PDA

View Full Version : Is Ratel (SRO) wel de prins op het witte paard?


Mark
26-11-2006, 22:32
In de afgelopen periode de nodige info over Belcar 2007, SRO, FIA GT3 en Witmeur. Wat het nu precies gaat worden zal nog even afwachten zijn. Je krijgt de indruk dat SRO de prins op witte paard is. Laten we het hopen ;)

Belcar 2006 was voor mij een teleurstelling. Overigens was een dalende tendens al langer merkbaar door diverse factoren. Kunnen de mannen van SRO de boel recht trekken? Als liefhebber hoop ik dat van harte.

Toch, ik slik niet alles voor zoete koek. Eerst zien en dan geloven, het blijft autosport nietwaar? Met SRO een blinkende toekomst tegenmoet? Succes is gebaseerd op resultaten uit het verleden. Althans, dat zegt men weleens. Zullen we SRO eens bekijken met die bril? Wat heeft het verleden uiteindelijk gebracht?

FIA GT:
Op de golven van het BPR succes ging men van start met het FIA GT. Dat liep al vlug spaak met de GT1's. Doorstarten in 1999 met kleine velden en langzaam weer leren lopen. Dat ging lekker in de volgende jaren. In 2001 ging men van start met de 24 uur. De jaren 2002/2003 mogen als het hoogtepunt worden beschouwd. Daarna kwam er weer de klad in. Vanaf 2004 zien we weer een dalende tendens. T.o.v. de goede jaren zitten we met startvelden die 30% tot 40% kleiner zijn. De privateer heeft zijn toevlucht tot andere series genomen. Daarnaast mogen een aantal evenementen als "obscuur" worden beschouwd. Geen toeschouwers, geen TV-deal.

De plannen van Ratel voor een WK zijn op dit moment jammerlijk mislukt. De fabrikanten komen niet zoals men hoopte. Teams die niet meewerken. Wat hun goed recht is natuurlijk. Zij zullen hun zaakje draaiende moeten houden. Nee, back to basics. Scheuren in Europa, hopenlijk op circuits waar het volk naar toe gaat.

Conclusie: FIA GT is zoekende, het kan twee kanten uitgaan. Zowel goed als slecht. Uiteraard hoop ik als liefhebber dat het de goede kant uitgaat. Het beleid is in de afgelopen niet altijd standvast gebleken. Op het commerciële vlak heeft men toch enkele klappen moeten incasseren.

FIA GT3:
Simpel, eenvoudig en strak. In 2006 zagen we het eerste seizoen voorbij komen. Uiteraard de nodige groeipijnen. Wagens die, qua basis, niet allemaal even snel waren. Iets wat toch de bedoeling was. Op dat gebied heeft de regelgeving niet helemaal gewerkt. Maserati stopt ermee omdat men niet genoeg geholpen is om de wagen op de “standaard FIA GT3 snelheid” te krijgen. Daarnaast zagen we niet altijd 6 wagens per merk aan de start. Kunnen we spreken van een succes? Een heel voorzichtig ja. We hebben pas een 1 seizoen achter de rug. We moeten zien hoe e.e.a. verdergaat in seizoen 2 & 3. Nu nog op TV met die klasse en we zijn een eind op de goede weg.

Brits GT:
In de jaren negentig een streling voor het oog, daarna alleen maar bergafwaarts. In 2004 nam SRO daar de boel over. Nu, na 3 seizoenen kan ik helaas niet oordelen dat de boel daar sterk vooruit gegaan is. Problemen met de keuze voor 1 bandenleverancier. Het deelnemersaantal is nog steeds aan de kwakkelende kant. Getallen in de buurt van de 30 zijn zeldzaam voor wedstrijden op het eiland zelf. SRO als promotor van een lokaal kampioenschap? Geen doorslaand succes.

Wilde plannen:
FIA GT4 en BPR Revival. Allemaal leuke plannen maar is het wellicht niet verstandig om de bestaande 3 bedrijfsonderdelen goed te begeleiden en deze te voorzien van een goede toekomst? Voorbeelden van bedrijven die (te hard) willen groeien kennen we allemaal. Uw lokale curator weet er meer van ;)

In deze expansiedrift dan het volgend bedrijfje meepikken? Ditmaal Belcar geheten. Op dit moment heeft SRO niet alleen maar succesnummers in huis. Sterker nog, twee zijn aan het kwakkelen en derde moet zich nog bewijzen in seizoen 2. Als ik dan lees dat men in 2007 enig verlies kan/wil pakken voor Belcar 2007 dan geeft dat toch een bepaalde indruk over het aantal te verwachten deelnemers.

Ratel, Witmeur en SRO zullen een goede babbel moeten presenteren wil men mij als liefhebber overtuigen van hun gelijk voor Belcar 2007. FIA GT3 lijkt me een goede richting maar of dit keihard geïntroduceerd moeten worden voor 2007 en daarmee enkele vaste klanten buiten de deur worden gezet? Laat FIA GT3 zich eerst maar eens bewijzen op Europees vlak voordat men “filialen” gaat opzetten.

Mijn persoonlijke conclusie: Is Ratel de prins op het witte paard? Nee, voor mij is het Edwin de Roy van Zuydewijn op een knol ;) :D

Niemand hoeft mijn mening te delen. Val me aan, sta me bij. Ik wens alleen het beste voor Belcar 2007 ;) Af en toe de zaak eens tegen het daglicht houden kan geen kwaad ;) Wie weet leren we er nog iets uit.


Nog een leuke anekdote over Ratel en Toine Hezemans (Nonkel Tonnie voor Paddockers :) ) DTM en Bartels wilden graag een GT-demo in het voorprogramma van de DTM. De ITR zag dit wel zitten, de teams waren er ook wel voor te vinden. Uiteindelijk zijn er wat compromissen gesloten. 1 race op zondag i.p.v. 2, Hezemans die graag startgeld wilde zien. Anders had ie gat in zijn budget op het einde van het seizoen. Volgens zijn eigen woorden hoorde hij dan een echo in zijn geldkistje als hij meedeed aan deze demo :D

Op vrijdagmiddag tijdens de wedstrijd in Dubai presenteerden Bartels en de teams dit aan Ratel. Volgens de woorden van Hezemans ontplofte Ratel van woede toen hij dit hoorde. Het antwoord van Ratel op dit voorstel: Elk team dat meedoet aan deze demo mag nooit meer starten in het FIA GT kampioenschap!! Hoezo dictoriaal? Het schijnen vooral GT1 teams te zijn geweest die mee wilde werken aan deze DTM-demo. Om het verhaal nog sterker te maken, wederom volgens de woorden van Hezemans, was Ratel uiteraard eerder op de hoogte van deze plannen. Ratel had zelfs de goedkeuring van Mosley om de klasse GT1 te schrappen als Bartels en GT1 friends doorgingen met de plannen voor een demo tijdens een DTM-weekend. Hezemans concludeerde droogjes dat het hele idee van tafel is gevoerd.

E.e.a. van deze anekdote is te lezen op pagina 15 van de Motor Sport Aktuell (21-11-06)

Viper GTS-R***
26-11-2006, 23:38
Mooie tekst Mark, waar we idd. op het antwoord nog even zullen moeten wachten.
Maar ben je het FFSA GT kampioenschap niet vergeten?
Is toch ook als ik me niet vergis, onder het waakzame oog van SRO?
En over dat kampioenschap kun je weinig negatiefs zeggen, isn't it? :)

Voor de rest chappeau voor uw mooie samengevate tekst.

Bramzel
27-11-2006, 01:10
FFSA is imho een voorbeeld dat SRO het op zich wel kan. Ik vind Ratel echter een wat wisselvallig persoon, de ene keer heeft hij steengoede ideeen (GT3, ik blijf het een topper vinden en gezien het animo ben ik niet de enige), de andere keer haalt hij weer de meest rare dingen boven tafel.

Wat hij uit eindelijk ook is, hij is zowiezo de Prins met de zwarte Baard :P

camso belgium
27-11-2006, 01:20
ikzelf, als grote autosportfan - ik geef toe dat mijn voorkeur gaat naar wedstrijden op ovaal, en ook daar is niet alles koek en ei - kan er niet meer aan uit aan alle soorten series (FIA GT, GT3, Euro GT2, FFSA, Supersilhouette; misschien binnenkort GT 8 en GT10; ja waarom niet) evenzo met de rallyes (WRC maar niet meer voor de punten, 1600, 2000, groep N, X, Y, ze weten het geloof ik zelf niet meer goed).
Kunt U zich voorstellen dat een leek er totaal niets van begrijpt?

JPMontoya
27-11-2006, 10:52
Ik denk dat de conclusie wat vlug getrokken wordt dat SRO de sucessfactor of de mislukfactor van een kampioenschap X of Y is...

Vooreerst:
Ik denk dat mbt tot FIA GT de verdienste van Ratel is dat hij geluisterd heeft naar de teams...(dit in tegenstelling tot de BELCAR waar CZ in de aanloop naar 2006 niet naar de teams heeft geluisterd - denk maar aan het geval van AD Sport Viper)
met andere woorden SRO heeft altijd proberen de tering naar de nering te zetten. De grote teams willen niet niet naar Brazilie & Argentinie en Ratel is toch zo slim om z'n wil niet door te drijven en houdt zo de grote teams aan boord.

Ratel doet al zeer serieuse inspanningen naar de teams toe voor die wedstrijden buiten Europa maar het probleem ligt hem bij de grote teams als Maserati en Ferrari die niet genoeg hebben aan 10 vliegtuigtickets, 3 huurauto's,...Voor een team als Belgian Racing is dit echt een prachtige inspanning maar het zijn de grote teams die het kampioenschap in hun greep houden.

Ten tweede:
Autosport is zeer conjunctuurgebonden. Het ene jaar gaat het goed terwijl de volgende jaren kwakkeljaren zijn...Die factor daar kan ook de promotor niet aan doen. Als het economisch goed gaat dan komen de teams maar als er een dip is dan komen ze niet en volgens mij moeten we daar gewoon mee leren leven dat er magere en vette jaren zullen zijn.

Over Toeschouwers en TV deals...

Ook hier probeert Ratel naar volgend jaar toch enigsinds een inspanning te doen...Hij probeert de kosten te drukken en kort de wedstrijden in tot 2 uur om zo een lucratieve TV deal te versieren...
Een wedstrijd van 3u uitzenden is gewoon moeilijk..Wie is er geintreseerd in autosport (buiten wij vakidioten) van 3 uur aan een stuk.

Toeschouwers dat is een pijnlijke zaak...Bij FIA GT moet je ze met een vergrootglas zoeken buiten de topwedstrijden dan.

- Aan de races ligt het NIET voor FIA GT want die waren stuk voor stuk bloedstollend tot op het laatste ogenblik.
- Aan de ticketprijs WEL...Ik 20 € is wel veel geld natuurlijk.
- Aan andere evenementen WEL. Er is gewoon een overaanbod en daar is ook FIA GT het slachtoffer van...en vooral als die evenementen dan ook nog goedkoper of gratis zijn. Denk maar aan World Series by Renault...
In een modaal gezin met gewone intresses is er maar plaats voor 1 race-weekend per jaar.

Belangrijke vraag om de discussies verder te stofferen....Als Ratel dan al dan niet succesvol is wat zijn de factoren die maken dat het ene regionale kampioenschap niet loopt en het andere wel...?
Een algehele conclusie die zegt dat kampioenschap X niet fantastisch draait is en dat die oorzaak dan SRO is, is mss wat oppervlakkig getrokken.

De causale relatie SRO ---> Kampioenschap X is mss wat voorbarig..

Ik denk eerder aan

X ---->
X ---->
X ---> Kampioenschap X (succes of niet)
SRO->
X--->

Er moeten dus vast nog belangrijke andere factoren zijn...

Jerre
27-11-2006, 13:47
Kunt U zich voorstellen dat een leek er totaal niets van begrijpt?
Ik als newbie heel goed ja ;)

S. Claeys
28-11-2006, 14:38
Als je ziet dat NASCAR in de US volle tribunes trekt met meer dan 100.000 bezoekers dan trek ik toch grote ogen. Niet te spreken van het aantal mensen achter de buis. De gemiddelde US'er is nu ook niet rijk hoor.

Het land is veel groter natuurlijk maar NASCAR telt meer dan 1 series en de Nextel cup heeft 36 wedstrijden dus das wel een zeer gevuld programma.

Anyway, zonder teveel af te wijken van de originele topic, voor een leek is Mark's bovenstaande post van niet veel belang want er is geen kat die dat allemaal weet of om kraait. Mensen komen naar de races kijken en weten niet het hele achtergrond verhaal. Europa is ook meer voetbal en wielrennen minded...

Mr.Dallara
02-01-2007, 21:50
Ik wist niet echt in welk topic dit de posten, ik denk dat dit nog de beste plaats is.

Voorbije week was ik aan het "mesten" in men autosport boekjes en kwam nog een autonews tegen van jan99 met daarin een uitgebreid inteview met Pascal Witmeur.
Uiteraard heb ik het nog eens herlezen, met de wetenschap dat hij veel gaat beslissen en bepalen in de Belcar de komende jaren...
Ik denk ook dat velen Witmeur niet echt kennen, daarom is het zeker een aanrader om 2 onderstaande scans te lezen...

Intervieuw Pascal Witmeur P1 (http://www.renaudkuppens.be/albums/CONDROZ-2006/PASCALwitmeur01.jpg)

Intervieuw Pascal Witmeur P2 (http://www.renaudkuppens.be/albums/CONDROZ-2006/PASCALwitmeur02.jpg)

Mark
03-01-2007, 01:06
Ik denk ook dat velen Witmeur niet echt kennen, daarom is het zeker een aanrader om 2 onderstaande scans te lezen

Dank U. Zo zie je maar, mensen kunnen van mening veranderen ;)

GT2-R
04-01-2007, 21:44
In Turbomagazine °153 (december 2006) stond een nieuw interview met P. Witmeur te lezen. Er werd bitterweinig over de belcar gesproken :confused: . Hier is een stukje:

Een Franstalige aan het hoofd van de Belcar, is dat niet vreemd??

"Helemaal niet. Men is zich in Zolder goed bewust dat het Belcarkampioenschap nog te veel-al dan niet terecht- aanzien wordt als een Vlaams kampioenschap. Daar willen ze iets aan doen en dus ook Franstalige piloten aantrekken..

Over hoe de organisatie concreet zou verlopen werd niets vermeld...

bandje
07-01-2007, 23:21
Mark,

dit is een knappe samenvatting van de toekomst... tbc.