View Full Version : Belcar Sprint Cup in 2007 ?
Er is al heel wat verteld over de Original en de BTCS, maar het leek me een goed idee maar al een thread te starten voor de Sprinters.
De ervaring heeft ons immers geleerd dat we nu reeds moeten beginnen druk te zetten anders blijven de Sprinters weer tot het laatst in de kou zitten ( qua reglement, kalender etc ).
Bovendien kunnen we dan misschien als deelnemer een beetje inspraak krijgen .....
Ik neem een voorbeeld : HANS voor de Sprinters : ikke niet hoor !
Dirtdevil
26-10-2006, 15:02
Hier zit ik nu al een hee tijd op te wachten!
Wie heeft al wat vernomen van de reglementen voor de sprinterscup 2007? Eventuele kalender? Technische wijzigingen? Blijft het een race op een dag?
Ik sta te popelen om volgend jaar deel te nemen, maar blijkbaar zijn we niet echt welkom op zolder! Een aantal mails met vragen blijven onbeantwoord, dus is het nog in het duister tasten omtrent het hoe en wat ...
Greetz
In de thread Belcar/BTCS heb ik ook al eens de vraag laten vallen of er iemand iets weet wat er met de BEC gebeurt...
Aangezien er nog geen reactie op gekomen is, vrees ik dus ook dat nog niemand iets weet.
Het wordt weer afwachten!
aantal mails met vragen blijven onbeantwoord, dus is het nog in het duister tasten omtrent het hoe en wat ...
Zullen we een thread starten: "Onze onbeantwoorde emails aan CZ / Belcar? " ?
Dirtdevil
26-10-2006, 18:39
Zullen we een thread starten: "Onze onbeantwoorde emails aan CZ / Belcar? " ?
Zouden we dat wel doen Mark? Denk dat jullie server dan snel overbelast zal zijn .... :+
Het idee van de sprinters dit jaar te laten samen rijden met de original vond ik best goed. Laten we er voor ijveren dat dit zo blijft. Verder zou ik voorstellen om een Gast Klasse in te voeren zoals bij de BEC. Wat vinden jullie daarvan?
En waarom geen HANS? :confused: Is toch voor je eigen veiligheid?
Chauffeur
27-10-2006, 21:00
Een vraagje voor de kenners:
Mag je een Hans met meerdere piloten delen tijdens een weekend?
VB een piloot in de sprinters en een piloot in de Belcar.
Helemaal mee eens! Verplichten van het HANS-systeem is één van de beste maatregelen ooit genomen!:Offtopic:
Ben ns gaan kijken in het technisch reglement van de BEC. Dit is wat ik vond (maar ik denk dat het antwoord op uw vraag hier niet in staat..)
HANS systeem
Het gebruik van een HANS (head and neck restraint system) systeem wordt aangeraden.
De lijst van FIA goedgekeurde HANS systemen (8858-2002) en helmen is op de technische
lijst nr. 29 terug te vinden.
Tot hiertoe biedt geen enkel systeem een volledige beveiliging bij ongevallen, maar meerdere
studies hebben aangetoond dat een HANS-beveiliging het risico op hoofd-, nek- en
ruggengraatkwetsuren sterk vermindert. Elke piloot zou een zorgvuldige keuze moeten maken
tussen de beschikbare systemen en hieruit kiezen wat hem/haar het beste lijkt.
14.2.2 HANS systeem (App. L chapt. III 3)
Het gebruik van een HANS (head and neck restraint system) systeem is verplicht.
De lijst van FIA goedgekeurde HANS systemen (8858-2002) en helmen is op de technische lijst nr. 29 terug te vinden.
Tot hiertoe biedt geen enkel systeem een volledige beveiliging bij ongevallen, maar meerdere studies hebben aangetoond dat een HANS-beveiliging het risico op hoofd-, nek- en ruggengraatkwetsuren sterk vermindert.
Staat niet dat het jouw eigen systeem moet zijn. Denk er wel aand at je dan volledige helm gaat moeten delen. Lukt dat ivm stickers ?
wat de FIA zegt (en de belcar naar verwijst):
3. Head restraint
3.1 The wearing in an international event of any device intended to
protect the head or neck and attached to the helmet is prohibited,
unless the device has been homologated by the FIA and listed in
FIA Technical List n° 36.
When the device used is the HANS®, it must be worn only with a
compatible helmet appearing in Technical List n° 29. Drivers are
strongly recommended to use helmets with tether-anchorages
fi tted by the manufacturer as original equipment. These helmets
are identifi ed by a glossy silver holographic FIA label as illustrated
in FIA Technical List n° 29 - Figure 1.
It is also strongly recommended to use homologated tethers
which are identifi ed by an FIA 8858-2002 label sewn on them.
For more details, “Guide for the Use of HANS® in International
Motor Sport”, published by the FIA Institute for Motor Sport
Safety, can be found on www.fi a.com, under the heading FIA
Sport - Regulations - Drivers’ Equipment.
lees dit eens: http://www.fia.com/resources/documents/1284393654__HANS_Guide.pdf
want blijkbaar bestaan er verschillende modellen.
CONCLUSIE: volgens het reglement mag het. Maar gelet op de keuring van de helmen (dit weet ik niet of je mag delen) en de verschillende modellen weet ik niet of het praktisch mogelijk is.
facturen we dit juridisch advies of niet ? ;)
Waarom een helm delen ?
Het systeem kan gewoon vastgeklipt worden aan een andere helm die voorzien is van het systeem.
Er zijn inderdaad verschillende modellen. Maar deze zijn afhankelijk van het type auto en/of gebruikt materiaal.
Je kan dus perfect de HANS van een andere piloot overnemen.
Ik vermoed dat er in de 10 uren niet overgestapt wordt van een toerismewagen (rechte HANS) naar een formulewagen (platte HANS) ...
Chauffeur
27-10-2006, 22:58
2 helmen laten keuren op 1 Hans is een mogelijkheid, maar ik vrees dat ik het antwoord al ken dat men gaat krijgen :)
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar het is technisch doenbaar zonder het minste probleem.
Wat houd je tegen om één combinatie en één helm te laten keuren en daarna de HANS gewoon over te zetten naar de andere helm.
Is het principe niet "Safety first" ... ?
Waarom NIET ?
Heel eenvoudig : KOSTPRIJS per uur.
Het ding ( helm en HANS) moet na 5 jaar vervangen worden.
In een BTCS of Belcar heb je dan een 300 uur gebruik gemaakt van dat ding .
In de Sprinters Cup welgeteld 50 .:no:
Derhalve is dat NOG eens 20à 25 Euro per uur gebruik erbij.
( in het jaar van aanschaf is dat gewoon 25% van het jaar budget !)
Voor de Sprinters, die meestal puur amateur zijn, is dat gewoon een brug te ver.
Ik begrijp daarenboven niet dat men in de 21e eeuw niet in staat is die dingen van een barcode te voorzien die dan bij elk evenement gescand wordt en waar zo de levensduur bepaald en beperkt wordt.
Verlies ook niet uit het oog dat de prijs van die dinges nu kunstmatig hoog ligt omwille van monopolies, en dat die kerels er natuurlijk alle belang bij hebben ze NU te verplichten, nu de prijs ( en dus winst ) nog hoog ligt.
Bovendien gaat héél die redenering ook op voor helm, overall, stoel, gordel enz.
een goed en goedkoop alternatief is bvb de neksteun in mousse met Nomex stof; die gebruik ik al jaren , zonder dat ie verplicht is
Ik ben het alvast beu melkkoe te spelen.:+
Enfin , als die HANS dan zo goed en efficient en noodzakelijk is ( nu ineens :p ) , dat ze dat ding dan gratis leveren bij de ziekteverzekering !
( aangezien er blijkbaar zo veel ongevallen gebeuren met nekletsels dat de HANS verplicht moet worden teneinde die letsels (en dus de kosten van verzorging)) te drukken)
Zo ik hoop hiermee een "nice can of worms" opengetrokken te hebben .
beter nu dan achteraf met de voldongen feiten geconfronteerd te worden.
Neen, je moet enkel een helm na verloop van tijd vervangen, voor Hans is er (nog) geen "afloopdatum" vastgesteld.
Je mag probleemloos een Hans delen, de FIA hologramsticker (bewijs dat deze helm de homologatie heeft om voor Hans gemaakt te zijn) op de helm is enkel van toepassing voor de helm, niet voor het Hans. De Hans FIA sticker is enkel de goedkeuringsstempel, niet een bewijs met welke helm je hem moet / mag gebruiken.
Je mag dus probleemloos bvb een Bell helm en een Arai op hetzelfde Hans systeem gebruiken.
Hans wordt regelmatig gedeeld tussen twee piloten in Duitsland of Engeland.
Tenzij de technische heren in dit apeland weer anders menen te denken natuurlijk.
Iets wat ook kan gelden voor de BTCS en Original :
Waarom gaan we niet ineens naar een klasse-indeling volgens de pk-gewichtsverhouding ?
Zoals in de Dutch Supercar Challenge .
Iets waar ik me echter niet kan in vinden :
voor de BTCS spreken ze van één bandenleverancier. Wat als je dan met een maatje rijdt dat slechts door één fabricant aangeboden wordt ?
en laat nu de reacties maar komen ! :p
BMR-Racing
30-10-2006, 21:52
@CLUBMAN volledig mee eens.
Waarom NIET ?
Heel eenvoudig : KOSTPRIJS per uur.
In een BTCS of Belcar heb je dan een 300 uur gebruik gemaakt van dat ding .
In de Sprinters Cup welgeteld 50 .
Derhalve is dat NOG eens 20à 25 Euro per uur gebruik erbij.
( in het jaar van aanschaf is dat gewoon 25% van het jaar budget !)
Voor de Sprinters, die meestal puur amateur zijn, is dat gewoon een brug te ver.
Ik begrijp daarenboven niet dat men in de 21e eeuw niet in staat is die dingen van een barcode te voorzien die dan bij elk evenement gescand wordt en waar zo de levensduur bepaald en beperkt wordt.
Wat de sprint betreft, hebben wij gans het seizoen vanachter gebengeld omdat we in klasse 4 niet genoeg deelnemers hadden en moesten wij (1300cc) :gas: het opnemen tegen 1600cc :gas: :gas: en 2000cc :gas: :gas: :gas: (Kevers in derde klasse).
Ook al zijn we kampioen geworden is het regelement toch een beetje belachelijk op dat gebied:crazy: .
Zouden ze op dat gebied niet iets kunnen uitwerken dat we aan zo geen onozelheid moeten meedoen? Wij hebben eigenlijk 2 1ste plaats podiumprijzen behaald, maar omdat we naar de 3de klasse vlogen mochten we ons belachelijk gaan maken bij onze sponsers dat we tog goe bezig zijn en kampioen gaan worden.:frusty: .
@BMR :
Met een klasse indeling volgens PK / gewicht zoals in de DSC had je dat probleem niet gehad !:eek:
En wij ook niet trouwens met grote max 170 ( met wat ezels ertussen ) en bjina 1200 kg.:cool:
Voorlopig zijn we echter wel kampioen in de euro per kilometer ! :gas: :applaus:
BMR-Racing
31-10-2006, 13:44
@BMR :
Met een klasse indeling volgens PK / gewicht zoals in de DSC had je dat probleem niet gehad !:eek:
En wij ook niet trouwens met grote max 170 ( met wat ezels ertussen ) en bjina 1200 kg.:cool:
Voorlopig zijn we echter wel kampioen in de euro per kilometer ! :gas: :applaus:
Dit is misschien al een begin om het wat leuker te maken voor iedereen.
Misschien kunnen ze de klassen indelen volgens de tijden die gereden worden, zo heeft iedereen wel een realistische concurent?
Voor mijn piloot was het zijn eerste jaar (competitie). maar echt racen tegen een concurent kon hij niet, want die heeft al een zwaardere motor en dus al wat meer ezels. Dus..... niet echt fun hé.:rolleyes:
Maar niet getreurd misschien volgend jaar beter.
Het was trouwens een leuk jaar om voor het eerst mee te doen in de competitie en kampioen te worden in onze klasse.
I love more of that!
mmmmm, anderszijds rij je toch ook tegen je zelf.
Grenzen verleggen , limieten opzoeken .........
Soms doe je dat beter zonder te veel verkeer :eek:
Zo lang het maar FUN is !:p
BMR-Racing
31-10-2006, 14:13
@clubman:
Ok, dat hebben we gedaan, tijdens training, ook tijden race, maar bijna een gans seizoen is wel wat saai voor de piloot. Voor mij was het een leuke ervaring. Maar zoals ik al zei, mijn piloot is daarover een beetje :frusty:
.... en 't gaat er niet beter op worden !
Ieder jaar zal het sneller worden en dit in elke klasse, dit tenminste voor teams die niet "bij de pakken blijven zitten" en hun wagens verbeteren, zowel motorisch als gewicht en bij wagens waar de grens nog niet bereikt is (ik mik vriendschappelijk op Kevers met de Golf die zowat het summuum is van preparatie)
Bekijk rondetijden van (voortijdige Belcar) Carglass cub een 12 à 15 jaar terug en je merkt de grote evolutie .... destijds als je 1'55 draaite was je bij de top 6 !
Wedden dat je om kampioen te draaien in 2007 in de BSC een 1'45" moet draaien te Zolder ?
Doei
Luc
(voorlopig nog) Panic R..... we worden binnenkort terug herdoopt.... in ?????
Ahaaa Mr duchateau !
Toch nog niet definitief de helm aan de haak !
Goed zo, anders gaat het het een historic worden , en bedoel ik NIET de auto's !:+
BMR-Racing
31-10-2006, 21:17
.... en 't gaat er niet beter op worden !
Ieder jaar zal het sneller worden en dit in elke klasse, dit tenminste voor teams die niet "bij de pakken blijven zitten" en hun wagens verbeteren, zowel motorisch als gewicht en bij wagens waar de grens nog niet bereikt is (ik mik vriendschappelijk op Kevers met de Golf die zowat het summuum is van preparatie)
Bekijk rondetijden van (voortijdige Belcar) Carglass cub een 12 à 15 jaar terug en je merkt de grote evolutie .... destijds als je 1'55 draaite was je bij de top 6 !
Wedden dat je om kampioen te draaien in 2007 in de BSC een 1'45" moet draaien te Zolder ?
Doei
Luc
(voorlopig nog) Panic R..... we worden binnenkort terug herdoopt.... in ?????
Daar zijn we dan ook mee bezig.
Ik denk dat het in 2007 er spannender aan toe zal gaan op sportief en technisch gebied.
Da vond ik er wel tof aan dit seizoen.
Het smaakt zeker en vast naar meer.
Hopelijk komen er nog meer sprinters toe op de startgrid dan dit jaar.:drewl:
Wat kost zo'n HANS eigenlijk ? Gewoon aankoopprijs.
@ Clubman
Ik vind die haak niet voor m'n helm op te hangen....bovendien is die nog niet vervallen:D
Effe, serieus nu.... voor volgend seizoen heb ik dus een optie gevonden met een andere mecano en logistiek
De wagen gaat uitgerust worden met een krachtiger motor (welke bijna 2 jaar in preparatie was, dank zij de laaaange wachttijden van bepaalde onderdelen en verkeerde leveringen) Uiteindelijk is ie bijna klaar en hopelijk gaat die het mij mogelijk maken nog enkele seconden te winnen, ook zal er meer aandacht geschonken worden aan uitlijningen ... dit was zeker niet het geval in 2006 !
Voor het overige gaan de luchtkriks en nog andere zaken verwijderd worden welke niet toepasselijk zijn voor een sprintwagen.... dus zeker 10 kg lichter.
Ook zal de wagen een opfrisbeurt krijgen en komt in de kleuren van RENAULT SPORT F1.
Dus ik zie het terug 100% zitten, zoals ieder jaar trouwens, daarna zwakt dit af:D
Betreft HANS, .... het heeft ettelijke tijd geduurd hier op de Thread vooralleer ik wist wat dit was.... ik dacht aan een persoon die Hans noemde:D
Gaan wij ook echt moeten rijden met die handel rondom onze nek ???????:frusty:
Greetz
Luc
Panic R.
HANS systeem van OMP komt winkelprijs rond de 900€!
Dirtdevil
02-11-2006, 16:08
Hans systeem komt op 775€ ex BTW! Heb er net prijs voor aangevraagd!
Maar nu komt het! Anderhalf jaar geleden heb ik mij een nieuwe helm aangeschaft! Een Arai GP4. Ben ik toch weer voor een jaar of 5 gesteld .... DACHT IK ....
Wat blijkt nu? Dat ding is niet gehomologeerd voor een HANS systeem!!!! De gaten voor de clipsen zitten er wel op, maar ik kan er geen HANS op plaatsen owv de homologatie!
Dus.... Nieuwe helm! 775 + 450 = 1225€ excl. btw! :no:
Sorry, veiliger of niet, hier doe ik niet aan mee! Tenzij dat de heren van de organisatie mij een extra sponsor aanbrengen die dat budget ophoest....
Greetz
Hans systeem komt op 775€ ex BTW! Heb er net prijs voor aangevraagd!
Maar nu komt het! Anderhalf jaar geleden heb ik mij een nieuwe helm aangeschaft! Een Arai GP4. Ben ik toch weer voor een jaar of 5 gesteld .... DACHT IK ....
Wat blijkt nu? Dat ding is niet gehomologeerd voor een HANS systeem!!!! De gaten voor de clipsen zitten er wel op, maar ik kan er geen HANS op plaatsen owv de homologatie!
Dus.... Nieuwe helm! 775 + 450 = 1225€ excl. btw! :no:
Sorry, veiliger of niet, hier doe ik niet aan mee! Tenzij dat de heren van de organisatie mij een extra sponsor aanbrengen die dat budget ophoest....
Greetz
Zoals ze op TV plegen te zeggen :
I REST MY CASE !:+
Is er nog nieuws op dit vlak ( organ, reglement etc etc....... ) ?
Ik zou immers wel eens willen weten waar ik voor sta in 2007 ?
BMR-Racing
29-11-2006, 12:12
Heeft er soms al iemand nieuws voor de Belcar sprint 2007?:applaus:
De nieuwe directeur van Zolder had het over de belcar serie gisteren in pitstop. Het woord umbrella kwam er niet meer uit.
Ik heb pitstop.tv gemist :(
Inderdaad over umbrella niets, blijkbaar wel over wielerwedstrijden.
Dus den tijdelijken is even politiek korrect als Verschraegen de wereldreiziger.Wielerwedstrijden horen niet thuis op een autocircuit (of brengt dat meer op?).Elke wielerwedstrijd is een wedstrijd A ,dus een autowedstrijd meer met geluidsbeperking.
Dirtdevil
05-12-2006, 11:34
Eigenlijk is de boodschap toch vrij duidelijk!
AMATEURS OPROTTEN!
Er is in Zolder geen plaats meer voor de piloot die rijdt met de bescheiden middelen die hij ter beschikking heeft! De "GT3's" daar draait het om! Lees op Pitstop even de commentaar van Pascal Witmeur en je zal zien dat het budget gaat bepalen wie gaat meerijden en wie niet!
Ronduit belachelijk!
De Belgische competitie is zo goed als dood, en ik vrees dat het voor de amateur nu de nekslag gaat krijgen!
Had me echt verheugd op een seizoen sprinterscup in 2007! Als ik dit allemaal zo hoor denk ik toch dat we gaan terugkeren naar het rallyrijden! Daar zijn we met ons bescheiden budget en oudere wagen toch nog welkom en worden we niet in een uithoekje van de paddock geduwd!
Intriest ......
Pfff, en dat terwijl ik nog goed en wel moet beginnen :(
naar mijn gevoel is het van groot belang de organisatoren onder druk te blijven zetten met vragen naar DUIDELIJKHEID.
ErAn Test race was SUPER ! Zelfs met het sh+*tweer .
Hier en daar wel een paar schoonheidsfoutjes, maar toch een prima initiatief.
Gewoon doorgaan en blijven lachen. :D :D :D
We moeten er zelf dan maar een gezellige boel van maken. :gas: :gas: :gas: :gas:
Greetz, Yellow. ;) ;) ;)
Op de Belcar-Party als Sprinters gelijk duidelijkheid eisen.
De belcar-umbrella blijft gewoon bestaan. Dus de endurance/sprinters blijven doorgaan!
De belcar-umbrella blijft gewoon bestaan. Dus de endurance/sprinters blijven doorgaan!
Dat is op zich natuurlijk heel goed nieuws.
Maar moesten ze dat nu weer zo onnodig lang rekken en daar zo belachelijk geheimzinnig over doen vooraleer dat officiëel bekend te maken? :rolleyes:
En waar mag ik dat officieel nieuws dan bevestigd zien alsook de reglementen 2007 ?
Ik hou immers niet (meer) van verrassingen !:no:
Kallender is er dus nog niet?
Problemen voor liefhebbers slepen al jaren aan.
Iets meer dan 20 jaar geleden heb ik het genoegen gehad om 2 jaar wat fun te beleven op het circuit. (mini clubman met 80pk in de BBL cup).
De kostprijs/persoon was de prijs van een HANS met helm.
We reden natuurlijk achteraan, maar het plezier was onbetaalbaar. (2min15)
Als men ziet welk een vooruitgang de Belcar gemaakt heeft ???
Zelfs de Endurance/sprintercup doet zichzelf de nek om, niet in de eerste plaats de organisatie, maar ook de Teams, het moet steeds sneller.
Het is duidelijk dat de organisatoren enorm veel energie moeten steken in de regelementen van hogere klassen zodat de mindere klassen wat links blijven liggen. Dit vooral om de dikste sponsors tevreden te houden.
Het beste is dat jullie onderling met een uitgewerkt voorstel komen waaraan de organisatie enkel de kantjes moet afronden.
Ik veronderstel dat het jullie ook enkel om het plezier gaat, plezier krijgt ge door dikke deelnemersvelden met min of meer evenwaardige auto's.
Iedereen max een 1400cc onder de kap (1600 met 8 kleppen) en een min gewichts limiet en dan gewicht bij plaatsen naargelang de uitslag, zo zou ik het bv al zien.
Als klein manneke kom ik al in Zolder, het liefst keek ik toen naar de TTSen, Simca R, fiat 500 en nog van die karren, zij waren traag maar aan elkaar gewaagd en de piloten straalden als ze uitstapten.
Dit moet nu ook nog kunnen.
De organisatoren moeten vanalles uit hun kast halen zodat de Belcar zichzelf niet dood doet, laten we eerlijk zijn, die met het hoogste budget maakt de meeste kans op de titel, waar is dan de sportieviteit.
Met deze post wil ik jullie liefhebbers een hart onder de riem steken en is het zeker niet de bedoeling om op iemands tenen te trappen.
grtz
Nonkel Vroem
17-12-2006, 14:44
Daar zit zeker waarheid in....
Alleen hebben ze het in Nederland wel begrepen en hier niet...
hoeveel keer zijn er formules opgedoken die idd dit nastreven, maar geen enkele ziet het levenslicht in België..
clio cup (duurste), dacia cup, swift cup,polo, lupo cup,.....
In de belgische rally hebben ze het begrepen; daar wijken ze af van de normen FIA omdat deze enkel de sport kapot maakt, de sport wordt gemaakt door jan met de pet.(Danny Colenbunders)
Wat doen ze op circuit FIA binnenhalen......tja....
veel blabla weinig vroem vroem...
Belcar First Race (31/3 – 1/4): BEC en BHS
Truck Grand Prix (19-20/5): BEC en BSC
Belcar Midsummer Race (28/6) : BHS
Belcar Thursday Race (12/7): BEC, BHS en BSC
24 Hours of Zolder (25-26/8): BEC, BHS en BSC
Francorchampagne (30/9): BEC, BHS en BSC
Belcar 10 Hours of Zolder (10/11): BEC en BSC
Opmerkingen :
- alle wedstrijden behalve Francorchampagne worden op Circuit Zolder gereden
- deze kalender wordt gepubliceerd onder voorbehoud van wijzigingen
- verdere details over deelnamerechten, exacte data en uren,… volgen van zodra mogelijk
mooie kalender voor de BSC! .....en gelukkig geen buitenlandse verplaatsing welke het budget nodeloos de hoogte in jaagt.
Ik veronderstel om aan 10 races te geraken dat de BSC telkens 2 races per weekend zal rijden ? (we hebben nu een kalender van 5 races....), is ook al goedkoper !
1 ste race in de maand Mei, komt voor mij persoonlijk goed uit.... moet van het huidig "wrakje" terug een racewagen maken ;)
Ik wens iedereen hierbij ook veel sleutelgenot en prettige feesten !
Greetz
Luc
Is het te vroeg of mag ik al voorzichtig rondvragen wie en welke teams er gaan deelnemen in de BSC ?
Graag een aanzwellend lijstje:
1- Luc VDC - Megane 2L. startnummer: ?
Tom Aerts - Mini Cooper (nog niet helemaal zeker)
Bron: Tom zelf ;)
2 - gs-racing Honda Integra 1.8L Startnummer: 50 !!!!!:D
Gr, Gerard.
Behoudens onvoorziene omstandigheden zijn wij er ook weer :
BSC met de Alfa 155
en wellicht ook
BHS met de Kever en / of Mini
tot dan, heren ?
en dames natuurlijk !
( verlies ook niet de races van Andy uit het oog ! ):eek:
Zaterdag 10 Maart (Verplichte.!!!) Pre-Keuring voor BEC/BSC/BHS
op Circuit-Zolder. :mad:
Bron: http://www.vas.be/disciplines/disciplines_frame.htm
>> Omloop >> Pre-Keuring.
Ook gehoord op clubavond Bokkenrijders.
Van Circuit-Zolder nog niets gehoord/gezien over reglementen of inschrijvingen.
Greetz, Yellow.
Nonkel Vroem
15-02-2007, 12:53
verplicht?
lijkt me nogal onwaarschijnlijk.....
trouwens; pré-keuring zonder reglementen....hmhm.
Reglementen zullen niet zoveel veranderen denk ik. Toch zeker niet de technische.
Het enige wat waarschijnlijk wel zal veranderen is het inschrijvingsgeld. :p
pudding1
16-02-2007, 15:06
Buiten het inschrijvingsgeld zal er idd niet veel veranderen, blijft wel open: to HANS or not to HANS ????
bart VDB
16-02-2007, 19:16
You have to HANS in 2008.(BEC techn. reglement art.: 14.2.2) :D
Groetjes
Bart
Is het BEC reglement dan hetzelfde as t BSC reglement? :confused:
bart VDB
19-02-2007, 14:23
Neen. :rolleyes:
Hans systeem verplicht voor BEC en BSC vanaf 2008 (aangeraden voor 2007): Zie BEC techn reglem: 14.2.2 en/of BSC techn reglem: 14.2.1.
Geloofde me nu? :worship:
Groetjes
Bart
Kem toch ni gezegd dak u ni gloof e Bart. :)
Chauffeur
20-02-2007, 02:37
Zij die nog een HANS zoeken om te kopen of te huren per race. Ik rijd toch niet meer dit jaar dus.
3 maal gebruikt - 899 euro nieuw
50 euro per koers voor zij die niet wensen te kopen ( als hij past natuurlijk)
Kem toch ni gezegd dak u ni gloof e Bart. :)
Dergelijk taalgebruik zien we liever niet op De Paddock. Let er een beetje op!
Zo zijn ze er weer mee ?
Hoe ga je in godsnaam mensen aantrekken om deel te nemen aan Sprint Races ?
helm en hans 900
stoel 300
Harnas 200
Overall 500
en hopla : tweeduizend euro weg voor je een meter reed
maar vooral : die je op 25 uur moet afschrijven ! :crazy:
Immers : 5 races per seizoen x 30 min race en 30 min Training x 5 seizoen
Tenzij je dus een dikke sponsor vindt, kan je het wel vergeten vanaf 2008.
Nog een vraag : Waarom weer 300 euro per race + btw. ?
Ik refereer even naar het VAS reglement waar duidelijk in staat MAXIMAAL 250 :no:
Iemand enige suggesties ?:cool:
helm en hans 900
stoel 300
Harnas 200
Overall 500
Kan je mij dringend het adres bezorgen waar jij jouw materiaal koopt? :D
Normaal gezien betaal je al bijna 900 EUR voor het HANS systeem alleen, dus...
Je berekening klopt ook niet helemaal.
Helm, HANS en overall zijn niet tijdsgebonden in gebruik.
Die moeten voldoen aan een norm. Zolang ze die norm niet veranderen kan je die dus blijven gebruiken.
Feit is, het blijft een dure aangelegenheid voor de amateur die het zonder of met weinig sponsoring moet stellen.
Als je kijkt naar de verhouding tussen de prijs die je betaald en de gereden tijd (of rondes), dan kom je veel goedkoper uit in een endurance wedstrijd dan in een sprint...
Toen ik nog de Sprinters Cup reed was de reden voor de stijgende inschrijvingsprijs het aantal deelnemers dat te laag lag, waardoor dezelfde kosten door minder deelnemers moesten gedragen worden.
Het jaar nadien kwamen de Historics erbij, wat dus een vol startveld opleverde. Raad eens wat er gebeurde met het inschrijvingsgeld...
Inderdaad, terug omhoog.
Grtz,
Serge
Kan je mij dringend het adres bezorgen waar jij jouw materiaal koopt? :D
Normaal gezien betaal je al bijna 900 EUR voor het HANS systeem alleen, dus...
Je berekening klopt ook niet helemaal.
Helm, HANS en overall zijn niet tijdsgebonden in gebruik.
Die moeten voldoen aan een norm. Zolang ze die norm niet veranderen kan je die dus blijven gebruiken.
Oeps dan wordt het NOG SLECHTER.
Ik heb als basis genomen wat ik hier en daar opgevangen had.
ivm met gebruiksduur ; als je een stoel en gordel na 25 uur ofte 5 jaar verplicht moet wegdonderen, wat denk je dan dat "ze" :p voor die hans gaan opleggen ................ :+
Ze zouden het ding beter GANS noemen ..........................
Die met de gouden eieren weet je wel ;)
En alle deelnemers verplichten hun auto wit te lakken met zwarte of bruine plekken , want zo voel ik me alvast : MEUUUUUUUH :eek:
ph.bonneel
27-02-2007, 22:04
Ik zou BSC wel eens willen proberen met MINI, maar moet budget nog rond maken (is maar voor 3/4 rond)... zoals zovelen waarschijnlijk... Het kan ook nog BEC worden! Wat HANS betreft, eigenlijk moet je dit over hebben voor je veiligheid. Ik zal wel te horen krijgen:" vroeger hoefde dit allemaal niet". Ik ben akkoord, maar één keer kan genoeg zijn. Ik ben tevreden dat ze autosport constant veiliger proberen temaken.:gas:
CLIO-RACER
27-02-2007, 23:04
Hallo,
Zijn er mensen van vorig jaar sprintcup, die met een degelijke clio, model 2005met mij BEC willen rijden i.p.v sprintcup ?
Verzekering inbegrepen, 10 UUR wedstrijd
enz... voor een menselijke prijs.
En voor dien HANS, ik heb minder dan 700 betaald
Wie gaat er naar Spa voor één manche van 25 minuten ?
En ivm met levensduur Helm / Hans / Overall / Stoel / Gordel enz :
je zou toch denken dat ze in deze tijd van electronica alom in staat zouden moeten zijn die dingen een streepjes code te geven , die dan telkens te scannen bij een deelname en zo de ECHTE levensduur in het oog houden.
Is die tijdslimiet op , dan moet je vervangen : wie endurance rijdt moet dat dan bvb na 3 of 5 of ...... seizoenen , wie korte sprints rijdt kan er langer mee doen.
Bovendien zou dat toelaten aan de verkopers van die dingen van ook stock te hebben, want nu riskeer je immers dat een stoel of gordel verloopt terwijl ie in het magazijn staat !
Of anders gezegd : als gebruiker ben ik NIET bereid evenveel te betalen voor een stoel met fabricage datum 2006 als voor eentje met datum 2007 .
Nee toch ?:p
Heeft er al iemand een timing voor de eerste race ?
Op basis van wat er op de Belcar site te zien is , doet men er alles aan om de amateur - piloten weg te houden :
Races op donderdagen
Race weekends met trainingen op donderdag en race op zaterdag
Of idem met training zaterdag / race zondag.
Of een ganse verhuis naar Spa voor één training en één race , bovendien ook nog niet op dezelfde dag ! ( daar moet iktoch nog eens sterk over nadenken )
enfin , zowat een mix van alles wat ze ooit beloofden NIET te doen :no:
Ik weet niet, hoor. Maar ik moet ook af en toe nog eens gaan werken ook :eek:
Zoals de meesten onder ons ........
Reacties ?
Jawaddeman
12-03-2007, 20:33
Heeft er al iemand een timing voor de eerste race ?
BELCAR FIRST RACE Featuring BTCS
30-31.03 – 01.04.2007
Project timing 2 (LG/19.01.07)
MVDBO : Mediagroep Van Dyck Belcar Original
BTCS : Belgian Touring Car Series
BEC : Belcar Endurance Cup
BHS : Belcar Historic Sprint
FR 1.6 : Formula Renault 1.6
FRIDAY 30.03.2007
Practices
BTCS 14.05-14.50 h Free Practice
MVDBO 15.00-15.45 h Free Practice
BTCS 16.00-17.00 h Timed Practice 1
MVDBO 17.10-17.55 h Timed Practice 1
SATURDAY 31.03.2007
Timed practices / Race
BEC 09.05-10.05 h Timed practice
FR 1.6 10.20-10.45 h Timed practice 1
BTCS 11.00-11.45 h Timed practice 2
MVDBO 13.05-13.50 h Timed practice 2
BHS 14.05-14.35 h Timed practice
FR 1.6 14.50-15.15 h Timed practice 2
BEC 15.35-17.40 h Race (125 min.)
SUNDAY 01.04.2007
Warm-up/ Practices / Races
MVDBO 10.05-10.20 h warm up
BHS 10.30-11.00 h race (25 min. + 1 lap)
FR 1.6 11.15-11.40 h race 1 (20 min. + 1 lap)
BTCS 12.00-13.30 h race 1 (90 min.)
MVDBO 13.50-15.55 h race (125 min.)
FR 1.6 16.10-16.35 h race 2 (20 min. + 1 lap)
BTCS 16.55-18.25 h race 2 (90 min.)
camso belgium
13-03-2007, 01:05
HANS direkt in de USA kopen; helft van de prijs
camso belgium
13-03-2007, 01:06
Als de dollar nog wat verder kelkert krijg je hem binnenkort voor "een appel en een ei"
HANS direkt in de USA kopen; helft van de prijs
Heb jij een goed adresje?
bart VDB
08-05-2007, 19:48
Wat betreft het HANS Systeem. Jongens (en meisjes), gebruik het systeem! Ik heb aan de lijve ondervonden wat het doet. Zonder HANS was ik misschien nu nog niet aan het typen. Ik heb het ook jaren 'niet nodig' gehad en hopelijk heb je het nooit nodig voor wat het dient. Maar ik ben blij dat ik het aanhad (nb: zoals de meesten wel zullen weten verplicht in de BTCS) en dat het correct zat of zit. Trouwens ik gebruik het ook in de BEC (waar het nog niet verplicht is).
Ik rijd NOOIT nog zonder. Duur ja, t'is hoe je het bekijkt. Anders had ik misschien nu nog in Dijon gezeten of gelegen, Frans aan het praten tegen de verpleegsters. En een ziekenhuis kost ook geld. Daar kun je je voor verzekeren, weeral centen: dus niet doen ... .
Eén gouden raad: schaf het aan en gebruik het ... Het kan je veel lichamelijke miserie besparen.
Groetjes
Bart Van den Broeck
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.