View Full Version : Einde der tijden voor de huidige FIA GT1 wagens?
Ja, als ik Ratel goed begrijp kunnen we alleen in 2007 nog genieten van de huidige generatie C6R's, DBR 9's en ander lekker exotisch FIA GT1 materiaal. De operationele kosten van dergelijke wagens zijn te hoog. Gelijk heeft ie op dat punt. 5 / 6 wagens in ALMS en LMS, een stuk of 12 voor FIA GT1. Geen echt vol huis wat je als een stand-alone evenement wilt gaan verkopen ;)
Nieuwe reglementen voor 2008 zijn in aantocht en de eerste aanpassingen kunnen we reeds verwachten in 2007. Zoals remmen en motoren voor meerdere races en beperking van het aantal banden.
Zo op het eerste zicht denkt die Ratel echt mee met de teams. Kosten besparen en de held uithangen ;) Nobel streven toch?
Mwoah, niet helemaal ;) Het mag bekend zijn dat Ratel blijft dromen van een Wereldkampioenschap voor GT1 wagens. Met 10 vaste deelnemers zoals nu heeft dat weinig nut. Een WK wil ook zeggen dat het "logistieke budget" omhoog gaat..........bovenop de al hoge budgetten voor een seizoen FIA GT1 in 2006.
Zo'n WK kan alleen maar slagen als er minimaal 18 / 20 wagens aan de start staan. Dat getal kun je zien als een "harde eis" van de FIA. Anders gezegd, er moeten nogal wat deelnemers gevonden voor dat WK. In het huidige concept/reglement komen die getallen niet opdraven. Dan maar een "Lidl en Aldi FIA GT1 kampioenschap"
Of men de deelnemers gaat vinden in een goedkoper FIA GT1 kampioenschap zal de tijd leren. Als dit de internationale toekomst is heeft het nog maar zeer weinig nut om op nationaal nivo klasse 1 in leven te houden ;)
(bron: autosport, 31-08)
Het zou me niks verbazen als het WGT straks gewoon een GT3 kampioenschap wordt. Dat is Ratels lovechild, en een die succesvol is gebleken.
Viper GTS-R***
13-09-2006, 23:07
Het zou me niks verbazen als het WGT straks gewoon een GT3 kampioenschap wordt. Dat is Ratels lovechild, en een die succesvol is gebleken.
Volgend jaar komt er een DGT (Duitste GT Kampioenschap) uitsluitend voor FIA GT3 wagens. Zal dat niet het FIA GT3 ten slechte komen??
Mwoah, met de komst van de Mosler (die net z'n internationale goedkeuring heeft ontvangen) en de Jaguar denk ik niet dat het FIAGT3 iets te vrezen heeft.
Alleen maar goed voor de fabrikanten, grotere afzetmart => meer kans om je investering terug te verdienen.
Viper GTS-R***
13-09-2006, 23:36
Mits het verenigen van de FIA GT/LMS/ALMS GT1 wagens zou je wel zo iets kunnen creeëren. Een WK van GT1 wagens. Als voorprogramma dan bv een GT2/GT3 race...? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om die FIA/ACO regels op elkaar af te stellen en 1 reglement te bekomen?
Je zorgt ervoor dat er voor die GT1's zo'n 10 race's zijn. Bv 8 x 2 uur, 1 x 8 uur (Interlagos) en 1 x 24 uur (Spa). Je schuimt het hele continent af zoals het hoort in een WK.
Noord-Amerika: 2 races, bv Laguna Seca & Road America.
Zuid-Amerika: 1 race, bv Interlagos
Europa: 3 races, bv Spa, en kies maar uit...
Azië: 2 races, bv Suzuka & Zhuhaï
Afrika: 1 race, (ken ik niet direct een circuit met fia/aco goedkeuring)
Oceanië: 1 race, Bathrust
Je hebt idd. minimum 20 GT1 wagens nodig om het intresant en realiseerbaar te kunne maken..
Mogelijk? Zorg dat er genoeg sponsering en media aandacht komt, zodat het logistiek gedeelte voor de teams bv. 75% vergoed kunnen worden...
Fabrieksteams zijn noodzakelijk, of toch de fabrieks-steun!
Teams die het financieel niet aankunnen, kunnen dan in de voor races meerijden met GT2's of GT3's...
Nuja, of ik onzin praat of niet... ik hoop toch nog steeds op het NIET verdwijnen van FIA GT1 wagens!
Mits het verenigen van de FIA GT/LMS/ALMS GT1 wagens zou je wel zo iets kunnen creeëren. Een WK van GT1 wagens. Als voorprogramma dan bv een GT2/GT3 race...? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om die FIA/ACO regels op elkaar af te stellen en 1 reglement te bekomen?
Het oplossen van de problemen in het Midden-Oosten zijn kinderspel vergeleken bij de door jou omschreven oplossing ;) :D
Denk je nu werkelijk dat een van de genoemde organisaties gaat samenwerken met de concurrent? Het zijn gewoon bedrijven die elkaar op leven en dood bestrijden ;)
Viper GTS-R***
13-09-2006, 23:55
Het oplossen van de problemen in het Midden-Oosten zijn kinderspel vergeleken bij de door jou omschreven oplossing ;) :D
Denk je nu werkelijk dat een van de genoemde organisaties gaat samenwerken met de concurrent? Het zijn gewoon bedrijven die elkaar op leven en dood bestrijden ;)
Klein voorbeeldje uit mijn eigen omgeving, Van Heck FTS en Interpieces waren twee auto onderdeel verdelers in Vilvoorde. Al jaren concureerden deze twee met elkaar. Tot ze dit jaar hebben besloten te fusioneren en wat heeft dit tot resultaat? Een winst van 25%, niets uitgevonden... ik werkte er een volledig jaar als stagair! Ga maar na;)
Wat ik wil zeggen, als ACO/FIA eens deftig met elkaar zouden praten, dan zou er nog veel meer kunnen gebeuren als wij denken. Dat is mijn gedacht.:rolleyes:
Volgend jaar komt er een DGT (Duitste GT Kampioenschap) uitsluitend voor FIA GT3 wagens. Zal dat niet het FIA GT3 ten slechte komen??
De plannen voor een Duits GT kampioenschap zijn er al jaren (b.v. Procar), nu richten ze zich op GT3. Eerst zien dan geloven.
(Te) hoge kosten blijft een terugkomend onderwerp in de autosport.
Indien GT1 startvelden kleiner worden zou men kunnen overwegen om GT1 en GT2 te vervangen door een "GT" klasse volgens GT3 reglement. Eventueel GT3 reglement iets oppeppen zodat rondetijden gelijk worden of zelfs iets sneller dan huidige GT2.
Naar mijn mening is het voordeel van GT3 de grote diversiteit aan merken, relatief lage kosten en grotere betrouwbaarheid omdat de wagens meer standaard zijn.
Als ik dan even zo vrij mag zijn om de prototypes erbij te betrekken dan krijgen we onderstaande GT & LMP landschap:
LMP1 – Autofabrikanten, inzet via fabrieksteams en “happy few” (b.v. Creation, Pescarolo, RfH, enz.)
LMP2 – Specialistische fabrikanten (b.v. Courage, Radical, Lola, enz), inzet via privéteams
GT – Sportwagenfabrikanten, inzet via privéteams
Bovenstaande opzet past naar mijn mening ook goed in de “2010’ toekomstvisie van de ACO:
The measure intends to make the top Le Mans machines more recognizable for the public, as coupes theoretically look closer to road cars. The specs for the second prototype class, LMP2, will remain unaffected, allowing roadsters to race on in the junior category.
Bron: www.speedtv.com (http://www.speedtv.com/articles/auto/alms/26627)
In mijn interpretatie van deze visie ziet de ACO in LMP1 de topklasse met LMP2 en GT1/GT2 in haar schaduw. Dus liever geen fabrieksteams (b.v. Corvette en Aston Martin) in GT1 die een groot deel van de publiciteit opeisen ten koste van LMP1?
De (te) hoge kosten worden, net als in de Formule 1, naar mijn mening veroorzaakt door de teams/fabrikanten zelf. Ze blijven er steeds maar meer geld in pompen omdat ze willen winnen. Als je de huidige GT1 vervangt door goedkopere GT2's als hoofdklasse gaat men net zoveel geld uitgeven, desnoods aan rijders, banden, meer testen enz. om competatief te zijn. Degene met het meeste geld heeft de meeste kans om uiteindelijk succesvol te zijn. Het is dus eigenlijk een wedstrijd wie het meeste geld kan uitgeven.
Als je de huidige GT1 vervangt door goedkopere GT2's als hoofdklasse gaat men net zoveel geld uitgeven, desnoods aan rijders, banden, meer testen enz. om competatief te zijn. Degene met het meeste geld heeft de meeste kans om uiteindelijk succesvol te zijn. Het is dus eigenlijk een wedstrijd wie het meeste geld kan uitgeven.
Zo is dat. Kijk maar naar het WRC...
gwyllion
05-10-2006, 12:53
Dodge lijkt het begrepen te hebben. Er wordt een GT2 versie gebouwd van de GT3 Viper. Zie http://www.gt-eins.at/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=813&Itemid=1
Het lijkt mij momenteel inderdaad het verstandigste een GT2 wagen te ontwikkelen i.p.v. een GT1, aangezien hier veel meer potentiele klanten voor bestaan (GT1 wordt in veel nationale kampioenschappen afgeschaft).
Dagobert II
30-10-2006, 12:58
Ik denk dat de ACO meer belang heeft bij een goed gevulde startgrid voor die ene race in Juni. Zo'n 50 auto's in 4 klasses. En als het kan een beetje evenredig verdeeld.
De GT2 klasse is er voor, oneerbiedig gezegd,'opgepepte' straatversies. Waarbij Porsche de hoofdmoot vormt door een relatief goedkope auto die makkelijk snel te krijgen is voor priveteams. En waar fabrieksteams hun auto('s) laten racen voor publiciteit en verkoopcijfers, bijvoorbeeld Spijker.
De GT1 klasse is er voor de fabrieksteams om te laten zien wat er met een straatauto nog meer kan.
Beide klasses zijn leuk voor het publiek omdat hun (droom-)auto te zien is op een circuit.
De LMP klasses zijn er natuurlijk voor de fabrikanten. En van oorsprong daadwerkelijk als testobjecten voor latere straatauto's. Met name Ferrari in de jaren zestig met de P-types.
De FIA heeft volgens mij veel meer belang bij een interessant startveld per klasse en auto's die nog enigzins betaalbaar zijn voor rijders/teams. En wil voor het publiek aantrekkelijke races die niet altijd lang duren. Want ondanks dat er veel spanning is rond de 24u du Mans is de race op zich saai. Ik bedoel dus niet de zaterdag en zondag als beleving maar puur de race. Een korte 3- of 4-uurs race kan veel spannender zijn.
Dat de ACO en FIA hun regelementen op elkaar afstemmen is natuurlijk om te voorkomen dat een auto als de Audi R8/R10 alleen maar zou (kunnen) worden ingezet voor de 24u du Mans. Want als Audi een FIA 24-uursrace zou winnen maar Pescarolo, RfH, Creation of wie dan ook de 24u du Mans van de ACO missen ze nog de publiciteit. Het publiek zal het tenslotte een worst wezen wie de wedstrijd organiseert. Dat is tenminste mijn visie.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.