PDA

View Full Version : 1/6 Honda CB 750 Four - de MOEDER van alle Tamiya motokits!


Sennake
15-11-2006, 14:52
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_06/16001m.jpg

In het gezegende jaar 1970, toen ik mijn allereerste stapjes in de modelbouwwereld zette, kwam Tamiya met deze reusachtige 1/6 motorkit voor de pinnen. Het is dus effectief nr 1 in de "Big Scale Series", de allereerste in een lange rij 1/6 motoren. Op dat moment ging deze mijlpaal in de modelbouwgeschiedenis totaal aan mij voorbij, en het zou nog 15 jaar duren vooraleer ik mijn eerste Tamiya motor zou bouwen.

Ook als echte 1/1 motor is deze Honda CB 75 Four voor mij de moeder van alle moderne motoren. Toen wij als kleine snotters iemand zagen voorbijrazen op "nen Honda zevenënhalf" stonden we vol bewondering te kijken naar het Japanse wonder ter techniek.

Alsof ik nóg een reden nodig had om dit model ooit eens te bouwen, kregen mijn broer en ik in 1972 van mijn ouders een Polistil diecast motor cadeau. Ik kreeg een Harley Davidson en mijn broer een ... Honda CB 750 Four. We hebben allebei ons modelletje nog steeds, in goede staat zelfs.

Een jaar geleden of zo bracht Tamiya de befaamde 1/6 kit opnieuw uit. Voordien erg zeldzaam en prijzig, werd het model ineens een haalbare kaart en gezien de voorgeschiedenis van deze motor kon ik dan ook niet anders dan hem aanschaffen. Vandaag is dan de dag gekomen dat ik besloten heb om hem te bouwen. Dat was geen gemakkelijke beslissing, want de kit bouwen betekent ook de kit als dusdanig verliezen. Maar goed, kits zijn er om gebouwd te worden en niet om als kit te verzamelen...

Dus hier gaan we. Eerst heb ik alle onderdelen losgemaakt die in de beroemde goudkleur gespoten moeten worden. Het betreft de benzinetank, de bovenste afdekkingen van de voorvork, de koplamp, de luchtinlaat van de carburators en de afdekkappen van de olietank en batterij.

Meteen stond ik voor een uitdaging. De binnenkant en de buitenkant van de benzinetank passen niet mooi op elkaar. Tenslotte is deze kit ook al 36 jaar oud. Dus moeten er vrij intensieve opvulwerkzaamheden uitgevoerd worden. Daarna alles mooi egaal schuren, waardoor de opstaande rand vooraan de tank nagenoeg helemaal weggeschuurd werd. Dus heb ik mijn boetseerkunsten moeten bovenhalen en een nieuwe rand moeten modelleren met putty. Dat is gelukkig behoorlijk geslaagd en dus is de tank klaar om in de witte primer gespoten te worden.

Nog een uitdaging bestond uit de voorvork. Die bestaat namelijk uit metalen onderdelen die via echte veren volledig functioneel is, waarna ze met plastic onderdelen afgedekt wordt. Als ik die onderdelen eerst spuit zoals gewoonlijk, gaat de naad waarmee ze tegen de voorvork gekleefd worden altijd zichtbaar blijven. Als ik ze daarentegen eerst vastlijm, moet ik een intensieve afplakjob uitvoeren om niet de ganse boel dicht te spuiten. Toch heb ik voor de laatste oplossing gekozen : alles monteren, naden wegschuren, polishen, en dan met "Maskol" de metalen voorvork afdekken. Dat lukte ook vrij aardig, en ook dit onderdeel is klaar om in primer gezet te worden.

De andere onderdelen vertoonden minder ingewikkelde voorbereidingprocedures, en ironisch genoeg ging het bij de eenvoudigere onderdelen juist mis. Met name de luchtinlaat van de carburators die uit 3 onderdelen samengesteld moet worden zorgde voor problemen : omdat het een hol onderdeel betreft, en omdat ik alle onderdelen grondig ontvet met zeepsop vooraleer te primeren, en alhoewel ik de binnenzijde zo goed als mogelijk trachten droog te blazen heb, verscheen er bij het spuiten een waterdruppel op de verf, die vermoedelijk naar buiten geblazen werd door de druk van de primer spuitbus. Wanhopige pogingen om de druppel weg te blazen resulteerden enkel in het verschijnen van nog meer waterdruppels, en dus ligt dit onderdeel ondertussen in de remolie. Nu ja, het gaat nog maar om primer, dus een ramp is het niet. Maar wel een streep(je) door mijn planning, want nu moet ik wachten tot het onderdeel weer ontvet is vooraleer ik het in de primer kan zettten, en verder kan gaan met alle te lakken onderdelen...

Hier zijn de foto's :

Flame
15-11-2006, 15:33
Nostagie komt weer boven, de motor ver voor zijn tijd:rolleyes: ,weer mooi om te volgen:bye:

Guido
15-11-2006, 18:04
Mooie progress al.

Ivm de voorvork. De moeilijkste weg, maar die resulteerd meestal in het overtuigenste resultaat.

Ivm de carburatoren. Water is altijd een gevaar. Hoe grondig je ook probeert te drogen. Ik laat ze meestal een nachtje liggen omdat ik ook al enkele keren zelfs water ben tegengekomen tijdens primer en laklagen. ;)

Pat
15-11-2006, 18:43
Dit brengt mooie tijden terug ...

Eerste "stapjes" gezet met de CB 350 Four.
Dan enkele ritjes meegemaakt met de CB 750 Four.
Uiteindelijk zelf met een CB 400 Four gereden ...

Leuk om dit te zien !
Maak er iets moois van, Sennake !

Loeten
15-11-2006, 20:07
We zien hier weinig moto's passeren. Ik heb er absoluut geen liefde voor, integendeel. Maar ik ga toch mooi meeneuzen.

Dominique
15-11-2006, 20:12
Woooooeeeeeeehoehoe !!!
Jeugdherinneringen!!
Zelf heb ik met de opvolger van deze moeder gereden: de CB750SS (model 1977). Man dat was een tijd.
Het model heb ik vroeger ook gebouwd, maar dat was eigenlijk niet echt een succes: niet geschilderd en met de tube Velpon aan mekaar gesmeerd. Zonde als ik er aan terugdenk, maar ik was toen helemaal niet zo secuur in mijn werk als nu.
Maak er iets moois van! Deze kit kan een echt juweeltje worden! (Doet mij goesting krijgen om hem ook te kopen :drewl: ) ...

Je bent alleszins goed gestart! Alleen moet je opletten, want ik denk dat die luchtfilterkast niet altijd in de kleur van de moto werd gespoten, maar dikwijls ook mat zwart bleef.
Kijk ook eens op http://www.honda4fun.com voor wat extra referentiemateriaal. Het is hem in het Italiaans te doen, maar je kan op die site gratis (!) een part-list downloaden http://www.honda4fun.com/spaccati/spaccati.html voor alle Honda 4-cylinder modellen van die generatie. Dat kan soms ook handig zijn.

Sennake
15-11-2006, 20:53
Alleen moet je opletten, want ik denk dat die luchtfilterkast niet altijd in de kleur van de moto werd gespoten, maar dikwijls ook mat zwart bleef.

Dat klopt helemaal, maar ik heb een voorkeur voor de meegespoten luchtfilterkast, en zo werd (denk ik) de originele Honda geleverd toen hij in 1969 uitkwam. Dit zijn alleszins foto's van een originele 1969-Honda (perfect gerestaureerd exemplaar) en zo wil ik hem graag bouwen (ook al omdat ik van deze restauratie perfecte referentiefoto's heb) :

BSmodels
16-11-2006, 22:20
moto's zijn niet echt mijn ding, ik denk ook niet dat ik ooit eentje ga modelbouwen maar ik ben heel nieuwsgierig hoe je zo'n kit maakt. Heb totaal geen idee hoe zo iets wordt opgebouwd.

Dus U hebt wederom mijn waaaaaaaandacht

HF_INTEGRALE
17-11-2006, 00:08
En Edouard Bracame [Ed La Poignée voor de vrienden] zag dat het goed was ... :Offtopic:

Ik blijf dit hier zeker volgen !

Regards,
555

Mario
17-11-2006, 09:28
En Edouard Bracame [Ed La Poignée voor de vrienden] zag dat het goed was ... :Offtopic:


Denk dat er hier maar weinigen kunnen volgen. :D

MFahrer
17-11-2006, 10:46
Denk dat er hier maar weinigen kunnen volgen. :D

Er gaan er meer kunnen volgen dan je denkt!!!! :)


Prachtig project guy!

G.

Sennake
17-11-2006, 17:35
Er gaan er meer kunnen volgen dan je denkt!!!! :)

http://www.demonsetmerveilles.fr/news/images/VP18L.jpg

Dat denk ik ook. Eerelijk gezegd heb ik de strips van Joe Bar Team nog niet zo lang geleden aangeschaft (ik mis trouwens deel 6 nog) en ik vind ze echt geweldig. De strips van de hand van "'Bar2" zelf vind ik wel veruit het leukst getekend. Die met die jongere gasten vind ik iets minder geslaagd.

Misschien is het "Ed Vollegas" wel die me de stap naar de bouw van deze Honda doen zetten heeft. Hoe langer ik er over nadenk, hoe plausibeler deze uitleg wordt...

Sennake
22-11-2006, 11:07
Ivm de carburatoren. Water is altijd een gevaar. Hoe grondig je ook probeert te drogen. Ik laat ze meestal een nachtje liggen omdat ik ook al enkele keren zelfs water ben tegengekomen tijdens primer en laklagen. ;)

Ondertussen heb ik al heel wat avonturen beleefd met deze motor, die ik jullie zeker niet wil onthouden.

Eerst die luchtfilterkast. Na enkele uurtjes remolie-bad was alle verf (die nog niet eens droog was toen het onderdeel de remolie invloog) er gemakkelijk afgegaan. So far so good. Dus werd het onderdeel grondig ontvet en deze keer absoluut gedroogd. Geen water zou me nog pesten! En inderdaad, het spuiten in grondverf liep van een leien dakje. Nu het onderdeel nog voorzichtig in mijn spuitcabine zetten om te drogen, en daar ging het weer mis. 10 cm vóór de spuitcabine springt de luchtfilterkast van zijn steuntje af, en valt met natte verf en al in het vast tapijt. En hopla, daar ging hij weer de remolie in. Weer dezelfde cyclus van ontverven, ontvetten en drogen. Ik werd er moedeloos van. Bon, een derde keer grondlaag spuiten dus. Mijn witte primer van Tamiya was ondertussen al op dus ik greep naar die van Gunze Sangyo. Witte bus met witte dop. Ik begin te spuiten en wat merk ik? Dat is verdorie geen witte primer, daar zit grijze primer in! Moegestreden heb ik het daar maar bij gelaten en hoopte ik dat de goudverf voldoende dekking vertoonde om zowel over witte als grijze primer dezelfde tint te vertonen...

Na 24 uur drogen ben ik dan beginnen met de gouden laklaag te zetten. En inderdaad is er geen verschil te zien tussen witte en grijze primer. Ne mens mag ook al eens chance hebben eh :)

Na nog eens 24 uur drogen en een vergelijking van de gouden laklaag en de referentiefoto's was ik niet echt tevreden over de kleur. Er ontbrak iets aan. De echte motor ziet er meer oranje uit, maar toch met een gouden ondertoon. "Als ik nu eens clear orange over het goud zou zetten" dacht ik. Dus met een penseeltje heb ik wat clear orange op de voorvork gezet waar later de verf verwijderd moet worden, en dat resultaat stond me aan.

Dus heb ik mijn airbrush gevuld met clear orange en ben ik beginnen te spuiten. Het resultaat was erg goed, alleen jammer dat de benzinetank een haartje vertoonde, wat ik wou verwijderen met een pincetje, waarbij ik jammer genoeg de onderliggende goudlaag beroerde zodat ik met geen enkele mogelijkheid het vlekje nog kon wegwerken. Dat is natuurlijk het probleem met een laklaag die uit 2 verschillende tinten samengesteld wordt : als de onderliggende laag een fout vertoont kan je met de bovenliggende laag geen verbeteringen meer aanbrengen...

Dus had ik 2 opties : ofwel de ganse boel in de remolie, ofwel eerst terug met goud een laag spuiten om daarna terug een clear orange laag te zetten.

Ik heb voor het laatste gekozen, maar omdat ik bang was dat de goudverf (Tamiya spuitbus) ongewenste reacties zou teweegbrengen met de clear orange laag (Tamiya enamel) heb ik voor alle zekerheid eerst terug een witte primerlaag gezet op de benzinetank. Die sloeg wel wat lichtbeige uit na het drogen, maar dat maakt niets uit omdat er weer een goudlaag over komt. De enige functie die de primer heeft bestaat erin ongewenste reacties tegen te houden. En dat blijkt gelukt te zijn want ondertussen staat die goudlaag er ook op en er zijn geen ongewenste reacties opgetreden.

Rest me nog een laag clear orange aan te brengen (die ik nu ook als spuitbus aangeschaft heb) en foto's te posten van mijn avonturen. En dan kan ik eindelijk verder met de bodyparts (decals aanbrengen, vernis, enz...)

Tot zover deze lezing.

Gulfie
22-11-2006, 12:11
Het evangelie volgens ....

Kijk Guy, ik dacht dat ik de enige was die soms van die miserie had, maar blijkbaar dus niet. Als ge foto's post van uw werk, misschien ook een slapstick maken van hoe je het hoofd koel houdt!

Ben benieuwd naar het resultaat.

Sennake
22-11-2006, 12:39
Als ge foto's post van uw werk, misschien ook een slapstick maken van hoe je het hoofd koel houdt!

Daar heb ik een "feilloos" middel voor : gewoon de kit even laten voor wat het is en een andere beginnen. Maar... in dit geval is ook dat niet perfect verlopen. Ik ben namelijk begonnen aan de 1:12 Yamaha XV1600 Road Star van Tamiya

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_12/14080m.jpg

om me wat af te reageren, en daar zit ik al in het stadium van de vernislagen, waarbij de laatste laag iets te dik gespoten is zodat ik met van die "lopertjes" zit die onderaan ook nog luchtbelletjes vertonen. Goed doordrogen is hier de boodschap en later voorzichtig wegschuren.

Dus : weer maar een nieuw project aanpakken dan. De 1/6 Harley-Davidson FXE1200 Super Glide van Tamiya

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_06/16010m.jpg

deze keer. Niet echt een nieuw project, want het was de allereerste motor die ik ook gebouwd heb. Maar ik had het model ooit eens uitgestald in een vitrinekast, net onder de verlichting die zodanig warm werd dat er een deuk in de benzinetank gesmolten is. Die tank heb ik dus nu verwijderd, samen met de spatborden, om te repareren en te herspuiten. Dus werd de bluts opgevuld met Putty, mooi gladgeschuurd en in de primer gezet. Met als gevolg dat de contouren van de bijgewerkte bluts weer tevoorschijn komen. Terug schuren en bijwerken en weer schuren dus, en een nieuwe laag primer. De contouren zijn nog steeds zichtbaar, zij het wat minder duidelijk deze keer. En dus weer de ganse procedure opnieuw. Enfin, je snapt het : ik ben van pure miserie nog maar eens aan een ander project begonnen. Er moet toch eens iets goed gaan zonder miserie zeker!

En zo ben ik sinds eergisteren bezig aan de 1/12 Honda CR250R Motocrosser van Tamiya.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_12/14011m.jpg

Wat me hier opviel was dat de spaken van de velgen totaal niet realistisch overkomen. Ze zijn sowieso te dik en dan vertonen ze nog veel flash ook. In plaats van ze proberen te ondoen van hun flash en ze wat dunner te schuren heb ik beslist om ze gewoon weg te snijden en te vervangen door metalen spaken. Ondertussen zijn ze alle 72 vervangen en ik moet zeggen dat ik tevreden ben over het resultaat. Maar meer hierover zal ik vertellen en tonen in een aparte thread over die Honda. Hier gaat het eigenlijk alleen over de tegenslagen die ik in het CB750 project al tegengekomen ben (en aanverwanten).

Is er dan geen goed nieuws? Toch wel : de tank van de CB750 staat al terug in het goud, de tank van de Harley staat eindelijk in een grondlaag zonder dat de bijgewerkte bluts nog sporen vertoont, en de lopertjes aan de Yamaha onderdelen zijn zo goed als opgedroogd zodat er enkel nog de luchtbelletjes weggeschuurd moeten worden. En de velgen van de motocrosser zien er geweldig uit, zo geweldig zelfs dat ik overweeg om ook de 1:6 velgen van de CB750 op dezelfde manier te doen...

Mario
22-11-2006, 12:49
Ik stel me vragen omtrent uw smaak : choppers, Harleys... :rolleyes:

Dat kunt ge toch moeilijk moto's noemen hé. :D

Je kan beter de Kwak zescilinder van Tamiya op 1/6 maken dan !:+

BSmodels
22-11-2006, 21:28
ik dacht dat ik de enige was die soms van die miserie had, maar blijkbaar dus niet.


geloof me Tom iedereen maakt da mee. Ik heb hier een modeleke staan dat voor 95 % was afgewerkt en ge wilt echt niet weten wat er met die laatste 5 % gebeurd is......


@Sennake: :worship: :worship: gij zijt een doorbijterke hé

positieve aan deze zaak: de stockpile daalt goed :D :D :D

Guido
22-11-2006, 23:01
een waar modelbouwfabriekske... :D

Tegenslagen zijn er om overwonnen te worden en om van te leren. ;)

Nismo
22-11-2006, 23:30
En nu reclame..................

Weldra opening Motorhandel Sennake


Zelfs bij de beste kan het al eens fout lopen .

Sennake
02-12-2006, 17:24
We hebben weer eens wat verder gedaan. Niet zoveel avonturen deze keer, eindelijk is het spuitwerk gelukt. Hieronder wat foto's van de gespoten onderdelen in goudkleur, daarna dezelfde onderdelen die na droging overspoten zijn met clear orange.

Sennake
02-12-2006, 17:26
En hier dus mét clear orange :

Gulfie
03-12-2006, 14:25
Dat geeft echt goed ... ben benieuwd hoe het zal zijn als het gaat blinken!

Dominique
03-12-2006, 15:11
Dat geeft een geweldig effect, zeg.
Toppie!

Sennake
23-12-2006, 01:12
De kerstvakantie is begonnen en dus kunnen we weer wat verderbouwen. Ondertussen zijn de voornaamste onderdelen voorzien van decals en daarna werden er 2 lagen vernis op gezet. Ik zou er een derde laag kunnen opzetten, maar ik zie er niet direct de meerwaarde van in, dus ga ik het hier bij laten.

Guido
23-12-2006, 02:36
Ik zou er toch nog een derde laag opzetten... :+ :D just kiddin'

Ziet er zeer mooi uit!

MFahrer
23-12-2006, 12:18
Die combinatie zilver en bright komt echt super uit hé! Miljaar! Zeker met de vernis op... het zien er zo bijna echte stukken uit!

G.

Nismo
23-12-2006, 16:17
Wat een prachtig spuitwerk. :applaus:

Sennake
25-12-2006, 21:24
Nu alle goudkleurige spuitwerk achter de rug is, ben ik begonnen aan het monteren van de voorvork. Eerst worden de afdichtingsringen boven de rubberen moffen bekleed met bare metal folie. Daarna worden ook de moffen zelf aangebracht aan beide armen van de vork, omdat ze achteraf niet meer gemonteerd kunnen worden. Ik rol ze wat omhoog en kleef ze vast met wat masking tape, om de onderste armen later te kunnen spuiten. Die moeten namelijk in 2 helften tegen de onderzijde van de voorvork gekleefd worden, en het is gewoonweg onmogelijk om de voorgespoten delen zonder zichtbare naad aaneen te kleven. Ik verkies dus om ze te monteren, daarna de naden weg te schuren, om ze tenslotte ter plaatse te spuiten.

Op de eerste foto zie je hoe ik de rubberen moffen "opgestroopt" heb en ze in die positie vastgeplakt heb. Je ziet ook hoe ik de zilververf van de voorgespoten onderdelen weggeschuurd heb om de naden glad te schuren.

Op de tweede foto zie je hoe ik de reeds afgewerkte onderdelen afgedekt heb met een plastic zakje, zodat alleen de te spuiten onderdelen nog naar buiten steken.

Hierna werden de onderste vorkbenen gespoten met Tamiya TS-30, waarna ik alle afplakwerk verwijderd heb en de koplamp gedryfit heb. Dat kan je zien op foto's 3 en 4.

Wordt vervolgd!

Guido
25-12-2006, 22:45
"ich kom dees week es lette menneman", want dit wil ik eens van kortbij gezien hebben. ;) :D

Gulfie
25-12-2006, 23:42
Perfect is een understatement!

Dominique
26-12-2006, 00:45
Ge moet stoppen met zo dikwijls te posten, Guy.
Seffes zitten we zonder superlatieven.

Perfect, jong, perfect! :worship:

Nismo
26-12-2006, 01:51
Ge moet stoppen met zo dikwijls te posten, Guy.
Seffes zitten we zonder superlatieven.

Perfect, jong, perfect! :worship:


Zonder woorden. :drewl:

Sennake
26-12-2006, 02:42
Ge moet stoppen met zo dikwijls te posten, Guy.
Seffes zitten we zonder superlatieven.

Oei, dan zal ik deze foto's maar niet posten zeker?

Guido
26-12-2006, 03:29
Zit dat spatbord zo in de doos?

Sennake
26-12-2006, 11:05
Zit dat spatbord zo in de doos?

Ja, dat is zelfs een echt metalen spatbord.

Lester
26-12-2006, 13:04
Sjiek Guy, moest je niet weten dat het hier over modelbouw gaat dan zou je denken dat het echte onderdelen zijn.
Prachtig!!!
Ik heb ook nog een vraagje: kan je die bare metalfolie ook in bochten plooien? Bvb voor rond de ramen? Die Ferrari Dino van mij moest raamkozijnen hebben in chrome maar omdat ik daar geen ervaring mee heb zijn ze in het zwart gespoten.

Groeten, Johan

Sennake
26-12-2006, 13:46
Ik heb ook nog een vraagje: kan je die bare metalfolie ook in bochten plooien? Bvb voor rond de ramen?

Absoluut. Het materiaal is flinterdun en zelfklevend.

Guido
26-12-2006, 14:30
Ja, dat is zelfs een echt metalen spatbord.

amai, sjieke dinges!

Nismo
27-12-2006, 00:21
"ich kom dees week es lette menneman", want dit wil ik eens van kortbij gezien hebben. ;) :D

Awel, ik mag zeggen dat ik hem vandaag van dichtbij heb gezien, en ik ben nog steeds sprakeloos. :drewl:

MFahrer
27-12-2006, 11:21
Weet je wat ik denk? Dat de Guy daar gewoon in zijn tuinkot stiekem zo'n echte volledig gerestaureerde CB750 aant uiteenvijzen is en hij ons stukje voor stukje toont om ons te doen geloven dat hij een schaalmodelleke aan't bouwen is!!!!

Milj$$$rde... dat ziet er echt uit!!!

G.

Gèrre
27-12-2006, 12:49
Weet je wat ik denk? Dat de Guy daar gewoon in zijn tuinkot stiekem zo'n echte volledig gerestaureerde CB750 aant uiteenvijzen is en hij ons stukje voor stukje toont om ons te doen geloven dat hij een schaalmodelleke aan't bouwen is!!!!

Milj$$$rde... dat ziet er echt uit!!!

G.

dan bezit hij toch wel een zeer goede techniek van foto's nemen om ons op die manier in de maling te nemen :applaus:

Guido
27-12-2006, 18:09
Weet je wat ik denk? Dat de Guy daar gewoon in zijn tuinkot stiekem zo'n echte volledig gerestaureerde CB750 aant uiteenvijzen is en hij ons stukje voor stukje toont om ons te doen geloven dat hij een schaalmodelleke aan't bouwen is!!!!

Milj$$$rde... dat ziet er echt uit!!!

G.

Ik weet wat er aan de hand is. Guy en ik hebben vorige vergadering afgesproken van geen echte modelbouw meer te doen, maar enkel nog virtuele. Dat wil zeggen dat we foto's nemen van de sprue en die dan met photoshop bewerken tot een virtueel model dat er echt uitziet. Dus alles wat je hier ziet, bestaat eigenlijk alleen maar op het scherm... :D :D :+

Flame
27-12-2006, 18:33
Jaja en wij maar denken amaai die mannen ken er wat van:no: , en ons bedotten mee echte foto's:+ :bye:

BSmodels
27-12-2006, 18:56
zeg zo een vraagskes tussendoor, ge zijt toch niet vergeten om er olie in te doen hé, kwestie van het wat echter te laten lijken :D :D :D

Het is eigenlijk niet te doen en er moet nog zoveel komen.......

:applaus:

Sennake
04-01-2007, 23:42
Nu de Yamaha klaar is heb ik de draad weer opgepikt met de Honda.

Ik was gestopt bij de voorvork omdat het stuur (dat reeds verchroomd in de kit zat) nergens op trok : het chroom was zeer mooi, daar niet van, maar het onderdeel vertoonde een enorme braam die gewoon meeverchroomd was en dat kon echt niet. Dus werd het stuur in de javel gesmeten om te ontchromen, en werd externe hulp ingeroepen (Huudo voor de vrienden) om we wat te helpen bij het Alclad spuiten. Ik heb eerst een enamel laag blinkend zwart aangebracht, na droging flink opgepoetst met Tamiya Polish Compound, en daarna heeft Huudo met mijn airbrush en Alclad een perfecte demonstratie gegeven hoe dit fantastische product aangebracht wordt. Bedankt Huudo!

Nadat het stuur klaar was heb ik ook de meters gemonteerd. De naalden zijn aparte onderdelen, en ze waren eigenlijk wat te dik, dus ik heb ze wat afgeslankt. Ook de lampjes die op de meters zitten werden toegevoegd omdat de kit ze gewoon meebedrukt had op de decals. Dus heb ik aluminium schijfjes uitgestanst met de punch 'n die set, ze op hun plaats gekleefd en geschilderd met Clear red, orange en blue. Ziet er heel wat beter uit vind ik.

Hier al wat foto's van wat hierboven beschreven staat.

Sennake
04-01-2007, 23:50
Dan waren de carburatoren aan de beurt. Elke carburator bestaat uit maar liefst 4 onderdelen, en hier begin ik het duidelijk te zien dat deze kit de allereerste Tamiya motor kit aller tijden is : de wereldvermaarde Tamiya pasnauwkeurigheid is hier ver te zoeken. Dat ligt niet alleen aan het feit dat deze kit de eerste in zijn soort was, maar ook aan het feit dat mijn kit een heruitgave is, dus alle onderdelen worden gegoten in dezelfde mallen van destijds en daar komt sleet op. Resultaat : enorm veel bramen en flash om te verwijderen. Elk deeltje kost veel tijd om "op te kuisen" en bij zo'n kit met ettelijke honderden onderdelen begint dit op den duur frustrerend te werken. Het gaat dus tergend langzaam vooruit, ook al werk ik elke vakantiedag van 6 uur 's morgens tot 2 uur 's nachts. De foto's hieronder van de carburatoren zijn dan ook het schamele resultaat van een ganse dag werk (van 20 uur!). Ik heb er wel de spanbanden aan toegevoegd in bare metal folie, en de sluitingen onderaan waar ze vastgeschroefd worden heb ik gemaakt van minuscule stukjes aluminium. De metalen onderdelen werden ook voorzien van een wash met X-19 smoke, en de luchtfilterkast werd opgevuld met wat mousse om een luchtfilter te simuleren...

Loeten
04-01-2007, 23:52
Het duurt misschien lang, maar je hebt wel een prachtig resultaat he. Ik heb ook al ondervonden dat je door rustig en nauwkeurig werken, wat vaak extra traag gaat, je de beste resultaten bekomt !

Grtzzz

Sennake
04-01-2007, 23:58
Eens de carburatoren klaar zijn, is het tijd om het motorblok te beginnen bouwen. De grootte van de motor op 1:6 is nogal ongewoon, en hij wordt dan ook samengesteld uit meerdere dozijnen onderdelen. Dat betekent jammer genoeg weeral evenveel onderdelen ontdoen van bramen en gietnaden, sinkmarks en weet ik wat nog meer. Om er moedeloos van te worden. Maar goed, na weer een ganse dag werken heb ik toch iets wat op een motorblok gelijkt bijeen geplakt gekregen. Ter controle werd het carburator-deel eens gepast en dat ging vlekkeloos.

Het motorblok werd gespoten en terzijde gelegd om te drogen. Daarna neem ik het achterste spatbord ter hand en worden eerst de stukjes die afgeknipt werden gecamoufleerd met BMF. Daarna werd de steun voor de nummerplaat en het achterlicht vastgekleefd met epoxy 2-componentenlijm. De nummerplaat werd ook al gespoten en ligt te drogen (het wordt een Californische nummerplaat). Ook de grote motorsteun werd compleet gemonteerd en in blinkend zwart gespoten. Die ligt nu ook te drogen, reden waarom ik er geen foto van heb. Maar die volgt nog, beloofd.

Gulfie
05-01-2007, 00:42
Ja Guy ... ik weet waar je over babbelt op deze schaal. Hoe meer onderdelen, hoe meer werk en hoe langzamer het vooruit gaat. Zeker met die re-releases ... Enkel voor de motor van de Porsche 910 op 1/12 heb ik 150 uur nodig gehad. OK, die is ook wel in super detailé gemaakt, maar uw werk moet hier niet onder doen. Nice job!

Trouwens ... je versie van de spanbanden voor de aanzuigleidingen in BMF zijn fantastisch goed gelukt.

Guido
05-01-2007, 00:52
Bedankt Huudo!



U bent van harte welkom. ;)

Het ziet er inderdaad zeer goed uit! Ook de stuurbevestiging is geweldig goed gelukt. Ben al benieuwd naar de rest van de chroom onderdelen.

Dus ik mag aannemen dat de onderdelen ondertussen ook gevernist zijn?

Sennake
05-01-2007, 01:35
U bent van harte welkom. ;)

Het ziet er inderdaad zeer goed uit! Ook de stuurbevestiging is geweldig goed gelukt. Ben al benieuwd naar de rest van de chroom onderdelen.

Dus ik mag aannemen dat de onderdelen ondertussen ook gevernist zijn?

Neen, ik heb ze met latex handschoenen vastgenomen om te schilderen.

Dominique
05-01-2007, 01:40
Neen, ik heb ze met latex handschoenen vastgenomen om te schilderen.

Ik zou toch aanraden om ze te vernissen. Ik heb het al voorgehad dat de chroom lost door veelvuldige manipulatie van een onderdeel, zelfs met latex handschoenen. Effe in de Johnson Klear, en laten uitlekken. Meestal is dat meer dan genoeg.

Sennake
05-01-2007, 01:55
Ik zou toch aanraden om ze te vernissen. Ik heb het al voorgehad dat de chroom lost door veelvuldige manipulatie van een onderdeel, zelfs met latex handschoenen. Effe in de Johnson Klear, en laten uitlekken. Meestal is dat meer dan genoeg.

Ik durf niet goed meer. We hebben jouw Johnson clear gebruikt toen Huudo hier was en het onderdeel werd er helemaal mat van. Misschien hebben we het pas gespoten onderdeel niet lang genoeg laten drogen, alhoewel het droog genoeg was om het proper te wrijven. Daarom weet ik nu niet hoe lang ik hiet moet laten drogen vooraleer de Johnson clear veilig is. Bovendien is het enige onderdeel van de Honda dat met Alclad gespoten is, het stuur, en dat hoef ik niet meer aan te raken.

Dominique
05-01-2007, 02:09
Daarom weet ik nu niet hoe lang ik hiet moet laten drogen vooraleer de Johnson clear veilig is.

Meestal wacht ik wel 24 uur vooraleer ik überhaupt met die onderdelen iets doe. Het is zo dat Alclad op enkele minuten volledig droog zou moeten zijn, maar ik heb die grap ook al meegemaakt. Daarom... ;)

Sennake
05-01-2007, 17:40
Wat ik ook wel dikwijls doe, is het camoufleren van afgeknipte stukjes van verchroomde onderdelen, op voorwaarde dat het onderdeel zelf geen onvolmaaktheden of gietnaden vertoont. In dat geval is het eenvoudiger dan ontchromen en alcladden.

Omdat ik dat al regelmatig gedaan heb en er misschien mensen die wel eens willen weten hoe dat in zijn werk gaat, zal ik hier een kleine tutorial maken:

Stap 1 : het verchroomde onderdeel wordt van de gietboom afgeknipt met een tangetje, zodat er een stukje overschiet.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/motorcycles/1969_honda_cb_750_four/opbouw/1969_honda_cb750four_37.jpg

Stap 2 : het overtollig stukje wordt voorzichtig weggesneden met een modelbouwmesje, en vervolgens wordt de omgeving van het blank gemaakte plastic gladgeschuurd om geen bruuske overgangen te verkrijgen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/motorcycles/1969_honda_cb_750_four/opbouw/1969_honda_cb750four_38.jpg

Stap 3 : dit is de belangrijkste stap omdat het het verschil uitmaakt tussen een goede en een slechte reparatie. Je moet uitmaken welk deel je gaat afdekken met BMF zodat de grenzen, de overgang van BMF naar origineel verchroomd plastic zeg maar, zo weinig mogelijk zichtbaar zijn. In dit geval heb ik ervoor gekozen om de breedte van het stuk gelijk te nemen aan de breedte van de "drempel" van het onderdeel, en de lengte wordt zodanig gekozen dat het stuk precies past tussen de twee verdikkingen van het onderdeel.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/motorcycles/1969_honda_cb_750_four/opbouw/1969_honda_cb750four_39.jpg

Stap 4 : het BMF wordt zeer goed aangedrukt en tegen het onderdeel aangewreven, tot het als het ware één geheel vormt met het origineel onderdeel. Ik moet erbij zeggen dat ik blijkbaar een beetje te enthousiast tewerk gegaan ben bij het wegschuren, zodat er een minimaal deukje in mijn onderdeel zit, maar in werkelijkheid zie je daar helemaal niets van. De macrolens vergroot dit tot enorme proporties. Maar dan zie je tenminste wat ik bedoel eh.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/motorcycles/1969_honda_cb_750_four/opbouw/1969_honda_cb750four_40.jpg

Gèrre
05-01-2007, 18:25
handige tips :) dank u sennake voor deze tutorial is echt handig.

Sennake
07-01-2007, 16:05
Weer een update.

Ik ben begonnen aan de bouw van het frame. Dat was een heel avontuur! Het bestaat uit drie grote onderdelen, die elk enorm veel sinkmarks en gietnaden vertonen. Ook is het zo dat de gietmallen blijkbaar zodanig versleten zijn dat de twee helften niet meer exact op elkaar passen zodat het frame bestaat uit halve buizen die ook niet perfect op elkaar passen. Dus moet je het overtollige materiaal aan beide zijden wegschuren en daarna proberen om terug een aanvaardbaar rond profiel te schuren in de buizen van het frame. Niet eenvoudig. Enfin, om samen te vatten : ik heb een volledige dag gewerkt om de drie samenstellende onderdelen spuitklaar te krijgen...

(Foto 1)

Ook de achterste vork werd op dezelfde manier geprepareerd. Het was de bedoeling om dit onderdeel dezelfde dag klaar te krijgen als het frame, maar toen ik om 2 uur 's nachts pas klaar was met dat verwenste frame, ben ik toch maar gaan slapen en heb ik de achterste vork 's anderendaags gedaan...

(Foto 2)

Meteen na het beëindigen van de achtervork heb ik het samen met het frame in grijze primer gespoten. Dat is nodig voor twee redenen : ten eerste om een betere hechting te bekomen van de zwarte laklaag, maar ten tweede ook om beter te kunnen zien waar je al gespoten hebt en waar niet, want een zwart frame zwart spuiten is qua zichtbaarheid niet direct ideaal te noemen...

(Foto 3)

Na droging van de grondlaag werden er vervolgens twee laklagen aangebracht. Het ziet er gelukkig allemaal goed uit, en er zijn geen sporen meer te zien van het slopende schuurwerk. Oef, die horde is weeral genomen...

(Foto 4)

(Foto 5)

Sennake
07-01-2007, 16:06
Het achterspatbord werd gemaskeerd en gespoten in semi-gloss black, en na droging werd het onderdeel gedryfit in het frame :

(Foto 1)

(Foto 2)

De avonturen van de nummerplaat dan. Ik was initiëel van plan om de Japanse nummerplaat die in de kit zit links te laten liggen, en dus de Californische nummerplaat te gebruiken. Dat strookt dus wel niet helemaal met de kilometerteller die "km/hr" aanduidt, iets wat ze in de States zeker niet kennen (en in Japan wel??) maar goed, het kan altijd een uit Europa ingevoerde Honda zijn die in Californië rondrijdt. Dus werd de nummerplaat in TS-15 blauw gespoten en voorzien van gele letters (matgeel, aangebracht met penseel). Daarna wordt toch alles in glansvernis gezet dus dat maakt niet zoveel uit.

(Foto 3)

Maar daar liep het mis : ik gebruikte voor het eerst een nieuwe vernis van Gunze Sangyo, die naast de vertrouwde B-501 nu ook een grotere spuitbus uitgebracht heeft met nr B-513. Ik hoopte dat de samenstelling dezelfde was, en spoot in alle vertrouwen de vernis op de nummerplaat; eerst een mistlaag, daarna een wet coat. De mistlaag was geen probleem, maar de tweede laag was er duidelijk teveel aan: de gele verf begon helemaal bijeen te krimpen en zag er niet meer uit. Dit was het moment om er vooral niet aan te komen en rustig af te wachten. Na een dag drogen heb ik dan de verrimpelde letters gladgeschuurd en er terug een nieuwe gele laag over gezet. Maar omdat ik het niet meer 100% vertrouw heb ik voor alle zekerheid ook de Japanse nummerplaat klaargemaakt voor de definitieve vernislaag. Ik zal ze allebei met B-501 spuiten, en de plaat die het er beste uitziet zal mijn voorkeur wegdragen. Wat denken jullie? Welke ziet er het leukste uit?

(Foto 4)

Sennake
07-01-2007, 16:06
Wat heb ik verder nog allemaal uitgevreten? Wel, ik heb de motorsteun gespoten,

(Foto 1)

de motor verder afgewerkt en voorzien van een lichte wash (ik wil eigenlijk dat hij er uitziet als een motor die niet meer splinternieuw is maar die wel goed onderhouden en gepoetst is),

(Foto 2)

(Foto 3)

en de benzinetank verder afgewerkt :

(Foto 4)

(Foto 5)

Zit ik hier naar mijn foto's te kijken, en kom ik tot de belachelijke vaststelling dat ik het Honda-logo gewoon ondersteboven op de motor bevestigd heb aan de rechterzijde :o

Het euvel is ondertussen gelukkig wel al verholpen.

Flame
07-01-2007, 16:23
Knappe dinges,moeilijk te onder scheiden van het echte of dat het modelbouw is super:worship: :applaus:

Guido
07-01-2007, 16:30
ivm de nummerplaten. Ik denk niet dat de B-513 de schuldige is, maar wel de gele (enamel?) verf en dat er daar een reactie mee geweest is. Welke de leukste is? Ik heb geen voorkeur, gezien geen van beide me echt aanspreken. Dus, ik zou de Japanse gebruiken als alles aan de moto er "strak" moet uitzien. Ik zou de Californische gebruiken als het er allemaal een beetje gebruikt gaat uitzien op het einde. Voor op een wedstrijd is dan weer de Japanse versie aan te raden, aangezien ik denk dat juryleden de Californische gaan interpreteren als "beetje geknoeid aan de nummerplaat", tenzij dat de motor zodanig geweathered wordt dat alles er versleten uit ziet, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is. Na deze overdenking: doe de Japanse maar. ;)

Sennake
07-01-2007, 16:34
ivm de nummerplaten. Ik denk niet dat de B-513 de schuldige is, maar wel de gele (enamel?) verf en dat er daar een reactie mee geweest is.

Zeer zeker juist, my dear Watson. Maar daar staat tegenover dat de B-501 zelfs op enamel verf totaal niet reageert, dus die B-513 is toch niet zo goed als de B-501, mijn gedacht. Mogelijk ook daarom kost zo'n (klein) busje B-501 evenveel dan een (grote) bus B-513.

BSmodels
07-01-2007, 16:35
Maar daar liep het mis : ik gebruikte voor het eerst een nieuwe vernis van Gunze Sangyo, die naast de vertrouwde B-501 nu ook een grotere spuitbus uitgebracht heeft met nr B-513. Ik hoopte dat de samenstelling dezelfde was, en spoot in alle vertrouwen de vernis op de nummerplaat; eerst een mistlaag, daarna een wet coat. De mistlaag was geen probleem, maar de tweede laag was er duidelijk teveel aan: de gele verf begon helemaal bijeen te krimpen en zag er niet meer uit. Dit was het moment om er vooral niet aan te komen en rustig af te wachten. Na een dag drogen heb ik dan de verrimpelde letters gladgeschuurd en er terug een nieuwe gele laag over gezet. Maar omdat ik het niet meer 100% vertrouw heb ik voor alle zekerheid ook de Japanse nummerplaat klaargemaakt voor de definitieve vernislaag. Ik zal ze allebei met B-501 spuiten, en de plaat die het er beste uitziet zal mijn voorkeur wegdragen. Wat denken jullie? Welke ziet er het leukste uit?

oei, oei, laat ons hopen dat de samenstelling van de nieuwe busjes B-501 dan ook niet veranderd is....

voor de nummerplaat zou ik de Japanse nemen, ze ziet er iets strakker uit en de "750" is wel leuk, net zoals de 750 op de kilometerteller ;)

BSmodels
07-01-2007, 16:38
Zit ik hier naar mijn foto's te kijken, en kom ik tot de belachelijke vaststelling dat ik het Honda-logo gewoon ondersteboven op de motor bevestigd heb aan de rechterzijde :o

zolang de banden maar in de goeie richting staan ;) :D

Sennake
16-01-2007, 11:36
Ik ben ondertussen volop bezig het vervangen van de plastic spaken van de wielen door metalen exemplaren. Ik heb er meteen van geprofiteerd om er een tutorial (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14825) over te schrijven, dus is het nogal zinloos om de foto's hier ook nog eens te plaatsen. Commentaar en/of vragen kan je natuurlijk wel hier stellen indien gewenst.

Sennake
17-01-2007, 19:26
Na het voltooien van de andere helft van het wiel, en het monteren van de band ziet het er zo uit:

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/motorcycles/1969_honda_cb_750_four/opbouw/1969_honda_cb750four_66.jpg

Guido
17-01-2007, 20:00
Prachtig!!

Gulfie
18-01-2007, 09:39
Wat ge zelf gezegd hebt kan ook makkelijk tegen u gebruikt worden ... wel heel erg makkelijk en goedkoop als je hier een foto van een echt wiel afbeeld en zegt dat het een model is!

:+ :p :drewl:

Sennake
22-01-2007, 21:27
Ik heb het nieuwe voorwiel eens naast hetzelfde wiel gelegd van een ouder Honda CB750 Four model dat ik een jaar of 20 geleden gebouwd heb. Links op de twee eerste foto's het onbewerkte wiel, rechts het wiel met de vervangen spaken. Maar dat had je (hopelijk) zelf ook al opgemerkt.

Op de derde foto liggen de afgewerkte wielen bijeen. Vier volle avonden werk hebben tot dit resultaat geleid. Een werk van lange duur, maar ik vind het de moeite waard...

Sennake
22-01-2007, 21:27
Vervolgens heb ik enkele onderdelen voorbereid die ik nodig ga hebben bij de definitieve montage van de motor.

Eerst heb ik de onderzijde van het zadel in het semigloss black gespoten. Het zadel zelf moet ik nog in de juiste kleur zetten.

De vier uitlaten die uit verchroomde onderdelen samengesteld moeten worden vertoonden veel te veel flash om rechtstreeks uit de doos te kunnen gebruiken. Bovendien bestaat elke uitlaat uit drie delen die samengekleefd moeten worden, en de kleefnaden zullen altijd zichtbaar blijven, hoe nauwkeurig je ook werkt. Dus moet ik ze na montage spuiten met Alclad. Ik heb ze dus een bad gegeven van javelwater, mooi gladgeschuurd, in grondlaag gespoten en daarna in gloss black enamel verf gespoten. Ik laat ze nu een week drogen en daarna gaan er ettelijke lagen Alclad over. Op de foto zie je 1 van de 4 zwart gespoten uitlaten.

Zelfde verhaal voor de voorste schijfrem, die er veel te plastic-achtig uitzag ondanks dat hij verchroomd was. Bovendien vertoonde ook deze rem vrij veel flash en gietnaden. De javel in ermee dus en gladschuren. Daarna is hij eveneens in grondlaag en blinkend zwart gespoten. Alclad-behandeling volgt.

De ketting bestaat uit drie delen: het tandwiel, het grootste deel van de ketting waar het achterste tandwiel aan vastgegoten zit en de voorste bocht van de ketting die toelaat dat het grote tandwiel op zijn plaats gelijmd wordt waarna de ketting afgesloten wordt. Ik heb eerst alle onderdelen afzonderlijk in de basiskleur gespoten, daarna alles samengebouwd en vervolgens alles voorzien van een wash met X-19 smoke gevolgd door een drybrushing met chrome silver.

Sennake
22-01-2007, 21:27
Ik heb ook al werk gemaakt van de behuizing van de batterij. Ik heb de referentiefoto's eens een beetje bestudeerd en de electrische bedrading nagebouwd. Daarbij tracht ik altijd voor ogen te houden dat het beter is om wat draden weg te laten dan ze allemaal na te bouwen en het geheel te overladen. "If it looks right, it is right" is hier het motto. Er zal dus hier en daar wel een draadje ontbreken als je de vergelijking maakt met het origineel, maar het belangrijkste is dat het er leuk uitziet. En bovendien... het is nog niet af.

De achterste schokdempers zijn ook al klaar, en ik kom tot de vervelende vaststelling da ik vergeten ben van ze te fotograferen vooraleer ik ze gemonteerd heb. Daarom deze twee foto's van het kader met de opgebouwde schokdempers erop. Dan kan je meteen ook de reeds aangebrachte achterbrug zien.

Wordt vervolgd!

Dominique
22-01-2007, 22:48
It looks right, allright.

bartmotte
23-01-2007, 01:19
Uw werk is ongeloofelijk realistisch...
Uw ketting...is net een echte ketting, gewoon niet te doen hoe jij met verf de echte kleurtinten in een stukje plastiek krijgt, chapeau voor je resultaten, en ook je geduld dat nodig is om dit niveau te halen.

bart

Gulfie
23-01-2007, 09:43
Schoon Guy, echt schoon, maar misschien toch een puntje van kritiek ... of u een beetje opnaaien, 't is zoals ge het noemen wilt. Gaat ge ook de bedrading voor de verlichting toevoegen, of gaat die achteraan via de binnenzijde van het spatbord?

De bedrading van de ontsteking is in ieder geval top! :applaus: Zit die meegeleverd in de kit of hebt ge in uw klein bakskes moeten zoeken?

Mario
23-01-2007, 10:58
Wat heb ik verder nog allemaal uitgevreten? Wel, ik heb de motorsteun gespoten,


"Middenbok" is het schoon Vlaamsch woord daarvoor.
Voor de rest enkel bewondering.

Sennake
23-01-2007, 11:49
Gaat ge ook de bedrading voor de verlichting toevoegen, of gaat die achteraan via de binnenzijde van het spatbord?

Wat ik kan zien op de referentiefoto's voer ik uit, wat ik niet kan zien ga ik niet proberen uit te vinden omdat het dan per definitie gaat om bedrading die in het echt ook niet zichtbaar is. Welke bedrading ik nu precies wél aanbreng en welke niet, zou ik bij God niet weten. Ik modelleer wat ik zie zonder echt te weten waarvoor welke draad nu juist dient :o

Wat de verlichting dus betreft, om rechtstreeks op je vraag te antwoorden, veronderstel ik dat je het achterlicht bedoelt. Ik zal eens kijken of er op de foto's ergens draadjes zichtbaar zijn en indien ja, bouw ik ze na. Zo heb ik bv gisteren wel al de bedrading van de claxon toegevoegd. Foto's hiervan volgen nog.

De bedrading van de ontsteking is in ieder geval top! Zit die meegeleverd in de kit of hebt ge in uw klein bakskes moeten zoeken?

Dat heb ik allemaal moeten zoeken in mijn klein bakkes ... euh ik bedoel bakske.

Sennake
23-01-2007, 11:51
"Middenbok" is het schoon Vlaamsch woord daarvoor.

Dat weten we ook alweer zie. Bedankt Mario. Maar noem jij dat dan ook zo in het ABT (Algemeen Beschaafd Turnhouts)?

Bart.Vandecavey
23-01-2007, 12:10
"If it looks right, it is right" is hier het motto. Er zal dus hier en daar wel een draadje ontbreken als je de vergelijking maakt met het origineel, maar het belangrijkste is dat het er leuk uitziet. En bovendien... het is nog niet af.


Guy dan zul je hem wel niet gestart krijgen hoor... :gas:

Sennake
23-01-2007, 23:13
Tot nu toe heb je nog niets anders gezien dan allemaal afzonderlijk gebouwde onderdelen. Hoog tijd dus om een begin te maken van de samenbouw!

Het frame werd dus ter hand genomen, en de motor werd erin opgehangen met 6 bevestigingspunten. Ook de carburators werden aan de motor vastgemaakt eens de motor zelf op zijn plaats zat. Vervolgens zijn de bougiekabels aangesloten en werden de kabels van de carburators naar het gaspedaal aangesloten. De claxon werd bevestigd en voorzien van bekabeling.

Daarna werd het achterwiel, de ketting en de achterrem in de achtervork bevestigd. De achterrem is een trommelrem en als je op het rempedaal drukt beweegt het ganse remmechanisme echt!

Tenslotte werd ook de voorvork al aan het frame vastgemaakt. Het voorwiel kan er voorlopig nog niet in omdat de voorste schijfrem nog in Alclad gespoten moet worden en dat kan pas als de blinkend zwarte enamel verf droog is...

Maar foto's kan ik al wel posten. Het model wordt zodanig groot dat ik het bijna al niet meer op een neutrale achtergrond krijg! En stilaan komen we ook in de situatie waarin foto's meer zeggen dan worden, dus hier komen ze!

Sennake
23-01-2007, 23:13
En nog eens een serie van 5 foto's :

Guido
23-01-2007, 23:21
Begint er al als een echte "Tuf" uit te zien. :D

Sennake
23-01-2007, 23:32
Begint er al als een echte "Tuf" uit te zien. :D

Ja eh? Enneeuh... Guido... het is een.... HONDA! ;)

Gulfie
24-01-2007, 00:29
Vervolgens zijn de bougiekabels aangesloten en werden de kabels van de carburators naar het gaspedaal aangesloten. De claxon werd bevestigd en voorzien van bekabeling.


Ge bouwt teveel auto's ... gasPEDAAL!!!!

Voor de rest ... stuur ze op naar Honda, ze kunnen ze dan in hun museum cataloog zetten en NIEMAND zal zien dat het geen echte is!

Guido
24-01-2007, 00:46
Ja eh? Enneeuh... Guido... het is een.... HONDA! ;)

Ze Power of Dreams. :applaus:

Dominique
26-01-2007, 22:44
Ja eh? Enneeuh... Guido... het is een.... HONDA! ;)

Ne wa voor iet?

Chique dinges, Guy! Goe bezig.

Sennake
28-01-2007, 22:19
Nadat ik de voorste remschijf met Alclad gespoten heb en de detailschildering uitgevoerd heb, kan ik ze bevestigen aan het voorwiel, waarna het voorwiel in de voorvork geschroefd wordt. Nu staat de Honda tenminste al op 2 wielen.

Ook de gapende opening aan de linkerkant van de motor werd dichtgemaakt met het verchroomde deksel waaraan ook de versnellingspedaal bevestigd zit.

Daarna heb ik het zadel geschilderd en gedrybrushed met zwarte en grijze tinten. Het Honda logo werd er achteraan op aangebracht en het geheel werd gespoten met semigloss vernis. Daarna heb ik de onderste sierlijsten bekleed met BMF en heb ik de onderkant van het zadel aan het zadel gekleefd.

Sennake
28-01-2007, 22:20
Daarna heb ik de benzinetank en het zadel al eens gedryfit om te zien wat voor effect het geeft. Het begint er stilaan op te gelijken...

Ik heb vervolgend ook enkele detailfoto's genomen van de motor.

Sennake
28-01-2007, 22:20
Tenslotte heb ik de batterijkast vervolledigd en de batterij zelf gemonteerd. Ik heb er wel geen gedistilleerd water in gedaan.

Daarna werd de batterij in de batterijkast geplaatst en aangesloten.

Ik heb er ook nog een foto aan toegevoegd van de ondertussen met Alclad gespoten uitlaat (1 van de 4).

Gèrre
28-01-2007, 23:03
ziet er echt echt uit :)
dit is echt een streling voor het oog !

MFahrer
29-01-2007, 10:20
Dit...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=4825&d=1170014780

Is toch net echt!!!! Echter dan ik ooit een model gezien heb eigenlijk!!!

Echt hééél veel respect hoor!

G.

Sennake
10-02-2007, 21:34
Ik heb nog wat problemen gehad met de uitlaten. Ik had ze gespoten met Alclad, maar bij het monteren van de uitlaten ging het even mis zodat ze tot 2 maal toe verkeerd om gemonteerd werden. Nadat ik het probleem gelokaliseerd had, had ik de Alclad gespoten uitlaten al zodanig dikwijls vastgepakt dat de verf begint te lossen. Dus heb ik de uitlaten terug in bleekmiddel gestopt en opnieuw gespoten met gloss black enamel. Toen moesten ze weer een weekje drogen vooraleer ik ze terug met Alclad kon spuiten. Dat is ondertussen gebeurd, en de uitlaten staan er nu op de goeie manier op.

Ik heb de Honda verder afgewerkt en hij is eindelijk klaar. De foto's van het afgewerkte model vind je hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=201856#post201856).

Enjoy!