegd voor de BonGou-Porsche 997 van Tavernier-Kersten-Langeberg-Hahn voor het Pino-exemplaar van de familie Dumarey en Van de Wauwer die véél tijd verloren met de koppeling. De JMT-BMW E36 van Notermans-Binet-Vercammen die als oudste wagen in het peloton een oerregelmatige wedstrijd afhaspelde, mocht het podium vervolledigen. De JMT Porsche biturbo van Coeckelbergs-Marshal-Van Roey-Van den Plas viel door technische problemen net buiten het podium in de gastklasse.
De maidentrip van de BMW 120d verliep voor de Daikin-amazones niet bepaald over rozen. Tijdens de eerste ronde was er al een probleem met een afgebroken gaspedaal. Iets voor halfkoers moest de mooie diesel dan definitief afhaken met een defecte koppeling van de stuurstang.

Circuit Zolder mocht afgelopen weekend 39.000 bezoekers verwelkomen. Iets minder dan vorig jaar, maar daar zullen de slechte weersvoorspellingen wel voor een groot stuk tussenzitten. Op een bui na op zondagmorgen bleef het droog en zelfs vrij warm. De afwezigen kregen dus eens temeer ongelijk.