P De Sonville
26-10-2006, 09:56
Titel Mediagroep van Dyck Belcar Original 2006 voor GLPK
Penders & Lamot pakken in extremis titel in Klasse 2
De laatste wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original 2006 was een boeiend kijkstuk. Niettegenstaande, op de Klasse 2 na, alle kampioenen gekend waren, was de Belcar Last Race tot de laatste meters een thriller van formaat. Het First-duo Haane- Meert pakte in Francorchamps al de titel in Klasse 3. Ook voor GLPK lag na het forfait van SRT de titel voor het grijpen. Het duo Kumpen-Longin pakt dus naast het algemene klassement ook de titel in Klasse 1 en eindigt samen op de eerste plaats in de Driver Challenge. Alleen in Klasse 2 hadden we met Severich-Josten (BMW V8) en Penders-Lamot (Porsche GT3 RSR) nog twee titelkandidaten. Het Duitse duo had bij de start 12 punten voorsprong en het zag er tijdens de wedstrijd ook naar uit dat deze voorsprong ruimschoots voldoende was. Rudi Penders werd na de zware crash in Francorchamps vervangen door de Duitser Mark Basseng, testrijder bij Porsche Motorsport. Deze laatste rukte op naar de derde plaats algemeen en de leiding in Klasse 2. Severich volgde op een afstand, maar zijn leiderspositie in het klassement kwam niet in gevaar. Indien ProSpeed de Klasse won, had GS Motorsport immers voldoende aan een zevende plaats in Klasse 2 om de titel te verzilveren. Maar de BMW kreeg in het tweede gedeelte van de wedstrijd problemen met de remmen. Het was bang aftellen in het Duitse team. Tot 20 minuten voor de geblokte vlag Severich rechtdoor ging aan de Rea-bocht en hij zich vast reed in de zandbak. Het duurde een eeuwigheid voor de BMW-rijder weer kon vertrekken. Maar deze moest noodgedwongen richting pits en hij zag zodoende de titel aan zijn neus voorbij gaan. Spijtige zaak voor 47-jarige Georg die net voor de start zijn afscheid als actief piloot aankondigde na een autosportloopbaan van 25 jaar. Rudi Penders was uiteraard zéér blij met de titel, maar ook zéér verrast. “We hebben de Porsche na de crash volledig heropgebouwd. Maar eigenlijk méér in functie van het algemeen klassement dan voor de titel in Klasse 2. GS en wij wonnen elk drie wedstrijden en hadden elk ons deel van de pech. We waren echt aan elkaar gewaagd. En een gat van 12 punten kan je zonder pech van de andere partij niet goedmaken. Maar het blijft uiteraard altijd een mechanische sport en de bloemen worden pas aan de meet uitgedeeld”.
Voor de derde plaats kwamen nog drie teams in aanmerking. KS Motorsport met Essers-Werckx-Van Bellingen, CEO Racing met De Laet-Vollebergh en de broers Grouwels. De Rudolph-Viper moest aan de kant met technische averij terwijl de Porsche RSR van De Laet-Vollebergh de meerdere bleef van de KS-BMW Silhouet. Deze laatste had nog een bonus van amper twee punten waardoor CEO Racing de laagste podiumplaats inpikt.
Ook in Klasse 3 werd nog flink geknokt voor de overige ereplaatsen. Het leek er even op dat First met Jamers-Van Rompuy-Verbist ook de titel van vice-kampioen zou binnen rijven. De strategie van Jo Jamers klopte weer en Verbist kwam 30 minuten voor het einde aan de leiding. Maar het tempo lag zodanig hoog dat het verbruik van de Porsche hoger lag dan voorgaande wedstrijden. Tijdens de laatste ronde kwam Verbist zonder benzine te staan. Jo Jamers: “Ik heb een inschattingsfout gemaakt en de wagen één ronde te vroeg binnengeroepen voor de pilotenwissel. De 2de plaats zou een mooie aanvulling zijn geweest naast onze titel. Spijtig, maar dat zal de vreugde niet bederven binnen het kamp”.
Ook een uitgeputte Haane moest in de laatste ronde nog passen voor de aanstormende CEO-Porsche van Van Hooydonck-Bouvy die in extremis nog de Klasse 3 won. Tijdens dat gevecht ging Haane even in de fout waardoor ook Thomas nog kon passeren. Daardoor eindigt Van Loo-Thomas in het eindklassement 2de voor Maton-Van Campenhoudt.
Het podium in het algemene eindklassement is identiek aan de top 3 in Klasse 1. GLPK haalt het met Kumpen-Longin voor Goossens-Van Dongen en David Hart. In Klasse 2 gaat de titel dus richting ProSpeed met Penders-Lamot voor Severich-Josten en De Laet-Vollebergh. Het First-duo Haane-Meert krijgt in Klasse 3 Van Loo-Thomas en Maton-Van Campenhoudt naast zich op het ereschavot.
Penders & Lamot pakken in extremis titel in Klasse 2
De laatste wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original 2006 was een boeiend kijkstuk. Niettegenstaande, op de Klasse 2 na, alle kampioenen gekend waren, was de Belcar Last Race tot de laatste meters een thriller van formaat. Het First-duo Haane- Meert pakte in Francorchamps al de titel in Klasse 3. Ook voor GLPK lag na het forfait van SRT de titel voor het grijpen. Het duo Kumpen-Longin pakt dus naast het algemene klassement ook de titel in Klasse 1 en eindigt samen op de eerste plaats in de Driver Challenge. Alleen in Klasse 2 hadden we met Severich-Josten (BMW V8) en Penders-Lamot (Porsche GT3 RSR) nog twee titelkandidaten. Het Duitse duo had bij de start 12 punten voorsprong en het zag er tijdens de wedstrijd ook naar uit dat deze voorsprong ruimschoots voldoende was. Rudi Penders werd na de zware crash in Francorchamps vervangen door de Duitser Mark Basseng, testrijder bij Porsche Motorsport. Deze laatste rukte op naar de derde plaats algemeen en de leiding in Klasse 2. Severich volgde op een afstand, maar zijn leiderspositie in het klassement kwam niet in gevaar. Indien ProSpeed de Klasse won, had GS Motorsport immers voldoende aan een zevende plaats in Klasse 2 om de titel te verzilveren. Maar de BMW kreeg in het tweede gedeelte van de wedstrijd problemen met de remmen. Het was bang aftellen in het Duitse team. Tot 20 minuten voor de geblokte vlag Severich rechtdoor ging aan de Rea-bocht en hij zich vast reed in de zandbak. Het duurde een eeuwigheid voor de BMW-rijder weer kon vertrekken. Maar deze moest noodgedwongen richting pits en hij zag zodoende de titel aan zijn neus voorbij gaan. Spijtige zaak voor 47-jarige Georg die net voor de start zijn afscheid als actief piloot aankondigde na een autosportloopbaan van 25 jaar. Rudi Penders was uiteraard zéér blij met de titel, maar ook zéér verrast. “We hebben de Porsche na de crash volledig heropgebouwd. Maar eigenlijk méér in functie van het algemeen klassement dan voor de titel in Klasse 2. GS en wij wonnen elk drie wedstrijden en hadden elk ons deel van de pech. We waren echt aan elkaar gewaagd. En een gat van 12 punten kan je zonder pech van de andere partij niet goedmaken. Maar het blijft uiteraard altijd een mechanische sport en de bloemen worden pas aan de meet uitgedeeld”.
Voor de derde plaats kwamen nog drie teams in aanmerking. KS Motorsport met Essers-Werckx-Van Bellingen, CEO Racing met De Laet-Vollebergh en de broers Grouwels. De Rudolph-Viper moest aan de kant met technische averij terwijl de Porsche RSR van De Laet-Vollebergh de meerdere bleef van de KS-BMW Silhouet. Deze laatste had nog een bonus van amper twee punten waardoor CEO Racing de laagste podiumplaats inpikt.
Ook in Klasse 3 werd nog flink geknokt voor de overige ereplaatsen. Het leek er even op dat First met Jamers-Van Rompuy-Verbist ook de titel van vice-kampioen zou binnen rijven. De strategie van Jo Jamers klopte weer en Verbist kwam 30 minuten voor het einde aan de leiding. Maar het tempo lag zodanig hoog dat het verbruik van de Porsche hoger lag dan voorgaande wedstrijden. Tijdens de laatste ronde kwam Verbist zonder benzine te staan. Jo Jamers: “Ik heb een inschattingsfout gemaakt en de wagen één ronde te vroeg binnengeroepen voor de pilotenwissel. De 2de plaats zou een mooie aanvulling zijn geweest naast onze titel. Spijtig, maar dat zal de vreugde niet bederven binnen het kamp”.
Ook een uitgeputte Haane moest in de laatste ronde nog passen voor de aanstormende CEO-Porsche van Van Hooydonck-Bouvy die in extremis nog de Klasse 3 won. Tijdens dat gevecht ging Haane even in de fout waardoor ook Thomas nog kon passeren. Daardoor eindigt Van Loo-Thomas in het eindklassement 2de voor Maton-Van Campenhoudt.
Het podium in het algemene eindklassement is identiek aan de top 3 in Klasse 1. GLPK haalt het met Kumpen-Longin voor Goossens-Van Dongen en David Hart. In Klasse 2 gaat de titel dus richting ProSpeed met Penders-Lamot voor Severich-Josten en De Laet-Vollebergh. Het First-duo Haane-Meert krijgt in Klasse 3 Van Loo-Thomas en Maton-Van Campenhoudt naast zich op het ereschavot.