PDA

View Full Version : DTM 2007: Derde fabrikant in aantocht?


Mark
26-10-2006, 22:53
De ITR is al tijden naarstig op zoek naar een derde fabrikant voor de DTM na het aangekondigde vertrek van Opel in 2004. Als je maar 2 fabrikanten hebt dan is er eentje de winnaar en eentje altijd de verliezer. Dat wil zo'n fabrikant natuurlijk niet. Met drie fabrikanten (en nog liever 4 of max. 5) is een en ander veel makkelijker te verkopen.

We hebben de flop gezien rondom MG, ferme flater van de ITR. Geld weg, fabrikant op de fles. Audi heeft eind 2005 een zwaar pokerspel gespeeld (en gewonnen) met het doorgaan van de DTM. Het lijkt me zeer onlogisch dat ze ingestemd hebben met het doorgaan van de DTM voor meerdere jaren als er maar 2 fabrikanten actief zijn. Zo af en toe duikt er een roddel op omtrent Toyota of Alfa.................

Waarom denk ik dan dat er iets in de lucht hangt? Op het internet zwerft een voorlopige 2007 kalender rond. Niet definitief maar de basis is bekend. Ze beginnen pas in mei!! Dat is een stuk later dan gewoonlijk. Een oorzaak hiervoor? De circuits in het begin van het seizoen hebben geen verbouwingen in het vooruitzicht. Waarom dan een pauze van bijna 7 maanden !!

Veel tijd voor een derde fabrikant om iets de grond te stampen voorzien van wat ITR subsidie centjes ;) Lijkt me een logische gedachte maar ja wie ben ik ? :)

Wie kan het dan zijn? Alfa, Toyota vallen af omdat ze al te vaak zijn genoemd. Toyota heeft zijn handen vol NASCAR, F1 en de rest. Alfa? Die gaan voor het WTCC. Franse merken? Vergeet het maar. Peugeot => Le Mans, Citroen => Rally en Renault (Nissan)? F1 en race what you sell! (cups en wellicht WTCC)

SEAT, Volkswagen? Nope......zie Audi. GM? Teveel financiele sores op dit moment. BMW? Uitgesloten, zie ontstaansgeschiedenis huidige DTM. Ford? NASCAR, Rally ..... Honda? F1

Wie dan? Gokje: Porsche !! Het is Duits en heeft een model met 4 deuren binnenkort beschikbaar, bekend onder de werknaam: Porsche Panamera

Raceboy
26-10-2006, 22:55
Als je seat en VW uitsluit waarom Porsche dan niet?

Mark
26-10-2006, 23:02
Als je seat en VW uitsluit waarom Porsche dan niet?

SEAT, VW en Audi maken deel uit van de VAG-groep. Porsche is volgens mij nog steeds zelfstandig. Alhoewel er in het verleden sterke banden waren tussen Porsche en enkele namen uit de VAG-groep. Daarnaast passen maar weinig modellen van VW en SEAT in het segment van de marketingtool DTM.

Raceboy
26-10-2006, 23:05
SEAT, VW en Audi maken deel uit van de VAG-groep. Porsche is volgens mij nog steeds zelfstandig. Alhoewel er in het verleden sterke banden waren tussen Porsche en enkele namen uit de VAG-groep. Daarnaast passen maar weinig modellen van VW en SEAT in het segment van de marketingtool DTM.

porsche is eigendom van de VAG groep. Maar door een slimmestrategie op een moment dat het met de groep niet goed ging heeft Porsche een heel aantal aandelen in de VAG groep gekocht. Als het ooit echt slecht zou gaan met VAG dan ruilt porche hun VAG aandelen voor de Porsche aandelen van de VAG groep.

smiley
27-10-2006, 17:48
als de regels veranderen.. en het allemaal goedkoper wordt zie ik wel een ander merk bijkomen.. wie weet zou opel zelfs terug komen
maar met zo'n duure regeling en dure auto's den ik dat het nix blijft

en trouwens.. een merk waat er nu nog mee gaat beginnen staat zo ver achter op mercedes en audi, dat het zo goed als zeker niet veel gaat winnen.

fish88
27-10-2006, 17:59
Waarom nu al reclame maken voor een model dat pas in 2009 uitkomt...

Pegasus
27-10-2006, 18:21
Ontstaansgeschiedenis en BMW? Ik ben even niet mee... refresh my memory :o

German-Power
27-10-2006, 19:23
Hoe meer hoe liever maar als ik er dan toch een moet uitkiezen BMW .
Ik begrijp ook niet echt wat je bedoelt met ontstaansgeschiedenis ???

Guido
27-10-2006, 20:08
Toch denk ik dat Alfa Romeo de enige is die als plausibel kan beschouwd worden. De enige reden die aangehaald wordt waarom ze het niet zouden zijn, is enkel dat ze vaak genoemd worden... Ze zijn wel de enige die niet echt ergens in een grote serie zitten (wtcc even terzijde gelaten, want BMW zit daar ook in).

ICEMAN
27-10-2006, 20:16
Alfa is niet officiëel aanwezig in het WTCC. Dit seizoen toch.

FIRE
27-10-2006, 21:25
Alfa is niet officiëel aanwezig in het WTCC. Dit seizoen toch.
Officieel niet, maar ze hebben wel 250,000 Euro op tafel gelegd zodat ze meedoen aan het fabrikanten kampioenschap.

Baron
27-10-2006, 23:57
Een beetje speculeren :
- alle merken uit de VAG-groep (dus ook Porsche) niet : men gaat Audi geen concurrentie aandoen,
- GM-merken (Opel) niet : te veel financiële problemen en reorganisaties binnen de groep,
- Toyota , Ford en Franse merken niet: te veel met andere projecten bezig,
- BMW niet : gezien de problemen bij het opstarten van de 'new look' DTM zie ik BMW niet vlug naar de DTM terugkomen, daarenboven te veel betrokken in F1 en WTCC.

Via een eliminatiespelletje kom ik uit bij Alfa Romeo : grote autosporttraditie, sterke DTM-geschiedenis, geen andere grote projecten die op stapel staan (ook niet WTCC) en enkele modellen in het gamma die perfect in de DTM zouden passen.

Of valt er een complete verrassing uit de lucht : Nissan, Mazda, Volvo? Toch fijn dat speculeren, niet? De komkommertijd in de autosport is blijkbaar weer aangebroken. :)

Bugalfa
28-10-2006, 21:31
Officieel niet, maar ze hebben wel 250,000 Euro op tafel gelegd zodat ze meedoen aan het fabrikanten kampioenschap.

En ze moeten boete betalen als ze in 2007 en 2008 niet meedoen vandaar zie ik ze voor 2009 niet uit wtcc stappen .
Ik vind Dtm saaie boel in vergel.m wtcc en btcc zelfs met 'n 3e merk (al is dat Alfa(dan kijk ik wél !) ) is dat toch bloedarmoede tov 4 a 5 merken in wtcc en wie weet hoeveel btcc .

German-Power
28-10-2006, 23:01
En ze moeten boete betalen als ze in 2007 en 2008 niet meedoen vandaar zie ik ze voor 2009 niet uit wtcc stappen .
Ik vind Dtm saaie boel in vergel.m wtcc en btcc zelfs met 'n 3e merk (al is dat Alfa(dan kijk ik wél !) ) is dat toch bloedarmoede tov 4 a 5 merken in wtcc en wie weet hoeveel btcc .

Hier ben ik het ook mee eens , als je na gaat de begin jaren van DTM had soms wel 10 merken .

senna's kingdom
29-10-2006, 10:40
Maar dan waren het nog toerwagens en geen strijkijzers...:rolleyes:

Mark
29-10-2006, 16:11
Tijdens de uitzending van de Hockenheimrace op de ARD maakte de commentator melding dat het m.b.t. de 3de fabrikant er goed uitzag. Klaus Ludwig zat ernaast en sprak het niet tegen. Of het nu voor 2007 of 2008 zou zijn werd me niet duidelijk.

FIRE
29-10-2006, 17:24
En ze moeten boete betalen als ze in 2007 en 2008 niet meedoen vandaar zie ik ze voor 2009 niet uit wtcc stappen .
Ik vind Dtm saaie boel in vergel.m wtcc en btcc zelfs met 'n 3e merk (al is dat Alfa(dan kijk ik wél !) ) is dat toch bloedarmoede tov 4 a 5 merken in wtcc en wie weet hoeveel btcc .
Die boete clausule is nieuw voor mij. In welke bedragen moeten we dan denken?


Porsche zou wel een verrassende DTM deelnemer zijn (Zurück zur DRM Zeiten ;)). Echter met de introductie van de 4-deurs Panamerica zet Porsche, na de Cayenne, opnieuw een opmerkelijke stap in hun historie en daar hoort natuurlijk ook een publiciteitsoffensief bij. Deelname aan DTM is een manier om de sportiviteit (het blijft natuurlijk een Porsche) van zo'n 4-deurs "gezinswagen" te benadrukken.

Een andere fabrikant die op Duitse fora genoemd wordt is Maserati (met Quattroporte?). Deze fabrikant wordt genoemd vanwege de deelname van Bartels (Vitaphone Racing) met een MC12 aan FIA GT en bezoek van Maserati Corse chef (en Alfa sportchef) Claudio Berro aan DTM. Volgens andere bronnen heeft dit bezoek echter weer te maken met een vergadering van de FIA GT teams.


Indien derde fabrikant zijn intrede doet in 2007 dan weten we waarschijnlijk na Essen meer.

gwyllion
29-10-2006, 22:33
Het ziet er naar uit dat Frenzen volgend jaar niet meer voor Audi zal rijden.
Frentzen to leave DTM as well?

A very disapointed Heinz-Harald Frentzen was very dissatisfied with his team after today's race at the Hockenheimring. The wrangle between him and the Audi team looks to be braking the two parties up.

Whereas Frentzen said previous to the race he would talk to Audi about their future together, after the race the German was less diplomatic. "I'm very disapointed now. Not only because of what happened with Mattias, with the way the race was going for me as well", he said.

"The timing of the pitstops were not good at all, where my teammates seemed to be favoured, and after that being pushed out of the race by a teammate", Frentzen continued. "The race today shows what my position in the team is and how popular I am with my teammates. I never really felt welcome in this team. I can't say now whether or not I will be in DTM next year, but I can say that i'm very dissapointed right now."bron: http://www.touringcartimes.com/news.php?id=799

Viper GTS-R***
29-10-2006, 22:58
Mijn stem ging uit naar Toyota (LEXUS IS200 met andere woorden).

Die Lexus IS200 dat bestemd was voor ALMS zouden ze wel eens kunnen ombouwen naar 'extremere' DTM normen. Haal dat project naar hier (Europa) en mits de nodige (financiële) ondersteuning van Toyota-Europa kan men er toch wel een serieuse promotie van maken om met hun Lexus (waar velen nog steeds naar kijken als gemaakte Toyota-Look-a-Like-Mercedes wagen.) hier mee te dingen in het prestige DTM kampioenschap. Lexus wou toch in de komende jaren (nu ze stilletjes aan beter verkopen) blijven een positieve balans hanteren, wel naar mijn mening zouden ze dit toch wel verder kunnen zetten mits een Sportieve (dat is toch ook wel waar die Japaners van houden) houding als een Entry in DTM.

Ik zie eerder niet welk merk, tenzij Alfa.

Of is het dan toch Ford -> daarom die verkoop van AM??

Mij maakt het op dit moment nog niet zoveel uit wie het is.
Als er maar een 3de bijkomt mogen we al blij zijn:)

FIRE
29-10-2006, 23:00
Die Lexus is een echte wagen en geen buizenchassis, kortom hij voldoet niet aan de regels.

Viper GTS-R***
29-10-2006, 23:03
Die Lexus is een echte wagen en geen buizenchassis, kortom hij voldoet niet aan de regels.

Ja das een feit, maar dat is een standaard A4 of MB C toch ook...;)
In die 7'n maanden kan me'n veel realiseren, als er het nodige budget voor is.

gwyllion
30-10-2006, 08:56
Audi reageert op de uitspraak van Frentzen.
Audi rejects criticism by Heinz-Harald Frentzen

Former Formula 1 driver Heinz-Harald Frentzen stated in TV interviews following the DTM finale at Hockenheim that he had not been treated fairly by Audi Sport Team Abt Sportsline during the 2006 season and had not been accepted within the Audi squad. AUDI AG wishes to comment on these statements.

Head of Audi Motorsport Dr Wolfgang Ullrich: "I can understand that Heinz-Harald Frentzen is deeply disappointed after the race at Hockenheim. He started from the pole position and was hoping to claim his first victory in the DTM. But the race did not go for him as expected. He was overtaken by Bruno Spengler, gave away valuable time when driving off from his second pit stop and was spun by a team-mate shortly before crossing the finish line. It is understandable that he is less than delighted about this. Making mutual accusations in public, such as those voiced by Heinz-Harald on television, are not Audi's style. We assume that Heinz-Harald made his comments as an initial response to the disappointment he suffered and will see things differently with a certain detachment. Everyone at Audi Sport and Audi Sport Team Abt Sportsline has been fully committed to enabling Heinz-Harald to achieve good results. He had the same material as his team-mates and the full support of the entire Audi squad in a season that was difficult for all of us. We are now going to take a quick decision as to whether or not there will be a joint future for Heinz-Harald Frentzen and Audi. I'm disappointed by him."

Integra
30-10-2006, 13:22
Echter met de introductie van de 4-deurs Panamerica zet Porsche, na de Cayenne, opnieuw een opmerkelijke stap in hun historie en daar hoort natuurlijk ook een publiciteitsoffensief bij. Deelname aan DTM is een manier om de sportiviteit (het blijft natuurlijk een Porsche) van zo'n 4-deurs "gezinswagen" te benadrukken.

Panamera, niet Panamerica. ;)

FIRE
30-10-2006, 14:21
Audi reageert op de uitspraak van Frentzen.


:bye: :bye: Frentzen bij Audi denk ik.

Futse
01-11-2006, 20:05
Of is het dan toch Ford -> daarom die verkoop van AM??

Ford zit sowieso in grote financiële problemen. Aston Martin zullen ze wel verkopen om er financieel wat bovenop te komen, niet om te investeren in een nieuwe DTMer.

Bram

Bramzel
01-11-2006, 23:29
Voor zover ik weet gaan de centen van de AM verkoop rechtstreeks naar Jaguar, om dat merk er weer bovenop te helpen.

Mark
01-11-2006, 23:36
Voor zover ik weet gaan de centen van de AM verkoop rechtstreeks naar Jaguar, om dat merk er weer bovenop te helpen.

Verkoop van AM is een druppel op de gloeiend hete plaat van Ford:
Ford's cost-cutting plans clearly don't come cheap - its third quarter report saw losses rocket to around almost six billion dollars.

http://www.speedtv.com/articles/automotive/automotiveindustry/33564/


Na een weekendje Hockenheim duikt behalve Porsche, Maserati er nog een derde fabrikant op. Wie? Eentje uit La Douce France. Eentje die zijn WTCC plannen in de kast heeft gezet ;)

Raceboy
03-11-2006, 19:16
Hier ben ik het ook mee eens , als je na gaat de begin jaren van DTM had soms wel 10 merken .

10 merken? wanneer was dat dan?

FIRE
06-11-2006, 20:56
In een Autoweek van een paar weken geleden staat een interview met Prodrive baas David Richards. Het interview gaat vooral over F1 echter onderstaande quote vind ik wel interessant:

David Richards: "... We zijn betrokken bij het WK rally, bij sportwagenraces via Aston Martin en met Ford in toerwagenraces. Later in het jaar maken we een nieuw project bekend met een andere fabrikant." Hij weigert te zeggen waarom het gaat, maar bekend is dat hij lonkt naar DTM.

Door de Autoweek journalist wordt DTM genoemd. Dit gerucht is nieuw voor mij. In de afgelopen tijd is Prodrive wel met een Mazda (en ook Dodge) WTCC project in verband gebracht.

Mark
22-11-2006, 21:02
Wie kan het dan zijn? Alfa, Toyota vallen af omdat ze al te vaak zijn genoemd. Toyota heeft zijn handen vol NASCAR, F1 en de rest. Alfa? Die gaan voor het WTCC.

Zat er dus naast, wederom zijn er sterke signalen dat we een Lexus project mogen verwachten. Lexus heeft met een DTM Opel-chassis diverse testen uitgevoerd in Japan! Japanse fabriekscoureurs van Toyota zouden het werk verricht hebben. Tevens is er een grote delegatie van Lexus op bezoek geweest bij de laatste DTM wedstrijd.

Bron? MSA 48

Volgens dat stukje zou het dan wel voor 2008 zijn. Uiteraard heeft men wederhoor toegepast. Fabriekscoureurs Lotterer en Dumbreck weten van niets. Dumbreck maakt overigens wel een misser in zijn antwoord. Volgens hem gaan alle centen naar de F1 en is men aan het snoeien in de GT uitgaven. Dat laatste kan dan misschien wel kloppen, het eerste zeker niet. Toyota is niet al te zuinig m.b.t. NASCAR ;)

Guido
22-11-2006, 22:12
10 merken? wanneer was dat dan?

In de beginjaren zoals gezegd- 1984 & 85:

De lijst der wagens v/d Bergischer Löwe 1985:

- BMW 635 CSi
- BMW 323i
- Volvo 240 Turbo
- Roover Vitesse
- Chevrolet Camaro
- Mitsubishi Starion
- Alfa Romeo GTV6
- Ford Mustang
- Opel Manta
- Opel Monza
- VW Scirocco GTI
- VW Golf GTI
- Nissan Silvia

Dus, 10! merken en 13 verschillende wagentypes met 33! starters. :drewl:

Later op het seizoen doken er ook nog de volgende wagens op:
- Ford Sierra XR4Ti
- Ford Escort RS Trubo
- Fiat Ritmo Abarth 130C
- Mercedes-Benz 190E 2.3-16
- MG Metro Turbo

Dus gedurende gans dat jaar waren er 13 verschillende merken aan de slag en gebruikten 18 verschillende wagentypes. Die waren wel niet tijdens alle wedstrijden te zien, maar je kan wel stellen dat de beginjaren een zeer bonte mengeling waren.

bron: DTM - Die Story, Das offizielle buch der DTM. Waarvoor naar Essen gaan al niet goed is. ;)