PDA

View Full Version : Circuit Zolder: MGVD Belcar Original. Preview Racing Festival: Klasse 1


P De Sonville
03-10-2006, 14:53
SRT gaat voluit voor de overwinning

Komend weekend staat in Francorchamps de voorlaatste wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original op het menu. Na de afmattende Euphony 24 Hours of Zolder hadden teams en piloten zes weken tijd om even te verademen, de wagens terug optima forma te krijgen en zich op te laden voor de laatste twee wedstrijden. Die zullen in ijltempo en met een adempauze van amper één weekend worden afgewerkt.

De voorbije Zolderse etmaalrace heeft het kampioenschap in een definitieve plooi doen vallen. GLPK verloor dit seizoen zijn eerste punten terwijl SRT zowel de pole als de eindoverwinning voor zijn rekening nam. De GLPK-Corvette verloor een pak ronden door het wisselen van de versnellingsbak en moest zodoende ook de Eurotech-Marcos laten passeren die als 2de over de finish bolde. GLPK won wel de twee tussensprints na 6 en 12 uren wedstrijd waardoor ze op het einde van de rit maar 4 punten moesten inleveren. De voorlaatste wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original kondigt zich aan als een zware strijd tussen de titanen. De Williams-Corvette is genaderd tot op 20 punten van het GLPK-exemplaar. In theorie kan SRT dus nog een belangrijke rol spelen in de titelstrijd. In tegenstelling tot wat we schreven in de Belcar Short News 19 komt staat David Hart wel degelijk op de inschrijvingslijst en hij zal de wagen delen met Maxime Soulet en Jos Menten. In het reglement staat dat minstens één van de piloten die voorkomen op de inschrijvingslijst van de eerste wedstrijd ook daadwerkelijk alle wedstrijden moet betwisten. En door het feit dat Sebastiaan Bleekemolen na een operatieve ingreep niet kan deelnemen moest David Hart zich inschrijven. Anders zou het wagennummer 1 voor de wedstrijd in Francorchamps in Klasse 4 belanden en dus geen punten scoren.
“David Hart maakt inderdaad in Spa deel uit van het team, al is het nog iets te vroeg om over een strategie te spreken. Hoe we de wedstrijd aanpakken, wijst zich wel tijdens de verschillende kwalificatiesessies uit en dan bespreken we intern wat de te volgen strategie is”, legt Patrick Selleslagh de rijderkeuze uit. Normaliter was eerst Jeroen Bleekemolen genomineerd om het wagennummer 1 te delen met Hart en Soulet. Maar door de recente ontwikkelingen in Nederland omtrent de pilotenkeuze in A1GP is het verdedigen van oranje voor Jeroen uiteraard prioriteit geworden. En door het feit dat Menten stuurloos was komend weekend, nadat CEO Racing Bouvy verplaatste van de PSI-Porsche naar het exemplaar van Pim Van Riet, was de keuze vlug gemaakt. Menten kent de Corvette en was reeds voorheen aan de slag bij SRT tijdens de 24 Uren van Francorchamps 2005.
Zoals ook reeds vermeld in de Belcar Short News zal SRT alles in het werk stellen om te bewijzen dat ze GLPK ook aankunnen in wedstrijden over 125 minuten. Daarom gooit SRT nog een tweede Corvette in de strijd met Jan Heylen en Christophe Bouchut aan het roer. Deze supersnelle tandem is aan zijn eerste Belcarwedstrijd toe in 2006 en belandt dus in de gastklasse. Maar wel met een wagen die reglementair 1180 kg. moet wegen. Dit heeft voor gevolg dat we ons aan een spectaculaire wedstrijd mogen verwachten. De hamvraag is of GLPK mee ten strijde trekt of zich zal concentreren op het kampioenschap. Maar daar heeft het duo Kumpen–Longin geen oren naar. Naar eigen zeggen gaan ze de uitdaging aan en zullen meestrijden voor de algemene overwinning. Al zijn beiden heren er zich van bewust dat het moeilijk zal zijn om in Francorchamps op te tornen tegen een evenwaardige wagen die 100 kg. lichter weegt en met Heylen-Bouchut over twee figuurlijke zwaargewichten beschikt.

Anthony Kumpen: “We zijn aan het seizoen begonnen met de ingesteldheid om alle wedstrijden te winnen. Dit is ons niet gelukt. We gaan er dus alles aan doen om een zes op zeven te halen. We zullen uiteraard moeten rekening houden met het verschil in gewicht. Maar iedere wedstrijd moet worden verreden en via een supersnelle pitstop kunnen we misschien terug wat tijd winnen”.

Bij GLPK zijn ze ook reeds druk aan het rekenen om Bert en Anthony met gelijke punten te laten eindigen in de Driver Challenge. Deze Challenge wordt berekend aan de hand van de bijeen gesprokkelde punten, aangevuld met bonuspunten die worden gegeven aan de piloot die de pole draait (3 punten) en de snelste wedstrijdronde (1 punt). Tot voor de Euphony 24 Hours of Zolder stonden beiden aan de leiding met evenveel punten. SRT lukte met Soulet tijdens de kwalificaties van de Zolderse etmaalrace de pole, terwijl Kumpen de snelste wedstrijdronde achter zijn naam zette. Daardoor staat Longin nu op één puntje van zijn teamgenoot.

“De Driver Challenge is een belangrijk deel van het kampioenschap”, gaat Anthony Kumpen verder. “Het bepaalt de snelste en meest regelmatige piloot van het kampioenschap. Wij zijn echter van mening dat in Endurance de uitslag van een kampioenschap de bekroning is van een team. Daarom gaan we proberen om het seizoen af te sluiten met gelijke punten. In Francorchamps pakt de SRT-Corvette van Bouchut-Heylen geen punten omdat deze in Klasse 4 wordt ondergebracht. Bert moet in Francorchamps de pole draaien zonder zich te focussen op de chrono’s van Bouchut en/of Heylen. Hetzelfde scenario tijdens de wedstrijd. Dan gaan we richting Zolder voor de Belcar Last Race met een verschil van 3 punten in het voordeel van Bert. Dan is het mijn beurt om de pole te pakken en staan we gelijk. Maar tijdens de Belcar Last Race moeten we dan wel opletten dat geen van ons beiden de snelste ronde draait in koers”.

Dit zou wel eens kunnen leiden tot een slotmanche waarin GLPK niet van de concurrentie kan of mag wegrijden en de wedstrijd mogelijk in de pitlane wordt beslecht. Een denkpiste die andere snelle teams wel eens op ideeën kan brengen. Eurotech is met de Marcos LM 600 mathematisch gezien nog niet uitgeteld voor de titel, maar staat op een achterstand van 76 punten terwijl er nog 80 te verdienen zijn. Goossens-Van Dongen kwamen niet aan de start op EuroSpeedway in Lausitz waar ze minimum 30 punten lieten liggen. Indien één van de hoofdrolspelers in Klasse 1 een steek laat vallen zijn er nog een pak kandidaten voor een podiumplaats in Francorchamps. Dan denken we vooral aan de AD Sport-Porsche biturbo van Kris Wauters en Patrick Schreurs. Deze laatste vervangt Koen Wauters die afwezig is door een te drukke beroepsagenda. Ook de Stealth van Van Moerkerke-Hillebrand kan in Francorchamps altijd voor een verrassing zorgen. Nog Porsches biturbo zijn er voor Steegmans-Steegmans (AD Sport), Bouillon-Kuus (McDonalds), Meulders-Grutman (S&P), Ham Car en JMT Racing.