Mark
26-11-2006, 22:32
In de afgelopen periode de nodige info over Belcar 2007, SRO, FIA GT3 en Witmeur. Wat het nu precies gaat worden zal nog even afwachten zijn. Je krijgt de indruk dat SRO de prins op witte paard is. Laten we het hopen ;)
Belcar 2006 was voor mij een teleurstelling. Overigens was een dalende tendens al langer merkbaar door diverse factoren. Kunnen de mannen van SRO de boel recht trekken? Als liefhebber hoop ik dat van harte.
Toch, ik slik niet alles voor zoete koek. Eerst zien en dan geloven, het blijft autosport nietwaar? Met SRO een blinkende toekomst tegenmoet? Succes is gebaseerd op resultaten uit het verleden. Althans, dat zegt men weleens. Zullen we SRO eens bekijken met die bril? Wat heeft het verleden uiteindelijk gebracht?
FIA GT:
Op de golven van het BPR succes ging men van start met het FIA GT. Dat liep al vlug spaak met de GT1's. Doorstarten in 1999 met kleine velden en langzaam weer leren lopen. Dat ging lekker in de volgende jaren. In 2001 ging men van start met de 24 uur. De jaren 2002/2003 mogen als het hoogtepunt worden beschouwd. Daarna kwam er weer de klad in. Vanaf 2004 zien we weer een dalende tendens. T.o.v. de goede jaren zitten we met startvelden die 30% tot 40% kleiner zijn. De privateer heeft zijn toevlucht tot andere series genomen. Daarnaast mogen een aantal evenementen als "obscuur" worden beschouwd. Geen toeschouwers, geen TV-deal.
De plannen van Ratel voor een WK zijn op dit moment jammerlijk mislukt. De fabrikanten komen niet zoals men hoopte. Teams die niet meewerken. Wat hun goed recht is natuurlijk. Zij zullen hun zaakje draaiende moeten houden. Nee, back to basics. Scheuren in Europa, hopenlijk op circuits waar het volk naar toe gaat.
Conclusie: FIA GT is zoekende, het kan twee kanten uitgaan. Zowel goed als slecht. Uiteraard hoop ik als liefhebber dat het de goede kant uitgaat. Het beleid is in de afgelopen niet altijd standvast gebleken. Op het commerciële vlak heeft men toch enkele klappen moeten incasseren.
FIA GT3:
Simpel, eenvoudig en strak. In 2006 zagen we het eerste seizoen voorbij komen. Uiteraard de nodige groeipijnen. Wagens die, qua basis, niet allemaal even snel waren. Iets wat toch de bedoeling was. Op dat gebied heeft de regelgeving niet helemaal gewerkt. Maserati stopt ermee omdat men niet genoeg geholpen is om de wagen op de “standaard FIA GT3 snelheid” te krijgen. Daarnaast zagen we niet altijd 6 wagens per merk aan de start. Kunnen we spreken van een succes? Een heel voorzichtig ja. We hebben pas een 1 seizoen achter de rug. We moeten zien hoe e.e.a. verdergaat in seizoen 2 & 3. Nu nog op TV met die klasse en we zijn een eind op de goede weg.
Brits GT:
In de jaren negentig een streling voor het oog, daarna alleen maar bergafwaarts. In 2004 nam SRO daar de boel over. Nu, na 3 seizoenen kan ik helaas niet oordelen dat de boel daar sterk vooruit gegaan is. Problemen met de keuze voor 1 bandenleverancier. Het deelnemersaantal is nog steeds aan de kwakkelende kant. Getallen in de buurt van de 30 zijn zeldzaam voor wedstrijden op het eiland zelf. SRO als promotor van een lokaal kampioenschap? Geen doorslaand succes.
Wilde plannen:
FIA GT4 en BPR Revival. Allemaal leuke plannen maar is het wellicht niet verstandig om de bestaande 3 bedrijfsonderdelen goed te begeleiden en deze te voorzien van een goede toekomst? Voorbeelden van bedrijven die (te hard) willen groeien kennen we allemaal. Uw lokale curator weet er meer van ;)
In deze expansiedrift dan het volgend bedrijfje meepikken? Ditmaal Belcar geheten. Op dit moment heeft SRO niet alleen maar succesnummers in huis. Sterker nog, twee zijn aan het kwakkelen en derde moet zich nog bewijzen in seizoen 2. Als ik dan lees dat men in 2007 enig verlies kan/wil pakken voor Belcar 2007 dan geeft dat toch een bepaalde indruk over het aantal te verwachten deelnemers.
Ratel, Witmeur en SRO zullen een goede babbel moeten presenteren wil men mij als liefhebber overtuigen van hun gelijk voor Belcar 2007. FIA GT3 lijkt me een goede richting maar of dit keihard geïntroduceerd moeten worden voor 2007 en daarmee enkele vaste klanten buiten de deur worden gezet? Laat FIA GT3 zich eerst maar eens bewijzen op Europees vlak voordat men “filialen” gaat opzetten.
Mijn persoonlijke conclusie: Is Ratel de prins op het witte paard? Nee, voor mij is het Edwin de Roy van Zuydewijn op een knol ;) :D
Niemand hoeft mijn mening te delen. Val me aan, sta me bij. Ik wens alleen het beste voor Belcar 2007 ;) Af en toe de zaak eens tegen het daglicht houden kan geen kwaad ;) Wie weet leren we er nog iets uit.
Nog een leuke anekdote over Ratel en Toine Hezemans (Nonkel Tonnie voor Paddockers :) ) DTM en Bartels wilden graag een GT-demo in het voorprogramma van de DTM. De ITR zag dit wel zitten, de teams waren er ook wel voor te vinden. Uiteindelijk zijn er wat compromissen gesloten. 1 race op zondag i.p.v. 2, Hezemans die graag startgeld wilde zien. Anders had ie gat in zijn budget op het einde van het seizoen. Volgens zijn eigen woorden hoorde hij dan een echo in zijn geldkistje als hij meedeed aan deze demo :D
Op vrijdagmiddag tijdens de wedstrijd in Dubai presenteerden Bartels en de teams dit aan Ratel. Volgens de woorden van Hezemans ontplofte Ratel van woede toen hij dit hoorde. Het antwoord van Ratel op dit voorstel: Elk team dat meedoet aan deze demo mag nooit meer starten in het FIA GT kampioenschap!! Hoezo dictoriaal? Het schijnen vooral GT1 teams te zijn geweest die mee wilde werken aan deze DTM-demo. Om het verhaal nog sterker te maken, wederom volgens de woorden van Hezemans, was Ratel uiteraard eerder op de hoogte van deze plannen. Ratel had zelfs de goedkeuring van Mosley om de klasse GT1 te schrappen als Bartels en GT1 friends doorgingen met de plannen voor een demo tijdens een DTM-weekend. Hezemans concludeerde droogjes dat het hele idee van tafel is gevoerd.
E.e.a. van deze anekdote is te lezen op pagina 15 van de Motor Sport Aktuell (21-11-06)
Belcar 2006 was voor mij een teleurstelling. Overigens was een dalende tendens al langer merkbaar door diverse factoren. Kunnen de mannen van SRO de boel recht trekken? Als liefhebber hoop ik dat van harte.
Toch, ik slik niet alles voor zoete koek. Eerst zien en dan geloven, het blijft autosport nietwaar? Met SRO een blinkende toekomst tegenmoet? Succes is gebaseerd op resultaten uit het verleden. Althans, dat zegt men weleens. Zullen we SRO eens bekijken met die bril? Wat heeft het verleden uiteindelijk gebracht?
FIA GT:
Op de golven van het BPR succes ging men van start met het FIA GT. Dat liep al vlug spaak met de GT1's. Doorstarten in 1999 met kleine velden en langzaam weer leren lopen. Dat ging lekker in de volgende jaren. In 2001 ging men van start met de 24 uur. De jaren 2002/2003 mogen als het hoogtepunt worden beschouwd. Daarna kwam er weer de klad in. Vanaf 2004 zien we weer een dalende tendens. T.o.v. de goede jaren zitten we met startvelden die 30% tot 40% kleiner zijn. De privateer heeft zijn toevlucht tot andere series genomen. Daarnaast mogen een aantal evenementen als "obscuur" worden beschouwd. Geen toeschouwers, geen TV-deal.
De plannen van Ratel voor een WK zijn op dit moment jammerlijk mislukt. De fabrikanten komen niet zoals men hoopte. Teams die niet meewerken. Wat hun goed recht is natuurlijk. Zij zullen hun zaakje draaiende moeten houden. Nee, back to basics. Scheuren in Europa, hopenlijk op circuits waar het volk naar toe gaat.
Conclusie: FIA GT is zoekende, het kan twee kanten uitgaan. Zowel goed als slecht. Uiteraard hoop ik als liefhebber dat het de goede kant uitgaat. Het beleid is in de afgelopen niet altijd standvast gebleken. Op het commerciële vlak heeft men toch enkele klappen moeten incasseren.
FIA GT3:
Simpel, eenvoudig en strak. In 2006 zagen we het eerste seizoen voorbij komen. Uiteraard de nodige groeipijnen. Wagens die, qua basis, niet allemaal even snel waren. Iets wat toch de bedoeling was. Op dat gebied heeft de regelgeving niet helemaal gewerkt. Maserati stopt ermee omdat men niet genoeg geholpen is om de wagen op de “standaard FIA GT3 snelheid” te krijgen. Daarnaast zagen we niet altijd 6 wagens per merk aan de start. Kunnen we spreken van een succes? Een heel voorzichtig ja. We hebben pas een 1 seizoen achter de rug. We moeten zien hoe e.e.a. verdergaat in seizoen 2 & 3. Nu nog op TV met die klasse en we zijn een eind op de goede weg.
Brits GT:
In de jaren negentig een streling voor het oog, daarna alleen maar bergafwaarts. In 2004 nam SRO daar de boel over. Nu, na 3 seizoenen kan ik helaas niet oordelen dat de boel daar sterk vooruit gegaan is. Problemen met de keuze voor 1 bandenleverancier. Het deelnemersaantal is nog steeds aan de kwakkelende kant. Getallen in de buurt van de 30 zijn zeldzaam voor wedstrijden op het eiland zelf. SRO als promotor van een lokaal kampioenschap? Geen doorslaand succes.
Wilde plannen:
FIA GT4 en BPR Revival. Allemaal leuke plannen maar is het wellicht niet verstandig om de bestaande 3 bedrijfsonderdelen goed te begeleiden en deze te voorzien van een goede toekomst? Voorbeelden van bedrijven die (te hard) willen groeien kennen we allemaal. Uw lokale curator weet er meer van ;)
In deze expansiedrift dan het volgend bedrijfje meepikken? Ditmaal Belcar geheten. Op dit moment heeft SRO niet alleen maar succesnummers in huis. Sterker nog, twee zijn aan het kwakkelen en derde moet zich nog bewijzen in seizoen 2. Als ik dan lees dat men in 2007 enig verlies kan/wil pakken voor Belcar 2007 dan geeft dat toch een bepaalde indruk over het aantal te verwachten deelnemers.
Ratel, Witmeur en SRO zullen een goede babbel moeten presenteren wil men mij als liefhebber overtuigen van hun gelijk voor Belcar 2007. FIA GT3 lijkt me een goede richting maar of dit keihard geïntroduceerd moeten worden voor 2007 en daarmee enkele vaste klanten buiten de deur worden gezet? Laat FIA GT3 zich eerst maar eens bewijzen op Europees vlak voordat men “filialen” gaat opzetten.
Mijn persoonlijke conclusie: Is Ratel de prins op het witte paard? Nee, voor mij is het Edwin de Roy van Zuydewijn op een knol ;) :D
Niemand hoeft mijn mening te delen. Val me aan, sta me bij. Ik wens alleen het beste voor Belcar 2007 ;) Af en toe de zaak eens tegen het daglicht houden kan geen kwaad ;) Wie weet leren we er nog iets uit.
Nog een leuke anekdote over Ratel en Toine Hezemans (Nonkel Tonnie voor Paddockers :) ) DTM en Bartels wilden graag een GT-demo in het voorprogramma van de DTM. De ITR zag dit wel zitten, de teams waren er ook wel voor te vinden. Uiteindelijk zijn er wat compromissen gesloten. 1 race op zondag i.p.v. 2, Hezemans die graag startgeld wilde zien. Anders had ie gat in zijn budget op het einde van het seizoen. Volgens zijn eigen woorden hoorde hij dan een echo in zijn geldkistje als hij meedeed aan deze demo :D
Op vrijdagmiddag tijdens de wedstrijd in Dubai presenteerden Bartels en de teams dit aan Ratel. Volgens de woorden van Hezemans ontplofte Ratel van woede toen hij dit hoorde. Het antwoord van Ratel op dit voorstel: Elk team dat meedoet aan deze demo mag nooit meer starten in het FIA GT kampioenschap!! Hoezo dictoriaal? Het schijnen vooral GT1 teams te zijn geweest die mee wilde werken aan deze DTM-demo. Om het verhaal nog sterker te maken, wederom volgens de woorden van Hezemans, was Ratel uiteraard eerder op de hoogte van deze plannen. Ratel had zelfs de goedkeuring van Mosley om de klasse GT1 te schrappen als Bartels en GT1 friends doorgingen met de plannen voor een demo tijdens een DTM-weekend. Hezemans concludeerde droogjes dat het hele idee van tafel is gevoerd.
E.e.a. van deze anekdote is te lezen op pagina 15 van de Motor Sport Aktuell (21-11-06)