PDA

View Full Version : Daimler Motorkutsche 1886 - Minicraft - 1/16 - Ref 11205


Dominique
09-09-2006, 21:16
Wanneer je een blik werpt op het gamma autokits bij Minicraft, dan zie je alleen maar klassiekers op schaal 1/16. En een klassieker zal het worden: deze auto wordt beschouwd als de eerste echte auto. Hij was het eerste voertuig voorzien van een motor met interne verbranding, dat bovendien over 4 wielen beschikte. Dit concept ligt dus aan de basis van de moderne auto. Eerdere pogingen om auto's te bouwen resulteerden allemaal in 3-wielige vehikels met stoomaandrijving, en later enkele pogingen tot een verbrandingsmotor (maar weinig betrouwbaar en dus niet bruikbaar).

Instructies
De meegeleverde instructies zijn duidelijk, maar het kwaliteitsniveau van bv. Tamiya zal je niet vinden. Bij Minicraft beperkt men zich tot een schematische voorstelling van de te volgen stappen, met een summiere tekst erbij. Kleurcodes zijn er niet. Dat moet je zelf uitzoeken. Zorg er dus voor dat je voldoende documentatiemateriaal vindt vooraleer je begint.
Voor de rest verwacht ik weinig problemen voor wat betreft het volgen van de instructies, temeer omdat deze kit niet van de ingewikkeldste is en weinig onderdelen bevat.

Dominique
09-09-2006, 21:19
Onderdelen
De onderdelen worden geleverd op 4 ramen, waarvan 1 geel gechromeerd.
Het donkerbruine bruin raam bevat de grootste onderdelen. Die stellen de houten voertuigonderdelen voor. Het grote zwarte raam bevat de wielen, aandrijving en ophanging. Het kleine zwarte raam de zitkussens voor de passagiers. Het verchroomde raam bevat de onderdelen voor de motor, die oorspronkelijk vooral koperkleurig was. Naar mijn gevoel moeten die onderdelen een nieuwe laag koperkleur krijgen, want de geelachtige chroomkleur klopt helemaal niet. Dat raam moet dus in zijn geheel in het javelwater. Dat spuit ik naderhand met Alclad II in de juiste kleur.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat de onderdelen vrij goed gegoten zijn, maar nogal wat flash en soms ook gietnaden vertonen. Houd er dus rekening mee dat je ieder onderdeel moet checken vooraleer je het spuit en monteert. Gezien het beperkt aantal onderdelen in deze kit zal dat een vlotte bouw van dit interessante onderwerp niet in de weg staan.

Besluit
Minicraft levert geen slechte kits, maar je moet er toch rekening mee houden dat je de onderdelen terdege onder handen zal moeten nemen om tot een echt mooi resultaat te komen. Zorg ook voor voldoende referentiemateriaal, daar de meegeleverde info vrij summier is.

Het speciale karakter van dit model maakt heel veel goed. Het hoort gewoon thuis in de vitrine van iedere liefhebber van klassieke auto's.
Have fun!

Gulfie
09-09-2006, 23:03
ik zat daarnet nog te denken ... leeft onze Dominique nog en voila, hij rijdt in een koets voor ... :+

Dominique
10-09-2006, 21:15
ik zat daarnet nog te denken ... leeft onze Dominique nog en voila, hij rijdt in een koets voor ... :+
(off topic) Ik dacht nog: "allee, mijn oren fluiten zo", maar dat waart gij...
Wees maar gerust. Mij krijgt zo rap hier nog niet weg :D

Guido
10-09-2006, 22:29
Entschuldigung, aber...

"On 8 March 1886 Gottlieb Daimler ordered an American carriage from coachbuilder Wilhelm Wimpff & Sohn in Stuttgart. It was delivered in August at a price of 795 Goldmarks. The manufacturer generously guaranteed the axles, springs and wheels for 2 years. ...

The carriage was taken to the Maschinenfabrik Esslingen where, under Daimler's precise guidance, it developped into the automobile. ..."

De eerste passages uit het boek "Mercedes" van Schlegelmilch / Lehbrink, betreffende de de Daimler Motorkutsche.
Iedere verwijzing naar Benz, in dit stadium van de geschiedenis is niet correct. ;)

Immers, Benz zijn eerste Patent-Motorwagen reed voor het eerst op 05 september 1886. En slechts enkele maanden later kwam Daimler met deze kar, hier het onderwerp van model, op de proppen. Daimler werkt in die beginjaren samen met een zekere Maybach.

In 1890 startte Daimler samen met 2 andere partners het Daimler-Motoren-Gesellshaft, waar 123 man werkte aan de uitvindingen van Daimler. Het zou nog tot 1924 duren vooraleer Benz en Daimler zouden gaan beginnen samenwerken en de merger werd pas officieel in 1926.

;) you gotta know your history baby! :D

Dat gezegd zijnde, ferme kit jong :drewl:

Dominique
10-09-2006, 22:48
Zou wel eens kunnen kloppen wat ge hier allemaal vertelt. Ik heb mij blijkbaar in de luren laten leggen door de marketing boys van Minicraft. Dju toch ...
Merci voor de rechtzetting. :worship:

Guido
11-09-2006, 22:21
heb de thread titel, zoals gevraagd, aangepast. ;)

Jimbo
12-09-2006, 10:55
Hoewel dit natuurlijk behoorlijk off topic gaat, vond ik het volgende - in licht van de bovenstaande discussie - toch het vermelden waard: een zekere Morey zou reeds in 1826 (!) een internal combustion engine (weliswaar met terpentine als brandstof) op een koets geschroefd hebben, en aldus eigenlijk de eerste automobiel met verbrandingsmotor op zijn conto hebben geschreven.

Het verhaal, hier (http://www.popularmechanics.com/automotive/sub_coll_leno/1302921.html) te lezen, komt van niemand minder dan Jay Leno.

Jimbo.

Dominique
12-09-2006, 13:47
Dat klopt. Er is zelfs sprake van een uitvinding van een ontploffingsmotor gevoed met buskruit in 1680. Die zou door Christian Huygens -een Nederlander- zijn uitgetekend, maar nooit gebouwd.
Eigenlijk was de Fransman Cugnot de bouwer van de allereerste zelfstandig aangedreven vierwielige auto. Na zijn eerste creatie (een 3-wielige artillerietractor met stoomaandrijving voor het Franse leger) bouwde hij in 1771 een vierwielig voertuig met stoomketel. Het werd met succes getest. Het is te zeggen: hij was vergeten remmen te monteren en zijn voertuig ramde een stenen muur. Gevolg: total-loss. Aldus werd Cugnot niet alleen de eerste automobilist, maar ook de allereerste om in een auto-ongeval te worden betrokken.
Omdat er weinig interesse bestond in de uitvindingen van Cugnot, en hij daarom ook niet over de nodige fondsen kon beschikken, werden de experimenten stopgezet.

Guido
12-09-2006, 16:35
Dat klopt. Er is zelfs sprake van een uitvinding van een ontploffingsmotor gevoed met buskruit in 1680. Die zou door Christian Huygens -een Nederlander- zijn uitgetekend, maar nooit gebouwd.
Eigenlijk was de Fransman Cugnot de bouwer van de allereerste zelfstandig aangedreven vierwielige auto. Na zijn eerste creatie (een 3-wielige artillerietractor met stoomaandrijving voor het Franse leger) bouwde hij in 1771 een vierwielig voertuig met stoomketel. Het werd met succes getest. Het is te zeggen: hij was vergeten remmen te monteren en zijn voertuig ramde een stenen muur. Gevolg: total-loss. Aldus werd Cugnot niet alleen de eerste automobilist, maar ook de allereerste om in een auto-ongeval te worden betrokken.
Omdat er weinig interesse bestond in de uitvindingen van Cugnot, en hij daarom ook niet over de nodige fondsen kon beschikken, werden de experimenten stopgezet.

Die story van Cugnot lijkt wel interessant maar vertoont verdacht veel gelijkenissen met wat ik gelezen heb in het verhaal van Leno betreffende de Morey. En dat is het grote probleem met daar soort verhalen, weinig gedocumenteerd en misschien wel van horen zeggen.

Benz was de eerste, zeker op benzine en wellicht ook de best gedocumenteerde - Deutsche Gründlichkeit. ;)

Naar analogie hiermee zijn er ook enkele allereerste vluchten van de mens (Jean-Marie Le Bris, Clément Ader en nog anderen) geweest en toch staan de Wrights Brothers te boek als de uitvinders van het vliegtuig. Waarom? Om wellicht dezelfde reden, documentatie enz. ;)

Dominique
12-09-2006, 17:54
Die story van Cugnot lijkt wel interessant maar vertoont verdacht veel gelijkenissen met wat ik gelezen heb in het verhaal van Leno betreffende de Morey. En dat is het grote probleem met daar soort verhalen, weinig gedocumenteerd en misschien wel van horen zeggen.

Benz was de eerste, zeker op benzine en wellicht ook de best gedocumenteerde - Deutsche Gründlichkeit. ;)

Naar analogie hiermee zijn er ook enkele allereerste vluchten van de mens (Jean-Marie Le Bris, Clément Ader en nog anderen) geweest en toch staan de Wrights Brothers te boek als de uitvinders van het vliegtuig. Waarom? Om wellicht dezelfde reden, documentatie enz. ;)

Je mag dat verhaal van Leno over Morey niet zomaar in de vuilbak kieperen. Er zou wel eens een grond van waarheid achter kunnen zitten. (Zolang het tegendeel niet bewezen werd ... weet je wel.) In ieder geval is het verhaal van Cugnot wel degelijk waar. Er bestaan etsen over zijn ontwerp, en links of rechts wordt het ook in boeken over autogeschiedenis aangehaald, en het komt ook regelmatig voor in boeken over geschiedenis van de stoomtechnologie. Nu, dat die mensen de enige waren die de verdienste hebben iets aan de ontwikkeling van de hedendaagse auto te hebben bijgedragen, is ook overdreven. Er waren er een aantal die uitvindingen hebben gedaan die op dat vlak de moeite waard zijn om te vermelden:
in 1807 was er de Zwitser Isaac de Rivaz die een ontploffingsmotor heeft ontwikkeld die werkte op een mengsel van waterstof en zuurstof.
In 1860 bouwde de Belg (!) Lenoir de eerste bruikbare motor (2-takt) met interne verbranding op gas. (Ik zou eens moeten opzoeken op welk gas dat ding draaide). Deze motor werd zelfs gecommercialiseerd om tuigen aan te drijven, hoofdzakelijk voor het trekken van lasten.
In 1876 kwam er de eerste 4-takt motor van Nikolaus Otto. Die Otto had ene zekere Daimler in dienst die het meeste van de ontwikkeling op zich had genomen, en daar zijn we dan.

Maar de heren Benz en Daimler hebben de auto "uitgevonden" zoals we hem nu nog kennen: met een benzinemotor (Benz met de Motorwagen) en met stabiel onderstel op 4 wielen (Daimler met de MotorKutsche).

Zo zie je maar ...

Gèrre
12-09-2006, 17:58
Ik hoef niet meer naar school voor geschiedenis les, gewoon naar hier komen is al voldoende.

Guido
12-09-2006, 22:04
Ik hoef niet meer naar school voor geschiedenis les, gewoon naar hier komen is al voldoende.

Zo zie je maar. ;)

Dat is overigens een van de "betere" aspecten van de modelbouw. Het opzoekingswerk, de geschiedenis achterhalen van datgene dat we nabouwen in schaal enz. Dat aspect vind ik zeker zo interessant en belangrijk als het bouwen op zich. Dat is ook het verschil denk ik tussen de super detaillisten en de, zeg maar, reguliere plekkers die een Tamiyaatje in elkaar steken. Echter! geen van beide is goed of slecht. Het is gewoon een andere manier van bouwen, maar als je achter de details aanjaagt, moet je opzoekingswerk doen en dan zit je al snel met de neus in de boeken en kom je in aanraking met de automobiel geschiedenis. Plezant, plezant. :D

ps. komt ook altijd zeer goed van pas als je aan quizzes enz. meedoet. De vragen die ik immers al opgelost heb "dank zij" de modelbouw zijn op 1 hand niet meer te tellen. :D

Sennake
22-11-2006, 10:21
Naar analogie hiermee zijn er ook enkele allereerste vluchten van de mens (Jean-Marie Le Bris, Clément Ader en nog anderen) geweest en toch staan de Wrights Brothers te boek als de uitvinders van het vliegtuig. Waarom? Om wellicht dezelfde reden, documentatie enz. ;)

Veel hangt ook af natuurlijk van de manier waarop men "auto" of "vliegtuig" definieert. Ik ga ervan uit dat Benz en de Wright brothers een machine gebouwd hebben die als eerste aan de definitie als dusdanig voldeden; waarschijnlijk wisten ze op het moment zelf niet eens dat ze als eersten zouden beschouwd worden, dat is pas achteraf in de geschiedenisboeken neergeschreven.