PDA

View Full Version : Help!! Ben opgeroepen als bijzit voor verkiezingen. Kan ik hier onderuit komen??


Porscheke
28-09-2006, 19:09
Ik heb helaas de "eer" :frusty: :frusty: dat ik opgeroepen ben als bijzit voor de verkiezingen op de zondag van het Race Festival in Francorchamps.
Ik ga nu al 13 jaar mee met een team als vrijwilliger en zou nu voor het eerst een race moeten missen! :mad:

Weet iemand of er een of andere manier is om hier onderuit te komen????
Please, geef me enkele nuttige tips (niet iets van je ziek melden, want ken iemand die dat vorige verkiezingen heeft geflikt en daar hebben ze controle laten uitvoeren met boete tot gevolg, en dan zou ik toch thuis moeten blijven ook dus).


BTW, wist niet waar ik deze thread moest starten dus als m verkeerd staat verplaats hem dan.

Thomaske
28-09-2006, 19:35
Laat de teammanager van Ham Car een papier opmaken waarin vermeld staat dat je moet werken bij het team.

En ook zijn telefoonnummer erbij moesten ze het niet geloven.

Mvg...

kulgan
28-09-2006, 19:54
Dit geldt alleen als je in loondienst bent, niet als vrijwilliger!!!

JPMontoya
28-09-2006, 20:02
Gewoon als bijzitter fungeren...Het is u plicht en de democratie zal u er dankbaar voor zijn...

Ge krijgt btw ongeveer 18€ tegen 0,0 als vrijwilliger in een race-team.

Steve
28-09-2006, 22:04
Gewoon als bijzitter fungeren...Het is u plicht en de democratie zal u er dankbaar voor zijn...

Ge krijgt btw ongeveer 18€ tegen 0,0 als vrijwilliger in een race-team.

Plicht :eek:

Er zijn zoveel werklozen, en de mensen die een ganse week gaan werken kunnen zondag daar gaan zitten?

Mark
28-09-2006, 22:10
Dit geldt alleen als je in loondienst bent, niet als vrijwilliger!!!

(onbetaalde) Baanposten zijn dat weekend opeens werknemers geworden van de RACB ;) Die brief zal ik goed bewaren :)

Yvonne
28-09-2006, 22:39
(onbetaalde) Baanposten zijn dat weekend opeens werknemers geworden van de RACB ;) Die brief zal ik goed bewaren :)

Jij hebt er helemaal geen last van...of je bent een Belg die in Nederland is gaan wonen....:D ;) :)

Guido
28-09-2006, 22:56
Plicht :eek:

Er zijn zoveel werklozen, en de mensen die een ganse week gaan werken kunnen zondag daar gaan zitten?

Ja.



Het is weeral enkele jaren geleden - hier bij ons wordt iedereen die 30 jaar geworden is in het jaar dat er een verkiezing wordt georganiseerd opgeroepen - dat het mijn beurt was. Ben met interesse gegaan, want nu weet ik hoe het allemaal in zijn werk gaat. Bovendien heb ik mensen zien passeren uit mijn dorp, ja zelfs straat, die ik nog nooit gezien had en gelijk ook ineens weet gekregen van straatnamen waar ik zelfs het bestaan niet vanaf wist.

Als je opgeroepen wordt, is het je plicht. Niet zeuren, gewoon gaan doen. ;)

Steve
28-09-2006, 23:12
Misschien allemaal intressant, voor wie daar behoefte aan heeft... ;)

Guido
28-09-2006, 23:17
Misschien allemaal intressant, voor wie daar behoefte aan heeft... ;)

wie heeft er in ons land geen behoefte aan een democratische systeem...? ;)

A.J.
29-09-2006, 03:23
Ik vind stemplicht NIET democratisch !

Steve
29-09-2006, 05:38
Vergeet ook niet dat er veel voorakkoorden zijn en wanneer de uitslag echt te gortig is word er gewoon opnieuw gekozen. Democratisch?

Porscheke
29-09-2006, 06:53
Plicht :eek:

Er zijn zoveel werklozen, en de mensen die een ganse week gaan werken kunnen zondag daar gaan zitten?

Was ook mijn mening maar daar konden die van de gemeente nie mee lachen toen ik dat zei.

Belle
29-09-2006, 08:16
Ja.



Het is weeral enkele jaren geleden - hier bij ons wordt iedereen die 30 jaar geworden is in het jaar dat er een verkiezing wordt georganiseerd opgeroepen - dat het mijn beurt was.

In mijn regio is dat ook het geval. Hopelijk zijn er dus binnen anderhalf geen verkiezingen of ik heb het zitten!

Ik ben trouwens ook van mening dat stemplicht niet samengaat met een democratisch systeem.

Guido
29-09-2006, 11:04
waarom is stemplicht niet democratisch dan? Een democratie wil niet zeggen dat je alles kan doen en laten waar je zelf zin in hebt. Ik weet ook wel dat er velen dat zouden willen, maar dat is geen democratie. Wat is het dan wel?

Democratie is:

- Het universele recht om deel te nemen aan de politieke macht, dat wil zeggen het recht van alle burgers om te stemmen en te participeren in de politiek. Een land is democratisch als het volk het recht heeft zijn eigen regering te kiezen in periodieke, geheime verkiezingen met verschillende partijen op basis van algemeen en gelijk stemrecht voor volwassenen. (Francis Fukuyama)
- Een staatsvorm waarin (een vertegenwoordiging van) het volk de hoogste macht heeft en een overwegende invloed heeft op het regeringsbeleid. (Instituut voor Publiek en Politiek)
- Regering van het volk, door het volk, voor het volk. (Abraham Lincoln)
- Een regering waar we zonder bloedvergieten van af kunnen - bijvoorbeeld via algemene verkiezingen; dat wil zeggen, de maatschappelijke instellingen leveren middelen waarmee de heersers kunnen worden afgezet door de overheersten, en de sociale tradities waarborgen dat deze instellingen niet eenvoudig door de machthebbers zijn te vernietigen. (Karl Popper)

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie

:)

marcel
29-09-2006, 13:12
Plicht :eek:

Er zijn zoveel werklozen, en de mensen die een ganse week gaan werken kunnen zondag daar gaan zitten?


werklozen kunnen ook opgeroepen worden hoor

Pinzie
29-09-2006, 13:45
Als je in Limburg woont, raad ik je aan je zitplicht op te volgen. Aangezien er al zoveel mensen zich afgemeld hebben, willen ze iedereen grondig gaan kontroleren, en vooral: strenge voorbeelden stellen ...

Porscheke
29-09-2006, 18:11
maar komen ze op de dag zelf controles uitvoeren??
Ik ben namelijk zelfstandige, en zou mijn eigen een brief kunnen schrijven dat ik die dag moet werken om bv. een dringend order af te werken dat maandag naar de klant moet!

Dit kunnen ze achteraf toch moeilijk checken?

marcel
29-09-2006, 19:45
maar komen ze op de dag zelf controles uitvoeren??

wanneer gaan ze het anders controlen?

alfa155
30-09-2006, 23:28
Ik Vind Dat Ze Stemrecht Moeten In Voeren En Geen Stemplicht
Van Mij Moet Dat Allemaal Niet Hoor Dat Stemmen
Het Zijn Allemaal Zakkevullers De Ene Meer Dan De Andere
De Meeste Partijen Hebben Nu Al Een Voorakoort Gemaakt
Laat De Kiezers Een Beslissen

Maar Ja Dat Is Nu Een Maal Belgie

Raceboy
01-10-2006, 00:07
Zelfs met een voorakkoord kiest de kiezer nog he. Als die 2 partijen die een voorakkoord hebben maar 40% van de zetels hebben staan ze nog nergens he. Maarja Dat komt niet in het nieuws, dat is niet sensatie genoeg. En stemreht? ok, maar als je niet bent gaan stemmen heb je daarna ook niet te klagen he als het u niet aanstaat.

marcel
01-10-2006, 02:05
Ik Vind Dat Ze Stemrecht Moeten In Voeren En Geen Stemplicht
Van Mij Moet Dat Allemaal Niet Hoor Dat Stemmen
Het Zijn Allemaal Zakkevullers De Ene Meer Dan De Andere
De Meeste Partijen Hebben Nu Al Een Voorakoort Gemaakt
Laat De Kiezers Een Beslissen

Maar Ja Dat Is Nu Een Maal Belgie


Dit vind ik nu echt een zwakke redenering... (en waarom elk woord met een hoofdletter beginnen? om het ontbreken van leestekens te verbergen?)

wees blij dat je in Belgie mag stemmen. en dat je keuze hebt tussen de partijen die er zijn. heb je misschien liever de keuze tussen een extremistische partij of een corrupte partij?

met het zakkenvullen valt het hier in Belgie goed mee ze. er worden meer zakken gevuld bij de zwartwerkers en belastingsontduikers dan bij de politiekers

Pegasus
01-10-2006, 11:27
Van Mij Moet Dat Allemaal Niet Hoor Dat Stemmen
Het Zijn Allemaal Zakkevullers De Ene Meer Dan De Andere

Maar Ja Dat Is Nu Een Maal Belgie

Ja Alfa, ga jij maar eens een tijdje in Noord-Korea ofzo wonen. Daar ga jij het een pak meer naar je zin hebben! Daar ben ik van overtuigd. En dan hebben we in België ineens een :crazy: minder...

sledge
01-10-2006, 11:50
Ja Alfa, ga jij maar eens een tijdje in Noord-Korea ofzo wonen. Daar ga jij het een pak meer naar je zin hebben! Daar ben ik van overtuigd. En dan hebben we in België ineens een :crazy: minder...

Of in Nederland, heb je dat probleem ook niet ;)

Steve
01-10-2006, 13:30
Ik Vind Dat Ze Stemrecht Moeten In Voeren En Geen Stemplicht
Van Mij Moet Dat Allemaal Niet Hoor Dat Stemmen
Het Zijn Allemaal Zakkevullers De Ene Meer Dan De Andere
De Meeste Partijen Hebben Nu Al Een Voorakoort Gemaakt
Laat De Kiezers Een Beslissen

Maar Ja Dat Is Nu Een Maal Belgie

Scary... :eek:

;)

Netforce_1
01-10-2006, 15:36
Beste,

Bij de laatste verkiezingen had ik ook prijs evenals mijn echtgenote (beiden 30 jaar oud toen). We zagen dit helemaal niet zitten om ons dochtertje van 3 jaar alleen te laten. We zijn dan maar eens met de voorzitter van het stembureau gaan praten. Hij had begrip voor onze situatie en daardoor werden we beiden vrijgesteld van onze plicht. (Dit wil niet zeggen dat ik niet wou gaan "zitten", maar 2 van hetzelfde gezin was toch wel wat veel van het goede)

PS:Er worden altijd voldoende bijzitters opgeroepen om het bureau zeker compleet te hebben.

Mvg,
Net

B&S Racing
01-10-2006, 20:02
Ik denk dat porscheke niet op een democratisch antwoord zit te wachten maar op een praktische oplossing. Volgens mij kun je als je zelfstandige bent Hamcar als klant beschouwen en deze zondag als opdracht nemen. Kost je dan wel e.e.a maarja het is wel je hobbie. Dit lukt natuurlijk alleen als er een raakvlak is met datgene waarmee je staat ingeschreven.

Porscheke
02-10-2006, 07:48
Ik denk dat porscheke niet op een democratisch antwoord zit te wachten maar op een praktische oplossing. Volgens mij kun je als je zelfstandige bent Hamcar als klant beschouwen en deze zondag als opdracht nemen. Kost je dan wel e.e.a maarja het is wel je hobbie. Dit lukt natuurlijk alleen als er een raakvlak is met datgene waarmee je staat ingeschreven.


Heb ook al met dit idee gelopen, heb een management vennootschap, dus kan perfect mijn "diensten" verhuren aan Hamcar, maar vrees dan dat ze bij controles toch wel verder gaan kijken en dan blijkt natuurlijk dat dit de 1ste maal is (toevallig). Dit is me dus wel afgeraden.

Wel in mijn voordeel is dat ik de aangetekende brief voor de aanstelling van bijzitter nooit heb ontvangen. Was nl. met verlof, en bij mijn thuiskomst was hij ook al niet meer op het postkantoor. Heb wel een brief gehad per gewone post van de voorzitter van mijn stembureau, maar hierop nooit schriftelijk geantwoord dus zou kunnen aanhalen dat ik niet op de hoogte ben gebracht natuurlijk (enfin denk toch).

Ga toch maar eens het net afzoeken om te kijken wat de boetes precies zullen zijn en hoeveel miserie ik me op mijn nek haal als ik daar niet verschijn!

Loeten
02-10-2006, 19:56
Bij de laatste verkiezingen had ik ook prijs evenals mijn echtgenote (beiden 30 jaar oud toen). We zagen dit helemaal niet zitten om ons dochtertje van 3 jaar alleen te laten. We zijn dan maar eens met de voorzitter van het stembureau gaan praten. Hij had begrip voor onze situatie en daardoor werden we beiden vrijgesteld van onze plicht. (Dit wil niet zeggen dat ik niet wou gaan "zitten", maar 2 van hetzelfde gezin was toch wel wat veel van het goede)

Dit jaar hetzelfde problem hier: beiden opgeroepen en twee kinderen hebben. Eentje van bijna 3 en eentje van 5 maand. Maar na een telefoontje was alles in orde. De vrouw mag thuisblijven, ik mag weer eens gaan.

Ik weet niet welke regels ze hier in Kortrijk gebruiken maar dit is mijn derde opeenvolgende maal dat ik mag gaan. Gelukkig vertrek ik de dag nadien op zeeklas en waren we zo slim om op onze school de vrijdag een vrije dag te plaaten...

Dus voor die ene keer dat je moet gaan, met de kans vrijgeloot te worden... Pas op ik snap je heel goed hoor, want de voorbije twee keer stond ook iets anders op mijn agenda. Dit keer ben ik eens "vrij". Maar als je in een streek woont waar enkel de 30-jarigen moeten gaan... Waar klaag je dan over??

:bye:

B&S Racing
02-10-2006, 21:31
Heb ook al met dit idee gelopen, heb een management vennootschap, dus kan perfect mijn "diensten" verhuren aan Hamcar, maar vrees dan dat ze bij controles toch wel verder gaan kijken en dan blijkt natuurlijk dat dit de 1ste maal is (toevallig). Dit is me dus wel afgeraden.

Wel in mijn voordeel is dat ik de aangetekende brief voor de aanstelling van bijzitter nooit heb ontvangen. Was nl. met verlof, en bij mijn thuiskomst was hij ook al niet meer op het postkantoor. Heb wel een brief gehad per gewone post van de voorzitter van mijn stembureau, maar hierop nooit schriftelijk geantwoord dus zou kunnen aanhalen dat ik niet op de hoogte ben gebracht natuurlijk (enfin denk toch).

Ga toch maar eens het net afzoeken om te kijken wat de boetes precies zullen zijn en hoeveel miserie ik me op mijn nek haal als ik daar niet verschijn! Wellicht dat je voor het afgelopen kwartaal nog een opdracht kunt produceren, 24 uren van Zolder, er is dan sprake van vervolg en niet meer dubieus. Het spreekt voor zich dat ik gewoon meedenk en geen suggesties doe;)

Raceboy
03-10-2006, 20:24
Ga toch maar eens het net afzoeken om te kijken wat de boetes precies zullen zijn en hoeveel miserie ik me op mijn nek haal als ik daar niet verschijn!

Tot 850 euro.

Porscheke
06-10-2006, 12:07
Bedankt iedereen voor de feedback/suggesties en meningen, maar helaas heeft het "probleem" zichzelf opgelost aangezien ik nu officieel moet werken voor mijn eigen zaak, dus niet bijzitten bij verkiezingen maar, en dat is VEEL erger, ook niet naar Francorchamps :-(

Nogmaals thx!