PDA

View Full Version : Customizing a Die-cast in 1/18


Guido
15-11-2006, 22:19
Vrienden van de modelbouw! (en die van de poëzie ook natuurlijk)

Retteketet, retteketet, rettekerettekeretteketet,
de'n huudo heeft zich weer aan de plektafel gezet!

Met het rally en raceseizoen achter de rug,
is het weer tijd om te bouwen en vlug vlug vlug,
want voor we het weten,
is de winter weeral gebeten.

Dus tijd om te plekken, zonder verpinken,
we gaan van start, bliksemsnel,
hopelijk wordt dit een wipje zonder kommer of kwel,
om als het klaar is, e pinke te gaan drinken.

:D :D

Genoeg poëzie voor deze thread en even een korte inleiding van dit project. Ik liep al langer met het idee om eens een die-cast aan te passen. Wat veelal niet zo goed is aan een standaard die-cast, is het spuitwerk. Bij de goedkopere modellen durven de binnenkanten van de deuren en de 'dorpels' nogal eens naakt plaatwerk vertonen. Iets wat me soms mateloos kan irriteren en dus wilde ik er wel eens werk van maken, maar goed, er komt altijd wel wat tussen of er is een ander belangrijker project.

Totdat ik de vraag kreeg of er geen model op 1/18 van een Porsche 914 bestond. Natuurlijk bestaan die wel, Revell heeft er immers eentje, maar helaas niet in de gewenste kleur, nl. Racing Green. De ideale gelegenheid dus om aan de slag te gaan en eens een die-cast onder handen te nemen. De ironie wil nu, dat deze Revell weldegelijk goed gespoten is op de plaatsen waar de meeste die-casts dat niet zien.

De eerste horde is de demontage. Oh, makkelijk zat, denk je dan, er zitten immers overal schroefjes aan... Wel dat is wel zo natuurlijk, maar je moet ze wel weten te vinden. Het scheiden van de carrosserie (en alles wat daar aanvast zit) van het chassis bleek immers een addertje onder het herfstige gras te hebben. 4 schroefjes vond ik en kon alles netjes uit elkaar trekken, maar de achterkant bleef vervaarlijk knarsen en piepen en gaf geen krimp. Verhip, dit is gelijmd was mijn eerste gedacht. Maar zoals ze soms zeggen: "il faut réfléchir", ofte "laten liggen en wat nadenken". 2 dagen later weer vastgenomen en bleek dat eerst de volledige uitlaat van de boxermotor eraf moest om ook aan de achterste 2 schroefjes te kunnen. Het leven is soms eenvoudig. :)

In ieder geval, dit is hoever het er nu voor staat. Vooraleer ik kan beginnen schuren en herspuiten, moeten eerst nog de kleinere onderdelen van de kas afgehaald worden. Sommige zitten gewoon gepind, zoals de chroom bumpers, andere zitten gepind en dan gesmolten en nog andere zitten gewoon geschroefd. De gepind/gesmolten onderdelen (zie foto 4) zullen moeten afgesneden worden om daarna weer gelijmd te worden. Ook het systeem om de deuren te openen (foto 3) zal ik nog eens goed moeten bekijken vooraleer te demonteren. Het logo op foto 5 zal ik moeten (laten) hermaken als decal.

Aangezien ik vermoed dat het meeste van er hier verteld en getoond gaat worden, ook van toepassing kan zijn op iedere die-cast, heb ik het maar even een algemenere titel gegeven.

Sennake
15-11-2006, 22:28
Het lijkt me dat met name het achterste kofferdeksel na afbijten van de verf wel een schuurbeurt kan gebruiken om een wat strakkere lijn te bekomen (zie laatste foto).

Succes alvast!

Guido
15-11-2006, 23:31
Ondertussen nog wat verder gedaan. De venster en wissers zijn ondertussen verwijderd - 8 vijsjes voor de venster. Ook de deuren bleken niet al te lastig. Met een klein schroevendraaiertje achter het lipje en klaar. Ook de koffer deksel is verwijderd. Dit lijkt wel al te vlot te gaan... :)

Dominique
15-11-2006, 23:33
Dat lijkt mich een interessant project. Het is eens iets anders.
Waarom net die Porsche 914? Die poging van Porsche om samen met VW een sportwagen voor de "kleine man" te verkopen was nu niet bepaald een succes te noemen, en dan heb ik het niet enkel over het concept, maar ook over de looks ...
Niet dat de wagen op zich een regelrechte miskleun was, maar het algemeen idee achter het project klopte gewoon niet.

Guido
15-11-2006, 23:46
Dat lijkt mich een interessant project. Het is eens iets anders.
Waarom net die Porsche 914? Die poging van Porsche om samen met VW een sportwagen voor de "kleine man" te verkopen was nu niet bepaald een succes te noemen, en dan heb ik het niet enkel over het concept, maar ook over de looks ...
Niet dat de wagen op zich een regelrechte miskleun was, maar het algemeen idee achter het project klopte gewoon niet.

't is een project "op vraag van". Vandaar. ;)

Nismo
16-11-2006, 00:04
't is een project "op vraag van". Vandaar. ;)


Maar wel een interessant project. ;)

Guido
16-11-2006, 00:08
Maar wel een interessant project. ;)

awel ja, daarom dat ik het ook "aangenomen" heb. :D

Clubman
16-11-2006, 09:02
Dat lijkt mich een interessant project. Het is eens iets anders.
Waarom net die Porsche 914? Die poging van Porsche om samen met VW een sportwagen voor de "kleine man" te verkopen was nu niet bepaald een succes te noemen, en dan heb ik het niet enkel over het concept, maar ook over de looks ...
Niet dat de wagen op zich een regelrechte miskleun was, maar het algemeen idee achter het project klopte gewoon niet.


Bof, viel nog wel mee. Eigenlijk reed dat nog zo slecht niet, zeker de -6 was tof.
Bovendien waren er wel wat 'tuning'-onderdelen voor.

Maar, dat gezegd zijnde , een Porsche was het toch niet helemaal.

( zo een beetje een 924 avant la lettre , want dat was ook niet zo...... )

Pat
16-11-2006, 18:23
Toch is het een echte Porsche hoor !
Mijn Revell gaat binnenkort ook uiteen om een witte te worden ...

Wild Goose
16-11-2006, 19:40
Vrienden van de modelbouw! (en die van de poëzie ook natuurlijk)

Retteketet, retteketet, rettekerettekeretteketet,
de'n huudo heeft zich weer aan de plektafel gezet!



Nog een fan van Wim.

Machtig hoe die kerel de poëzie dagelijks ten berde brengt.

Benieuwd naar het project ook natuurlijk.

Succes.

BSmodels
16-11-2006, 22:12
hier sé daar sé, den Huudo is van zijne modelbouwblues verlost. Wat zo'n zilveren plak al niet teweeg kan brengen ;)

interessant project, ik denk dat er velen onder ons al wel eens met dit idee hebben rondgelopen, ik althans toch. Maar nooit echt de tijd genomen om eraan te beginnen.

succes

Guido
20-11-2006, 23:34
Deze update beperkt zich tot het melden van het feit dat de auto nu volledig gedemonteerd is, waar nodig. Enkel chassis en motor zijn onaangetast. Dus ook de zetels zijn eruit, want die moeten "bekleed" worden. ;)
De motorkap is ondertussen opgeschuurd en heeft een eerst grondlaagje gehad. Om te kijken of er reacties zijn tussen de primer en de lak die er al opzit. Op het eerste zicht lijkt het goed te gaan. Foto's hiervan volgen later nog.

Flame
21-11-2006, 16:42
Deze update beperkt zich tot het melden van het feit dat de auto nu volledig gedemonteerd is, waar nodig. Enkel chassis en motor zijn onaangetast. Dus ook de zetels zijn eruit, want die moeten "bekleed" worden. ;)
De motorkap is ondertussen opgeschuurd en heeft een eerst grondlaagje gehad. Om te kijken of er reacties zijn tussen de primer en de lak die er al opzit. Op het eerste zicht lijkt het goed te gaan. Foto's hiervan volgen later nog.

Normaal niet, ik heb ook al een paar in een andere kleur gezet, en allemaal gespoten met motip en er was geen reaktie in de lagen, knap om te volgen:bye:

Guido
21-11-2006, 18:11
Normaal niet, ik heb ook al een paar in een andere kleur gezet, en allemaal gespoten met motip en er was geen reaktie in de lagen, knap om te volgen:bye:

Ok, bedankt voor de info. Wel er nog even bijvertellen dat ik Tamiya Primer gebruikt heb. Voor de kleur ga ik Testors British Racing Green gebruiken en als vernis de bekende Gunze Mr. Hobby Clear Coat. Dat zijn de producten die ik ken en waar ik ervaring mee heb (dus in principe zou het goed moeten gaan...)

Maarten
01-12-2006, 13:53
en zijn er al vorderingen te melden ? :)

Guido
03-12-2006, 23:54
Ondertussen de motorkap gespoten in het Testors British Racing Green, maar bleek iets te veel geel pigment in de zitten om goed te zijn -> de remolie dan maar in en op zoek naar een geschiktere kleur. Daar heb je natuurlijk een auto voor nodig en laat die nu net een ganse week in de garage gestaan hebben met een defect. Modelbouwers zijn een helpende soort en deze keer was het niet anders. Sennake speelde voor de bereidwillige taxi om me naar de Auto5 te brengen op zoek naar een geschiktere kleur uit het Motip gamma. Ze hadden natuurlijk weer veel te veel mogelijkheden, dus is het een "well educated guess" geworden.

De rechterdeur zou als testpaneel gaan dienen. Geschuurd en in Tamiya primer gezet. 24u laten drogen en dan de eerste laag metallic groen. 15 mins later een 2de laag en nog eens 30 min de eerste laag vernis (op aangeven van de info op de spuitbus). 24u laten drogen en 2de laag vernis erop gezet. Nog eens 24u laten drogen, dan compound en wax. Resultaat ziet er goed uit en alles verliep zonder problemen. De deur is ondertussen al gemonteerd en voor de foto heb ik ze al eens even "ingehangen". (foto 1 + 2)

Tussen de droogstadia van de deur door, heb ik ondertussen ook al de 2 koffers en het voorruitframe gespoten - grondlaag, kleurlaag (2x) en vernislaag (2x - enkel het frame, niet de koffers). Ook dat ging zonder noemenswaardige problemen. (foto 3 t.e.m. 5)

Guido
04-12-2006, 00:03
de motorkap dan. Na een goeie week in de remolie gezeten te hebben eens gaan kijken hoe het ermee zat. De groene verf en grondlaag gingen er zo af. Dus, het zeep in met dat ding. Maar wat bleek, ook de originele gele verf was al genoeg 'aangetast' om te lossen. Dus dan maar tot op het naakte metaal (foto 1). De motorkap heeft ondertussen ook een grondlaag gekregen, maar een eerste inspectie wijst uit dat er nog wat extra werk aan is. (foto 2 + 3)

Tot slot nog wat andere losse onderdelen, 'rolbeugel' & de 2de deur, van een grondlaag voorzien. (foto4). Op de foto is duidelijk te zien (achter en ondergrond) dat de sputicabine de laatste paar dagen intensief gebruik geweest is... :D

Guido
19-12-2006, 01:43
nog even meegeven dat ondertussen de kas in mooi groen metallic staat er dat de vernis er ook al opzit. De motorkap en kofferdeksel staan nog in grondkleur. Wanneer deze later in de week ook gespoten zijn, kan de montage beginnen. Foto's volgen nog. ;)

Maarten
20-12-2006, 01:04
looking great!

Lester
20-12-2006, 13:09
Zeer mooi project Huudo, zal ik zeker op de voet volgen. Zo leren we veel bij.
Heb ook nog een vraagje ivm met die groene verf: Is dat die verf niet die speciaal voor lexan body's van RC auto's gebruikt word?

J.

Gulfie
20-12-2006, 19:29
Is dat die verf niet die speciaal voor lexan body's van RC auto's gebruikt word?
J.

Nee, da's speciale verf voor lexan en daar kan je op gewone carrosserien niet veel mee aanvangen.

scoobyfreak
20-12-2006, 19:36
Ben benieuwd naar de foto's.

Guido
20-12-2006, 20:03
Vandaag ook nog wat verder gedaan. Alle chroom onderdelen (bumpers + spiegels) zijn gestript met ovenreiniger. De bumpers zijn de enige onderdelen die nog in het groen moeten, dus dat is wat voor morgen. De deuren zijn klaar en zijn weer ingehangen. De targa bar dient nog gepolierd en is maar voor de foto er even opgezet, net als het kofferdeksel achteraan overigens.

Nu kunnen de werkzaamheden aan het interieur en de 2 kofferruimtes beginnen. Niet dat er nog veel werk aan is: stoelen een zwarte kleur geven en wat dry-brushen, vloermatjes maken voor de koffers, lichten schilderen enz. Dan kan de eindmontage beginnen.

Flame
21-12-2006, 21:06
Dat ziet er weer een parreltje uit, knap werk doe zo maar voort:gas::bye:

Guido
22-12-2006, 00:53
Kofferdeksel, motorrooster en bumper achteraan zijn definitief gemonteerd. Droog gemonteerd zijn de targabar, het ruitje en de achterlichten. Die worden morgen verlijmd. Morgen neem ik het interieur onder handen. Om dan wellicht in het weekend de voorkant en gans de wagen af te werken (als alles goed blijft gaan tenminste)...

Dominique
22-12-2006, 02:06
Alhoewel ik geen voorstander ben om metallic te gebruiken op schaalmodellen (de schilfertjes zijn buiten proportie naar mijn mening) moet ik zeggen dat dit er toch heel knap uitziet.
Goe bezig, maatje!

Guido
22-12-2006, 15:34
Alhoewel ik geen voorstander ben om metallic te gebruiken op schaalmodellen (de schilfertjes zijn buiten proportie naar mijn mening) moet ik zeggen dat dit er toch heel knap uitziet.
Goe bezig, maatje!

Ik ben zelf ook aangenaam verrast door deze metallic kleur van Motip, zeker in combinatie met de Motip vernis. De metallic pigmenten zijn niet dominant te noemen en eens de vernis gepoliert is, is het resultaat zeer overtuigend.

scoobyfreak
23-12-2006, 02:38
Zeer mooi gespoten hoor ;)

Guido
24-12-2006, 00:27
Lange tijd twijfel geweest of ik al dan niet de velgen zou spuiten. Uiteindelijk raakte de verf op, net wanneer alles gespoten was, maar toch besloot ik een nieuwe spuitbus te gaan halen (motorkap niet 100%, kon die ook opnieuw gedaan worden). Dus, de velgjes zouden ook gespoten worden, maar zoals jullie op eerdere foto's konden zien, zijn deze deels verchroomd, deels zilverkleurig gespoten. Hoe ga je dan tewerk, als je deze een andere kleur wil geven? In de 5 volgende foto's laat ik even zien hoe het kan.

Foto 1.
Ovenreiniger is wat je nodig hebt. Vroeger bestond dit als een soort pasta - misschien nog, maar ik vind die niet meer - maar voor deze keer heb ik een nieuwe bus in huis gehaald uit de Brico. De foto toont de fles.

Foto 2.
Velgjes zoals ze waren, met chroom en zilverkleurig.

Foto 3.
Doe wat ovenreiniger in een hard plastic bakje. Daar dump je dan de onderdelen in die je wil strippen. Na een tijdje (en dit duurt nu wel langer dan vroeger met de pasta, waar het in 5 minuten geklaard was) zie je al resultaat. Even een velg eruit getild om te tonen.

Foto 4.
De laatste restjes chroom die er nog aanblijven, heb ik met behulp van warm water en zeep en een oude tandenborstel verwijderd. Herhaalde malen wassen met warm water en zeep is de boodschap. De onderdelen zijn immers heel vet geworden van de ovenreiniger. Eens proper gewassen zien ze eruit als op de foto. En haha, er zaten er 3 origineel zwarte, en 1 witte tussen...

Foto 5.
Daarna, krijgen de velgen de gewone behandeling. Grondverf, en kleurlagen, het zilver is met het penseel ingekleurd. De randjes moeten nog wat bijgewerkt en dan kan er een laagje vernis over. Afwerken doe ik daarna nog met smoke X-19

Nismo
24-12-2006, 00:39
Dat ziet er inderdaad straf spul uit.

Als ik nog eens in de lokale hobbyshop kom, zal ik me ook zo eens een bus aanschaffen. In het slechtste geval kan ik er nog altijd mijne barbeque mee kuisen.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het effect van deze gekleurde velgen onder de wagen.

Guido
24-12-2006, 01:17
Geen enkel model is zonder zijn problemen tijdens de bouw/ombouw, en dat zou nu niet anders zijn. Ik had het al aan enkelen verteld, dat het té probleemloos ging allemaal en dat ik benieuwd was waar en wanneer Murphy zou toeslaan...

Ik ging dus een nieuwe bus kopen om de velgen te spuiten en de motorkap opnieuw te doen. Zo gezegd, zo gedaan en de motorkap dus opnieuw gespoten. Zonder grondlaag deze keer, gewoon om wat tijd uit te winnen. Tot ik deze ochtend de motorkap even op de auto legde ter controle... bleek er een kleurverschil te zijn. Komt omdat er geen vernis op zit, troostte ik mezelf, dus dan maar vernis erover. Maar neen hoor, het kleurverschil werd erger. De tint groen zat er wil in, maar precies minder metallic pigment. Dan maar even checken bij modelbouwbroer Guy en na overleg dan maar besloten dat het het gebrek aan grondkleur zou zijn.

Dus, wéér naar de Brico voor een fles aceton - immer prima geschikt voor het strippen van metalen onderdelen en daarna maar weer opnieuw beginnen met grondverf. In de auto maakte ik me de bedenking dat ik misschien de verkeerde kleur dan tóch had gekocht. Ik terug naar binnen en de 2 bussen naast elkaar gehouden. Zelfde nummer... maar datzelfde kleurverschil ook in de dop... Wat nu? Naar een andere winkel dan maar voor nog een bus. Bij Auto5 in Hasselt bleek dezelfde tint als mijn eerste bus in de rek te liggen. Mee naar huis die bus en control aldaar bleek dat de 2de bus, die met het kleurverschil, afkomstig was uit een ander lot... De 3de bus was dus een goeie. De velgen (zie hierboven) zijn gespoten met deze verf en ook de motorkap is opnieuw gedaan - zonder kleurverschil weliswaar. Aceton is een prima product om verf te verwijderen van metalen modellen overigens. De eerste laag vernis zit ook al op de motorkap. Morgen nog de eindlaag en we zitten weer op schema. Oef.

foto1:
Als antwoord op de eerdere vraag ivm de verf. Dit type verf is het.

foto2:
kleurverschil zelfs zichtbaar op foto

foto3:
de meest rechtse was de 2de bus met kleurverschil

Lessen te trekken. Als je een extra bus nodig hebt, volstaat het niet alleen te kijken naar de kleurnummer, verifieer voor de zekerheid ook het lot/productienummer. ;)

Guido
24-12-2006, 13:48
De wielen zijn ondertussen weer gemonteerd op de wagen. Vandaag nog eens een algehele dryfit gedaan (uitgezonder de voorruit omdat ik die zo min mogelijk wil manipuleren ivm evt. krassen e.d.). Ook de motorkap is ondertussen gevernist en klaar net als het interieur en de kofferruimtes.

De volgende update zal voor na de Kerst zijn. Wellicht dat hij dan helemaal af zal zijn. Prettige Kerst aan alle lezers! ;)

BSmodels
24-12-2006, 14:26
wanneer Murphy zou toeslaan...

nu ben ik er wel zeker van, da was gene plekker....



Zeer leuke thread, toch weer een aantal dingen geleerd.

Zeer geslaagd resultaat, alhoewel hij met dit kleurtje nu meer lijkt op een lotus, maar ja klant is koning zeker ;)

Flame
25-12-2006, 01:11
Toch wordt het een pareletje:applaus:

Guido
26-12-2006, 03:46
We zijn er bijna. Chassis, interieur en carrosserie zijn nu volledig gemonteerd. Enkel nog de kleinere onderdelen zoals ruitenwissers, spiegels, uitlaat en nummerplaten dienen bevestigd te worden. Dan nog een mooie oppoetsbeurt en zou die klaar moeten zijn.

Enkel de nummerplaten baren me op dit moment wat zorgen. Ik had hier nog een setje met platen en afwrijfletters liggen en dat ging in principe goed, tot ik ze wou invernissen. Die afwrijfletters hadden dat precies niet zo graag en dus moet ik nog op zoek naar wat anders.