View Full Version : FIA GT nr. zoveel, wederom een nieuwe klasse....de BPR!
JorritVD
21-11-2006, 20:05
http://www.projectlemans.de/content/view/2589/163/
Als ik het goed gelezen heb komt er een nieuwe klasse die Fia GT4 gaat heten.
In deze klasse is het juist bedoeld voor oudere auto's die voornamelijk meereden in de voormalige BPR Kampioenschap.
De auto's zijn alleen die tot 1998 zijn gehomologeerd.
aan wat voor auto's kunnen we dan denken:
http://www.racingsportscars.com/photo/Brands_Hatch-1996-09-08-photo.html
Misschien iets voor Eurotech racing met de LM600? Of kan dat niet?
Volgens mij wouden ze met GT4 een stap lager gaan dan GT3.
Van BPR heb ik niks gehoord.
Lotus, Honda, Mazda enz. wordt het denk ik. ;)
Liefst in Zolder ;)
FIA GT: Rahmenrennen mit BPR-Fahrzeugen geplant
Lediglich zwei Rennen sollen 2007 ein BPR-Revival im Rahmen der FIA GT bestreiten, Fahrzeuge von 1990-99 erlaubt.
http://www.motorsport-guide.com/news.php?id=57e2b884eb344af059b9a42d271da1ec
:drewl:
Viper GTS-R***
21-11-2006, 23:24
Dat bericht op project-lemans.de is idd. nogal vreemd.
Wilt men nu terug de oude bolides van het stof halen en er een kampioenschap mee opstarten?
Nu dacht ik dat dat voor de (gerucht) Indipendent Trophy Class was in FIA GT?
IK zou met dat project waar men over spreekt op project-lemans wel blij mee zijn.
Daar kunnen de Viper's weer hun slag slaan;)
Maar wat wil je met zo'n kampioenschap bereiken met oudere GT wagens?
En een Mclaren BMW F1 GTR... met goede piloot is die zelfs nog sneller als FIA GT1's van nu... toch wel vreemd om met zo'n wagen een aparte klasse te maken...
die bv. het voorprogramma zou vormen van FIA GT...
Ja de Mclaren zou iedere wagen van dat weekend laten verbleken :p
Klinkt als een soort van GT-Youngtimers Trophy, zou me erg gaaf lijken. Lijkt me alleen dat die wagens een beetje de show gaan stelen van de moderne wagens?
Ja de Mclaren zou iedere wagen van dat weekend laten verbleken :p
Iedere wagen behalve de Porsche GT1! Die wagen won toen met een hele ronde voorsprong op al de rest (McLaren incluis). Hopelijk kan ik hem ns in levende lijve aanschouwen in Zolder volgend jaar.
Bart.Vandecavey
22-11-2006, 14:49
Hopelijk laten ze de McLaren en zeker de Porsche GT1 niet toe...
waarschijnlijk omdat de GT1's van die tijd omwille van die wagens afgevoerd werden? (omwille van dezelfde reden als nu in Belcar)
Coach Ep
22-11-2006, 18:50
Hopelijk laten ze de McLaren en zeker de Porsche GT1 niet toe...
En zeker ook geen Mercedes CLK's en Panoz GTR's? Gaat toch om wagens uit de periode '90-'99?
Misschien wordt er wel een klasse-indeling gemaakt binnen de "FIA GTY(oungtimer)": GTY1 en GTY2. Of nog mooier: daarbovenop indelen naar leeftijd dus GTY1 t/m '96 en GTY1 na '96 enz. :D
En dan nog indelen naar snelheid, betrouwbaarheid, uitzicht, geluid,... :p
Maar als de GT4 er komt, dan krijgen we een voorprogramma van GT3, GT4, British F3,.. en verder? Maserati Tropheo? Alfa Challenge?
En zeker ook geen Mercedes CLK's en Panoz GTR's? Gaat toch om wagens uit de periode '90-'99?
Als ze alleen BPR wagens toelaten dan gaat het maar tot en met 1996. Vanaf 1997 was het FIA GT1.
Stranger
22-11-2006, 21:32
Als ik het goed gelezen heb komt er een nieuwe klasse die Fia GT4 gaat heten.
In deze klasse is het juist bedoeld voor oudere auto's die voornamelijk meereden in de voormalige BPR Kampioenschap.
De auto's zijn alleen die tot 1998 zijn gehomologeerd.Niet helemaal goed gelezen.
GT4 is voor nieuwe wagens zoals Aston Martin V8, Lotus Exige und Nissan 350Z
DAARNAAST zou dan deze GTnogwat klasse voor wagens uit de BPR komen, vooralsnog staan er 2 van deze races op de rol.
Viper GTS-R***
20-01-2007, 14:58
Het is officeel bekend gemaakt, de serie komt er dit jaar!
- GT1 : Voitures issues du BPR GT1 / ACO GT1 / FIA GT1
- GT2 : Voitures issues du BPR GT2 / ACO GT2 / FIA GT2
- GT3 : Voitures issues des séries mono marques : Porsche Cup, Venturi Trophy, Ferrari Challenge, Lamborghini Supertrophy.
Toutes les autos devront être dans leur configuration d’origine. Imaginez un seul instant une grille de départ où l’on retrouverait des Mc Laren F1 GTR, Porsche 911 GT1, Mercedes CLK, Venturi 600 SLM, Ferrari F40… Le rêve pour tout fan de GT !
Dit jaar maar 2 wedstrijden, tijdens het weekend van Nogaro en Silverstone.
2 x 30' vrije training, 2 x 15' kwalificatie, 2 races van elk 45 minuten.
Tijdens elke race moet men binnen komen op minuut 15 en minuut 30 van de race. Dat is wel iets raars naar mijn mening. Ik zou maar 1 stop maken.
Maar voor de rest sta ik volledig achter dit project.
Laat die oude GT legende's maar opnieuw op de circuits scheuren;)
http://www.endurance-info.com/article.php?sid=3065&thold=0
Viper GTS-R***
04-03-2007, 15:30
De toegelate wagens zijn nu ook bekend gemaakt, wat een lijst :eek:
Hopelijk zullen we er ook daadwerkelijk velen van zien rijden.
Pour pouvoir être éligible, il faut que les autos aient couru entre 1990 et 1999. De nombreux championnats sont concernés : FIA GT, BPR, IMSA GT, Belcar, Coppa GT Special, Italian GT Challenge, British GT, Japan GT, FFSA GT ainsi que les 24 Heures du Mans.
GT1 :
- Bugatti EB 110 SS/SC
- Callaway Corvette CR4
- Dauer Porsche 962 LM
- De Tomaso Pantera GT1
- Ferrari F40 LM/F40 GTE
- Honda NSX/NSX Turbo
- Jaguar XJ 220C
- Lamborghini GT1/Jota
- Lister Storm
- Lotus Elise GT1
- Marcos LM500/600
- Mazda RX7
- Mc Laren F1 GTR/ GTR Evo
- Mercedes CLK GTR/ CLK LM
- Montecarlo Centenaire
- Nissan 300 ZX GTS
- Nissan Skyline GT-R
- Nissan R 390 GT1
- Panoz GTR1/ Q9
- Porsche 911 Turbo S LM-GT
- Porsche 911 GT1/ GT1-98 Evo
- Sard MC8-R
- Toyota GT One
- TVR Cerbera/ Speedtwelve
- Ultima Sport MK4
- VBM 4000 GTC
- Venturi 500/ 600 LM/ 600 SLM
GT2 :
- Alpine A610 Biturbo
- Ascari F-GT
- Callaway Corvette
- Chrysler Viper GTS-R
- Darrain T90
- Ferrari F348LM/GT – F355GT
- Gillet Vertigo VdeV
- Lamborghini Diablo GT2
- Harrier LR9C/GT1
- Helem V6
- Lotus Esprit Sport 300
- Marcos Mantara
- Morgan Aero 8 GTR
- Porsche 968 Turbo S
- Porsche 911 Carrera RSR 3.8l
- Porsche 911 GT2
- Quailfe R4 GTS
- Saleen Ford Mustang
- Toyota Supra GT
- Venturi 400 GTR
GT3 :
- Alpine EuropaCup
- BMW Z3 M Trophée
- Lamborghini Diablo SVR
- Jaguar XJR15
- Marcos Mantis
- Porsche 964 Cup
- Porsche 993 SuperCup
- Porsche 996 SuperCup (modèles inférieurs à 2000)
- TVR Tuscan Challenge
- Ferrari 348 Challenge
- Ferrari 355 Challenge
- Venturi 400 Trophy
endurance-info.com
veel van deze zijn toch nog van het oude BPR kampioenschap? waar niets mis mee is :applaus:
Wel verwarrend want die GT2 is GT1 en die GT3 is GT2 :D
Viper GTS-R***
04-03-2007, 16:31
Wat ik me wel afvraag is het technisch aspect van de wagens, in hoe ze zich op heden bevinden.
Een voorbeeld, de Chrysler Viper GTS-R. In de periode tot '99 en de Viper's van heden zijn dag en nacht verschil. Moet het dus een technisch geziene Viper van '96-'99 zijn of mag het ook de update's van team's hebben die zijn aangebracht na '99?
Kan me goed inbeelden dat dit niet alleen bij de Viper zo zal zijn, maar ook bij een aantal andere wagens het gaval is...
Bart.Vandecavey
05-03-2007, 12:35
GT1 :
- Mc Laren F1 GTR/ GTR Evo
- Mercedes CLK GTR/ CLK LM
- Porsche 911 GT1/ GT1-98 Evo
Deze 3 zou ik toch liever niet zien... (te goed)
Wel verwarrend want die GT2 is GT1 en die GT3 is GT2 :D
En probeer dat eens aan een leek uitgelegd te krijgen...ze snappen er de ballen van! :p
Deze 3 zou ik toch liever niet zien... (te goed)
Ik juist wel.
Bart.Vandecavey
06-03-2007, 13:23
Ik juist wel.
Zij waren toch de reden waarom de GT1 uit de Fia-Gt werd gesmeten...
Het doel van deze serie is toch juist om dergelijke wagens weer in actie te zien? Ik zou het juist doodzonde vinden om die wagens buiten te sluiten. Misschien een gewaagde uitspraak, maar ik zou bijna durven stellen dat bij deze klasse de competitie minder belangrijk is dan het startveld.
Zij waren toch de reden waarom de GT1 uit de Fia-Gt werd gesmeten...
Ja en dan? Kunnen we van een heroplevend kampioenschap een competitief en strijdend-voor-de-overwinning veld verwachten?
Gaan we deze wagens in 2007 wel kunnen bewonderen in ons landje??? Bij mijn weten is er toch geen wedstrijd op Zolder of Francorchamps... Ik herinner mij wel iets heel vaag van een wedstrijd in Silverstone :) .
Voorlopig is deze 'kalender' mij bekend:
5/6 mei - Silverstone
29/30 september - Nogaro (?)
13/14 oktober - Hockenheim
Silverstone en Hockenheim zijn beide bevestigd (op de officiële site)
Als het een fiasco zou worden, hebben ze tenminste geen 10 wedstrijden waar ze met een veld van 7 auto's moeten rijden...
idd eerst een openingsjaar
Wagens zitten ook in prive verzamelingen. Denk niet dat zon verzamelaar graag zijn wagen elk weekend op de limiet ziet rijden.
Viper GTS-R***
21-03-2007, 20:30
Volgens racingworld.it zouden er al de eerste bevestigingen zijn van volgende wagens:
3 x McLaren F1 GTR
1 x Porsche 911 GT1
2 x Lotus Exige GT1
En meerdere Marcos LM600, Venturi Challenge, Ferrari 355 Challenge, Prosport 3000, Tuscan Challenge.
quicklink: http://www.racingworld.it/fiagt/notizia2.php?idtitolo=3136
septentrio
28-03-2007, 12:48
Klopt het dat deze klasse officieel de GT90's revival heet?
www.gt90srevival.com
Klopt het dat deze klasse officieel de GT90's revival heet?
www.gt90srevival.com
http://www.gt90s-revival.com/
;)
Deelnemerslijst voor Silverstone die ik op www.pitstop.tv vond:
1 Stroll Laurence UK GT1 McLaren F1 GTR Lanzante Motorsport
2 Knapfield Paul UK GT1 McLaren F1 GTR Paul Knapfield
3 Sebastiani Jacopo UK GT1 Ferrari F40 LM Simpson Motorsport
4 Ratel Stephane F GT1 Ferrari F40 LM Kessel Racing
5 Greasley John UK Barrett Nigel UK GT1 Porsche 911GT1 G Force
7 Stinton Ian UK GT1 Harrier GT1 Data Protection Solutions
8 Krayem David UK GT1 Stealth B6 Krayem Racing
14 Giroix Fabien F GT1 Lotus Elise GT1 First Racing
17 Pudwell Terry UK GT1 Stealth B6 Krayem Racing
23 Luchini I GT1 Porsche 911 GT1 BMS Scuderia Italia
30 Kutemann Peter CH GT2 Ferrari N-GT JMB
32 Fairbairn Peter UK GT2 Porsche 993 GT2 Peter Fairbairn
34 Moulin Florent F Chevallard Philippe F GT2 Ferrari 550 GT Florent Moulin
35 TBA TBA GT2 Porsche 911 GT2 Simpson Motorsport
44 Bordet Pierre Etienne F GT2 Marcos LM600 Graham Nash Motorsport
60 Hulford Miles UK GT3 Prosport 3000 Miles Hulford
61 McKay Duncan UK GT3 Ferrari F355 Challenge Team McKay
62 Lemee Christophe F GT3 Porsche 944 Turbo Cup Riverside
64 Holden Andy UK Dowling Darren UK GT3 TVR Tuscan Challenge Team Holden Racing
65 Glynn Steve UK GT3 TVR Tuscan Challenge Team Holden Racing
66 Furness Mike UK GT3 Ferrari 355 Challenge Team Furness
67 Faraut Michel F Mechali Frank F GT3 Venturi 400 Trophy Grazy Sport Auto
68 Krine Michel F GT3 Venturi 400 Trophy Grazy Sport Auto
69 Nayar Niki F Nayar Arun F GT3 Venturi 400 Trophy Grazy Sport Auto
70 Iacovacci Miguel E GT3 Venturi 400 Trophy MIC Motorsport
2 Porsche 911 GT1!!!! :champagne: En Stéphane Ratel zou naar verluit zelf achter het stuur kruipen.
Enkele foto's afkomstig van endurance-info.com
EDIT: foto's waren te groot dus dan maar de link :)
http://www.endurance-info.com/article.php?sid=3555&thold=0
Volgens de laatste berichten uit de Autosport komt er een extra race in het voorprogramma van de 24 uur van Spa.
Waarom je ineens hoopt dat een raceklasse succes zal hebben... :)
Als je weet dat een raceklasse naar België komt, terwijl dat eigenlijk niet voorzien was, dan hoop je toch dat het wat beter wordt dan tijdens de race in Silverstone...
P.S. Ik boek dit jaar een hotelletje in Spa, aangezien die auto's het toch niet lang volhouden kan ik ze donderdag al zien :worship:
Die wagens waren ook niet bijster snel.
90's revival series: 1.50.4
FIA GT: 1.43.5
Een verschil van bijna 7s :crazy:
Niet snel? :frusty:
Ik denk eerder dat het een kwestie is van geen risico's te nemen en rustig te rijden. De BPR klasse was sneller dan FIA GT nu is.
Niet snel? :frusty:
Ik denk eerder dat het een kwestie is van geen risico's te nemen en rustig te rijden. De BPR klasse was sneller dan FIA GT nu is.
Eerst feiten checken voordat je dingen roept Jietse:
Pole Silverstone BPR 1996: Scuderia Bigazzi - S.Soper / N. Piquet - McLaren F1 GTR - 1.47.044
Pole Silverstone FIAGT 2007: Carsport - M.Hezemans / J-D Deletraz - Corvette C6R - 1.43.504
Pole Silverstone BPR 1996: Scuderia Bigazzi - S.Soper / N. Piquet - McLaren F1 GTR - 1.47.044
Pole Silverstone FIAGT 2007: Carsport - M.Hezemans / J-D Deletraz - Corvette C6R - 1.43.504
Exact dezelfde lay-out?
Dat schoot me nog te binnen ja, dat heb ik niet gechecked. Maar het lijkt me niet dat het toen anders was dan nu, en ook liggen de tijden van Collard en Malucelli vrij dicht bij de snelste tijden van toen (wat aangeeft dat ze de auto toch behoorlijk de sporen hebben gegeven). Enig idee waar ik de layout van toen kan vinden?
ik dacht dat Silverstone voor het laatst werd aangepast in 1994?
Vraag me af waarom de meesten zo negatief staan t.o.v. de eerste race in Silverstone. Ok, het was geen geen vetpot qua deelnemende wagens maar het was pas race 1.
Veel van die wagens hebben de laatste 10 jaar stilgestaan. Probeer dat maar eens op zo'n korte tijd weer aan het rijden te krijgen. Veel onderdelen liggen niet 1,2,3 in het magazijn van de lokale race-onderdelen leverancier. Daarnaast zijn het liefhebbers en amateurs die met de wagens rijden. Heel wat factoren dus waarom het veld aan de kleine kant was en de tijden niet supersnel.
De oude tijden van de BPR kan en mag je niet verwachten van deze serie. Gewoon een stukje nostalgie, leuk om naar te kijken. Net zoiets als de revival van de group C / GTP. Dat heeft ook meerdere jaren geduurd voordat daar een lekker veld te zien was.
Ben het met Mark eens, ik zie zeker nog wel wat moois gebeuren met deze serie. Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die hun 'oldtimer' ook graag in actie zien, en hem niet alleen gebruiken om naar te kijken.
Ik heb wat tijden gecontroleerd van op het circuit van Spa-Francorchamps en daar waren de oude GT1's sneller.
Volgens de laatste berichten uit de Autosport komt er een extra race in het voorprogramma van de 24 uur van Spa.
Volgens de Autosport van deze week is de race in Spa alweer geschrapt. Er staat geen reden bij.
Seizoen 2007 is minder positief verlopen dan verwacht, uiteindelijk maar 2 wedstrijden. Het was het eerste jaar van deze revival-klasse maar om eerlijk te zijn is het nog geen vetpot in 2008.
De site is hopeloos out-dated: http://www.gt90s-revival.com/ Kalender 2008 staat er nog niet op, wel een voorlopige ............en we zijn al bezig aan het tweede weekend.
Geen uitslag van ronde 1, deelnemers aan de Jim Clark Revival zijn er niet te vinden. Dan maar via de site van de Jim Clark Revival:
http://www.jimclark-revival.com/fileadmin/data/2008/docs/GT90s%20-%20Starterliste.pdf
Max 11 stuks? Mager beestje.
We gaan het nog maar eens proberen. Vraag me alleen af waarom het nu wel een succes gaat worden.
- De meetings van de BES zullen altijd met de Lamborghini Supertrofeo en een nieuw kampioenschap voor GT’s van 1994-2004 rijden en maximum (met uitzondering van Spa) twee dagen innemen.
http://sport.turbomagazine.be/news_NL_8047_BES_ook_2012_oogt_mooi.html#23281
Oude site is nog steeds actief http://gtrevival.com/
6 deelnemers op Monza....................
Dries DS
14-04-2012, 17:42
6 deelnemers op Monza....................
Hoeven ze zeker al niet te klagen dat ze geen vrij rondje gevonden hebben tijdens de kwalifs :D
NetForce84
14-04-2012, 19:46
Pole voor Wim Lumbeeck in de Viper GTS-R
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.