PDA

View Full Version : Circuit Zolder: Report Racing Festival (Deel 2)


P De Sonville
10-10-2006, 09:38
Film van de wedstrijd met zinderende finale en zware crash voor Penders en Josten

SRT-piloten Heylen en Soulet namen tijdens de start de bende op sleeptouw, maar reeds in de eerste ronde kregen ze het gezelschap van een knap gestarte Bert Longin die meteen in de aanval ging en in de 4de ronde de tweede plaats afsnoepte van Soulet. Er ontspon zich vooraan een mooie strijd waarin de Corvettes van SRT en GLPK regelmatig haasje over deden. Longin kon zelfs even het commando overnemen terwijl in Klasse 2 de G&A-Mosler de meerdere bleef van titelpretendenten Penders-Lamot en Severich-Josten. In Klasse 3 kregen we weer een mooie strijd voorgeschoteld tussen de Porsches van Verbist-Van Rompuy (First Motorsport), Steinberg-Neyens (GS Motorsport) en Bouvy-Van Hooydonck (CEO Racing). De Ultima van Derdaele-Verhoeven moest de wedstrijd winnen om nog een kans te maken op de titel. Maar de krachtbron ging reeds vroeg in de wedstrijd naar de eeuwige jachtvelden en Belgium Racing moest noodgedwongen de handdoek in de ring werpen. Meteen lag de weg richting titel open voor het First Motorsport-duo Haane-Meert. In de 12de ronde dook Van Rossem met de nagelnieuwe Porsche RSR het decor in bovenop de Raidillon waardoor de safety car moest uitrukken. Meteen het sein voor de eerste pitstops. Hillebrand deed hierbij een uitstekende zaak en ook Penders kon zodoende de BMW van Josten voorbijgaan. Na 15 minuten mochten de heren piloten zich terug op gang trekken en we kregen weer een fantastische strijd te zien tussen GLPK en SRT. Dit moest de mooiste wedstrijd van het seizoen worden. Tot na een uur wedstrijd abrupt een einde kwam aan het duel tussen de titelpretendenten van Klasse 2, Penders en Josten. Het Porsche-duo moest winnen en in het heetst van de strijd ging de Luikse Porsche-dealer in Blanchimont buitenom langs de BMW V8. Maar daarbij schoof Penders uit op een oliespoor en raakte daarbij de BMW. Beiden belandden met een rotvaart in het decor. De onfortuinlijke Penders brak hierbij een sleutelbeen terwijl Josten er met de schrik en knikkende knieën vanaf kwam. De titel in Klasse 2 zal worden beslecht op 22 oktober tijdens de Belcar Last Race. Het blijft uiteraard de vraag of beide teams hun materiaal terug kunnen oplappen en hoe de toestand van Rudi Penders zal evolueren. In ieder geval wensen we Rudi een spoedig herstel toe.
Door deze zware crash werd de safety car voor de tweede maal opgetrommeld en het zou méér dan een half uur duren voor het peloton weer werd losgelaten. Tijdens deze procedure werden de laatste wissels uitgevoerd. Met nog 25 minuten te gaan kon de Franse GT-ster Bouchut een gat trekken met de lichtere SRT-Corvette. Deze reed echter in Klasse 4 en vormde dus geen bedreiging voor de volle puntenoogst die SRT met Menten en GLPK met Kumpen onder hun beiden zouden uitvechten. In vierde positie lag de Mosler van De Keersmaecker die de hete adem van Hillebrand in zijn nek voelde. De rest van het peloton stond toen op minstens één ronde en werd aangevoerd door AD Sport met Leest-Daniëls en Schreurs-Wauters. Leest en Daniëls reden een prachtige wedstrijd met de ‘kleine’ Porsche turbo, terwijl Patrick Schreurs en Kris Wauters een mooie remonte maakten vanuit de achterste gelederen. Hetzelfde gold immers ook voor de broers Grouwels in de Dodge Viper. Het duo Bouvy-Van Hooydonck voerde de Klasse 3 aan, maar Steinberg-Neyens en Verbist-Van Rompuy bleven in de buurt, terwijl Van Loo-Thomas en Mattheus-Boden aan een slotoffensief werkten.
Met nog drie ronden te gaan zette Kumpen de aanval in op de SRT-Corvette waarin Menten zich van een prima job kweet. In de remzone van de ‘Busstop’ deed Anthony een zéér gewaagde inhaalbeweging en hij verslikte zich toen plots de Porsche van Jeuris-Vetters opdook. Kumpen moest het gras in en kon de Porsche niet meer ontwijken. Anthony hinkte nog een paar honderd meters verder, maar moest dan de Corvette definitief aan de kant zetten. Hij werd nog geklasseerd als 26ste algemeen en laatste (6de) in Klasse 1. Dit brengt hem nog 11 punten op en dus verhuist de GLPK-Corvette naar de tweede plaats in de tussenstand op 9 punten van de regerende kampioenenwagen van SRT. Indien Kumpen vrede had genomen met de tweede plaats achter Menten had de situatie er totaal anders uitgezien. Dan kon het duo Kumpen-Longin richting Belcar Last Race met een voorsprong van 14 punten op SRT. Maar zoals we reeds eerder meldden, zal GLPK tijdens de Belcar Last Race voldoende hebben aan een deelname omdat SRT zijn beide Corvettes zal inzetten in het Franse GT-kampioenschap. In theorie dus nog geen titel voor GLPK al zal de praktijk er anders over beslissen. In het reglement staat immers dat een team aan de laatste wedstrijd moet deelnemen om aanspraak te kunnen maken op een titel.
Voor de derde plaats algemeen was het nog spannend tussen de exoten van G&A Racing en Laudi Racing. De Klasse 1-Stealth ging zoals verwacht nog voorbij de Klasse 2-Mosler, maar de Stealth moest op 10 minuten van het einde nog een splash and dash doorvoeren en verhuisde naar de vierde plaats en tweede in Klasse 1. AD Sport pakte met Wauters-Schreurs een mooie vijfde plaats algemeen en mocht het Klasse 1-podium vervolledigen. De Eurotech-Marcos van Goossens-van Dongen sleepte zich naar de finish waardoor de McDonald’s-Porsche nog de vierde plaats kon pakken. Pech nog voor JMT Racing toen de Brit Cole in de laatste ronde de Porsche biturbo in Blanchimont in het decor plantte. De G&A-Mosler van Kenis-De Keersmaecker pakte dus het algemene podium en wint met brio de Klasse 2. De broers Grouwels, vertrokken vanuit de pitlane werden flink beloond voor hun inspanningen en werden 2de, voor de broers Thiers die in de laatste ronde nog voorbij de AD Sport Porsche turbo van Leest-Daniëls gingen. Het verschil aan de meet bedroeg amper één seconde. De BMW’s Silhouet van KS motorsport kwamen ditmaal in het verhaal niet echt voor. Leyssens-Lumbeeck kregen af te rekenen met een olielek, terwijl teamgenoten Essers-Coens véél last hadden van een fel overstuurde wagen. In Klasse 3 werd de CEO-Porsche van Bouvy-Van Hooydonck als eerste afgevlagd. Maar deze werd achteraf uit de uitslag verwijderd wegens een niet conforme uitlaatcollector. Met een zevende plaats algemeen mocht de GS-Porsche van Steinberg-Neyens op het hoogste ereschavot, geflankeerd door stalgenoten Van Loo-Thomas en de Speedlover-Porsche van Mattheus-Boden. Chris Mattheus en Stephanie Boden reden een beresterke wedstrijd maar werden het slachtoffer van de safety car-procedure. Na een zinderende finale was het verschil aan de geblokte vlag met Van Loo amper 6/10 sec. Van Rompuy-Verbist werden nog vierde terwijl de grootste aandacht naar hun teamgenoten Haane-Meert ging. Zij konden na het uitvallen van de Ultima freewheelen richting titel en gingen wijselijk van het gas. De eerste grote titel is dus een feit voor First Motorsport, dat de basis van zijn succes legde tijdens de voorbije Euphony 24 Hours of Zolder. Bouchut-Heylen, Tavernier-Langeberg en Cracco-Jonckheere bemanden tenslotte het podium in Klasse 4.