PDA

View Full Version : Belcar Short News 18


P De Sonville
06-09-2006, 12:06
BELCAR SHORT NEWS 2006-09-06 – BSN18

Tijdens en na de Euphony 24 Hours of Zolder 2006 zijn weer enkele opmerkelijke zaken opgedoken. Een rechtstreeks gevolg van de Belcar Umbrella, waardoor verschillende disciplines van de Belcar Series in hetzelfde weekend plaatsvinden, is het feit dat sommige piloten ook meermaals aan de start komen. Tom van den Plas spant hierbij de kroon door zowel tijdens de Belcar Sprint Cup (MINI), de Belcar Endurance Cup (MINI) als de Euphony 24 Hours of Zolder (JMT-Porsche) aan de start te komen. Ruben Maes combineerde de 24 Hours met twee races in de Legends Cars, terwijl Vandenhoutte met de BSC en de BEC ook aktief was op twee fronten. Verder waren er nog tal van piloten die de BEC of de BSC combineerden met de 24 Hours. Zijnde vader en zoon Raus, Van Hover, Tavernier, Pampel, Guido Werckx, Van den Broeck, Van Audenhove, Beckers, Van Roij en Poncelet.

Het ProSpeed-kwartet Van Roij-Poncelet-Kelders-Nelissen Grade kreeg tijdens de Euphony 24 Hours of Zolder de pijnlijke eer om als eerste het opgavepark op te zoeken. In de vierde ronde kreeg Kelders in de remzone van de Villeneuve een onvrijwillige tik en hij belandde zwaar in de muur. Ook de Porsche biturbo van Meulders-Grutman-Verdonck-Metior, de enige wagen die vanuit de stands vertrok, kreeg al in het prille wedstrijdbegin problemen met de versnellingsbak en moest de handdoek werpen. Van de 41 wagens aan de aftrap werden er uiteindelijk 26 geklasseerd.

De SRT-Corvette reed als eindwinnaar in totaal 828 ronden, wat aanzienlijk méér is dan de 799 ronden die hetzelfde team als winnaar een jaar eerder aflegde. Ook toen was dit al een record en dat is dus opnieuw gesneuveld. En dit ondanks het feit dat er tijdens deze editie méér tijd werd verloren achter de pace car en er in tegenstelling tot 2005 enkele uren in de regen moesten worden verreden.

En dat een etmaalrace grotendeels in de pits wordt gewonnen of verloren, vinden we terug in het aantal minuten dat de wagens, los van het tijdverlies tijdens het tanken, in de pits vertoefden. Tijdens deze editie was de winnende SRT-Corvette amper 25’12” te gast aan de box. KS Motorsport deed alle pilotenwissels in 27’15”, terwijl First Motorsport er met wagennummer 50 29’09 over deed. De 2de BMW Silhouet van KS Motorsport deed het ook voortreffelijk met 31’18”. De GS Motorsport-BMW V8, winnaar in Klasse 2 verloor ook slechts 34’04 in de pits.

Na de wedstrijd wordt steeds héél wat gespeculeerd over “indien dit” of “indien dat niet”. Maar de cijfers liegen niet. Enkele voorbeelden: het feit dat de Marcos LM600 een forse 12’ 34” langer moest pitten dan de winnende SRT-Corvette en hij aan de aankomst een achterstand kende van 12’39” stemt wel even tot nadenken. Het staaft ook de uitleg van Eurotech-baas Wim Noorman na de race, die hij volgens hem kon winnen indien hij met vier piloten kon rijden in plaats van drie. SRT verloor wel extra tijd toen ze een keer extra moesten pitten na een aanrijding, maar anderzijds verloor Cor Euser ook enkele ronden toen hij in het wedstrijdslot in de zandbak verzeilde. Het had in ieder geval op een spannende ontknoping kunnen uitdraaien. Maar dan had SRT waarschijnlijk nog een tandje bijgestoken.
Maar dit zijn louter veronderstellingen op basis van cijfers. Hetzelfde geldt ook voor GLPK. Deze verliest 52 minuten extra op SRT door het wisselen van de versnellingsbak. Anthony Kumpen schoof de verantwoordelijkheid meteen door naar de leverancier van de schakelbak, die een fout maakte in de assemblage. Als we deze 52 minuten omzetten in ronden, dan wint de GLPK-Viper met een gigantische voorsprong.
In klasse 2 verliest de ProSpeed-Porsche van Penders-Lamot-Dujardyn-Jacobs 33 minuten méér aan de box dan winnaar GS Motorsport, terwijl deze ongeveer 19 minuten voorsprong telde aan de meet. De defecte cardanassen hebben ProSpeed dus véél punten gekost. Het zou een stevig duel geweest zijn voor de overwinning met de BMW V8, de G&A-Mosler – die op zijn beurt door een gebroken gaskabel een kleine 15 ronden verloor – en beide CEO-Porsches RSR van Maes-van Rossem-De Laet-Volleberg en Bouvy-Menten-Belloc-Verbergt die o.a. met koppelingsproblemen kregen af te rekenen.
Ook de Thiersen hadden zonder de aanrijding met de Daikin-BMW kunnen meefietsen voor een podiumplaats in Klasse 2. En als we de lijn doortrekken richting Klasse 3, dan heeft de Ultima van Belgium Racing méér dan 5 uren extra stilgestaan en hebben de Porsches van BonGou en Speedlover respectievelijk een klein uur en anderhalf uur te lang gepit met poblemen. Hetzelfde geldt ook voor de Porsches van GS Motorsport. Al deze gegevens kan u terug vinden op www.raceresults.nu.

En dat een strak opgelegde strategie door omstandigheden niet kan worden opgevolgd, voor een klein drama kan zorgen, moest ProSpeed aan den lijve ondervinden. Carl Jacobs moest wegens krampen iets te vroeg de wagen doorgeven aan Penders voor diens laatste stint. Dit had voor gevolg dat de Luikse Porsche-consessiehouder nog een splash & dash moest inlassen of het voetje lichten. Penders verkoos het laatste en verloor in de voorlaatste ronde zijn podiumplaats aan een fel remonterende Guino Kenis, die zijn Mosler zodoende op het podium in Klasse 2 kon hijsen. Voor het duo Penders-Lamot een pijnlijke zaak en extra puntenverlies in hun titelstrijd voor het kampioenschap in Klasse 2 met de GS Motorsport-BMW V8.

Voor de uitvallers en de pechvogels kan het puntensysteem, verdeeld over 6, 12 en 24 uren wedstrijd nog iets goedmaken. De enigen die puntenloos huiswaarts keren, hebben de eerste 6 uren niet kunnen overbruggen. Dit waren de wagens van Vetters-Jeuris-Van Uytsel-De Vos (motor), Grouwels-Grouwels-Wijnen-Cloet (crash), Ceusters-Schrauwen-Van Moerkerke (ontsteking), Kelders-Nelissen Grade-Van Roij-Poncelet (crash), Meulders-Grutman-Metior-Verdonck (versnellingsbak), Steegmans-Steegmans-Van Craeynest-Gonnissen (motor) en Wauters-Wauters-Vanierschot-Schreurs (versnellingsbak).
Vooral voor de broers Grouwels een pijnlijke zaak, omdat ze in de tussenstand van Klasse 2 verhuizen van de 3de naar de 5de plaats.

De Porsche van First Motorsport met het kwartet Haane-Meert-Van Delm-Werckx was de enige wagen op de piste die erin slaagde om in zijn Klasse na 6, 12 en 24 uren telkens vol te scoren. Dat leverde 40 punten op brengt hen dan ook, mede door de pech van de Ultima van Belgium Racing aan de leiding in Klasse 3 met een ruime voorsprong. Het was nochtans bang afwachten voor Firstbaas Jo Jamers toen bleek dat tijdens de tweede helft van de wedstrijd alleen nog de 1ste en 4de versnelling voor handen waren. De piloten maakten er het beste van, maar van de mooie voorsprong bleef aan de meet amper één ronde over.

Meerdere teams brachten ook méér dan één wagen aan de start en de meeste wisten alle wagens te klasseren aan de finishvlag.
GS Motorsport kwam met één BMW V8 en twee Porsches Supercup aandraven en alle drie de wagens stonden aan de meet; mét een overwinning in Klasse 2 voor Severich-Josten-Moore-Muytjens en een tweede plaats in Klasse 3 voor Van Loo-Thomas-De Coster-Broodcooren. Speedlover diende zich ook aan met drie wagens voor BonGou en Flandria Rent. De BonGou-Porsche 997 won de Klasse 4 (guests), terwijl de overige Porsches Supercup het moesten stellen met de 5de en 6de plaats in Klasse 3.
KS Motorsport heeft een schitterende wedstrijd achter de rug met beide BMW Silhouets. Het exemplaar van Van Bellingen-Essers-Coens-Vandermaesen kaapte een vijfde plaats algemeen weg en eindigde 2de in Klasse 2. Het tweede exemplaar van Leyssens-Lumbeek-Moonens-Redant bolde als 8ste algemeen en 5de in Klasse 2 over de meet. First Motorsport won de Klasse 3 terwijl het tweede exemplaar een 4de plaats behaalde.
Ook JMT kwam met een Porsche biturbo en een BMW aan de start. De BMW haalde het podium in Klasse 4, terwijl de Porsche net naast het podium greep met problemen aan de versnellingsbak/koppeling. CEO Racing kwam met drie wagens aan de start en zag eentje sneuvelen, terwijl de overige twee na een probleemrijke wedstrijd eindigden in de buik van het peloton. S&P Racing bracht twee Porsches in stelling, maar beide wagens moesten al vroeg in de wedstrijd het strijdperk verlaten. Hetzelfde verhaal voor de drie wagens van Ham Car waarvan er uiteindelijk maar twee de startgrid bevolkten. ProSpeed was ook met twee Porsches RS aanwezig, maar het exemplaar van Van Roij-Kelders-Poncelet-Nelissen Grade werd er al in de vierde ronde uit gekegeld. AD Sport verloor zijn Porsche biturbo met een defecte versnellingsbak toen die met Schreurs in vierde stelling toefde, terwijl een tweede exemplaar zijn motor naar de eeuwige jachtvelden stuurde. Uiteindelijk kon het kwartet Lémeret-Leest-Bruynoghe-Herman de enige overgebleven AD Sport-Porsche naar een 16de plaats loodsen.

Bling
06-09-2006, 13:22
dan wint de GLPK-Viper met een gigantische voorsprong

Een fout die iedereen nog wel eens durft maken :D

P De Sonville
06-09-2006, 20:06
Ja, sorry.
De macht der gewoonte.