PDA

View Full Version : Moto GP beslist door pedrosa?


senna's kingdom
16-10-2006, 13:19
Gisteren werdt de voorlaatste wedstrijd gereden waarbij nicky hayden nog een comfortabele voorsprong had.
Bij de start gaat rossi aan de leiding voor pedrosa,edwards en hayden.
Pedrosa werdt ingehaald door edwards en vervolgens door zijn teamgenoot hayden.
Pedrosa ondernam een poging hayden uit te remmen.
Hij nam hier een ontzettend groot risico omdat hier geen gat was en ook omdat pedrosa geen kans meer had op de tittel.
Bij repsol honda gelden geen teamorders wat ook duidelijk was:rolleyes: .
Pedrosa haalt hayden onderuit en rossi neemt de leiding over in het kampioenschap.
Hier het filmpje
http://video.google.nl/videoplay?docid=419318574025504961&q=hayden+pedrosa

Pedrosa verklaart dat hij bij het remmen het achterwiel van de grond kwam en daarbij nog te veel snelheid had.
Dit is ook niet eens te zien op het filmpje.
Enkel dat pedrosa het maneuver in zet.
Nu hopen dat pedrosa dit recht zet bij de volgende wedstrijd.

Mario
16-10-2006, 13:48
Toch enige kanttekeningen :
- Hayden had nog 12 punten voorsprong, maar een overwinning levert er 25 op. Bovendien kwam had Rossi op een bepaald moment 50 punten of zo achterstand. De meeste mensen die MotoGP wat volgen, gaven Rossi dan ook nog een grote kans om de titel alsnog binnen te halen, vooral omdat Hayden de voorbije wedstrijden toch heel wat van zijn pluimen had verloren.

- Pedrosa maakte wel nog een, weliswaar mathematische, kans op de wereldtitel.

Maar het blijft wel heel zuur voor Hayden en de neutrale toeschouwer. Ik vond de overwinning van Elias dan toch nog ergens gerechtvaardigd (afgezien van de heel mooie wedstrijd die hij ook gereden heeft). Nu maakt Hayden toch nog een iets minder kleine kans om nog wereldkampioen te worden dan indien Rossi de volle pot had binnengehaald.

senna's kingdom
16-10-2006, 14:09
Klopt,
Maar hayden had de 2 wedstrijden kunnen controleren.
Rossi komt sterk op zetten in de laatste fase van het seizoen.
Maar hayden verdient het ook om kampioen te worden.
Rossi heeft in het begin zwakke wedstrijden gereden waarbij hayden constant vooraan te vinden was.
Gewoon zuur dat pedrosa overkookt dat maneuver in zette.
Dankzij je teamgenoot het kampioenschap verliezen zou wel erg zijn.
Ik hoop voor hayden dat pedrosa volgende wedstrijd wel mee werkt.
Pedrosa kon kampioen worden indien hij alle 2 de wedstrijden zou winnen en rossi en hayden telkens zou uitvallen.
Lijkt me sterk onmogelijk;) .
Pedrosa heeft zijn kwaliteiten al getoont dit seizoen.
Waarom hij dan zoveel risico nam kan ik niet begrijpen.
Moto GP is niet te vergelijken met autosport.
Daar zijn veel rijders die wel eens het onmogelijke proberen.
Zie assen:applaus: :crazy: .
Maar je moet weten wat je kan riskeren en wat niet.

Mario
16-10-2006, 14:21
Zoals Parrish al zei op de BBC was Pedrosa vermoedelijk niet opgezet met het (toch faire) inhaalmanoeuvre van Hayden een ronde eerder. Mogelijk kookte zijn Spaans bloed over.

Ik weet wel niet of Hayden nog gecontroleerd kon rijden. Hij kon het zich niet meer permitteren om af te wachten en moest ook voluit gaan. 2x derde worden achter een zegevierende Rossi volstond niet meer. Anderzijds was ik nogal verbaasd dat Rossi niet met de vingers in de neus won gisteren. Mogelijk had Hayden hem het vuur aan de schenen kunnen leggen en hem voorbijgaan (heel fraai inhaalmanoeuvre trouwens van hem op Edwards; in de eerste bocht buitenom ; hij zat duidelijk in zijn sas).

Ik had stilletjes gehoopt op eens iemand anders als Rossi als wereldkampioen, maar dan moeten de omstandigheden meezitten. Valencia is naar verluidt niet Rossi's beste circuit, maar dan nog. De Ducati's presteerden daar de voorbije jaren ook sterk dus misschien zorgen zij nog voor wat extra spanning.

Ik heb het in ieder geval uitgeroepen gisteren vanachter mijn strijkplank toen bij Pedrosa de stoppen doorsloegen.
Ik blijf trouwens de crash in Barcelona betreuren, want anders waren volgens mij Melandri en Capirossi ook nog in de running geweest.

senna's kingdom
16-10-2006, 19:55
Melandri is te wisselvallig dit jaar.
Capirossi had een goede kans op de tittel.
De wedstrijden nadien had hij nog steeds last van dat ongeval wat het kampioenschap beslechte.
Nu dat ducati eens een goede motor heeft ontwikkeld:( .
Rossi was gisteren niet echt super.
Maar de laatste tijd is hij niet meer zo dominant als vorige jaren.

Scapa
16-10-2006, 22:31
Leek me toch dat Hayden goed in de race zat (in tegenstelling tot de vorige races). Gezien de matige race van Rossi had er een zeer leuke strijd ingezeten. Wat Pedrosa doet is gewoon idioot, meer valt er niet over te zeggen.

S. Claeys
18-10-2006, 12:50
Dit leek me wel een heel mooi voorbeeld van een divebomb.
Hij was nooit in een positie om er voorbij te gaan. Hij probeerde het onmogelijke. Er was gewoon geen plaats. Zelfs niet uitgeremd.

Ik zou ook "pissed off" zijn. :mad:

Alain
21-10-2006, 12:56
Wel, het is alleszins een schitterend seizoen geweest en we krijgen dan ook een mooie finale volgende week in Valencia.

Ik kon mijn ogen vorige week niet geloven toen Pedrosa zijn move inzette. Nou ja, ik sprong een gat in de lucht omwille van het resultaat maar zoiets dom heb ik in al die jaren nog niet gezien en dat notabene van een drievoudig wereldkampioen! Dat verdiende Hayden zeker niet en al helemaal niet van zijn eigen teammaat. Pedrosa zal wel duidelijke instructies krijgen in Valencia ;o)

Verdient Hayden die titel? Ja en Nee. Ja omdat hij een zeer constant seizoen gereden heeft tot en met zijn thuisrace eind Juli. Neen omdat hij beslist niet de sterkste rijder was dit jaar maar wel optimaal gebruik heeft kunnen maken van de onfortuinlijkheden van zijn concurrenten. Anderzijds, dat hoort er uiteraard bij en het mes snijdt nu eenmaal aan twee kanten.

Rossi is beslist niet zo dominant als de voorbije jaren maar ik denk dat dit ook enigszins te verklaren is door de Yamaha, die zeker niet kan tippen aan de Honda en de Ducati, en de constantere prestaties van Bridgestone. De barometer is volgens mij de prestaties van de andere M1's en die zijn nergens te bespeuren.

Waar het bij Hayden echter aan ontbreekt zijn dominante prestaties behalve in Laguna Seca. Hij rijdt weliswaar constant maar is vooral aangewezen op volgen en hij slaagt er helemaal niet in om van het veld weg te rijden, iets waar de andere winnaars ( op Elias na ) wel in slaagden. De race in Assen vond ik heel typerend voor Hayden : Rossi, Capi, Gibernau, Melandri en Elias uitgeschakeld of geblesseerd aan de start en Hayden moet het nog tot in de laatste bocht uitvechten met een concurrent, ditmaal in de vorm van Edwards, die het ganse seizoen zwaar tegenvalt.
De pech voor de geblesseerden en het geluk van Hayden was dat die crash in Spanje kwam tijdens het eerste raceweekend van vijf die binnen 6 weken plaatsvonden. Er was dus weining tijd om te rusten en te herstellen. Niet vergeten dat Capirossi aan de leiding stond van het WK toen de crash in catalunya gebeurde.
Zodra ze terug fit waren heeft Hayden geen podium meer gezien en is zijn voorsprong enorm geslonken. Het laatste wat hij dus kon missen was een eerste DNF en net nu dankzij zijn teammaat. Ook dat hoort er bij maar dat verdiende hij beslist niet en dat gunde ik hem al helemaal niet.

Dat Rossi zwakke wedstrijden heeft gereden vind ik wel een overdreven statement. In de eerste bocht in Jerez werd hij r uit geramd door Elias en hij slaagt er in om met één voetsteun nog 2 punten binnen te halen. In China een bandenprobleem toen hij derde lag, een mechanisch probleem in Le mans toen hij aan de leiding lag met een ruime voorsprong en nog een mechanisch probleem in laguna toen hij derde lag. Dat zijn 57 ( 2x16, 1x25 ) punten die hij kwijt is door externe factoren om dan nog niet te spreken van de punten die hij heeft laten liggen door zijn blessure in assen.

Al die elementen hebben er wel voor gezorgd dat het seizoen zeer spannend en onvoorspelbaar is geweest en volgende week zullen we het weten of Rossi de enige wereldkampioen zal zijn van het 990cc - tijdperk.

senna's kingdom
29-10-2006, 10:43
Ik hoop dat hayden het nog kan waarmaken.
Maar rossi start op de eerste plek en hayden op 5.
Ik vrees dat rossi op zachte banden zal vertrekken om bij de start weg te kunnen rijden denk ik.
Wie start er achter hayden?
....Pedrosa:D

S. Claeys
29-10-2006, 11:31
Het zal alleszins intressant worden.
Ik zet met geld op Rossi. Die man is gewoon de beste, punt andere lijn.
Hayden heeft te conservatief gereden en is enkel leider geworden door pech van de anderen. Hij is niet superieur genoeg volgens mij.

senna's kingdom
29-10-2006, 16:33
Wat een race.
Rossi in de fout en hayden kampioen:eek: .
Hij had sneller kunnen gaan maar speelde op safe.
Sportief van rossi naar hayden toe:applaus: .
Pedrosa was duidelijk niet tevreden.
Hij heeft deze keer wel in de rol gespeeld voor hayden.
Volgend jaar is het zijn kans om mee te draaien voor de tittel.
Rossi zal een stapje voor zijn op de rest met zijn kennis voor de techniek en ontwikkeling.
Baylis prachtig zoals die de wedstrijd domineerde.
Ik miste hem al in de GP's.
De superbike is misschien wel knap maar hij hoort toch ook wel in de GP's net zoals haga.
Hij was echt de man van het weekend:worship: .
Een knappe afsluiter van het seizoen en elias zijn 5 puntjes die hij van rossi had afgenomen hebben toch het kampioenschap beslist.
Anders had rossi alsnog kampioen geworden denk ik.
Maar ik ben al blij dat het iemand anders was dan rossi.
Hoewel rossi de meester is,maar dat zou je ook van baylis kunnen zeggen die altijd erg relaxed is.
Ik kijk al uit naar volgend jaar:drewl: .
Zou baylis zijn contract van ducati sbk niet verscheuren voor een zitje in de GP's?
Wie ging er alweer naar ducati?
Waar gaat sete naar toe?

Mario
30-10-2006, 11:36
Ik ben ook tevreden eigenlijk. Niet omdat ik Hayden-fan ben, maar het mag wel eens iemand anders als Rossi zijn ook.

Ik blijf die crash in Barcelona wel verschrikkelijk jammer vinden, want Capirossi en Ducati had anders nog tot op het laatst meegedaan. Ze zitten wel boordevol vertrouwen voor volgend jaar, maar da's nog lang. Bovendien vind ik hun rijderskeuze de laatste jaren maar vreemd. Bayliss afdanken om hem een jaartje door Checa te vervangen, die na een jaar baan moet ruimen voor Gibernau, die nu voor Stoner wordt opzij gezet. Jong, heel snel, maar moet nog heel veel leren en diens tweede seizoenshelft was ronduit rampzalig.

Ik vond Bayliss zijn overwinning gewoonweg prachtig. Ongelooflijk hoe hij gewoon eens komt meedoen en de anderen (inclusief Capirossi) achter zich laat. Zijn trainingsprestatie was al verbazingwekkend en dan gewoon een s/f-overwinning uit de mouw schudden alsof hij nooit iets anders gedaan heeft.

Haga heeft al een of twee seizoenen in de koninginneklasse meegereden en daar nooit veel potten gebroken. Ik denk niet dat hij daar nog terug wil meerijden.

smiley
30-10-2006, 11:53
Bayliss gewonne, dat was wel cool !
en hayden kampioen.. jah het mag eens iemand anders zijn hé !

senna's kingdom
30-10-2006, 16:12
Maar met haga was het ook niet mogelijk.
De meesten waren ook niet vooruit te branden op die yamaha waar haga mee had gereden.
Ik zie stoner op de ducati alleen nog meer brokken maken:rolleyes: .
Hij heeft in het verleden zelden een wedstrijd kunnen finishen bij wijze van spreken.Het geeft mij de indruk dat hij soms te weinig gevoel heeft met de motor en daarom heel veel in het zand steekt.
In vallencia was het niet anders.
Allesinds de warm up en in de race weer.Kwalificatie weet ik niet.
Dan zou ik toch met gibernau verder gaan.
Gibernau is niet echt iemand met een rijstijl voor op een ducati.
Maar als hij de tijd krijgt om zich aan die machine te wennen zal het toch wat anders worden.Ik denk ook dat de duc meer rond cappirossi gebouwd wordt.

Mario
30-10-2006, 16:30
Ja, Gibernau rijdt op Mugello de pole en kon het ritme van de rest volgen (hij reed zelfs lang op kop totdat zijn laars compleet afgesleten was en hij daardoor enkele seconden, de leiding en meteen de aansluiting verloor). Hij eindigde op amper enkele seconden van de eerste 3 of 4. Dus het ging toen beter ; hij begon de machine beter te begrijpen. Bijna meteen daarna was er die crash in Barcelona die de hele rest van zijn seizoen om zeep geholpen heeft (en Estoril daar nog eens bovenop)...

Integra
31-10-2006, 16:30
Ik twijfel eigenlijk hard of Stoner een verbetering gaat zijn tov Gibernau, Stoner heeft weinig laten zien.

Jochie
31-10-2006, 17:31
Ik twijfel eigenlijk hard of Stoner een verbetering gaat zijn tov Gibernau, Stoner heeft weinig laten zien.

Stoner is nog heel jong en was de eerste helft van het seizoen indrukwekkend snel. Alleen viel hij te dikwijls wat typisch is voor een eerste seizoen van zo een jonge leeuw, zie Rossis eerste seizoen in 250 of 500s.

senna's kingdom
31-10-2006, 17:59
Stoner heeft nog niet anders gedaan in de 125 en 250cc.
Nu doet hij het niet beter.
Hij is snel maar ik heb de indruk dat hij over de grenzen rijd omdat hij ze niet voelt:confused: .
Pedrosa is ook snel en valt weinig.
Hij is ook een jonge leeuw welke in de 125 en 250cc ook weinig tegen de grond ging;) .
Hier zie ik een tittelkandidaat in:eek: .
Gibernau heeft al bewezen dat hij snel is en kan vechten voor een kampioenschap.Alleen denk ik dat het vergelijkbaar is met toseland.
Die had het ook heel erg moeilijk met zijn overstap.

Mario
24-04-2007, 09:42
Al een geluk dat ze bij Ducati er meer vertrouwen in hadden.
2 op 3 voor Stoner, lang niet slecht en véééél beter dan ik had verwacht ! :D

Ook Barros doet het beter dan ik had gevreesd. Ik begreep zijn terugkeer van Superbikes niet bij een team als d'Antin, maar zondag behaalde hij een prachtig resultaat (ongetwijfeld mede dankzij de hulp van Jacque).

TommySoprano
24-04-2007, 13:33
Al een geluk dat ze bij Ducati er meer vertrouwen in hadden.
2 op 3 voor Stoner, lang niet slecht en véééél beter dan ik had verwacht ! :D

Ook Barros doet het beter dan ik had gevreesd. Ik begreep zijn terugkeer van Superbikes niet bij een team als d'Antin, maar zondag behaalde hij een prachtig resultaat (ongetwijfeld mede dankzij de hulp van Jacque).

De Ducati is dan ook superieur ten opzichte van de Japanse machines, zeker qua enginemanagement.

Mario
25-04-2007, 07:30
De Ducati is dan ook superieur ten opzichte van de Japanse machines, zeker qua enginemanagement.
Mogelijk, maar dan is de marge toch klein, hoor.
In Qatar werden de anderen gewoon weggeblazen door het vermogen van de Ducati in een rechte lijn, maar in de bochten was Rossi sneller.
In Jerez was de Ducati duidelijk niet de beste machine.

Bovendien is Stoner voorlopig steeds op de motor blijven zitten en toont hij zich sneller als zijn teammaat, toch ook geen prutser (al had die, ook weer zeker in Jerez, andere dingen aan zijn hoofd).
Het belooft weer een leuk en spannend seizoen te worden, met talrijke factoren die een rol lijken te spelen. :drewl:

senna's kingdom
27-04-2007, 19:21
Ja, ik verschoot wel dat Stoner meteen een overwinning pakte met de duc.
Wat had Loris van zorgen in Jerez?
Ik hoop dat Hayden zich nog kan mengen vooraan.
Het is echt iemand die als alles goed naar zijn zin is erg snel is.
Maar het moet wel naar zijn zin zijn.

En Barros, echt super wat hij op die duc liet zien:applaus: !

Mario
29-04-2007, 10:08
Wat had Loris van zorgen in Jerez?

Zijn vrouw kon elk moment bevallen.