PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Belcar Short News 19


P De Sonville
18-09-2006, 11:15
BELCAR SHORT NEWS 2006-09-18 – BSN19

De eerste kampioenen binnen de Belcar Series zijn gekend. In de Belcar Historic Sprint kan de Porsche van Luc Moortgat in Klasse 3 of de Young Timer Cup niet meer worden bijgebeend. Moortgat telt momenteel 30 punten voorsprong op de Triumph van Henri Alberts terwijl er met één wedstrijd te gaan nog amper 20 punten te verdelen zijn. In de algemene tussenstand staat Moortgat op een relatief veilige derde plaats en maakt hij mathematisch gezien nog aanspraak op de titel. Maar dan zouden Van Elderen en Govaerts zware steken moeten laten vallen of uitvallen met pech. Nog in de Belcar Historic Sprint is ook Hélène Dielen (Austin Healey) zeker van haar titel in de Ladies Challenge. Hélène is wel de enige vrouwelijke pilote in het gezelschap, maar ze is snel en dwingt respect af in het Historic-wereldje.
In de Mediagroep Van Dyck Belcar Original wordt Corvette met zekerheid de Kampioen der Merken. Nog in de Belcar Original is Raymond Raus nu al zeker van de titel in de Gentlemen Challenge voor piloten die geboren zijn in 1951 of vroeger. “Mon” is meteen het beste bewijs dat “gentlemen” nog steeds de snelheid van een jong veulen kunnen hebben. Samen met zoon Gunther is Raymond trouwens nog in volle strijd voor de algemene titel in de Belcar Endurance Cup.

Het voornaamste nieuws inzake de Mediagroep Van Dyck Belcar Original komt uit de hoek van SRT, dat zijn beide Corvettes C5R inzet tijdens de komende wedstrijd in Francorchamps. Ondanks de twee prachtige en opeenvolgende zeges tijdens de Euphony 24 Hours of Zolder 2005 en 2006 zit SRT-baas Patrick Selleslagh toch met een steen in de maag. In een officieel perscommuniqué verklaart Selleslagh dat de overwinning het resultaat is van het ganse team, de rijders en de mechaniek. “Want met als en indien win je geen wedstrijden, in tegenstelling tot wat sommigen na de etmaalrace in Zolder wel probeerden.” Einde citaat. SRT wil dan ook bewijzen dat ze ook in wedstrijden over 125 minuten kunnen winnen. En met Jan Heylen, Maxime Soulet, Jeroen Bleekemolen en misschien Christophe Bouchut kan SRT twee superploegen samenstellen om resoluut voor de overwinning te gaan. Ondanks zijn overwinning in de Zolderse etmaalrace verlaat David Hart vroegtijdig het strijdtoneel.

Wie ook alles in het werk zal stellen om te schitteren tijdens het Racing Festival in Francorchamps is het duo Penders-Lamot die momenteel in Klasse 2tegen een achterstand kijken van 12 punten op de BMW V8 van Severich-Josten. Tijdens de Belcar First Race bewees de ProSpeed-Porsche in Francorchamps sneller te zijn dan de BMW V8. Penders-Lamot moest toen puntenloos huiswaarts met een defecte schakelbak. En het feit dat de BMW V8 van GS Motorsport afgelopen seizoen steeds een toonbeeld was van betrouwbaarheid maakt dat ProSpeed nog maar 8 puntjes kon terugpakken. Een overwinning van de Porsche ligt in de lijn van de verwachtingen op de Ardeense omloop. Maar met de Mosler en de CEO/PSI Porsche RSR moet uiteraard ook rekening worden gehouden. Vooral G&A Racing is met de Mosler op zoek naar een eerste overwinning en zal net als in Zolder in de rol van scheidsrechter kruipen. Guino Kenis zal ook terug kunnen rekenen op Michaël de Keersmaecker.

Door het feit dat elke wagen tijdens de afgelopen Euphony 24 Hours of Zolder op het minimum gewicht mocht rijden, behalve de Corvettes (1180 kg.), is het geleden van voor de Belcar Holiday Race dat de handicapballast nog werd gehanteerd. Rekening houdend met de uitslagen van Eurospeedway en de Euphony 24 Hours of Zolder zijn er nogal wat verschuivingen gebeurd.

In Klasse 1 zullen beide Corvettes aan de start komen met de maximum ballast van 100 kg of 1280 kg. in totaal. De Eurotech-Marcos moet 90 kg. extra meezeulen en komt op 1190 kg.

In Klasse 2 is de maximum ballast 50 kg. Zowel de BMW V8 van GS Motorsport als de ProSpeed-Porsche hebben het maximum bereikt en zullen dus theoretisch starten op 1050 kg. De BMW Silhouet van KS Motorsport en de CEO/PSI Porsche RSR moeten 5 kg. méér wegen dan hun startgewicht, terwijl de CEO-Porsche RS, de Mosler en de Dodge Viper terug op 0 komen.

In Klasse 3 zit alleen de Porsche van First Motorsport (Haane-Meert) aan zijn maximum ballast van 50 kg., terwijl NGT op 30 kg. uitkomt. De Porsche van Van Loo-Thomas krijgt 15 kg. lood mee terwijl het tweede exemplaar van GS Motorsport (Steinberg-Neyens) weer op 0 komt. Ook de Ultima van Belgium Racing mag 30 kg. afslanken en komt op 10 ballast. De Porsches van BonGou en Flandria Rent uit de Speedover-stal komen beide terug op hun minimumgewicht.