View Full Version : Williams launch
En nog steeds de Senna 'SS-s' op de neus aanwezig en dat al sinds 1995. Als eerbetoon (en spijtbetuiging?) aan de man waar Frank behoorlijk veel bewondering voor had maar die helaas uitgerekend in een Williams om het leven kwam. Frank Williams een kille gevoelloze man?
http://www.dailyf1.com/data/photos/2002/launches/williams/pic10.jpg
JPMontoya
25-01-2002, 17:39
HIER zijn alle photo's
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/f1-2001/photos/2002/team-williams/diapo_102.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/f1-2001/photos/2002/team-williams/diapo_103.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/f1-2001/photos/2002/team-williams/diapo_104.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/f1-2001/photos/2002/team-williams/diapo_116.jpg
Werner333
25-01-2002, 17:45
Schonen auto die tweedes gaat worden in het WK 2002. :D :D :D
Dat van FedEx stemt mij anders wel tegen. Ik heb ne maat bij FedEx werken die altijd aan Goodies van Ferrari kon komen (petjes, t-shirts,..) met Ferrari-logo op.
Nu zit ik met zo'n Williams klakskes ofzo :D
Maar wie zei er onlangs weer iets of de kleurstelling van auto's/sponsors ?
FedEx en 7Up passen zich toch maar mooi aan, aan die donkerblauwe Williams-kleur.
2001
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/f1-2001/photos/2001/team-williams/diapo_110.jpg
2002
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/f1-2001/photos/2002/team-williams/diapo_102.jpg
Me dunkt dat alle teams dit jaar toch weinig verschil in kleurstelling opzoeken eh ?
Werner333
25-01-2002, 18:13
Originally posted by Finish
FedEx en 7Up passen zich toch maar mooi aan, aan die donkerblauwe Williams-kleur.
10/10 voor Williams.
Originally posted by Finish
Maar wie zei er onlangs weer iets of de kleurstelling van auto's/sponsors ?
FedEx en 7Up passen zich toch maar mooi aan, aan die donkerblauwe Williams-kleur.
Je mist volledig the point zelle Finish. Het ging er juist om dat hier gesteld werd dat Ferrari het enige merk was dat NIET toegaf aan die kleuren-aanpassing (wat niet klopte).
En ik stelde juist dat BMW-Williams er wonderwel in slaagde om haar blauw-witte kleuren (huiskleuren van BMW) te verenigen met al haar andere sponsors. Je bevestigt dus 100% wat ik gezegd heb.
Verder valt me op dat FedEx van Ferrari naar Williams gegaan is blijkbaar, dat de hoofdsponsor toch nog steeds Compaq is (en niet HP) en dat Williams de nieuwe wereldkampioen wordt :D
7up? Ik zie geene 7up zelle, help me!
Originally posted by Sennake
Je mist volledig the point zelle Finish. Het ging er juist om dat hier gesteld werd dat Ferrari het enige merk was dat NIET toegaf aan die kleuren-aanpassing (wat niet klopte).
En ik stelde juist dat BMW-Williams er wonderwel in slaagde om haar blauw-witte kleuren (huiskleuren van BMW) te verenigen met al haar andere sponsors. Je bevestigt dus 100% wat ik gezegd heb.
Verder valt me op dat FedEx van Ferrari naar Williams gegaan is blijkbaar, dat de hoofdsponsor toch nog steeds Compaq is (en niet HP) en dat Williams de nieuwe wereldkampioen wordt :D
w00t, neenee, ik meende me gewoon te herinneren dat in een bepaalde thread (mogelijk dezelfde als de die over Ferrari-Vodafone) er ook stond dat McLaren zich naar de West-kleuren heeft aangepast. In dit geval past het team zich dus naar de sponsor aan, zelfs in het volledige 'package'.
Williams behoudt idd de eigen kleuren, en dat vind ik idd nog altijd het beste. Of de sponsors dat ook zo vinden, da's wat anders :)
En nu je het zegt Bam-Bam, waar zijn die 7Up stickers eigenlijk :D
mja dat van kleuren houden is dan ook nog maat sinds 2 jaar he ;)
De kleuren van de Ferrari van de voorbije 2 jaar is ook dezelfde. Misschien niet hetzelfde rood als vroeger, mor swat. Williams heeft dan toch ook toegegeven aan BMW :D .
Dat het logo van Compaq er nog steeds opstaat is ook vrij logisch. Het zullen altijd 2 aparte firma's blijven, want ze mogen niet fuseren van de mededingingautoriteiten. Verder had meerderheidsaandeelhouder en stichter (de familie Packard ) zich verzet tegen de fusie.
airco
Mja, komt op hetzelfde neer :-)
Enne : ik meen idd op het achtergrond-bord een klein 7UP logootje te ontwaren, maar op de auto op de overalls??? Ik zie het niet hoor...
Wat is dat hier voor een dovemansgesprek zeg?
Het enige wat ik ooit gezegd heb is dat alle merken hun kleuren aanpassen aan hun sponsors en dat Ferrari dat tot 1996 tegengehouden heeft, en sinds die datum evengoed als AL de rest daarvoor gezwicht is. Dat McLaren of Williams of wie dan ook hun kleuren dus aanpassen is maar normaal en ik heb nooit het tegendeel beweerd. En sinds de komst van Schumi+Marlboro is dat bij Ferrari niet anders. Punt uit.
Werner333
25-01-2002, 20:03
Originally posted by Bam-Bam
7up? Ik zie geene 7up zelle, help me!
Logisch. 7up sponsort niet op de auto. Ze zijn alleen aanweizg in de paddock bij Williams. Dus ze delen hun drankjes uit aan de crew en zetten parasolletjes neer in de paddock enz.
kwestie van Sennake zijnen bloeddruk nog een beetje meer de hoogte in te jagen :
Het rood van Ferrari is inderdaad niet meer het 'scharlaken' van weleer maar deze kleur is ook mooi en geeft een iets jonger imago. De enige zware toegeving die Ferrari naar mijn mening tov sponsor Marlboro heeft gedaan was de lelijke witte streep die ze in '93 moesten aanbrengen, naar mijn weten het enige jaar dat de Ferrari's niet volledig rood waren : dat vond ik toen/nu redelijk op het randje
http://www.forix.com/iex/imgz/_mlarue/199307027_mlarue_.jpg
Originally posted by Bam-Bam
[B]kwestie van Sennake zijnen bloeddruk nog een beetje meer de hoogte in te jagen :
Het rood van Ferrari is inderdaad niet meer het 'scharlaken' van weleer maar deze kleur is ook mooi en geeft een iets jonger imago. dat is nu juist wat sennake al 2 dagen aan het uitleggen is jezus :rolleyes:
Originally posted by Bam-Bam
kwestie van Sennake zijnen bloeddruk nog een beetje meer de hoogte in te jagen :
Het rood van Ferrari is inderdaad niet meer het 'scharlaken' van weleer maar deze kleur is ook mooi en geeft een iets jonger imago. De enige zware toegeving die Ferrari naar mijn mening tov sponsor Marlboro heeft gedaan was de lelijke witte streep die ze in '93 moesten aanbrengen, naar mijn weten het enige jaar dat de Ferrari's niet volledig rood waren : dat vond ik toen/nu redelijk op het randje
http://www.forix.com/iex/imgz/_mlarue/199307027_mlarue_.jpg
Amai nu ga je zwaar de fout in hoor Bambam : kijk maar eens hoe de Ferrari's eruit zagen in 1970-1971-1972-1973-1974-1975-1976-1977-1978-1979-1980 !!!
Ik dat Sennake's bloeddruk nu al zo hoog is, dat we beter een dokter erbij roepen :D :D
JPMontoya
25-01-2002, 21:01
ik moet sennake idd bijtreden !!!!
BamBam je hebt zooo geen gelijk !
Originally posted by Finish
Ik dat Sennake's bloeddruk nu al zo hoog is, dat we beter een dokter erbij roepen :D :D
pas op de 15de februari wordt da een reuze-ontlading die gaat ons allemaal wegblazen ;)
JPMontoya
25-01-2002, 21:34
Om nog ff terugtekeren op de kern v/d zaak de tech details !
Williams-BMW FW24 - technical specifications.(25/01/02)
The lowdown on BMW-WilliamsF1's latest Formula One contender, launched at the Silverstone circuit, England on Friday 25 January 2002.
Transmission: WilliamsF1 semi-Automatic
Clutch: AP
Chassis: Carbon Aramid epoxy composite, manufactured by Williams F1
Suspension: Williams F1
Steering: Williams F1
Cooling system: Two water radiators, two oil radiators either side of the chassis.
Brakes: Carbon discs and pads operated by AP callipers
Lubricants: Castrol
Fuel: Petrobras
Wheels: O.Z.; 13 x 12 front, 13 x 13.7 rear
Tyres: Michelin Pilot
Cockpit Instrumentation: Williams F1 digital data display
Steering wheel: Williams F1
Driver's seat: Anatomically formed in carbon/epoxy composite material with Alcantara covering
Extinguisher systems: Williams F1 / Safety devices
Paint system: DuPont Cromax
Front track: 1460 millimetres
Rear track: 1400 millimetres
Wheelbase: 3140 millimetres
Weight: 600 kg including driver and camera
Overall car length: 4540 millimetres
The low-down on BMW's 2002 engine - the P82 - that will power the Williams FW24 unveiled today [Friday 25 January] at the WilliamsF1 launch - Silverstone, England.
Type: Normally aspirated V10
Cylinder angle: 90 degrees
Displacement: 2,998 cc
Cylinders: four valves per cylinder
Valve drive: pneumatic
Engine block: aluminium
Cylinder head: aluminium
Crankshaft: steel
Oil system: dry sump lubrication
Engine management: BMW
Kzie hier inderdaad een serieus streepeke wit op dien Ferrari van Lauda uit '76
http://www.forix.com/iex/imgz/1976/03001_ry.jpg
maar
ten eerste : moest er nog Boem-Boem gebeuren maw Bam-Bam zat nog in de bloemkolen
ten tweede : das volgens mij toch geen wit van ne sponsor maar het maagdelijk Italiaanse blanco
Toen reden ze zelfs nog als 2 richtingsverkeer in de Formule 1 ge kunt denken wa voor oude koeien dat de ouderdomsdeken hier uit de gracht haalt
:cool: :p
Werner333
25-01-2002, 22:51
Ze moesten toen ook naar mekaar wuiven.
Kregen ze extra punten voor. :D :D :D
merk ook op dat het publiek ook een helm moest dragen :D (da manneke boven de groene reclame)
maw uit de tijd dat Sennake nog lang haar had
Sennake, als ik jouw was kregen ze allemaal een waarschuwing aan de broek! :D :D :D
Ennuh, dat blauw/wit van Williams , is dat niet een BMW kleur?
Tuurlijk is dat de BMW kleur! Wat anders?
En Bambam : je hebt niet gesproken van "sponsor" wit, maar van wit toucours eh :D
Originally posted by Bam-Bam
maw uit de tijd dat Sennake nog lang haar had
Hangt ervan af welke maand van 1976 :D
Ik ben in augustus 1976 als 15-jarig snotaapke binnengegaan in de Kadettenschool en toen waren mijn wilde haren er meteen af ;)
Mag ik eens effe opmerken wat een mooie neus die wagen heeft? Eens iets anders dan die coco-neuzen van andere stallen. Ik hoop echt dat de Juan hiermee één en ander kan bewijzen...
dan wacht maar welke neus Ferrari gaat presenteren...............
Daar zit een van die "radical design features"". Kijken of ik morgen die tekening kan inscannen. Staat vandaag in de het welbekende autosportblaadje
Q:
During budget discussions, it was proposed to limit the number of engines used on GP weekends to two per car. What is your take on that?
Dr. Mario Theissen:
The current norm is one engine per day. If you had to use the same engine for qualifying and for the race, it would naturally improve running performance and would have to be taken into account in the design. Essentially we view this proposal in a positive light. It would reduce the number of engines needed. But above all, it would dispense with the design and development of special qualifying engines, which would increase costs even further without any apparent benefit to the sport.
Q:
Which synergies between the Formula One project and the rest of the BMW company do you consider to be the most significant?
MT:
For BMW, the flow of expertise between motorsport and production models was always a foregone conclusion. It was consequently part of the Executive Board's brief for our Formula One project and led to the team being closely linked to BMW's Research & Technology Centre in Munich. A key factor in the rapid set-up was being able to draw on the company's in-house expertise.
It means the engine management for the Formula One unit is entirely BMW-built – hardware, software, development and production - the work is done by the team that previously developed the electronics for the M3 and M5. But today there's just as much Formula One know-how being ploughed back into series production. Obviously you can't just take a component from an Formula One engine and put it into a production model without modification. The requirements and the design are far too disparate for that. What we're transferring is not technical hardware but technology. We have set up our own Formula One foundry and an Formula One parts manufacturing plant. Both factories are run by the teams also responsible for casting and processing production parts. The upshot is that these departments have at their disposal a technology laboratory where they can, at an accelerated pace, familiarise themselves with pioneering casting and production techniques, while at the same time meeting the extreme demands of Formula One regarding speed, flexibility and precision. One can already foresee how strongly this know-how is going to impact on BMW's next generation of production engines.
Q:
How many engine faults will you permit the P82 in the 17 Grand's Prix of the 2002 season?
MT:
If we were driving solely with the aim of finishing and picking up points, we could largely eliminate faults by using a conservative engine. But we want to be in there among the front-runners, and so with the P82 we will be pushing the envelope even further than with the P80 in 2001. That can only be done on the basis of our experience over the first two seasons, but it also requires the courage to take risks. One thing is clear, though: in 2001 we had too many technical faults, both in the engine and in the car. That's why our brief for 2002 has ‘improved reliability' spelt out in bold letters.
Q:
Which phase of engine development is the most exciting for you?
MT:
There are several milestones which are just as exciting as any race. There's defining the engine design as an overall concept, finalizing the design, where every single day is crucial, building the first engine, the first test bench trial and then the first test run in a car. If everything works, the engine and the team then get their ‘passed' certificate in Melbourne.
Q:
How do you like to spend your leisure time?
MT:
With my family and playing sports, preferably in the open air. Engine noise, for all that it means to me otherwise, I can do without.
bron: crash.net
Q:
Frank Williams - Are there any aspects of your early career that you miss in the contemporary world of Formula One?
Frank Williams:
Yes, my youth! Formula One is an extremely demanding business, and it would be wonderful to tackle the challenges it throws up with the energy of a 20 year old.
Q:
If you could assemble a dream team of the best driver, engine, chassis and designer from the history of Formula One, who would you choose?
FW :
Quis praesens nunc!
Q:
What can you identify in the British tradition that has made the country a leading contributor to Formula One?
FW:
Yes, the British seem to have a peculiar knack for engineering creativity. However, it is true to say that the Japanese, Germans, French and Italians among others all make a significant technical contribution to what is essentially a global sport.
Q:
If you had to choose another profession, what do you think you might enjoy most?
FW:
I think I would have enjoyed being a Formula One driver myself! I am frequently reminded that I was not especially gifted in my early racing days, but if I could also choose to be have been a talented racing driver, I am sure I would have loved it!
Q:
Patrick Head - Do you get much hands-on time to indulge your interest in sailing?
Patrick Head:
Not as much as I would like. I do have a part-share in a yacht, but unfortunately I don't seem to find much more than a half dozen or so opportunities to sail each year. It's a little bit like my biking too. As much fun as it is, Formula One doesn't provide all that many opportunities to indulge one's interests, but I do value the chances when they arise.
Q:
You have just become a father again for the second time. Would you encourage your son to consider a career in racing, perhaps as a driver?
PH:
No, I don't think I would actively encourage my son to be a racing driver, but that holds true for any profession. Like many parents, I would let him make his own decisions about his career.
Q:
As someone with a lifetime spent in the pursuit of designing, what everyday object do you think is an example of indispensable design?
PH:
Well, I do use a Nokia Communicator, which is a mobile phone that incorporates plenty of other functions including email and fax. Like everyone who owns a mobile phone, there are times when you wish that you couldn't be contacted any time day or night, but that aside, it is a well engineered and clever little device.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.