Log in

View Full Version : verkiezingen + racing festival op 8 oktober 2006

sir-osi
30-08-2006, 17:35
Op deze zondag zullen we allemaal moeten gaan kiezen.
Weet iemand hoe we dit kunnen regelen door volmacht ofzo?
T'is nogal moeilijk om in francorchamp te racen en tegelijk moeten gaan kiezen?

Raceboy
30-08-2006, 18:30
reden voor afwezigheid:

1. Je kan door ziekte of gebrekkigheid niet naar het stembureau gaan (doktersattest).

2. Je bent om beroeps- of dienstredenen in het buitenland of je vergezelt een gezinslid dat om beroepsredenen in het buitenland is (attest werkgever) OF je bent aan het werk in België, tijdens de uren dat de stembureaus open zijn (attest werkgever).

3. Je bent schipper, marktkramer of kermisreiziger, of deel van zijn gezin (attest van de burgemeester van de gemeente waar de betrokkene in het bevolkingsregister is ingeschreven).

4. Je bent door een rechterlijke maatregel van je vrijheid beroofd (attest van de directie van de instelling waar de betrokkene verblijft).

5. Door je geloofsovertuiging kan je niet naar het stembureau gaan (verklaring religieuze overheid).

6. Je bent student en kunt om studieredenen niet naar het stembureau gaan (attest directie school).

7. Je verblijft tijdelijk in het buitenland om andere dan beroeps- of dienstredenen, en kunt niet naar het stembureau gaan (bv. vakantieverblijf in het buitenland)
vliegticket, hotelboeking, attest reisagentschap
indien zonder boeking of reservering: elk bewijs dat je voldoende acht, het is de Vrederechter (voor Oud-Turnhout: Vrederechter Arendonk) die uiteindelijk beslist over de gegrondheid.

Lijkt me dus dat veel mensen die dag met een probleem gaan zitten.

A.J.
30-08-2006, 19:16
Francorchamps is toch een beetje buitenland hé :D
Dus punt 7 moet lukken

Luc VDC
31-08-2006, 09:41
Beste A.J
Punt 3 moet ook lukken, zijn wij niet een beetje kermisreizigers?:p
Doei
Luc
Panic Racing

Nicki_Mks
02-09-2006, 14:23
Dit is toch ongelooflijk. Ik zie het werkelijk niet zitten om na het stemmen nog naar Spa te vertrekken om daar nog juist de aankomst van de laatste race te zien. Na de fenomenale timing van de Midsummer en Thursday Race is dit dus een derde Belcar event dat onmogelijk is voor de gewone man om bij te wonen. Goed bezig... :frusty:

A.J.
02-09-2006, 14:25
Dit is toch ongelooflijk. Ik zie het werkelijk niet zitten om na het stemmen nog naar Spa te vertrekken om daar nog juist de aankomst van de laatste race te zien. Na de fenomenale timing van de Belcar Thursday Race is dit dus een tweede Belcar event dat onmogelijk is voor de gewone man om bij te wonen. Goed bezig... :frusty:

stemmen kan vanaf 7u 's morgens.
Als je om half 8 in Vilvoorde vertrekt kan je waarschijnlijk nog alle races zien...

Nicki_Mks
02-09-2006, 14:29
Als ik om 7 uur ga stemmen houden ze me waarschijnlijk als bijzitter, en dan kan ik zelfs de streaming niet zien. ;)

gti-r
02-09-2006, 15:22
Van bij mij thuis is Spa 2u30 rijden en dan moet je reeds vlot doortrappen.:gas:
Wat doen de piloten dan?

Raceboy
02-09-2006, 19:21
Het is blijkbaar zo dat je voor je verblijf in België ook hotelreservaties en andere documenten kan indienen. Het is NIET zeker dat die aanvaard worden. De vrederechter doet daar uitspraak over.

A.J.
02-09-2006, 19:55
als ze mij ginder proberen te houden als bijzitter dan zal het voor een oorlogsrechter komen ipv vrederechter. :D
Ze hebben me als ooit eens in het stemlokaal willen houden toen de verkiezingen samenvielen met de Masters in Zolder maar het is hun toch niet gelukt...

Clubman
04-09-2006, 12:42
Weet er iemand hoe het juist zit met de vereisten voor het geven van een volmacht ?

Misschien is dat wel een oplossing ?

Of was dat hetgeen onder het begin van de thread stond ?

Misschien moeten we maar een dispensatie vragen aan Bertje, die is toch minister van Sport ?

Naar het schijnt is ook CZ en Marc Martens bezig met de problematiek.

Ahh , dat brengt me bij de volgende topic : ER IS NOG STEEDS GEEN TIMING VOORHANDEN !
Leuk om te plannen en volk te ronselen !

Raceboy
04-09-2006, 15:09
Weet er iemand hoe het juist zit met de vereisten voor het geven van een volmacht ?

volmacht geven
Bij alle wettelijke afwezigheden KAN je (maar MOET JE NIET) een volmacht geven aan een andere kiezer om in je plaats te laten stemmen. Dat kan iedere kiezer zijn, die zelfs niet in Oud-Turnhout hoeft te wonen.

Er zijn enkele aandachtspunten:
Iedere kiezer kan maar één volmacht krijgen.
Een Belgische kiezer kan slechts volmacht geven aan een andere Belgische kiezer (aangezien zij stemmen voor gemeenteraad en provincieraad).
Een niet-Belgische kiezer kan zowel volmacht geven aan een Belgische als een niet-Belgische kiezer.

wat moet je doen om de volmacht in orde te krijgen?
a). Aan één van de gewettigde afwezigheden voldoen.

b). De nodige formulieren verzamelen:
bij een volmacht voor de wettelijke afwezigheden nrs. 1 tot/met 6
volmachtformulier (A95), ingevuld en ondertekend door volmachtgever en volmachtkrijger
het officieel bewijs van afwezigheid, zoals bij de afwezigheden aangegeven

bij een volmacht voor een tijdelijk privé-verblijf in het buitenland (bv. vakantie)
volmachtformulier (A95), ingevuld en ondertekend door volmachtgever en volmachtkrijger
attest van tijdelijk verblijf in het buitenland (A96a), afgegeven door de burgemeester, nadat je hem het bewijsstuk van je afwezigheid hebt voorgelegd

c). De volmachtkrijger gaat op de dag van de verkiezing in de plaats stemmen van de volmachtgever én in het stembureau van de volmachtgever, samen met de documenten die staan vermeld op het volmachtformulier.

Let op!
de volmachten kunnen in principe tot op de dag van de verkiezing zelf gegeven worden
BEHALVE voor tijdelijk verblijf in buitenland, want de burgemeester mag dat attest ten laatste donderdag 5 oktober 2006 afleveren

je kan dus alleen een volmacht geven als je wettig afwezig bent.

Clubman
05-09-2006, 12:34
Nou , dan wordt het tijd dat bij de aanvaarde afwezigheden de " deelname aan rechtmatig georganiseerde sportwedstrijd " opgenomen wordt.

En dat daarbij ook teamleden niet vergeten worden.

Als bewijs zou het inschrijvingsformulier kunnen gelden met daarop de vermelding van de teamleden ( nu is er enkel plaats voor de piloot en de teamchef )

Eigenlijk is het dus makkelijk te organiseren, het zou alleen wat papierwerk vanwege de deelnemers vereisen .

ALLEEN : het lijkt me moeilijk VOOR 8/10/2006 dit nog rond te krijgen , tenzij CZ, VAS en RACB zich er NU meteen mee bemoeien. ( die laatsten zullen zich spoeden :eek: )

Als BETAALD piloot / crew member van een "commercieel"team zit je goed, aangezien je "aan het werk" bent, maar wat met de honderden amateurs en vrijwilligers ......

Die moeten nu kiezen tussen hun hobby waar tijd en geld in steekt en de illegaliteit om het cru uit te drukken.:frusty:

Yvonne
05-09-2006, 12:44
Even een vraagje: Gaan de Walen op deze óók naar de stembus? Of is dit alleen voor Vlamingen?

(Deze info kan ik even nergens vinden...)

Misschien is het dan mogelijk om ergens in Spa te gaan stemmen??

Maar de mensen die actief in de Belcar Original hebben dit probleem toch ook?

Raceboy
05-09-2006, 13:20
Even een vraagje: Gaan de Walen op deze óók naar de stembus? Of is dit alleen voor Vlamingen?

(Deze info kan ik even nergens vinden...)

Misschien is het dan mogelijk om ergens in Spa te gaan stemmen??

Maar de mensen die actief in de Belcar Original hebben dit probleem toch ook?

Het zijn gemeenteraadsverkiezingen. Dus dan moet je (zoals altijd) gaan stemmen in het voor jou aangeduide stembureau. Ik wil trouwens ook niet stemmen op de partijen die daar opkomen. :)

Bart.Vandecavey
05-09-2006, 15:32
http://binnenland.vlaanderen.be/verkiezingen/formulieren/A95.doc

attest bij de uw huisarts gaan halen... en meegeven aan een familielid

Kaze
06-09-2006, 09:17
http://binnenland.vlaanderen.be/verkiezingen/formulieren/A95.doc

attest bij de uw huisarts gaan halen... en meegeven aan een familielid

hoe ziek moet een mens zijn om hiervan gebruik te kunnen maken?

Clubman
06-09-2006, 12:29
gewoon depri van al deze scheisserei zal wel genoeg zijn zekers.

en met een depressie mag je ook buiten :eek:

Clubman
12-09-2006, 21:29
:crazy: Wie heeft er allemaal de mail van CZ gekregen ?

Daar ben je echt vet mee !

"je kan kiezen tussen 08.00 en 16.00" dus kiezen voor of na : hebben ze bij CZ al eens ooit hun eigen planning gelezen ?;)

Of teams als WERKGEVER ; de teams met vrijwilligers , teams zonder statuut, piloten zonder team tellen weerom niet mee !:+

Goed, toch maar proberen : heeft er iemand de contact gegevens van Bert Anciaux ?Ik snap echt niet hoe ze die datum hebben kunnen prikken , het is toch niet van gisteren dat die verkiezingen aangekondigd zijn ?

ziektebriefje : Mag ik dat dan aftrekken van het inschrijvingsgeld ?

Clubman
13-09-2006, 12:44
Misschien nog een oplossing ?

Kent er niemand een reisbureau dat misschien zo sympathiek is een aantal "fake" reservatiebewijzen uit te schrijven ?:+
Dat zou meteen een basis geven om een volmacht te mogen geven .

Of via J.M.Dedecker ? Dit is toch echt een kolfje naar zijn hand !

En nog even terzijde : wat zijn eigenlijk de mogelijke sancties als je NIET gaat kiezen ?

Raceboy
13-09-2006, 13:05
Wat gebeurt er als je niet gaat stemmen?

Wie niet gaat stemmen, wordt bestraft met een berisping of een boete van 5 tot 10 euro (te vermenigvuldigen met 5), dus 25 tot 50 euro. Bij herhaling is de geldboete 10 tot 25 euro (= 50 tot 125 euro). Wie binnen de 15 jaar vier keer aan zijn plicht verzuimt, wordt voor 10 jaar van de kiezerslijsten geschrapt. Gedurende die periode kan hij geen benoeming, bevordering of onderscheiding van een openbare overheid krijgen.
Het verzuim van de kiesplicht is echter slechts strafbaar indien men zich niet kan verantwoorden ten aanzien van de vrederechter. De vrederechter is vrij in zijn beoordeling over wat als een gewettigd verzuim moet beschouwd worden en wat niet.
Elk officieel document kan een verantwoordingsstuk zijn. Het bewijsstuk moet samen met de oproepingsbrief bij voorkeur voor de verkiezingsdag bij de dienst bevolking afgeleverd worden.
Binnen de acht dagen na de afkondiging van de namen van de verkozenen, maakt de procureur des konings de lijst op van de kiezers die niet aan de stemming hebben deelgenomen en van wie de verantwoording niet is aangenomen. Uiteindelijk bepaalt het openbaar ministerie welke inbreuken zullen vervolgd worden.
De kiezer die de stemplicht niet vervuld heeft, verschijnt op eenvoudige oproeping voor de politierechtbank die oordeelt zonder mogelijkheid van hoger beroep.

leuven.be

voila se

Kaze
13-09-2006, 14:26
Ikzelf heb ook een probleem die dag (racen in frankrijk)
Momenteel heen en weer aan het mailen met de dienst bevolking van mijn gemeente om een oplossing te vinden. Keep you informed!

Raceboy
13-09-2006, 16:59
Ikzelf heb ook een probleem die dag (racen in frankrijk)
Momenteel heen en weer aan het mailen met de dienst bevolking van mijn gemeente om een oplossing te vinden. Keep you informed!

toch geen probleem? Je zit in het buitenland.

Clubman
16-09-2006, 20:48
Wie weet er EXACT wat het kan kosten als je NIET gaat stemmen?

Ik hoor enerzijds 25-50 euro, anderen beweren tot 2500 €:mad:

Neo-242
17-09-2006, 15:47
Iemand uit m'n familie stemt al heel zijn leven niet. Hij heeft er nog nooit iets van gehoord en heeft dus ook nog nooit iets moeten betalen...:D

Raceboy
17-09-2006, 19:27
Wie weet er EXACT wat het kan kosten als je NIET gaat stemmen?

Ik hoor enerzijds 25-50 euro, anderen beweren tot 2500 €:mad:

Sanctie voor het niet-naleven van de stemplicht

* Bij een eerste niet gewettigde onthouding : berisping of een geldboete van 5 tot 10 euro.
* Bij herhaling : 10 tot 25 euro geldboete . Vervangende gevangenisstraf wordt niet uitgesproken.
* Als u tenminste vier keer binnen de 15 jaar niet aan de stemplicht voldoet:
- 10 jaar schrapping van de kiezerslijsten
- gedurende die periode geen benoeming, bevordering of onderscheiding kunnen krijgen van een openbare overheid.
* Er kan geen uitstel van uitvoering van de straf worden verleend.
* Binnen de acht dagen na de verkiezingen maakt de procureur des Konings de lijst op van de kiezers die niet aan de stemming hebben deelgenomen en van wie de reden niet is aangenomen. Uiteindelijk bepaalt het openbaar ministerie welke inbreuken zullen vervolgd worden. De kiezers verschijnen na oproeping voor de politierechtbank, die oordeelt zonder mogelijkheid van hoger beroep.

(Algemeen Kieswetboek artikel 210; de artikelen 62, 64 en 112 Gemeentekieswet en art. 38 Provinciekieswet maken de artikelen 207 tot 210 Algemeen Kieswetboek van toepassing)

bedragen vermenigvuldigen met 5.

Raceshot
18-09-2006, 16:36
Hier is 't nog leuker, heb briefke in mijn bus gekregen da'k bijzitter mag gaan spelen van 8 tot 16h tijdens de verkiezingen. Ben is benieuwd of ik daar onderuit kan raken.

Belle
18-09-2006, 17:00
Hier is 't nog leuker, heb briefke in mijn bus gekregen da'k bijzitter mag gaan spelen van 8 tot 16h tijdens de verkiezingen. Ben is benieuwd of ik daar onderuit kan raken.

Ik hou m'n vingers ook gekruist want hiervoor worden regelmatig mensen van het Onderwijs opgetrommeld...

fordje
18-09-2006, 19:11
Ha Belle, da's toch normaal...dan moeten die ook eens een dagje werken :) :).

Quote"
Bij een eerste niet gewettigde onthouding : berisping of een geldboete van 5 tot 10 euro.
* Bij herhaling : 10 tot 25 euro geldboete . Vervangende gevangenisstraf wordt niet uitgesproken.
* Als u tenminste vier keer binnen de 15 jaar niet aan de stemplicht voldoet:
- 10 jaar schrapping van de kiezerslijsten
- gedurende die periode geen benoeming, bevordering of onderscheiding kunnen krijgen van een openbare overheid.
" Unquote

Als ik dan de logica van die boetens goed begrijp is de beste manier om van dat hele stemverhaal af te komen gewoon niet gaan (en 4 keer de boete betalen....). Dan ben je minimaal voor 25 jaar gerust aangezien je dan toch niet meer MAG komen....

Alsof 70% van de belgen zich daartoe geroepen voelt..

Maar .....intussen gaan we nog steeds niet naar Spa....

Brecht
18-09-2006, 19:56
Onderwijs zeker niet onderschatten Fordje :)

Belle
18-09-2006, 21:42
Ha Belle, da's toch normaal...dan moeten die ook eens een dagje werken :) :).

Zucht...it's just a 'battle' we teachers will never win I'm afraid...

:+

Ik ga gewoon om 07.30 uur stempelen en van daaruit rij ik naar Francorchamps. De verkiezingen komen inderdaad wel slecht uit, maar het houdt mij niet van het circuit weg!

crosserke
19-09-2006, 03:02
Ik blijf in Francorchamps,voor 5 of 10 euro kan ik niet over en weer rijden.:)

Ottooke
19-09-2006, 20:47
Ik blijf in Francorchamps,voor 5 of 10 euro kan ik niet over en weer rijden.:)
Beter lezen. De bedragen moeten met 5 vermenigvuldigd worden. Niet stemmen kost je dus 25 tot 50 euro ;) Als je een redelijke verklaring kan afleggen bij de vrederechter voor je afwezigheid kan het zijn dat je niets moet betalen, maar ik twijfel sterk of een race weekend als geldige reden beschouwd kan worden :(

Neo-242
19-09-2006, 21:45
waarom gelooft niemand me als ik zeg dat je niks moet betalen en er niet eens iets van hoort in de meeste gevallen...:p

minifan
22-09-2006, 09:19
Voor de sukkeltjes, waaronder ook ikzelf die de beruchte zondag mogen gaan bijzitten moet je volgende link maar eens lezen. België, een democratisch land.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_263404.html

(bron hln.be)

Raceboy
17-01-2007, 18:44
Weer van dat dit jaar op 10 juni, samen met de 12 uur BTCS.

Yvonne
17-01-2007, 19:20

De Belgen stemmen toch op zondag? En ik dacht dat de 12 uur van Spa, die BTCS race..., op zaterdag werd verreden. De laatste 2 jaar was dat wel het geval. (Eigenlijk, start op zaterdag én eindingd zondagochtend vroeg) Dus dan zijn er geen problemen ;)

Belle
17-01-2007, 20:41

Grrrrr, dacht net hetzelfde toen ik het nieuws hoorde op Q-Music deze morgen. :mad:

De Belgen stemmen toch op zondag? En ik dacht dat de 12 uur van Spa, die BTCS race..., op zaterdag werd verreden. De laatste 2 jaar was dat wel het geval. (Eigenlijk, start op zaterdag én eindingd zondagochtend vroeg) Dus dan zijn er geen problemen ;)

Ja, en sommigen feesten al eens graag na de koers. ;)

Mr.Dallara
18-01-2007, 18:02

Als ik het goed voor heb is het ook dat weekend de 24h Nordsleiffe, dat is nog veel erger... :( dju, dju, dju,...!

Pinzie
18-01-2007, 18:20
Als ik het goed voor heb is het ook dat weekend de 24h Nordsleiffe, dat is nog veel erger... :( dju, dju, dju,...!

Je bent juist, ik ben er ook dan, en ik kom niet terug om te stemmen :gas:

Raceboy
18-01-2007, 19:12

Minder erg want je bent in het buitenland

Belle
18-01-2007, 19:54
Als je kan voorleggen dat je voor de 12 uren een hotel hebt geboekt, kan je er dan nog onderuit?

En dan hoop ik ook nog eens dat ik niet moet tellen, want ik nader de 30 en werk in het Onderwijs. Gevaarlijke combinatie...

Raceboy
28-01-2007, 18:01

Ik zou wel graag de belcar zijn rijden op zondag.